سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

فرصت ماه مبارک وشبهای قدر را قدر بدانیم /نباید کسب و کار کشور معطل برجام بماند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 480 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1397.03.12
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 97/03/11



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال رسول الله (ص) : « عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، اللهم أدر الحق مع علي حَیثُما دارَ » (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

از خداوند می خواهم هر کس به هر امیدی، به هر حاجتی امروز در نماز جمعه شرکت کرده است ، امروز به بهترین وجه حاجت روا بفرماید . ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه جناب سرهنگ میرزایی ، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .ان شاءالله خدای متعال این سعی همگانی در برپایی نماز باشکوه جمعه از همه ما قبول بدارد.

هفته ای که در پیش داریم ایام لیالی دهه فجر است. ماه مبارک رمضان بهترین ماه وقلب آن شبهای قدر است. شبهای نزول قرآن، ایام ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان امیرالمومنین علی(ع) و از طرفی ایام ارتحال فرزند خلف امیرالمومنین ،حضرت امام خمینی (ره) و قیام 15خرداد را داریم و از میان همه این مناسبت ها خطبه اول را درباره امیرالمومنین(ع) مطالبی را خدمتتان عرض می کنم.

علی با حق وحق با علی است:

در حدیثی که در مطلع سخن عرض کردم: پیامبر خدا(ص) نقشه راه را به ما نشان ما می دهند و می فرمایند: « علی مع حق و حق مع علی» مسلمانانِ طول تاریخ ، علی با حق است و حق نیز با علی است و دعا کردند : « اللهم أدر الحق مع علي حَیثُما دارَ » خدایا حق را بر محور علی بچرخان و این میزان شد. یعنی هر راهی را که مولایمان امیرالمومنین بروند، راه همان طرف است ،شیوه ومنش مولا ،میزان است. در باب مهمترین ویژگی های امیرالمومنین از راههای مختلف می توان صحبت کرد و اطلاعات را کسب کرد. اولین منبع، قرآن مجید است که در آیات متعدد علی را معرفی کرده است. همین طور در سخنان گهربار رسول خدا و سخنان اهل بیت درباره این امام همام مطالب زیادی آمده است . بنده امروز چندکلامی را از حضرت زهرا (س) درباره امیرالمومنین (ع) و ویژگی های او خدمتتان عرض می کنم. شما اگر خواستید مطالعه کنید یکی خطبه فدکیه حضرت زهرا ویکی هم خطبه ای که حضرت زهرا وقتی زنان مدینه به عیادت شان آمدند، خواندند را مطالعه کنید که در آنجا مفصل تر درباره امیرالمومنین صحبت کردند. من چند کلامی تبرکاً از کلام حضرت زهرا خدمتتان عرض می کنم وبعد اشاره ای می کنم به راه و روش و سیره امیرالمومنین که حضرت از ما چه می خواهد ما به عنوان شیعه و دوستدار امیرالمومنین چه کاری باید انجام بدهیم.

نظام ما برپایه ولایت، عشق و محبت به امیرالمومنین پای گرفته است .شهدا و رزمندگان ما به عنوان پیروان امیرالمومنین مولا علی (ع) حرکت کردند و به دستور جانشین امیرالمومنین ، حضرت امام خمینی(ره) پا به میدان مبارزه علیه استکبار گذاشتند. بنابراین همه ما باید به سیره و روش امیرالمومنین توجه کنیم و به سمت سیره او حرکت کنیم. بهترین جایی که ما می توانیم راه و روش و کلام و سخن علی (ع) را درک کنیم، در وصیت نامه های امیرالمومنین (ع) است. خصوصا در اولین وصیتی که حضرت هنگام ضربت خوردن داشتند. چند جمله ای را هم از وصیت نامه حضرت خدمتتان عرض می کنم.

ویژگیهای امیرالمومنین(ع):

یکی از ویژگی های امیرالمومنین که کسی ندارد این است که ولادت ایشان در خانه خدا بود و نه قبل و نه بعد ایشان،کسی این شایستگی را پیدا نکرد. حتی زمانی که حضرت عیسی مسیح(ع) می خواست به دنیا بیاید، خداوند به حضرت مریم (س) فرمود : شما باید از بیت المقدس بیرون بروی و می گویند زمین زیر پایش پیچیده شد و به سرزمین کربلا رسید و مکانی که امروز در بالای سر امام حسین است محل ولادت حضرت عیسی مسیح (ع) است. حضرت عیسی با آن همه عظمت، بیرون از مسجد به دنیا آمد. حتی هیچ پیامبری داخل مسجد و خانه خدا به دنیا نیامده است ، این امتیاز یگانه برای امیرالمومنین (ع) است. سه روز فاطمه بنت اسد مهمان خدا بود. حضرت زهرا(س) می فرمایند امیرالمومنین برادر رسول خداست . چند مورد رسول خدا(س) برای وحدت مسلمانان، برادری را بین امت اسلام تبیین فرمودند.

