سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

دیدار های نوروزی امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 618 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1397.01.23
 
در ادامه دیدارهای نورزوی امام جمعه محترم زرند ریاست محترم دانشگاه آزاد در معیت جمعی از همکاران خود وهمچنین رئیس و اعضای شورای شهر زرند مورخه97/01/18 با حضور در دفتر امام جمعه زرند ضمن دیدار وگفتگوی صمیمی با حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم فرا رسیدن سال جدید را به ایشان تبریک واز سخنان ونصایح ایشان بهره مند شدند.


سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در دیدار کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی وشورای شهر مورخه97/01/18



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله ال الله

قال الله الحکیم فی کتابه : «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ»(1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله ، یا اباصالح، ادرکنا واغثنا.

خوش آمد عرض می کنم خدمت همه شما بزرگواران ؛ باعث خوشحالی است که در خدمت علما ودانشمندان و بزرگان شهر هستیم . ایام نوروز و سال جدید را تبریک عرض می کنم. ان شاءالله سالی خوب برای همه ما باشد، استفاده کردیم از فرمایشات جناب حجه الاسلام والمسلمین امیری و فرمایشات ریاست محترم دانشگاه و همین طور فرمایشات ریاست محترم شورای شهر ، از همه این بزرگواران تشکر می کنم.

دانشگاه آزاد پیشینه سربلند علمی این شهرستان و مایه درخشش است . ان شاءالله پابرجا و برقرار باشد. وبا ارائه رشته های مورد نیاز شهرستان گام بلندی در جهت پیشرفت شهرستان بردارد.

خطر جدی تحدید نسل در ایران:

مشکلاتی هم که آقای امیری اشاره کردند در بحث تهدید نسل یکی از مشکلات بزرگی است که اگر این وضع ادامه پیدا کند، آینده کشور امیدوار کننده نیست. به قول جمعیت شناسان ما در تله جمعیتی قرار گرفته ایم، اگر ما پزشک یا مهندس نداشته باشیم می توانیم از کشورهای دیگر بیاوریم ولی اگر نسل نداشته باشیم ،کاری نمی توان کرد، نمی توان از خارج وارد کرد . همان زمانها که شعار« فرزند کمتر ، زندگی بهتر » باب شده بود، حضرت امام(ره) فرمودند: اگرکنترل جمعیت و محدود کردن جمعیت بخواهد صورت بگیرد ، باید بعد از دویست میلیون نفر این اتفاق بیفتد. البته محدود کردن جمعیت برنامه ای بود که قرار بود در عرض 15- 20 سال آینده اجرا شود ولی به سرعت اجرا شد ! در زمان جنگ، دشمنان به حتی سیم خاردار هم نمی دادند ولی نخ بخیه را به راحتی در اختیار ما قرار می دادند. ظاهرا یکی از دشمنان گفته بود، برای نابودی ایران نیاز به جنگ نظامی نیست، ما برای ایران برنامه جمعیتی داریم که از درون جمعیت را کم کنیم.این واقعا خطر بزرگی است. جمعیت شناسان می گویند که حداقل رشد جمعیت باید 2/1 درصد باشد یعنی هر پدر و مادری باید سن جانشینی خودشان را داشته باشند و دو نفر را برای خودشان داشته باشند وسرجمع این به خاطر مرگ و میرشان است ولی امروز اگر بخواهد 2/1 در کشور ایران تحقق پیدا کند هر خانواده ای حداقل باید چهار فرزند داشته باشند ، چرا چهارفرزند ؟ چون یک عده ازدواج نمی کنند ویک عده ای هم بچه دار نمی شوند ویک عده ای هم می میرند. اگر سرجمع همه اینها را حساب کنیم هر خانواده های ایرانی باید چهار فرزند داشته باشند تا کشور سن جانشینی خودش را داشته باشد. ولی الان این درصد برای کشور ما 1/6 است یعنی اینکه ما حتی سن جانشینی را هم نداریم واین واقعاً خطر بزرگی است. اگر همین روند ادامه پیدا کند در سی وچهل سال آینده جمعیت ما بسیار کم می شود واکثر جمعیت هم پیر هستند وخرج نگهداری آنها هم سنگین می شود.

