سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه شهرستان زرند  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه توجیهی زائران حج تمتع 97

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 285 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1397.04.26
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه توجیهی زائران حج تمتع 97 مورخه97/04/21




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله، یا اباصالح، ادرکنا واغثنا.

خیلی خوشحالم که در خدمت شما برادران وخواهران ، زائران خانه خدا ودر خدمت مدیریت محترم وعوامل کاروان وجناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای حسینی که هم جوان وهم با تجربه است ،هستیم.خوشبختانه ما زمان مناسبی به مدینه می رسیم یعنی هفدهم وهجدهم ذیقعده که می رسیم فرصت خیلی خوبی است ودر شلوغی نیست وبه راحتی در مدینه زیارت می کنیم ومکانهایی را که باید در مدینه زیارت کنیم وهمین طور زیارت دوره که همه اینها را فرصت داریم، انجام بدهیم و زمانی هم که به مکه می رسیم باز فرصت بسیار خوبی است ودر شلوغی نیستیم یعنی هنوز تا هشتم ذیحجه که ما بخواهیم برای حج تمتع مُحرم بشویم ودیگر اوج شلوغی های حج است اعمال خودمان را انجام داده ایم وبه راحتی و با فراغت بال به شما قول می دهم که ان شاء الله و به اذن خدا ساعاتی را برای اعمال انتخاب کنیم که همه شما به راحتی اعمال عمره خودتان را به خوشی وخرمی انجام بدهید وفرصت هم داریم. بنابراین نباید جای نگرانی واضطراب باشد چرا که اولاً کاروان منسجمی داریم وبعد هم تعداد جوانان کاروان زیاد است که در آن زمان جزء یاوران حجاج می شوند وکمک می دهند و بالاتر از همه ما آقا وامام زمان(عج) داریم که گره ها به دست ایشان باز می شود و او امیرالحاج وامیر همه من وشماست وبعضی ها در این ایام اینقدر اوج می گیرند که به خدمت آقا می رسند ودست ایشان را می بوسند وان شاء الله که ما هم جزء این عزیزان باشیم .این نکته اول بود.

نکته دوم اینکه ما در سال 1390 که درخدمت آقای شمس الدینی بودیم بنده خاطرت حج آن سال را نوشته ام وکسانی که با کامپیوتر واینترنت آشنا هستند من تمام این خاطرات را در سایت خودم"سیستم اطلاع رسانی یاس" ثبت کرده ام وعکسها وخاطرات ومطالبشان است و اگر بخواهید می توانید از فرزندانتان بخواهید که از این مطالب پرینت بگیرند واینها را مطالعه کنید وان شاء الله و به اذن خدا ما برخی از جاههایی که کاروان های دیگر نمی روند خواهیم رفت .این هم نکته دوم بود.

جمع آوری سنگ برای رمی جمرات:

نکته سوم هم اینکه اعمال عمره را که انجام دادیم ان شاءالله یک روز نزدیکی های جمرات می رویم وسنگ جمع می کنیم و به قول معروف سنگ شیطان را که می خواهیم بزنیم در شهر مکه جمع خواهیم کرد حالا درست است که در کتابها نوشته که مستحب است این سنگها را در مشعر و مزدلفه جمع کنیم ولی درآنجا وقت ما خیلی کم است وجای محدودی هم به ما می دهند وخانمها که درآنجا اصلاً پیاده نمی شوند وتنها یک وقوف اضطراری انجام می دهند وبعد حرکت می کنند وبه سمت صحرای منا می آیند ودیگر فرصت جمع آوری سنگ نمی شود خوب ما چقدر سنگ لازم داریم؟ حدود صد دانه که به اندازه بند انگشت باشد کافی است وما تا چهل ونه عدد سنگ باید بزنیم وحالا می گوئیم که شاید یکی بخورد ویکی نخورد تقریباً صد عدد که جمع کنیم برای جمرات کفایت می کند بنابراین ما اینها را درهمان شهر مکه جمع می کنیم تا دیگر در مشعر مشکلی نداشته باشیم .

