سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم ختم والده آقای ایرانمنش از حجاج کاروان معراج نور کرمان مکه مکرمه شهریور97

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 636 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1397.06.19
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم ختم والده آقای ایرانمنش از حجاج کاروان معراج نور کرمان مکه مکرمه شهریور97



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG




الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ادرکنا واغثنا

از طرف خودم و همه شما برادران و خواهران و همه ضیوف الرحمان و همین طور از جناب آقای حسینی و مدیریت محترم کاروان، این مصیبت عظمی و وفات والده محترم جناب آقای ایرانمنش و سرکار خانمها را تسلیت عرض می کنم. واقعاً ما هم در غم و اندوه شما ، شریک هستیم و غمی که بر دل شما آمده است بر دل تک تک ما هم وارد شد . از خدای متعال برای شما و بر این مصیبت عُظمی، طلب صبر و استقامت می کنم.

ثواب دعا واستغفار برای والدین:

در روایتی از امام باقر (علیه‏السلام) آمده است : «بنده ‏ای در حال حیات پدر ومادرش به آنها نیکوکار است، ولی پس از مرگ، آنها را فراموش می‏کند و بدهی ایشان را نمی‏پردازد و برای آنها طلب رحمت نمی‏کند، خداوند او را جزو عاق والدین ثبت می‏کند، اما بنده دیگری در حال حیات، عاق والدین است ولی پس از مرگ با دعا و استغفار آنها را یاد می‏کند، خداوند او را نیکی کننده به والدین ثبت خواهد فرمود» (1)

پرداخت دیون والدین پس ازمرگ آنها

خدا نکند کسی در زندگی دچار عاق والدین شود. نفرین پدر و مادر باعث از هم پاشیدن زندگی می شود، باید قدردان پدر و مادری بود که این همه برای ما زحمت کشیده اند حتی بعد از وفات ، آنهارا فراموش نکنید. اگر قرضی و یا دِینی برگردن دارند،بپردازید و یا نماز و روزه های قضای آنها را ادا کنید. به طور کلی وقتی شخصی فوت می کند، ابتدا باید از اصل مال میت ، دیونی را که بر گردن دارد جدا کنند ولی متاسفانه امروز وُراث فقط دنبال سهم الارث خود هستند و به قرض ها و دیونی که بر گردن میت است ، توجه نمی کنند. چند چیز باید قبل از تقسیم اموال میت از مال او جدا شود : نماز ، روزه ، حج ، بدهی به مردم، خمس، زکات که باید از اصل مال بردارند و هرچه ماند بین وراث تقسیم شود که حلال و طیب است. اگر بدون توجه به این دیون ، اموال را تقسیم کنند، مورد عاق والدین قرار خواهند گرفت.

قسمت دوم حدیث این است که شخصی در زمان حیات به حق پدر و مادر کوتاهی کرده است و رسیدگی نمی کرده است ولی همین که آنها از دنیا رفتند پشیمان می شود.او در زمان حیات عاق است ولی بعد از فوت خیرات کند و نماز و روزه های آنهارا ادا کند آن عاق قبلی برداشته می شود. ان شاءالله که خداوند پدر و مادرهایی زنده هستند را سالم و تندرست بدارد و روح همه کسانی را هم که از دنیا رفتند شاد بگرداند و خداوند اموات شما و اجدادتان را بیامرزد.

بحث حج را دامه می دهیم:

اعمال منا را مرور می کنیم: روز عید قربان، اول سنگ زدیم، بعد قربانی را انجام دادیم و بعد هم عمل تقصیر یا حلق را انجام دادیم. شب یازدهم ، هم نیت بیتوته کردیم. روز یازدهم جمره اول و دوم و سوم هرکدام هفت سنگ زدیم . شب دوازدهم در منا بیتوته کردیم. روز دوازدهم ،جمره اول ،دوم سوم ،سنگ هایمان را زدیم. پنج عمل باقی مانده و دوچیز هنوز برما حرام است و حلال نشده است.یک استفاده از عطر و بوی خوش و خوردن چیزهایی که خوش بو است.مثل گیاهان معطر زعفران، زنجبیل ، هل و دوم رابطه زن و شوهری که هنوز حرام است.

اعمال حج تمتع:

حج سیزده عمل دارد که هشت عمل را انجام دادیم. اولین عمل طواف حج یا طواف رکن ویا طواف زیارت است. بعد دو رکعت نماز پشت مقام بود. برای طواف ،وضو و لباس پاک لازم بود . اگر خمس لباس تان را نداده باشید و اصلاً اهمیتی به خمس نداده باشید، قطعا حج شما مشکل پیدا می کند. برای احتیاط علاوه بر لباس های احرام، خمس یک لباس دیگر را هم که میخواهید با آن طواف کنید بپردازید تا پاک شود. با وضو هفت دور دور خانه خدا بچرخید و دو رکعت نماز بخوانید . حالا چرا در طواف باید خلاف عقربه ساعت بچرخیم؟ چند وجه برای آن ذکر شده است اینکه قلب سمت چپ است و قلب نزدیک ترین عضو به خانه خداست. باید نزدیکترین عضو به خدا ، نزدیک خانه باشد .از نظر علم فیزیک هم ثابت شده است که اگر برخلاف عقربه های ساعت حرکت کنیم ،جذب می شویم و داخل می شویم ولی اگر در جهت عقربه های ساعت بچرخیم طبق قانون فیزیک به بیرون پرت می شویم و جدا می شویم. حرکت در جهت خلاف عقربه های ساعت بر دور خانه خدا ، انسان جذب حق می شود. همه اعمال حج، مطابق قوانین الهی است منتهی برخی از آنها را انسان درک می کند و راز و رمز برخی دیگر بر ما آشکار نشده است . طواف هفت دور است، توصیه می کنم طواف ر ا به هیچ وجه قطع نکنید، حتی اگر دیوار خانه خدا خلوت شد و هیچکس نبود، شما حق ندارید طواف واجب را قطع کنید . بعد پشت مقام دو رکعت نماز می خوانیم. نماز خواندن پشت مقام ، یعنی ایستادن پشت سر ولی خدا ، پشت خلیل حق بودن که مظهر توحید است. پس پشت مقام دو رکعت نماز می خوانید. اگر در حین خواندن نماز به شما تنه زدند و نمازتان را شکستند، دوباره نیت می کنید : نماز طواف زیارت برای حج انجام می دهم قربت الی الله و نمازتان را می خوانید.

