سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اهمیت نماز جمعه/ مشکلات کشور را نباید معطل برجام کرد

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 489 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1397.05.08
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 97/05/05



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG




خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ،این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً ازحضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ،از مدیران و مسئولین محترم ،دانش آموزان مدارس ،اقشار مختلف ،ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ،از هیأت جوانان عزیز محمدآباد که امروز در نماز جمعه حضور دارند و انتظامات را بر عهده دارند ، نیز تقدیر و تشکر می کنم. از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها جناب حجه الاسلام ایزدی مسئول ستاد نماز جمعه که به مناسبت پنجم مردادماه، سالگرد اقامه اولین نماز جمعه صحبت کردند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. از عزیزانمان در مصلی که در جهت رفاه حال شما عزیزان تمام سعی و کوشش خودرا به کار می برند که همه در نماز احساس آرامش کنیم و هوا هم لطیف و خنک باشد، صمیمانه تقدیر می کنم . امروز سیستم مِه پاش را اجرا کردند تا در کنار کولرهای خوبی که خریداری شده است ، هوای مطبوع و دلپذیری را به وجود بیاورد. ان شاءالله لحظاتی که در مصلی نماز جمعه هستید با آرامش خاطر و هوای مطبوع همراه باشد. از دوستان دست اندرکار تشکر می کنم. شما هم اگر دوست داشته باشید، می توانید قدمی را در جهت پیشبرد هر چه بهتر امور مصلی بردارید . یکی از دوستان یک میلیون تومان پول هدیه کرد که بخشی از هزینه مه پاش را از آن پرداخت کرد ،البته هزینه آن حدود 8 میلیون شد. ان شاءالله کمک کنید مصلی آن گونه که شایسته است در جهت رفاه همشریان عزیز آماده شود. سلامتی خودتان و همه کسانی که نسبت به مصلی پیامبر اعظم لطف دارند یک صلوات محمدی بفرستید.

رسول خدا(ص) بنیانگذار نماز جمعه در اسلام :

امروز سالگرد اقامه اولین نماز جمعه است . اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور حضرت امام(ره) ، توسط ابوذر زمان حضرت آیت الله طالقانی قرائت شد و ایشان اولین خطبه هارا در تهران ایراد کردند. نماز جمعه یک نماز بسیار مهم عبادی و سیاسی است.

بنیانگذار این نماز رسول خدا حضرت محمد(ص) است.حضرت 13 سال در مکه اقامه داشتند و نماز جمعه نمی خواندند و نماز جماعت را هم که می خواندند رو به قبله بیت المقدس بود و طوری به نماز می ایستادند که رو به هر دو قبله (بیت المقدس و کعبه) باشند و نمازجمعه را اقامه نمی کردند. وقتی حضرت (ص) به سمت مدینه یا همان یثرب حرکت کردند، چند روز بود که پیامبر خدا وارد شهر مدینه شده بودند، منتهی در روستای قبا در نزدیکی مدینه اقامت کردند و چهار روز آنجا ماندند . اولین کاری که کردند برنامه ریزی برای ساخت مسجد بود. حدود مسجدی را در آنجا مشخص کردندو به کمک مسلمانان آن مسجد ساخته شد. پیامبر (ص) در روز چهارم که جمعه بود به سمت مرکز شهر حرکت کردندو یک کیلومتر راه رفتند و هنوز سه - چهار کیلومتر تا مرکز شهر مدینه فاصله بود که وارد قبیله ای شدند که آن قبیله مسجدی را از قبل ساخته بودند. حضرت ظهر که شد اولین نماز جمعه را آنجا اقامه کردند . یعنی چهار روز از تشکیل حکومت می گذشت و هنوز بنیان حکومت درست شکل نگرفته بود که رسول خدا(ص) اولین نماز جمعه را در این قبیله، اقامه کردند. بعد حضرت در خطبه های نماز اهمیت نماز جمعه را متذکر شدند، فرمودند: از این به پس، نماز جمعه بر همه مسلمانان واجب شد و همه باید در نماز جمعه شرکت کنید و هر کس ازروی عمد در این باره کوتاهی کند خداوند نماز و حج و دیگر کارهای عبادیش را قبول نکند و امورات او همیشه پراکنده خواهد بود.نباید به نماز جمعه بی اهمیت بود ، بر مسلمانان واجب است که درنماز شرکت کنید. این تاریخچه اولیه نماز جمعه بود.

