سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

عدالت محوري ترين « اصل» حكومت امام علي (ع)/ روز قدس، روزحکومت اسلامی

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 451 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1397.03.20
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 97/03/18



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال رسول الله (ص) : « عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، اللهم أدر الحق مع علي حَیثُما دارَ » (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام شهرستان، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه را که با زبان روزه ، برای حمایت از اسلام، حمایت از پیامبر اعظم (ص) و حمایت از قبله اول مسلمانان و حمایت از محرومین و مظلومین راهپیمایی روز قدس را انجام دادید، به شایستگی از همه ما قبول بدارد و هرچه زودتر زمینه ظهور حضرت ولی عصر (عج) و زمینه نابودی دشمنان اسلام و مستکبرین، خاصه امریکای جنایتکار و رژیم غاصب صهیونیستی و آل سعود و گروههای تکفیری را فراهم بگرداند ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، کسانی که در راهپیمایی شعار دادند، مجریان و برگزار کننده گان راهپیمایی وهمه کسانی که زحمت کشیدند تا این فضا برای اقامه نماز جمعه فراهم شود، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم . ان شاءالله خدای متعال این سعی همگانی در برپایی نماز باشکوه جمعه از همه ما قبول بدارد.

چون در ایام حزن و اندوه و عزاداری برای شهادت امیرالمومنان(ع) هستیم ،خطبه اول را در مورد امیرالمومنین(ع) و خواسته مولا از ما و خطبه دوم راجع به موضوع روز ، روز جهانی قدس و حمایت از مردم مظلوم فلسطین چند کلامی را عرض می کنم، با توجه به اینکه باید خطبه ها تا وقت اذان باشد، مجبورم مقداری خطبه را طولانی تر عرض کنم، ان شاءالله مورد عنایت خداوند قرار بگیرد ، صلوات بر محمد و آل محمد (ص).

جواز عبور از صراط

ابن عباس می گويد: از رسول خدا (ص) سوال کردم : یا رسول الله ،آیا برای عبور از صراط نیاز به مجوز و اجازه خاصی است؟ رسول خدا (ص) فرمود: «لَا يَـجُوزُ أَحَدٌ الصِّرَاطَ إِلَّا مَنْ كَتَبَ لَه عَلِيٌّ الْـجَوَازَ» احدي از پل صراط نمي‌گذرد جز كسي كه از علي جواز عبور داشته باشد.(2) پس مجوز عبور از صراط ، دوستی با امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) است. خدا را شکر می کنیم که محب و دوستدار امیرالمومنین(ع) هستیم. گرچه ما نمی توانیم فضایل و عظمت امیرالمومنین(ع) را درک کنیم ولی گوشه ای از آن را خدمت شما عرض می کنم.

عجیب‌ترین دعای پیامبر!

حضرت علی علیه السلام ، همیشه و در همه جا همراه رسول خدا (ص) بود و برای رسول خدا حکم بازو برای دست را داشتند. روزی امیرالمومنین(ع) به یاران خود فرمود: « و لَاَقولَنَّ مَا لَم اَقُلهُ لِاَحَدٍ قَبلَ هَذَا الیَوم » هم اینک مطلبی می‏گویم که تا به حال به کسی نگفته ام: « سَاَلتُهُ مَرَّةً اَن یَدعُوَ بِالمَغفِرَةِ » یک بار از پیامبر خدا (ص) خواستم تا از خدا برایم طلب مغفرت کند.فرمود: « اَفعَلُ » (بسیار خوب) چنین خواهم کرد. « ثُم قَامَ فَصَلَّى، فَلَمَّا رَفَعَ یَدَهُ بِالدُعا، اِستَمِعتُ اِلَیهِ » سپس برخاست و نماز گزارد. آنگاه دستهایش را به دعا گشود و من به دعای او گوش می‏کردم. شنیدم که گفت: « اَللهُم بِحَقِ عَلىٍ عِندَكَ اِغفِر لِعَلِىٍ ! » پروردگارا! تو را به مقام قرب و منزلت علی سوگند می‏دهم که علی را مشمول عفو و غفران خود سازی! گفتم: « یَا رَسُولَ اللهِ (ص)! مَا هَذَا الدُعَا؟ » ای فرستاده خدا! این چه دعایی است؟ فرمود: « اَوَ اَحَدٌ اَكرَمُ مِنكَ عَلَیهِ فَاَستَشفِعُ بِهِ اِلَیهِ ؟! » مگر کسی هم گرامی تر از تو در پیشگاه الهی هست تا او را شفیع درگاهش نمایم؟! (3)این دعا و توسل رسول خدا (ص) ابطال حرف وهابیت است و نشان از عظمت بالای مولا امیرالمومنین(ع) دارد. ماهم در این جلسه عرض می کنیم : خدایا به عظمت امیرالمومنین(ع) این روزه ما را قبول بدار، خدایا بحق علی(ع) و به عظمت علی(ع) فرج مولایمان را نزدیک بگردان. خدایا بحق علی(ع) هر کس به هر حاجتی و هر نیتی و هر آروزیی امروز به نماز جمعه آمده است را حاجت روا بگردان.این عظمت امیرالمومنین(ع) است که وقتی پیامبر خدا (ص) می خواهد دعا کند، علی(ع) را در پیشگاه خدا شفیع قرا می دهد. خدا را شکرگزاریم که مُحب و پیرو مولا علی (ع) هستیم.