ادامه اعمال حج تمتع:

خوب جلسه قبل تا اینجا رسیدیم که اعمال حج تمتع سیزده عمل است: اولین عمل آن این است که باید در خودِ شهر مکه محرم بشویم ، درعمره ما در مسجد شجره ( نزدیک 9 کیلو متری بعدا ز مدینه )مُحرم می شدیم ولی در حج محل احرام من وشما در همان هتل است ، من امروز داشتم مطالعه می کردم ومتوجه شدم که کاروان ما در طبقه هفتم هتل مستقربود و زائران در سال 1390 در همان سالن اجتماعات محرم شدند ولبیک می گویند ونیت آن هم این است که"محرم می شوم به احرام حج تمتع از حجة الاسلام و تصمیم داریم که محرمات احرام را ترک کنیم قربة الی الله" واینگونه محرم می شویم ولبیک هم می گوئیم « لَبَّیكَ الّلهُمَّ لَبَّیكَ، لَبَّیكَ لاشَریكَ لَكَ لَبَّیكَ، إنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلكَ، لاشَریكَ لَكَ لَبَّیكَ» خوب وقتی که لباس احرام را پوشیدیم سوار ماشین ها می شویم والان خیلی خوب شده است قبلاً یک سال که ما سوار ماشینها شدیم آنقدر ما را در عرفات گرداندند وتا رسیدم آنقدر شلوغ بود که همه سرگیجه گرفتند ولی الان خیلی برنامه ریزی شده است وهتل ومسیرها کاملاً مشخص است وماشینها هم به سرعت زئران را می رسانند وبرمی گردند وخیلی راحت و خوب است وسرزمینها تابلو دارد ومشخص است وهمینطور که جناب آقای شمس الدینی گفتند خانمها عقب ماشین واقایان هم جلو قرار می گیرند البته خانمها در ماشین سرپوشیده اشکال ندارد ولی آقایان باید حتما درماشین رو باز سوارشوند ویکی از محرمات احرام هم برای آقایان این است که نباید در سایه قرار بگیریم وحالا اگر در ماشینی خانمها وآقایان هم باشند خانم ها باید عقب بنشینند وکنار هم نمی نشینید .

وقوف در عرفات:

خوب شب عرفات که دعا ونماز وقران و... دارد وبالاخره هر کسی بعد از عمری که به این سرزمین رسیده است وما هم خیلی دوست نداریم که برنامه های جنبی بگذاریم و این حال خوش را از شما بگیریم البته برنامه داریم ولی به اندازه است ودیگر نماز شب و... می خوانید وطرف صبح هم باید به بعثه برویم ومراسم برائت ازمشرکین را انجام بدهیم واصل مهم آن از ظهر عرفه است یعنی دومین عمل از اعمال حج تمتع در ظهر عرفه است که بعد از خواندن نماز ظهر وعصر باید نیت وقوف کنید وبرای حاجی شدن شرط است که در عرفات باشد .در روایت داریم که" الحج عرفه"حج یعنی حضور در سرزمین عرفات واگر حاجی به سرزمین عرفت نرسد حج او درست نیست واینقدر این سرزمین مهم است بنابراین بعد از نماز ظهر وعصر همه نیت می کنیم ومی گوئیم " وقوف می کنم به عرفات برای حج تمتع قربة الی الله" کسانی که نیابتی هستند می گویند" وقوف می کنم به عرفات به نیابت از فلانی برای حج تمتع قربة الی الله" واین واجب است وتا غروب هم ادامه دارد وکارخاصی هم ندارد .

خواندن دعای عرفه امام حسین(ع):

