سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی در جمع زائران حج تمتع کاروان معراج نور کرمان (2) مردادماه97

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 515 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1397.06.04
 
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی در جمع زائران حج تمتع کاروان معراج نور کرمان (2) مردادماه97




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیک یا رسول الله (ص) ، السلام علیک یا امیرالمومنین(ع) السلام علیک یا فاطمه الزهرا (س)، السلام علیک یا ائمه بقیع (ع) ، السلام علیک یاشهدا، یا سعدا یا نجبا.

شادی روح حضرت امام که هر چه ما داریم،از برکت روح این بزرگمرد است و شادی ارواح مطهر شهدا و سلامتی رهبر عزیزمان صلواتی را مرحمت بفرمایید. به میدنه و سرزمین وحی خوش آمدید. ان شاءالله زیارت همه شما مهمانان رسول خدا و حضرت زهرا و ائمه بقیع قبول باشد و ان شاءالله نصیب همه فرزندان شما نیز بشود و ان شاءالله تا قیام قیامت هر ساله یکی از نسل شما زائر رسول خدا و زائر خانه خدا باشدو سلامتی امام زمان یک صلوات غرایی بفرستید. خدا را شکر می کنیم که پیامبر خدا ما را دعوت کرد و نوکر شما قرار داد و این نعمت بزرگ را نصیب ما کرد.

الحمدالله در بهترین موقعیت به حج خانه خدا آمده ایم و هوا گرم و کشنده نیست ، به نظر من هوای اینجا از کرمان بهتر است. زمان خلوتی هم هست و می توانید ،حرم حضرت رسول (ص) را بهتر ، زیارت کنیم . و به موقع برای انجام عمره تمتع می رسیم و می توانیم اعمال حج را به خوبی را خوبی انجام بدهیم و فرصت خوبی است و عجله هم نداریم . هتل ما هم نزدیک به مرقد مطهر رسول خداست . الان ما در بهترین و طلایی ترین دوران زندگی خودمان به سر می بریم.

ثواب به جا آوردن حج :

در روایتی از امام باقر (ع) داریم که حضرت فرمودند: كسى كه در قبر است و از دنیا رفته است، آرزو دارد كاش در مقابل دنيا و آنچه در آنست ، يك «حج» مى داشت » و می توانست قبر رسول خدا را زیارت کند. چه فرصت طلایی خدای تبارک و تعالی نصیب ما کرده است و چه لذتی نصیب ما شده است. امام سجاد(ع) یک رساله دارند به نام رساله حقوق که در این رساله همه حقوقی که به گردن انسان است را آورده اند، مثلا حق پدر و مادر و فرزندان و همسایه و استاد حق اعضای بدن و... از جمله این حقوق، حق حج است که امام (ع) می فرمایند : « حَقُّ الحَجِّ أن تَعلَمَ أنَّهُ وِفادَةٌ إلى رَبِّكَ » حقّ حجّ [بر تو] آن است كه بدانى حجّ، به ميهمانى پروردگارت رفتن است (درست است ما خانه خدا را زیارت می کنیم ولی در واقع صاحب این خانه را زیارت می کنیم. حج زیارت خدای تبارک و تعالی است) « و فِرارٌ إلَيهِ مِن ذُنوبِكَ » و از گناهان به سوى او گريختن است، (حج پشت سر گذاشتن تمام گناهان است از گناهان به سوی نور ، به سوی توحید و به سوی خداوند فرا کردن ) « و بِهِ قَبولُ تَوبَتِكَ » و سبب قبولى توبه،(بهترین جا برای توبه و پاک شدن از همه گناهان است، وقتی به پیامبر سلام می کنید، او زنده است و پاسخ شمارا میدهد منتهی چشم و دلی باز می خواهد تا جواب سلام رسول خدا را درک می کند. ) « و قَضاءُ الفرضِ الَّذي أوجَبَهُ اللّه ُ عَلَيكَ »و گزاردن فريضه اى كه خداوند آن را بر تو واجب كرده است . (1) سفر حج فوق تصور همه ما و بسیار ارزشمند است. خدا ما را مهمان کرده است .