اولین نماز جمعه در ایران:

در ایران اسلامی به طور رسمی اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقامه شد، البته در دوران قاجار یا در دورانی دیگر، برخی از علمای بزرگ ، خودشان نمازجمعه را اقامه می کردند : مثلا آیت الله عظمی اراکی در قم در زمان طاغوت نماز جمعه را اقامه می کردند ولی به طور رسمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 58 به دستور حضرت امام این نماز اقامه شد و مرتب مورد تاکید قرار گرفت تا جایی که حضرت امام فرمودند : اگر این انقلاب اسلامی جز این نماز جمعه به ما چیز دیگری نداده بود برای ملت ما و مسلمین کافی بود .

اهمیت نماز جمعه:

اقامه نماز جمعه بالاترین برکت است. از بزرگترین برکات جمهوری اسلامی اقامه نماز جمعه است . در قرآن مجید هم یک سوره مستقل در باب اهمیت نماز جمعه آمده است که بنده در این خطبه به بخشی از آیات آن اشاره می کنم : خدای متعال می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِکُمْ خَيْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ »(1) وقتی خداوند مومنین را مورد خطاب قرار می دهد این یک لذتی دارد. وقتی خداوند می فرماید: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا » در جواب باید بگوییم : لبیک یا پروردگار . در این آیه ، خدای متعال مومنین را مورد خطاب می دهد که ای مومنین وقتی « نُودِيَ » ندا کردندو یا صدا زدند شما را برای نماز در روز جمعه وظیفه شما این است که « فَاسْعَوْا » با شتاب و تند حرکت کنید و هر کار دارید زمین بگذار و با عجله و شتاب به سوی نماز جمعه بشتابید. نگویید کار و تجارت دارم و یا می خواهم به مسافرت بروم. درادامه آیه می گوید: « وَذَرُوا الْبَيْعَ »خرید و فروش را رها کنید . برخی استنباط کرده اند که خریدو فروش هنگام اقامه نماز جمعه ، حرام و برخی هم آن را مکروه دانسته اند. دستور خدا این است که هنگام نماز جمعه ، معامله را رها کنید.چرا گفته است معامله چون بیشترین کاری که انسان انجام می دهد برای کسب درآمد است.و مهمترین کار زندگی انسان خرید و فروش است که باید برای نماز جمعه رها شود. هرکاری که در دست دارید رها کنید و به سمت نماز جمعه بشتابید. وظیفه شما شرکت در نماز جمعه است. « ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ » خداوند می فرماید این برای شما بهتر است ، نماز جمعه خیر است ولی اگر نماز جمعه نیامدید و در خانه نشستید و به کار وکاسبی پرداختید این برای شما شَّر خواهد بود. ولی شما نمی دانید چون اگر می دانستید ، نماز را ترک نمی کردید .حضور در نماز جمعه مایه خیر ، برکت و سلامتی است. « إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ » اگر شما علم پیدا می کردید و چشمتان به حقایق عالم روشن می شد، می دانستید که نشستن در خانه و بی اعتنایی به نماز جمعه چقدر شَّر است و حضور درنماز جمعه چقدر خیر و برکت به دنبال دارد. حال سوال این است برکت نماز جمعه چیست؟ « وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي » (2) به ياد من نماز برپا دار. نماز بالاترین یاد خداست و یاد خدا مایه آرامش است و زندگی ها را درست می کند و قلبها را آباد می کند. در خانه تاریک ، فضای تاریک و خانه مخروبه نمی توان زندگی کرد. نمازجمعه خانه دل را آباد می کند. خصوصا نماز جمعه که قلب را روشن می کند، این برکات نماز جمعه است. امیرالمؤمنین(ع) در سفارشی به امام حسن مجتبی(ع) می نویسد : « اُوصِيكَ بتَقوَى اللّه ِ ( أي بُنَيَّ ) و لُزومِ أمرِهِ ، و عِمارَةِ قَلبِكَ بذِكرِهِ » (3) فرزندم! تو را به تقواى خدا و پيروى از فرمان او و آباد كردن دلت به ياد او، سفارش مى كنم. دل و روح باید آباد باشد و آرامش داشته باشد. آرامش قلب و روح با دنیا به دست نمی آید .آرامش روح را فقط با یاد خدا به دست می آید. حال در چه قالبی می توان خدا را یاد کنیم ؟ بهترین قالب یاد خدا نماز است » فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ » (4) مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم. در نماز هم خدا ما را یاد می کند و هم ما او را یاد می کنیم. ولی یاد خدا مهمتر است و موجب آبادانی روشنایی قلب است.این اهمیت نماز جمعه است.