مومنان باهم برادرند:

قرآن هم می فرماید: مسلمانان برادر هستند : « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ »(2) .پیامبر خدا(ص) بعد از هجرت به مدينه، بين مهاجران و انصار، پيمان برادري برقرار كرد روزي رسول خدا برخاست و خطاب به ياران خود فرمود :« در راه خدا، دوتا دوتا با هم برادر شويد» پس ابوبكر با عمر، عثمان با عبد الرحمن بن عوف، طلحه با زبير، سلمان با ابوذر، مقداد با عمار پيمان برادري بستند و پيامبر برادري آنان را تصويب كرد؛ امّا علي (ع) تنها ماند و كسي را براي برادري انتخاب نكرد. علي(ع) با چشماني بغض آلود، به حضور پيامبر(ص) رسيدو گفت :" براي هركس از ياران خويش برادري انتخاب كردي؛ ولي ميان من و كسي پيوند برادري برقرار نفرمودي !" در اين هنگام پيامبر اكرم(ص) جملهء تاريخي خود را كه مبيّن مقام و مو قعيّت علي (ع) از نظر روح و فكر و قرب و نزديكي او نسبت به پيامبر (ص) است القا نمود و فرمود:« تو برادر من در اين جهان و سراي ديگر هستي . به خدايي كه مرا به حق بر انگيخته است؛ من كار برادري تو را به عقب انداختم كه تو را براي خود برادر انتخاب كنم. اخوّتي كه دامنهء آن هر دم جهان را فرا گيرد.» (3)حضرت زهرا فرمودند در خطبه فدکیه می فرمایند: « کُلَّما اَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ اَطْفَأَهَا اللَّهُ، اَوْ نَجَمَ قَرْنُ الشَّیْطانِ، اَوْ فَغَرَتْ فاغِرَةٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ، قَذَفَ اَخاهُ فی لَهَواتِها، » هرگاه آتش جنگ برافروختند خداوند خاموشش نموده، یا هر هنگام که شیطان سر برآورد یا اژدهائى از مشرکین دهان بازکرد ( وآنها برای سرنگونی برای نظام نوپای اسلام ، برنامه ریزی می کردند)، پیامبر برادرش را در کام آن افکند، « مَکْدُوداً فی ذاتِ اللَّهِ » تمام سختی ها را در راه خدا تحمل می کرد ( علی(ع) هیچ وقت از زیر بار مسئولیت ، شانه خالی نمی کردو همیشه پادررکاب و درخدمت رسول خدا بود ). «مُجْتَهِداً فی اَمْرِ اللَّهِ » در راه دستورات خدا از هیچ کوششی دریغ نمی کرد. ( هرجا امر خدا بود، علی(ع) پا به رکاب بود) « قَریباً مِنْ رَسُولِ‏اللَّهِ » نزدیک ترین فرد از مردم به رسول خدا بود. « سَیِّداً فی اَوْلِیاءِ اللَّهِ » در دوستان خدا سرور و پیشوا و آقای همه اولیا الله بود. همچنین « مُشَمِّراً ناصِحاً مُجِدّاً کادِحاً، لا تَأْخُذُهُ فِی اللَّهِ لَوْمَةَ لائِمٍ»با صلابت بود علی از سرزنش در راه خدا نمی ترسید ، هرچه سرزنش می کردند ، امیرالمومنین(ع) استقامت داشت و مانند کوه پشت رسالت بود و مطیع امر رسول خدا و دستورات خدا بود. امیرالمومنین(ع) در دفاع از حریم رسالت، چون کوه ایستادگی می کرد. این بخش هایی از خطبه فدکیه حضرت زهرا بود که 12-13 مورد از ویژگی های حضرت علی(ع) را برای مردم توصیف می کنند. و بعد در خطبه ای که برای زنان مدینه خواندند مفصل تر امیرالمومنین(ع) را به مردم معرفی می کنند. که اگر خواسته باشید ،می توانید خودتان این خطبه را مطالعه کنید.

