سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اهداف بعثت پیامبر از نگاه آیات و روایات/ اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران درطول تاریخ

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 404 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1397.01.27
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 97/01/24



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الله الحکیم فی کتابه : « لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ »(1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان و سلامتی همه نمازگزاران روز جمعه ، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً ازحضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

عرض تبریک دارم به مناسبت بزرگترین عیدمبعث، عید انسانیت و شرافت که بزرگتر از آن عیدی نخواهد بود. این عید خجسته را به ساحت مقدس حضرت صاحب الزمان(عج) و به همه شما علاقمندان و ارادتمندان حضرتش تبریک عرض می کنم. ان شاءالله این ایام خجسته بر همه شما مبارک باشد.

اهداف بعثت پیامبر از نگاه آیات و روایات

خطبه اول را در موضوع مبعث و اهداف مبعث مطالبی را خدمتتان عرض می کنم. در آیه ای که ابتدای سخن خدمت شما بزرگواران عرض کردم ،خدای متعال می فرماید: « لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ» خداوند بر مؤمنان منت نهاد (= نعمت بزرگی بخشید) . منت نهادن در زبان فارسی معنای خوبی ندارد ولی در زبان عربی به معنای عطای نعمت بزرگ می باشد. «مَنَّ» درلغت به دو معنا آمده است یکی سنگ کیلو ( مثلاً یک مَن، دو مَن ) و معنای دوم نعمت عظیم و بزرگ ،گران بها و ارزشمند را منّت می گویند. اینکه خداوند می فرماید : منت نهادیم یعنی ما نعمت عظیمی و گرانبهایی را به بشر هدیه دادیم . در ادامه آیه آمده است: «إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم»هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ چرا می گوید « لَقَد مَنَّ اللّهُ عَلَی المُؤمِنینَ » خداوند بر مؤمنان منت نهاد ؟ مگر رسول خدا بر هدایت همه انسانها مبعوث نشده است؟ پس چرا می گوید این نعمت را به مومنین دادیم؟ رسول خدا(ص) پیشوای همه انسانهای عالم وحتی ولی و پیشوای همه پیامبران است. ولی چرا خدا این هدیه را فقط به مومنین داده است؟ باید گفت: درست است این نعمت را خدا برای همه فرستاده است «وَ ما اَرْسَلْناکَ اِلاّ کَافَّهً لِلنّاسِ . ... »(2)(ما تو را نفرستادیم، مگر براى همه مردم جهان. ...) ولی فقط مؤمنین از آن استفاده می کنند. از زمان مبعوث شدن رسول خدا تا قیام قیامت ، پرچم هدایت و روشنگری و مبارزه با ظلم وستم و پرچم عدالت اجتماعی، قسط و عدل و پرچم مبارزه با فساد و پرچم پاک کردن همه انسانها به دست رسول خدا داده شده است و نور وجود رسول خدا(ص) برای همه انسانهاست منتهی کسانی که از این نور استفاده می کنند که مؤمن به رسول خدا و حضرت محمد(ص) باشند.

آیه هم همین موضوع را اشاره می کند که ما یک نعمت بسیار بزرگ و نجات بخش را به انسانها عنایت کردیم منتهی باید از این نعمت بزرگ استفاده کنند. در زمانی که رسول خدا مبعوث شد جهان تاریک بود، پر از ظلم و ستم ، جنگ و خونریزی غل و زنجیر و اوهام در دست و پای بشریت تا جایی که این اوهام و خرافات گردن انسانها را گرفته بود که در جزیره العرب دختران را زنده به گور می کردند. در ایران ، پادشاهان حاکم و همه کاره بودند. در دنیای یهود هنگامی که زنان وقتی عادت ماهیانه می شدند،آنها را از خانه بیرون می کردندو جنگ و خونریزی طوایف زیاد بود. تا اینکه مهمترین فصل تاریخ زندگی بشریت با مبعوث شدن حضرت محمد(ص) رقم خورد و پیامبر برای هدایت انسانها و نابود کردن جهل و تاریکی مبعوث شد. «يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ »که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ «وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ»هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند. پیامبر آمد تا انسانها را هدایت کندو اخلاق زشت را از وجود آنها پاک کند تا همه آنها خلق و خوی خدایی داشته باشند. چنانچه رسول خدا(ص) می فرمایند: « إِنَّما بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلاقِ»(3) من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم (و به مردم بیاموزم). پیامبر مبعوث شدند تا دست انسان را که عصاره خلقت است، بگیرد و در حوزه فردی او را از اخلاق زشت نجات دهد و در حوزه اجتماعی ، اجازه ندهد کسی به او زور بگوید.
امروز به جهان گرفتار جاهلیت مدرن که نگاه کنید (جاهلیتی که امروز استکبار جهانی در رأس آن است) زورگویی، غصب حق و حقوق ملت ها ،کشتن انسانهای بی گناه، تحمیل فرهنگ زشت بر همه فرهنگ ها ، چپاول منابع و منافع کشورها، کشورگشایی ها، آدمکشی ها موجود می زند که به این رفتارها، جاهلیت مدرن می گویند ولو آپولو به فضا هم بفرستند و در صنعت پیشرفت کنند ولی آدمکشی و تضعیف حق و حقوق ملتها وخودرا برتر دانستن نشانه های جاهلیت مدرن است که بشریت امروز با آن دست به گریبان است.

