سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

زن در غرب در حد مال التجاره است/ اسلام به زن عظمت داد / دشمن نمی خواهد فرزندانی همچون شهید عظیمی و حججی در دامن شیر زنان این مرز و بوم پرورش یاب

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 410 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1396.12.20
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه زرند مورخه 96/12/18



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الله الحکیم فی کتابه : « إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ » (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار و بهتر از جانمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ،شهید والامقام شهید حججی ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان و سلامتی همه نمازگزاران روز جمعه ، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، سخنران قبل از خطبه ها جناب حجت الاسلام دانشی صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

امروز روز بسیار مبارک و عزیزی است سالروز ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) و سالروز ولادت حضرت امام خمینی (ره) است. به حضرت صاحب الامر(عج) و همه شما علاقمندان و دوستداران و سادات مکرم، ذریه حضرت زهرا (س)، مخصوصاً به خواهران مکرمه حاضر در نمازجمعه ، هفته گرامیداشت روز مادر و روز زن را تبریک عرض می کنم. ان شاءالله بانوان مکرمه در نماز جمعه وهمه ما هر حاجتی داشته باشند به آبروی حضرت زهرا (س) برآورده بخیر شود، صلواتی را مرحمت بفرمایید.

ناشناخته ماندن ارزش حضرت زهرا(س):

شب قدر، از نظر ارزش و منزلت برای مردم مجهول است و خداوند خطاب به پیامبر می فرماید: « وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ » (2) شما بدون علم الهی نمی دانی که شب قدر چه عظمتی دارد؟ همان طور که عظمت شب قدر نشناخته است، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نیز ارزشش ناشناخته است ، فاطمه سید النساء العالمین است. او از ابتدای تاریخ تا کنون پیشوای همه عالم ، نه تنها زنان بلکه پیشوای همه مردان نیز می باشد. شاید سِرّ کلمه فاطمه مثل لیله القدر است. همان طور که شب قدر در سه شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم پنهان شده است،،فاطمه زهرا(س) هم محل دفنشان در سه مكان احتمال داده مي‏شود: خانه خود، بقيع، بين محراب و منبر. البته فاطمه زهرا(س) همچنان كه ليلةالقدر است ،يوم‏الله هم مي‏باشد. (3) مقام والای حضرت زهرا(س) ، ابعاد وجودی حضرت زهرا(س) همانند شب قدر پنهان و دست نایافتنی است مگر اینکه خدای متعال عظمت این بانوی بزرگوار را برای ما شرح دهد.

دشمنان پیامبر(ص) ابتر هستند:

زمانى که رسول‌(صلی الله علیه وآله وسلم) دو تن از فرزندان خود به نام‌هاى عبد‌اللّه و قاسم را از دست داد و دشمنان آن حضرت، براى تضعیف او، زبان طعن و شماتت، گشودند، عاص بن وائل (پدر عمر وعاص) او را «ابتر» خواند،که در لغت عرب به «مقطوع النسل» اطلاق می‌شود. (4) عاص بن وائل که خود هم مال زیادی داشت و هم فرزندان پسر زیادی داشت،معتقد بود چون پسران پیامبر از دنیا رفتند و دیگر کسی نیست که نسل او را ادامه بدهد، او ابتر است. وقتی پیامبر از دفن پسران خود برمی گشت (پسران رسول خداو حضرت خدیجه در قبرستان ابوطالب به خاک سپرده شدند) ، زخم زبان حسابی به رسول خدا زد . ابتر در لغت به حیوانی می گویند که دم او را بریده باشند و کسی که فرزندی نداشته باشد بتر است یعنی نسل و دنباله ای ندارد وبه اصطلاح عوام، اجاق او کور است.عاص به پیامبر چنین نسبت زشتی را داد که نسل او قطع شده، پس او ابتر و بی عقب است. پاسخش را خدای تعالی با نزول سوره کوثر داد که خود عاص بن وائل ابتر و بدون عقب است.

