سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم حج تمتع کاروان معراج نور کرمان(1) مردادماه 97

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 487 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1397.06.04
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم حج تمتع کاروان معراج نور کرمان(1) مردادماه 97



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

کاروان بسیار خوبی داریم، مبارکتان باشد عمره به خوبی انجام شد ومدیر بسیار خوب وعوامل زحمت کشی هم داریم واستفاده کردیم از فرمایشات حاج آقای حسینی واین جلسات را بطور مرتب شرکت کنید چون در این جلسات مسائلی گفته می شود که مورد نیاز شماست وهمانطور که حج واجب است یادگیری مسائل حج هم واجب است یعنی الان که شما اینجا می نشینید در واقع در حال انجام یک واجب هستید واگر شما در همان جلسه حضور نداشته باشید در همان مسئله دچار اشکال می شوید وامروز هم یکی از زائران صفا ومروه را چندین مرتبه انجام داد که اگر در همه جلسات حضور داشت دچار مشکل نمی شد. این یک نکته بود .

دانستن مسائل حج واجب است:

به فتوای حضرت امام وهمه مراجع شنیدن مسائل حج واجب است وابعاد حج بسیار وسیع است و هر روز هم یک مسئله تازه وجدید وجود دارد . زرارة بن اعین می گوید: «از امام صادق علیه السلام پرسیدم: فدایت شوم! حدود چهل سال است که مسائل حج را از شما می پرسم و شما فتوا می‏دهید ... (و تمام نمی‌شود!) حضرت فرمودند: زراره! خانه‏ای که دو هزار سال پیش از آدم، فرشتگان آن‏ را زیارت کرده و بدان حج گزارده‏اند، تو انتظار داری مسائل آن، طی چهل سال پایان پذیرد؟!»(1) حج خیلی مسئله دارد بنابراین شنیدن مسائل آن لازم است وعلاوه بر این باید یادداشت هم بکنید وبعداً خیلی به کار شما می آید ویک مجموعه از حرفهای خوب برای خودتان جمع آوری کنید وکسانی که الان نویسنده های بزرگی شده اند اول خاطرات خودشان را نوشته اند ودر پایان هر روز خاطرات خودتان را یادداشت کنید وبنویسید واز لحظه لحظه این سفر استفاده کنید وخاطرت آن را هم بنویسید وبنده هم خاطرات حج را نوشته ام و وقتی که آنها را مطالعه می کنم خاطرات حج برایم تجدید می شود .

نمازهای خود را کامل بخوانید:

نکته سوم هم اینکه تکلیف نمازهای ما چه می شود چه باید بکنیم؟ همانطور که جناب اقای حسینی فرمودند ما چند صباحی در این شهر میهمان خدا هستیم پس از امروز اگر قصد نکرده اید امشب قصد کنید ونمازهای خودتان را کامل بخوانید این هم یک نکته بود.

می توانید در هتل هم نماز بخوانید:

نکته بعد اینکه وقتی می خواهید در اتاقها نماز بخوانید ، حضرت امام اجازه نمی دادند که زئران در هتل ها نماز جماعت بخوانند ومی فرمودند حتما باید به مساجد اطراف بروید ونماز بخوانید ولی مقام معظم رهبری اجازه دادند چون الان شرایط تغییر کرده است وزمان ما با زمان حضرت امام فرق می کند وچون زمان تغییر کرده است آقا اجازه داده اند نماز جماعت در هتل ها برگزار شود واگر یک زمانی نتوانستید نماز صبح ویاظهر را در حرم بخوانید می توانید در هتل بخوانید این هم یک نکته بود.

کیفیت نماز استداره:

نکته بعدی این است که ما در مسجدالحرام چگونه باید نماز بخوانیم که این را نماز جماعت استداره می گویند ( استداره یعنی باید نمازمان دوره ای بخوانیم یعنی دور خانه خدا می ایستیم ونماز می خوانیم ) فتوای حضرت امام این بود که هر طرف که بایستید اشکالی ندارد یک مرتبه ممکن است که من روبروی امام جماعت در آن طرف روبروی ستون قرار بگیرم اشکالی ندارد ولی فتوای مقام معظم رهبری این است که پشت فرد یا سمت راست ویا سمت چپ قرار بگیرید و رو در روی امام جماعت قرار نگیرید حالا امام کجا نماز می خواند ؟معمولاً امام پشت مقام نماز می خواند شماوقتی که خواستید نمازبخوانید سمت راست ویا چپ ،اشکالی ندارد وفتوای دیگر مراجع همانی است که قبلاً گفته ایم که اکثر مراجع می فرمایند: اقتدا کنیدو حدیث نفس کنید یعنی خودتان هم حمد سوره را بخوانید این هم یک نکته بود.

ضرورت برگزاری جلسه کنترل اعمال:

نکته بعدی برای کنترل اعمال است ومن یک مرتبه دیگر اعمالی را که تا کنون انجام داده ایم بیان می کنم تا اگر نقصی در کار ما وجود دارد درست کنیم مثلا بعضی ها می گویند ما یک طوافی را انجام می دهیم اگر آن طواف درست نشد این جبران کند جواب ان این است که هیچ طوافی جبران طواف قبل را نمی کند اگر ایردی در آن طواف باشد باید همان را درست کنیم ونمی شود بگوییم که یک طواف دیگر انجام می دهم به عوض آن طوافی که قبلاً اشتباه انجام داده ام خیر، بلکه باید همین طواف را اگر خللی هم در آن وجود دارد درست کنیم واین جلسه کنترل اعمال به خاطر همین برگزار می شود .