کارکردهای نمازجمعه:

روشنایی دل ، بیداری و آبادانی یکی از کارکرد های نماز جمعه است . نماز جمعه خیلی کارکرد دارد ولی یکی از کارکردهای معنوی نماز جمعه این است که دل آباد می شود. حالا وحدت همدلی و بحث های سیاسی و دیگر برکات نماز جمعه جای خودش را دارد. خدا را بر این نعمت شکرگزاریم که خدا توفیق داد دل و روحمان را آبادکنیم که بالاترین نعمت است. و در ادامه آیه می فرماید: « وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا ۚ قُلْ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ ۚ وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ. »(5) در این آیه خداوند، مسلمانان در رکاب پیامبر(ص) را مذمت می کند. روز جمعه بود ، مدتی بود که کاروان های تجارتی به مدینه نیامده بودند و مسلمانان دچار تنگدستی و فقر شده بودند ، تا اینکه روز جمعه و وقت اذان نماز جمعه یک کاروان تجارتی از شام و سوریه به مدینه آمد. کاروانها وقتی می آمدند عده ای جلوی کاروان طبل و دهل می زدند تا مردم را آگاه کنندکه کاروان تجارتی آمده است و برای خرید بیایند. وقت اذان ظهر بود ، پیامبر در مسجد النبی خطبه می خواندند به مجرد اینکه صدای دهل کاروان بلند شد، همه مردم یکی یکی بلند شدند و برای خریدو فروش رفتند و پیامبررا تنها گذاشتند. در نماز جمعه تهران بمب کار گذاشتند و منفجر کردند ولی مردم نماز جمعه را ترک نکردند . یک عده با وضو وغسل در زمان موشک باران در نماز جمعه شرکت می کردند ویک عده هم به مجرد اینکه صدای دهل زدن شروع شد، نماز جمعه پیامبر اشرف مخلوقات را رها کردند و رفتند و تنها دوازده نفر باقی ماندند و بقیه رفتند که جابر ابن عبدالله می گوید : اگر ما هم رفته بودیم، عذاب برکل شهر مدینه نازل می شد ولی همین تعدادی هم که ماندند ، مایه رفع عذاب از کل شهر شد.(6)

نماز جمعه مایه آرامش و رفع عذاب:

نماز جمعه مایه آرامش و رفع عذاب است و بسیار مهم است حضور در نماز جمعه باعث می شود که عذاب از شهر برداشته شود.پیرزنان و پیرمردانی که با قد خمیده و عصا زنان در نماز جمعه شرکت می کنند بزرگترین خدمت را به مردم آن شهر می کنند و از برکات آنهاست که عذاب و بلاها از برداشته می شود وخیرات نصیب مردم شهر می شود . اگر همان چند نفر هم هنگام قرائت خطبه نماز جمعه رسول خدا(ص) نمانده بودند، عذاب بر کل شهر نازل می شد. خداوند این ماجرا را در سوره جمعه نقل می کند و می فرماید: « وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَيْها » اى پیامبر ، قدرناشناسانِ معارف دینى چون داد و ستدى یا طبل و دهلى را ببینند ، به سوى آن روى مى آورند و پراکنده مى شوند«وَ تَرَکُوکَ قائِماً» و تو را در حالى که به قرائت خطبه نماز جمعه ایستاده اى رها مى کنند .این مردم دیگر شایستگی ندارند که خداوند آنها را خطاب کند. قبل از آن فرمود: « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا » ولی وقتی نماز جمعه را ترک کردند، دیگر شایستگی این را ندارند خدا آنها را مورد خطاب قرار بدهد این بود که خداوند ، پیامبر(ص) را خطاب می کند: «قُلْ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجارَةِ » بگو : پاداشى که نزد خداست از آن طبل و دهل و از آن داد و ستد بهتر است . همه رزق و روزی از کسب و کار نیست ، رزق را خدا باید به شما برساند، روزی رسان خداست. شما شتابان رفتید که رزق و روزی از کاروان پیدا کنید و خطبه رسول خدا و ذکر خدا را رها کردید؟ مگر نمی دانید رزق و ورزی ، سلامتی ، خیر و برکت دست خداست. «وَ اللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقينَ» بهترین روزی دهنده خداست . از این آیه چه نکته ای برداشت می شود؟ ترک نماز جمعه، ترک امامت و ولایت است.ترک نماز جمعه ترک رسول خداست. در روایتی ار رسول خدا(ص) داریم که می فرمایند: «من ترک ثلاث جمع تهاونا بها طبع الله علی قلبه » (7) هر کس سه نماز جمعه را به دلیل سبک شمردن و اهمیت ندادن به آن،ترک کند، خداوند بر قلبش مهر می زند.

مُهر نفاق، یعنی به ظاهر ادعای مسلمانی دارد ولی در باطن قبول ندارد. نماز جمعه وصل به امام مسلمین و وصل به پیامبر و ولایت است. از یک طرف ادعای ولایتمداری دارید و از طرف دیگر آنچه مربوط به ولایت است را ترک می کنید ، این دوگانگی است . بخاطر این است که هر کسی سه جمعه به نماز بی اعتنا باشد، خداوند بر قلب اومهر می زند. مهر بی تفاوتی و دورویی. آیه توضیح می دهد «وَ تَرَکُوکَ قائِماً» وقتی نماز جمعه را ترک کردند، در واقع پیامبر (ص) را ترک کردند این نماز منصب ولایی و الهی دارد و نشان دهنده اهمیت نماز جمعه است. الحمدالله نماز جمعه در شهرستان ما در اولین روزهای بعداز پیروزی انقلاب اسلامی و به همت اولین امام جمعه شهرستان، حضرت آیت الله جعفری اقامه شد و بعد از ایشان هم به نمایندگانی که از طرف امام (ره) به عنوان امام جمعه شهرستان مشخص شدند ، اقامه شد و تا کنون با حضور بسیار پُر رنگ شما عزیزان برگزار شده است حضور شما مومنین درنماز جمعه بسیار برجسته است، دست شمارا باید بوسید و تشکر کرد که اینگونه به مراسمات دینی و مذهبی اهمیت می دهید. خداوند بالاترین خیرات و برکات را به شما عنایت بفرماید که هم حضور خوبی دارید و هم به مصلی نماز جمعه که مزین به نام پیامبر است، کمک می کنید که هرچه زودتر ساخته شود. صمیمانه از حضور همه شما عزیزان وبزرگواران، از شهدای ستاد نماز جمعه که خداوند روح همه آنها را شاد کند، از همه عزیزانی که دراین چهل سال برای اقامه هر چه بهتر نماز جمعه زحمت کشیدند، اگر زنده هستند، خدا آنهارا حفظ کند و اگر از دنیا رفتند خداروح همه را شاد کندو همین طور از اعضای محترم نماز جمعه که همت می کنند تا نماز جمعه را باشکوه برگزار شود ، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم . از عزیزانی هم که کمک می کنند و این مصلی را برای برپایی نماز آماده می کنند، تقدیر و تشکر می کنم.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی. انجام واجبات و ترک محرمات ؛ یکی از مهمترین واجبات الهی نماز جمعه است. حضور در نماز جمعه نشان تقواست. ان شاءالله همه خواهران و برادران کوشش کنید تا هم خانواده خود و هم همسایگان خودتان را دعوت کنید به ذکر الهی . فرمود : « فَاسْعَوْا » یعنی همه باهم کوشش کنید و همگانی حضور پررنگ داشته باشید.ان شاءالله خدای متعال این حضور و این زحمات و این نشستن درنماز جمعه را ، بهترین لحظات حضور و نشستن شمادر پیشگاه خداوندو در بهشت ان شاءالله در محضر امیرالمومنین و حضرت زهرا قرار بدهد .