معنای لغوی کوثر:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ * إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ (1) خدای تبارک و تعالی پیامبر را دلداری داد ما به شما کوثر عطا کردیم. مفسرین اهل سنت گفته اند: کوثر یعنی نهری در بهشت . واژه کوثر به معنای خیر کثیر و فراوان و بابرکت است . هر کثیری کوثر نیست و هر مال فراوانی برکت ندارد که به آن کوثر بگوییم. کوثر مال فراوانی که در آن برکت نهفته باشد.برخی گفتند آن کوثر یعنی علم فراوان ، به قرینه آیات بعد مشخص می شود که منظور از کوثر نسل فراوان از حضرت زهرا ست. زیرا خداوند فرمودند:« إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ »(5) که بدخواه تو خود ابتر است.این یک بشارت و پیام غیبی به رسول خدا مربوط به زمانی است که هنوز حضرت زهرا متولد نشده است و زمانی که پسران رسول خدا فوت شده بودندو خداوند مشرکین را با وجود داشتن مال و پسران زیاد ، تهدید می کند که نامی از شما در تاریخ نخواهد ماند و نسلی از شما نمی ماند.و به رسول خدا می فرماید: ما به شما کوثر عطا کردیم. شما ببینید در همین شهرستان زرند تعداد ذریه حضرت زهرا که ابوی و از ناحیه پدر هستند، چقدر زیاد هستند . حالا اگر تعداد سادات از ناحیه مادر را هم حساب کنید (آنها هم سادات هستند ولی سهم سادات به آنها تعلق نمی گیرد) خواهید دید که تعداد سادات بسیار زیاد هستند. یکی از اولاد حضرت زهرا، حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است که امروز سالروز ولادتشان است که مایه خیر و برکت است .در طول تاریخ تعداد زیادی از ذریه و فرزندان حضرت زهرا عالمان بزرگی شدند و خدمات ارزشمندی را انجام دادند. فرزندان حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین هستند چه تربیتی از نسل حضرت زهرا به جامعه ما رسیده است. هر خیر و برکتی به ما ایرانی ها رسیده است، از این کوثر است و چون این نعمت خیلی بالاست ، شکرگزاری می خواهد.

وصیت حضرت خدیجه(س)به رسول خدا(ص):

حضرت خدیجه اموال کثیر و فراوانی را در راه خدا هدیه نمود، خداوند هم به حضرت خدیجه و پیامبر کوثر عطا کرد. تا انسان مال در راه خدا ندهد، خدا به او کوثر نمی دهد .خدیجه اهل خیر بود و هرآنچه داشت در راه خدا خرج کرد ، صدها هزار شتر اموال او را جابجا می کردند ولی روزی که از دنیا رفت ، هیچ چیزی نداشت.خداوند نیز به او کوثر عطا کرد. مقام حضرت خدیجه بسیار والا است او همه چیز را در راه اسلام و خداوند انفاق کرد. وقتی زمان مرگ خدیجه نزدیک شد به رسول خدا فرمود: وصیتی دارم ولی شرم می کنم آن را برایتان بگویم، آن را به فاطمه عرض می کنم تا او برایتان بازگو کند . سپس فاطمه را فراخواند و به وی فرمود : «نور چشمم ! به پدرت رسول الله بگو :مادرم می گوید : من از قبر در هراسم ، از تو می خواهم مرا درلباسی که هنگام نزول وحی به تن داشتی ، کفن کنی .» پیامبر اکرم (ص) آن پیراهن را برای خدیجه فرستاد و او بسیار خوشحال شد. چه عظمت و مقامی حضرت خدیجه داشت و چه عنایتی خدا به حضرت خدیجه دارد و کوثر را به او عطا می کند. حال به شکرانه این کوثر که حضرت زهرا و ذریه او هستند ، رسول خدا باید شکرگزاری کند. چه کند؟ « فَصَلِّ » نماز بخوان . فاء ابتدای « فَصَلِّ » فاء تسریع است یعنی به سرعت شکر این نعمت را بجا بیاور و نماز بخوان « وَانْحَرْ» و همین طور قربانی کن. به شکرانه این نعمت بزرگ هم نماز بخوان و هم انفاق به فقرا کن و شتری را قربانی کن. البته یک معنای دیگر هم کرده اند که هنگام نماز دستهایت را تا نزدیکی گلو بالا بیاور و معنای دیگر « وَانْحَرْ» قربانی کردن شتر است.پس اگر خداوند نعمتی به انسان داد. انسان باید هم خودش استفاده کندو هم به فقرا رسیدگی کند. ایام ایام نزدیک عید نوروز است .ما همیشه به فکر این نباشیم که گلیم خودمان را از آب بیرون بیاوریم. نیازمندان واقعی در جامعه زیاد هستند، بخشی از اموال و زیادی اموالمان را در راه خدا به فقرا انفاق کنیم.

