سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

انگیزه نزول قرآن از دیدگاه حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه)

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 606 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.03.30
 
بسم الله الرحمن الرحیم
انگیزه نزول قرآن از دیدگاه حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه)

http://yascms.ir/emam/ebrahimi.BMP


حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) درباره انگیزه قرآن می فرمایند: انگیزه نزول این کتاب مقدس این است که در دسترس همه قرار بگیرد و همه از او به اندازه سعه وجودی و فکری خودشان استفاده کنند.
انگیزه بعثت، نزول قرآن است و انگیزه تلاوت قرآن بر بشر این است که تزکیه پیدا کنند و نفوس، مصفا بشوند از این ظلماتی که در آنها موجود است تا اینکه بعد از نفوس مصفا شدند ارواح و اذهان آنها قابل این بشود که کتاب و حکمت را بفهمند.

راههای ترویج قرآن

یکی از راههای ترویج قرآن مجید تلاوت قرآن است. و حضرت امام خمینی(ره) در این باره می فرمایند: یکی از وصایای رسول اکرم(ص) وصیت به تلاوت قرآن است و حضرت امام با استفاده از فرمایش معصومین در باب تلاوت می گویند: قرآن عهد خداوند است به سوی بندگان همانا سزاوار است که هر فرد مسلمانی در هر روز به آن عهد نظر کند و از آن پنجاه آیه قرائت کند. و در حدیث است مومنی که قرائت قرآن کند در حال جوانی، داخل شود قرآن به گوشت و خون او و او را خداوند با سفرای کرام نیکوکار قرار دهد و قرآن پناه اوست در قیامت.
و در باب آداب قرائت قرآن می فرمایند: و از آداب لازمه قرائت قرآن ، که در تاثیر در قلوب سمت رکنیت دارد و بدون آن هیچ عملی را قیمتی نیست بلکه ضایع و باطل و موجب سخط الهی است، اخلاص است. که سرمایه مقامات اخرویه و راس المال تجارت آخرت است.
مطلوب در قرائت قرآن کریم آن است که در قلب صورت آن نقش بندد و اوامر و نواهی آن تاثیر کند و دعوت آن جایگزین شود و این مطلوب حاصل نشود مگر آن که آداب قرائت ملحوظ شود... مقصود آدابی است که در شریعت مطهره منظور شده است که اعظم و عمده آنها تفکر و تدبر و اعتبار به آیات آن است.

لزوم آشنایی به قرآن

فرزندم: با قرآن، این بزرگ کتاب معرفت، آشنا شو حتی اگر شده به قرائت آن و راهی از آن به سوی محبوب باز کن و تصور نکنی که قرائت بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسه شیطان است. آخر، این کتاب از طرف محبوب است برای تو و برای هر کس و نامه محبوب، محبوب است. اگر چه عاشق و محب مفاد آنرا نداند و با این انگیزه حب محبوب که کمال مطلوب است به سراغت آید و شاید دستت گیرد.

مهجوریت قرآن

اسلام همه چیز برای مسلمین آورده است همه چیز، قرآن در آن همه چیز است لکن مع الاسف ما استفاده از آن نکرده ایم و مسلمین مهجورش کردند یعنی استفاده ای که باید از آن بکنند نکردند.
قرآن و اسلام مهجور و مظلوم اند برای اینکه مهجوریت قرآن و مهجوریت اسلام به این است که مسائل مهم قرآنی و مسائل مهم اسلامی یا به کل مهجور است. یا بر خلاف آنها بسیاری از دولتهای اسلامی قیام کرده اند (صحیفه نور، ج15، ص184)
ای قرآن، ای تحفه آسمانی و ای هدیه رحمانی! تو را خدای جهان برای زنده کردن دلهای ما و باز کردن گوش و چشم توده مردم فرستاد. تو نور هدایت و رهنمای سعادت ما هستی، تو ما را از منزل حیوانی می خواهی به او ج انسانی وجود رحمانی برسانی.
فسوسا که آدمیزادگان قدر تو را ندانسته و پیروی تو را فرض خود شمردند. اکنون ببینیم چه گذشته بر کتاب خدا... خودخواهان و طاغوتیان قرآن کریم را وسیله ای کردند برای حکومتهای ضد قرآنی. مفسران حقیقی قرآن و آشنایان به حقایق را با بهانه های مختلف و توطئه های از پیش تهیه شده آنان را عقب زده و با قرآن در حقیقت قرآن را ... چنان از صحنه خارج نمودند که گوی نقشی برای هدایت ندارد. مع الاسف به دست دشمنان توطئه گر و دوستان جاهل قرآن این کتاب سرنوشت ساز، نقشی در گورستان ها و مجالس مردگان نداشت و ندارد و آنکه باید وسیله جمع مسلمانان و بشریت و کتاب زندگی آنان باشد. وسیله تفرقه و اختلاف گردید و یا به کلی از صحنه خارج شد.
والسلام علیکم و رحمة الله
تهیه کننده: علی ابراهیمی
امام جمعه بافت

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.