فرهنگ سازی دانشگاهها در خصوص جمعیت:

دانشگاهها در این زمینه می توانند موثر باشند، البته با صحبت تنها کار درست نمی شود امکانات رفاهی هم باید تا حدی باید فراهم شود که خانواده های ما بتوانند چهار فرزند را اداره کنند. دانشگاه می تواند در فرهنگ سازی نقش موثری داشته باشد. البته در کم شدن زادو ولد ما روحانیون نیز مقصر هستیم که در خطبه ها و سخنرانی ها خود دائماً شعار« فرزند کمتر زندگی بهتر» را تبیلغ می کردیم . ما هم در این زمینه خطاکاریم وگرنه مردم به راحتی و تنها به حرف دولتی ها این موضوع را قبول نمی کردند. و برای كمى فرزند به آیات و روایات هم استدلال کردیم : « قِلَّةُ الْعِيَالِ أَحَدُ الْيَسَارَيْنِ » (2) كمى افراد عائله ،يكى از دو وسيله توانگرى است.

ولی پیامبر (ص) در زمینه فرزندآوری هم تاکید بسیار داشتند . در یک روایت امده است که رسول خدا (ص) فرمود: « تناكحوا تناسلوا تكثروا فأنّى أباهى بكم الأمم يوم القيامة و لو بالسقط » (3) نكاح كنيد تا بسيار شويد بدرستى كه من فخر مي كنم به شما امّتها در روز قيامت و اگر چه از شكم ساقط شود .

البته شعار فرزند کمتر، شاید در آن برهه از زمان ، شعار درستی بود، بعد از جنگ بود و هر خانواده 5-6 فرزند داشت،شرایط معیشتی سخت بود،ولی وقتی اوضاع عادی شد دیگر نباید تبلیغ این شعار و اجرای این طرح ادامه پیدا می کرد.ولی متاسفانه ادامه پیدا کردو کم کم فرزند کمتر جا افتاد و امروز اکثریت خانواده ها یا یک فرزند دارند یا دو فرزند. الحمدالله هنوز نسل کشور، نسل جوانی است. اگر مشکل اشتغال جوانان حل بشود، آن هم درست می شود.ابوطالب چهار پسر و دو دختر داشت. پسران او ده سال با یکدیگر فاصله سنی داشتند. طالب پسر بزرگ اوست که از او نسلی باقی نمانده است. دومین فرزند او عقیل و سومین آنها جعفر معروف به جعفر طیار و چهارمین و آخرین فرزند پسری وی حضرت علی(ع) است.

ان شاءالله به کمک شما بزرگواران به این سمت و سو حرکت کنیم.

عملی نمودن فرمایش مقام معظم رهبری:

یکی از وظایف ما عملی کردن شعار سالی است که مقام معظم رهبری انتخاب کردند، حمایت از کالای ایرانی.باید فرهنگ سازی کنیم. متاسفانه وقتی فرزندان خودمان را به دبستان یا مهدکودک بفرستیم ، همه لوازم التحریر و کیف و کفش او خارجی است و از کودکی بچه ها را به استفاده از اجناس خارجی عادت می دهیم در این صورت نباید توقع نداشته نباشیم که فرزندان ما به استفاده از کالاهای داخلی توجه داشته باشند.

یک نویسنده کُره ای کتابی در مورد علل پیشرفت کشور کره چنین می نویسد: ما برای استفاده هموطنانمان از اجناس داخلی فرهنگ سازی کردیم و این کار را از مهدکودک ها شروع کردیم. در مدارس ما معلمین بروی تخته می نویسند: استفاده از اجناس خارجی، خیانت به میهن است و این تفکر ، از کودکی در ذهن ما شکل می گیرد و هر کس از اجناس خارجی استفاده میکرد ،می گفتیم او به میهن خیانت می کند. حتی در مهمانی ها اگر میزبان از شیرینی خارجی استفاده می کرد و نمی توانستیم اعتراض کنیم، در دل خود می گفتیم، او خائن هستند . اینگونه بود که کره پیشرفت کرد و در زمینه اقتصادی رشد کرد و توانست روی پای خودش بایستد.

