سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ویژگی های اخلاقی اهل بیت رسول خدا(ص)/ تلاش در جهت حمایت واستفاده از کالای ایرانی

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 382 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1397.01.15
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه زرند مورخه 96/01/10


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال رَسُولُ اللّهِ (صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) : « إِنَّ مَثَلَ أَهْلِ بَيْتِي فِي أُمَّتِي كَمَثَلِ سَفِينَةِ نُوحٍ فِي قَوْمِهِ مَنْ رَكِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَرَكَهَا غَرِقَ»(1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار و بهتر از جانمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ، شهید والامقام شهید حججی ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان و سلامتی همه نمازگزاران روز جمعه ، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ،این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً ازحضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ،از مدیران و مسئولین محترم ،دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، عزیزانمان از پاکبانان شهرداری که با لباس فرم در نماز جمعه شرکت کردند، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، سخنران قبل از خطبه ها جناب حجت الاسلام گلستانی ، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

میلاد پُرازخیر و برکت مولای متقیان امیرالمؤمنین (ع) ، و روز پدر را به همه شما تبریک می گویم. ان شاءالله ایام خجسته بر همه ما و شما به عشق مولایمان امیرالمؤمنین (ع) مبارک باشد. صلواتی مرحمت بفرمایید.

در این خطبه به اندازه فرصتی که در اختیار دارم از ویژگی های اخلاقی اهل بیت پیامبرخدا که در رأس آنها مولای متقیان امیرالمؤمنین (ع) قرار دارد، مطالبی را خدمتتان عرض می کنم.

اهل بیت از گناه واشتباه دور هستند:

اولین نکته این است که اهل بیت پیامبر(ص) از خطا اشتباه و گناه به دور هستند و گناه در وجود آنها نیست و پاک هستند. ممکن است کسی سوال کند چگونه اهل بیت پیامبر از خطاو اشتباه پاک هستند. چون علم و آگاهی دارند و می دانند گناه و خطا چه آثاری دارد. مثلاً وقتی ما می دانیم فلان خوراکی سمی است و آگاهی به ضرر آن را داشته باشیم ، هیچ وقت فکر خوردن آن را هم نمی کنیم مگر کسانی که کم عقل و دیوانه باشند و نا امید شده باشند و قصد خودکشی داشته باشند. وگرنه انسان عاقل هیچ وقت فکر خوردن سم به ذهنش خطور نمی کند و می داند چه ضرری دارد. ما هم نسبت به برخی امورات معصوم هستیم تا کنون کسی به این فکر نکرده است که نجاست بخورد ،چون نجاست پلید است و اهل بیت نیز علم دارند که گناه همانند نجاست و از آن دوری می کنند و حتی از فکر به خطا و اشتباه معصوم هستند.قرآن شهادت داده است « إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً »(2) خداوند اراده فرموده است که هرگونه رجس و پلیدی را از شما اهل بیت برطرف کند و شما را پاک و مطهر گرداند.

ما هم باید پیرو اهل بیت و تابع ائمه باشیم. کسی که کور است نمی تواند عصاکش دیگران باشد و راه به جایی نمی برد. کسی که اهل گناه و معصیت و جهنم است نمی تواند انسان دیگری را به سوی نور و بهشت هدایت کند کسی که خود در تاریکی و ظلمت به سر می برد، چگونه می تواند دیگری را به سوی نور ببرد. خداوند بر پاکی و مصون بودن اهل بیت پیامبر از خطا و اشتباه شهادت داده است .

