سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی امام جمعه محترم در جمع زائران حج تمتع کاروان معراج نور کرمان(5) مردادماه97

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 628 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1397.06.05
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جمع زائران حج تمتع کاروان معراج نور کرمان(5) مردادماه97



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله.

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)،

از اینکه به جلسه مناسک احترام می گذارید وحضور پیدا می کنید از همه شما حجاج محترم، برادران وخواهران، مدیریت محترم کاروان وعوامل کاروان صمیمانه تقدیر وتشکر می کنم .استفاده کردیم از صحبتهای بسیار خوب وشیرین جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای حسینی

هر کسی باید یک مرجع تقلید داشته باشد:

در این جلسه مقداری در باب مناسک حج مطالبی را خدمت شما عرض می کنم .مناسک یعنی احکام حج .اولین نکته را به عنوان مقدمه عرض کنم که در جلسات ایران هم مطرح کردم وآن این است که هر کسی باید یک مرجع تقلید داشته باشد وهمانطور که ما در تخصصهای مختلف به متخصص نیاز داریم ، مسائل شرعی ودینی خودمان را هم باید از متخصصش سوال کنیم وقتی که مرجع تقلید مریض می شود پیش دکتر می رود که متخصص است ودکتر هم در مسائل دینی وشرعی خودش باید به مرجع تقلید مراجعه کند و در واقع کسی که نمی داند باید از کسی که می داند سوال کند ،انسان یا باید خودش پزشک باشد دردش راتشخیص بدهد و یا اینکه پیش پزشک برود ،مسائل دینی هم همینطور است ؛این نکته اول بود پس هرکسی باید مرجع تقلید داشته باشد وجامعه مدرسین هم اسامی مراجع تقلید را اعلام کرده اند ، مقام معظم رهبری وچند نفر دیگر ومنحصر به جامعه مدرسین هم نیست .

باقی ماندن برفتوای مرجع قبلی با اجازه مرجع زنده :

حالا این چیزی را که می خواهم در این جلسه عرض کنم وهمه شما هم می دانید وقتی که مرجع تقلید ما از دنیا می رود باید چکار کنیم؟یا می توانیم به طور کلی از مجتهد زنده تقلید کنیم ویا اینکه می توانیم بر فتوای مجتهد مُرده باقی باشیم خوب شما می گویید ما اینها را می دانیم برای چه اینها را برای ما می گوئید ؟ نکته آن این است که من از پیش خودم نمی توانم بر نظر حضرت امام باقی باشم بلکه باید به دستور یک مجتهد زنده باقی باشم که نکته مهم آن این است مثلاً از کسی سوال می کنیم مرجع تقلد شما کیست؟ می گوید حضرت امام ویا آیت الله گلپایگانی و.. ،سوال می کنیم به دستور چه کسی بر این مرجع هستی؟ می گوید دستور نمی خواهد بر این مرجع هستیم این درست نیست و باید حتما به دستور مجتهد زنده باشد ودر دل خودمان نیت می کنیم که خدایا به فتوای مقام معظم رهبری بر فتوای حضرت امام باقی هستم و یا در مسائل جدید از مقام معظم رهبری تقلید می کنیم .این هم یک نکته دیگر بود.
ما در باب مناسک در ایران یک مقدار صحبت کردیم وتاکنون در مدینه در مورد حج نتوانستیم مسئله بگوئیم و در این زمینه سوالات هم زیاد است وجناب آقای شمس الدینی می خواستند جلسه را برای یکشنبه بگذارند ولی من خیلی اصرار کردم که دیر می شود وما باید حتما مسائل مناسک را شروع کنیم وبا شما مرحله به مرحله مناسک حج را بیان کنیم .شما دیدید که در ایران کسانی که در این جلسات آمده بودند اعمال خودشان را درست انجام دادند وکسانی هم که حضور نداشتند در مسائل خود اشکال داشتند وهر کسی که در این جلسات شرکت نکند گیر می کند و اگر اصرار می کردیم که شما در جلسات مناسک حضور داشته باشید به خاطر این است که بدانید نباید طواف را قطع کنید ونباید در هنگام طواف به خانه خدا دست بگیرید تا طواف شما انجام شود و زمانی که طواف شما تمام شد بلافاصله باید نماز بخوانید ویا صفا ومروه را چهارده مرتبه نروید بلکه باید هفت دور بروید واینکه باید از صفا شروع به مروه ختم کنید خوب وقتی که این مسائل را گفتیم در ذهنتان باقی می ماند واستاد کار خودتان می شوید حالا تاکنون هر چه که بوده گذشته است ولی از این به بعد مرتب در جلسات حضور داشته باشید تا مناسک حج را که خدمتتان می گویم خودتان استاد کارخودتان بشوید .

