سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حمایت از کالای ایرانی بر همه مردم و مسئولین واجب است/ نسبت به کالای ایرانی غیرت داشته باشیم/ بحران آب را جدی بگیرید

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 428 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1397.01.15
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه زرند مورخه 97/01/03



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) : « أَلدُّنیا سُوقٌ رَبحَ فیها قَومٌ وَ خَسِرَ اَخَرُونَ» (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار و بهتر از جانمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ،شهید والامقام شهید حججی ،شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان و سلامتی همه نمازگزاران روز جمعه ، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً ازحضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیزدر نمازجمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ،دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، عزیزانمان از پاکبانان شهرداری که با لباس فرم در نماز جمعه شرکت کردند،از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، سخنران قبل از خطبه ها جناب حجت الاسلام ایزدی که در مورد اعتکاف مسائلی را مطرح کردند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

ان شاءالله ایام خجسته نوروز بر همه شما مبارک باشد و سالی پر از خیر و برکت همراه با صحت و سلامتی و برآورده شدن آروزهاو امیدها از خدای متعال برای همه شما بزرگواران از خدای متعال خواستارم.

حال چرا ما این ایام را به هم تبریک می گوییم و می گوییم نوروز بر شما مبارک باشد؟ این مبارک و تبریک از برکت است. چه کنیم نوروز ما و سال جدید ما پُر برکت، همراه با خوشبختی و سعادت و سرشار از سود باشد ؟ در حدیثی که از امام هادی (ع) خدمتتان عرض کردم وهمین طور آیه ای که خدمتتان عرض می کنم، راه را به ما نشان می دهد که چه کنیم نوروز ما سال جدید پرخیر و برکت و با عاقبت خیری باشد؟

دنیا بازار است :

امام هادی (ع) می فرمایند: « أَلدُّنیا سُوقٌ » دنیا بازاری است که «رَبحَ فیها قَومٌ » پاره ای از مردم در آن سود برند «وَ خَسِرَ اَخَرُونَ» و پاره ای دیگر زیان کنند.(1) خسران با ضرر فرق دارد، ضرر این است که انسان سودی نکند ولی خسران به معنای از دست دادن اصل سرمایه هم می باشد. در قرآن آمده است: «وَالْعَصْرِ» خدای متعال قسم یاد می کند که « إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ » که آدمی در خسران است.(2)

دنیا مثال یخ فروش است:

فخر رازی یکی از علمای معروف اهل تسنن می گوید: خوب این خبری که قرآن از آن خبر می دهد واضح است و هرمتدینی میداند که اگر ایمان و عمل صالح و.. نداشته باشد در آخرت زیان می بیند. ولی دلیل اینهمه تکرار و تاکید چیست؟این مسئله همچنان برایم نامفهوم بود تا اینکه روزی به بازار رفتم در بازار هر کاسبی مشغول کار خود بود. یکی پارچه می فروخت، یکی کوزه، دیگری هم نجاری می کرد و همه طبق روال عادی و به آرامی مشغول انجام کار خود بودند. اما در آن میان، صدای یک یخ فروش توجه هرکسی را جلب میکرد. او بشدت در تکاپو و تلاش بود و با حالت التماس و عجله از مردم میخواست که از او یخ بخرند. و مکرر فریاد می زد: ارحموا من یذوب رأس ماله: «به کسی که سرمایه اش ذوب می شود رحم کنید». با دیدن چهره ی مضطر او دیگر علت آن همه تاکید در سوره ی عصر را فهمیده بودم.تفاوت یخ فروش با سایر فروشنده ها این است که: سرمایه ی یخ فروش هر لحظه درحال آب شدن و از بین رفتن است. حال آنکه فروشنده های دیگر اگر امروز جنسشان را نفروشند، می توانند فردا یا روزهای بعدی آن را فروخته و سود کنند. اما یخ فروش هر لحظه که میگذرد در حال خسر و زیان است؛ مگر اینکه یخ هایش را بفروشد.حکایت زندگی ما هم چنین است ما نیز با سرمایه ی عمر به این دنیا آمده ایم. سرمایه ای که هر لحظه در حال آب شدن است و اگر از آن برای سود اخروی استفاده نکنیم، حتما و قطعا، غرق در زیان خواهیم بود.