به راستی چه عظمتی امیرالمومنین(ع) دارد که حتی توسل به نام امیرالمومنین(ع) برای رفع گرفتاریها و برآورده شدن حاجت ها موثر است. امام صادق(ع) فرمودند: هر کسی ذکر «یا علی» را بگوید، خداوند ثواب یک ختم قرآن را به او عطا خواهد شد.

دو ختم مجرب یا علی برای رفع گرفتاری و مشکل:

ختم اول

اسم مبارک حضرت علی (ع) برای هر حاجت که مداومت کند ،چهار روز نگذشته که نتیجه خواهد گرفت ان شاءا… و آن این است که در مسجد به جای خلوت برود دوازده هزار مرتبه یا علی بگوید. البته حاجتش روا شود.

ختم دوم

این ختم ذکر (یا علی) از مجربات است، در مدت ده شب و هر شب در وقت معین دو رکعت نماز حاجت بخواند بعد از نماز بدون تکلم یکصد و ده مرتبه صلوات بفرستد و بعد از آن بلافاصله یک هزار و پانصد و هفتاد مرتبه بگوید (یا علی) و بعد حاجت خود را از خدا بخواهد و سه مرتبه صلوات بفرستد که مجرب است.

ای علی! تو مانند قل هو الله احد هستی :

ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳﻮﻝ ‏( ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ‏) ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ:‏ « ﯾﺎ ﻋَﻠُّﯽ ! ﻣَﺜَﻠُﮏَ ﻓِﯽ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﮐَﻤﺜﻞ ﺳُﻮﺭﺓ ِ ‏" ﻗُﻞ ﻫُﻮَ ﺍﻟﻠﻪُ ﺍَﺣَﺪ ٌ ‏" » ﻋﻠﯽ ﺟﺎﻥ! ﻣَﺜَﻞِ ﺗﻮ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺜﻞ ﺳﻮﺭﻩ "ﻗﻞ ﻫﻮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺣﺪ" ﺍﺳﺖ. « ﻓَﻤَﻦ ﻗَﺮﺃﻫﺎ ﻣﺮَّﺓً ، ﻓﮑﺄﻧَّﻤﺎ ﻗَﺮَﺃ ﺛُﻠﺚَ ﺍﻟﻘُﺮﺁﻥ » ﻫﺮ ﮐﺲ ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻣﺜﻞ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺳﻮﻡ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ، « ﻭ َﻣَﻦ ﻗَﺮﺃﻫﺎ ﻣَﺮَّﺗﯿﻦ ، ﻓﮑﺄﻧَّﻤﺎ ﻗَﺮَﺃ ﺛُﻠﺜﯽ ﺍﻟﻘُﺮﺁﻥ » ﻫﺮ ﮐﺲ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺗﻼﻭﺕ ﮐﻨﺪ، ﻣﺜﻞ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﻭ ﺳﻮﻡ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ، « ﻭَ ﻣَﻦ ﻗَﺮﺃﻫﺎ ﺛَﻼﺙَ ﻣَﺮّﺍﺕٍ ﻓَﮑَﺄﻧَّﻤﺎ ﻗَﺮﺃ ﺍﻟﻘُﺮﺁﻥ ﮐُﻠَّﻪ » ﻫﺮ ﮐﺲ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻣﺜﻞ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ « ﻭ ﮐَﺬﻟِﮏ ﺃﻧﺖَ ﯾﺎ ﻋﻠﯽ ! » ﻭ ﺗﻮ ﻫﻢ ﯾﺎ ﻋﻠﯽ! ﺍﯾﻦ ﻃﻮﺭ ﻫﺴﺘﯽ، « ﻓَﻤَﻦ ﺍَﺣَﺒﮏَ ﺑِﻘَﻠﺒﻪ ، ﻓَﻘَﺪ ﺍَﺩﺭَﮎَ ﺛُﻠﺚَ ﺍﻻﯾﻤﺎﻥ » ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﺶ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻗﻠﺒﺎً ﻣﺤﺐ ﺗﻮﺳﺖ، ﺍﯾﻦ ﺷﺨﺺ ﯾﮏ ﺳﻮﻡ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ. « ﻭَ ﻣَﻦ ﺍَﺣَﺒﮏَ ﺑِﻘَﻠﺒﻪ ﻭَ ﻟِﺴﺎﻧِﻪ ﻓَﻘَﺪ ﺍَﺩﺭَﮎَ ﺛُﻠﺜﯽ ﺍﻻﯾﻤﺎﻥ » ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻫﻢ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﺶ ﻭ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻧﺶ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﺤﺒﺖ ﻭﺭﺯﺩ، ﺩﻭ ﺳﻮﻡ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ. « ﻭَ ﻣَﻦ ﺍَﺣَﺒﮏَ ﺑِﻘَﻠﺒﻪ ﻭَ ﻟِﺴﺎﻧِﻪ ﻭ ﯾَﺪﻩ ﻓَﻘَﺪ ﺍَﺩﺭَﮎَ ﺍﻻﯾﻤﺎﻥ ﮐُﻠَّﻪُ » ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﺶ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﻓﺎﻉ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻋﻀﺎ ﻭ ﺟﻮﺍﺭﺡ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﮐﻨﺪ، ﺗﻤﺎﻡ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺍﺳﺖ.(4)

