سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهید علی عظیمی در سالروز تولدش با حضور امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 285 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1396.10.26
 
به مناسبت سالروز تولد شهید علی عظیمی اولین شهید مدافع حرم شهرستان و به همت دبیرستان دخترانه فرهیختگان زرند، مراسم یادبود این شهید والامقام با حضور وسخنرانی حجت ااسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم ، خانواده آن شهید وجمعی از مسئولین شهرستان مورخه96/10/25 در محل آموزشگاه دخترانه فرهیختگان زرند برگزار شد.

سخنرانی، دکلمه خوانی، خاطره گویی، کلیپ و اهداء هدیه به پدر و مادر شهید عظیمی و چند تن از دانش آموزان از جمله برنامه های این مراسم بود.

در پایان این مراسم کیک تولد شهید توسط پدر و مادر بزرگوارش بریده و بین حاظرین توزیع شد.




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم یادبود اولین شهید مدافع حرم شهید علی عظیمی مورخه96/10/25


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج) ، السلام علیکم یا شهداء، یا سعدا، یا نجباء

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان و بهتر از جانمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان ، اجماعاً صلوات.

منم به نوبه خود تقدیر و تشکر می کنم از دست اندرکاران این مراسم بسیار زیبا، اولین برنامه ای است که به مناسبت سالگرد تولد شهید برگزار می شود . آن هم شهید والامقام شهید عظیمی که مانند حضرت زهرا(س) جسمش مفقود است. مقام بلندی که این شهید والامقام دارد و این جلسه در این آموزشگاه تشکیل شده است واز همه دست اندرکاران تشکر می کنم و خوش آمد عرض می کنم خدمت همه مدیران و مسئولین که شَرَفِ حضور دارند ،خاصه خانواده این شهید بزرگوار . از ریاست محترم آموزش وپرورش وهمکارانشان ، اعضای شورای شهر و شهردار محترم جناب آقای مهدلو که درخدمت ایشان هستیم و ان شاءالله سکان شهرداری را به دست می گیرند، فرمانده محترم سپاه جناب سرهنگ شاهرخی و عزیزانمان از بنیاد شهید و کمیته امداد و همه سروران عزیز روحانی که شَرَفِ حضور دارند و همچنین عزیزانمان از نیروی انتظامی. جلسه،جلسه بسیار نورانی است و روح پاک شهید والامقام بر این جلسه نورانی اشراف دارد.

آخرالزمان در روایات:

روایات زیادی از اهل بیت و پیامبر راجع به آخرالزمان داریم .این روایات دو گونه است : روایاتی که توصیف چالش ها و ناهمگونی های که در آخرالزمان است را بیان می کند که در آخرالزمان ارزش ها وارونه می شود، مردها شبیه زنها و زنها شبیه مردان می شوند. زنها به زنها و مرد به مرد اکتفا می کنندو گناهان بسیار شدید که در امت های دیگر نبوده و در روایات ما نسبت به آخرالزمان ذکر می شود .شاید بیش از 6-7 هزار روایت داریم که بحث آخرالزمان می پردازد حتی بیش از روایاتی که در مورد نماز و روزه است. در کنار روایاتی که در مورد دوری مردم از خداو دنیا گرایی مردم آخرالزمان وجود دارد، یک سری روایاتی داریم که آخرالزمان را به گونه ای دیگر نیز توصیف می کند . مثلاً روایت داریم تفسیر سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» را برای مردم آخرالزمان گذاشته ایم . شرح ، توصیف ، توضیح و فهم برخی از سوره ها را تنها مردم آخرالزمان متوجه می شوند. از امام سجاد عليه السلام‌ راجع به‌ توحيد پرسش شد، فرمود: خداى عزّوجلّ دانست كه در آخر الزمان مردمى محقِّق و موشكاف آيند.از اين رو سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» و آيات سوره حديد را كه آخرش «وَ هُوَ عَلِيمٌ‏ بِذَاتِ الصُّدُورِ» است نازل فرمود، پس هر كه براى خداشناسى غير از اين جويد ،هلاك است.(1) . مردم آخرالزمان هستند که معنا و مفهوم این آیات را می فهمند. در روایتی رسول خدا - كه سلام خدا بر او و خاندان پاكش باد - فرمودند : « يا علي ! و اعلم ان اعجب الناس ايمانا و اعظمهم يقينا قوم يكونون في آخر الزمان ، لم يلحقوا النبي فحجبت عنهم الحجة فامنوا علي سواد علي بياض .»(2) اي علي ! بدان كه عجيب ترين مردم و از نظر ايماني و عظيم ترين ايشان در يقين ( به خداوند و نشانه هاي او ) گروهي در آخر الزمان هستند كه پيامبر را نديده اند و حجت خدا نيز از ايشان غايب شده است ، اما آنان هم چنان به سياهي بر روي سپيدي ايمان دارند .( يعني ايمانشان به واسطه ي نوشته هاي سياه بر كاغذ هاي سفيدي است كه از پيشينيانشان به يادگار دارند و انگار ما را مشاهده کرده اند). همین طور نقل شده است : روزی رسول خدا(ص) در بین جمعی از اصحاب خود، دوبار فرمودند: «آه شوقاً الی اخوانی» ای کاش برادرانم را می دیدم؛ اصحاب گفتند: ای رسول خدا، آیا ما برادران شما نیستیم؟ حضرت (ص) فرمودند: شما اصحاب من هستید، «اخوانی یأتون فی آخرالزمان» برادران من قومی هستند که در آخرالزمان به من ایمان می آورند در حالی که مرا ندیده اند. خدا اسامی آنها و پدران آنها را قبل از آنکه آنها را از صُلب پدرانشان و رحم مادرانشان خارج نماید، به من آموخته است. آنها کسانی هستند که پایداریشان بر دین خود، از راه روندة برخار مغیلان و از نگهدارندة آتش سوزان در دست بیشتر است. آنها در ظلمات، چراغ های هدایت اند و خداوند آنها را از هر فتنه ای در زمین پُر از ظلمت نجات می دهد. امامشان در پس غیبت است و دسترسی ندارند ولی ایمانشان از همه محکمتر است.(3)