مناسبتهایی هفته را به اختصار خدمت شما بزرگواران عرض می کنم.

سالروز اقامه اولین نمازجمعه:

پنجم مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه در نظام جمهوری اسلامی ایران است که در مورد آن صحبت کردیم.

وفات آیت الله مشکینی:

وفات حضرت آیت الله مشکینی را داریم که شخصیت جامعی بودند ، خداوند ایشان را مورد لطف و رحمت خودشان قرار بدهند.

شهادت شیخ فضل الله نوری:

شهادت شیخ فضل الله نوری را نیز در همین هفته داریم، خداوند ایشان را مورد رحمت قرار بدهد.

روز ملی مهارت وکارآفرینی:

روز ملی مهارت و کارآفرینی را هم در این هفته داریم که خدمت این عزیزان تبریک عرض می کنم.

سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در جمع هیئت دولت:

در هفته ای که گذشت مقام معظم رهبری از رئیس جمهور و هیئت دولت دعوت کردند تا محضرشان شرفیاب شوند و نکات بسیار مهمی را مقام معظم رهبری در این دیدار بیان کردندکه کارشناسان معتقدند این نکات بسیار مهم و کلیدی ، در واقع نقشه راه اقتصادی دولت بود و مسیر حرکت دولت را در بحث اقتصاد تبیین کردند. نکاتی که در این دیدار فرمودند : نقشه را ه اقتصاد با ثبات را نشان دادند که حرکت شما باعث ثبات در بازار باشد تا فعالان اقتصادی و مردم تکلیف خودشان را بدانند و با آرامش بتوانند فعالیت اقتصادی داشته باشند.

مسئولان روحیه قوی وانگیزه بالا داشته باشند:

نکته دومی که رهبر انقلاب فرمودند ،این بود که مسئولان باید روحیه قوی و انگیزه بالایی برای حل مشکلات کشور داشته باشند. شجاع باشند و عزم راسخ داشته باشند و با خودباوری در برابر جنگ اقتصادی دشمن، مجاهدت کنند و با اراده به میدان بیایند.

ارتباط بیشتر دولت با مردم:

نکته سومی که رهبر معظم اشاره کردند، فرمودند: مسئولان دولتی باید ارتباط خودشان را با مردم بیشتر کنند. و در این ارتباط مسائل را برای مردم شفاف بیان کنند.

نباید کشور را معطل برجام کرد:

نکته چهارم این بود که فرمودند: من مخالف مذاکره با اروپا در برجام نیستم ولی کشور را نباید معطل مذاکره وبرجام کنیم. مشکلات کشور را معطل برجام کردو دولت باید در جهت حل مشکلات اقتصادی کشور و مقابله با جنگ اقتصادی که دشمن راه انداخته است، کمربند خودش را محکم کند. از جمله فرمایشات رهبر انقلاب ، تقویت بخش خصوصی و برخورد قاطع با متخلفان بود. اقتدار نشان دادن در برابر بیگانگان، جدی گرفتن سیاست های اقتصاد مقاومتی از موارد مهمی است که دولتمردان باید مورد توجه قرار بدهند.این اقتدار را در سخنان رئیس جمهور محترم هم ملاحظه کردید. وقتی گفتند اگر ما نتوانیم نفت را صادر کنیم کسی در دنیا نمی تواند به نفت برسد و تنگه هرمز دست ماست و ما اجازه صادرات نفت به هیچ کشور دیگری را در این منطقه نمی دهیم و این اقتدار نظام جمهوری اسلامی است . توهین ترامپ را هم به ایرانیان را هم در این هفته داشتیم که سردار قاسم سلیمانی جواب رئیس جمهور امریکا را دهان شکن دادند که در دنیا مانند بمب صدا کرد که ژنرال ارشد ایران به تهدیدات ترامپ پاسخ داد. این بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری بود.