مقام دوستدار علي:

سلمان امام علي(عليه السلام) را بسيار دوست داشت، اين موضوع به حدي بود که اطرافيان نيز متوجه اين موضوع شده بودند. شخصي از سلمان پرسيد: سلمان! چرا اين قدر علي را دوست داري؟ سلمان در جواب فرمود: من علی را هميشه دوست داشته ام؛ چرا که ديدم پيامبر خدا بر ران او می زد و می گفت: «دوستدار تو دوستدار من است و دوستدار من دوستدار خدا؛ و دشمن تو دشمن من است و دشمن من، دشمن خدای والاست».(5)

جایگاه شیعه در کلام رسول خدا (ص) :

جابر نقل می کند: در خدمت رسول اکرم بوديم که علي بن ابي طالب وارد شد پيامبر فرمود: «والذي نفسي بيده»« ان هذا و شيعته هم الفائزون»قسم به او كه جان من در دست اوست، این (علی) و شیعیان او، رستگاران روز قیامت هستند. (6) امروز فضائل علی در این خطبه گفته شد، ملائکه در چنین مجلسی حضور پیدا می کنند یعنی در مکانی که فضائل مولا گفته شود. چه نعمت والایی خدای متعال را به ما عنایت کرده است که ما شیعه و پیرو امیرالمومنین (ع) هستیم.و نیز از ابن عباس (حبر امت) نقل شده است: هنگامیکه آیه ی 7 سوره بینه { إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ } نازل شد، پیامبر ( صلى الله عليه وآله ) به امیرالمؤمنین علی -علیه السلام - فرمود: «هو أنت وشيعتك يوم القيامة راضين مرضيين». (7)

بعد از محبت به مولا امیرالمومنین نوبت به محبت و عمل به دستورات امیرالمومنین است. امیرالمومنین از ما چه می خواهد. مهمترین ویژگی امیرالمومنین مبارزه با ظلم و ستم و از طرفی حمایت از محرومین و مظلومین است. آن کوه استقامت و صبر و آن ذوالفقار و آن قلب مستحکم علی را چیزی نمی توانست بلرزاند مگر آه مظلوم و یا ناله یک یتیم.

امام علي (ع) و مهرباني با يتيمان :

رسیدگی به ایتام، بینوایان و ضعفا از دیگر ویژگی های امیرالمومنین (ع) بود. «ابوالطفیل» می گوید: علی علیه السلام در دوران حکومت خویش افراد مستمند و بی نوا را مورد عنایت قرار می داد، روزی او را مشاهده کردم که بچه های یتیم و بی سرپرست را به دور خود فراخوانده، ناگاه تمام یتیمان را جمع کرده، و سفره مناسبی بازکرد، و «عسل» و سایر نیازمندی ها را دور هم چید، و لقمه های لذیذ و عسلی بر دهان آنان گذاشت، و این منظره آن چنان مؤثر و جالب بود که بعض اصحابش گفتند: «لوددت انی کنت یتیما» : ای کاش من هم یتیم بوده، و این چنین مورد الطاف علی قرار می گرفتم.(8)درس بزرگی که امروز ما از امیرالمومنین (ع) باید بیاموزیم، درس عدالت و مبارزه با ظلم و ستم و همین طور درس دفاع از مظلومین و محرومین است.

امیرالمومنین (ع) در وصيت‏هاى خود به حسن و حسين عليهما السّلام وقتى كه ابن ملجم لعنة اللّه عليه به او ضربت زد این چنین فرمودند: « کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ‌ عَونا » (9) .