برخورداری از رحمت خداوند:

حال راه برخورداری از این برکات چیست؟ چگونه جان ما لایق مهمانی پروردگار شود؟ خداوند متعال در قرآن می فرماید: « کَتَبَ عَلي‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ » (2) خداوند رحمت و مهربانی را بر خودش واجب کرده است. خداوند نسبت به همه بندگان مهربان است . این طور نیست که نهاد آب و گل اولیه برخی را بد درست کرده باشد،رحمت او شامل همه موجودات است.« وَسِعْتَ کُلَّ شَيْ‏ءٍ رَحْمَةً » (3) رحمت خداوند همه چیز را فرا گرفته است و شامل همه می شود. منتهی یک شرط دارد . شرط برخورداری از این همه عنایت این است که جان انسان پاک باشد.خداوند جانی که آلوده باشد نمی پذیرد. چنانچه در قرآن آمده است : « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا»(4) مشرکان نجس و پلیدند ، پس نباید بعد از امسال ( سال نهم هجرت ، سال نزول سوره برائت ) به مسجد الحرام نزدیک شوند. خداوند جان پاک را می خرد. بنابراین بهترین جایی که ما می توانیم به محضر رسول خدا توبه کنیم اینجاست که خداوند می فرماید: ای رسول خدا، شما برایشان استغفار کن تا آنهارا ببخشم. در کنار یکی از ستون‌های مسجد النبی به نام ستون توبه (اسطوانةالتوبه، معروف به ابولبابه) توبه مورد پذیرش است. بعد از این که جان پاک شد برای اینکه برکت بیشتر نصیب ما بشود و بیشتر فیض ببریم، باید ببینیم کجا حال دعا حاصل می شود . هر کجا حال دعا داشتیم همان جارا قدر بدانیم.

هرگاه دلت شکست، فرصت را غنیمت شمار

شخصی نزد شیخ رجبعلی خیاط آمد و گفت: در حج کجا بیشتر به من عنایت شده است؟ رجبعلی به او گفت : یک سوره حمد بخوان و سرت را پایین بینداز ، عمل کرد. گفت : بیشترین جایی که به تو عنایت شد ، قبرستان بقیع بود.

از پیامبر صلى الله عليه و آله سوال شد : « و قد سُئلَ : أينَ اللّه ُ ؟ » خدا كجاست ؟ فرمود : « عِندَ المُنْكَسِرةِ قُلوبُهُم » نزد شكسته دلان (5). هر جا دلت شکست ، همه جا به تو عنایت می شود و برکت خدا شامل حالت می شود.

از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: «إذا اقشعرّ جلدک » هرگا بدنت لرزید « و دمعت عیناک » و چشمت گریان شد «و رجل قلبک » و دلت تپید، «فدونک دونک، فقد قصد قصدک» فرصت را – برای دعا – غنیمت شمار که به تو توجه شده است و بدان که وقت ، وقت استجابت دعا است.(6)

به سرزمینی آمده ایم که جای جای آن پیامبر خدا (س)و حضرت زهرا(س) و فرزندانش قدم گذاشته اند. سرزمینی که محل قدمهای امام زمان(عج) است ، همه اینها برکت است. چه کنیم تا این برکت شامل حالمان بشود؟ جاهایی که قلب می شکند، دعا کنید. وقتی قلبتان شکست و سیمتان وصل شد، برای پدرو مادر دوست و رفیق وهمه کسانی که التماس دعا گفته اند، دعا کنید که ان شاءالله همه حاجت روا باشیشد. چند نمونه ای از استجابت دعاها در این سرزمین وحی را خدمتتان عرض می کنم:

شخصی تعریف می کرد که یک سال به حج مشرف شده بودند که به من خبر دادند همسرم بیماری سل گرفته است و حالش وخیم است وپا به قبله شده است،پسرم که نامش کریم بود به من و زنگ زد و گفت: من مادرم را می خواهم . نزد یکی از علمای بزرگ رفتم و پرسیدم چه کنم؟ گفت: به حجر اسماعیل برو و بگو ای خدای کریم که مرا دعوت کردی ! کریم مادرش را می خواهد ، همین را گفتم . روز بعد زنگ زدند همسرم حالش خوب خوب شده است و مشغول نظافت منزل است.