آیا رهبری از وضع اقتصادی مردم خبر دارد:

سوالی که این روزها زیاد مطرح می شود این است چرا مقام معظم رهبری در مسئل اقتصادی و مشکلاتی که به وجود آمده است، به میدان نمی آید. اصلا رهبری از وضع اقتصادی مردم خبر دارد؟ اگر اطلاع دارد چرا برخورد نمی کندو اگر اطلاع ندارد که این خیلی بد است.

جواب مسئله این است که اولا رهبر ما در دنیا بهترین رهبر است .در دنیا بعد از معصومین و حضرت امام کسی به هوشیاری ، هوشمندی وبه زهدو پاکدستی و مدیریت رهبر ما نمی رسد. زندگی اش همسنگ با مردم عادی است.فرش زیر پایش همان زیلو است، از قالی های گران قیمت استفاده نمی کند . زندگی زاهدانه ای دارد تا جایی که حتی دشمنان هم نتوانستند در این زمینه از مقام معظم رهبری ایراد بگیرند و اعلام کردند زندگی رهبر ایران یک زندگی ساده و درویشی است. فرش خانهایشان همان فرشی است که همسرشان در جهیزیه داشتند و الان نخ نما شده است آنهایی که رفتند و دیدند می گویند. آنهایی که شب میهمان ایشان شدند ، شب نان و پنیر و یا آبگوشت ساده خوردند. زندگی ایشان یک زندگی ساده ای است بنابراین ایشان درد فقر را خیلی بهتر حس می کند تا کسی که در ناز و نعمت زندگی می کند .

نکته دوم به طور کامل از منابع مختلف از وضع زندگی مردم مطلع هستند و از همه هم بیشتر می دانند. گاهی مثلا من امام جمعه، حالت انتقادی می گیرم که مردم از مسئولین زده می شوند. گاهی هم خدمات را بیان می کنم و انتقاد را طوی مطرح می کنم که سازنده و گره گشا باشد.اگر مقام معظم رهبری بخواهند تند انتقاد کنند که مردم بیرون می ریزند و یک روزه دولت سقوط می کند. اولین نکته اینکه خودشان فرمودند نه یک بار ، نه ده بار ، بلکه صدها بار خصوصی تذکر داده اند و وزرای اقتصاد و ... رادعوت می کنند و خصوصی تذکر می دهندو برخورد تند می کنند. اگر آنها به حرف رهبری گوش دادند که هیچ، ولی اگر توجه نکردند، نوبت بعدی تذکر علنی است . منتهی طوری تذکر نمی دهند که نظام کشور از هم پاشیده شود. انتقاد باید سازنده باشد. بعد از جریان دعوت از رئیس جمهور و وزرا برای تشکیل جلسه ، رهبر معظم فرمودند: کشور را معطل برجام نکنید و بارها تذکر دادند که به اروپا و امریکا اعتماد نکنید و در جریان هسته ای همه کیک زرد را به یکجا از کشور خارج نکنید .مذاکرات ده سال هم طول بکشد اشکال ندارد عجله نکنید. اینها راهکار است که به بخشی از آن عمل شد و بخشی را عمل نکردند. رهبر انقلاب آن چیزی را که باید تذکر بدهند ، می دهند. یک بخش این است که رهبر باید راهکار بدهد ، مدیریت کند و کشور را اداره کند وجهت حرکت کشور را مشخص کند.