ولی وقتی ما می خواهیم جهیزیه ، وسایل خانه و ظروفی که استفاده می کنیم را بخریم از تولیدات دیگر کشورها میخریم این ذهنیت ایجاد می شود که اجناس خارجی بهتر هستند. اینکه مقام معظم رهبری فرمودند من خطابم به همه است. پس همه ما باید از خودمان شروع کنیم .

وسایلی را که می خواهیم استفاده کنیم اگر مشابه داخلی دارد، از تولید داخل استفاده کنیم. منتهی تولید کننده های داخلی هم باید روی کیفیت و استاندارهای محصولات خود کار کنند. آقای عباس زاده یکی از سرمایه گذاران زرندی است. آقای تقوی می گفتند: سرمایه دار با سرمایه گذار فرق دارد، سرمایه گذار سرمایه اش را در راه تولید و اشتغال خرج می کند واین خودش یک جهاد است. برای سرمایه گذار باید فرش قرمز پهن کرد و مانند کسی که از مکه بر می گیرد، قربانی کرد. اینها را باید قدر بدایند. ایشان سرمایه گذاری کرده است و کارخانه پارس پانل را راه انداختند و اشتغال زیادی را ایجاد کردند. اما آقای عباس زاده می گویند: کار ما تعطیل شده است وکارگران ما بیکار شدند. چون مشابه محصولات ما را از شهرهای دیگر وارد می شود، حتی گران تر و چون به فروشنده ها سوبسید می دهند ، رغبت به آن سمت و سو رفته و با اینکه اجناس ما محکم تر و بهتر هم هستند ولی کار ما خوابیده و زحمات ما هدر رفته است.باید با خرید محصولات داخلی از کارخانه ها و شرکت های داخل شهرستان حمایت کنیم. بنده حتی به آقای فرماندار گفتم ،شما در جلسات خودتان از شیرینی های محلی شهرستان مانند سوهان استفاده کنید. اگر عِرق به وطن نداشته باشیم، همه کارخانه های کوچک و بزرگ داخلی با وجود این همه اینهمه هزینه و زحمت ورشکست می شوند. باید فرهگ استفاده از محصولات داخلی شهرستان ،و استان و کشور جا بیفتد تا کارخانه های ما رونق بگیرند. مثلا کفش تبریز یکی از بهترین کفش های جهان است که حتی بعد از چندین سال استفاده کهنه و خراب نمی شود. نباید با خرید کفش های چینی بنجل، به این عزیزان خیانت کرد. متاسفانه ما یک گوسفند را ذبح می کنیم به پوست و پشم آن توجه نمی کنیم وبلااستفاده می ماند .در صورتی که می توان از آن استفاده های زیادی کرد.

در قم یک بازاری است که دو تا قصابی کنار هم قرار دارد، یکی از قصابی ها آنقدر شلوغ است که مردم تو صف می ایستند تا گوشت بخرند ولی قصابی دیگر خلوت است.هر دو گوشت خوب دارندولی قصابی اول چون یک مقدار ارزان تر می دهد، استقبال مردم بیشتر است.

شما که جزء نخبگان و شورای محبوب شهرستان و علمای شهرستان هستید، همه بایددست در دست هم بدهیم که فرمایش مقام معظم رهبری روی زمین نماندو پیشرفت کشور ما در عمل به همین شعار«حمایت از کالای ایرانی» است وگرنه می توانست امثال نام مذهبی داشته باشدولی به دلیل اهمیت اقتصاد و تولید رهبر معظم انقلاب ، این شعار را مطرح کردند.یک عکس از مقام معظم رهبری در روز درختکاری امسال چاپ شده بود که عکاس تیز بین وقتی که رهبر انقلاب خم شده بودند تا نهال درخت را بکارند، عکسی از بافت لباس معظم له انداخته بودند که نوشته بود : ساخت ایران . وقتی مقام معظم رهبری خودشان اهل عمل هستند و از تولیدات داخل استفاده می کنند، درس بزرگی برای همه ماست تا اگر از وسیله ای می خواهیم استفاده کنیم، حتما از تولیدات داخل باشد.