اهل بیت دانا وعالم هستند:

دومین ویژگی عالم و دانا بودن اهل بیت است. علم آنها خدایی است و پیش کسی درس نخوانده اند. همانند انبیا که عالِم به همه امور اولین و آخرین هستند و علم آنها خدایی است. پیامبر ما از همه عالم تر است ولی درسی نخوانده و مکتب نرفته است . اهل بیت رسول خدا(ص) عالم و دانشمند هستند و علم گذشته و آینده دارند. این است که امام سجاد(ع) به حضرت زینب (س) می فرماید: « أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ » (3) [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بنابراین یکی از ویژگی های اهل بیت دانایی است، پیامبر خدا حضرت محمد (ص) فرمودند:« أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها، فَمَن أرادَ العِلمَ فَلیَأتِ البابَ » (4) من شهر دانشم و علی، دروازه آن است. آن که دانش می خواهد، باید از (این) دروازه در آید. ورود به دانایی از جانب امیرالمومنین(ع) است. پس دومین ویژگی پیامبر و اهل بیت او دانا بودن نسبت به قرآن و امورات زندگی مردم و سنت رسول خداو همه امور است.

خیرخواهی وبخشش اهل بیت:

سومین وچهارمین نکته این است که اهل بیت خیرخواه و اهل سخاوت و بخشش هستند و مردم را دوست دارند و مردم دار هستند.در روایتی امیرالمؤمنین (ع) خطاب به یکی از شیعیانشان که بیمار بود، فرمودند: «یا رَمیلَهَ لَیسَ مِن مُؤمِنٍ یَمرَضُ اِلاّ مَرَضنا بِمَرَضِهِ، وَلایَحزَنُ اِلاّ بِحُزنِهِ وَلایدعو اِلاّ آَمَنّا لِدُعائِهِ، وَلایَسکُتُ اِلاّ دَعَونا لَهُ » (5) ای رمیله! هیچ مؤمنی بیمار نمی شود، مگر این که ما هم به خاطر بیماری او بیمار می شویم. و عمگین نمی شود، مگر آن که ما هم در غم او غمگین می شویم، و هیچ دعائی نمی کند، مگر آن که به دعای او آمین می گوئیم. و سکوت نمی کند، مگر آن که ما برایش دعا می کنیم. "چه خوش بی‌مهربانی هر دو سر بی" اهل بیت ما را بیشتر از خود ما دوست دارند. امام زمان و اهل بیت مظهر رحمت خدا و مهربانی خداوند هستند.

سخاوت وبخشش امیرالمومنین(ع) وحضرت زهرا(س):