سیزده برنامه حج :

حج سیزده برنامه دارد کلاس عمره فردی بود یعنی هر کسی بصورت فردی خودش اعمالش را انجام می داد ولی کلاس حج در یک روز مشخص وهمه با هم و اجتماعی است وتا بحال ما به زیارت خانه خدا آمدیم واین یک کلاس پایین تری است والان در کلاس بالاتری قرار داریم وما هنوز مَحرم نشده ایم وبایداز حرم بیرون برویم ، عرفات حرم نیست و بیرون از حرم است باید برویم ومَحرم بشویم وآشنا شویم وبا صاحب خانه جلسه معارفه بگذاریم وتا حالا به عشق خانه خدا قدم بر داشتیم واز این لحظه به بعد به عشق و رویت حق جلسه معارفه خدا را ان شاء الله در عرفات داشته باشیم .

مُحرم شدن:

اولین عمل برای اعمال حج تمتع مُحرم شدن است حالا کجا باید مُحرم بشویم؟در همین هتل می توانیم مُحرم بشویم البته یک زمانی که خلوت بود وماشینها کم بودند و راحت تر هم بود بهترش این بود که ما در مسجد الحرام مُحرم بشویم ولبیک بگوئیم ولی امکانپذیر نیست چگونه می شود پنج هزار حاجی را از اینجا با ماشین به مسجد الحرام ببریم ویا اینکه حجاج دیگر که چند میلیون هستند همه بخواهند بیایند اصلاً امکانپذیر نیست بنابراین به ما اجازه دادند که در شهر مکه حتی محلات جدید همه باید مُحرم بشویم پس اولین عمل مُحرم شدن است.وقتی که می خواهیم مُحرم بشویم مستحب است که اول غسل احرام کنیم و نیت آن هم غسل احرام حج است ، تا به حال می گفتیم غسل احرام عمره ولی الان باید بگوئیم غسل احرام حج وغسل را هم که همه می دانید وبعد از غسل نوبت به لباس پوشیدن است حالا راز رمزهای آن هم جای خودش است مثلاً وقتی که غسل می کنیم دعا دارد که دعای آن را می خوانیم که خدایا جسمم که پاک شد روح من را هم پاک کن ،گناه من را هم پاک کن ومستحبات آن هم درمفاتیح نوشته شده است وهر کسی هم که دوست داشته باشد می خواند .

در انجام اعمال وسواس نداشته باشید:

در انجام اعمال، انسان نباید وسواس به خرج دهد مثلاً ده بار لباسمان را بشوئیم بلکه یک مرتبه کافی است ونباید در مصرف آب اسراف کنیم ، کسی که وسواس داشته باشد در واقع به حرف شیطان گوش می کند چون به حرف دلش گوش می دهد که مثلاً یک ذکر را باید آن قدر تکرار کنم تا به دلم بچسبد وخدا می فرماید یک مرتبه بگو ونهایت اشتباه کردی دو مرتبه کافی است و دیگر وسواس لازم نیست وبرای همین است که می گویند دوای درد کسانی که وسواس دارند این است که گوش به حرف شیطان ندهند واگر گفت نمازش باطل است بگوید باطل باشد وباید بگوید خدا نماز صحیح از من نمی خواهد پس باید آنقدر در مقابل وسواسش مقاومت کند تا خوب شود .