در همین خاورمیانه امریکایی ها چقدر آدم کشتندو چه جنگ هایی که در افغانستان ، عراق ، سوریه ، یمن و در کشورهای دیگر راه انداختند و در ایران اسلامی 8سال جنگ را تحمیل کردند .اینها جاهلیت مدرن است که رسول خدا و اسلام برای مبارزه با آن آمده اند. پیام بعثت را بشنوید و به سراسر دنیا این پیام را برسانید.

طبق بیان امیرمؤمنان علی علیه السلام پی در پی آمدن پیامبران، برای این بود که مردم را به عهد و میثاق فطری که در آفرینش آنان نهاده شده است، فرا خوانند و خردهای پنهان شده آنان را از زیر گرد و غبار ضلالت بیرون آورند که در این صورت، نعمت توحید را باز خواهند یافت: «فَبَعَثَ فِیهِمْ رُسُلُه وَ واتَرَ اِلیهِمْ اَنْبِیاءَهُ، لِیسْتَادُوهُم مِیثاقَ فِطْرَتِه... وَ یثِیروا لَهُم دَفائِنَ العُقُول...» (4)؛ همه انسانها فطرت خدایی دارند، منتهی گردو خاک گرفته است که پیامبران آن گردو غبار را از روی فطرت انسانها پاک می کنند. بت پرستی، مال پرستی ،گاو پرستی و... باعث شده فطرت انسانها غبار بگیرد و انبیا خاک اینها را کنار می زند.
پس هدف از بعثت انبیا در حوزه فردی ، علم و معرفت ، عرفان و خداشناسی، توحید وگسترش اخلاق والاست و در حوزه اجتماعی نیز قسط و عدل را برپا کنند. چنانچه خداوند نیز در قرآن میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَینَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمْ الْکتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...» (5) ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنان کتاب و میزان فرو فرستادیم تا مردم به قسط و عدل قیام کنند.اینها اهداف بعثت انبیا بود.

اخلاق نیک پیامبر اکرم(ص):

یکی از اوصافی که از جمله ممتازترین اوصاف پیامبر اسلام در بین آیات قرآن بیان شده ، خلق عظیم می باشد. خداوند در سوره مبارکه قلم پیغمبرش را این گونه می ستاید : « وَ إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ » (6) توای پیامبر دارای اخلاق بزرگی هستی. همین طور می فرمایند: « لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كانَ يَرجُو اللَّهَ وَاليَومَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثيرًا » (7) مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند.در زندگی خود به اخلاق والای رسول خدا نگاه کنید. امروز نیاز جامعه ما به اخلاق والای رسول خداست. اینها بخشی از اهداف بعثت است.ان شاءالله این ایام بر همه شما مبارک باشد ؛ فرصت مناسبی است که می توانید موضوعات مختلف بعث را مطالعه کنید .موضوعاتی چون: بعثت از دیدگاه قران و نهج البلاغه .

احوال پیامبر(ص) هنگام بعثت:

پیامبر خدا قبل از اینکه از طرف خدا به پیامبری مبعوث شوند، ماه های مبارک رمضان را به طور کامل در غار کوه جبل القرآن که در نزد ایرانیان به غار حراء معروف است ، به سر می بردند و روزه می گرفتند و تفکر می کردند و خودشان را برای امر رسالت آماده می کردند ، (غار حراء یک غار کوچک است که فقط یک نفر می تواند داخل آن بایستدو یک نفر آنجا بنشیند و انتهای آن یک روزنه است که خانه خدا از آنجا دیده می شود.