این روایت معروف را شنیده اید که روزی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بیمار شده بودند و پیغمبر در عیادت از آنها توصیه بر نذر برای رفع بیماری حسنین می‌کند، با سفارش پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) نذر کردند که سه روز روزه برای شفای فرزندان خود بگیرند. در این سه روز در هنگام افطار روز نخست یک مسکین، روز دوم هم‌زمان با افطار یک یتیم و روز سوم یک اسیر به خانه این دو بزرگوار مراجعه می‌کند که در هر سه روز آنها افطار خودشان را به آن نیازمندان تقدیم می‌کنند. خود اهل بیت(ع) این فضیلت خود را پخش نکردند و خداوند این فضیلت را پخش کرد.روز اول که روزه گرفتند، حضرت علي(ع) سه من جو قرض گرفت و فاطمه(س) يك من آن را آرد كرده، از آن نان درست كرد و سهم هر كسي را جلويش گذاشت تا افطار كند. در همين حال سائلي به در خانه آمد و گفت: سلام بر شما اهل بيت محمد(ص). من مسكينم، مرا طعام دهيد! خاندان پيامبر(ص) آن سائل را بر خود مقدم شمرده، افطار خود را به او دادند و آن شب چيزي جز آب نخوردند و با شكم گرسنه دوباره نيت روزه كردند. هنگام افطار روز دوم يتيمي بر در خانه آمد و غذا خواست و آنها غذاي شان را به او دادند. در شب سوم اسيري نامسلمان آمد ، او هم فهمیده بود که مشکل گشا حضرت زهرا(س) وامیرالمومنین(ع) هستند. امیرالمومنین(ع) فرمودند: یا فاطمه انسانی به درب خانه ما مراجعه کرده است حضرت زهرا(س) فرمودند: بچه هایم از گرسنگی می لرزند ، پدر اهل خیر است و ما هم به پدرمان علی(ع) اقتدا می کنیم وآنها تمام غذای خود را در شب سوم هم به آن اسیر غیر مسلمان دادند.صبح روز چهارم علي(ع) دست امام حسن(ع) و امام حسين(ع) را گرفت و نزد رسول خدا(ص) آمد. آن حضرت وقتي بچه ها را ديد كه از شدت گرسنگي ضعيف شده اند، گريه كرد. در اين هنگام جبرئيل با سوره دهر بر آن حضرت نازل شد(6). آياتي كه در سوره دهر ( انسان) درباره ابرار نازل شده، در شان فاطمه(س) و خانواده اوست كه نشان مي دهد ارزش ايثار و اطعام آنان به خاطر نهايت اخلاص در راستاي كسب رضايت پروردگار مي باشد و لذا مي فرمايد: «و يطعمون الطعام علي حبه مسكينا و يتيما و اسيراً انما نطعمكم لوجه الله لا نريد منكم جزاء و لا شكورا » (7) و غذايي را كه ( از شدت احتياج) دوست مي داشتند، به مسكين و يتيم و اسير عطا كردند و گفتند: شما را فقط براي خشنودي خدا اطعام مي كنيم؛ نه از شما عوضي مي خواهيم و نه انتظار سپاس و ثنايي داريم. این انفاق ایثار و مردم داری و دوستی و گره گشایی با مردم است. کجا در تاریخ چنین انفاقی است. کار اهل بیت خدایی است و سرسوزن ریاکاری و خودنمایی در آن نیست. این فضل و بخشش و این ایثار بزرگی را خداوند افشا کرده است وگرنه خود اهل بیت چیزی نگفتند.بسیار خوشحالیم که پیرو امیرالمومنین هستیم و چنین امامانی داریم و افتخار می کنیم که پیرو حضرت زهرا و امام حسن وامام حسین هستیم .کسانی که سه روز با آب افطار کردند و غذای خودرا به نیازمندان دادند این ویژگی مختص اهل بیت است ، شما در هیچ کجای جهان ، چنین چیزی را نمی بینید .اهل بیت ما اهل ایثار واز جان گذشتن در راه دستورات خداوند هستند.

ثواب ذکر حضرت علی(ع)در مجالس:

در هر مجلسی سعی کنید از وصایت و امامت و فضایل امیرالمومنین حضرت علی(ع) بگویید. ذکر حضرت علی عجیب فضا را معطر می‌کند. روایت داریم که پیامبر خدا فرمودند: «زَیِّنُوا مَجَالِسَکُمْ بِذِکْرِ عَلِیٍّ علیه السلام»(8) مجالستان را به نام و یاد حضرت علی علیه السلام زینت بدهید. مجلسی که به نام حضرت به پا می شود ملائکه از آسمان می آیند و در آن مجلس شرکت می کنند و خودشان را به در و دیوار و فرش آن مجلس می مالند و خودشان را متبرک می کنند و به آسمان ها می روند. ملائکه ها می گویند شما چه کار کردید این قدر نورانی و معطر شدید؟ می گویند: ما در مجلسی شرکت کردیم که ذکر فضائل مولا می شد. ولی مجلس تمام شد و مردم متفرق شده اند.

ملائکه سری بعد می آیند و خودشان را به زمین و خاک آن مجلس می مالند که نورانی بشوند.

فداکاری امیرالمومنین(ع) برای حفظ جان پیامبر(ص):