حضور به موقع در کنار ماشینها:

بعد از مُحرم شدن باید لبیک بگوید وتا لبیک نگوید مُحرم نمی شود و لبیک هم مثل همان لبیک عمره است وهیچ تفاوتی نمی کند ومقلدین حضرت آیت الله مکارم لبیک آخرشان را نمی گویند و بقیه مراجع لبیک را بطور کامل می گویند وقتی که لبیک گفت بیست وچهار چیز بر انسان حرام می شود والان خیلی خوب شده است و نوبتی است و مدیرمحترم هم به ما اعلام می کند و زائرین محترم تشریف می آورند وسوار برماشین می شوند وهر ساعتی هم که اعلام می کنند با حضور پیداکنید چرا؟ چون همیشه هر کاروانی برای خودش یک ماشین داشت وشاید بیست کیلومتر راه را شب تا صبح باید می رفتیم وآخر کار هم راه را گم می کردیم ولی الان همه ماشینها را برداشته اند وچند ماشین گذاشته اند که اینها به سرعت زائران را می برند ومی رسانند و دوباره برمی گردند بنابراین برای هرکاروانی یک ساعت خاص گذاشته اند و می گویند فلان ساعت باید پایین حضور داشته باشید وبلافاصله ماشین می آید وما باید سوار بشویم و بعد هم ماشین به سرعت حرکت می کند وما را به عرفات می برد .

حضور در عرفات:

اولین جایی که می رویم وحدود بیست کیلومتر تا اینجاست سرزمین عرفات است که حاج آقا به خوبی در مورد آن توضیح دادند ، عرفات برای معارفه است ،معارفه باخداوند تبارک وتعالی است منتهی شب که ما به آنجا می رسیم یک زیارت امین الله در آنجا می خوانیم وچادرهای خانمها وآقایان جداست ونماز جماعت در قسمت آقایان وخانمها جداگانه برگزار می شود ودر صبح در بعثه رهبری برنامه برائت ازمشرکین است واین برنامه برائت و محکوم کردن مشرکین دستور قرآن است واین چیزی نیست که امام اختراع کرده باشند واین سوره برائت در همین مکه خوانده شده است وقتی که این سوره نازل شد آن را به ابوبکر دادند و گفتند که ببر وبخوان وقتی که ابوبکر یک مقدار راه را آمد جبرئیل نازل شد که خواندن این سوره کار ابوبکر نیست بلکه کار علی(ع) است وباید علی(ع) آن را بخواند وبعد به امیرالمومنین(ع) فرمودند : به دنبال ابوبکر برود سوره را بگیر واگر خواست با تو بیاید اشکال ندارد واگر نخواست برگردد ،حضرت امیر آمد واین سوره را درهمین مراسم حج اجرا کرد وقبلاً راهپیمایی هم بود بیزاری از مشرکین و در رأس مشرکین زمان ما هم استکبار جهانی است که هر بدبختی است از این شیطان بزرگ است و عده ای از زائران ما را کشتند و هر سال این مراسم را محدود کردند تا بالاخره مراسم برائت در صحرای عرفات و در چادرهای ایرانیها برگزار می شود در طرف صبح ما هیچ عمل واجبی نداریم وهیچ عمل واجبی برما نیست وما با مدیریت محترم کاروان به مراسم برائت از مشرکین می رویم واین مراسم را انجام می دهیم وبه چادرها می رویم وبعد هم برمی گردیم واصل مراسم از ظهر شروع می شود واذان ظهر را که گفتند ما نمازمان را به جماعت می خوانیم وبعد از نماز بلافاصله نیت وقوف می کنیم و اولاً که اجتماعی است وبعد هم که حج حرف ندارد وهمه آن عملی است ونیازی نیست که ما همه اش حرف بزنیم ، اعمال حج عمل کردنی است وحضور ما در این سرزمین مهم است و آن لحظه ای که حضرت صاحب الامر(عج) هم حضور دارند.