شخص دیگری می گفت: من بچه نداشتم دکتر هم گفته بود همسرم امکان ندارد بتواند باردار شود. می گفت: به کنار خانه خدا رفتم و گفتم: خدایا حضرت ابراهیم بچه نداشت و پیر بود. حضرت زکریا نیز پیر بود و همسرش عقیم بود .در سن پیری به آنها لطف کردی و اسماعیل و یحیی را به انها دادی . تو بر همه کار توانایی ، به من هم لطف کن و فرزندی عطا کن و دعایش مستجاب شد . برادران وخواهران جای بزرگ و مهمی آمده اید، لحظه لحظه آن را قدر بدانید . این بهترین فرصت و یک فرصت طلایی است که انسان می تواند خود را برای همیشه عاقبت کند. کسانی که التماس دعا گفتندو حاجت داشتند را به یاد داشته باشید. از این جهت ، این مطالب را در مقدمه صحبتم عرض کردم که گرفتار این اتاق و آن اتاق ، غذا و بازار نشویم و از اصل قصه ای که کجا امده ایم غافل نمانید . ما به محضر رسول خدا بالاترین انسانها و به محضر حضرت زهرا آمده ایم، آنها زنده هستند و ما را می بینند و صدای ما را می شنود . آنها ما را دعوت کرده اند وما به پابوس شان آمده ایم ؛ گره ها همین جا باز می شود، غصه ها همین جا برطرف می شود ، دلها اینجا آباد می شود، بهشت و خوشبختی دنیا و آخرت را اینجا به ما می دهند. بنابراین لحظه لحظه آن را قدر بدانید.ان شاءالله هم از این برکت برخوردار بشویم و بهره ببریم صلوات بر محمدو آل محمد(ص).

یک بار دیگر اماکن مقدسی که در مسجد الحرام و مسجد النبی هست را خدمتتان عرض می کنم.

تاریخچه ساخت مسجد النبی :

رسول خدا هنگامی که قصد ساختن مسجد النبی را داشتند.مکان مسجدرا مشخص کردند و به اصحاب خود فرمودند: این مکان را به همراه آنچه دارد ، ارزش یابی و قیمت گذاری کنید تا جهت بنای مسجد خریداری شود، بنی نجار صاحبان زمین گفتند: به خدا قسم چیزی نخواهیم گرفت؛ زیرا شما زمین را برای خدا می خواهید.پیامبر فرمودند : نه ،حتماً باید قیمت زمین را بگیرید. بخشی از این زمین زمین متعلق به دو یتیم به نام «سهل» و «سهیل» فرزندان رافع بن عمر و بن نجّار، بود که رسول خدا آن را به قیمت 10 دینار از آنها خریداری کردند.(7) سپس پیامبر به کمک اصحاب و یاران خود کار ساخت مسجد را شروع کردند. از جمله کسانی که در ساخت مسجد بسیار کمک می کرد، عمار بود که پدر و مادرش شهید شده بودند.عمار، عاشق رسول خدا بود و هرخشت که بر می داشت ، یک خشت هم به نیت رسول خدا بر می داشت . اصحاب وقتی می دیدند که او سخت کار می کند، خشت و سنگ زیادی بر دوش او می گذاشتند, عمار نزد رسول خدا رفت و گفت: گویا یاران تو می خواهند مرا بکشند که این همه سنگ بر روی دوش من می گذارند. پیامبر(صلی الله علیه و آله) دستی بر شانه‎ی عمار زد و فرمود: «إنّكَ مِنْ أَهْل الجَنَّه تَقْتُلُكَ الفِئَةُ الباغِیَةُ»(8) یعنی تو اهل بهشت هستی، و قوم ستمگر تو را می‌كشند. و در این زمان بود که این جمله مشهور شد که عمار شهید می شود. عمار در زمان امیرالمومنین و در رکاب ایشان به شهادت رسید. منظورم این است که کمک شد و مسجد ساخته شد. ساخت اولیه 1050متر بود که در زمان حضرت رسول آن گسترش دادند و به 2470 متر توسعه یافت. و در ابتدا دو درب برای آن گذاشتند: باب النسا و باب الجبرئیل. باب الاسلام هم از زمان رسول خدا بوده است.