چهره زشت شهر با حضور تکدی گران:

در همین جا نکته ای عرض کنم :عده ای سودجو چهره شهرمان را با عنوان تکدی گری زشت کرده اند . ودر همه جا اعم از پمپ بنزین، داروخانه ،جلوی درب کارخانه ها ، دادگاه و... هستند و گدایی می کنند. حتی برخی از آنها جای که گدایی می کنند را می فروشند. یکی از آقایون قضایی که در این امور اطلاع داشت، می گفت : یکی از این گدایان هر روز 50 هزار تومان پول خرد می آرود و چک پول می گیرد! برخی از اینها واقعا درآمد بالایی دارند. انفاقی که در آیات و روایات بسیار بر روی آن سفارش شده است ،شامل این کمک به این افراد نمی شود. دستگاه قضا مأمور شده است که با چنین افرادی برخورد کندو به کسانی که تکدی گری می کنند را بازداشت و دستگیر کنند . پول دادن و کمک به این افراد ، هدر دادن مال است ولی اگر در فامیل خودتان و یا اطراف تان افراد نیازمند واقعی را می شناسید که آبرودار هستند ، خانواده هایی که با سیلی صورت خودرا سرخ می کنند و یا در ازدواج فرزندان خود مانده اند ،می توانید به این افراد کمک کنید. دخترانی هستند که سالها پ عقد کرده هستند و توانایی تامین ولی یک جهیزیه حداقلی را برای شروع زندگی مشترک ندارند، و یا بچه هایی که یتیم و بی سرپرستی رها شده اند، انفاق و کمک کردن به این افراد، ارزشمند است والا کمک به تکدی گران،هدر دادن پول است وهیچ ثوابی هم ندارد. قبلا داخل مسجد هم می آمدند وگاهی اوقات اجازه نمی دادند از منبر به پایین بیاییم و نماز بخوانیم ولی الان اجازه نمی دهیم ،داخل مسجد شوند. واقعا این افراد ، چهره شهر را زشت می کنند .زمانی ما در کوهبنان بودیم، یکی از روحانیون برای نگهداری از والده اش نیاز به پرستاری داشت، 200-300 هزار تومان هم برای این کار حقوق می داد ، که آن زمان مبلغ زیادی بود.

ما به هر کدام از اینهایی که گدایی می کردند ،گفتیم تا این کار را انجام بدهدو حقوق بگیرد، قبول نکردند. پول مفت می خواهند. از هر اداره ای 10-20 هزار تومان هم بگیرند، بدون زحمت تاظهر روزی 40-50 هزار تومان کاسبی می کنند. به این افراد نباید اعتماد کرد. پولی که افراد معتاد داده می شود ،خرج اعتیاد می شود. اگر هم خواستید به معتادان نیازمندکمک کنید ، موادغذایی تهیه کنید و به دست همسرش بدهید، البته اگر همسرش هم معتاد نباشد. یا برای فرزندانش لباس بخرید ولی پول نقد ندهید که صرف خرید مواد مخدر می شود.حدود20 سال پیش من برای تبلیغ به مرکز بازپروی معتادان (کا تی تی) کرمان رفتم، متاسفانه اکثرا آنجا جوانان 15 ساله تا 35 سال بودند. یک مادری آنجا دستش را که زخم شده بود، نشان داد که فرزندم به زور طلاهای من را درآورده تا خرج مواد مخدرش را بدهد. مسئول آن زمان می گفت: ما این معتادین را به جزیره بردیم تا ترک کنند، بعد که آنها را آزاد کردیم ،آنها اول رفتند زیر پل ، مواد کشیدند، بعد به خانه هایشان رفتند. البته صد رحمت به تریاک ، مواد مخدر صنعتی بسیار بدتر است و خانواده های زیادی را از هم پاشیده به این افراد نباید کمک مالی کرد ولی اگر فقیر و نیازمند واقعی می شناسید ، دم عید است از زیادی زندگی تان به آنها کمک کنید.