چه کنیم سرمایه عمرمان هَدَر نرود:

حال چه کنیم که سرمایه عمر خودمان را از دست ندهیم و سود ببریم؟ انسان مختار است و سود و زیان او هم دست خودش است. این آیه کریمه در سوره ملک راه را نشان می دهد. خدای متعال از گفتگوی بین نگهبانان جهنم با جهنمیان سخن می گوید: وقتی دستور می رسد که جهنمیان را به جهنم، پرتاب کنید. نگهبانان از آنها سوال می کنند،مگر کسی برای راهنمایی شما نیامد و از چنین روزی شمارا بیم نداد؟ جهنمیان می گویند: «قالُوا بَلي‏ قَدْ جاءَنا نَذيرٌ » چرا ، مسلّما برای ما ( از جانب خدا ) بیم دهنده ای آمد ولی ما از روی غرور « فَکَذَّبْنا » ( او را ) تکذیب کردیم « وَ قُلْنا ما نَزَّلَ اللَّهُ مِنْ شَيْ‏ءٍ» خداوند هرگز چیزی نازل نکرده ، « إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ في‏ ضَلالٍ کَبيرٍ » و شما (پیامبران) در گمراهی بزرگی هستید! (3)این انسانهای گمراه غرق در دنیا به پیامبران الهی که برای هدایت ما آمده اند می گویند: شما بزرگترین انسانهای گمراه هستید. این آیه راه داشتن زندگی پُر خیر و برکت را نشان می دهد و در آیه بعد جهنمیان اعتراف می کنند که راه خوشبختی چه بوده است که نرفتیم « وَ قالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ » و می گویند: اگر ما گوش شنوا داشتیم یا تعقّل می کردیم «ما کُنَّا في‏ أَصْحابِ السَّعيرِ» در میان دوزخیان نبودیم! (4)

اعتراف جهنمیان در قیامت:

خداوند هم یک هدایت گر بیرونی برای ما فرستاده است که همه پیامبران و امامان معصوم و در عصر غیبت ولی فقیه جامع الشرایط است و هم یک هدایت گر درونی به نام عقل که جهنمیان می گویند اگر ما عقل مان را به کار انداخته بودیم، امروز از جهنمیان نبودیم.علت جهنمی شدن آنها این بود که از عقل استفاده نکردند، بی اعتباری دنیا را درک نکرده بودند. البته دنیا بد نیست، حُب دنیا و چسبیدن به دنیا بد است وگرنه دنیا مزرعه آخرت است و تا دنیا، دنیاست باید کار و تلاش کنیم. انسان باید هم خودش استفاده کند و هم به نیازمندان کمک کند و گره گشایی کند وبه فکر آخرت باشد.آنچه که بد است این است که چنان به دنیا بچسبید که هیچ کار خیری را انجام ندهید. اگر ما در دنیا به حرف پیامبران و امامان معصوم گوش داده بودیم، ویا به ندای عقل خودمان هم گوش کرده بودیم، نجات پیدا می کردیم. سعیر نام اصحاب جهنم است. آتش فراوان ، ملتهب، برافروخته و ویرانگر را سعیر می گویند.جهنمیان گویند: اگر ما به حرف پیامبران گوش داده بودیم و یا از عقل خودمان استفاده می کردیم، امروز گرفتار جهنم نمی شدیم.« فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ »(5) اینجاست که به گناه خود اعتراف می کنند. ولی اعتراف در آن دنیا هیچ فایده ای برای آنها نخواهد داشت. اگر در این دنیا به گناهان و اشتباهات خودشان اعتراف می کردند، راه نجاتی برای آنها بود ولی بعد از مرگ توبه و پشیمانی فایده ا ی ندارد. توبه هنگام مرگ نیز همانند توبه فرعون، پذیرفته نیست. نقل شده : فرعون در حال غرق و در هنگامی که یقین به مرگ خودش داشت توبه کرد، قرآن کریم می‌فرماید: «...إِذَآ أَدْرَکَه‌ُ الْغَرَق‌ُ قَال‌َ ءَامَنت‌ُ أَنَّه‌ُو لاَ َّ إِلَـَه‌َ إِلآ الَّذِی‌َّ ءَامَنَت‌ْ بِه‌ِی بَنُوَّاْ إِسْرَ ََّءِیل‌َ وَ أَنَا مِن‌َ الْمُسْلِمِین‌َ ...» (6) ایمان آوردم که هیچ معبودی‌، جز کسی که بنی اسرائیل به او ایمان آورده‌اند، وجود ندارد، و من از مسلمانان هستم‌. پس چنین توبه‌ای مفید فایده نیست و پذیرفته نمی‌شود.(7)

بالاترین سرمایه انسان :

سرمایه عمر ،بالاترین سرمایه ای است که خداوند به انسان داده است و ما نیز مختاریم می توانیم از آن به نحو درست استفاده کنیم و سود ببریم وهمین طور می توانیم این سرمایه را ببازیم.پس راه اینکه این سرمایه را حفظ کنیم این است که به حرف خدای متعال و پیامبر او و ائمه و خیرخواهان گوش بدهیم و به ندای عقل گوش بدهیم .

