سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

دیدار کارکنان اداره اوقاف وامور خیریه زرند با امام جمعه محترم به مناسبت هفته وقف

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 256 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1396.09.01
 
به مناسبت هفته گرامیداشت وقف حجت الاسلام زواری ریاست محترم اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان با همراهی جمعی از کارکنان این اداره مورخه96/08/30 با حضور در دفتر امام جمعه ضمن دیدار وگفتگو با حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم ازنصایح ایشان بهره مند شدند .



سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در دیدار کارکنان اداره اوقاف وامور خیریه مورخه96/08/30


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله و علی آله آل الله

السلام علیک یا رسول الله(ص) ، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)
خوش آمد عرض می کنم خدمت شما بزرگواران، حضرتعالی و همکاران محترمتان در اداره اوقاف و همین طور خدمت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای سلطانی ریاست محترم اداره تبلیغات اسلامی خبرنگاران عزیز نیز خوش آمد عرض می کنم.

اولا ًحلول ماه ربیع الاول را تبریک عرض می کنم، ان شاءالله این ماه ، ماه رسول خدا(ص) ، ماه ولادت رسول خدا، ماه وحدت و همدلی بر شما مبارک باشد.

زنده شدن وقف بعد از انقلاب اسلامی:

انقلاب اسلامی درهمه ابعاد در ایران اسلامی به وجود آمد. در اوقاف هم انقلاب شد. وقتی که به دوران طاغوت نگاه می کنیم، طاغوتیان وقفیات را تاراج می کردند، و هرچه املاک خوب وقفی بود،در اختیار سرهنگ ها و ارتشیان و امرا قرار می گرفت،آنها وقف را نابود کردند و ملک شخصی خودشان قرار داده بودند ولی به برکت امام و خون شهدا و به برکت انقلاب اسلامی وقف دوباره زنده شد و در جایگاه خودش قرار گرفت. بعد از انقلاب ما شاهد شکوفایی وقف بودیم، چه موقافاتی که متولی دارند و چه آنها که متولی ندارند وچه موقوفاتی که نذر امامزادگان می شود، وقف های خوبی صورت گرفته است. خدا را بر این نعمت شکرگزاریم . از حضرتعالی هم تشکر می کنم ، بازویی به بازوان ما در این شهرستان افزوده شد ومن خیلی خوشحالم که این مسئولیت بر عهده شما قرا گرفته شده است. هم در سنگر امامت جمعه و هم در مسائل دینی و شرعی و تبلیغ ، امیدوارم که موفق باشید. آنچه بیان شد، گزارش بسیار خوبی بود از خدمات بسیار خوبی که اوقاف انجام داده است ،البته کارهای بسیار زیادی باقی مانده است که ما باید انجام بدهیم. وقف نباید فقط همان میراث گذشته باشد بلکه باید تبلیغ کنیم تا وقفیات جدیدی صورت بگیرد. در گذشته با اینکه دردوران طاغوت بوده است و آن اندازه علم و آگاهی دینی و شرعی نبوده است ، مومنین ومتدینین اهل وقف بودند ولی بعد از انقلاب چه اندازه مردم به سمت وقف کردن سوق پیدا کردند.

ماندگاری انسان با وقف:

البته شهرستان ما از این جهت که خانواده معزز شهدا علاوه بر هدیه کردن جان فرزندانشان در راه خدا، اموالشان را نیز در راه خدا وقف کردند ، سرآمد است و یک نکته برجسته وقابل تأمل است و یک نکته ارزشی است. وقف انسان را زنده نگه می دارد،با وقف انسان می تواند نیت خودش را در طول زمان به جریان بیندازد، وقف مانند ذخیره بانکی است که انسان یک حساب بانکی را باز می کندو بعد از فوت او هم این حساب پر است و انسان از سود آن استفاده می کند. انسان تا زنده است می تواند کار خیر انجام دهد ولی با وقف می تواند این ذخیره را برای بعد از مرگ خودش هم درست کند، که هر روز و هر ساعت و هر لحظه این خیر و برکت بعد از مرگ هم عاید او شود .کار بسیار ارزشمندی است که انسان با وقف نیت خودش را در طول تاریخ زنده نگه دارد. مسئله دیگر اینکه اگر امروز مومنین و متدینین بخواهند وقف کنند نیازهای روز را در نظر بگیرند. در زمان طاغوت رضاخان اجازه نمی داد روضه سیدالشهدا برگزار شود تا مردم در این زمینه وقفیات داشته باشند.

