سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی امام جمعه محترم در جمع زائران حج تمتع کاروان معراج نورکرمان (3) مردادماه97

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 500 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1397.06.05
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جمع زائران حج تمتع کاروان معراج نورکرمان (3) مردادماه97



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله ، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله.

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

ان شاءالله اعمال را به ترتیب و صحیح انجام می دهید. هیچ استرس نداشته باشید. اگر هم مشکلی پیش آمد همان موقع با همفکری شما حل می کنیم. از الان نگران مشکلاتی احتمالی که ممکن است پیش بیاید نباشید. به موقع مشکل را حل می کنیم.

نکته سوم : بایکی از زائران همراه شدیم. گفت چهارسال پیش به عمره مُشَرف شدم ، همسرم شک کرد آیا طواف نسا را انجام دادیم یا نه. از روحانی کاروان سوال کردیم، همسرم نگران است که چه باید بکند؟ جواب این است که شک بعد از عمل اعتباری ندارد ( آن هم بعد از چهار سال).

مسائل حج را سوال کنید:

یک مرتبه دیگر اعمال عمره تمتع را تکرار می کنم: اگر هر کجای این عمره نقصی داشته باشد همان نقص را باید برطرف کنیم. نمی شود بگویید: ما می رویم ایران و برمی گردیم یک عمره دیگر بجای آن انجام می دهیم. نه باید همین الان نقص را برطرف می کنیم. بنابراین توصیه می کنم در جلسه کنترل اعمال که بعد از هر عملی انجام می شود، حضور داشته باشید. انسان نباید در مسائل دینی و شرعی حیا داشته باشد. حتی یک شک هم داشته باشد شک را با ما درمیان بگذاردکه دیگر شک برطرف بشود ونه اینکه با شک اعمال حج را انجام بدهد و به ایران برگردد و سالها مشغولیت ذهنی یپدا کند که آیا اعمالش را کامل انجام داده است یا نه؟

شرط مُحرم شدن گفتن لبیک است:

ما در مدینه در مسجد شجره محرم شدیم. واجب احرام،گفتن لبیک است. اعمال دیگر مثل غسل و نماز جزء زیباتر کردن کار بودو الا اصل عمل « لَبَّیكَ الّلهُمَّ لَبَّیكَ، لَبَّیكَ لاشَریكَ لَكَ لَبَّیكَ » است.همین را هم گفته باشید، کفایت می کند.محرم شدیم و برای طواف آمدیم. مهمترین شرط طواف وضو است. وسواس و استرس نداشته باشید. به طور طبیعی رفتار کنید. هفت بار از حجر الاسود و از طواف را شروع کنید. اگر توانستید بین خانه و مقام قرار بگیرید. اگر هم جمعیت زیاد بود و نتوانستید اشکال ندارد و در جای خلوتی هم رفتید چهار دور اول جمعیت سنگین است می توانید از پشت مقام هفت دور خانه خدا طواف را انجام بدهید. اگر در تعداد دورهای طواف شک کردید، فکر کنید اگر یادتان نیامد ، طواف باطل است و باید از اول طواف کنید. شک در طواف مانند شک در نماز نیست که اگر در تعداد رکعات شک داشتید، بنا را بر بیشتر بگذارید ونماز صحیح باشد. شک در طواف ، واقعا ندانید چند دور رفتید طواف باطل است. باید یقین داشته باشید.بعد دو رکعت نماز پشت مقام بخوانید، البته یمین و یسار آن هم اشکالی ندارد. به علت ازدحام جمعیت ،حتما چسبیده به مقام لازم نیست، دو رکعت نماز بخوانید این طواف و نماز صحیح است. فاصله صفا و مروه را باید هفت مرتبه بروید. از صفا شروع و به مروه ختم می کنیم.وضو شرط نیست. می توانید بنشینید و خستگی درکنید و دوباره از همان جا ادامه بدهید. بعد از صفا و مروه نوبت تقصیر است یعنی کوتاه کردن مقداری موی سر و ناخن. این عصاره ای از اعمال عمره تمتع بود.این آخرین مرتبه کنترل عمره است . ما هنوز در این شهر هستیم و فرصت دارید تا همه اعمال را انجام بدهید و با شک نمی شود، ادامه داد. اگر شک و شبهه ای است الان وقتش است و می تواند سوال کند. ما در خدمت شما هستیم و هر اشکال یا شکی است بگویید تا برطرف بشود ، با شک نمی توان اعمال حج را انجام داد یا نمی توان باز برگریدم و اعمال را انجام بدهیم. اینها اعمال عمره تمتع بود که الحمدالله همه بدون شک و شبهه و اضطراب و نگرانی همه انجام شد.