السلام علیکم و رحمه الله برکاته

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما عزیزان را به تقوای الهی و حرف شنوی از دستورات خدا و توجه به ندای عقل دعوت می کنم.

در خطبه دوم مطالبی را کوتاه خدمتتان عرض می کنم.

حمایت واستفاده از کالای ایرانی:

اولین نکته مقام عظمای ولایت ،شعار سال جدید را حمایت از کالای ایرانی معرفی کردند و از همه مدیران و مسئولین دعوت کردند و همه مردم را مورد خطاب شعار سال قرار دادند و این یک حقیقت است. افراد زیادی به دفتر و فرمانداری مراجعه می کنند و می گویند فرزندان ما بیکار هستند .کار و اشتغال وقتی ایجاد می شود که چرخ کارخانه ها بچرخد و وقتی کارخانه های ما می چرخد که تولیدات داخل را مصرف کنیم. که اگر مصرف نکنیم تولیدات کارخانه ها در انبارها می ماند و کارخانه ها ورشکست و تعطیل می شوند و به تبع جوانان ما نیز بیکار می شوند. اگر ما جهیزیه را از اجناس خارجی بخریم و در خرید وسایل زندگی ، لباس و حتی کوچکترین ملزومات زندگی از اجناس کره ای و ژاپنی و چینی و ترک استفاده می کنیم، معلوم است فرزندان ما بیکار می شوند .وقتی از تولیدات داخل استفاده نمی کنیم نباید توقع داشته باشیم چرخ کارخانه های ما بچرخدو فرزندانمان سرکار بروند. حتی میوه های ما را از پاکستان و دیگر کشورها وارد می کنند، معلوم است کشاورزان ما ضرر می کنند. یک کتاب می خواندم که در زمان طاغوت، اسرائیلی ها اول فصل ، پرتقال ارزان وارد بازار ایران می کردندو پرتقال داخلی خراب می شدو بعد از خراب شدن پرتقالهای داخلی، بالافاصله پرتقال را گران می کردندو هرچه ابتدای فصل ضرر کرده بودند، جبران می شدویکجا سود می کردند.

کشاورز ما را بدبخت کرده بودندو کشاورز خودشان سود می کرد. امسال آغاز سال با ماه رجب و ولادت امیرالمومنین بود، همه فکر می کردند، مقام معظم رهبری امسال را سال امیرالمومنین اعلام می کنند و یک شعار مذهبی را انتخاب می کنند .ولی ایشان فرمودند اگر بخواهیم کشور ما روی پای خودش قرار بگیرد و دشمنان نتوانند به کشور ما ضربه بزنند ما باید از تولیدات داخلی کشور استفاده کنیم و شعار سال را حمایت از کالای ایرانی قرار دادند. هر شهری کالای مخصوصی برای خود دارد، مثلا شهر ما شیرینی مخصوصی دارد که بنده به آقای فرماندار هم گفتم که برای پذیرایی در جلسات خود بجای استفاده از بیسکوئیت که در شهرهای دیگر پخت می شود، از تولیدات شهر خودمان اسفاده کنید. چرا در جلسات از آب میوه هایی که از خارج کشور وارد می شوند، استفاده کنیم؟ ما باید به از کالاهای شهر و کشورخودمان استفاده کنیم که اگر حمایت نکنیم ،کارخانه های داخلی ورشکست می شوند.