امیرالمؤمنین(ع) و بيزارى از ظلم :

شخص سیاه پوستی که تازه مسلمان و شیعه شده بود ، در مورد علت شیعه شدنش می گفت ، حدیثی را شنیدم و در مورد آن مطالعه کردم و دیدم گوینده این سخن علی بن ابی طالب است. بنابراین شیعه شدم و آن حدیث این است: « وَ اللَّهِ لَوْ أُعْطِیتُ الأَقالِیْمَ السَّبْعَةَ بِما تَحْتَ أَفْلاکِها عَلى أَنْ أَعْصِیَ اللّهَ فِی نَمْلَة أَسْلُبُها جُلْبَ شَعِیرَة ما فَعَلْتُهُ» به خدا قسم اگر هفت اقليم را با آنچه زير آسمانهاى آنهاست به من بدهند تا خداوند را با ربودن پوست جوى از دهان مورچه‏اى معصيت كنم به چنين كارى دست نمى‏زنم « وَ إِنَّ دُنْیاکُمْ عِنْدِی لاَ هْوَنُ مِنْ وَرَقَة فِی فَمِ جَرادَة تَقْضَمُها » و بى‏شك دنياى شما نزد من از برگى كه در دهان ملخى است و آن را مى‏جود خوارتر است. (10)این درس بزرگی برای همه ماست. متاسفانه در جامعه امروز چقدر شهادت ناحق داده می شود؟ چه ظلم ها و حق کشی هایی که صورت نمی گیرد و چه رشوه هایی که گرفته نمی شود تا حقی را ناحق شود؟ هیچکدام از اینها ارتباطی با شیعگی امیرالمومنین(ع) ندارد. ما باید در زندگی فردی، اجتماعی و کاری خودمان این درس بزرگ را از امیرالمومنین(ع) بگیریم و حاضر نباشیم ، حق را ناحق کنیم. در این باره نیز امیرالمومنین (ع) می فرماید: « وَ اللَّهِ لَأَنْ أَبِيتَ عَلَى حَسَكِ السَّعْدَانِ مُسَهَّداً أَوْ أُجَرَّ فِي الْأَغْلَالِ مُصَفَّداً أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَلْقَى اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ظَالِماً لِبَعْضِ الْعِبَادِ وَ غَاصِباً لِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْحُطَامِ وَ كَيْفَ أَظْلِمُ أَحَداً لِنَفْسٍ يُسْرِعُ إِلَى الْبِلَى قُفُولُهَا وَ يَطُولُ فِي الثَّرَى حُلُولُهَا»(11) سوگند به خداوند، اگر شب را بیدار بر روی خار سعدان بگذرانم و در حالی که با غل و زنجیر دست و پایم را بسته اند بر خار خاشاک بیابانم بکشند، نزد من این عمل محبوبتر است از آنکه خدا و رسول او را در رستاخیز در حالتی ملاقات کنم که بر بعضی از بندگان ستم کرده یا چیزی از مال دنیا را غصب کرده باشم، و چگونه به کسی ستم روا دارم برای نفسی که به شتاب جوانیش به پیری می گراید و همواره به سوی کهنگی و پوسیدگی (مرگ) پیش می رود، و مدت اقامتش در زیر خاک بس دراز است .متاسفانه امروز می بینیم که پدر خانواده فوت می کند و برادر بزرگتر، به بچه های دیگر، خواهران و برادرانش ظلم می کند و حق و حقوق آنها را ضایع می کند.افرادی وامهایی را از بانک می گیرند واقساط آن را پرداخت نمی کنند یا از مغازه جنس می خرند و پول آن را پرداخت نمی کنند. اینها با محبت و شیعه گری علی(ع) سازگاری ندارد، حق و حقوق همسرش را پرداخت نمی کند. ما در تمام ابعاد زندگی محتاجیم تا رهرو راه علی باشیم نه در زبان بلکه در عمل . اینکه کارمندی به ناحق ، مطالبی را علیه همکار خود بنویسد هم ظلم است. صفت بیزاری از ظلم امیرالمومنین (ع) برای همه ما یک درس است. وقتی هم حضرت در بستر شهادت قرار گرفتند رو به فرزندانش فرمودند: « اى فرزندان عبد المطلب، نيابم شما را كه به بهانه كشته شدن من در خون مسلمانان فرو افتيد و گوييد: امير المؤمنين كشته شد، امير المؤمنين كشته شد معلومتان باد كه فقط قاتلم بايد قصاص شود. ملاحظه نماييد هرگاه من از اين ضربت او از دنيا رفتم تنها او را يك ضربت بزنيد».(12)
امروز به دنیای استکبار نگاه کنید، انسانهایی را اجیر می کنند به اسم اسلام ، به اسم پیامبر(ص) چه خونها که ریخته نمی شود. اینها همه مخالف اسلام ناب و مخالف عدالت علوی است.

عدالت محوري ترين « اصل» حكومت امام علي (ع):

مولا امیرالمومنین(ع) درباره پذیرش حکومت می فرماید: « اللهم انك تعلم انه لم يكن الذي كان منا مناقسه في سلطان و لا التماس شي من فضول الحطام و لكن لنرد المعالم من دينك و نظهر الاصلاح في بلادك فيا من المظلومون من عبادك و تقام المعطله من حدودك »(13) خدایا تو میدانی که جنگ و درگیری ما برای به دست آوردن قدرت و حکومت و دنیا و ثروت نبود،(هدف من از پذیرش حکومت،به دست آوردن مال وثروت وپست و مقام نیست) بلکه میخواستیم نشانه های حق و دین تو را به جایگاه خویش بازگردانیم(دین خدا را زنده کنیم) و در سرزمینهای تو اصلاح را ظاهر کنیم، تا بندگان ستمدیده ات در امن و امان زندگی کنند(برای ایجاد امنیت) و قوانین و مقرّرات فراموش شده تو بار دیگر اجرا گردد.