سال 61 که توفیق شد و بنده به حج رفتم آن را دیدم ولی امروز بخاطر هتل سازی و برج سازی های اطراف مسجدالحرام دیگر دیده نمی شود.) گاهی اوقات حضرت خدیجه نیز افطار و سحری را بالای این غار برای پیامبر می آوردند و یک ساعت طول می کشید تا از این کوه بالا برود و بالاخره این جَبل قرآن محل نزول اولین آیات الهی شد و پیامبر جبرئیل را با آن قیافه اصلی خودشان مشاهده کردند و از اُفق تا افق را جبرئیل پر کرده بودند و فرمودند:"اِقرَا" (بخوان) پیامبر فرمودند:من نمی توانم بخوانم و بعد جبرئیل آمدند و قلب پیامبر را فشار دادند و این آیات نازل شد" اِقرَا بِاسمَ رَبّکَ الَذی خَلقَ " و 5 آیه اول سوره عَلَق در این غار بر پیامبر نازل شد. آن حضرت از كوه حرا پايين آمد و انوار جلال او را فراگرفته بود، به طوري كه كسي توان نظر كردن به چهره مباركش را نداشت و بر هر درخت گياه و سنگي كه مي‌گذشت، وي را سجده مي‌كردند و با زبان فصيح مي‌گفتند:« السلام عليك يا نبي الله، السلام عليك يا رسول الله.»(8) زمین و زمان به رسول خدا سلام می کردند.

نخستین مسلمانان:

همين كه وارد خانه شد از نور چهره مباركش خانه خديجه كبري سلام الله علیها منور شد و آن بانوي پرهيزكار پرسيد: اي محمد! اين چه نوري است كه در تو مشاهده مي‌كنم؟ حضرت فرمود: اين نور پيامبري است، بگو: لا اله الله، محمد رسول الله. خديجه گفت: من سال‌هاست كه پيامبري تو را مي‌دانم و هم اكنون نيز شهادت مي‌دهم كه خدايي جز خداوند يكتا نيست و تو رسول و پيامبر خدايي. بدين گونه خديجه شهادتین را گفت و نخستين كسي بود كه به همسرش حضرت محمد صلی الله علیه و آله ايمان آورد.(9) از ميان مردان نيز امام علي بن ابي‌طالب علیه‌السلام، به محض ديدن چهره نوراني پيامبر صلی الله علیه و آله به وي ايمان آورد و شهادتين را بر زبان جاري كرد. از آن پس پيامبر صلی الله علیه و آله در كنار خانه خدا نماز مي‌گذارد و خديجه سلام الله علیها و علي علیه‌السلام بر او اقتدا مي‌كردند و نماز مي‌خواندند.(10)

وقتی رسول خدا وارد خانه شد، رَعشه آن پیامبر را فرا گرفته بود ، چون ارتباط جبرئیل با پیامبر خدا سنگین بود و به حضرت خدیجه فرمودند: حالم خوب نیست یک پارچه را روی من بیاندازید و پارچه را که روی ایشان انداختند این آیات نازل شد : « بسم الله الرحمن الرحیم، یا ایها المدثر، قم فأنذر، و ربک فکبر و ثیابک فطهر و الرجز فاهجر و لاتمنن تستکثر و لربک فاصبر»(11) " به نام خداوند بخشنده مهربان،ای کسی که جامه به خود پیچیده ای، برخیز و قوم خود را از عذاب خدا بیم ده و خدا را به بزرگی یاد کن و لباست را پاکیزه دار و از ناپاکی دوری گزین و بر هرکس احسان کنی ابداً منت نگذار و برای خدا صبر پیش گیر" .چرا پیامبر امی و مکتب نرفته بود؟ چون اگر درس خوانده بود، مردم می گفتند : این سخنان را استاد به او یاد داده است و از خدا نیست. ولی وقتی یک شخص درس نخوانده، معلم میلیارده نفر شده است خود یک این معجزه است.

عید مبعث را گرامی میداریم. ان شاءالله این عید بر همه شما مبارک باشد. اینکه چه اعمالی باید در این روز انجام دهیم را ان شاءالله در خطبه دوم خدمت شما عرض می کنم.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی و انجام واجبات و ترک محرمات. ان شاءالله به آبروی امام زمان خداوند دست همه ما را بگیرد و بر انجام دستورات خودش یاری کند. اولین نکته در باب اعمال روز عید مبعث وشب عید مطالبی را عرض می کنم.

