سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

درسهای زندگی از حضرت زهرا(س)

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 793 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.04.03
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی در مسجد صاحب الزمان(عج)
با موضوع تکریم خانواده 9/3/89

http://yascms.ir/emam/ebrahimi.BMP


پیشاپیش ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) را که روز زن و مادر نامگذاری شده است خدمت همه شما عزیزان و بزرگواران تبریک عرض می کنم. انشاءالله که حضرت زهرا(س) را الگوی زندگی خودمان قرار بدهیم همین طور ارتحال حضرت امام (ره) را در این هفته داریم.
عده ای به زیارت حضرت امام(ره) می روند و عده ای هم بالاخره می مانند و برای حضرت امام(ره) عزاداری می کند و یاد و نام حضرت امام(ره) را گرامی می دارند. دو نکته عرض می کنم و بعد در باب روابط خانوادگی هم چند کلامی صحبت می کنیم.
مطلب اول این است من پیشنهاد می کنم مستحب است که نماز را باعبا بخوانیم. معمولا در مساجد چند عبا آویزان می کنند و چند چادر سفید، آقایان با عبا و خانمها هم چادرهایشان را عوض می کند ونماز بخوانند. اگر هیئت امنای محترم بتواند تهیه کنند عبا ارزان است اگر یک برنامه ریزی بکنند چند عبا داشته باشند بعضی از مومنین دوست می دارند با عبا نماز بخواند بالاخره سنت پیغمبر(ص) است و ثواب هم دارد اگر این کار انجام بگیرد ممنون می شوم.
نکته دوم خداوند تبارک و تعالی «اضحک و ابکی» خدا هم می خنداند و هم می گریاند. ما برای ولادت اهل بیت (ع) شاد باشیم و برای شهادتشان هم باید غمگین باشیم. یعنی مجلس شاد برگزار کنیم ولادت اهل بیت(ع) روضه نخوانیم و مولودی بخوانیم جشن بگیریم، شادی کنیم و شاد باشیم. در ولادت اهل بیت(ع) شاد و در شهادت اهل بیت(ع) باید محزون باشیم.

درسهای زندگی از حضرت زهرا(س)
نکته سوم از حضرت زهرا(س) باید در زندگیمان درس بگیریم درس زندگی، امیرالمومنین(ع) می فرمایند: حضرت زهرا(س) هیچ وقت من را ناراحت نکرد هر وقت من در خانه می آمدم هر غم و غصه ای من داشتم به چهره حضرت زهرا(س) نگاه می کردم غم و غصه هایم را فراموش می کردم. مخالفت قلبی هم با من نمی کرد یعنی از قلب علی(ع) هم با خبر بود این از طرف حضرت زهرا(س)، و از آن طرف آقا امیرالمومنین(ع) می فرمایند من هم با حضرت زهرا(س) مخالفت نکردم. توافق این اصل زندگی است. دوستی، محبت این را باید از حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) یاد بگیریم. خدای متعال می فرمایند: «من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها» برای شما همسر آفرید تا آرامش پیدا کنید و سکونت « و جعل بینکم مودة و رحمة»آرامش را چگونه ایجاد کنیم؟ با دوستی، با تندی نمی شود آرامش ایجاد کرد، با دعوا نمی شود با خوش اخلاقی، ملایمت، محبت و دوستی اسلام می خواهد خانواده ها تحکیم داشته باشند و محکم باشند. مهر و محبت بین خانواده ها حاکم باشد درب طلاق برای همیشه بین یک خانواده بسته باشد نه اینکه خدای نکرده پاسگاه و دادگاه، کوچکترین دعوای که شاید خانم چادر به سر کند برود پاسگاه شکایت کند مرد هم همینطور.

عوامل ایجاد آرامش و آسایش در زندگی
اسلام نمی خواهد که اینجور زندگی کنید. زندگی با آرامش و صفا می خواهد. چه عواملی باعث شادی آفرینی در زندگی می شود؟ چه عواملی زندگی را شاد می کند؟ چه عواملی پیوند بین زن و شوهر را محکم می کند؟
عیب پوشی
یکی از عوامل این است که زن و شوهر عیب پوش هم باشند این خیلی مهم است. قرآن می فرماید: « و ما هن لباس لکم و انتم لباس لهن» شما لباس برای همدیگر باشید. لباس چیست؟ لباس از سرما و گرما انسان را حفظ می کند عیب پوش آدم است. اگر آدم لخت باشد مسخره اش می کنند. قرآن می فرماید: زن و شوهر لباس همدیگر باشند، راز دار و عیب پوش همدیگر باشند.
خیلی از اختلافات خانوادگی منشاء اش خود زن و شوهر هستند. تازه ازدواج کردند دختر می رود شبها با شوهرش خوش اند، روزها که می شود برای مادرش می گوید شوهر من چنان است، از خوبی هایش نمی گوید از بدیهایش می گوید مرد جوان هم از خوبی های که خانمش دارد نمی گوید از بدیهایش می گوید اینقدر از بدیها می گوید خانواده داماد کم کم می گویند این عروس اصلا به درد این خانواده نمی خورد دختر هم اینقدر بدی شوهرش را تکرار می کند خانواده عروس هم فکر می کنند که این داماد غول است و به درد زندگی نمی خورد این می شود اختلاف، اگر زن و شوهر عیب پوش هم باشند زندگی وحدت و دوستی و تحکیم پیدا می کند.