امیرمومنان علی علیه السلام در کوفه به بازار خرمافروشان رفت. در آن جا کنیزی گریه می کرد. از او پرسید: چرا گریه می کنی؟ گفت: صاحب من یک درهم به من داده تا خرما بخرم. آمدم و از این مرد (اشاره به خرمافروش) خرما خریدم و نزد صاحبم بردم، و او آن خرما را نپسندید و گفت: آنها را پس بده، آمده ام، اما این خرمافروش قبول نمی کند. امام علی علیه السلام به خرمافروش فرمود: ای بنده خدا! این زن، خدمت کار است و تقصیری ندارد، پولش را به او بده و خرمای خود را بگیر. مرد خرمافروش که علی علیه السلام را نمی شناخت، برخاست و با عصبانیت اعتراض کرد. مردم به او گفتند: این شخص امیرمومنان علی علیه السلام است. خرمافروش، سخت متأثر شد و رنگش پرید، و بی درنگ درهم زن را به او داد، سپس به علی علیه السلام عرض کرد: ای امیرمومنان! از من راضی باش، معذرت می خواهم. امام علی علیه السلام فرمود: هرگاه خودت را اصلاح کنی و حقوق مردم را بپردازی، از تو خشنود خواهم بود.(14)

نیت شوم«محفن بن ابی محفن »

«محفن بن ابی محفن » یکی از تیره دلان دین به دنیا فروش بود؛ تصمیم گرفت از کوفه به شام سفر کند و برای تحصیل جیره دنیا، نزد معاویه برود و با بدگویی از علی (ع)، نظر معاویه را جلب نموده تا از جایزه بی حساب او برخوردار گردد؛ او با این نیت شوم نزد معاویه آمد و گفت: «ای امیرمؤمنان! من از نزد پست ترین شخص (از نظر نسب و حسب) و بخیل ترین و ترسوترین و عاجزترین انسان در سخن گویی، به حضور تو آمده ام . معاویه پرسید: او کیست؟ محفن پاسخ داد: «او علی بن ابیطالب است .» معاویه به اهالی شام گفت: «بیایید تا بشنوید که این برادر کوفی درباره علی (ع) چه می گوید .» آنها آمدند و به او احترام شایان نموده و اجتماع کردند تا سخنش را بشنوند، او نیز حرف های خود را تکرار کرد . وقتی مردم متفرق شدند و مجلس خلوت شد، معاویه به محفن رو کرد و گفت: «ای نادان! وای بر تو، چگونه علی (ع) از نظر نسب و حسب، پست ترین شخص است با اینکه پدرش ابوطالب، و جدش عبدالمطلب، و همسرش فاطمه (س) دختر رسول خدا (ص) است؟ و چگونه او بخیل ترین فرد عرب است؟ سوگند به خدا اگر او، دو خانه یکی پر از کاه و دیگری پر از طلا داشت، طلاها را زودتر از کاه انفاق می کرد . و چگونه او ترسوترین فرد عرب است با اینکه در میدان های جنگ، قهرمانان دشمن، در برابر او زبون بودند و جرات هماوردی با او را نداشتند و ندارند؟ و چگونه او در سخن گفتن عاجزترین افراد عرب است با اینکه سوگند به خدا موضوع فصاحت و بلاغت و شیوایی سخن در میان قریش را، جز او موزون و مرتب ننمود، اینها که می گویی از خصال مادرت است که به تو سرایت نموده؛ سوگند به خدا اگر ملاحظه بعضی از امور نبود، گردنت را می زدم؛ لعنت خدا بر تو باد، و زنهار که دیگر این گونه یاوه ها را تکرار نکنی!» (15)این چهره امیرالمومنین (ع) است و ما روزه داران و مسلمانان و شیعیان امیرالمومنین علاوه بر دوستی و محبت بر این دو ویژگی نیز باید حضرت را پیروی کنیم. اول اینکه ظلم نکنیم. ظلم فقط رفتار امریکا و صهیونیست ها نیست ، ظلم مراتبی دارد در تمام مراحل ظلم خودمان را نگه داریم.دومین ویژگی دفاع از بینوایان و محرومین در زندگی است . این درس بزرگی است که از مولا امیرالمومنین(ع) می گیریم.

خدایا به حق محمدوآل محمد، عاقبت همه مارا ختم بخیر بگردان.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ، انجام واجبات و ترک محرمات و اینکه روز به روز شباهت بیشتری به مولایمان امیرالمومنین داشته باشیم.

