سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

پنج علامت مومن از بیان امام حسن عسکری(ع)

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 508 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1396.08.25
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه برنامه ریزی یادواره شهداء سیریز مورخه96/08/19




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله
دعای سلامتی امام زمان (عج)را با هم تلاوت می کنیم ، ان شاء الله که دعای امام زمان(عج) شامل حال همه ما شود .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)،السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین(ع).

اولا خوش آمد عرض می کنم خدمت همه شما بزرگواران،برادران و خواهران مکرمه، خانواده عزیز شهدا، فرماندهان پایگاههای مقاومت، اعضای محترم شورای اسلامی و دهیاران محترم . از اعضای ستاد یادوراه شهدا، که برنامه ریزی کردند تا امسال هم باشکوه یادواره شهدا را برگزار کنیم،نیز تقدیر و تشکر می کنم.

از حاج آقای عباس زاده ، آقای حسن زاده و جناب دکتر جعفری که برنامه یادواره سیریز را برنامه ریزی کردند، نیز تقدیر و تشکر می کنم. ترکیب جلسه قرار بود خانواده عزیز شهدا ، شوراهای اسلامی ،دهیاران و پایگاههای مقاومت و رؤسای هیئت های مذهبی باشند. به لطف الهی چندسال است که یادواره شهدا در حال برگزاری است، ما وظیفه داریم نام و یاد شهدا را زنده نگه داریم . ایام اربعین را هم تسلیت عرض می کنم.

پنج علامت مومن از بیان امام حسن عسکری(ع)

به قدری زیارت اربعین مهم است که امام حسن عسکري(ع) ،آن را يكي از نشانه هاي مؤمن، معرفی می کنند و می فرمایند: «علامتهاي مؤمن پنج چيز است، پنجاه و يك ركعت نماز فريضه و نافله در شبانه روز، زيارت اربعين، انگشتر به دست راست كردن، پيشاني برخاك نهادن درسجده و بسم الله را بلندگفتن» (1)

اولین نشانه مؤمن و دوستدار ما خواندن پنجاه و یک رکعت نماز است ،17 رکعت نماز واجب و بقیه نافله است . همیشه نافله جبران نقص واجب است اگر نماز واجب ما نقصی داشته باشد این نافله آن را جبران می کند و آن را کامل می کند.

دومین نشانه مومن این است وقتی که نماز می خواند " بسم الله الرحمن الرحیم" را بلند می گوید اگر به مکه مشرف شده باشید و درمسجد الحرام ومسجد النبی پشت سر امام جماعت اقتدا کنید، می بینید که اهل سنت بسم الله الرحمن الرحیم را نمی گویند یا بسیار آهسته می گویند گویی با بسم الله قهر هستند.

سومین علامت شیعه باز مربوط به نماز است و آن اینکه مؤمن بر خاک سجده می کند اهل سنت بر خاک سجده نمی کنند در زمان پیغمبر خدا(ص) ، مُهر نبوده پس حضرت(ص) سجده می کردند ؟ در تاریخ نوشته اند پیغمبر خدا(ص) بر خاک مسجد سجده می کردند وبعضی از مسلمانان سنگهای کوچکی را آورده بودند وبر این سنگها سجده می کردندو بر فرش سجده نمی کردند.

یکی دیگر از علامتهای مؤمن این است که انگشتر در دست راست خود می کند. یک زمانی دوستداران اهل بیت را با انگشتر (عقیق) در دست راست داشتن، می شناختند و طرفداران اهل سنت را با انگشتر دست چپ شناخته می شد.

پنجمین علامت مؤمن ازدیدگاه امام حسن عسکری(ع) زیارت اربعین است، در این حدیث زیارت اربعین در کنار نماز آورده شده است. همانطور که نماز ستون دین است ، اربعین هم ستون ولایت است.نماز ستون دین است و اگر پذیرفته شود بقیه اعمال هم پذیرفته می شود. ستون دینداری ، ولایت و شیعه نیز اربعین است.

زنده نگه داشتن یاد ونام سیدالشهداء(ع) در اربعین:


چرا اربعین این قدر مهم شده است؟ زیرا اربعین پیام امام حسین(ع) را جهانی کرد، اربعین برای زنده نگه نام و یاد سیدالشهداست. والا یزیدیان جسم امام را دفن کردند و تمام شده بود، اگر حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) اربعین به کربلا نرفته بودند و مراسم عزاداری به پا نمی کردند، امروز نام و یادی از سیدالشهدا نمانده بود. درس اربعین برای همه ما این است که نام و یاد شهدا را زنده نگه داریم.دین و دینداری ما، روضه ها و عزاداری ما و یادوراه شهدای ما همه از برکت زیارت اربعین است ودرجهت زنده نگه داشتن یاد و نام سیدالشهداست. مخصوصا در این چهارسال که اربعین جهانی شده است و یک راهپیمایی طولانی 20میلیونی است آن هم با مردمی از سراسر جهان که با هم ایثار و گذشت می کنند وکف پای زائران امام حسین را می بوسند و خاک پای آنها را بر چشم می گذارند. این عجیب است و یک حماسه بزرگ در طلیعه ظهور است . برای این است که وقتی امام زمان ظهور می کنند ،خودشان را با نام امام حسین معرفی می کنند و می فرمایند: «ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان»(2) بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را تشنه کام کشتند. پس همه جهانیان باید تا آن زمان امام حسین (ع) را بشناسند. برای چه امام زمان به اهل عالم می گویند جد من حسین است؟ این صدا جهانی است و همه اهل عالم آن را می شنوند پس پیداست که قبل از ظهور نام ویاد سیدالشهدا جهانی است و همه اهل عالم سیدالشهدا را می شناسند و به امام حسین عشق وعلاقه دارند و با امام حسین ارتباط برقرار کرده اند و شناخته شده است وامام زمان برای معرفی خودش می گوید من جدم امام حسین است.

این پدیده نو ظهور و عجیبی است. حتی مردم تهران به نیت راهپیمایی اربعین، از تهران به زیارت عبدالعظیم رفتند.

ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی:

در روایت داریم ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم ثواب زیارت امام حسین رادارد (3) و در شهرها و روستاها هم مردم به زیارت آن امامزاده می روند که زیارت امام حسین محسوب می شود.

عشق و حرارت امام حسین(ع) ، روز به روز عالم گیرتر می شود وجهانی می شود. منظورم این است که درس اربعین برای ما این است که نگذاریم نام و یاد سیدالشهدا فراموش شود. از این جهت دوستان ما در ستاد یادواره شهدا ،خانواده شهدا ،دوستداران شهدا و برادران جبهه و جنگ که نمی خواهند شناخته شوند و به دنبال نام نیستند،هرساله خالصانه ومخلصانه با برگزاری یادواره ها به دنبال زنده نگه داشتن نام ویاد شهدا هستند.

ما هرچه داریم از برکت شهداست. اینکه نفس می کشیم ،نماز جماعت برگزار می کنیم، کار خیر انجام می دهیم ، حیات وممات ما، نظام جمهوری اسلامی ما از برکت شهداست . همه ما مدیون شهداییم.سال گذشته برنامه خوبی برگزارشد و بازتاب بیرونی خوبی نیز داشت و سیزده جلسه آقای راشد سخنرانی داشتند که همه آن کاملا از تلویزیون پخش شد، به ندرت یادوره ای برگزار می شود که همه جلسات آن از تلویزیون پخش شود و این کار بسیار بزرگی است.

امسال هم منتظر بودیم که الحمدالله آقای راشد پنج شب را قبول کردند و جلسه مقدماتی برای برگزاری یادواره را تشکیل دادیم که چکارهایی انجام شود و تا حال به خدمت شما برسیم و با رضایت خانواده شهدا پنج شب مراسم سخنرانی و عزاداری باشد وشب آخر هم رسمی باشد وشب شام غریبان پیامبر(ص) و امام حسن(ع) باشد و سخنران از بیرون کسی را دعوت کنیم.

برای بحث پذیرایی هم کمیته مالی گفتند امسال برنامه شام را نداریم و هزینه آن را صرف ساخت قبور معظم شهدا کنیم.

این خواست خانواده شهدا بوده است که چندسال پیگیر این امر بودند و امسال عملی شد.

محل برگزاری سال گذشته مسجد جامع بوده است که همزمان خود مسجد هم برنامه داشتند وسخنران دعوت کرده بودند که باعث شرمندگی شد وجلسه آنها کنسل شد و دلخوری پیش آمد . امسال چون بازهم مسجد جامع برنامه داشتند ، ان شاءالله ما در همین تکیه پنج شب ، مراسم را برگزار خواهیم داشت. البته شبها از راویان هم استفاده کنیم. بچه های رزمنده سیریز که در جبهه وجنگ بودند که خاطرات خود را تعریف کنند. این کلیت بحث بود، همه ما خادم و نوکر شهدا و خادم خانواده های محترم آنها هستیم.در خدمت شما بزرگواران هستیم و از نظرات شما عزیزان استفاده می کنیم.


پی نوشت:

1- إقبال الأعمال، ج 3، ص 100؛ عوالي اللئالي، ج 4‌، ص 37، در پاورقي از «مصباح المتهجّد» جزء ثالث، ص 730 (في فضيلة زيارة الأربعين)

2- یزدى حایرى، على‏، إلزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب (عج)، محقق، مصحح، عاشور، على‏، ج ‏2، ص 233، بیروت، مؤسسة الأعلمى‏، چاپ اول‏، 1422ق.

3- روضات الجنات، همان، ج ۴. ص ۲۱۱.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.