انفاق بجا ودرست:

یک روز خانمی به دفتر ما آمد وگفت : 20میلیون از بانک ملت وام گرفته ام و برای دختران بی بضاعت که قصد ازدواج داشتند، جهیزیه خریدم ولی الان وضع مالی ام خراب شده است و آن وام با سودش حدود 30-40 میلیون تومان شده است و خودم توی بازار مغازه داشتم که ورشکست شده ام ومانده ام برای بازپرداخت این وام چه کنم! من گفتم : خداهم راضی نیست شما بیشتر از توانتان خرج کنید. انسان بسیار مومن و متدینی بود ولی با این نمونه انفاق، گرفتار شده است. این صحیح نیست و اصلا هم انفاق نکنید، درست نیست.فقیری به درب خانه پیامبر(ص) می آید و تقاضای کمک و غذا می کند، پیامبر(ص) اما با اینکه در راس جامعه است در منزل غذایی ندارد ، بعد ظاهراً آن فقیر تقاضای لباس می کند که پیامبر(ص) جز لباسی که بر تن داشته است لباس دیگری نداشته و همان لباس را به او می دهد، در این اثنا نیز مسلمین در مسجد منتظر پیامبر(ص) بودند و این در حالی بود که پیامبر(ص) لباس دیگری نداشت تا به مسجد برود که در اینجا آیه ای نازل می شود و خداوند خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: « وَلاَ تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلاَ تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا » (6) (و دستت را به گردنت زنجير مكن و بسيار (هم) گشاده‏دستى منما تا ملامت‏شده و حسرت‏زده بر جاى مانى )، این امر حکایت از این دارد که پیامبری که مردم را توصیه به گشاده دستی می کند خود نیز عامل به عمل است و حتی از لباس تن اش برای کمک به فقیر می گذرد. ولی تعادل و میانه روی نیز در انفاق نیز بسیار مهم است. یک روز پیامبر خدا برای اینکه میانه روی را به مردم اموزش بدهند ، یک مشت ماسه بادی را برداشتند و طوری دستتان را گرفتند که یک مقداری ریخت و یک مقداری در دستشان ماند و یک مرتبه هم دستشان را گرفتند و همه ماسه ها ماند و یک دفعه هم طوری گرفتند که همه ماسه ها ریختند و فرمودند اینگونه که همه شان ریختند درست نیست و اینقدر سفت بودن هم درست نیست و بلکه میانه رو باشید ،هم خودتان بخورید و هم به دیگران کمک کنید. تعادل در زندگی بسیار مهم است. در انفاق هم در زندگی انسان باید حد وسط را رعایت بکند. خرج زندگی تان را جدا کنید و مخارج خودتان را از درآمدتان بردارید. از زیادی آن ،به فقرا کمک کنید .

