سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

هدف از گزاردن حج:

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 614 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1397.03.19
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه توجیهی زائران حج تمتع 97 مورخه97/03/3


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله ال الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

خوش آمد عرض می کنم خدمت همه شما بزرگواران، استفاده کردیم از بیانات مدیر کاروان وتقدیر وتشکر می کنم ازعوامل ودست اندرکاران این کاروان وهمینطور از معین کاروان جناب حاج آقای حسینی، امروز سوم خرداد ماه سالروز آزاد سازی خرمشهر است گرامی می داریم یاد ونام همه شهداء مخصوصاً شهدای عملیات بیت المقدس جهت شادی روحشان صلواتی را مرحمت بفرمائید.

روزه بالاترین درجه خلوص:

ماه مبارک رمضان و توفیق روزه را داریم. به فرموده حضرت زهرا(س) : روزه برای این است که درجه خلوص انسان مشخص شود(فَرَضَ اللَّهُ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلْإِخْلاصِ (1))، هیچ عبادتی به اندازه روزه در جهت انسان سازی وخالص شدن وساختن ما انسانها نقش ندارد ، وقتی می خواهیم حج برویم بالاخره مردم ما را می بینند ،وقتی که می خواهیم نمازبخوانیم باید وضو بگیریم و مردم ما را می بینند، وقتی که می خواهیم خمس بدهیم بالاخره باید به جایی مراجعه کنیم ومردم می بینند ولی روزه مشخص نمی شود که چه کسی روزه است وچه کسی روزه نیست ما که نمی دانیم شاید واقعاً کسانی که اهل معنا هستند درک کنند ، روزه برای این است که انسان کارش خدایی باشد، اعضاء وجوارح باید روزه باشند، قلب باید روزه باشد چنین روزه ای روزه کامل است در روایت داریم که خدای متعال می فرماید: « الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي بِه‏ »(2) اهل دل این "اجزی" را مجهول خواندند می گویند "الصوم لی و انا اُجزا به" روزه مال من است پاداشش خود من هستم. ان شاء الله که تکمیل روزه با اعمال حج من وشما باشد

هدف از حج:

هدف ازبرگزاری همه این جلسات ونشستن ها وبرنامه ریزیها این است که ما حج را انجام بدهیم ویکی از واجبات هم حج است وحج هم برای این است که انسان در مقابل خداوند تسلیم باشد می گویند باید طواف کنید می گوئیم چشم ، می گویند باید هفت دور طواف کنید می گوئیم چشم،می گویند صفا ومروه را از اینجا شروع کن ، می گوئیم چشم، همه این موارد تسلیم شدن در برابر دستورخدواند است، انسان یا باید تسلیم هوای نفس خودش ویا تسلیم خالق وهستی بخش خودش باشد . حج تمرینی است که ما در زندگی خودمان همه جا تسلیم امر خداوند باشیم، حج ازدوقسمت تشکیل شده است قسمت اول را عمره تمتع وقسمت دوم را حج تمتع می گویند .

اعمال عمره تمتع:

عمره تمتع پنج عمل دارد ما ان شاء الله از مسجد شجره که مُحرم می شویم عُمره تمتع است پس برای چه می خواهیم مُحرم بشویم؟ یادتان باشد برای عمره تمتع باید محرم بشویم وهمه نیت ها برای عُمره تمتع است، عمره تمتع پنج عمل دارد: اول احرام است . (ما که مدینه می رویم و ان شاءالله اول رسول خدا را زیارت می کنیم. اولین مکانی که ما محرم می شویم در مسجد شجره محرم می شویم. در این مسجد رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) محرم شدند. البته چند جای دیگر هم هست ولی چون ما از مدینه محرم می شویم، مکان احرام ما مسجد شجره است. مسجد شجره یا ذوالحلیفه، میقات کسانى است که از مدینه عازم حج یا عمره مى‌شوند) . در احرام باید ابتدا نیت کرد، نیت آن هم این است: مُحرم می شوم برای عمره تمتع از حجة الاسلام و تصمیم دارم محرمات احرام را ترک کنم ، قربت الی الله.