صفا ومروه:

عمل سوم ، سعی بین صفا و مروه است . از صفا شروع کنیدو به مروه ختم شود. اگر در صفا وضو نداشته باشید ،اشکال ندارد . می توانید بین آن بنشیندو یا با ویلچر بروید. می توانید آب بخورید ولی باید از همان جایی که قطع کردی، دوباره شروع می کنی. رفت و برگشت باهم هفت مرتبه می شود.

سوال : اگر طواف زیارت و نماز آن و صفا و مروه را انجام دادید وخسته شدید، آیا می توان طواف نسا ونماز آن را به روز بعد موکول کرد؟ بله، اشکالی ندارد. می توانید روز بعد بقیه اعمال را انجام دهید. این پنج عمل را بعد از اعمال منا باید انجام بدهیم.

نکته دوم این است که کاروان دسته جمعی می رود، باید صبر کنیم تا هر وقت اتوبوس هایی که سازمان حج و زیارت برای حمل و نقل زائرین گذاشتند ،خلوت تر شد و طواف از سنگینی افتاد، با مشورت آقای حسینی و مدیر محترم کاروان ،برای انجام اعمال برویم. افرادی را هم که معذور بودند،فردای آن روز می بریم. حالا شاید چند روز طول بکشد تا نوبت ما بشود. حال سوال این است: آیا کسی که خودش با اعمال آشناست ، می تواند پیاده برود و اعمال را انجام بدهد؟ از نظر ما اشکالی ندارد می تواند خودشان اعمالشان را انجام بدهند. اما یک نکته دیگر : خانمهایی که می ترسند زمان عادت ماهیانه آنها برسد و نتوانند خانه خدارا زیارت کنند، برای آنها هم یک برنامه دیگری داریم. ماشین ها از شب یکشنبه آزاد می شود. اگر این خانمها فرصتی ندارند می توانند صبح یکشنبه اسم بنویسند و با همسرشان بیایند ،حالا بنده یا آقای حسینی هم با آنها می رویم تا زودتر اعمالشان را انجام بدهند و بعداً به مشکل نخورند. اما اگر کسی اصراردارد که حتما صبح شنبه برای طواف برود، باید کرایه اش را خودش حساب کند، چون حج و زیارت آن زمان ماشین ندارد و کاروان هزینه را نمی پردازد. خودش باید کرایه خودش حساب کند .حالا شاید ماشینی مجانی آنها را برد یا چند نفر باهم شدندو کرایه تقسیم شد ، پس می توانند بروند ویکی از ما همراه آنها می رویم تا اعمالشان را انجام دهند. اینها همه احتمالات پیش رو بود. ولی نکته ای که باید خدمتتان عرض کنم این است که خوشبختانه کاروان ما هنوز فرصت زیاد دارد و یازده روز دیگر هم مهمان خدا هستیم فرصت کافی برای انجام این عمل داریم. هیچ ضرورتی ندارد که با عجله اعمال را انجام بدهیم . شاید کاروانهای دیگر وضعیت شان با ما فرق کند . برخی از آنها باید هرچه زودتر اعمال را انجام بدهند و به مدینه بروند ولی ما از مدینه آمدیم و در مکه فرصت برای انجام اعمال داریم. از 5 شهریور پرواز شروع می شود .خودتان را با کاروانهای دیگر مقایسه نکنید که چرا آنها زودتر اعمالشان را انجام می دهند. چند سال پیش که ما زائر آوردیم، حدود صدو هشتاد زائر داشتیم که در زمان محدود باید اعمال را انجام می دادندو عازم مدینه می شدیم.چون فرصت نداشتیم، زائرها را با پای پیاده و با سرعت بردیم تا اعمال شان را انجام بدهند و عازم مدینه شدیم ولی الان هیچ عجله و شتابی درکار نیست.

در عین حال برای اینکه شما به مضیقه نیفتید و اینکه فکر نکنید به شما توجه نکرده ایم در صورتی که می خواهید هر چه زودتر اعمال خودتان را انجام بدهید، به آقای حسینی و مدیر کاروان مراجعه کنید و هماهنگ کنید تا با همراهی آنها برای انجام اعمال بروید.فقط حتما خانمها توجه داشته باشند که هرگز بدون همراه مرد سوار تاکسی نشوند که به هیچ وجه نمی توان به عربها اعتماد کرد.


پی نوشت:

1- اصول کافی، جلد 3


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.