سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

هنر از دیدگاه حضرت امام(ره)

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 696 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.04.01
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی در همایش هنرمندان و اصحاب فرهنگی شهرستان
در تالار ساحلی بافت89/3/8

http://yascms.ir/emam/ebrahimi.BMP


جلسه بسیار خوب و نورانی و واقعا برای من عزیز و محترم است. دو مناسبت بسیار مهم در این هفته داریم اولا ولادت با سعادت حضرت زهرای مرضیه(س) روز زن، روز مادر و روز ولادت حضرت امام(ره)، پیشاپیش این ولادت و روز زن و مادر را تبریک عرض می کنیم و همینطور ارتحال ملکوتی حضرت امام(ره)، در این جلسه اگر من فرصتی پیدا کنم هنر از دیدگاه حضرت امام(ره) را خدمت شما بزرگواران عرضه می دارم. منتهی قبل از آن حدیث بسیار ارزشمند، عنوان تبرک و ورورد به این جلسه عرض می کنم.

ویژگی های یک مسلمان از دیدگاه رسول خدا(صلی الله علیه وآله)
پیغمبرخدا(ص) می فرمایند: «ثلاث من لم تکن فیه فلیس منی ولا من الله عزوجل» مسلمانی که سه ویژگی در او وجود نداشته باشد از خدا و از من و امت مسلمان محسوب نخواهد شد. «قیل یا رسول الله و ما هنّ» سوال شد یا رسول الله(ص) این سه ویژگی که می فرماید چیست؟ که اینقدر مهم است که هر مسلمانی باید دارای این سه ویژگی باشد.
ویژگی اول «حلم یرد به جهل الجاهل» ویژگی اول این است که حلم داشته باشد. اگر حرف حقی زدند باید بپذیرد اگر انتقادی کردند ما باید سینه گشاده داشته باشیم بپذیریم ولی اگر آمد حرف ناحقی زد، از روی جهالت حرفی زد من با حلم ، صبر، تحمل، بردباری و با خوبی بتوانم آن جهلش را برطرف کنم.
دوم «حسن خلق یعیش فی الناس» دوم خوش اخلاق باشد. حسن خلق داشته باشد که به برکت حسن خلق بتواند با مردم زندگی و مدارا کند.
سوم « ورع یحجزه عن معاص الله عزوجل» و خصلت سوم یک ورع و تقوایی در درون داشته باشد که او را از گناه حفظ بکند. ممکن است من در ظاهر و در جمع مردمش خلاف نکنم ولی وقتی پشت پرده شد حرمت شکنی کنم و به هیچی بند نباشم. ولی باید آن ورع و تقوا در وجودش باشد که در علن و آشکار و خفا خودش را از معصیت خدای تبارک و تعالی حفظ کند.