حضور حضرت صاحب الامر(عج) در عرفات:

یعنی از ظهر عرفه امام زمان(عج) هم در همین سرزمین حضور دارند حالا آن کسی که چشم بصیرت و آمادگی دارد وخوشا به حال کسانی که آقا را ملاقات می کنند ، یکی از نایبان حضرت قسم می خورند که امام زمان(عج) هر سال در موسم حج ودر عرفات حضور دارند ومردم را می بینند و مردم هم ایشان را می بینند ولی نمی شناسند واین هم یک درد بزرگ است که ما امام معصوم داشته باشیم و او را بینیم ولی نشناسیم ان شاء الله آن روزی که جهان آماده بشود تا از این ذریه فاطمه(س) بتواند به نحو احسن استفاده کند .

اعمال صحرای عرفات:

خوب حالا در صحرای عرفات باید چه اعمالی را انجام بدهیم؟ بهترین کار که مستحب است خواندن بهترین دعاهاست چون این روز،روز دعا و آشنا شدن با خداست وبهترین دعایی که خوانده می شود دعای سیدالشهداء (ع) است ممکن است کسی سوال کند شماکه می گوئید امام حسین(ع) در عرفات نیامد وحج خودشان را نیمه تمام گذاشتند واصلاً امام عمره مفرده انجام داد وحاجی ها به سمت عرفات آمدند ولی امام حسین(ع) به سمت کربلا رفت آن وقت چگونه شما می گوئید که امام دعای عرفه ر اخوانده اند؟جواب این است که امام در همان سال این دعا را نخوانده اند بلکه در سالهای قبل از آن این دعا را در عرفه می خواندند چون امام حج واجب را چندین مرتبه انجام دادند،در زمانی که حج واجبشان را انجام دادند امام کنار این کوه امدند ومانند دو ناودان از چشمان امام اشک جاری بود و این دعای پُر مغز وبسیار مهم عرفه را می خواندند واین دعا را دو برادر به مجرد اینکه از امام شنیدند آن را حفظ کردند وامروز خدارا شکر دراختیار ماست و یک دعای دیگر هم وجود دارد که خیلی عالی است ولی کمتر خوانده می شود وآن دعای صحیفه سجادیه است وامام سجاد(ع) هم برای روز عرفه دعایی دارند که در این روز خوانده می شود واین روز کارخاص و واجبی نباید انجام بدهیم مثلاً خانمها بگویند جایی باید برویم و نمی توانیم برویم خیر تنها بودن ما در این سرزمین مهم است وبعد ما را با ماشین درچادر می برند وکار خاص دیگری نباید انجام بدهیم ونیت وقوف مان را هم کرده ایم وهمانطوری که پیامبر فرموده اند: « الحج عرفة » (1)یعنی اگر کسی در روز عرفه هر چه زحمت بکشد وبه عرفات نرسد حج او درست نیست وبنیان حج براساس شناخت پرودگار گذاشته شده است.

ارزش وثواب حضور در عرفات:

خوب به عرفات می آئیم .امام صادق(ع) فرمود: « ما من رجل من اهل کوره وقف بعرفه من المومنین الا غفرالله لاهل تلک الکوره من المومنین » هیچ مرد مؤمنی، از اهل هر روستا و شهری که باشد، در عرفات وقوف نکند جز آن که خداوند اهالی مؤمن آن محل را ببخشاید « و ما من رجل وقف بعرفه من اهل بیت من المومنین الا غفرالله لاهل ذلک البیت من المومنین » و هیچ مرد مؤمنی از خانواده ای با ایمان، در عرفات وقوف نکند مگر آن که خداوند مؤمنان از آن خاندان را بیامرزد.(2) خیلی عجیب است شما که آمده اید نماینده شهرتان هستید خدا آن شهر را می آمرزد و موردنظر ولطف خودش قرارمی دهد واین روز، روز گدایی کردن پیش خداست ودیگر هر کسی با هر زبانی در این سرزمین می تواند با خدای متعال حرف بزند واین روز، روز تجدید عهد با خدای تبارک وتعالی است.