الحمدلله که در مسجد شجره مُحرم شدیم وهیچ کس بدون لبیک نباید خارج شود بلکه همه باید با لباس احرام و لبیک مُحرم شوند و این مثل نماز است وقتی که می خواهیم وارد نماز بشویم تا وقتی که ذکر " الله اکبر" را نگوئیم در واقع وارد نماز نشده ایم. یک صلواتی را مرحمت بفرمائید تا خستگی از تن همه بیرون برود .

پنج عمل عمره تمتع:

عمره تمتع پنج عمل دارد اول احرام در مسجد شجره ، دوم طواف خانه خدا که در طواف که اورژانسی ترین کارش باید هفت دور کامل با وضو به دور خانه خدا بگردیم واین خیلی مهم است واینکه ما طواف را قطع نکنیم ،مثلاً یک مرتبه ببینیم که خلوت شد وبخواهیم برویم خانه خدا را زیارت کنیم نباید این کار را بکنیم چون صحت اعمال شما برگردن ماست ان شاء الله که در طواف هیچ شک وشبهه ای نداشته باشید وهرکسی که سوال دارد بپرسید.کسی می داند که چرا نباید شانه ما از خانه خدا خارج شود ؟ وقتی که خانه خدا را ساختند آن را کوچک کردند وحدود نیم متر آن را داخل گذاشتند وبعد وقتی که ما طواف می کنیم باید بیرون خانه خدا را طواف کنیم وشرط طواف این است که بیرون خانه خدا باشد وداخل نباشد و وقتی که اینطوری به دیوار خانه خدا دست می گیریم دست ما نیم متر داخل خانه خدا می شود وچون دست ما نیم متر داخل خانه خدا می شود طواف ما اشکال دارد وما هم به همین دلیل گفتیم نباید طواف را قطع کنیم وحتی نباید به خانه خدا دست بمالیم فعلا مهم این است که ما طواف را درست کنیم و بوسیدن خانه خدا فعلا واجب نیست واگر طواف را قطع کنید باید از همان جایی که طواف را قطع کرده اید دوباره شروع کنید ولی در طواف واجب نباید طواف را قطع کنید وباید شانه ما روبروی خانه خدا باشد و بوسیدن خانه مستحب است وبعد از اینکه اعمال را انجام دادید می توانید مرتب خانه خدا را ببوسید وبعد از آن می آئیم پشت مقام ودو رکعت نماز مانند نماز صبح بدون اذان واقامه آنجا می خوانیم ، بعد آن کنترل اعمال را انجام دادیم وبعد صفا ومروه را انجام دادیم واز صفا شروع کردیم وبه مروه ختم کردیم وهفت مرتبه این کار را انجام می دهیم واگر اشکالی هم وجود داشت دوباره هفت مرتبه انجام می دهیم وبعد از انجام صفا ومروه نوبت عمل پنجم یعنی تقصیر است وبه ناخن نمی شود اکتفا کنیم وباید حتما موی سر هم چیده شود واگر کسی به ناخن اکتفا کرده است همین الان درهمین مکان و یا در هتل هم می شود تقصیرکرد اشکالی ندارد ونیت می کنیم "تقصیر می کنم برای عمره تمتع قربة الی الله" بنابراین این پنج عمل اعمال عمره تمتع بود.

چند عملی که نباید انجام بدهیم:

همانطور که حاج اقا گفتند ما الان چند روز است که در مکه هستیم باید چه کاری انجام بدهیم ؟ ما نباید چند کار را انجام بدهیم یکی از کارهایی را که نباید انجام بدهیم این است که دیگر حق نداریم دوباره مُحرم بشویم واگر این کار را نجام دادید عمره شما باطل است ویکی دیگر از کارهایی را که نباید انجام بدهیم این است که نباید سرتان را ماشین کنید بلکه بایدموهایتان را آزاد بگذارید وباز یکی دیگر از چیزهایی را که نباید انجام بدهیم این است که نباید از شهر مکه خارج بشوید تا اعمالتان انجام بشود پس این سه کار را نباید انجام بدهید خوب حالا باید چه کاری انجام بدهید؟ بهترین کار طواف خانه خداست حال این سوال پیش می آید که آیا می شود دو ویا سه دور طواف مستحبی کنیم؟ خیر طواف مستحبی هفت دورکامل بدون شک وشبهه همراه با دور رکعت نماز است .کجا باید نماز بخوانیم ؟آیا باید پشت مقام نمازبخوانیم ؟خیر پشت مقام بگذارید برای کسانی که طواف واجب دارند بلکه شما درهرگوشه ای که شد دو رکعت نمازتان را بخوانید واگر حال وحوصله ندارید می توانید یک طواف مستحب را انجام بدهید وبه نیابت از هرکسی که خواستید انجام بدهید وبهترش این است که انسان به انداز ه یک سال یک طواف هفت دور کامل را انجام بدهد ویکی دیگر از کارهای دیگر قران خواندن است خوب وقت امروز بنده تمام شدومسائل دیگر برای جلسه بعدی باشد واگر سوالی در خصوص کنترل اعمال دارید ما درخدمت شما هستیم .

والسلام علیکم و رحمة الله برکاته


پی نوشت:

1- ابن بابویه محمد بن علی‏، من لا یحضره‏ الفقیه، ج2، ص 306 ، ‏1363ش.


http://yascms.ir/emam/gozaresh/op63.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.