غسل قبل از احرام حج

ان شاءالله روز یکشنبه بعد از ناهار غسل کنید به نیت احرام حج ، غسل را هم همانطور که می دانید شستن سر و گردن ، طرف راست بعد طرف چپ است. وقتی غسل احرام می کنید یک نیت ما فی الذمه هم داشته باشید که اگر یک زمانی غسل به گردن تان بوده است، فراموش کردید ، ادا شود. هرچه به مستحبات بیشتر اهمیت بدهید در پیشگاه خداوند، عمل زیباتر خواهد بود و ارزش و قیمت کار بالاتر می رود. اگر بتوانید دعاها را بخوانید بهتر است. دو قرآن داریم ، یکی کلام خداوند که از آسمان بر پیامبر نازل شده است ، یک قرآن دیگر، این دعاها وذکرها و سخنان پیامبر و ائمه است. قرآن صاعد، قرآنی که زمین به آسمان سعود می کند. این دعاها رمز و راز آن کار را هم نشان می دهد. عرفان عمل در این دعاست که مثلا برای چه غسل می کنیم: می گوییم خدایا همان طور که جسمم پاک می شود، روح مرا از جمیع آلودگی ها پاک کن. بعد لباس را در می آوری و نیت می کنی. در همه کارها باید خدارا در نظر داشته باشید و رنگ خدایی داشته باشد. حج برای این است که انسان حاکمیت خدا را بر وجود خودش قبول کند.

حج تسلیم بودن در برابرخداست:

حج در واقع تسلیم بودن در برابر خداست. یک دفعه انسان تسلیم هوای نفس می شود، اینجا تسلیم محض خداییم. خدا می فرماید: هفت دور بچرخید می گوییم : چشم. در فلان مکان نماز بخوانید: چشم. از صفا شروع کنید و به مروه ختم کنید، چشم. و... در مقابل خداوند چون و چرا نمی کنیم. حج در واقع تسلیم شدن و پذیرفتن حاکمیت خداو بر وجود ما ست.« أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ »(1) . حج در واقع تبلور عینی این آیه است که خدا ،پیامبر(ص) و امام را اطاعت کنید. پیامبر(ص) می فرماید: « خذوا انی مناسکم» حج را از من یاد بگیریدو مانند من به جا بیاورید. ما را به شیوه ای حج را برگزار می کنیم که رسول خدا انجام می داد. لباس احرام را به تن می کنیم . لباس اطاعت و بندگی خدا را به تن می کنیم و بعد از ناهار محرم می شویم و نیت می کنید : محرم می شوم به احرام حج و تصمیم دارم محرمات را ترک کنم قرب الی الله. نیابتی ها اینگونه نیت کنند: محرم می شوم به احرام حج و تصمیم دارم محرمات را ترک کنم به نیابت از فلانی قرب الی الله. لبیک را هم این گونه می گوییم: «لَبَّیكَ الّلهُمَّ لَبَّیكَ، لَبَّیكَ لاشَریكَ لَكَ لَبَّیكَ، إنَّ الْحَمدَ وَ النِّعمَةَ لَكَ وَ الْمُلكَ، لاشَریكَ لَكَ لَبَّیكَ» همه مراجع این چنین می خوانند و فتوای آیت الله مکارم شیرازی این است که لبیک آخر را نمی گویند. مُحرم می شویم و منتظر می مانیم که اعلام کنند که چه ساعتی به عرفات برویم. عرفات سرزمین معارفه با خداست.

عظمت روز عرفه در روایات:

دو حدیث ناب راجع عرفات خدمتتان عرض می کنم تا بدانید به چه سرزمینی می روید. در روایات آمده است که در شب قدر همه دعاها مستجاب می شود. اگر مستجاب نشد در روز عرفه و اگر در عرفه مستجاب نشد، دیگر هیچگاه مستجاب نخواهد شد.

میسر بن عبدالعزیز روایت کرد که امام صادق(ع) به من فرمود: «يَا مُيَسِّرُ ادْعُ وَ لَا تَقُلْ إِنَّ الْأَمْرَ قَدْ فُرِغَ مِنْهُ » ای میسر دعا کن و نگو کار از کار گذشته است، «إِنَّ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْزِلَةً لَا تُنَالُ إِلَّا بِمَسْأَلَةٍ » زیرا نزد خدای متعال جایگاهی هست که جز با دعا به آن نتوان رسید، «وَ لَوْ أَنَّ عَبْداً سَدَّ فَاهُ وَ لَمْ يَسْأَلْ‏ لَمْ يُعْطَ شَيْئاً » اما اگر بنده ای دهان خود را ببندد و از خدا درخواست نکند، چیزی به او داده نمی شود «فَسَلْ تُعْطَ » پس دعا کن تا به تو ارزانی شود. «يَا مُيَسِّرُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ بَابٍ يُقْرَعُ إِلَّا يُوشِكُ أَنْ يُفْتَحَ لِصَاحِبِهِ.» ای میسر هیچ دری کوبیده نمی شود مگر اینکه روزی به روی کوبنده آن باز می شود.(2)

عاقبت کار برای امام حسین(ع):

