سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

دیدارهای عمومی امام جمعه محترم زرند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 253 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1396.10.26
 
جناب آقای مهدلو شهردار جدید زرند در معیت جمعی از همکاران مورخه96/10/25 با حضور در دفتر امام جمعه ضمن دیدار وگفتگو با حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم از نصایح ایشان بهره مند شدند.



سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در دیدار شهردار جدید مورخه96/10/25


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج) ، یا بقیةالله ، یا اباصالح، ادرکنا واغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان و بهتر از جانمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شفای همه مریضان و معلولین و مجروحین ، صلواتی مرحمت بفرمایید.

خوش آمد عرض می کنم خدمت همه شما بزرگواران، جناب آقای مهدلو و جناب آقای یزدانپناه و اعضای محترم شورای شهر .ان شاءالله در دوره جدید مسئولیت شهرداری، جناب آقای مهدلو که هم آزاده و جانباز سرافراز و هم مدیر توانمندی هستند شاهد پیشرفت همه جانبه ای در شهرستانمان باشیم. از زحمات جناب آقای یزدانپناه هم در این مدت مسئولیت تقدیر و تشکر می کنیم.

هرگز نخورد آب زمینی که بلند است :

چندوقت پیش تلویزیون یک برنامه ای نشان می داد که کلیپ آن را من دیدیم . یک مرد شیرازی در روستای خودشان محلی را درست کرده بود برای توریست های کشورهای خارجی. من فقط یک جمله را بگویم این آدم از صفر شروع کرده بود و درآمد زیادی را به دست آورده بود ولی می گفت من خودم را گم نکردم. به بچه اش که داشت کارهای حمالی می کرد می گفت صبح بخیر حمالی . او هم ناراحت نمی شد و صبح بخیرش را با لبخند جواب داد. این روحیه ای که آدم خودش را گم نکند باعث موفقیت است. آقای یزدانپناه از صفر شروع کردند و خودشان را گم نکردند . اگر در مقام ریاست خودت را گم کنی، واقعاً گرفتار می شوی .تکبر و خود بزرگ بینی مانع از موفقیت است. روحیه تواضع و فروتنی و دیگران را بر خود ترجیح دادن و خود را بدهکار دیدن و مردم را دوست داشتن باعث موفقیت انسان است. به قول شاعر : « هرگز نخورد آب زمینی که بلند است! » آدمهای متکبر به جایی نمی رسند.

خدمات شهرداری وامید به زندگی در مردم:

نکته دوم شهرداری جایی است که با تمام زندگی مردم عجین شده است. نمی توان شهرداری را اززندگی مردم جدا کرد.سعادت و خوشبختی مردم منطقه بستگی به موفقیت و اداره موفق شهرداری دارد. به نظر من وقتی شهرداری یک جدولی را رنگ می زند و محله ای را آسفالت می کند،همین زیبایی کم ، امید به زندگی را در شهر افزایش می دهد مردم باید امید به زندگی داشته باشند تا در آن منطقه بمانند. شهرداری چنین نقشی دارد و بازندگی مردم عجین شده است.کار در شهرداری کار مشکلی است و هم کارمندان فراوانی دارد و هم مردم توقع دارند کوچه و خیابان ساماندهی پیدا کند. اگر مراجعه کننده ای برای دریافت پروانه ساخت و هر چیز دیگری به شهرداری مراجعه می کند، باید با او درست و با نرمی برخورد شود . شهرداری با زندگی مردم سروکار دارد ودر رضایت یک منطقه و مردم نقش به سزای دارد ، کار کردن در شهرداری هم به همان اندازه سخت است و نیاز به کار جهادی دارد . کار جهادی می تواند موثر باشد.

راز پیشرفت و نابودی یک تمدن:

امیراامومنین در یک خطبه ای(1) راز پیشرفت و راز پسرفت و نابودی یک منطقه، یک دولت و یک تمدن را چنین بیان می کنند : «یستدل علی ادبار الدول باربع» چهار چیز دلیل سقوط دولت ها شمرده شده است:

کنار گذاشتن کارهای واجب وفوری:

۱- « تضییع الاصول » : ضایع کردن کارهای اصلی، و کنار گذاشتن کارهای واجب و فوری و رها کردن کارهای اصل و ریشه ای و ماندگار باعث نابودی می شود. مثلا در یک شورا یا اداره ما فقط به این فکر کنیم که جناح و حزب ما چه می گوید که همان کار را بکنیم ویا اینکه برای ماندن در پست خودمان چه کارهایی را انجام بدهیم. این ها عواملی است که موجب نابودی جامعه می شود و باعث پسرفت است. بنابراین ما به یک اتاق فکر و یک مجموعه ای که تدبیر و برنامه ریزی کنند ، نیازمندیم و آینده نگری داشته باشندو کارشان این باشد مثلا ما در یک سال آینده در شهرداری چه کارهایی اصلی را باید انجام بدهیم و با برنامه ریزی کارها را اولویت بندی کنیم و بر اساس همین اولویت کار کنیم و پیش برویم. و یا مثلا در شورا یا تشکیلات نماز جمعه تعیین کنیم که کارهای اصلی ما چه می تواند باشد . در سال آینده چه کنیم و چه کارهایی انجام بدهیم و الان افق 20 ساله دولت ترسیم می کند ،این کار مهمی است .

دچار روز مرگی شدن:

۲ - «و التمسک بالفروع» : مشغول شدن به کارهای جزئی، دچار روز مرگی شدن . راه انداختن اتاق فکر و مشاوره از عقلای قوم که برای دولت ، شهر و استان برنامه ریزی کنند و تعیین کنند که کدام کار اصلی است و در اولویت انجام است و کدام کار فعلا در درجه دوم وسوم اهمیت قرار گرفته است. گاهی می بینیم در اواخر عمر دولتها جابجایی مدیران دولتی زیاد می شود و کارهای فرعی و دست چندم جای کارهای اصلی و مهم را می گیرد. اینکه دو سال پایان عمر دولت ها در مسائل حاشیه ای می رود ، نابود کننده است واینکه فرع جای اصل را بگیرد یکی از هشدارهاست که جامعه را تهدید می کند.

برتری دادن افراد پست وفاسد:

۳ - « و تقدیم الاراذل» : برتری دادن افراد پست و آدمهای فاسدی که کاربلد نیستند و نمی توانند کار انجام بدهند. ببینید چنین افرادی چه خسارتهایی در طول زمان به ملت زدند . در زمان قاجار ، امیرکبیر را به شهادت رساندند.فردی که مقام معظم رهبری در موردشان فرمودند: همه خدماتی که امیرکبیر انجام داد در مدت سه سال انجام شده بود ، پس سه سال عمر کمی نیست. بعد از امیرکبیر، یک فرد بی اراده وابسته روی کار آمد که کلی به کشور ضرر زد. اینها اراذل هستند نباید در صدر امور کشوری قرار بگیرند.

بزرگترین افت کشور:

به نظر من بزرگترین آفت کشور ما نگاه خطی وجناحی است .یکی از مشکلات ما این است که مدیران دائماً تغییر می کنند و ثبات در مدیریت نداریم .آقای حبیب پور شهردار کوهبنان می گفت : یک زمانی برای بازدید شهرداری به چند کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه رفتیم. در اتاق شهردار تنها چند عکس از شهردارهای قبل بر روی دیوار بود، سوال کردم تا حالا فقط همین تعداد شهردار داشتید؟ گفتند بله ما ثبات در مدیریت داریم و این طور نیست که ما در مسائل شهرداری تند تند مدیر را عوض کنیم. علاوه بر ثبات در مدیریت، انتخاب مدیر هم بسیار مهم است باید نیروی متخصص و متعهدانتخاب شود. اگر نگاه خطی و جناحی و خویشاوندی و همشهری باشد، نابود کننده است .اگر یک فرد نابکار روی کار بیاید،می تواند یک شبه کشور ا بفروشد.

کنار گذاشتن افراد با فضیلت:

۴ - « و تاخیرالافاضل » : کنارگذاشتن افراد با فضیلت. قطعاً وقتی اراذل روی کارآمدند ،میدانی برای روی کارآمدن انسانهای با فضیلت وجود نخواهد داشت.این درس بزرگی است و ما هرکجا به اصول و انسانهای خوب روی آوردیم، کشور پیشرفت کرد و برعکس استفاده از افراد ناشایست باعث ضربه خوردن و پسرفت امور کشوری می شود.اگر این چهار عامل اگر در جامعه باشد،آن را نابود می کند و عکس این چهار عامل، می تواند یک شهر ، یک استان ، یک کشور و یک تمدن را پیش ببرد. این مطلب منحصر به تمدن نیست به جامعه هم مربوط است، تمدن اسلامی هم از مرکز و از استان و شهر شروع می شود .وقتی از همه جا این کارهای اصلی و ماندگار باشد و انسانهای متخصص کارهارا به عهده بگیرند، کارها پیش می رود. ان شاءالله که باحضور آقای مهدلو مشکلات شهرداری نیز حل شود. شهرداری مانند دریاست ، همه جور آدمی در آن پیدا می شود، ان شاءالله از مشاورت آقای یزدانپناه و افراد متخصص دیگر استفاده کنید.از بکارگیری افرادی که دائما دنبال پست و مقام هستند نیز اجتناب کنید. یک کلیپی از مقام معظم رهبری پخش شده بود که فرمودند رهبری مسئولیت سختی است من نمی خواهم این مسئولیت را به عهده بگیرم. این سخن دلیل بر حسن است نه اینکه ایشان توانایی رهبری را نداشته باشند، کسی که عاقبت کار را در نظر می گیردو اشراف کامل برای کاری که می خواهد انجام بدهد ،داشته باشدو عاشق پست و مقام نباشد ،قادر است آن کار را به بهترین نحو انجام دهد. افرادی که فرار می کنند ، را باید روی کار بیاوریم. چون هم خوب کار می کنند و هم امانت دار خوبی هستند.ان شاءالله که شما هم یک گروه خوب از همکاران را در شهرداری داشته باشید .