یاور مظلوم ودشمن ظالم باشید:

در خطبه اول عرض کردم خواسته امیرالمومنین(ع) از ما مسلمانان و شیعیان این بود: « کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ‌ عَونا » فرزندانم به همه کسانی که سخن من به شما می رسد در طول تاریخ تا قیام قیامت ، به پیروان و دوستدارانم می گویم که همیشه دشمن ستمگر و یاور مظلومان باشید. دهها سال است که مردم مظلوم فلسطین از وطن خود آواره شده اند و خون جوانان و مردم بی گناه فلسطین بر سنگ فرش خیابانها ریخته می شود .تعداد زیادی از آنها زندان و اسیر هستند و تعدادی نیز آواره و رانده شده از وطن.سران استکبار، بیت المقدس قبله اول ما مسلمانان و سرزمین های مقدس را چپاول کرده اند و انسانهای بی وطن را از سراسر دنیا جمع کرده اند و کشور جعلی و دروغینی را به نام اسرائیل ساخته اند و همه قدرتهای بزرگ، پشتیبان این غده چرکین و سرطانی بوده اند و مردم مظلوم فلسطین روز به روز آواره تر می شدند . در این میان عده ای از سران مبارز فلسطینی هم تن به سازش دادند و گفتند ما نمی توانیم در مقابل ظلم استکبار و صهیونیست ها ایستادگی کنیم. چندین کشور عربی در جنگ با اسرائیل شکست خوردند، کم کم برای آنها جا افتاد که ما باید با استکبار سازش کنیم و روز به روز هم استکبار جلوتر رفت .

هدف استکباردر خاورمیانه:

هدف کسانی که این رژیم سفاک و غده سرطانی را در خاورمیانه نگه داشته اند، در واقع مبارزه با اسلام و گرفتن کشورهای اسلامی از نیل تا فرات است. اینکه مکه ،سوریه ،لبنان، عراق و مصر را بگیرند . هدف اولیه غصب کشورهای اسلامی است. در همین نا امیدی ها بود که فریاد حضرت امام (ره) به حمایت از این ملت مظلوم با تمسک به امیرالمومنین بلند شد، با تمسک به این شعار که « کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ‌ عَونا » در مقابل صهیونیست ها و طاغوت ایستادگی کرد.

روز قدس روز اسلام است:

امام(ره) کمر طاغوت و ظلم نسبت به سران استکباررا شکست . امام مانند انبیا بزرگ الهی بت شکنی کرد ، مانند حضرت موسی در مقابل فرعون زمان ایستاد و نه تنها نظام جمهوری اسلامی در ایران پیروز شد بلکه ملتهای مسلمان جان گرفتند و مردم مظلوم فلسطین جان تازه ای یافتند و زنده شدند.امام(ره) مظلومین و محرومین جهان را زنده کرد .فریاد امام چون پتک بر سر مستکبرین کوبیده شد و مبارزین فسطینی ومقاومت جان گرفت و امیدوار شدندکه همان طور که ایران پیروز شد، ماهم می توانیم پیروز بشویم. شعار امام(ره) مبارزه با ظلم و ستم و زیر بار ظلم نرفتن است .امام(ره) ملت مظلوم فلسطین رازنده کرد و جمعه پایان ماه مبارک رمضان را به نام «روز جهانی قدس» معرفی کردند و در واقع این مبارزه را جهانی کردند و اعلام کردندروز جهانی قدس فقط رهایی ملت مظلوم فلسطین نیست.بلکه برافراشتن پرچم اسلام و عدالت در سراسر دنیا برپایی جمهموری اسلامی در سراسر دنیاست.شکست مستکبرین در سراسر دنیاست. این اندیشه بزرگ امام است وامروز هم همین پرچم بر دوش مقام معظم رهبری است.بعضی از بیانات حضرت امام را خدمت شما عزیزان و بزرگواران عرض می کنم.

روز قدس، روزحکومت اسلامی

«روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرت ها فهماند که دیگر آنها نمی توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم می دانم، روزی است که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم و مسلمین از آن انزوایی که آنها را کشانده بودند خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند.» (16)حضرت امام راه مبارزه با استکبار جهانی را هموار کردندو زمینه شکست مستکبرین را در دنیا فراهم کردند. حضرت امام زمینه ظهور امام زمان را در دنیا فراهم کردند که مصداق این حدیث رسول خدا (ص) است که فرمودند: « يَخْرُجُ ناسٌ مِنَ الْمَشْرِقِ فَيُوَطِّؤُون لِلْمَهْدي سُلطانَهُ »(17) مردمی (ایرانیان) از شرق قیام می‏کنند و زمینه را برای حکومت مهدی آماده می‏ کنند.

اسرائیل 25 سال آینهد را نخواهد دید:

بعد از برجام امریکایی ها و صهیونیست ها اعلام کردند، با بستن قرارداد برجام تا 25 سال، امنیت رژیم صهیونیستی تامین شد و خطری ما را تهدید نمی کند که مقام معظم رهبری فرمودند: « شما 25 سال آینده را نخواهید دید. ان شاءالله تا 25 سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت ». امروز وقتی نگاه می کنیم این رژیم سفاک که برای خودش گنبد آهنین درست کرده بود، درمقابل حزب الله ،مقاومت وفکر امام فرو می ریزد و به شکست نزدیک شده است.