روزی رسول خدا در جمع اصحابشان فرمودند: «به زودی گروهی بعد از شما می‌‎آیند که یک نفر از آنان، اجر پنجاه نفر از شما (صحابه) را دارد». اصحاب گفتند: «یا رسول‎الله! ما با تو در بدر، اُحد و حُنین شرکت داشتیم و قرآن، میان ما نازل شد». پیامبر صلی‌الله علیه و آله فرمود: «اگر آنچه آنان تحمّل می‌‎کنند، بر شما وارد می‌‎شد، مانند صبر آنان، صبر نمی‌کردید». (4)

ایرانیان زمینه ساز ظهور:

روزی ابو بكر و عمر و زبير و عبد الرحمن بن عوف در صحن خانه حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نشسته بودند حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم هم (از حجره خويش) بيرون آمد و در جمع آنها نشست، ناگاه بند كفش آن جناب كنده شد حضرت كفش خود را به على بن ابیطالب عليه السّلام داد تا اصلاح كند و فرمود: «إِنَّ عَنْ يَمِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْ عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ» همانا از جانب راست خداوند عزّ و جل يا از جانب راست عرش، « قَوْماً مِنَّا عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ » مردمى از ما بر كرسى‏هائى از نور هستند «وُجُوهُهُمْ مِنْ نُورٍ وَ ثِيَابُهُمْ مِنْ نُورٍ » كه صورتهاشان از نور و لباسهايشان از نور، «تَغْشَى وُجُوهُهُمْ أَبْصَارَ النَّاظِرِينَ دُونَهُمْ» نور آنها چشمهاى بينندگان از غير آنها را پر كند. ابو بكر گفت : آنها چه كسانى هستند يا رسول اللَّه؟ حضرت سكوت فرمود.زبير پرسيد يا رسول اللَّه آنها كيانند؟ سكوت فرمود.عبد الرّحمن پرسيد باز چيزى نفرمود، تا حضرت على عليه السّلام سؤال كرد،پیامبر(ص) فرمود : « هُمْ قَوْمٌ تَحَابُّوا بِرَوْحِ اللَّهِ» آنها كسانى هستند كه به واسطه روح الله با هم دوستى كنند « عَلَى غَيْرِ أَنْسَابٍ وَ لَا أَمْوَالٍ» و دوستيشان بر پايه نژاد و مال نيست، « أُولَئِكَ شِيعَتُكَ وَ أَنْتَ إِمَامُهُمْ يَا عَلِيُ» يا على آنها شيعيان تو هستند و تو امام آنهايي. (5) پس اینکه می گویند ظلم و ستم باید همه جارا بگیرد تا امام زمان ظهور کند بخشی از روایات است. در بخشی بخشی دیگر از روایات از مردمی تعریف می کنند که پیامبر می فرماید: برادران من هستند و عجیب ترین ایمانها را دارند و من چقدر دلم برای آنها تنگ شده است ، مردمی که چهرهایشان نورانی است. پیامبر اعظم(ص) می فرماید:« یخرج الناس من المشرق فیوطّئون للمهدی سلطانه »(6) مردمی از مشرق قیام می کنند و زمینه حکومت مهدی(ع) را فراهم می سازند.در روایات منظور از مشرق، ایران است. اگر کسی نا آشنا به روایات باشد ، وقتی سری اول روایات را می بیند که چه جنایاتی در آخرالزمان صورت می گیرد، نا امید می شود که سرانجام تباهی همه دنیا را می گیرد.ولی این بخشی از روایات است، کسی که می خواهد از روایات استمداد بگیرد و راه نجات را پیدا کند.بخش دیگر روایات را هم باید کنار آن بگذارد.