بهترین کارخواندن دعای عرفه سیدالشهداء (ع) است ودر واقع مغز عبادت دعا وارتباط با خداست منتهی ما باید با چه کلماتی باخدا حرف بزنیم ؟بهترین کلمات کلماتی است که ائمه فرموده اند وهمچنین دعای عرفه سیدالشهداء (ع)است بعضی ها می گویند امام حسین(ع) که به صحرای عرفات نیامده است چگونه این دعای عرفه ر اخوانده اند؟باید بگوییم آقا در این سفر که دعای عرفه را نخوانده اند بلکه در سفرهای قبلی بوده است آقا چندین سفر حج را انجام دادند ودر یک سفر حج قبل از کربلا که چه زمانی بوده است نمی دانیم امام آمدند ودر صحرای عرفات شروع به خواندن این دعا کردند و راوی می گوید که مانند ناودان از چشمان امام اشک می ریخت واین دعا خیلی پُر مغز وپُر محتواست .ما دو قرآن داریم یک قرآن است که خدا برای ما نازل فرستاده ویک قرآن هم است و به آن قرآن ساعد می گویند که همین دعاها هستند یعنی در واقع کلام خداست که از زمین به آسمان رفته است واین دعاها از زبان معصوم صادر شده است ونردبان هستند وخیلی قیمت دارند وانسان باید از طریق این دعاها به آسمان برود ودر این دعا سیدالشهداء(ع) بهترین کلمات را دارند وحالا اگر در این مدت فرصت کردید ترجمه دعای عرفه را بخوانید وترجمه وشرح هم داده شده است ، خدا رحمت علامه جعفری را که این دعا بنام نیایش شرح داده است وخیلی با محتواست که در آن روز عرفه خوانده می شود و وقوف ما تا غروب ادامه دارد .

مزدلفه ومشعر:

بعد باید از آنجا حرکت کنیم وبه کلاس بعدی یعنی به مزدلفه ومشعر بیائیم .وقتی که به مشعرآمدیم دو تا وقوف دارد یکی از آن لحظه ای که ما می رسیم تا طلوع فجر که یک نیت باید تا اذان صبح بکنیم ویک نیت هم از اذان صبح تا طلوع افتاب بکنیم ودیگر طلوع آفتاب وقت حرکت است واین سرزمین مزدلفه یعنی سرزمین ازدحام است وکوچک است ولی تمام حجاج در آنجا جمع می شوند ومی گویند در غیر فصل آن آنقدر مور وملخ وعقرب دارد که حد ندارد ولی به امر الهی در آن زمانی که حاجی ها به آن سرزمین می آیند دستور داده می شود که از این سرزمین کوچ کنید والا موجودات مزاحم انسان را نیش می زنند ولی در این زمان این سرزمین پاک است وتقسیم بندی شده مثلا حجاج ایرانی جایشان مشخص است وهمینطور حجاج سایر کشورها هم جایشان مشخص است وما هم باید در قسمتهایی که متعلق به حجاج ایرانی است برویم ونیت آن اینگونه است" وقوف می کنم به مشعر برای حج تمتع تا اذان صبح واز اذان صبح تا طلوع آفتاب قربة الی الله" خانمها ومعذورین کارشان آسان شده است و وقوف اضطراری تانیمه شب دارند وباید تا نیمه شب بمانند وبعد از نیمه شب حرکتی می کنند وبه منا می روند ودیگر لزومی ندارد که تا اذان صبح در مشعر بمانندبنابراین در اینجا ماشینها ی خانماه جدا می شود واز عرفات که سوار ماشینها می شویم ماشینهای خانمها واقایان جداست چون ما باید در مشعر تا طلوع آفتاب بمانیم ولی خانمها نیاز به ماندن ندارند ویادتان باشد در نیمه شب اگر خانمی خواب رفته باید او را بیدار کنید تا جا نماند واگر در حال حرکت هم باشند در مشعر نیت کنند صحیح است وآقایان تا صبح در مشعر می مانند و وقتی که آفتاب طلوع کرد باید با پای پیاده دائم ذکر بگویند وماشینی هم نیست که ما را از مزدلفه ومشعر به منا بیاورد و یک تکه راه خوبی است ودر روز عید قربان هم باید یک پیاده روی جانانه داشته باشید وفاصله بین مشعر الحرام تا منا را باید پیاده بیائید وفاصله خوبی هم است که بالاخره باید از اینجا تا منا را پیاده طی کنیم تا به سرزمین منا برسیم .