ولادت فاطمه علیها السلام

وقتی خدیجه علیهاسلام با رسول خدا ازدواج کرد، زنان مکه از او دوری کردند و باب رفت و آمد با او را بستند. آنها حتی به او سلام هم نمی‌کردند. خدیجه تنها بود تا از فاطمه زهرا باردار شد. فاطمه علیهاسلام از شکم مادر با مادر صحبت می‌کرد و او را دلداری می‌داد.وقتی ولادت فاطمه نزدیک شد، خدیجه کسی را نزد زن های قریش و بنی هاشم فرستاد تا او را در هنگام زایمان کمک کنند، اما آنها گفتند:« تو حرف ما را نپذیرفتی و با محمد یتیم و فقیر ازدواج کردی؛ ما هم با تو کاری نداریم.»
خدیجه علیهاسلام بسیار غمگین شد؛ اما ناگاه چهار زن بلند قامت گندمگون که گویی از زنان بنی هاشم‌ بودند وارد شدند. خدیجه ترسید! یکی از آنها گفت:« ای خدیجه، نترس. ما فرستادگان پروردگار توایم؛ ما خواهران توایم: من ساره ام، او آسیه، رفیق بهشتی تو است، او مریم، مادر حضرت عیسی علیه السلام، و او « کلثوم»، خواهر حضرت موسی علیه السلام. خدای تعالی ما را فرستاده تا در امر زایمان کمکت کنیم.»زنان چهار طرف خدیجه نشستند. ناگاه فاطمه زهرا علیهاسلام با بدنی پاک و مطهر به دنیا آمد و چنان نوری از آن وجود مطهر ساطع شد که همه خانه‌های مکه را روشن کرد.در این هنگام، ده حورالعین وارد شدند، با طشت‌هایی پر از آب کوثر و پارچه‌های بهشتی.بانویی که در جلوی خدیجه نشسته بود، فاطمه علیهاسلام را به آب کوثر شستشو داد و در دو قطعه پارچه سفید که از شیر سفیدتر و از مشک و عنبر خوشبوتر بود پیچید. سپس عرض کرد:« اکنون سخن بگو.»فاطمه علیها السلام زبان گشود و فرمود:« اشهد ان لا اله الا الله و انّ ابی رسول الله سید الانبیاء و انّ بعلی سید الاوصیاء و ولدی سادة الاسباط ». (گواهی می دهم که معبودی نیست جز الله و پدرم رسول خدا و آقای همه پیامبران است و شوهرم، علی. بزرگ همه اوصیاء و فرزندانم بزرگ همه خانواده های پیغمبرانند.)سپس بر آن چهار زن سلام کرد و نام آنها را یکایک بر زبان آورد. زنان به روی زیبای فاطمه اطهر خنده شوق زدند و فرشتگان به یکدیگر بشارت دادند. آری، شادباش ولادت فاطمه زهرا به آسمان‌ها رسید و نور وجودش آسمان را روشن کرد؛ نوری که تا آن زمان ملائکه ندیده نبودند. آن چهار زن، فاطمه علیهاسلام را به دست خدیجه سپردند و گفتند:« او را بگیر که طاهر است و مطهر، پاک و مبارک.»(7)

به همین مقدر اکتفا می کنیم این ایام خجسته بر همه شما مبارک باشد.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم به این نکته اشاره می کنم که اسلام چه عظمتی به زنان داده است و مقایسه ای خواهیم داشت بین رفتار اسلام و غرب با زنان. خدای متعال وقتی زن و مرد را آفرید به خودش تبریک گفت : «تبارک الله احسن الخالقين» (تبریک به خدائى كه بهترين خلق كنندگان است. )

دیدگاه غرب نسبت به زنان:

در زمان قدیم زنان در جوامع غربی ، هیچگاه مالک نمی شدند یعنی حتی اگر ارث به آنها می رسید،نمی توانستند مالک شوند. در قبل اسلام هم که همه زیاد شنیده اید که دختران را زنده بگور می کردند .یهودیان هم که وقتی زنان عادت ماهیانه میشدند،آنها را از خانه بیرون می کردند و به زنان بسیار ظلم می شد .در جامعه غربی امروز هم که به اسم آزادی، زنان را به اسارات کشیده اند. زنی که زیربنای ساخت یک تمدن و تربیت فرزندان است و شرافت او شرافت جامعه را در پی دارد، در حد یک مال التجاره ای برای کسب سود مورد استفاده قرار می گیرد و درمجالس رسمی نیز زنان باید نیمه عریان بیایند تا مردان لذت بیشتری ببرند. این یعنی زنان در غرب اسیر، شهوات مردان هستند. زندگی غربی از هم پاشیده شده و پدرومادر حرمتی ندارند، اینکه در شبکه های غربی و ماهواره ها تبلیغ می کنند، حجاب اختیاری است ،دروغ محض است. در همان کشورهای غربی هیچ زنی نمی تواند آزاد و پاک زندگی کند . به عنوان نمونه در فرانسه و امریکا، کعبه آمالی که شبکه های ماهواره ای برای آزدی زن تبلیغ می کنند، هیچ زنی نمی تواند آزادانه حجاب داشته باشد و درصورت انتخاب حجاب از ادامه تحصیل محروم و از دانشگاهها و کار اخراج می شود. این چه آزادی است که در جوامع غربی وجود دارد.ولی اسلام برای زنان حرمت و احترام زیادی قائل شده است ،زنان می توانند حق مالکیت داشته باشند و تحصیلات دانشگاهی داشته باشندو مدارج علمی را طی کنند و دوشادوش مردان کارکنند و در مدارس و دانشگاه ها تحصیل کنند .