مفسر معروف اهل سنت «ثعلبى» در تفسير خودش نقل مى‏كند:«پيامبر اكرم (ص) هنگامى كه تصميم به هجرت به سوى مدينه گرفت على بن ابيطالب (ع) را در مكه، براى اداى ديون و امانت‏هاى مردم كه نزد او بود، گذارد، و آن شب كه به سوى غار حركت مى‏كرد، در حالى كه مشركين اطراف خانه او را گرفته بودند دستور داد كه على (ع) در بستر او بخوابد، و به او فرمود: پارچه سبز رنگى كه من دارم (و به هنگام خواب روى خود مى‏كشم) به روى خود بينداز و در بستر من بخواب، ان شاءالله هيچ مكروهى به تو نمى‏رسد. على (ع) اين كار را انجام داد، در اين هنگام خداوند به جبرئيل و ميكائيل وحى فرستاد كه من در ميان شما پيمان برادرى ايجاد كردم و عمر يكى را طولانى‏تر از ديگرى قرار دادم، كدام يك از شما دو نفر، زندگى ديگرى را بر خود مقدم مى‏شمريد (و عمر طولانى را براى ديگرى مى‏خواهيد) هر يك از آن دو، حيات خويش را برگزيدند، در اين هنگام خداوند به آنها وحى فرستاد چرا شما همانند على بن ابيطالب (ع) نبوديد من ميان او و محمد (ص) برادرى بر قرار ساختم و او در بستر پيامبر (ص) خوابيد و جان او را بر جان خويش مقدم شمرد، به زمين فرود آييد، و او را از دشمنانش حفظ كنيد، آنها هر دو فرود آمدند جبرئيل بالاى سرش و ميكائيل پايين پايش بود و جبرئيل صدا مى‏زد: آفرين آفرين! چه كسى همانند تو است اى على؟! خداوند متعال با تو نزد فرشتگان مباهات كرد» در اين هنگام كه پيامبر (ص) به سوى مدينه در حركت بود اين آيه در شان على (ع) نازل شد : «و من الناس من يشرى نفسه ابتغاء مرضاة الله و الله رؤف بالعباد»(9) بعضى از مردم جان خود را به بهاى خشنودى خدا مى‏فروشند، و خداوند نسبت به بندگانش مهربان است.(10)عظمت فضيلتي که اين آيه براي امير مؤمنان علي(عليه‌السلام) بيان مي‌کند به‏ حدّي است که براي دشمنان اهل بيت قابل تحمل نبود، ابن تَیمِیّه که شاید بتوان او را پیامبر وهابیت نامید، همه این آیه و آیاتی را که در مورد امیرالمومنین(ع) و فضایل امیرالمومنین(ع) است را به طریقی انکار کرده است. حتی روايت شده است هنگامی که وقتی سمرة بن جندب نزد معاویه در شام رفته بود که معاویه به او می گوید شأن نزول این آیه چه کسی و کدام حادثه است؟ (وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللهِ)؛ سمرة گفت: این آیه در باب علی ابن ابیطالب است که در لیلة المبیت در جای پیامبر خوابیدند. معاویه گفت: اگر چهارصد هزار درهم بدهم چه می شود؟ گفت: آن وقت چیزی یادم نمی‌آید. معاویه گفت: اگر هشتصد هزار درهم بدهم چه؟ سمرة گفت: از رسول خدا شنیدم که فرمود این آیه در باب ابن ملجم مرادی نازل شده است.(11) البته همان‏طور که انتظار مي‌رفت هيچ‏کس اين حديث مجعول را نپذيرفت.چه زیبا گفته است خلیل بن احمد وقتی از او درباره فضائل علی(ع) پرسش شد: «کیف اصف رجلاً کتم اعادیه محاسنه و حسداً و احبّائه خوفاً و ما بین الکلمتین ملأالخائفین» (12) من چه بگویم در باره مردی که فضایل او را دشمنانش از راه کینه جویی و حسد انکار کردند، دوستانش از ترس و بیم پنهان داشتند، باز از این میان آن قدر فضیلتهای وی انتشار یافت که غرب و شرق را فراگرفت.بنابراین اهل بیت اهل ایثار و مطیع دستورات خداوند هستند و سرسوزن تخلفی ندارند. پیغمبر خدا(ص) در شأن منزلت حضرت علی (ع) فرمودند: «عَلِی مَعَ الحَقَّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی» على با حق است و حق با على « اللّهُمَّ أدِرِ الحَقَّ مَعَ عَلِی حَیثُما دارَ » خدایا! حق را همیشه بر مدار على بگردان! (13) امیرالمومنین نه تنها الگو و راهنما و پیشوای ماست بلکه پیشوای همه عالم هستند.