دعایی که جبرئیل به حضرت آدم آموزش داد:

روز عرفه دعاهای مختلفی هم دارد و من یک دعایی را یادداشت کرده ام که جبرئیل به حضرت آدم فرمود در روز عرفه این دعا را بخوان : « لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَ بِحَمْدِكَ، عَمِلْتُ سُوءاً وَ ظَلَمْتُ نَفْسِي، فَاغْفِرْ لِي وَ أَنْتَ خَيْرُ الْغَافِرِينَ » خدایا پاک و منزهی تو و تورا شکر می‌کنم. هیچ خدایی جز تو نیست. من عمل بدی انجام دادم. و به خودم ظلم کردم. و به گناهم اعتراف می‌کنم. پس مرا ببخش که همانا تو بخشنده و مهربانی. « لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَ بِحَمْدِكَ، عَمِلْتُ سُوءاً وَ ظَلَمْتُ‏ نَفْسِي، فَاغْفِرْ لِي وَ ارْحَمْنِي وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ » خدایا پاک و منزهی تو و تورا شکر می‌کنم. هیچ خدایی جز تو نیست. من عمل بدی انجام دادم و به خودم ظلم کردم و به گناهم اعتراف می‌کنم. پس مرا ببخش که همانا تو برترین بخشندگان هستی. « لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ، سُبْحانَكَ اللَّهُمَّ وَ بِحَمْدِكَ، عَمِلْتُ سُوءاً وَ ظَلَمْتُ نَفْسِي، فَتُبْ عَلَيَّ إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيم‏ » خدایا پاک و منزهی تو و تورا شکر می‌کنم. هیچ خدایی جز تو نیست. من عمل بدی انجام دادم و به خودم ظلم کردم و به گناهم اعتراف می‌کنم. پس مرا ببخش که همانا تو توبه‌پذیر و مهربان هستی.(3)

راز وقوف در عرفات:

حالا چرا باید به عرفات برویم راز و رمز آن را امیرالمومنین(ع) بیان می کنند.در روایتی است که در آن از امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) درباره وقوف در عرفات پرسش شد که چرا وقوف در حرم واجب نشد؟ آن حضرت فرمود: «لأنَّ الْکَعبةَ بیتُهُ، وَالحَرَمَ بابُه، فَلمّا قصدوه وافدین وقفهم بالباب یَتَضَرَّعونَ» چون کعبه، خانه خدا و حرم، درِ آن خانه است. پس چون آهنگ‏آن را کنند خداوند آنها را در کنار آن در نگه دارد تا به درگاهش تضرّع کنند.(4) بنابراین بهترین سوغاتی که ما می توانیم برای همیشه با خودمان همراه برداریم این است که در عرفات ان شاء الله پرونده خودمان را نورانی کنیم وبعد از آن حرکت می کنیم وبه سمت مشعر می آئیم که دیگر باید درجلسات بعدی خدمتتان عرض کنم واز این سیزد ه عمل حج ما دوعمل آن را گفتیم وان شاء الله باید قبل از عرفات ما این جلسات را برگزار کنیم .خوب من ادامه جلسه را به مدیر محترم واگذار می کنم .

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.


پی نوشت:

1- عماد زاده، حسین، دعای عرفه امام حسین علیه السلام، مکتب قرآن، ص 6.

2- وافي، ج 2، ص 42.

3- قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج‏۱، ص: ۴۵.

4- الکافی، ج 4، ص 224.



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1504.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.