مراقب افراد چاپلوس باشید:

مواظب باشید که سرتان کلاه نرود، بالاخره درشهرداری سر دیگران کلاه گذاشتند و هم خودشان و هم دیگران را بدبخت کردند. به هرحال توجه داشته باشید که با زبان بازی ، چهره خودشان را جا می اندازند.مواظب افراد چاپلوس و دروغگو باشید که سراب را آب و آب را سراب جلوه می دهند، از این افراد بر حذر باشید . کارتان کار خوبی است، برای مردمی که نمونه ندارند آن هم در دنیایی که ما زندگی می کنیم .

بصیرت و زمان شناسی داشته باشید:

از صدر اسلام تا کنون مردمی به خوبی ، متانت ، بصیرت ،آگاهی و امام شناسی و پیروی از حق مانند مردم ایران هنوز پا به عرصه حضور نگذاشته است. مثلا همان راهپیمایی اخیر با اینکه اعلام نکرده بودند ، راهپیمایی می خواهد برگزار شود چه باشکوه برگزار شد. آن روز، نماز جمعه مانند نماز جمعه ماه رمضان شلوغ بود وحدود 3-4 هزار نفر در راهپیمایی شرکت کردند که نشان آگاهی بصیرت و فهم مردم هستند. اگر پای درد دل همین مردم بنشینید ،هرکدام هزار مشکل دارند ولی وقتی می بینند که اصل در خطر است ،فرع را کنار می گذارند، امام شناس و زمان شناس هستند و می دانند در چه لحظه ای باید حضور داشتند.زمان شناسی بسیار اهمیت دارد ، اصحابی که در عاشورا امام حسین را تنها گذاشتند،بعد از شهادت امام حسین متوجه کوتاهی خود شدند و حدود 5-6 هزارنفر هم به خونخواهی امام حسین برخواستندو شهید شدند ولی چه فایده دارد در لحظه ای که باید حضرت را یاری می کردند،ایشان را تنها گذاشتند. ولی مردم ایران بسیار مردم خوبی هستند و خدمت به این مردم، بزرگترین عبادت است و ان شاءالله شبانه روز وقت خودتان را برای باز کردن گره ها و مشکلات مردم و مخصوصا محرومین را بگذارید .به هرحال انقلاب بر دوش پا برهنگان و محرومین است همین ها هستند که اگر خدای نکرده جنگی اتفاقی بیفتد، فرزندانشان را برای دفاع از کشور می فرستند. اینها را بیشتر توجه داشته باشید در عین حال باید عدالت را مدنظر داشته باشید ولی بدانید این پست و مسئولیت ها ی ما مدیون جانفشانی همین فقرا و پابرهنگان است. ان شاءالله در مسئولیت جدید موفق باشید. ما همه دستگاهها حمایت می کنیم واز شما نیز حمایت خواهیم کرد و کمک می کنیم و زمینه را فراهم می کنیم تا تشنج ایجاد نشود و وحدت و همدلی صدردصد خواهیم داشت، شما هم می توانید از زمان قبل خطبه های نمازجمعه و نماز های عید برای ارائه گزارش کارهای خود و برنامه های خود استفاده کنید. ما در خدمتتان هستیم همه گونه برایتان هم دعا می کنیم ان شاءالله همانگونه سلف صالح شما به مصلی کمک می کردند، ان شاءالله شما هم کمک به مصلی را مد نظر داشته باشید تا ان شاءالله بزرگترین مرکز دینی اجتماعی شهرستان هم زودتر ساخته شود.


پی نوشت:

1- ميزان الحكمه ج۳ ، ص ۳۹۵


http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5379.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5380.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5381.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.