حرف زدن زن و شوهر با هم
یکی از نکاتی که زن و شوهر در زندگیشان مراعات کنند زندگیشان خوبتر می شود اینکه زن و شوهر یاد بگیرند با هم حرف بزنند. با هم بنشینند و 10 دقیقه با هم صحبت کنند.
یک استادی من داشتم می گفتند اگر خانمها و آقایان روزی 20 دقیقه با هم صحبت کنند درب طلاق را برای همیشه روی خودشان می بندند. بنشینند با هم حرف بزنند و حرفهای همسر را گوش کنند آن وقت قلب همسرش را تسخیر کند در زندگی باید هنر داشته باشید. هنر این است که زن و شوهر بتوانند با هم حرف بزنند. معمولا سر سفره که می شود همه جمع می شوند ولی با هم دعوایشان می شود دو کلمه حرف با هم نمی زنند. خانواده ها دور هم جمع می شوند دعوا شروع می شود. پسرها، بچه ها دور هم جمع می شوند تازه اول دعواست او به او قر می زند او به او، حرف باید بزنیم، خوب حرف بزنیم، نرم حرف بزنیم، بین کلام را داشته باشیم. هنگامی که او دارد حرف می زند او روزنامه می خواند. او دارد حرف می زند او دارد تلویزیون نگاه می کند او باید چکار کند؟ او باید تلویزیون را خاموش کند روزنامه اش را بگذارد کنار و حرفهای خانمش را ده دقیقه گوش کند. خوب این خالی و آرام پیدا می شود. وقتی که خانمش حرف می زند به حرفهایش گوش کند و به چشمهایش نگاه کند دل بدهد به حرفهایش وقتی که بی اعتنایی بکند زندگیش سرد می شود والا همسر عیب گو پیدا می کند، مشکل پیدا می کند. اگر به حرفهایش گوش کنید به چشمهایش نگاه کنید به او توجه کنید عصبانیت به سراغش نمی آید.

نمونه های خوب و بد حرف زدن
حالا چند نمونه حرف زدنها خوب و بدش را من یادداشت کردم. چون ما نزدیک ولادت حضرت زهرا(س) هستیم عرض می کنم که ببینید چه اثری دارد؟ این کلماتی که در زندگیمان بکار می بریم خیلی اثر دارد. حرف می تواند معجزه کند. به عنوان مثال مرد می آید در خانه امروز اصلا روز سختی داشتم خیلی اذیت شدم حالا دلش می خواهد همسر با ملایمت و لطافت همراهی کند. زن می گوید استعفا بده مجبور نیستی که همچین کاری بکنی ما هم همچین پولی نمی خواهیم. خوب این جواب خوبی نداده است. جواب خوب چیست؟ بگوید عزیزم آنها قدر کارمندی مثل تو را نمی دانند من می دانم که تو چقدر زحمت می کشی من می دانم که تو چقدر کار انجام می دهی. حال این جور بهتر است و یا آن جور حرف زدن بهتر است؟
خانم بچه داری کرده ، غذا پخته خسته شده است مرد می آید در خانه زن می گوید خسته شدم بچه خیلی اذیت کرده است مرد جواب می دهد من هم زحمت کشیدم من هم بیکار نبودم خوب این هم یک جواب است. یک جواب دیگر می تواند باشد بگوید حق داری خیلی خسته شدی من نمی دانم چگونه زحماتت را جبران کنم من خیلی خوشبختم همسری مثل تو دارم اینقدر برای من زحمت می کشی این خستگی از تن زن در می آورد. صحبت کردن ، حرف خوب زدن این تمام خستگی ها از دو طرف برطرف می کند. ما اگر بخواهیم یک زندگی خوب داشته باشیم این جملات را تغییر بدهیم، شیوه حرف زدنمان را عوض کنیم. اگر شیوه حرف زدن را عوض کنیم، شنیدن را خوب یاد بگیریم، احساسات را خوب درک بکنیم، درست بشنویم، درست جواب بدهیم، این بالاترین هنر زندگی است.
والسلام علیکم و رحمة الله

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.