شکست صهیونیستها از مردم غزه:

صهیونیست ها از مردم مظلوم باریکه غزه که بیشتر از یک و نیم میلیون نیستند ، شکست خوردند. آینده رژیم همانطور که پیداست رو به پسرفت است.خدای متعال را شکرگزاریم ، ان شاءالله روزی را ببینیم که این جرثومه فساد از منطقه برداشته شده است.وکشورهای اسلامی از شر اسرائیل نجات پیدا کردندو مستضعفین در سراسر دنیا پیروز شدند. چند مناسبت دیگر را خدمتان عرض کنم و خطبه را جمع کنم.

سالروز شهادت آیت الله سعیدی


یکشنبه 20 خرداد، شهادت آيت‌الله سيد محمدرضا سعيدی در زندان رژيم پهلوی (1349 ش) را داریم. خدا رحمت کند این مرد محکم و صحابی حضرت امام(ره) را . رژیم طاغوت آیت الله سعیدی را دستگیر کرد که که چرا از امام(ره) تبلیغ می کنی؟ او گفت : «به خدا سوگند اگر مرا بكشيد و خونم را بر زمين بريزيد، در هر قطره خونم نام مقدس خمينی را خواهيد يافت.» این مردان بزرگ جان دادندو شهید شدند تا امروز نظام جمهوری اسلامی برپا شد.خداوند می داند که ما برای هر پست این مملکت ،چقدر شهید داده ایم . قدردان نظام جمهوری اسلامی و خدمتگزار مردم باشید.

سالروز فرمان عزل بنی صدر ملعون:

یکشنبه 20 خرداد، سالروز صدور فرمان عزل «بنی‌صدر» خائن را هم از فرماندهی كل قوا از سوی امام خمينی (1360 ش) داریم.بعد از خیانت ها مجلس عدم کفایت سیاسی بنی صدر را امضا کردو امام او را عزل کرد. این مرد خیانت های زیادی را کرد.در زمان جنگ ، راه را باز گذاشت تا عراقی ها به کشور ما بیایند . و میگفت بگذار بیایند بعد ما آنها را نابود میکنیم. خیانت های فراوانی بنی صدر کرد ،با اینکه امام چقدر اورا نصیحت کردند ولی در نهایت با لباس زنانه از کشور فرار کرد.

سالروز رحلت علامه محمد باقر مجلسی:

سه‌شنبه 22 خرداد،مصادف با 27 رمضان سالروز رحلت علامه محمدباقر مجلسی (1110 ق) را داریم. خدا رحمت کند این مرد بزرگ را ؛ یک دائره المعارف بزرگ را برای شیعه نوشته است و احادیث شیعه را جمع آوری کرده است و مذهب شیعه را حفظ کرده است. از جمله علمای مظلوم در کشور ما علامه مجلسی است .تمام روایاتی که از بین می رفتند و کسی آنها را یاد نمی کرد را حفظ و در کتاب بحارالانوار نوشت وآن را به فارسی ترجمه کرد . این عالم برجسته بیش از 600 کتاب نوشته است وچه خدمت بزرگی به عالم شیعه کرده است.

کمک به ساخت مصلی نمازجمعه:

در پایان برادران و خواهران مصلی نیاز به کمک شما دارد، من از خیرین شهرستان تقاضا می کنم برای خودشان کار خیر انجام بدهند .بنده دست کمک به سوی خیلی ها دراز کرده ام ، متاسفانه بعضی ها این قدر امکانات به آنها داده شده ، کمک نمی کنند و فقط قول کمک می دهند. برخی را هم خداوند جزای خیر بدهد کمک کردند وکمک می کنند. در همین هفته یک خانمی یک قالی به مصلی هدیه کرده است ولی با این کمک ها و کمک هایی که در نماز جمعه جمع آوری می شود، تنها می توان حقوق دو نگهبان مصلی را بدهیم. بیشتر جمع نمیشود. فضایی که شما نشسته اید، 4000 متر است . به لطف خدا از روزی که بنده آمده ا م حتی یک روز نبوده است که کار تعطیل باشد. حجم کار بالاست و ساختمان بزرگ است اگر کمک نکنید ، نمی توانیم اینجا را بسازیم. اینجا متعلق به خود شماست. برخی ها بی معرفتی کردند و به شورای سیاستگذاری نامه نوشته اند که ایشان دارد سو استفاده می کند. بجای اینکه شکرگزار باشند که کمک گرفته ام و مصلی دارد ساخته می شود، علیه ما نامه هم می نویسند. این صحبت ها گفتن ندارد ولی کارشکنی هایی در راه ساخت مصلی وجود داشته است، پارسال روز قدس پیم درب های مصلی را کشیده بودند تا هنگامی که مردم به مصلی می آیند ،درها کنده شود و... . من نمی دانم این دشمنی ها برای چیست.مصلی که در شهر واجب است و مورد نیاز است .بجای کمک کردن، کارشکنی کنند وچوب لای چرخ می گذارند. البته خدا نخواست تا اینها به هدفشان برسند. علی رغم همه این مسائل، هر کس هرچه می تواند کمک کند تا ذخیره ای برای آخرت خودش داشته باشد. زمانی که جان به ترقوه می رسد و خود انسان میداند که دیگر وقت رفتن است ، طبق فرموده قرآن، در آن لحظه ، اولین درخواستی که ازخدا می کند این است که خدایا یک بار دیگر من را به این دنیا برگردان تا « فَأَصَّدَّقَ » صدقه بدهم (18). نمی گوید فرصت بده نماز بخوانم یا روزه بگیرم بلکه می گوید: خدایا یک لحظه به من مهلت بده تا من کار خیر انجام دهم وصدقه بدهم ولی به او گفته می شود فرصتی نیست و فرصت تو تمام شده است. تا فرصتی دارید و زنده اید و امکاناتی دارید، ذخیره ای برای آخرت خودتان درست کنید. بهترین ذخیره همین مصلی شهر است. مصلی هنوز خیلی کار دارد،هنوز گنبد و محراب و اطراف آن باید درست شود . بحث سرمایی و گرمایی آن باید درست بشود. باید سنگ فر ش بشود. البته این فاز اول است، فاز دوم هم باید راه اندازی شود. هر کس دستش می رسد ،کمک کند .دعا می کنم خدایا هرکس به مصلی کمک کرده و کمک میکند، بهترین پاداش و رزق فراوان را نصیب او کن.