ثواب نمازدرمسجد النبی:


پیامبر(ص) فرمودند:دراین مسجد هررکعت نماز ثواب ده هزار رکعت نماز دارد .منتهی مکان اصلی قبر پیامبر کجاست ؟ وبعد امروز حرکت می کنیم وآقایان چند گروه می شویم تا بتوانیم اماکنی را که داخل این مسجد است ببینیم.

مکان روضه النبی:

یکی از مکانهای عزیزاین مسجد روضه منوره است . روضه یعنی باغ یعنی آنجا که نماز می خوانید مثل این است که در بهشت نماز می خوانید وجای این روضه یک ضلعش ضریح پیامبر(ص) است وضلع دیگرش منبر حضرت رسول(ص) است وفاصله بین منزل و ضریح تا منبر این فاصله است که از جلو ضریح بروید تا پایین خانه حضرت زهرا (س) که ساختمان ضریح تمام می شود . محدوده روضه با فرش سبز مشخص شده است. البته پایین فرشهای سبز هم از نظر ما شیعیان جز روضه حساب می شود ولی اهل سنت همین مقدار را روضه می دانند. هر نمازی در این مکان، ثواب ده هزار نماز را دارد . چرا این مکان تا این حد شرافت پیدا کرده است و آن را باغی از باغهای بهشت می دانند؟ شاید به جهت اینکه وجود مقدس حضرت زهرا در این مکان دفن شده است .چون حضرت زهرا را در خانه دفن کردند و بعد که مسجد توسعه پیدا کرد، قبر حضرت زهرا داخل مسجد قرار گرفت.

مسجد النبی در زمان رسول خدا 10ستون داشت که برای هر کدام نامی انتخاب شد. البته ستونهایی که کنار دیوار قرار گرفته است ،خانمها فقط می توانند نگاه کنندو نمی توانند آنجا بروند . روضه 24 ساعت باز نیست و در ساعات مخصوصی باید بروند. صبح و عصر وقت مخصوص است که می توانندبرای زیارت به قسمت روضه بروند که نام ستونها نوشته شده است.

محراب پیامبر(ص):


محراب پیامبر (ص)کجاست؟ فاصله بین خانه پیامبر(ص) و ضریح ایشان تا بین منبر یک محراب است که خانمها فقط می توانند از دور ببینند ولی شما آقایان فاصله خانه را در نظر بگیرید وچند متر از ضریح بیائید محراب پیامبر(ص) مشخص است وپیامبر(ص) تمام نمازهایشان را اینجا می خواندند .

داخل ضریح تاریک است و چیزی دیده نمی شود. پنجره اول قبر رسول خداست و سر حضرت برابر مناره سبز قرار گرفته است و پایین پای پیامبر ، ابوبکر وپایین پای ابوبکر عمر دفن شده است . کنار خانه آن طرف کنار حجره ، پیامبرخدا در خانه خودش دفن کردند.از حضرت علی در مورد محل دفن رسول خدا(ص) سوال کردند . حضرت فرمودند: پیامبران الهی هر کجا که فوت شدنمد، همان جا دفن می شوند. پایین خانه هم خانه حضرت زهراست که اجازه نمی دهند ، دست بزنیدو زیارت کنید . البته مهم آن ارتباط قلبی و روحی است که بتوانید برقرار کنید. پشت خانه حضرت زهرا محراب تهجد است.