شرایط لباس احرام:

اولین مسئله هم پوشیدن لباس احرام است.لباس احرام هم چند شرط دارد اینکه غصبی نباشدو پاک باشد. اینکه می گوییم خمس آن را بدهید برای همین است، اینکه با مال خمس نداده انسان ،لباس احرام خودرا بخرد، طوافش اشکال پیدا می کند. لباس باید پاک باشد. حتی یکی از طواف ها با لباس معمولی خودتان است (کت و شلوار ) که احتیاطا برخی دفاتر خمس این لباس را هم حساب می کنند که مشکلی پیش نیاید .نکته دیگری که در لباس هست من خدمتتان عرض کنم : لباسی که انتخاب می کنید نازک نباشد ،چون نباید بدن نما باشد بهر حال انسان آدم عرق می کند،بدن معلوم می شود بدن باید پوشیده باشد.پس از چادرو لباس نازک استفاده نکنید. قبل ازمسجد شجره لباس احرام را می پوشند بعد نیت می کنندو لبیک بگویید. 24 چیز بر مُحرم لازم است که رعایت کنید. یک بار دیگر ذکر تلبیه را یادآوری می کنم: «لَبَّیْکَ، اَللَّهُمَّ لَبَّیْکَ، لَبَّیْکَ لاَ شَرِیکَ لَکَ لَبَّیْکَ، إِنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَکَ وَ الْمُلْکَ، لاَ شَرِیکَ لَکَ لَبَّیْکَ». البته نظر آیت الله مکارم شیرازی این است که لبیک آخر را نباید گفت و این چنین بگوییم.

«لَبَّیْکَ، اَللَّهُمَّ لَبَّیْکَ، لَبَّیْکَ لاَ شَرِیکَ لَکَ لَبَّیْکَ، إِنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَکَ وَ الْمُلْکَ، لاَ شَرِیکَ لَکَ ».

کسی که برای حج یا عمره احرام بسته است از کارهایی باید اجتناب نماید که به آن‌ها محرمات احرام گفته می‌شود. تکالیفی که بر پایه احترام حرم، کرامت مکه و عظمت کعبه، حقیقت احرام و فلسفه حج و عمره و در جهت تعالی معنوی ضیوف الرحمن بر عهده آنان قرار گرفته است. و آن بر سه قسم است: محرمات مختص مردها، محرمات مختص زن‌ها و آن‌چه که مشترک بین زن و مرد است.

کارهایی که در حال احرام حج یا عمره، هم بر زنان و هم بر مردها به صورت مشترک حرام می باشد:


از محرمات مشترک در طواف کردن ، عقد کردن است ، در طواف نمی توان عقد کرد. بهره بردن از زن و استمناء در حال طواف حرام است. از چیزهایی که امکان وقوعش بیشتر است نگاه کردن در آینه است. نگاه کردن در آینه در حال احرام اشکال دارد. بعضی از خانمها ممکن است در لباس خود گل بگذارند و لباس معطر باشد .عطر زدن در حال احرام حرام است و نباید لباس معطر باشد. روغن مالیدن به بدن،کِرِم زدن در حال احرام اشکال دارد. سرمه کشیدن، ازاله مو ، ناخن گرفتن، کشیدن دندان، بیرون آوردن خون از بدن، دروغ ، فحش ، دعوا ، کشتن جانوارانی که ساکن در بدن می شوند. شکار حیوانانی که در خشکی هستند، کندن درختان، بستن سلاح، خیلی از این موارد ممکن اتفاق نیفتد ولی بعضی از آنها مانند عطر زدن و کرم زدن و ناخن گرفتن اینها در حال احرام حرام است .

کارهایی که ترک آن‌ها در حال احرام فقط بر مردها واجب می‌باشد، چهار تا است:

اول: پوشیدن لباس و هر چیز دوخته براى مردان‌؛

دوم: این‌که مرد سر خود را بپوشاند با هر چیزی که باشد؛ اگر کلاهی چیزی داشته باشید باید بردارید و سر برهنه باشد.