یکی از علمای اخلاق صحبت می کرد که یک بنده خدایی بود که سالهای آخر عمرش بود، به او گفتند به مسجد بیا تا اگر مُردی حداقل یک کار خیر کرده باشی، گفت از من گذشته است ،دیگر مسجد آمدن برای من فایده ای ندارد. ( بالاترین گناه نا امیدی از رحمت خداست. حتی اگر کسی به اندازه کوهها گناه کرده باشد، نباید از رحمت خداوند نا امید بشود، اگر نا امید شد، گناه نا امیدی او از گناهان دیگرش بیشتر است..) گفتند حداقل در مراسم ، چایی بده .گفت چایی دادن هم فایده ای به حالم ندارد.گفتند : پس بخاطر سیدالشهدا یک ذغالی را داخل سماور بینداز . قبول کرد و این کار را کرد. این فرد بعد از مدتی از دنیا رفت، یکی از مسجدی ها در عالم خواب این فرد را دید و از او سوال کرد که سرنوشت تو چه شد؟ گفت : اعمال نیک چیزی نداشتم ولی همان ذغالی که بخاطر امام حسین انداختم ، گره از کارم باز کرد و سیدالشهدا مرا نجات داد. نباید بگوییم کار از کار گذشته و خدا دیگر دعای ما را مستجاب نمی کند. همه چیز را باید از خدا بخواهیم. عرفات جای کاهلی نیست ، جای دعاو خواستن است و باید ازخدا بخواهید.عرفات جای ناامیدی نیست . هرحاجتی دارید که شبهای قدر برآورده نشده است، در این روز از خدا بخواهید ؛ سلامتی و فرج امام زمان ، سلامتی رهبر عزیزمان ،دعا برای کشور و همه مسلمانان جهان و حوائج دیگران را هم مد نظر داشته باشید. عرفات جایی است که دعاها مستجاب می شود.

پیامبر واهل بیتش را در دعا شفیع قرار دهید:

از سلمان فارسی روایت شده است كه گوید: شنیدم رسول خدا صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم می فرمود: « ان الله عزوجل یقول» خداوند عزیز و جلیل می گوید: « یا عبادی، او لیس من له الیكم حوائج كبار لا تجودون بها الا ان یتحمل علیكم باحب الخلق الیكم تقضونها كرامه لشفیعهم؟» ای بندگان من! آیا اتفاق نیفتاده كه: فردی از شما حاجتهای بزرگی بخواهد كه شما آن حوایج را نمی دهید مگر اینكه محبوبترین خلق نزد شما را حاضر كند و شما به احترام آن شفیع محبوب و دوست داشتنی درخواستهای او را بدهید؟« الا فاعلموا ان اكرم الخلق علی و افضلهم لدی محمد و اخوه علی و من بعده الائمه الذین هم الوسائل الی» آگاه باشید و بدانید كه با كرامتترین و برترین خلق نزد من، محمد و برادرش علی و پس از آن ائمه هستند، آنانی كه وسیله تقرب به من می باشند. « الا فلید عنی من همته حاجه یرید نفعها، اودهته داهیه یرید كشف ضررها، بمحمد و اله الطیبین الطاهرین اقضها له احسن ما یقضیها من یستشفعون باعز الخلق علیه » آگاه باشید كه هر كس حاجت مهمی دارد و می خواهد نفعی به او برسد یا مشكلی برایش پدید آمده و خواهان دفع ضرر آن است، اگر مرا به محمد و آل پاكش بخواند، آنچنان حاجتش را بر آورده می سازم كه بهتر و برتر باشد از بر آورده ساختن كسی كه محبوبترین خلق را نزد او شفیع قرار می دهند . سخنان سلمان كه به اینجا رسید، عده ای از مشركین و منافقین در حالی كه او را مسخره می كردند گفتند: ای سلمان! چرا خدا را به اینها قسم نمی دهی تا تو را بی نیازترین و پولدارترین فرد مدینه قرار دهد؟ سلمان پاسخ داد: من خدا را خواندم و از او خواستم كه چیزی به من بدهد كه از حكومت بر كل دنیا برتر و با منفعت تر باشد. من از خدا خواستم و او را به این بزرگواران قسمش دادم كه به من زبانی ذاكر بدهد كه او را احمد و ثنا كند، قلبی بدهد كه شاكر نعمتهای او باشد، بدنی بدهد كه در برابر سختیها صبر نماید و آن خدای عزیز و جلیل این التماسهای مرا اجابت فرمود. این چیزهایی كه من از خدا خواستم از حكومت بر تمامی دنیا و هر چه در آن است، هزار هزار بار برتر و بالاتر است. (3) هر کس مشکل و یا حاجتی دارد ، پیامبر و آل او را شفیع قرار بدهد .بنابراین عرفات جای ناامیدی نیست. بلکه در خانه خدا رفتن و در زدن است تا در باز شود ، مگر اینکه خود انسان کوتاهی بکند.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:

1- سوره مبارکه نسا آیه 59

2- کافی، ج2، ص466

3- وسائل الشیعة ، ج 7 ،باب استحباب التوسل فی الدعاء بمحمد و آل محمد(علیه السلام)



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1507.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.