اعمال شب و روز عید مبعث

شب مبعث از جمله شب ‌های متبرّكه است و برای آن اعمالی ذكر كرده‌اند:در مصباح از امام جواد علیه السلام روایت شده كه فرمود : در رجب شبى است كه از آنچه كه بر آن آفتاب می‌تابد؛ بهتر است و آن شب بیست و هفتم رجب است كه در صبح آن پیغمبر خدا صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ آله به رسالت مبعوث گردید و براى آن شب اعمالی است كه اگر شیعه‌ ای از ما آن اعمال را در آن شب انجام دهد اجر عمل شصت سال می‌برد. خدمت آن حضرت عرض شد كه عمل در آن شب چیست فرمود: پس از نماز عشاء هر ساعتى از شب را تا پیش از نیمه آن كه بیدار شو و دوازده ركعت نماز اقامه کن و در هر ركعت حمد و سوره‌اى از سوره‌هاى كوچك مفصّل (و مفصّل ازسوره محمّد است تا آخر قرآن) بخوان. نمازها دو ركعتی هستند. پس از هر دو ركعت بعد از سلام؛ هفت مرتبه سوره حمد، هفت مرتبه مُعَوَّذَتَیْن، و سوره‌های توحید و قُلْ یا اَیُّها الْكافِرُونَ هر كدام هفت مرتبه، و سوره قدر و آیة الكرسى هر كدام را هفت مرتبه بخوان. و بعد از اتمام نماز دعای ذیل خوانده شود:« اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى » ستایش خاص خدایى است كه « لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ یَكُنْ لَهُ شَریكٌ فى الْمُلْكِ وَ لَمْیَكُنْ لَهُ وَلِىُّ مِنَ » نگیرد فرزندى و نیست براى او در فرمانروایى شریكى و نیست برایش یاورى از« الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبیراً اَللّهُمَّ اِنّى اَسئَلُكَ بِمَعاقِدِ عِزِّكَ عَلَى اَرْكانِ» خوارى و به بزرگى كامل بزرگش شمار خدایا از تو خواهم به حق چیزهایى كه موجبات عزتت بر پایه هاى« عَرْشِكَ و َمُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ كِتابِكَ وَ بِاسْمِكَ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ» عرشت مى باشد و به حق سرحد نهایى رحمتت از كتابت و به نام بزرگتر بزرگتر«الاْعْظَمِ وَ ذِكْرِكَ الاْعْلىَ الاْعْلىَ الاْعْلى وَ بِكَلِماتِكَ التّامّاتِ اَن ْ» بزرگترت و به حق ذكرت كه والاتر و برتر و اعلى است و به كلمات تام و تمامت كه « تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اَنْ تَفْعَلَ بى ما اَنْتَ اَهْلُهُ» پس بخوان هر دعائى درود فرستى بر محمد و آلش و انجام دهى درباره من آنچه را تو شایسته آنى.

اسم اعظم خداوند:

برای خداوند اسامی متعددی است ولی اسم اعظم خداوند را به هر در بسته ای خوانده شود، باز می شود.

امام عسکری (علیه السلام) فرمود:«اسم اعظم خداوند، هفتاد و سه حرف است. آصف بن برخیا فقط یکی از آن حروف را می‌دانست که توانست زمین را درهم نوردد و قبل از یک چشم بر هم زدن، تخت بلیقس را از سرزمین سبا نزد سلیمان حاضر سازد؛ و ما ائمّه معصومین هفتاد و دو حرف از آن را میدانیم. یک حرف را هم خداوند به خودش اختصاص داده و تنها نزد اوست.»(12)

ماجرای آصف برخیا:

جریان این چنین بود که ملکه سبأ با عده‏اى از اشراف قومش، تصمیم گرفتند به سوى سلیمان علیه السلام بیایند، این خبر از هر طریقى که بود به سلیمان علیه السلام رسید و سلیمان تصمیم گرفت در حالى که ملکه و یارانش در راهند، قدرت‌ نمایى شگرفى کند تا آنها را بیش از از پیش، به واقعیت اعجاز خود آشنا، و در مقابل دعوتش تسلیم سازد لذا رو به اطرافیان خود کرده گفت: اى گروه بزرگان! کدامیک از شما توانائى دارید، تخت او را پیش از آن که خودشان نزد من بیایند و تسلیم شوند براى من بیاورید؟ عفریتى از جن رو به سوى سلیمان کرده گفت: من تخت او را پیش از آن که از جایت برخیزى نزد تو مى‏آورم. دومین نفر؛ آصف بن برخیا بود که آگاهى قابل ملاحظه‏اى از «کتاب الهى» داشت، قرآن در حق او مى‏گوید: «کسى که علم و دانشى از کتاب داشت گفت: من تخت او را قبل از آن که چشم بر هم زنى نزد تو خواهم آورد «قالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتِیكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ» و هنگامى که سلیمان علیه السلام با این امر موافقت کرد، او با استفاده از نیروى معنوى خود تخت «ملکه سبأ» را در «طرفة العین» نزد او حاضر کرد. منظور این است که آصف بن برخیا این نیرو را از برکت اسم اعظم داشت. حال ما هم بیاییم در شب مبعث ،خداوند را به اسم اعظم او قسم می دهیم، که حاجت مارا برآروده کند . ان شاءالله بعد از اینکه نماز مخصوص این روز را خواندید و حاجتی داشتید، اولین حاجت ، دعا برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) باشد. برای آسایش مسلمانان و برای یکدیگر دعا کنید. از اعمال دیگر شب بعثت، زیارت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است كه افضل اعمال این شب است. خوشا به سعادت کسانی که در چنین شبی در نجف هستند، اگر ما نمی توانیم در این شب به نجف برویم ،حداقل دعای زیارت امیرالمومنین را بخوانیم .

روایت ابن‌بطوطه سنی از «لیله المحیا» در نجف‌اشرف

ابو عبدالله محمد بن بطوطه یكى از علماء اهل سنت است و در ششصد سال پیش از این زمان زندگی می‌كرده است. وی در سفرنامه خود كه معروف است به رحله ابن بطوطه ماجرای سفر خود از مكه معظمه به نجف اشرف را ذكر كرده است. وی می‌نویسد اهل این شهر تمامى رافضى(شیعه) هستند و از براى این روضه مباركه كراماتى ظاهر شده از جمله آن كه در شب بیست و هفتم ماه رجب كه نام آن شب نزد اهل آنجا لَیْلَةُ الْمَحْیا است از عراقین و خراسان و بلادِ فارس و رُوم هر شَل و مفلوج و زمین‌گیرى كه هست را به حرم می‌آورند كه تعداد آنها قریب سى چهل نفر است. این مبتلایان را پس از نماز عشاء مى‌آورند كنار ضریح مقدّس و مردم جمع مى‌شوند و منتظرند كه خوب شدن و برخاستن آنها را ببینند. این جماعت مردم بعضى نماز مى‌خوانند و بعضى ذكر مى‌گویند و بعضى قرآن تلاوت مى‌كنند و بعضى تماشاى روضه مى‌كنند تا آن كه نصف یا دو ثلث بگذرد. از شب آن وقت جمیع این مبتلایان و زمین گیران كه قادر به حركت و برخاستن نبودند برمی‌خیزند در حالی كه صحیح و تندرست مى‌باشند و بیماری در آنها وجود ندارد و مى‌گویند "لا اِلهَ اِلا اللّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ عَلَىُّ وَلىّ ُاللّهِ و این امری مشهور است. (13) همه این برکات بخاطر عظمت شب و روز عید مبعث است و این اتفاق بزرگ تاریخی است که سرنوشت انسانها را رقم زده و تغییر داده است .که به شب «لیله المحیا» شب زنده شدن معروف است. که امام جواد می فرمایند: اگر شیعه‌ ای از ما آن اعمال را در آن شب انجام دهد اجر عمل شصت سال می‌برد. انجام غسل نیز در این شب مستحبّ است.

اعمال روز عید مبعث :

این عید از جمله اعیاد عظیمه است و روزى است كه حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ آله در آن روز به رسالت مبعوث گردید و جبرئیل به پیغمبرى بر آن حضرت نازل شد و براى آن روز چند عمل وارد شده است :

1- غسل

2- روزه و كه آن یكى از چهارروزى است كه در تمام سال امتیاز دارد براى روزه گرفتن و برابر است با روزه هفتادسال.

3- بسیار صلوات فرستادن.

4- زیارت حضرت رسول و امیرالمؤمنین علیهما وآلهماالسَّلامُ.

ان شاءالله اگر موفق شدید اعمال این روز را بجا بیاورید، ما را هم دعا کنید.