ساده زیستی امیرالمومنین(ع):

ساده زیستی امیرالمومنین (ع) برای همه ما یک درس است زیرا نظام ما یک نظام علوی است . امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام در بخشی از نامه تاریخی خویش به عثمان بن حفیف ، كار گزارش در بصره، وقتى به حضرت خبر رسيد او را به مهمانى دعوت كرده‏اند و او به آنجا رفته، چنین می‌فرماید:« الاَ وَ إِنَّ لِکُلِّ مَأْمُومٍ إِمَاما یَقْتَدِی بِهِ، » آگاه باش هر پیروى را امامى است که از او پیروى مى‌کند،« وَ یَسْتَضِی ءُ بِنُورِ عِلْمِهِ، » و از نور دانشش روشنى مى‌گیرد. « اءَلاَ وَ إِنَّ إِمَامَکُمْ قَدِ اکْتَفَى مِنْ دُنْیَاهُ بِطِمْرَیْهِ، وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَیْهِ،» پیشوای شما(علی بن ابی‌طالب) از دنیا به دو لباس کهنه و از خوراک به دو قرص نان بسنده کرده است .(4)

مردم داری امیرالمومنین(ع):

امیرالمومنین (ع) مردم دار بودند و مردم را دوست می داشتند و همواره به جلب رضایت عموم ،تلاش می کردند. حضرت (ع) در این باره خطاب به مالک اشتر می فرمایند: «وَلْیکنْ اَحَبُّ الاُْمُورِ اِلَیک اَوْسَطَها فِی الْحَقِّ، وَ اَعَمَّها فِی الْعَدْلِ، وَ اَجْمَعَها لِرِضَی الرَّعِیةِ» (محبوب ترین کارها نزد تو در اداره امور مملکتی مراعات میانه روی در حق است). و اصولاً در نظر آن حضرت که معتقدند: «فَاِنَّ سُخْطَ الْعامَّةِ یجْحِفُ بِرِضَی الْخاصَّةِ»، بدان معنا است که جلب رضایت چند نفر معدود میزان نیست و ملاک رضایت عموم مردم است.(5)

رسیدگی به مشکلات مردم

یکی دیگر از ویژگی های امیرالمومنین(ع) رسیدگی به مشکلات مردم است . اینها همه درس است ما که می گوییم پیرو مولا هستیم باید به راه و سیره حضرت عمل کنیم. حضرت خانه ای را درست کردند و به مردم و به استانداران خودشان فرمودند: هرکسی مشکلی دارد، نامه بنویسد و به این خانه بیاورد. امروز چه می شود مدیران ما میزی را درست کنندو مردم نامه بدهند ، منتهی به شرطی که وعده ها عملی شودو مشکلات را حل کندو گره ها باز شود. مردم داری و رسیدگی به مشکلات مردم و مهربانی با مردم از دیگر ویژگی های امیرالمومنین است. حضرت در یکی از فراز ها به مالک اشتر می فرمایند : «مهربانی، عطوفت و نرم خویی با مردم را در دل خود جای ده [از صمیم قلب آنان را دوست بدار و به ایشان نیکی کن نسبت به ایشان به سان درنده ای مباش که خوردن آنان را غنیمت شماری. زیرا مردم دو گروهند، دسته ای برادر دینی تو هستند و گروه دیگر در آفرینش همانند تو. اگر گناهی از ایشان سر می زند، عیبهایی برایشان عارض می شود و خواسته و ناخواسته خطایی انجام می دهند، آنان را عفو کن و از خطاهایشان چشم بپوش همان گونه که دوست داری خداوند تو را ببخشد و از گناهانت چشم پوشی کند. زیرا تو مافوق مردم هستی و کسی که تو را به کار گمارده، مافوق تو و خداوند بالاتر از او ... هیچ گاه از بخشش و گذشت پشیمان نشو و به کیفر و مجازات شادمان مباش. در عمل به خشم و غضبی که می توانی خود را از آن برهانی، شتاب نکن.»(6) و می فرمودند : مستقیم به کارهای مردم رسیدگی کن. خود امیرالمومنین علاوه بر جمعه و جماعات در بازار قدم می زدندو با مردم صحبت می کردندو مشکلات آنهارا حل می کردند. یکی دیگر از کارهای مولاعلی (ع)، تلاش برای حفظ وحدت و همدلی در جامعه بود تا هیچگاه جامعه دچار تفرقه نشود.