در اصفهان هم در زمان قاجار علما تعهدی را امضا کرده بودند که از این به بعد فقط از پارچه های داخلی برای لباس استفاده کنند و فرمودند حتی اگر کسی بمیرد و کفن آن میت خارجی باشد، ما بر او نماز نمی خوانیم و
قبالجات خود را روی کاغذهای ایرانی بنویسید. حتی یکی از مراجع لباس ایرانی دوختند ولی دکمه ایرانی نبود، با همان پارچه دکمه درست کردندو استفاده کردند. عمل ما بیشتر تاثیرگذار است تا حرف.وقتی ما لباس،لوازم زندگی ،ماشین و.... خودمان خارجی است، هرچه هم به مردم بگوییم،از تولیدات داخلی استفاده کنید، کلام ما تاثیری نخواهد داشت.

یکی از مشکلاتی که امروز در شهرستان ما وجود دارد این است که متاسفانه سرمایه داران شهرستان ما به سرمایه گذاری داخل شهر خودشان اهمیت نمی دهند و بیشتر در استانهای دیگر سرمایه گذاری میکنند. مثلاًکشاورزان ما از آب اینجا استفاده می کنند و زمین اینجا را خشک می کنند ولی سرمایه خودشان را به شهرهای دیگر می برند که برای خودش مصیبتی است.یکی از خانمها می گفت : شرکت هایی که در شهرستان کار می کنند، بیمه هایشان در اصفهان و شهرهای دیگر است یا گردش مالی شان در بانک های شهرهای دیگر است که بهتر است به زرند منتقل کنند . بالاخره همه زرندی هستیم ، باید دست در دست هم بدهیم تا شهرستان پیشرفت کند.این مردم شایسته و لایق هستند. ما دوست داریم شهرستان ما در همه جا اول باشیم. منتهی با حرف درست نمی شود و باید اهل عمل باشیم.بایستی یک مجموعه و اتاق فکری باشد که بشینند وراههای پیشرفت شهرستان را در بخش های مختلف اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و... بررسی کنند که یک سال آینده قرار است ما به کجا برسیم؟ بدون برنامه ، کار کردن نتیجه ای نخواهد داشت. توقع ما از شورای شهر همین است که برنامه ریزی شده و حساب شده عمل کند.