شما نگاه کنید این مسائل اقتصادی که امروز ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم ، این مرد بزرگ و هوشیار پیش بینی کرده و تذکر داده بود . ده سال پیش، بحث اقتصاد را مطرح کردند. فرمایشاتی که مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مطرح کردند: مبارزه با قاچاق ، حمایت از کالای داخلی ، حمایت از اشتغال ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ، توجه به سرمایه های داخلی ، حمایت از تولید ، اقتصاد مقاومتی ، تاکید بر اقتصاد فارغ از نفت و پرهیز از خام فروشی اینها راهکارهایی است که سالهای سال مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند و نقشه راه کشور را مشخص کردند . برخی توقع دارند که خود مقام معظم رهبری به میدان بیاید . مجلس ، رئیس جمهور ، قوه قضائیه و دستگاههای مختلف بازوان رهبری هستند و باید کار انجام بدهند. آن چه که ایشان باید مدیریت کند و در مجالس عمومی و خصوی تذکر بدهند، سرسوزن کوتاهی نکرده اند و بهتر از همه پیش بینی و تبیین کرده اند و هم حمایت کرده اند و هم کشور را تا امروز سرپا نگه داشته است و واکسینه کرده است. والا با این هجمه ای که از ابتدا علیه انقلاب بود، کشور ما تا کنون ده بار باید کفن پوسیده باشد ولی امروز ژنرال ایرانی ترامپ را از اینجا تهدید می کندومی گوید مواظب حرف زدنت باش. این یعنی اقتدار است.این اقتدار از برکت امام ، شهدا ،رهبری و هوشیاری شما مردم است .

تاکید رهبر معظم انقلاب برای استفاده از اجناس تولید داخل:

برای سامان دادن اوضاع اقتصادی، بخشی از کار مربوط به دولت است و برخی هم مربوط به مردم است که بارها فرمودند مردم از تولیدات داخل استفاده کنید. خودتان به صحنه بیایید و مراقبت کنید و کالای خارجی نخرید و برای چرخیدن چرخ کارخانه هایتان از کالای داخلی استفاده کنید . ولی متاسفانه مردم وقتی می خواهند جهیزیه بخرند، از اجناس خارجی می خرند .وقتی سراغ جنس خارجی می روید، معلوم است که اشتغال ایجاد نمی شود. یا وقتی رهبر انقلاب می فرمایند: اسراف نکنید وشعار سال را مبارزه با اسراف می گذارند ولی ما گوش نمی دهیم ، و بیش از حد مصرف می کنیم در آب ، برق و امکانات دچار مشکل می شویم. این مرد بزرگ نقش هدایتگری و راهنمایی کردن را دارد که این وظیفه را به نحو احسن انجام می دهند. این ما هستیم که دستگاههی دیگر هستند که کوتاهی می کنندو ظایف خودرا درست انجام نمی دهند. مردم به امیرالمومنین هم گوش ندادند علی هم با آن بازوانش، با آن قدرتش، با آن شمشیرش سر در چاه می کرد و درد دل می کرد .او که علی بود به تنهایی، نمی توانست کاری انجام بدهد،رهبر هم برای حل مشکلات به بازو و همراهی و همفکری نیاز دارند، دلسوز می خواهد آن چیزی که من می خواهم عرض کنم که مقام معظم رهبری در این زمینه چیزی کم نگذاشتند. ان شاءالله زنده باشد و عمری باشد بعد از سفر حج دوباره در خدمتتان خواهم بود. چند هفته ای در خدمت شما نیستم که ائمه جمعه موقت نماز را برگزار خواهند کرد. ان شاءالله ماهم نایب الزیاره شما در مدینه النبی و مکه معظمه خواهیم بود .خداوند شمارا سلامت بدارد و از جمیع بلایا حفظ کند و در خدمت اسلام و مسلمانان قرار بدهد.

خدایا بحق محمدو آل محمد آنچه را که گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده.


پی نوشت:

1- سوره مبارکه جمعه ،آیه 9

2- سوره مبارکه طه،آیه 14

3- نهج البلاغة : الكتاب 31.

4- سوره مبارکه بقره ، آیه 152

5- سوره مبارکه جمعه ، آیه 11

6- المیزان، ج 19، ص 263.

7-تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة , ج 7 , ص 301


http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1397.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1398.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1399.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1400.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1401.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1402.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1403.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1404.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1405.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1406.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1407.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1408.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1409.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1410.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1411.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1412.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1413.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1414.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1415.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1416.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1417.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1418.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1419.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1420.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.