محراب تهجُد:

اینکه پیامبر(ص) درچه مکانهای دیگری نماز می خواندند؟ پشت خانه حضرت زهرا(س)یک محراب مشهور بوده که به آن "محراب تهجُد" می گویند وپیامبر(ص) نماز شب را در این مکان می خواندند . (نماز شب بر رسول خدا واجب بوده است و به این صورت ادا می کردند که : چهار رکعت شب می خواندند و می خوابیدند. دوباره بیدار می شدندو چهاررکعت نماز می خواندند و همین طور چندین نوبت حضرت بیدار می شدندو وضو می گرفتندو نماز می خواندند و می خوابیدند. یکی از علما و ورحانیون می گفت: من تمرین کردم و چند شب به این روش نماز خواندم .ناگهان دیدم داخل اتاق نشسته ام و روح از بدنم جدا شده است. با این شیوه انسان وسعت روح پیدا می کندو بزرگ می شود. نماز شب انسان را بزرگ می کند. روبروی محراب تهجد ، دکه ای است به نام دکّة الآغاوات ـ که امروزه به آن صُفّه نامیده می شود. که در زمان دولت عثمانی خدام و بزرگان آنجا می نشستند. کنار این دکّة الآغاوات اصحاب صُفّه بودند جناب ابوذر ، سلمان و کسانی که از جاهای دیگرآمده بودند و جا نداشتند، اینجا منزل می کردند.

حیاط مسجد هم دو فضای باز دارد که در زمان عثمانی طبق مذاهب اهل سنت اسامی بزرگان مانند حضرت ابوالفضل(ع) نوشته شده است . در حیاط دوم ،نام امام زمان هم نوشته شده است. معمار زبردست طوری نام اما زمان را که محمد بن حسن المهدی است را نوشته بود که از دور که نگاه می کردی کلمه حی دیده می شد. برای ایرانی ها جالب بودکه این را نگاه می کردند و به دست به هم نشان میدادند تا اینکه سعودی ها متوجه شدند و بین ح و ی فاصله انداختند .حیات دوم برابر قبله وسط دیده می شود. )

ودو محراب دیگر هم هست یک محراب، بعد از منبر پیامبر(ص) است که به آن محراب سلیمانی می گویند که برای حنیفه است چرا به این نام می گویند؟ چون سلیمان یکی از حاکمان این شهر بوده است وآن را تجدید بنا کرده است ومعروف به محراب سلیمانی شده است ویک محراب هم به نام محراب عثمانی است که اکنون امام جماعت مسجد جلوی منبر پیامبر(ص) می ایستد ونماز می خواند و از دور یک گنبد سفید بر بالای ان قرار گرفته است. به این دلیل محراب عثمانی می گویند که عثمان اینجا نماز خوانده است . در ابتدا مسجد سقف نداشته است وبعد پیامبر(ص) این مسجد را ساختند و سقف آن را از برگ درخت خرما درست کردند. در این مسجد چند ستون تاریخی بوده است که چند مورد آن را نام می برم:

ستون سریر:

چند ستون را هم در این مسجد ساختند،ستونی که مقابل سر پیامبر(ص) است به نام سریر که پیامبر(ص) در این مکان اعتکاف می کردند واستراحت می نمودند واین ستون نصف آن در ضریح است ومحل اعتکاف پیامبر(ص)است.

ستون حَرَس:

آن طرف نزدیک ستونی است به نام ستون حَرَس ،حارس یعنی نگهبان اینجا حضرت علی از پیامبر(ص)نگهبانی می داده اند .

ستون وفود:

آن طرف نزدیک ستون دیگر است به نام ستون وفود،وفود هیأتهایی که از کشورهای مختلف می آمدند تا با پیامبر(ص) صحبت کنند ،پیامبر(ص) کنار این ستون که از درخت خرما بود می نشستند.

ستون توبه:

یک ستون دیگری مقابل ستون دوم به نام ستون ابی لُبابه که ایشان توبه کرد وهفت روز خودش را به این ستون بست.