احترام وارزش رسول خدا(ص) برای زنان ودختران:

آزادی واقعی را اسلام، قران، پیامبر و حضرت زهرا به ما هدیه داده است.در روزگاری که دختر را هیچ به حساب نمی آوردند، پیامبر به احترام دخترش جلوی پای او بلندمی شدند و دست دخترش را می بوسید ،پیشانی او را می بوسید و هنگامی دخترشان می رفتند،او را مشایعت می کردندو بسیار احترام می نمودند.نقل شده یک روز رسول خدا صلى الله عليه و آله حسن و حسين را مى بوسيد . اقرع بن حابس گفت: من ده فرزند دارم و هرگز يكى از آنان را نبوسيده ام. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: « مَن لا يَرحَمْ لا يُرحَمْ » كسى كه مهر نورزد، با او مهر ورزى نشود . و در روايت دیگری آمده است: رسول خدا چنان خشم گرفت كه رنگش برگشت و به آن مرد فرمود: « إن كانَ اللّه ُ قَد نَزَعَ الرَّحمَةَ مِن قَلبِكَ فما أصنَعُ بِكَ ؟! مَن لَم يَرحَمْ صَغيرَنا و لَم يُعَزِّزْ كَبيرَنا فلَيسَ مِنّا»اگر خداوند رحم و مهربانى را از دل تو كنده است، من با تو چه كنم؟! كسى كه با خردسالان ما مهربان نباشد و به بزرگ سالانمان احترام نگذارد، از ما نيست.(8)

رفتار زشت اعراب جاهلی با دخترانشان:

در روایت آمده است: یک روز قیس بن عاصم،خدمت رسول اکرم «ص »شرفیاب شد،یکی از انصار،از دختران وی سؤال نمود.«قیس »، در پاسخ گفت: من تمام دختران خود را زنده به خاک کرده ام و کوچکترین تاثر در دل خود احساس ننموده ام(مگر یکبار!)،و آن موقعی بود که من در سفر بودم،و ایام وضع حمل همسرم نزدیک بود.اتفاقا سفرم به طول انجامید،پس از مراجعت،از حمل همسرم پرسیدم.وی در پاسخ من گفت:به دلیلی بچه مرده به دنیا آمد،ولی در واقع دختر را به دنیا آورده بود و از ترس من،دختر را به خواهران خود سپرده بود.سالها گذشت و ایام جوانی و طراوت دختر فرا رسید،و من کوچکترین اطلاعی از داشتن دختری نداشتم.تا اینکه روزی در خانه نشسته بودم،ناگهان دختری وارد خانه شد و سراغ مادرش را گرفت،دختری بود زیبا و گیسوانش را بهم بافته و گردن بندی در گردن انداخته بود.من از همسر خود پرسیدم که این دختر زیبا کیست؟وی در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود،گفت:این دختر تو است.همان دختریست،که هنگام مسافرت تو به دنیا آمده،از ترس تو پنهان کرده بودم.سکوت من در برابر همسرم، نشانه رضایت بود.او تصور کرد که من دست خود را آلوده به خون وی نخواهم کرد.لذا روزی همسرم با خیال مطمئن از خانه خارج گردید،من به موجب پیمان و عهدی که داشتم،دست دخترم را گرفته به یک نقطه دوردست بردم،در صدد حفر گودال برآمدم. هنگام حفر،دختر مکرر از من می پرسید که:«منظور از کندن زمین چیست؟!»پس از فراغ دست وی را گرفته،کشان کشان او را در میان گودال افکندم،و خاکها را به سر و صورت او ریخته،و به ناله های دلخراش وی گوش ندادم.او همچنان ناله می کرد و می گفت:«پدر جان مرا زیر خاک پنهان می سازی؟! و در این گوشه تنها گذارده به سوی مادرم برمی گردی؟!» ولی من خاکها را می ریختم تا آنجا که او زیر خروارها خاک پنهان گردید،و خاک او را فراگرفت.آری، تنها موردی که دلم سوخت،همین مورد است.وقتی سخنان قیس پایان یافت،چشمهای رسول خدا«ص »پر از اشک شده بود،این جمله را فرمود:«ان هذه لقسوة و من لا یرحم لا یرحم »،یعنی این عمل یک سنگ دلی است وملتی که رحم و عواطف نداشته باشند،مشمول رحمت الهی نمی گردند! (9)این رفتار عصر جاهلیت آن زمان با دختران و زنان بوده است ولی اسلام به زن چه عنایتی داشتی داشته و آزادی واقعی . دشمن می خواهد مارا به سمت جاهلیت ببرد و مانند غربی ها نابود کند تا دیگر شیرمردانی که در برابر دشمن بایستند، به وجود نیاید. شیرمردانی چون شهید عظیمی و شهید حججی از زن معتادی که اهل فساد باشد، تربیت نمی شود.

