سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اهمیت قرآن از دیدگاه امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 1154 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.03.30
 
بسم الله الرحمن الرحیم
اهمیت قرآن از دیدگاه امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)

http://yascms.ir/emam/ebrahimi.BMP


قرآن کریم کتاب آسمانی دین اسلام است که جهت شناساندن خداوند به بندگانش و رشد و تعالی آنها بسوی پروردگار بر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نازل شده است.
از آنجا که بندگان به تنهایی نمی توانند پروردگار خودشان را خوب بشناسند خداوند خودش معرف خویش است. و خود را در قالب کلمات الهی به بندگانش معرفی کرده است. کلام الله مجید معرف خدا است. و هر کس به قدری خدا شناس است که قرآن شناس باشد. کلام خدا فعل خدا است و افعال خدا از صفات و اسماء و ذات او جدایی ندارد و اسماء و صفات و افعال خدا یک نحوه تجلی ذات حضرت احدیت است و کلام خداوند که فعل اوست یک نحوه تجلی خداست.
بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) می فرمایند: پیش اهل معرفت این کتاب شریف از حق تعالی بر مبدئیت شئون ذاتیه و صفاتیه و فعلیه و به جمیع تجلیات جمالیه و جلالیه صادر شده و دیگر کتب سماویه این مرتبت و منزلت نیست.
و در آغاز وصیبت نامه بسیار مهم الهی سیاسی که خود یک دوره درس عرفان و کلام اسلامی است می نویسند «کتابک الذی تجلی فیه الاحدیه بجمیع اسمائک حتی المستاثر منها الذی لا یعلمه غیرک» حضرت احدیت در کلام الله مجید به جمیع اسماء خویش تجلی کرده است حتی اسم مستاثرش که غیر از خودش کسی از آن آگاه نیست. و در جای دیگر می فرمایند: این کتاب بزرگ الهی که از عالم غیب الهی و قرب ربویی نازل شده از بزرگترین مظاهر رحمت مطلقه الهیه است.(آداب الصلوة)
قرآن یک سفره گسترده ای است که همه از آن استفاده می کنند منتها هر کس به وضعی استفاده می کند... قرآن برای رشد جهانیان و نقطه جمع همه مسلمانان بلکه عائله بشری از مقام شامخ احدیت به کشف تام محمدی(ص) تنزل کرد که بشریت را به آنچه باید برسند برساند. و در جای دیگر می فرمایند: انگیزه نزول این کتاب مقدس این است که این کتاب در دسترس همه قرار بگیرد و همه از او به اندازه سعه وجودی و فکری خودشان استفاده کنند.
در جای دیگر می فرمایند: آرمان اصلی وحی این بوده است که برای بشر معرفت ایجاد کند معرفت به حق تعالی، در راس همه امور، این معناست.
و در جای دیگر می فرمایند: ما یک همچو کتابی داریم که مصالح شخصی، مصالح اجتماعی، مصالح سیاسی ، کشور داری و همه چیزها در آن هست قرآن مشتمل بر تمام معارف است و تمام مایحتاج بشر است.
تفکر در آیات قرآن
کسی که تفکر و تدبر در معانی قرآن کرد در قلب آن اثر کند و کم کم به مقام متقین رسد و اگر توفیق الهی شامل حالش شود از آن مقام نیز بگذرد و هر یک از اعضا و جوارح و قوای آن، آیه ای از آیات الهیه شود و شاید جزوات و جذبات خطابات الهیه او را از خود بیخود کند و حقیقت اقرا و اصعد را در همین عالم دریابد تا آن که کلام را بی واسطه از متکلمش بشنود و آنچه در وهم من و تو ناید آن شود.(آداب صلوة، ص499)
والسلام علیکم و رحمة الله

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.