ستون قُرعه:

یکی هم ستون قُرعه است که برای آن سه نام ذکرشده است،یکی قرعه،ویکی هم عایشه ودیگری هم مهاجرین، از آن جهت آن را قرعه می نامند که نقل شده : پیامبر(ص) هنگامی این ستون زمین را ساختند ،فرمودند: اگر مردم اهمیت آن را می دانستند برای نمازخواندن درآن قرعه می انداختند و آن را ستون عایشه می نامند از آن جهت که وی این حدیث را ذکر کرده است و از این جهت ستون مهاجرین می گویندکه اجتماع مهاجرین درکنار آن ستون بوده است.

ستون حنانه:

کنار منبر پیامبر(ص) هم یک ستونی هست به نام حنانه که اول حضرت(ص) به این ستون تکیه می دادند و وبعد که منبر را ساختند وپیامبر برآن منبر سخنرانی می کردند،این ستون مثل شتر از فراق پیامبر(ص)شروع به ناله کرد.

ستون مُخلقه:

یک ستون دیگر هم مخلقه بوده است وکنار منبر پیامبر(ص) است مخلقه از خلوق یعنی بوی خوش است .شما گاهی اوقات دیده اید که یک بوی خوش در مسجد پخش می شود ودراین مکان خلوق را می سوختند تا مسجد خوشبو شود.

ستون جبرئیل :

این داخل خانه حضرت زهراست و دیده نمی شود.
کنار مسجدالنبی و گنبد، سال 62 که بنده مشرف شدم، پر از خانه بود و به آن محله بنی هاشم می گفتند . خانه امام سجاد(ع) و امام صادق(ع) و اماکن مقدس زیادی آنجا قرار داشت که سعودی ها همه را خراب کردند و فاصله اش را بین الحرمین می گویند. قبرستان بقیع، اولین و کهن‌ترین قبرستان مسلمانان است که آن را بقیع الغرقد نامیده اند که نوعی درخت خاردار در آنجا می‌روییده و نامش «غرقد» بوده است. سپس آن درخت از میان رفت اما نامش ماندگار شد.(9)

در زمان رسول خدا اموات را داخل خانه هاو یا در جاهای مختلف دفن می کردند .هنگامی رسول خدا آمدند، دستور دادند تا داخل قبرستان دفن کنند. در بقیع اولین کسی که از انصار دفن شده است «اسعد بن زراره» و از مهاجرین «عثمان بن مظعون» بوده است. پس از فوت ابراهیم فرزند رسول خدا(صلی الله علیه و آله) آن حضرت به صحابه فرمودند ابراهیم را به سلف صالح ما عثمان لاحق کنید و در کنار او به خاک بسپارید. پس از دفن شدن ابراهیم فرزند رسول خدا در بقیع، مردم مدینه علاقه‌مند شدند پیکر اقوام و عشیره خود را در آنجا دفن کنند و هر یک از قبایل مدینه درختان و ریشه‌های بخشی از بقیع را قطع و زمین آن را برای همین منظور آماده نمودند. در روایت آمده است که: رسول الله(صلی الله علیه وآله) به دستور خداوند، کنار این قبرستان حضور می یافت و به مدفونین آن سلام می‌کرد و برای آنان از خداوند آمرزش می‌طلبید(10)