توجه واهمیت دادن به علمای شهر

نکته دیگر اینکه ما توقع داشتیم شورا نسبت به حضرت آیت الله جعفری توجه بیشتری داشته باشد. ایشان از علمای بزرگ شهرستان ، مفسر و فقیه بودند . برای تکریم و تقدیر از ایشان حداقل یک جای مناسب را به اسم ایشان نامگذاری کنید.نه تحت عنوان استاد جعفری بلکه با نام حضرت آیت الله سیداحمد جعفری ،حداقل نصف بلواری که مطرح شد را به نام ایشان کنید.الان در شهرهای میبد و اردکان و یزد اکثر خیابانها و بلوار هایشان به نام بزرگان شهرشان است و مردم به اینها افتخار می کنند ولی در زرند ما حتی یک عکس هم از آیت الله جعفری ویا آیت الله شاهرخی یا سید محمد صالح موسوی و یا سیدحسین حسن زاده پدر شهید نداریم. با نامگذاری معابر به نام علمای دینی خود به فرزندان خود می آموزیم که به بزرگان شهرستان احترام بگذارند. عالِم تا زنده است شناخته نمی شود. در اوایل انقلاب ما با یک مینی بوس به دیدار حضرت امام(ره) می رفیتم.بازرگان هم بود که همه طلبه ها دور بازرگان جمع شده بودند. من شخصیتی وزین ، عالم و برجسته ای را دیدم که جلوی مینی بوس نشسته بودند. سوال کردم ایشان کیست؟ گفتند: آقای مطهری. عالم تا زنده است شناخته نمی شود،مرگ او باعث زنده شدنش است. به این امر حجاب معاصرت می گویند.هم عصر بودن مانع از شناخته شدن بزرگان می شود ولی وقتی از دنیا می روند، متوجه می شویم که چه کسی را از دست داده ایم. صاحبان هنر هم همین طور مانند : حافظ و سعدی که تا زنده بودند،غریب بودندولی از مرگ ارزش آنها شناخته شد.امروز هم جناب سیداحمد جعفری فوت شده اند. همه زرندی ها ایشان را می شناختند که چه درجه بالای علمی و معنوی داشتند. یک روز با عده ای از دوستان محضر ایشان رسیدیم ، ایشان بحث وقف را مطالعه می کردند، یکی از بزرگان و از علما مرحوم آخوند خراسانی که کتابی نوشته اند به نام " کفایه" در دوجلد ، که خیلی کلمات عمیق و پرباری را بکار برده است، این کتاب دو سال وقت یک طلبه ای را می گیرد تا بتواند آن را مطالعه کند ،یعنی کلمات کوتاه و پُرمغز اما فهمش برای هر کسی میسر نیست . این کتاب آخرین کتابی است که یک طلبه باید بخواند و متخصص در فقه و اصول شود ، ایشان در بحث فقهی حبس، یک حاشیه نوشته بودند ،حضرت آیت الله جعفری فرمودند که من پانزده دقیقه فکر کردم تا این مطلب را فهمیدم ،یک طلبه عادی باید چند روز وقت بگدارند تا این مطلب آخوند خراسانی را بفهمند ولی ایشان در عرض 15 دقیقه متوجه شدند. چنین عالم برجسته ای بودند ، بزرگان و علمای ما ارزش های ما هستند که باید به آنها توجه بیشتری شود. ولی متاسفانه ما در شهرستان زرند زیاد به علمای خود توجه نمی کنیم.

بزرگانی مانند خواجه فقیه که یک عالم بسیار بزرگ است یا شیخ عبدالسلام زرندی که یک عالم برجسته است،مزار این بزرگان کاملا تخریب شده است و نامی از این بزرگان در شهرستان نیست. ما می توانیم درهای ورودی های شهرمان ، بنر بزنیم و چند کلامی راجع به شخصیت او بنویسم و آنها را معرفی کنیم. اشخاص بزرگی که از نظر علم و دانایی در زمان خودشان زبانزد بودند و شاگردان زیادی را تربیت کرده اند. چرا ما نباید مفاخر خودمان را عرضه کنیم و در مبادی ورودی و خروجی شهر حداقل نامشان را به مردم معرفی کنیم. خود بنده که زرندی هستم، وقتی درس می خواندیم نمی دانستیم که در شهرستان زرند چنین امامزاده والا مقامی داریم .

جلسه بسیار خوبی بود از حضور همه شما تشکر می کنم. ان شاءالله که از این جلسات بسیار باشد. امام(ره) می فرمودند: دوست دارم علما دور هم جمع شوند ولو برای خوردن یک چایی.پس سعی کنید این جلسات انس و الفت را هرچند یکبار ، تشکیل بدهید.

السلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:

1- سوره مبارکه مجادله ، آیه 11

2- مصادر نهج‏البلاغه، ج ۴، ص ۱۲۲٫

3- شعيرى‏ تاج الدين، جامع الأخبار، ناشر انتشارات رضى،‏ چاپ قم‏، سال 1405 ق‏، نوبت اول ، ‏ص 102 .



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u262.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u263.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u264.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u265.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u266.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u267.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u268.jpg

چاپ این نسخه درجه: 5.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 1 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.