سوم: سایه قرار دادن بالاى سر خویش که براى مردان ممنوع است نه زنان و نه برای اطفال و بچه‌ها؛

چهارم از محرمات مخصوص مرد: پوشیدن چیزى است که همۀ روى پا را مى‌پوشاند‌؛ دمپایی و یا کفشی هم که انتخاب می کنید نباید تمام پا را بگیرد.

محرمات مختص زنان یعنی کارهایی که ترک آن‌ها در حال احرام فقط بر زن‌ها واجب می‌باشد، دو مورد است:

اول : پوشیدن زیور به جهت تزیین، که در حال احرام بر زن جایز نیست؛ حتی به دست کردن انگشتر برای زینت ،حرام است. قبل از محرم شدن باید آن را در بیاورید. یا طوری آن را بپوشید که چشم نامحرم حتی شوهرش هم به آن نیفتد. استفاه خانمها از زیور آلات زیور به قصد زینت در طواف حرام است.

دوم: پوشانیدن رو و صورت به وسیله نقاب و بُرقَع (تکۀ پارچه که زن‌ها با آن چهرۀ خود را مى‌پوشانند) و مانند این‌ها حتى با بادبزن؛ پس خانمها در حال احرام صورت خود را نباید بپوشانند وباید آشکار باشد.

ان شاءالله با همین لباس احرام باید بروی مکه و ببینید چه وقتی برای احرام مناسب است. دومین عمل بعد از محرم شدن ، طواف دور خانه خداست که هفت دور است. سومین دو رکعت نماز پشت مقام حضرت ابراهیم است. بعد سعی بین صفا و مروه و بعد تقصیر است.از زمان احرام تا شب استراحت می کنید ونماز صبح صبحانه را می خورید وبرای طواف می روید. تا ساعت 10-11 اعمال عمره به اذن خدا تمام می شود.

ماهمه جا همراهتان هستیم نگران نباشید اینجا فقط خیلی سریع مطالب را مرور می کنیم که آشنا بشوید. و ان شاءالله به خواست خدا اعمال را انجام می دهیم و دسته جمعی حرکت می کنیم برای طواف خانه خدا، طواف عمره تمتع خلوت است و خیلی مشکلی ندارد، براحتی انجام می شودو بسیار شیرین است . اولین بار که وارد مسجدالحرام می شوید کعبه ای را می بینید که یک عمر روبروی آن نماز خوانده اید.

ناخودآگاه انسان چنان لذتی می برد که سجده شکر می کند از اینکه بعد از یک عمر دعوت شده است. اعمال حج خیلی توان و قدرت دارد. برای خوشبختی و سعادتمند کردن انسان ، حج خیلی قوی است. در عمر یک بار نصیب انسان می شود ولی همان یک بار قدرت خوشبخت کردن انسان را دارد. باید با آمادگی کامل رفت. وقتی می گویند لباس چه شرایطی باید داشته باشد و مال انسان باید پاک باشد، برای این است که اثر واقعی که باید بگذارد و خوشبختی و سعادت را برای انسان به ارمغان بیاورد.

طواف خانه خدا:

به مسجد الحرام که دسته جمعی وارد شدیم، اولین کار این است که دور خانه خدا طواف کنیم. طواف را از کجا شروع کنیم؟ مبدأ طواف ما مکانی است به نام حجرالاسود ، سنگ سیاه رنگی است که داخل قاب نقره ای قرار گرفته است. هنگامی که حضرت آدم از بهشت به زمین آمد، این سنگ را هم به همراه خودش آورد ،این سنگ در دیوارخانه خدا قرار داده شده است.