تولد نوزادان نامشروع در جوامع غربی:

آماری را از فساد در جامعه امریکایی خدمتتان عرض کنم که بدانید چقدر دخترانی هستند که ازدواج نکرده اند ولی بچه دار شده اند و آمار فرزندان بی پدر روز به روز در حال افزایش است و چقدر آمار طلاق در کشورهای اروپایی بالا رفته است.بیشتر از نصف نوزادانی که در امریکا متولد می شوند، از دختران زیر سی سال هستند که ازدواج نکرده اند یعنی 50درصد آنها زنازاده هستند. 50درصد دانش آموزان دبیرستانی گرفتار فساد هستند. 11درصد دختران زیر بیست سال که ازدواج نکرده باردار شده اند. در هر 48 ثانیه یک دختر ازدواج نکرده یک فرزند به دنیا می آورد این آمار در کشورهای غربی بود. همان چیزی که امروز در ماهواره ها تبلیغ می کنند، ما را به کجا می خواهند ببرند؟ آنها خودشان به کجا رسیده اند ؟آیا خوشبخت شده اند؟ امروز حتی در بعضی از فیلمهایی که در تلویزیون خودمان نشان میدهند هم ،می بینیم که مردتنها با فرزندش زندگی می کند ویا زن فقط با فرزندش زندگی می کند. در زندگی غربی حرمتی برای والدین باقی نمانده و از هم پاشیده است ولی از نظر اسلام بهترین بنا ازدواج است . چند روایت راجع به مسائل خانوادگی و احترام به پدرومادر همسر را خدمتتان عرض می کنم تا به اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی ببرید.

سفارش رسول خدا(ص) به خوش رفتاری با زنان ودختران:

این روایت از رسول خدا (ص) است که فرمود: «خَیْرُکُمْ خَیْرُکُمْ لِنِسَائِکُمْ وَ بَنَاتِکُم» (10) بهترین شما، کسى است که نسبت به همسران و دخترانش نیکو رفتارتر باشد. و در جایی دیگر می فرمایند: «خَيرُكُم خَيرُكُم لأَهلِهِ و َأَنَا خَيرُكُم لأَهلى ما أَكرَمَ النِّساءَ إلاّ كَريمٌ و َلا أَهانَهُنَّ إلاّ لَئيمٌ »(11) بهترين شما كسى است كه براى خانواده اش بهتر باشد، و من از همه شما براى خانواده ام بهترم، زنان را گرامى نمى دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمى كند مگر شخص پَست و بى مقدار.باز هم از رسول خدا صلی الله علیه وآله است که فرمود: « أَوْصَانِي جَبْرَئِيلُ (ع) بِالْمَرْأَةِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ لَا يَنْبَغِي طَلَاقُهَا إِلَّا مِنْ فَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ.»(12) جبرئیل پیوسته مرا دربارۀ زن سفارش می کرد، چندان که گمان بردم طلاق دادن او جز در صورت ارتکاب فحشای آشکار روا نیست.خداوند نیز در قرآن می فرماید : همسر برای همسر لباس است : « هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ » (13) مرد و زن باید همسر خود را حفظ کند و نسبت به هم مسئولیت دارند.همین طور از دیدگاه قرآن کریم اساسی ترین اصل در رفتار و تعامل میان زن و شوهر معاشرت به معروف است: «وَ عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ... »(14) و با ایشان(زنان) به شایستگی رفتار کنید.در قرآن مجید، 38 مورد معروف و 19 مورد در باب توصیه به مردان است که با زنان خود به خوبی رفتار کنید.در خصوص خدمت به پدر و مادر نیز آیات و روایات بسیاری داریم.

بهشت زیر پا مادران:

درحدیث گهرباری از حضرت زهرا(س) آمده است : «الْزَمْ رِجْلَها، فَإنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ اقْدامِها، و الْزَمْ رِجْلَها فَثَمَّ الْجَنَّةَ. » (15 ) همیشه در خدمت مادر و پاى بند او باش ، چون بهشت زیر پاى مادران است ؛ و نتیجه آن نعمت هاى بهشتى خواهد بود.امیدواریم این فرهنگ اسلامی ، با این فرهنگ غربی آلوده نشود.

در پایان کمیته امداد درخواست کمک دارد، فقرا و بچه های یتیم را فراموش نکنید .

سالگرد بنیاد شهید وامور جانبازان است، خدمات ارزشمندی را بنیاد شهید در جهت تکریم خانواده شهدا و حفظ فرهنگ جهاد و شهادت انجام داده است ،که صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم البته آماری را هم از فعالیت هایی که انجام داده اند، به بنده ارائه داده اند که فرصت نیست بگویم.

مقام معظم رهبری در دیدار وزیر اوقاف سوریه و هیات همراه فرمودند: امیدواریم که ان شاء‌الله آن روزی که شماها در قدس نماز جماعت می‌خوانید، آن روز را ببینید و ببینیم. بله، ما معتقدیم که این روز خواهد آمد و دیر هم نخواهد شد. چند سال پیش این صهیونیست‌ها، همین دولت صهیونیستی همسایه‌ی شما می‌گفت که ما ایران را مثلا تا بیست و پنج سال آینده چنین و چنان می‌کنیم؛ من گفتم که شما بیست و پنج سال دیگر را درک نخواهید کرد، که بخواهید آن کار را انجام بدهید.
خدایا به حق محمد وآل محمد عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان.


پی نوشت:

1- سوره مبارکه کوثر، آیه 1

2- سوره مبارکه قدر،آیه 2

3- حسن زاده آملي، فصّ حكمه عصمتية في كلمة فاطميه، نشر طوبي قم 1375 ش، ص123

4- ابن منظور، لسان العرب/36.

5- سوره مبارکه کوثر آیه 3

6- تفسیر المیزان ذیل آیه 29 اسراء

7- بحارالانوار، ج 43، ص 2، ح 1.

8- بحار الأنوار : 43/282/49.

9- حیاة محمد، محمد علی سالمین ، ص 24-25

10- محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج 14، ص 255، مؤسسة آل البیت، قم، 1408 ق

11- نهج الفصاحه ص472 ح 1520

12- الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 512.

13- سوره مبارکه بقره آیه 187

14- سوره مبارکه روم، آیه 21

15- كنزل العمّال : ج 16، ص 462، ح 45443.




http://yascms.ir/emam/gozaresh/x6447.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x6448.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x6449.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x6450.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x6451.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x6452.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x6453.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x6454.jpg

چاپ این نسخه درجه: 5.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 1 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.