استفاده از اجناس خارجی، خیانت به میهن است

یک روز یکی از گویندگان شبکه معارف می گفت: یک نویسنده کره ای کتابی در مورد علل پیشرفت کشور کره نوشته است. او در این کتاب می نویسد: ما برای استفاده هموطنانمان از اجناس داخلی فرهنگ سازی کردیم و این کار را از مهدکودک ها شروع کردیم. در مدارس ما معلمین بروی تخته می نویسند: استفاده از اجناس خارجی، خیانت به میهن است و این ، از کودکی در ذهن ما شکل گرفت و هر کس از اجناس خارجی استفاده میکرد ،می گفتیم او دارد به میهن خیانت می کند. حتی در مهمانی ها اگر میزبان از شیرینی خارجی استفاده می کرد و نمی توانستیم اعتراض کنیم، در دل خود می گفتیم، او خائن هستند .اینگونه بود که کره پیشرفت کرد و در زمینه اقتصادی رشد کرد و توانست روی پای خودش بایستد.ما اگر ننگمان شود که از اجناس خودمان ، استفاده کنیم و از اجناس چینی و ترکی استفاده کنیم، چرخ کارخانه های خارجی می چرخد و فرزندان آنها سرکار می روند و فرزندان ما بیکار می شوند واگر خدای نکرده گرفتار اعتیاد و بدبختی شوند، این نتیجه عملکرد ماست.

ثواب خرید کالای ایرانی:

سوال شد: آیا اگر کالایی را به خاطر اینکه ایرانی است بخریم ثواب برده‌ایم؟ چرا؟ اگر قصدتان از خرید کالای ایرانی این باشد که نظر حضرت آقا، مراجع معظم تقلید و دین این است؛ یا به هر حال این کار شما موجب تقویت مسلمانان و اقتصاد مملکت اسلامی شود تا بتوانیم در مقابله با دشمن و تحریم دشمن روی پاهای خودمان بایستیم و استقلال خود را حفظ کنیم، قطعاً این کار شما ثواب دارد.

تولیدکنندگان جنس مرغوب تولید کنند:

نکته مهمی هم اینجا هست کسانی می خواهند جنسی را تولید کنند، جنس با کیفیت و مرغوب تولید کنند. و کم کاری نکنند مردم رغبت کنند از کالای داخلی کشور استفاده کنند.اگر دولت پای کار بیاید و مجلس هم جدی پای کار شود و تولید کننده هم جنس خوب تولید کند، مردم هم از جنس داخل استفاده کنند.کشور ما از نظر اقتصادی به یک قلعه محکم تبدیل می شود وکسی نمی تواند به ما زور بگوید. رهبر بزرگوار انقلاب می فرمایند : دوست دارم روزی برسد که اختیار نفت در دست خودمان باشد و اقتصاد کشور وابسته به نفت نباشد. نفت ماست ولی اختیار آن دست خارجی هاست. اگر اقتصاد ما وابسته به نفت نباشد و اختیار آن دست ما باشد دنیا بخواهد به ما زور بگوید ما هم می گوییم به شما نفت نمی فروشیم و در دنیا تاثیرگذار خواهیم بود. این خواست مقام معظم رهبری است.کسانی هم که باید مالیات پرداخت کنند ، کلک نزنند، دروغ نگویند ومالیات خود را به موقع پرداخت کنند تا کشور پیشرفت کند. در کشورهای اروپایی کسی نمی تواند ، دروغ بگویدو کلک بزند .از جناب آقای دکتر هاشمی ،رئیس بیمارستان سوال کردم :شما که در آلمان درس می خوانید، از شما هم مالیات می گرفتند.گفتند: بله قوانین کشورهای اروپایی را طوری نوشته اند که کسی نمی تواند از زیر بار مالیات فرار کند و دروغ بگوید. حال اگر ما بیاییم در کشور خودمان با صداقت مالیات را پرداخت کنیم و از اجناس تولید داخل استفاده کنیم و به هم کمک کنیم ؛ کشور ما در یک قلعه امن قرار می گیرد.ان شاءالله که امسال سالی باشد که خواست ولی فقیه و جانشین امام زمان را عملی کنیم و به فرمایشات او عمل کنیم.

اعتکاف معجونی از تمام عبادات:

همانطورکه حاج اقای ایزدی فرمودند: اعتکاف معجونی از همه عبادتهاست. خدای متعال ثواب حج و نشستن در مسجد خانه خدا ، نماز و روزه را در معجونی ارزشمندو اثرگذار به نام اعتکاف جمع کرده است. پیامبر خدا هم خودش را بی نیاز از اعتکاف نمی دانست. ان شاءالله نیت کنیم امسال سه روز اعتکاف کنیم و در مساجد به خودمان و ندای فطرتمان توجه کنیم.