ارزش سنگ حجر الاسود:

یک روز عمر مقابل سنگ حجرالاسود آمد و گفت: اگر پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)تو را نبوسیده بودند من هم تو را نمی بوسیدم چون هیچ هنری نداری.حضرت علی(علیه السلام)آمدند و فرمودند: این طوری صحبت نکن ، حجر الاسود سنگ با ارزشی است و بعد داستان را تعریف کردند:وقتی خداوند ارواح انسانها را آفرید ، از همه پیمان گرفت و فرمود: «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ» آیا من خدای شما نیستم؟ همه گفتیم: «قَالُواْ بَلَى» (3) بله تو خدای ما هستی، بعد این پیمان و امانت را در درون این سنگ گذاشته است تا مردم بیایند تجدید عهد و پیمان کنند. آن عهدی که یوم الست با خدا بستیم که تو خالق و هستی بخش ما هستی ، اینجا تجدید می شود. این سنگ در روز قیامت شهادت می دهد، چه کسانی تجدید عهد و پیمان کردند .(4) و این یکی از جاهایی بود که عمر گفت: « لَولا عَلي لَهَلَكَ عُمَر» اگر علی نبود ،عُمر هلاک می شد.این سنگ ابتدا شفاف و نورانی بوده است ولی از زمان حضرت آدم از بس مردم دست روی آن کشیدند، حوادثی برای این حجر در طول تاریخ اتفاق افتاده است . چندین مرتبه دزدی شده است .قطعه قطعه اش کردند. امروز فرصت نیست در مورد این حوادث صحبت کنم در یک جلسه دیگر در مورد تاریخچه خانه خداو مسجدالحرام خواهم گفت.

حجرالاسود مبداء طواف :


مبدا طواف ما حجرالاسود است . از حجر شروع می کنیم هفت دور و به حجر هم ختم می کنیم.هنگام طواف باید وضو داشته باشی. در اعمال دیگر مانند صفا و مروه، داشتن وضو شرط نیست.ولی در طواف و نماز طواف شرط است. عرفات یا سنگ زدن در جمرات شرط نیست ولی در طواف خانه خدا وضو شرط است و لباس هم باید پاک باشد و نجس نباشد و از پول خمس نداده ،خریداری نشده باشد. مبدا طواف از حجرالاسود است شرط دوم این است که خانه خدا سمت چپ ما باشد ، هرکدام برای خودش حکمتی دارد.

شرط دیگر این است که ما بیرون از خانه طواف کنیم و دست به خانه خداو حجر الاسود نزنیم .چون وقتی خانه خدا را تجدید بنا کردند، حدود نیم متر از این خانه را عقب نشینی کردند. نیم متر از خانه خدا بیرون است وهنگامی که دست دراز می کنیم ، نیم متر دست ما داخل خانه خدا می شود. در حالیکه طواف باید بیرون از بیت باشد.بنابراین در حال طواف دست به خانه خدا نباید بزنی .بعد از طواف فرصت برای زیارت وجود دارد. توجه کنید طواف را نباید قطع کنید. حتی اگر خانه خدا خلوت شد نباید طواف را ترک کنید و بچسبید به خانه و زیارت کنید. شانه شما نباید از سمت خانه خارج شود . بوسیدن و زیارت خانه خدا مستحب است ، ولی طواف واجب است .بخاطر مستحب ، واجب را ترک نکنید. شانه سمت چپ از سمت خانه خدا نباید خارج بشود. آقای علویان طواف را بیشتر توضیح می دهند . طواف باید بین خانه خدا و مقام حضرت ابراهیم باشد حدود سیزده متر. برخی از مراجع و حضرت امام واجب می دانند که طواف در این محدوده باشد مگر اینکه ازدحام باشد و نشود. سعی کنید طواف ما در حد فاصل اطراف خانه خدا بیشتر از 13 متر عقب تر نرویم. هنگام طواف باید حدود شش متر بیرون از حجر اسماعیل باشید. (حجر اسماعیل در واقع محل دفن حضرت اسماعیل و مادرشان و تعدادی از پیامبران الهی است ) اینها نکات اورژانسی در طواف است.

نیت کردن همین که در اراده شما و در دل شما باشد کافی است .و می گوئید : طواف می کنم برای عمره تمتع از حجه الاسلام قرب الی الله .طواف باید هفت دور کامل باشدودر شماره طواف ها نباید شک داشته باشی.اگر شک داشته باشی مثلا 2 دور رفته ای یا 4 دور ، طواف باطل است. اگر گمان هم داشته باشی ، طواف باطل است باید یقین کامل داشته باشی که هفت دور کامل خانه خدا را طواف کرده ای.