رسیدگی به ایتام:

رسیدگی به ایتام، بینوایان و ضعفا از دیگر ویژگی های امیرالمومنین (ع) بود. «ابوالطفیل» می گوید: علی علیه السلام در دوران حکومت خویش افراد مستمند و بی نوا را مورد عنایت قرار می داد، روزی او را مشاهده کردم که بچه های یتیم و بی سرپرست را به دور خود فراخوانده، ناگاه تمام یتیمان را جمع کرده، و سفره مناسبی بازکرد، و «عسل» و سایر نیازمندی ها را دور هم چید، و لقمه های لذیذ و عسلی بر دهان آنان گذاشت، و این منظره آن چنان مؤثر و جالب بود که بعض اصحابش گفتند: «لوددت انی کنت یتیما» : ای کاش من هم یتیم بوده، و این چنین مورد الطاف علی قرار می گرفتم. (7) و در این مورد علی علیه السلام می فرمایند: «انا الهادی، انا المهدی، انا ابوالیتامی و المساکین، و زوج الارامل، و انا ملجأ کل ضعیف، و مأمن کل خائف» . (8) من هادی مردم و هدایت یافته خدایم، من پدر یتیمان و بی چارگانم، من سرپرست زنان بیوه و پناهگاه ضعفاء و امید و پشتوانه ستمدیدگانم.همین طور در نقل شده است:روزی مقدار فراوانی عسل و انجیر از سرزمین هَمْدان و حُلوان (از شهرهای کردستان عراق) خدمت امیرمؤمنان علی علیه السلام آوردند. امام به کسانی که از وضع مردم با خبر بودند دستور داد افراد یتیم را حاضر کنند و فرمان داد مشک های عسل را بیاورند تا این یتیمان از آن، تناول کنند. سپس حضرت آن عسل ها را در میان مردم تقسیم کرد. جالب آن که خود امام علیه السلام با انگشت مبارکش عسل در دهان یتیمان می گذاشت. وقتی به ایشان عرض کردند که چرا اجازه نمی دهید خودشان عسل بخورند؟ فرمود: امام، پدر یتیمان است. من عسل در دهان آنها گذاردم تا همچون پدران با آنها رفتار شود. (9)

وصیت‌نامه امام علی(ع) به شیعیان:

به خويشان و ارحام خويش توجه داشته باشيد و به آنان پيوند كنيد، صله رحم كنيد تا خداوند در روز قيامت حساب را بر شما آسان گرداند.

الله الله فى الايتام، فلا تغبوا افواههم، ولا تضيعوا بحضرتكم: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد، درباره يتيمان، پس براى دهن‌هاشان به سبب سنگدلى‎‏تان نوبت قرار ندهيد (كه گاهى سير و گاهى گرسنه نگاهشان داريد).

الله الله فى جيرانكم، فانهم وصيه نبيكم...: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره همسايگانتان كه رسول خدا(ص) درباره آنان سفارش كرده و پيوسته درباره آنان توصيه مى‏ فرمود، به اندازه اى كه ما گمان كرديم براى همسايگان از همسايه خود ارث قرار م ى‏دهد و حرمت آنان به اندازه‌اى است كه سهمى در مالشان براى همسايه تعيين كرده!

الله الله فى القرآن، فلايسبقكم الى العمل به احد غيركم: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره قرآن مبادا كسى به عمل‏كردن بدان بر شما سبقت جويد.

الله الله فى الصلاه فانه خير العمل وانها عمود دينكم: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره نماز، زيرا كه نماز ستون دين شماست.

الله الله فى بيت ربكم لاتخلوه ما بقيتم...: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره خانه پروردگارتان (خانه كعبه)، مبادا تا زنده هستيد، آن خانه از شما خالى‏ بماند، كه اگر رها شد، مهلت داده نمى‌شويد و به عذاب دچار مى‏‌شويد و اگر از شما خالى ماند، كيفر خداوند فرصت زندگى به شما نمى‏دهد.

الله الله فى الزكاه فانها تطفى غضب ربكم: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد در دادن زكات اموال خود كه زكات خشم پروردگار را فرو نشاند.

الله الله فى شهر رمضان فان صيامه جُنه من النار: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره روزه ماه رمضان، زيرا كه آن براى شما چون سپرى است از آتش دوزخ.