دو سه نکته کوتاه عرض کنم :

بحران آب در شهرستان جدی است:

یادمان نرود که ما در منطقه بسیار خشکسالی قرار داریم ، در مصرف آب خانگی و کشاورزی اسراف نکنیم. الحمدالله کشاورزی بسیار پیشرفته شده است و روش های صنعتی زیادی برای صرفه جویی در مصرف آب و وقت طراحی شده است. با طراحی کانالها آب لوله کشی را تا عمق ریشه می برند و از هدر رفت آب جلوگیری می کنند. در بحث صنایع هم باید مصرف آب ،حساب شده باشد. ما تا کنون در شمال استان از 80 درصد آب زیرزمینی خودمان را استفاده کرده ایم. چه اتفاقی افتاده است، نسل بعد از انقلاب ، یک نسل پُر مصرف است، ما نمی دانیم برای نسل بعد ما آب می ماند یا نه . هزار سال خداوند آب این منطقه را تامین کرده است و قنات های ما همیشه آب داشته اند ولی سی سال بعد از انقلاب ، این قنات ها خشک شده اند. قنات هایی که 500 تا 1000سال آب می دادند و فقط یک لایه روبی می خواست را نابود کریدم. چنان صنعت اصیل ایرانی برنامه ریخته بود که در سالهای پر آبی و بی آبی همواره آب بودو هیچگاه قنات خشک نمی شد.ولی بعد از انقلاب ما با صنعت چاه زدن آب را اسراف می کنیم.کشاورزان آب را روی زمین های خود رها می کنندو می گویند مال خودم است و این سرمایه گران قیمت را که مانند خون در رگ های زمین جریان دارد را را این گونه هدر می دهند. باید آب را مدیریت کنیم. اسراف در آب یک گناه کبیره است که دامن نسل آینده را هم می گیرد .حتما به این نکته هم توجه داشته باشیم .

استقبال از سرمایه گذاران در شهرستان:

بنده از طرف مدیران شهرستان به همه کسانی که قصد سرمایه گذاری در شهرستان را دارند، قول می دهم که زیر پای آنها فرش قرمز پهن می کنیم . اگر کسی در بحث دامداری، کشاورزی و صنایع قصد سرمایه گذاری دارد، راه برای او باز است. البته مادر حال حرکت به این سمت و سو هستیم و این گونه نیست هرکس یک موافقت نامه اصولی بخواهد، فرماندار، نماینده و استاندار سریع به او بدهند، شاید قرار باشد، مسیر طولانی را طی کنید ولی بالاخره همه باید به میدان بیایند .چند روز پیش از سیریز بازدید داشتیم کارهای خوبی انجام شده بودو برای سیصد نفر اشتغال زایی شده بود و قصد داشتند، نیروگاه خورشیدی بزنند که مسئولین به آنها گفتند: ما حاضریم وام بدهیم تا شما این کار را راه بیندازید. ولی آنها گفتند ما وام نمی خواهیم، سه نفر هر کدام 500 میلیون تومان می گذاریم و این سرمایه گذاری را می کنیم. هرکس در شهرستان در انرژی پاک و صنایع وابسته بخواهد سرمایه گذاری کند، ما استقبال کنیم. از همه سرمایه گذاران نیز دعوت کنیم وآغوش شهرستان به روی آنها باز است. اگر بخواهیم فرزندانمان سرکار بروند، نباید نظر تنگ باشیم ، باید راه را باز کنیم تا کسانی که پول و سرمایه دارند بیایند و جوان شما هم که تحصیل کرده و کاربلد است، این دو با هم جمع می شودو اشتغال ایجاد شود.

تشکر می کنم از شما مدیران و مسئولین عزیز و همه عزیزانی که در ایام تعطیل نیز مشغول به کار هستند، مانند پزشکان و پرستاران و کادر بیمارستان، نیروی انتظامی ، هلال احمر . در حالی که همه ما استراحت می کنیم ، این بندگان خدا مشغول کار هستند. از همه عزیزان و دست اندرکاران که در ایام تعطیل نیز سرکار هستند، صمیمانه تقدیرو تشکر می کنم . ان شاءالله نوروز بسیار خوبی داشته باشیدو هرروز تان نوروز باشد.


پی نوشت:

1- مستدرک الوسائل، ج9 ، ص 512

2- سوره مبارکه والعصر ،آیات 1-2

3- سوره مبارکه ملک ، آیه 9

4- سوره مبارکه ملک ، آیه 10

5- سوره مبارکه ملک ، آیه 11

6- سوره مبارکه یونس‌،آیه 90

7- تفسیر نمونه‌، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 3، ص 312ـ317; ج 8، ص 375، دارالکتب الاسلامیة‌، تهران‌



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u112.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u113.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u114.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u115.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u116.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u117.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u118.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u119.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u120.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.