رمی جمره عقبه:

وقتی که به منا رسیدیم یادتان باشد که در روز دهم سه عمل باید انجام بدهیم یک سنگ به جمره عقبه وبه ستون اخری بزنیم وستون آن خیلی بزرگ است ولی در زمان قدیم یک ستون نیم متری بود و وقتی که سنگ اول را می زدیم به پیشانی خودمان برخورد می کرد واینقدر سخت بود وسرمان هم زخم می شد ولی الان این ستون خیلی بزرگ ساخته شده است وحالا ما حد وسط آن را انتخاب می کنیم وباید هفت عدد سنگ بزنیم و نیت می کنیم " رمی می کنم جمره عقبه را برای حج تمتع از حجة الاسلام قربة الی الله. " وبعد از پرتاب هر سنگ ذکر الله اکبر را می گوئیم وباید با چشت دنبال کنی که سنگ به ستون بخورد وتنها کسانی که مقلد آیت الله مکارم هستند آسان است که ایشان می گویند اگر سنگ را در حوض هم بیندازی قبول است(چون الان یک حوضی هم ساخته شد ه است)وهر کسی باید طبق نظر مرجع خودش عمل نماید وبا این عمل انسان در واقع شیطان را از خودش دورمی کند وبه یاد حضرت ابراهیم خلیل که وقتی می خواست در این سرزمین فرزند خودش را در راه خدا قربانی کند شیطان ظاهر شد وگفت ابراهیم پسرت جوان است وتو پیرمرد هستی ودر این سن خدا این جوان رشید را به تو داده است حالا می خواهی با یک خواب او را قربانی کنی ودر اینجا بود که جناب خلیل حق هفت سنگریزه را برداشت و شیطان را از خودش دور کرد وهر حاجی هم باید شیطان را از زندگی خودش دورکند واین جمره عقبه است.

قربانی کردن در روز عید قربان:

وقتی که جمره عقبه را سنگ زدیم مدیر محترم به کسانی که در کشتارگاه هستند خبرمی دهد که ما آمده ایم ( البته باید همه اعمال به ترتیب باشد یعنی در روز قربان اول باید جمره عقبه را انجام بدهیم وخانمهایی که زودتر آمده بودند همان شب سنگشان را زد ه اند وآن قصابی که در کشتارگاه نماینده است اسامی آن خانمها را می داند و زودتر شروع به قربانی برای خانمها می کند)وقتی که آقایان هم سنگشان را زدند باتلفن به آن قصاب اعلام می کند واو هم به نیابت از همه ذبح قربانی را انجام می دهد و او از طرف همه ما وکیل است که ذبح قربانی راانجام بدهد چون خودما نمی توانیم به کشتارگاه برویم وان شاء الله وقتی که ما پیاده روی می کنیم و به چادرها می رسیم وصبحانه می خوریم اعلام می کنند که قربانی برای همه انجام شد و بعد باید چه کاری انجام بدهیم؟

حَلَق( تراشیدن مو با تیغ)

سومین عمل حَلق( تراشیدن مو با تیغ) است و آقایانی که حج اولشان است باید سر خودشان را بترشاند وکسانی هم که سفر دومشان است بتراشند بهتر است واگر نتراشیدند وتنها یک مقدار از موی سرشان را چیدند هم اشکال ندارد وپیغمبر(ص) سه مرتبه برای کسانی که در منا حلق کنند دعا کرده است ولی برای کسانی که تقصیر کنند یک بار دعا کرده است حالا برای چه حلق می کنیم بالاخره مو جزء زیبایی است بنابراین با این کار می گوئیم خدا ما حاضریم از همه چیز در راه تو بگذریم وتمام زیبایی خودمان را هم به پای خدا می ریزیم وانسان در تراشیدن این سر عشق می کند وکسانی هم که برای بار دوم وبیشتر است اول موی سر خودشان را تقصیر می کنند و وقتی که تقصیر کردند می توانند برای نفر دوم حلق کنند و همینطور به ترتیب گسترش پیدا می کند وهر کس تا وقتی که اول برای خودش حلق ویا تقصیر نکرده است نمی تواند برای دیگری حلق وتقصیر کند وبعد دیگرما از لباس احرام خارج می شویم وبه همین آسانی حج ماانجام می شود وخانمها هم تقصیر می کنند ومقداری از مو وناخن خودشان را کوتاه می کنند واینگونه نیت می کنند " تقصیر می کنم برای حج تمتع قربة الی الله" وبعد شب یازدهم باید نیت منا کنیم که ان شاء الله در جلسه بعد خواهم گفت.

والسلام علیکم و رحمة الله وبرکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

New Page 1
 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.