الله الله فى الفقراء والمساكين فشاركوهم فى معاشكم...: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره بينوايان و مسكينان و آنها را در زندگى خود شريك سازيد و از خوراك و لباس خود به آنها نيز بدهيد.

الله الله فى الجهاد باموالكم وانفسكم والسنتكم: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره پيكار كردن در راه خدا به مالها و جان‌ها و زبان‌هاى خويش.

الله الله فى ذريه نبيكم...: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره امت
پيغمبرتان، مبادا در ميان شما ظلم و ستمى واقع شود.

الله الله فى اصحاب نبيكم...: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره اصحاب پيغمبرتان؛ زيرا كه رسول خدا(ص) درباره آنان سفارش فرموده.

الله الله فى النساء و فيما ملكت ايمانكم...: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره زيردستانتان، غلامان و كنيزان، زيرا كه آخرين سفارش و وصيت رسول خدا(ص) اين بود كه فرمود: «من شما را درباره دو دسته ناتوان كه زيردست شما هستند، سفارش مى‏‌كنم».

آنگاه فرمود:الصلاه الصلاه، لا تخافوا فى الله لومه لائم...: نماز! نماز! درباره خداوند از سرزنش مردمان نهراسيد؛ چه، هر كس به شما ستم كند يا انديشه بد داشته باشد، خداوند شر او را كفايت فرمايد.با مردم به نيكى سخن بگوييد، همان گونه كه خدا فرمود. امر به معروف و نهى از منكر را ترك مكنيد كه رشته كار از دست شما بيرون شود، آنگاه هر چه دعا كنيد و از خداوند دفع شر خواهيد، پذيرفته نشود و به اجابت نرسد. بر شما باد هنگام معاشرت، به فروتنى و بخشش و نيكويى درباره يكديگر و زنهار از جدايى و تفرقه و پراكندگى و روى‏ گردانيدن از هم و در نيكوكارى، يار و مددكار يكديگر باشيد و بر گناه و ستمكارى كمك مباشيد كه شكنجه و عذاب خدا بسيار سخت است.(10)

دست از دین خدا برندارید:

همین طور حضرت فرمودند : کوشش کنید تا دم مرگ ، دست از دین خدا برندارید. با هم متحد باشیدو به ریسمان الهی چنگ بزنید و از آن جدا نشویدو بین مردم را اصلاح کنید که از یکسال نماز روزه مستحب، افضل است. ماه ،ماه مبارک رمضان است شیاطین در غل و زنجیر هستند ، بزرگان فامیل جمع شوند وخانواده هایی که اختلاف دارند یا زن و شوهرهایی را که اختلاف دارند ، اختلافات را برطرف کنند. چقدر آمار طلاقمان بالار فته است.متاسفانه از هر پنج ازدواج ، یک یا دو مورد به طلاق می کشد. به خویشاوندان رسیدگی کنید، صله رحم حساب را آسان می کند.

اینها بخش هایی از وصایای امیرالمؤمنین(ع) بود. ان شاءالله در ماه مبارک و در ایام شهادت امیرالمؤمنین سعی و کوشش کنیم راه و روش و زندگی ما در جهت خواست خدای متعال و رضایت اهل بیت و در جهت رضایت امام زمان و رضایت امیرالمؤمنین(ع) باشد.

خدایا به حق محمدوآل محمد، عاقبت همه مارا ختم بخیر بگردان.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

فرصت شبهای قدر را قدر بدانید:

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی. فرصت ماه مبارک و شبهای قدر و شبهای نزول قرآن ،را قدر بدانید. شبهای قدر، شبهای خوشبختی و سعادت است. شب رحمت خدا و مهمترین رحمت خداوند نزول قرآن و فرشتگان است. مثل این می ماند که پرونده ای ما در دادگاه داشته باشیم و قاضی به ما بگوید: با دست خودت پرونده ات را هر طور که می خواهی، بنویس. شبهای قدر خدای متعال به ما می گوید: سرنوشت خود را با دعا رقم بزنید. دعا سلاح مؤمن است و زور دعا خیلی زیاد است .قدرت و تاثیر دعا بسیار زیاد است، دعا هرچیزی را تغییر می دهد دعا را دست کم نگیرید.سلاح همه پیامبران برای پیشبرد همه امور، دعا کردن است.این شبها ، شبهای دعا ،شبهای توبه و خوشبخت شدن است. هر سه شب قدر ، سروران عزیز روحانی در سطح شهر وروستاها در مساجدو تکایا هستند، حضور آنها را قدر بدانید.اهل بیت از این شبها بهره بسیار می بردند.پیامبر خدا ده شب آخر ماه مبارک رمضان را نمی خوابیدند و اعتکاف و احیا می کردند. حضرت زهرا(س) نیز در شب قدر، حال به خصوصی داشت، نه تنها بیدار بود که بچه ها و فرزندان خویش را نیز وادار می کرد که شب بیدار باشند؛ چنان که در روایتی می خوانیم: «وَ کانَتْ فاطِمَةُ علیهاالسلام لا تَدَعُ اَحَدا مِنْ اَهْلِها یَنامُ تِلْکَ اللَّیْلَةَ وَ تُداویهِمْ بِقِلَّةِ الطَّعامِ وَ تَتَأَهَّبُ لَها مِنَ النَّهارِ وَ تَقُولُ مَحْرُومٌ مَنْ حُرِمَ خَیْرَها» (11) روش فاطمه علیهاالسلام این بود که هیچ فردی از خانواده خویش را نمی گذاشت در آن شب (بیست و سوم) بخوابد و [مشکل خواب] آنها را با کمی غذا و آمادگی در روز درمان می نمود و می فرمود: محروم است کسی که از خیر و برکت آین شب محروم شود.»

برادران و خواهران خدا را شکر کنید که زنده ایم ، اگر از زیر خاک از مردگان بپرسند از خدا چه می خواهید؟ می گویند می خواهیم تا ما را به دنیا برگرداند و بار دیگر ماه مبارک رمضان را روزه بگیریم و خدا را صدا بزنیم و در این شبها توبه کنیم. این فرصت را قدر بدانید ،شبهای قدر از دعاها ومناجات بیشترین بهره را ببریم.

سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی وقیام 15 خرداد42

14 خرداد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و قیام 15 خرداد را در پیش داریم. امام همه چیز ما بود،او به ما عزت داد و ما را آزاد کرد. هم ما و هم کشور و هم فکر ما و هم دین ما را آزاد کرد . امام تشیع را آزاد کرد. خدمتی که امام به ما کرد، از سنخ کار همه پیامبران الهی بود .او بت شکنی کرد و طاغوت 2500 ساله را شکست، کار او از از سنخ کار حضرت ابراهیم خلیل بود. علمای امت می فرمایند: این کار از کار پیامبران بنی اسرائیل بالاتر است.از امام (ره ) در روایات هم نامبرده شده است : امام کاظم(ع) می فرمایند: مردی از قم، مردم را به حق فرا می‌خواند « يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الحَديدِ.»و گروهی چون پاره‌های آهن (استوار)، پيرامون او گرد می‌آيند.«لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ » بادهای تند قدم هایشان را نمی لغزاند، «وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ » از نبرد و دفاع ترسی ندارند و «وَ لَا یَجْبُنُونَ » از آن خسته نمی شوند، «وَ عَلَى اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ‏»و توکل شان بر خدا است. و پیروزی هم از آن آنهاست .(12)

یاد ونام امام رازنده نگه دارید:

ایام ارتحال حضرت امام برنامه ریزی کنید، در مساجد و تکایا راه امام ،یاد امام، اندیشه امام را که استکبار ستیزی بود را زنده نگه بدارید.به علت آن بیداری و عزتی که امام به مسلمانان دنیا را داد، این عصر را به عصر امام خمینی(ره) نامگذاری کردند. امام جهان را به سمت توحید و به سمت خدا برد. برد امام جهانی بود. مسلمان ، مسلمان تر شد، یهودی، یهودی تر و مسیحی مسیحی تر شد .این از برکات حضرت امام بود. مراسم ارتحال حضرت امام (ره) در مساجد برگزار می شود . حتما روحانیون افکار حضرت امام، اندیشه امام گفته شود .یک مجلس خاص هم در حسینیه سپاه برگزار می شود و با افطاری همراه است که از همه دعوت می شود تا در این مراسم ، شرکت کنند. یکی از نکاتی که دشمن برنامه ریزی کرده بود برای ارتحال حضرت امام امام بود که وقتی فوت می کنند دشمنان ، خوشحال شدند که انقلاب اسلامی دیگر تمام شده است ولی خدای متعال عنایتی فرمود که بعد از حضرت امام (ره ) ، حضرت آیت الله الامام خامنه ای به عنوان ولی الامر و جانشین امام انتخاب شدند و چه خوب کشور را هدایت کردند و چه خوب در این سالهای متمادی انقلاب و مردم را هدایت و رهبری کردندو ازچه طوفانهایی کشور را حفظ کردند .در ادامه حدیث بالا ،امام موسی کاظم(ع) می فرمایند: «ثم رجل من خراسان و فی یده الیمنی خلل» بعد از او (حضرت امام ) مردی خراسانی پرچم حق را به دست می گیرد که که در دست راست او نقصی است. «ثم یظهر القائم(عج)» بعد از این دو بزرگوار ، حضرت صاحب (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور می کنند. (13)امیدواریم زنده باشیم و ظهور حضرت صاحب را شاهد باشیم. خدای متعال رهبر عزیزمان را حفظ بفرماید و اندیشه ایشان و راهی که به ما نشان می دهند را عمل کنیم. یکی از سخنان حضرت مقام معظم رهبری نکته کلیدی است که نباید کسب و کار کشور را معطل به برجام نگه داشت.

آمریکایی ها در جریان برجام به عهدشان وفا نکردند. چون تفکر آنها تفکر صهیونیستی و یهودی است و آنها پایبند به هیچ قراردادی نیستند. از ابتدا هم همین بود. الان هم برجام نیمه تمام با اروپایی ها ادامه دارد، آیا اینها هم عهد شکن هستند؟ سابقه اروپایی ها هم عهد شکنی است. رهبر معظم انقلاب فرمودند : نباید کشور و کار را معطل برجام کرد، اینکه اروپا سر عهدش بماند یا نه، آنچه مهم است مدیریت است.کشور ما برجام نباشد توان دارد و می تواند به بهترین وجه با متخصصین خودش را اداره کرد و در دنیا نمونه باشد. ایام شهادت امیرالمومنین است . ان شاءالله همه برنامه ریزی کنید تا از مجالس و برنامه های هیئت ها بهره ببرید.

چند نکته دیگر کوتاه خدمتتان عرض کنم :

اولین نکته : در ماه مبارک رمضان ، کار خیر چند برابر حساب می شود یک آیه ثواب ختم قرآن را دارد یعنی یک آیه ثواب 6236 آیه را دارد، هر کار خیری در این ماه چند برابر است. از جمله پرداخت وجوهات مالی ، برادران و خواهران بیایید زندگی مان را پاک کنیم.

سهم امام زمان را پرداخت کنید:

خمس نیز مانند: نماز روزه یکی از واجبات است وفرقی ندارد. هر ساله بیاییم زندگی مان را پاک کنیم و هر مقدار که تعلق می گیرد ، خمس آن را بپردازیم.خمس را خدا قرار داده است و به دست امام زمان قرار می گیرد. ما نباید از بابت پولی که می پردازیم، منّتی داشته باشیم. امام زمان منت سر ما می گذارد و خمس مارا قبول میکند. در گذشته خمس را ائمه قبول می کردند و برخی را رد می کردندو می گفتند آن را برگردانید. باید خوشحال باشیم که خدا توفیق می دهد که مال خودمان را پاک کنیم. چه خوب است که در ماه مبارک رمضان ، مال خودمان را نگاه کنیم و هر ساله خوراکی ها و مواد مصرفی که اضافه از یکسال میماند، سر سال خمسی آنها را حساب و مال خودمان را پاک کنیم. پرداخت خمس مانند زدن شاخ و برگ اضافه درخت انگور است که اگر این شاخ و برگ اضافه آن را زدی، محصول بیشتری برداشت می کنی وگرنه محصولی نمی توانی برداشت کنی. خمس یک برکت است تا پیش نیامده است که کسی خمس داده باشد و فقیر شده باشد. با پرداخت خمس زندگی پاک و حلال می شود ، رزق و روزی بچه ها درست می شوند.