دینداری در آخرالزمان سخت است:

روایت داریم: عن أنس عن النبي (ص) أنه قال: «يأتي على الناس زمان الصابر منهم على دينه كالقابض على الجمرة » (7) رسول خدا فرمود: زمانی بر مردم می آید که ماندن بر دین حق مانند نگه داشتن گلوله آتش در دست است . آتش سرخ شده را انسان نمی تواند در دست خود نگه دارد. دینداری در آخرالزمان از این هم سخت تر است. در روایت دیگر ایشان در وصف برادران آخر الزمانی خود می فرماید: «لأحدهم أشد بقية على دينه من خرط القتاد في الليلة الظلماء أو كالقابض على جمر الغضا » (8) هر یک از آنان بر دین خود باقی است با این که باقی ماندن بر دین سخت تر از زدن تیغ درخت با دست و صاف کردن آن و از نگه داشتن آتش درخت های سخت (که آتششان دوام زیاد دارد) ، در دست است.

راه نجات درآخرالزمان:

راه نجات چیست و چکار باید کرد؟ چه شد که شهدای ما به این عظمت دست پیدا کردند و آسمانی شدند راه نجات همان فرمایش پیامر خاتم حضرت محمد است در حدیث زیر نجات را در دوچیز معرفی می کند: رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم بارها فرمود: «من (از ميان شما مي روم و) دو چيز گران بها را در ميان شما مي گذارم. اگر بعد از من، به آن دو تمسك نماييد گمراه نمي شويد. يكي از آن دو از ديگري بزرگ تر است و آن، كتاب خدا و (ديگري) عترت و اهل بيت من هستند و اين دو هرگز از هم جدا نمي شوند، تا كنار حوض كوثر بر من وارد شوند. پس دقّت كنيد، با عترت من چگونه رفتار خواهيد كرد.»(9) قرآن و عترت دو وسیله نجات هستند. شهدای ما محصول قرآن و عترت و محصول امام (ره)هستند. شهید عظیمی که امروز ما سالگرد تولدش را گرفتیم ، بر مجلس ما اشراف دارد شهدا در عالم برزخ دستشان بسیار باز است و شفا بخش است.

شهیدی که کلید شد:

مدتی قبل در کنار قبرشهدای گمنام دیدم یکی از دوستان حال مناسبی ندارد گفتم ناراحتی شما چیست؟ گفت:الان مدتهاست که شبها خواب ندارم ،بدنم سوزن سوزن می شود وآرزو دارم که بتوانم یک دقیقه بخوابم گفت نیمه شبی شد وخیلی برای من سخت شد وبه کنار قبر شهداء آمدم ویک شهید که از دوستانم هم بود را صدا کردم وگفتم ای شهید تو کلید زندگی من بشو وگره زندگی من را باز ومشکلات من را برطرف کن، و همینطورمی گشتم وقبرش را هم نمی توانستم پیداکنم که یک مرتبه قبری را دیدم و روی آن قبر را خواندم ودیدم که همان دوست شهیدم است وخوشحال شدم وکنار قبرش نشستم ودقت کردم ودیدم که روی سنگ قبر آن شهید یک کلید است و آن کلید را برداشتم ومتوسل به آن شهید شدم ومن که مدتها خواب نداشتم به منزل رفتم وبه خواب رفتم و مدتها بعد که او را دیدم به برکت توسل به این شهید حالش بهتر شده بود.

یکی از بستگان ما می گفت : دست من خیلی درد می کرد و مدتها ادامه داشت تا اینکه متوسل به شهدای گمنام در گلزار شهدای کرمان شدم و دستم را روی قبر شهید گذاشتم و گفتم ای شهید خودت من را شفا بده و گفت : وقتی که دستم را برداشتم دیگر هیچ دردی نداشتم ، شک کردم و گفتم نکند دست دیگر من درد می کرد ، شهداء واقعاً دارالشفاء هستند .آنها خیلی نزد خدا آبرو دارند.