خانواده شهید احمد ابراهیمی هم گفته اند: یک میلیون تومان به مصلی کمک می کنند. از شهردار محترم و شهرداری که خیابان مصلی را اسفالت کردندو نمازگزاران را گرد و خاک نجات دادند، تشکر می کنم.

حفظ محیط زیست وصرفه جویی در مصرف آب وبرق:

محیط زیست را حفظ کنید، آب و برق را مراقبت کنید .تابستان گرمی در پیش داریم ، برخی چاهها خشک شدند و برخی هم کم آب هستند. کشاورزان قدر آبی را که دارند بیشتر بدانند واز قطره قطره آن استفاده درست کنند.

خدایا به حق محمدو آل محمد، این مومنین را که امروز در این راهپیمایی با زبان روزه شرکت کردند بالاترین پاداش را عنایت بفرما .


پی نوشت:

1- الأمالي (للصدوق)، ص 89 ؛ الجمل، ص 81 ؛ الأمالي (للطوسي)، ص 548؛

2- ابن‌حجر هيتمي، الصواعق‌المحرقه، ص126؛ قندوزی، ينابيع‌الموده، ج3، ص230.

3- شرح نهج‏البلاغه، ج 2، ص 316 / جنه الماوی، ص 299.

4- ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻﻧﻮﺍﺭ ﺝ 39 ، ﺹ 270 ﻭ ﺝ 27 ، ﺹ 94 ، ﺡ 54 / ﺗﺄﻭﯾﻞ ﺍﻵﯾﺎﺕ ﺝ 2 ، ﺹ 860 / ﻣﺤﺎﺳﻦ ﺹ 153 ، ﺝ 77 / ﮐﺸﻒ ﺍﻟﯿﻘﯿﻦ ﺹ 297 ، ﻣﺒﺤﺚ 15 / ﯾﻨﺎﺑﯿﻊ ﺍﻟﻤﻮﺩﺓ ﺝ 1 ،ﺹ 376

5- الأمالی، طوسی: 133/213، بشارة المصطفی: 74 و 126، تاريخ دمشق: 42/269/8798.

6- الدر المنثور ج6 ص 379

7- النهاية ابن الأثير ج 4 ص 106 اللمعة البيضاء، ص413، حديث 1125 ; شواهد التنزيل، ج 2، ص459 ; المناقب، ص265، حديث 247

8- بحار الانوار ج 41 ،ص 29

9- نهج البلاغه ، نامه ۴۷ .

10-«نهج البلاغه»، خطبه 224؛ «بحارالانوار»، ج 41، ص 162، حدیث 57، و ج 72، ص 359، حدیث 76؛ «امالى شیخ صدوق»، ص 622

11- نهج البلاغه ، خطبه ۲۲۴

12- نهج البلاغه ، نامه ۴۷ .

13- نهج البلاغه، محمد دشتی، خطبه 131، ص 129.

14- مناقب آل‌ابیطالب/۲/۱۱۲

15- کشف الغمة، ج 1، ص 560 .

16- صحیفه امام، جلد 9، ص 278

17- منتخب الاثر، ص304

18- سوره مبارکه منافقين ، آیه 10


http://yascms.ir/emam/gozaresh/u726.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u727.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u728.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u729.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u730.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u731.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u732.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u733.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u734.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u735.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u736.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u737.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u738.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u739.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u740.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u741.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u742.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u743.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u744.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u745.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u746.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.