هنر از دیگاه حضرت امام(ره)
چون هفته ، هفته حضرت امام(ره)است من گفتم بهترین کار این است ما بیاییم از دیدگاه امام و رهبرمان که ما هم و هم هنر را نجات داد و ارزشی کرد، سخن بگوییم. من و شما هر چه داریم از برکت امام بزرگوار داریم او ما را زنده کرده است. او یاد سیدالشهدا(ع) را در رگها و خون ما جاری و زنده کرده است. ببینید حضرت امام(ره) نسبت به هنر و هنرمند چه دیدگاهی دارد؟
اولا به عنوان مقدمه، حضرت امام(ره) می فرمایند: موجودیت یک جامعه بستگی به فرهنگ دارد، هویت و موجودیت یک جامعه فرهنگ آن جامعه است. و اگر در بُِعد فرهنگ انحراف پیدا شد در تمام ابعاد دیگر از جمله اقتصاد، سیاست، صنعت و در بحث نظامی انحراف درست می شود.
حضرت امام(ره) می فرمایند: اگر جامعه از بعد فرهنگی وابسته به فرهنگ مخالف شد این همینجور رشد پیدا می کند و ابعاد دیگر را هم می گیرد. اینقدر بحث فرهنگ از دیدگاه حضرت امام(ره) مهم است.
حضرت امام (ره) می فرمایند: استقلال یک جامعه از استقلال فرهنگ آن جامعه نشأت می گیرد. بعد امام اشاره می کنند که ابرقدرتها بیشترین کاری که می کنند روی بحث فرهنگ است. در دانشگاه و دبیرستان و همچنین در ایران اسلامی، آمریکایی ها چگونه سرمایه گذاری کردند؟ بعد به تبع او وقتی افکار را وابسته کردند خود به خود همه دنبال آنها می روند.
و هنرهم یکی از اجزای یک ملت است. همانطور فرهنگ باید مستقل باشد هنر یک ملت هم باید مستقل باشد. معمار کبیر انقلاب اسلامی خودش یک هنرمند توانا بود که این جامعه خواب آلود را توانست بیدار کند و این طور در او بدمد و کاری بکند که بچه هایی که در آغوش مادران هستند همه مرگ بر شاه بگویند. این هنر این مرد بزرگ است. این بزرگترین هنرمند عصر ما بود که توانست در دنیا این چنین تحولی ایجاد کند.
مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) می فرمایند: هویت هنری امام، بعد از رحلتشان بر همه آشکار شد در زمان حیات خیلی ها نمی دانستند که امام شاعر هم هست. شاید خیلی ها اصلا نمی دانستند که امام اهل شعر و شاعر است آن هم شعر با این لطافت و عرفان و آن سوخته حالی که مخصوص یک عارف دلباخته است این بزرگوار با این روح عرفان همان کسی است که صدایش قوی ترین صداها علیه استکبار بود.
این روح لطیف عرفانی و آن هم از بعد مبارزه با استکبار یعنی لطایف روحی با قوه الهی ان چنان همراه می شود که بزرگترین کارهای روزگار را انجام می دهد.
امام می فرمایند: هنری ارزشمند است که جهت دار باشد. هنر اگر جهت نداشته باشد ارزش ندارد. هنری ارزشمند است از نظر امام که جهت دار باشد یعنی چه؟ یعنی در خدمت مردم باشد چراغ راهنما و گره گشای نقاط کور جامعه باشد. هنری ارزشمند است که گره گشای مشکلات جامعه باشد و در این باره امام بزرگوارمان می فرمایند: هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی ، اقتصادی، سیاسی و نظامی است.

مقبولیت هنر و هنرمند
از نظر حضرت امام(ره) چه هنرمندی مقبولیت دارد؟ حضرت امام(ره) می فرمایند: هنرمندی مقبولیت دارد که در خدمت خداوند و مردم باشد آن هنرمند قابلیت و مقبولیت دارد. هنرمندی مقبولیت دارد که غل و زنجیر از پای بشریت بتواند باز کند و در مقابل ظلم و ستم استکبار و ظالمان و ستمکاران بتواند ایستادگی کند. در این باره امام می فرمایند: تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی(ص)، اسلام ائمه هدی(ع)، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنه گان، اسلام تازیانه خورده های تاریخ شرم آور محرومیتها باشد. پس هنری مورد قبول قرآن است که دارای این ابعاد باشد.
از نظر معمار بزرگ انقلاب اسلامی به هنری باید پرداخته شود که چگونگی مبارزه با جهان خواران را یاد بدهد. مبارزه با استکبار را در رأس کارش قرار بدهد.
حضرت امام(ره) می فرمایند: تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهان خوران شرق و غرب و در رأس آنها آمریکا و شوروی را بیاموزد. امام هنری که در خدمت استکبار، آمریکا و استبداد باشد آن هنر، وابستگی برای کشور می آورد. آن هنر، هنر ارزشمندی نیست و از هنر و درباره هنرمندی که در خدمت استکبار و در جهت تحکیم پایه های استکباری است می فرمایند: از این هنر و هنرمند باید پرهیز شود چون او هنرمند با آن هنرش بیشتر می تواند پایه های ظلم و ستم را تحکیم کند. یک هنرمندی است در واقع بی تعهد و بی درد که از این هنرمند باید پرهیز شود. من دیگر بیش از این تصدیع ایجاد نمی کنم و جلسه را واگذار می کنم.
والسلام علیکم و رحمة الله


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.