از شهداء کمک بخواهید :

هرکسی می تواند با یک شهید انس برقرار کند. شهدا در عالم برزخ دستشان باز است . یکی از مراجع و علمای بزرگ به نام میرزای قمی که قبر او در قبرستان شیخان نزدیک حرم حضرت معصومه(س) است و همیشه شلوغ است و مردم به آن استمداد می کنند. ایشان به یکی گفته بودند حاجات بزرگ و عاقبت بخیری و بهشتی شدن را از حضرت معصومه بخواهید و حاجت های دنیایی خود را مانند ماشین ، خانه و همسر خوب و... از ما خواهید. ما در عالم برزخ دستمان باز است. شهید نیز مقام بالایی دارند. آرزوی همه خوبان عالم شهادت است . درست است که روایات آخرالزمان از همه گیر شدن گناه و معصیت در جامعه حکایت دارد اما افرادی نیز تربیت می شوند که خوش خواهند درخشید و محصول فرمایش رسول خدا عمل به قرآن و عترت و پیرو فقیه جامع الشرایط هستند و نتیجه آن سعادتمند و شفابخش شدن است وبه این مقام دست یافتند.ماهم می توانیم راه و مسیر آنهارا برویم و به اندازه درک خودمان با قرآن مانوس باشیم و با تمسک به اهل بیت وامام زمان و ارتباط در عصر غیبت با فقیه جامع الشرایط به این مهم دست پیدا کنیم. برای عمل به دستورات خداوند و عمل به دین باید مرجع تقلید داشته باشیم، شهدا مرجع تقلید داشتند و در مسیر امام و مقام معظم رهبری حرکت کردند. اگر بخواهیم پیرو قرآن و اهل بیت باشیم ، باید طبق رساله مقام معظم رهبری و مراجع بزرگ عمل کنیم، اینها عمل به تخصص و علم است اگر ما در این مسیر حرکت کنیم ، به وظیفه خودمان نسبت به شهدا عمل کرده ایم. ان شاءالله هر حاجتی داشته باشید ، امروز به برکت روح شهید عظیمی که با عظمت است و از دست توانای این شهیدحاجت روا شوید .شهدا همه عزیز هستند .شهدای گمنام از نام خود گذشتند و شهدای مدافع حرم از کشور خود هم گذشتند وبرای دفاع از حرم اهل بیت ،خالص حرکت کردنداینها پیش خدا آبرو دارند. قطعاروح این شهید والامقام درجلسه ما حاضر است و از دلها خبر دارد وهرحاجتی داشته باشید، مورد عنایت این شهید به برکت خون پاکش قرار می گیرد من از همه شما تقدیر و تشکر می کنم.استفاده کردیم از فرمایشات خانم عبدالله زاده مدیر محترم این آموزشگاه ،از دبیران واساتید محترم نیز تقدیر و تشکر می کنم.شادی روح حضرت امام و شهدا و خاصه شهید عظیمی که برایش جشن تولدگرفتید ،صلواتی را مرحمت بفرمایید.

پی نوشت:

1- توحيد صدوق، ص 283، باب40، باب أدنى ما يجزئ من معرفة التوحيد

2- من لا يحضره الفقيه ، شيخ صدوق(381 هق ) ، ج 4 ، ص 366

3- صفار، صائر الدرجات، ص 104؛ عباس بن معروف از طریق نجاشی و او از طریق حماد بن عیسی، و او از کسانی است که و حمادبن عیسس از ابی الجارود، به توفیق شیخ مفید(ره) مورد وثوق است، و او نیز از ابوبصیر، نقل کرده اند.

4- بحارالانوار، ج۵۲‌، ‌ص۱۳۰.

5- بحارالانوار جلد 68 (در برخي از چاپها جلد65) صفحه 139

6- (بحارالانوار), ج۵۱/۸۷; (سنن), ابن ماجه, ج۲, حدیث ۴۰۸۸, احیاء التراث العربی

7- میرزاحسین نوری،مستدک الوسائل ،بیروت، مؤسسه آلبیت، سال 1388، ج 12 ص 33.)

8- محمد بن الحسن الصفار ، بصائر الدرجات ، تهران ، اعلمی ، 1404 ق ، ص 104

9- خلاصة عبقات الانوار في امامة الائمّة الاطهار، ج 1، ص 3؛ سنن التّرمذي، ج 5، ص 622.


http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5385.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5386.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5387.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5388.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5389.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5390.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5391.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5392.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5393.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5394.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5395.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5396.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5397.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.