بنابراین نگهداری تعداد دورها لازم است. البته ما همه جا همراه شما هستیم و راهنمایی تان کنیم. ولی اگر جمعیت زیاد شد و نتوانستیم همه طواف را با هم باشیم، خودتان شماره تعداد طواف ها را داشته باشید.

برخی تسبیح هفت دور درست کرده اند. برخی انگشتر خود را جابجا می کنند. از حجر شروع تا حجر الااسود یک و به همین طور هفت دور کامل طواف را انجام می دهید. بعد از طواف پشت مقام حضرت ابراهیم می رویم و دو رکعت نماز به نام نماز طواف می خوانیم. آقایان جلو می ایستندو خانمها پشت سر آنها می ایستند.در نماز توجه داشته باشید ، قرائت حمد و سوره تان باید درست باشد که اگر در قرائت اشکال داشته باشید، عمره باطل شود، حج باطل می شود و همه زحمات هدر می رود.

قرائت باید صحیح باشد، خصوصا کسانی که نایب شده اند حتما باید قرائتش صحیح باشد. نیت این است که دو رکعت نماز طواف برای عمره تمتع حجه الاسلام می خوانم، قربت الی الله و یا به نیابت از فلانی می خوانم قربت الی الله. این نماز را همانند نماز می خوانیم ولی اذان و اقامه ندارد. حالا اگر مشغول نماز شدیم وشلوغ شد و به ما تنه زدند و نمازمان باطل شد، چه کنیم؟ دوباره باید نماز را از اول بخوانید. ممکن است موقع طواف آفریقایی ها تنه بزنند و شما از طرف قبله بچرخید. ان شاءالله ، دوباره نماز را از روی پاکی دل بخوانید.

برای این جلسه همین مقدار کافی است . امروز آقای علویان نحوه لباس پوشیدن و نحوه طواف کردن را به ما عملی آموزش می دهند. در حال طواف برای مردان لباس هیچ دوختی نباید داشته باشد . حتی زیر پیراهنی و لباس زیر را دربیاورد و از دو حوله برای احرام استفاده شود.

نحوه بستن لباس احرام ، خیلی مهم است که آموزش می دهند.البته آقایون سه تا حوله همراه خودتان داشته باشید برای احتیاط اگر احتیاج شد، بالافاصله استفاده کنید.از کمر بند هم می توانید استفاده کنید. به شرطی دوخته نباشد.

اهل سنت شانه سمت چپ را بیرون می گذارند. زیرا پیامبر خدا دستور دادند در مکه عمره را انجام بدهی برای اینکه زهر چشمی از کفار بگیرند، گفتند شما بازوی راست خود را بیرون بگذارید و در دور سوم حالت دو داشته باشید. تا دشمن دچار خوف شود.این مختص همان زمان بود ولی اهل سنت همین را ادامه می دهند ولی ما شیعیان موقع طواف کامل می پوشانیم،به حالت دو هم نمی رویم.

سنجاق زدن و دکمه نشاندن برای پیراهن دوختن، محسوب می شود وباید پرهیز شود.

وقتی به خانه خدا رسیدیم وبه شهر مکه وارد شدیم لبیک ها را قطع می کنیم. ذکر ها و دعاهایی دارد(دعای دور اول ، دور دوم و...) و یا ذکر صلوات که آنها را با خود زمزمه می کنیم.

از قبل باید نیت کنید که هفت دور طواف برای عمره تمتع انجام می دهم قربت الی الله و آرام وارد جمعیت شوید ، یک دفعه نمی شود وارد حجر شد. همراه جمعیت یک نیم دوری می زنیم تا به حجر برسیم و طواف را شروع کنیم.


پی نوشت:

1- علل الشرائع : ص ۲۴۸ ح ۲

2- من لا يحضره الفقيه ج ‏2: 75

3- سوره اعراف، آیه172

4- ر.ك: نوري، ميرزا حسين، مستدرك الوسائل، مؤسسه آل البيت ـ عليه السّلام ـ ، چاپ دوم، ۱۴۰۸ هـ، ج ۹، ص ۳۸۲.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.