با پرداخت خمس در شهرستان به گسترش علوم دینی کمک کنید
نکته دوم : نه اینکه امام جمعه هستم، این حرف را بزنم، نه! بعضی افراد خمس خود را به قم می برند و جاهای دیگر حساب می کنند. خمس باید پرداخت شود ولی امام جمعه هر شهر وکیل مراجع شماست و می تواند خمس را حساب کند. شما یک وظیفه ای نسبت به سادات منطقه خودتان دارید ،صدقه بر سادات حرام است، اگر فقیر باشند خدای متعال دستور داده از مال من و شما که خمس می دهیم ، زندگی شان اداره شود شما وقتی خمس خود را به قم ویا به شهر دیگر می برید، به سادات منطقه شما کمک نمی شودواین یک مسئله است. حوزه های علمیه شهرستان و طلابی که درس می خوانند تا دین خدارا حفظ کنند،به اینها هم از پول خمس، باید کمک بشود ولی وقتی به قم می برید اینها هم بی نصیب می مانند.شما چه خمس خود را در دفتر امام جمعه بپردازید چه مستقیم ببرید قم، همان رسید را دریافت میکنید که هم از دفتر مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم شیرازی و دیگر مراجع معزز دریافت می کنید ولی یک درصد ی به وکیل خودشان اجازه می دهند که درصدی را خرج سادات ان منطقه و حوزه های علمیه آن منطقه بکنید.

شما اگر وجوهات را جای دیگر ببرید، از این کار بی بهره می شوید. هم خودتان اگر سادات فقیری می شناسید می توانید اجازه بگیریدو بخشی از این پول را خرج سادات فقیر و فامیل خودتان کنید، کاری کنید که عالی تر باشید. احکام در ماه مبارک رمضان، ثوابش چند برابر است.

پاسخگویی مسئولین به مردم در نمازجمعه

نکته دیگر اینکه مردم زیادی کار و گرفتاری دارندو به دفتر مراجعه می کنند، ما برنامه ریزی کردیم که هر هفته چند نفر از مدیران و مسئولین از اداره های مختلف به نماز جمعه بیایند واگر شما گرفتاری داشته باشید قبل یا بعد نماز جمعه تابلو می گذاریم که فلان مدیر آمده است و شما مسائل خودتان را با آنها را درمیان بگذارید. بالاخره یکی از کارکردهای نماز جمعه برای خدمت است، انشاءالله مدیران ومسئولین بتوانند در این قضیه به ما کمک کنند. یک برنامه خوبی را هم میراث فرهنگی گذاشته است که در شب قدر کتابت قرآن کنند،کسانی که خط خوش دارند در شب قدر در شب بیست و سوم، 604 نفر از شهروندان زرندی در حسینیه سپاه هر نفر یک صفحه قرآن را بنویسند که ذخیره ای برای آنها می شود کتابت قران ،یک کار ارزشی است کسانی که دوست داشته باشند می توانند شرکت کنند.من از مدیران و عزیزان زحمت می کشند تشکر میکنم از جمله شهردار محترم و شهرداری که تصمیم گرفتند اطراف مصلی را آسفالت کنند.که شما مومنین مشکل نداشته باشید.

بیمه کشاورزان شهرستان

از دبیرخانه کشاورز جناب آقای سیف الدینی هم نامه دادند که کشاورزان می توانند بیمه شوند.جهت اطلاع بیشتر به ساختمان شماره جهاد کشاورزی در بلوار آزادی، روبروی رستوران تشریفات مراجعه کنید.

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار


پی نوشت:

1- الأمالي (للصدوق)، ص 89؛ الجمل، ص 81؛ الأمالي (للطوسي)، ص 548؛

2- سوره مبارکه حجرات، آیه 10

3- قندوزی، سلیمان، ینابیع المودة، ج۱، ص۱۷۷.

4- نهج البلاغه، نامه 45

5- نهج البلاغه، نامه 53

6- عهدنامه امیر مؤمنان(ع) به مالک اشتر، نامه 53 نهج البلاغه.

7-بحار الانوار ج 41 ص .29

8- محجة البیضاء ج 4 ص .204

9- پیام امام امیر المؤمنین علیه السلام، 1390: ج 10: 271 و 277

10- نامه ۴۷ :از وصيت‏هاى آن حضرت است به حسن و حسين عليهما السّلام وقتى كه ابن ملجم لعنة اللّه عليه به او ضربت زد.

11- مفاتیح الجنان، اعمال شب 21، ص 425.

12- مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج 57، ص 215، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404 هـ ش.

13- این حدیث در مکاتیب الائمه آمده است


http://yascms.ir/emam/gozaresh/u663.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u664.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u665.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u666.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u667.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u668.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u669.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u670.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u671.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u672.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u673.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u674.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u675.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u676.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u677.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.