مناسبت های هفته را به اختصار خدمتتان عرض می کنم.

روز ارتش جمهوری اسلامی:

چهارشنبه 29 فروردين، روز ارتش جمهوري اسلامي و نيروي زميني است. خدماتی که ارتش جمهوری اسلامی برای این نظام انجام داده است، بر کسی پوشیده نیست.منافقین ابتدای پیروی انقلاب ، تمام تلاششان بر این بود که ارتش را ( به دستور اربابان خود ) منحل کنند ولی حضرت امام فرمودند: ارتش باید با قدرت بماند و امروز چه خدمات ارزشمندی را ارتش انجام داده است.

توطئه دشمنان در طول تاریخ بر علیه ملت ایران:

نکته بعدی این است از ابتدای انقلاب تا کنون، چقدر جنگ افروزی علیه نظام جمهوری اسلامی شده است. نظام نوپا ، جنگ های داخلی ، منافقین 17هزار نفر از مردم و مدیران و مسئولین را به شهادت رساندند. 8سال جنگ تحمیلی، محاصره اقتصادی و... . وقتی دشمنان دیدند نمی توانند انقلاب را نابود کنند و روز به روز نورانیت امام و انقلاب در جهان بیشتر می شود، اسلام بدلی و داعش را درست کردند. گروههای تکفیری و جنگ های نیابتی را راه انداختند . به بهانه حمله به افغانستان ، می خواستند به ایران حمله کنند که رهبر انقلاب فرمودند: اگر حمله کنید هیچکدام در کاخهای شیشه ای خود درامان نخواهید بود. حتی برنامه ریزی کردند تا اسرائیل به ایران حمله کنند که مقام معظم رهبری فرمودند : تل آویو و حیفا را با خاک یکسان می کنیم. وقتی نگاه می کنیم می بینیم که در هیچ برهه ای از تاریخ ملت ایران، این همه تهدید و فشار سیاسی و اقتصادی بر ملت ایران نبوده است ، به هر طرف نگاه می کنید توطئه و تحریم علیه ایران است ولی در هیچ زمانی نظام جمهوری این اندازه اقتدار و عظمت نداشته است و دشمنان تا این حد مستأصل نشده اند . همه اینها از برکت امام و شهداست که روز به روز اقتدار جمهوری اسلامی به لطف الهی و دعای حضرت صاحب الامر بیشتر می شود. امروز هم در توطئه های مختلف دشمنان برنامه ریزی می کنند درجنگ های 33 روزه لبنان و جنگ 22روزه غزه آنهایی که شکست خوردند، صهیونیست ها و امریکایی ها بودند.

به لطف الهی ،نظام جمهوری اسلامی ایران به برکت حضور شما مردم و بیداری وبه برکت رأس نظام و جانشین امام زمان ولی فقیه حضرت آيت الله العظمی سيد علی خامنه ای (مد ظله العالی) و به برکت انقلاب و نیروهای مسلح، نظام جمهوری اسلامی روز به روز مقتدرتر و دشمن در آستانه ضعف است. قطاری که از حرکت ایستاده است را کسی سنگ نمی زنند. اگر نظام جمهوری اسلامی اقتدار نداشت ، این همه توطئه و هجوم بر علیه او نبود.ولی به لطف الهی پیروزی از آن ناب اسلام ناب است.

خدایا به حق محمدو آل محمد عاقبت همه ما را ختم بخیر بفرما


پی نوشت:

1- سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۶۴

2- سوره مبارکه سبا، آیه28

3- مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 68، ص 382، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1403ق. / بیهقی، احمد بن حسین، السنن الکبری، ج 10، ص 323، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ سوم، 1424ق.

4- نهج البلاغه، خطبه1

5- سوره مبارکه حدید، آیه 25

6- سوره مبارکه قلم، آیه 4.

7- سوره مبارکه الأحزاب، آیه ۲۱

8- تاريخ تحقيقى اسلام( موسوعة التاريخ الاسلامى )، ج‌1، ص: 316، به نقل از بحار الانوار، ج 18، ص 206
9- منتهي الآمال، ج 1، ص 47.

10- فرازهايي از تاريخ پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله، ص 95.

11- سوره مبارکه مدثر

12- الکافی ج : 1 ص : 230 حدیث3.

13- ر. ک به مفاتیح الجناح


http://yascms.ir/emam/gozaresh/u269.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u270.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u271.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u272.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u273.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u274.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u275.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u276.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u277.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u278.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u279.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u280.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.