دلیل افضل بودن حضرت علی(ع):

خلیل‌بن‌احمد بالاتر از این را هم گفته است. از او پرسیدند: «مَا الدلیلُ عَلَی أَفْضَلیةِ عَلِی؟ » دلیل افضل بودن علی علیه‌السلام چیست؟ پاسخ داد: «إِحْتیاج الْکل إِلَیهِ فِی الْکل، وَ اسْتِغْناؤُهُ مِنَ الْکل فِی الْکل، دَلیلٌ عَلی أَنهُ أَفْضَلُ مِنَ الْکل » احتیاج همه‌ [صحابه] به او در تمام امور، و بی‌نیاز بودن او از همه در تمام امور، دلیل بر آن است که او از همه افضل و برتر است.(14)احمدبن‌حنبل می‌نویسد: آیاتی که در شأن علی علیه‌السلام در قرآن نازل شده، درباره‌هیچ‌کدام از صحابه نازل نشده است ولی«دوستان علی علیه‌السلام فضائلش را از ترس، و دشمنان او از روی حسد، پنهان نموده‌اند، بااین‌حال فضائل آن حضرت شرق و غرب عالم را فرا گرفته؛ «مَلاَءَ الْخافِقَینِ فَضْلُهُ».

این بخشی از فضایل اهل بیت پیامبر (ص) بود. خدا را شاکریم که ما را دوستدار اهل بیت و دوستدار امیرالمؤمنین قرار داد و نمی توان به جرأت گفت : ما شیعه علی(ع) هستیم ، چون شیعه مقام بسیار بالایی است ولی می توان گفت ما محب و دوستدار اهل بیت هستیم .ان شاءالله که مولایمان علی (ع) دست ما را بگیرد. این ایام خجسته و روز پدر بر همه شما مبارک باشد .

السلام علیکم و رحمه الله برکاته

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی.

اولین نکته ان شاءالله از جمعه آینده خطبه ها را قبل از اذان ایراد می کنیم و خطبه ها 20 دقیقه به ساعت یک رسمی شروع می شود.

سفارش اسلام به رعایت احترام پدرومادر:

روز پدر بر همه پدران مبارک باشد. اندازه ای که اسلام برای حرمت پدر و مادر سفارش کرده است هیچ دین و آئینی سفارش نکرده است . « وَ قَضی‏ رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً » (15) پروردگارت مقرر داشت که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید.حکم خدا این است در کنار عبادت پروردگار که خالق و هستی بخش شماست ،حرمت پدر و مادر را حفظ کنید. احسان از عدالت بالاتر است ، احسان یعنی قبل از اینکه پدر و مادر اظهار نیاز کنند، نیاز آنها را بر طرف کنید. نه اینکه بگذارید نیازمند و حاجتمند بشوند وشما آن موقع کمک کنید. ان شاءالله خداوند همه پدرانی که در قید حیات هستند را سلامت بدارد و روح پدرانی که از دنیا رفتند را شاد گرداند.

مناسبت های هفته را کوتاه خدمتتان عرض می کنم :

وفات حضرت زینب(س):

دوشنبه 13 فروردين مصادف با 15 رجب ، وفات حضرت زينب(س) (62 ه ق) اسوه صبر و رشادت را داریم که به حضرت صاحب الامر و به همه شما علاقمندان و ارادتمندان حضرتش تسلیت عرض می کنم .