بعضی ها می گویند عثمان بن مظعون آخر قبرستان است که اشتباه است ،آن قبر متعلق به عثمان بن عفان است . عثمان کشته شد می خواستند او را زیر گنبد پیامبر و کنار چهار امام و جایی که مقابر بزرگان قریش را آنجا دفن می کنند ،دفن کنند که نگذاشتند. پایین قبرستان بقیع حش کوکب نامگذاری کرده بود که یهودیانی که قبل از اسلام از دنیا می رفتند در این مکان دفن می کردند. عثمان بن عفان را آنجا دفن کردند .بعدها بنی امیه دیدند که عثمان جای مناسبی نشده است و جدا افتاده است ، دیوار آنجا را خراب کردند و آن را به قبرستان بقیع وصل کردند. چهار امام هم که در بقیع دفن هستند، ابتدا ضریح و بارگاه بزرگ و زیبایی داشتند، منتهی سعودی ها آن را تخریب کردند و ضریح را به احد بردند و هشت سال پیش ضریح چهار امام کنار احد بودند منتهی الان ضریح را به طور کلی برداشتندوجای آن نرده هارا گذاشتند و متاسفانه قبور را هم خراب کردند. در محل قبور ائمه بقیع، اولین قبر به سمت قبله قبر امام حسن(ع) است.دومین قبر امام سجاد(ع) ، سومین قبر امام محمد باقر(ع) و چهارمین قبر از سمت قبله ،قبر امام صادق(ع) رئیس مذهب است. جلو آن هم قبر عباس عموی پیامبر است ودر کنارش فاطمه بنت اسد مادر حضرت علی دفن است. محل قبر همسران رسول خدا هم که مشخص است. عقیل برادر امیرالمومنین(ع) و عبدالله شوهر حضرت زینب(س) و دختران رسول خدا هم در کنار همسران پیامبر دفن شده اند. جلوتر که می روید تعدادی از شهدای احد و واقعه حرّه دفن شده اند که خودش داستان دارد که در زمان یزید چه اتفاقی افتاد. بعد کنار دیوار اولیه بقیع که قبلا خانمها می توانستند ، بایستند قبر ام البنین ، مادر حضرت ابوالفضل (ع) و همسر امیرالمومنین(ع) است. سال 62 این محل زباله های زیادی را ریخته بودند ولی امروزه تمیز است ولی اجازه نمی دهند برویم. دو تن از عمه های پیامبر(ص) به نامهای صفیه و عاتکه نیز در قبرستان بقیع دفن هستند. این توضیحات را اینجا گفتم چون کنار بقیع اجازه سخنرانی نمی دهند.حتی فرصت برای سلام دادن هم نیست. قلب آدم آنجا می تپد، بهترین دعا برای بقیع، خواندن زیارت جامعه کبیره است. در این زیارت آمده است : «اجسادکم فی الاجساد و قبورکم فی القبور» چقدر اسامی ائمه شیرین است ، هزار بار اسم ائمه را صدا بزنید و بگویید یا حسین خسته نمی شوید.بهترین زیارت در بقیع جامعه کبیره است. فقط یک سلام سریع می دهیم و رد می شویم. خانمها کنار دیوار ، سمت راست روبروی درب بزرگ قبور مطهر ائمه بقیع است که آنجا بنشینید و زیارت بخوانید. مختصرین زیارت هم زیارت امین الله است و حتی می توانید فقط سلام بدهید. از همه مهمتر این است که انسان عادی و خودمانی صحبت کند بنا نیست حتما عربی باشد مهم این است که از نظر روح و وران و با تمام وجود و با هر زبانی بتوانیم با ائمه بقیع ارتباط برقرار کنیم.

ان شاءالله این زیارت بهترین زیارت عمر شما باشد و از آن لذت ببرید.ان شاءالله که آخرین زیارت هیچکدام از ما نباشد. خدا را قسم می دهم به آبروی حضرت زهرا (س) که الساعه همه حوائج شما و حوائج همه کسانی را که به شما التماس دعا گفته اند، را برآورده بخیر بگرداند و همه حاجت روا شوید . بازهم صلوات بر محمدو آل محمد.


پی نوشت:

1- الخصال ، ص 566 .

2- سوره مبارکه انعام ،آیه 12

3- سوره مبارکه غافر ، آیه 7

4- سوره مبارکه توبه آیه 28

5- بحار الأنوار: ۷۳/۱۵۷/۳.

6- اصول کافی، ج 2، ص 478.

7- زادالمعاد، ابن القیم الجوزی، ج 2، ص 56

8- بحارالانوار، ج 22، ص 351.

9- لسان العرب، 1/462

10- اصول کافی، 4/559



http://yascms.ir/emam/gozaresh/op64.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.