گستردگی وقف در ابعاد مختلف:

امروز وقف بسیار گسترده شده است و نیازهای جدیدی در زمینه وقف داریم که مومنین و متدینین در این حوزه ها هم باید فعال باشند.از جمله نیازهای وقف، درشهرستان در حوزه های علمیه است. باید کمک کرد تا سربازان حضرت ولیعصر ، روحانیون و طلاب تربیت شوند تا اسلام ناب ماندگار شود، اگر تا امروز اسلام ناب مانده است و به دست ما رسیده است، از زحمت فقها و علمای دین بوده است. اشخاص بزرگی مانند حضرت امام و مقام معظم رهبری نیز در همین حوزه های علمیه تربیت شده اند . امروز نه تنها در ایران اسلامی بلکه در سراسر دنیا نیاز به حوزه های علمیه وطلاب داریم و همه خواهان مبلغ دینی هستند،متأسفانه مبلغی که بتواند کارایی داشته باشد، خیلی کم است . زمانی در پاکستان یک میلیون نفر طلبه شدند، ولی در ایران بیست هزار نفر طلبه بودند، چقدر آمارها متفاوت است. برای اینکه حوزه های علمیه کم است و مخارج آنها سنگین است .ان شاءالله مومنین و متدینین مغازه یا باغی را برای حضرت صاحب الامر(عج) وقف کنند و هزینه آن را برای حوزه های علیمه خرج کنید ومتولی آن را اوقاف یا حوزه های علمیه بگذارید .

وقف در کارهای فرهنگی وفیلم سازی:

یکی دیگر از حوزه هایی که ما خیلی نیاز به وقف داریم در بُعد کارهای فرهنگی و فیلم سازی است. شاید ما اصلا به آن توجه نمی کنیم .دیشب در تلویزیون شبکه پنج نشان می داد در کشور ونزوئلا تقریباً 7-8 خانواده شیعه شده بودند. آقایی بود که به مراکز دینی همه ادیان از جمله مساجد و کلیساها و ... سرزده بود و تحقیق کرده بود ولی در نهایت می گفت : من یک فیلم از مسلمانان دیدم و این فیلم باعث شد تا من به اسلام روی بیاورم، امام رضا علیه السلام می فرمایند: « إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا »(1) اگر مردم زيبايي‌هاي سخنان ما را مي‌شناختند ، بي‌شک از ما پيروي مي‌کردند.

اگر ما بتوانیم از انفاق اهل بیت فیلم بسازیم و آن را به دنیا عرضه کنیم. دنیا رو به اسلام و حضرت زهرا (س) می آورد.اینکه حسنین بیمار شدندو حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) ، نذر کردند برای شفای فرزندانشان سه روز را روزه بگیرند ، روز اول هنگام افطار یک مسکین به درب خانه آنها مراجعه کرد وروز دوم یک یتیم مراجعه کرد و روز سوم هم یک اسیر آمد وکمک خواست وآنها تمام غذای خود را به آنها دادند وچیزی برایشان باقی نماند وبا آب افطار کردند. اسیری که آمده بود، مسلمان هم نبود ولی اهل بیت به او کمک کردند. این داستان نشان عظمت حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (س) و حقوق بشر است.اگر همین خوبیهای اهل بیت را از طریق فیلم بتوانیم در جهان نشر دهیم همه جهان رو به حضرت می آورد.مخصوصا امروز که فضای مجازی برد بالایی دارد. الان صحبت می کنی، ده دقیقه بعد صحبت های تو در همه جهان پخش می شود ،پس اگر ما بتوانیم در حوزه فیلمسازی وقفیات داشته باشیم ،بسیار موثر است. همان کاری که هالیود انجام می دهد ، مخارج فیلمسازی های هالیود همه از طریق کمک ها و وقفیاتی که برای او در نظر گرفته شده است و سراسر دنیا را پوشش می دهند. پس باید در این حوزه هم کار فرهنگی انجام شود ، ما می توانیم در زمینه فیلمسازی، وقفیاتی داشته باشیم و از این راه به اهل بیت خدمت کنیم . حتی می توانیم با ساختن فیلم حادثه تاسوعا و عاشورا پیام امام حسین را جهانی کنیم. پس در حوزه فیلمسازی هم می توان وقفیات داشته باشیم. این واقعا نیاز است کسانی که توان دارند در این حوزه هم سرمایه گذاری کنند. شنیدیم که چند روز پیش در بحث زلزله کرمانشاه یک خیّر ده میلیارد تومان کمک کرد. خیرین در کشور فراوان هستند اگر بتوانیم کمکهای آنها را به این سمت بیاوریم تا در فیلمسازی هم وقف داشته باشند، بسیار موثر است. هم برای ساخت فیلم و هم برای تربیت افرادی که محاسن اهل بیت را به جهان برساند و پیام رسانی صورت بگیرد، همه جذب اهل بیت می شوند. ان شاءالله که موفق و موید باشید . تشکر می کنم از شما ، بابت کارهای بسیار خوبی که انجام دادید.

ان شاءالله به کمک یکدیگر بتوانیم ، وقف را در شهرستان شکوفا کنیم . از جناب آقای حجه الاسلام قاسمی زاده هم برای انتخاب شما تشکر می کنم و همین طور از شما برای خدماتی که نسبت به شهرستان داشتند، ان شاءالله موفق و مؤید باشید.


السلام علیکم و رحمه الله برکاته

پی نوشت:

1- معاني الأخبار، ص 180


http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4869.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.