عمل ارزشمند اعتکاف:

13 و14و 15 رجب ، ايام البيض (اعتكاف) را داریم، اعتکاف عمل بسیار ارزشمندی است که حتی پیامبر خدا خودشان را بی نیاز از این عمل نمی دانستند. ان شاءالله که توفیق شود و همه در این مراسم عبادی شرکت کنید .پیامبراسلام‏ (صلى الله علیه وآله وسلم) همه ساله در ماه رمضان - به ویژه دهه آخر آن - اعتکاف می کرد و دستور می داد رختخوابش را برچینند و چادرى در مسجد بر پا کنند و همیشه می فرمود: «اِعْتِکافُ عَشْرٍ فى‏ شَهْرِ رَمَضانَ یَعْدِلُ حَجَّتَیْنِ وَ عُمْرَتَیْنِ» ده روز اعتکاف در ماه رمضان، برابر با دو حج و دو عمره است.(16)اعتکاف فقط مختص اسلام نیست و در ادیان گذشته هم بوده است .چنانچه خداوند می فرماید: «وَ عَهِدْنا إِلى‏ إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَ الْعاکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ» و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که خانه مرا براى طواف ‏کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان، پاک و پاکیزه کنید.(17)

اعتکاف معجونی از عبادات بزرگ:

اعتکاف یک معجونی از عبادات بزرگ است. حضور در مسجد جامع یک شهر، نماز ، روزه، دیدار مومنین، وبعضی از آداب حج همه در اعتکاف قرار داده شده است تا تاثیر بیشتری داشته باشد، و زشتی را از انسان دور کند. اعتکاف مانند این است که انسان دوباره از مادر متولد شده باشد.

حتی پیامبر خود را بی نیاز از اعتکاف نمی دانستند . در روایتی دیگر از امام صادق علیه السلام آمده است : « یک سال، جنگ بدر در ماه رمضان واقع شد. پس پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم اعتکاف ننمودند؛ از این رو، در سال بعد 20 روز اعتکاف نمودند، 10 روز برای همان سال و 10 روز برای قضای سال قبل »(18) اینها همه نشان از اهمیت اعتکاف است، اعتکاف از امشب شروع می شود وبرای اعتکاف آقایان مسجد جامع و خانم ها قدمگاه ،مشخص شده است و قبل از اذان صبح باید داخل مسجد باشند. اگر بعد از اذان بیایند اعتکاف آن روز صحیح نیست.اعتکاف هم اعمال مخصوص و مسائل شرعی خاصی دارد. اگر دو روز اعتکاف کردید روز سوم هم باید معتکف شوید ، نمی توانید اعتکاف را بشکنید. مسائل مربوط به اعتکاف را ان شاءالله علمایی که در اعتکاف حضور پیدا می کنند ، برای شما بیان خواهند کرد. سه روز در جمع بهترین ها با خداوند خلوت می کنید و روح را تسویه می کند. ان شاءالله که گره های زندگی تان باز شود و حاجت هایتان روا شود.

الحمدالله از برکت جمهوری اسلامی امر اعتکاف ، زنده شده است. آنهایی که سن شان بالاست می دانند که زمان طاغوت اعتکاف نبوده وحتی شاید تا بعد انقلاب نام اعتکاف را هم نشنیده بودند ولی از برکت امام و شهدا ، دین اسلام زنده شده است، گاهی افرادی می نالند که جوانان از دست رفته اند ولی حقیقت این است که جوانان ما کشش مذهبی بسیار بالایی دارند و بسیار قوی تر از نسل اول هستندو در مسیر انقلابند . در ایام اعتکاف نیز اکثریت جوانان و نوجوانان هستنند که در اعتکاف حضور دارند.

تغییر قبله مسلمین در15رجب:

مناسبت بعدی، تغییر قبله را در 15 ماه رجب داریم که خودش حادثه بسیار بزرگی است . پیامبر خدا(ص) تا سال دوم به سمت بیت المقدس نماز می خواندند و در مکه هم طوری نماز می خواندند که هم رو به کعبه و هم رو به بیت المقدس باشند. ولی در مدینه عکس قبله و رو به بیت المقدس نماز می خواندند . مسلمانان در اين مدت مورد سرزنش يهود قرار داشتند چرا كه بيت المقدس در اصل قبله يهود بود آنها به مسلمانان مى گفتند: اينان از خود استقلال ندارند و به سوى قبله ما نماز مى خوانند، و اين دليل آن است كه ما بر حقيم. اين گفتگوها براى پيامبر اسلام و مسلمانان ناگوار بود، آنها از يكسو مطيع فرمان خدا بودند، و از سوى ديگر طعنه هاى يهود از آنها قطع نمى شد، براى همين جهت پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) شبها به اطراف آسمان نگريسته و منتظر راه چاره اي از سوي پروردگار عالميان بود تا از دست طعنه هاي يهوديان خلاصي يابد. مدتى از اين انتظار گذشت تا اينكه فرمان تغيير قبله صادر شد و در حالى كه پيامبر دو ركعت نماز ظهر را در مسجد بنى سالم به سوى بيت المقدس خوانده بود جبرئيل مأمور شد پيامبر(صلى اللّه عليه و آله و سلم ) را به سوى كعبه بگرداند. يهود از اين ماجرا سخت ناراحت شدند و طبق شيوه ديرينه خود به بهانه جوئى و ايراد گيرى پرداختند. آنها قبلا مى گفتند: ما بهتر از مسلمانان هستيم ، چرا كه آنها از نظر قبله استقلال ندارند و پيرو ما هستند، اما همين كه دستور تغيير قبله از ناحيه خدا صادر شد زبان به اعتراض گشودند.چرا اينها از قبله پيامبران پيشين رو گردان شدند؟ اگر قبله اول صحيح بود اين تغيير چه معنى دارد؟ و اگر دومى صحيح است چرا سيزده سال و چند ماه به سوى بيت المقدس نماز خوانديد ؟!خداوند به پيامبرش دستور ميدهد به آنها بگو شرق و غرب عالم از آن خداست ، هر كس را بخواهد به راه راست هدايت مى كند)) (قُل لِله ِالمَشرِقِ وَ المَغرِب يَهدىَ مَن يَشاءُ اِلَى صِراطِ مُستَقيم ) (19)امروز هم یهود مایه فتنه و عامل گرفتاریهاست. خداوند ریشه این جنایتکاران را خشک بگرداند.

روز جمهوری اسلامی ایران:

يكشنبه 12 فروردين روز بسیار مهم و مبارک جمهوري اسلامي ايران را داریم .مردم ایران در یوم الله 12 فروردین سال 1358، به ندا و رهنمود تاریخی حضرت امام خمینی (ره)، مبنی بر این که «فقط جمهوری‎ اسلامی، نه‎‎‎‎ یک‎‎ کلمه کم‎ نه یک کلمه زیاد»، لبیک گفتند و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک الگوی موفق از نظام مردم سالاری دینی به جهانیان معرفی کردند. حضرت امام خمینی (ره)، در این روز با اعلام رسمی جمهوری اسلامی ایران و با تشکر از آری قاطع ملت ایران به الگوی حکومت جمهوری اسلامی، فرمودند: من در این روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم. به دنیا اعلام می‌کنم که در تاریخ ایران چنین رفراندمی سابقه ندارد که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوقها هجوم آورده و رای مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه در زباله‌دان تاریخ دفن کنند.همه آنچه که برای اهل بیت گفتیم ،جمهوری اسلامی دنبال اینهاست. امروز نزدیکترین فرد به اهل بیت رسول خدا(ص) ، حضرت امام و مقام معظم رهبری هستند که از نسل رسول خدا ، عالم ، فهمیده ، سیاستمدار ،ولی فقیه ، جانشین امام زمان و امروز پرچمدار انقلاب ما هستند. همه خوبی ها و برکات از امام وشهدا و خوبی شما مردم است که خداوند نصیب ما کرده است.
ان شاءالله نظام جمهوری اسلامی ماندگار است و آینده بسیار بهتر از امروز است . آینده جوانان ما درخشان است.

تلاش در جهت حمایت واستفاده از کالای ایرانی:

فرمایش ولی را زمین نگذارید و به آن عمل کنید . همه ما از بیکاری فرزندان تحصیل کرده خود نالان هستیم و از نظام توقع ایجاد شغل داریم، شغل وقتی درست می شود که کارخانه های داخلی بچرخند و تولید داخل رشد کند. وقتی ما از اجناس داخلی خودمان نمی خریم ، کارخانه ها یکی پس از دیگری تعطیل می شوند، چگونه ما می خواهیم فرزندانمان شغل داشته باشند وقتی از پارچه ، کفش و لباس ترکی و چینی و ظروف فرانسوی و ایتالیایی استفاده می کنیم؟ معلوم است که کارخانه های ما تعطیل می شوند و فرزندان ما بیکار می شوند . ما با پول خودمان کارخانه های شرکت های خارجی را به چرخش در می آوریم، ولی کارخانه های خودمان را تعطیل می شوند. این است که مقام معظم رهبری تاکید کردند که نسبت به کشورخودتان و مصرف کالاهای داخلی که مشابه است ، غیرت داشته باشید، حالا کالاهایی که منحصر به فرد است بحثی ندارد، ما پارچه و کفش خوب ایرانی داریم . تبریز بهترین کفاش ها را دارد، ما پشم گوسفندان را می چینیم ولی از پوست و پشم آن هیچ استفاده ای نمی کنیم وکارخانه هایی که باید از این پشم و چرم استفاده کند، تعطیل است. ما باید در این زمینه غیرت داشته باشیم. یک رکن آبادانی کشورمان خود ما هستیم وباید به سمت استفاده از اجناسی برویم که در کشور خودمان تولید می شود.

روز طبیعت:

دوشنبه 13 فروردين ، روز طبیعت را در پیش است. در اسلام بسیار سفارش شده است که طبیعت را حفظ کنید و نیز از آن استفاده کنید، طبیعت مادر است و به سبزه نگاه کردن مایه شادی است . اینهارا اسلام تایید کرده است ولی تخریب طبیعت مور مذمت است.

خدایا به حق محمدو آل محمد عاقبت همه ما را ختم بخیر بفرما


پی نوشت:

1- الإحتجاج ، ج‏1 ،ص 157

2- سوره مبارکه احزاب، آیه 33

3- بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164

4- المستدرک على الصحیحین، ج ۳، ص ۱۳۸، ح ۴۶۳۹؛

5- بحارالانوار، ج65، ص167

6- امالی(صدوق) ص182

7- بحار الأنوار ج39 ص284 ح69، بشارة المصطفى (ص) ص149، مناقب آل أبي طالب ج3 ص199، ينابيع المودة للقندوزي الحنفي ص152

8- کشف الیقین فی فضائل أمیر المؤمنین علیه السلام / علامه حلى ص : 449 المبحث الثامن و العشرون فی أن ذکره و النظر إلیه ع عبادة .....

9- سوره مبارکه بقره ، آیه 207

10- خلاصه تاریخ انبیاء، ص 140 / منتهی الامال، شیخ عباس قمی، ص 75 / ر. ک: مهدى پیشوایى، سیره پیشوایان، ص ۳۷ تا ۴۰.

11- الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 2، ص: 157

12- روضة المتقین، ج 13، ص 265.

13- الجمل، ص ۸۱ / الفصول المختارة، ص ۱۳۵ و ۹۷ و ۲۱۱ و ۲۲۴ و ۳۳۹ / إعلام الورى، ج ۱، ص ۳۱۶

14- ر.ک: ترتیب کتاب‌ العین، ص٢٨/ بغية الوعاة سيوطی، صفحه 243؛ تنقيح المقال مامقانی، جلد 1، صفحه 402، شماره 3769.

15- سوره مبارکه اسرا، آیه 23

16- وسائل الشیعة، ج 10، ابواب الاعتکاف و اللمعة الدمشقیه، کتاب الاعتکاف.

17- سوره مبارکه بقره ، آیه125

18- اعتکاف ابرار به نقل از کافی، ج4 ص 175

19- تفسير نمونه ، جلد 1، صفحه 480 و 481


http://yascms.ir/emam/gozaresh/u141.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u142.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u143.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u144.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u145.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u146.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u147.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u148.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u149.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u150.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u151.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.