سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جمع حجاج حج تمتع کاروان معراج نور کرمان مراسم قرائت حدیث کساء شهریورماه97

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 702 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1397.06.19
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جمع حجاج حج تمتع کاروان معراج نور کرمان مراسم قرائت حدیث کساء شهریورماه97



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

بنده با اجازه شما شرحی را بر این حدیث کساء که خوانده شد خدمتتان عرض می کنم.

حدیث کساء از احادیث بسیار معتبر واز جابر ابن عبدالله انصاری نقل شده است وجابر فرزند شهید عبدالله بود که در رکاب پیامبر(ص) به شهادت رسیده ودر اسلام از ارزش بالایی برخوردار است وعمر طولانی هم داشته است ونکات بسیار مهمی در این حدیث کساء وجود دارد که توجه به آنها بسیار مهم است .

منظور از اهل بیت چه کسانی هستند:

اولین نکته اینکه پیغمبر خدا(ص) مهمترین فرمایشات خودشان را در سال دهم هجرت که حج برگزار کردند وفرمودند: من از دنیا می روم ودر بین شما دو چیز را باقی می گذارم قران وعترت واهل بیت من وبعد فرمودند این دو از هم جدا نمی شوند وشما هم به این دو متمسک باشید(1) .سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که منظور از اهل بیت چیست؟ آیا اهل بیت یعنی اهل خانه ، همسران رسول خدا را هم شامل می شود؟ رسول خدا (ص) همسران متعددی داشتند که شما قبر تعدادی از آنها را زیارت کردید ودر شهر مکه هم قبر دو تا از همسران پیامبر(ص)(حضرت خدیجه(س) و ام المومنین میمونه) قرار دارند. آیا آنها اهل خانه محسوب می شوند؟ پیغمبر فرمودند : من از دنیا می روم وشما پیرو قران واهل بیت من باشید و با دو شیوه اهل بیت خودشان را معرفی کردند یکی در همین حدیث کساء آمده ویکی هم وقتی که آیه تطهیر نازل شد

اهل بیت پیامبر چه کسانی هستند:

ابن عباس می‌گوید: بعد از نزول آیه تطهیر، پیامبر نه ماه هنگام هر نماز، کنارخانه حضرت علی(ع) و زهرا (س) می‌آمد و می‌فرمودند: «السلام علیکم و رحمه الله و برکاته اهل البیت إِنّما یُریدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیرًا» و این سلام را در هر روز پنج مرتبه به فاطمه(س) و اهل بیت او می‌داد (2) . این عمل پیامبر برای این بود که تا در بین مسلمانان مشخص کنند که اهل بیت من فقط امیرالمومنین (ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن(ع) و امام حسین (ع) هستند.

حدیث کساء تیبیین کننده آیه تطهیر:

یکی دیگر از راههایی که حضرت با آن اهل بیت خود را مشخص کردند، همین حدیث کساء است که پیامبر به منزل حضرت زهرا(س) آمدند وقتی که کسالتی در وجود مبارک حضرت زهرا(س) بود ،عبایی را که دور خودشان گرفتندو ابتدا امام حسن وامام حسین(ع) و امیرالمومنین(ع) وبعد هم حضرت زهرا(س)امدند وپیغمبر(ص) عبا را روی آنها انداختند وفرمودند: خدایا اینها اهل بیت من هستند تا جایی که ام سلمه هم که در آن خانه حضور داشت از رسول خدا سوال کرد: آیا من هم با شما هستم. حضرت فرمود: « انک الى خیر» تو بر خیر و نیکى هستى (اما در زمره این گروه نیستى)(3) .آیه تطهیر عصمت وپاکی وتطهیر اهل بیت را تبیین می کنند و شامل شما نمی شود. این حدیث کساء مشخص کننده وتبیین کننده این آیه است ومهمترین پیام رسول خدا(ص)که من از دنیا می روم ودو چیز را در بین شما باقی می گذارم که بعداً اختلافی نداشته باشید قران وعترت است و مراد از عترت همان حضرت علی و حضرت زهرا و امام حسن و اما محسین است.و از این طرق اهل بیت (ع) خود را مشخص کردند.

مقام والای حضرت زهرا(س) در حدیث کساء:

نکته دومی که در این حدیث کساء (4)وجود دارد این است که مقام حضرت زهرا(س) را نشان می دهد چگونه مقام حضرت هرا(س) را نشان می دهد؟ وقتی که جبرئیل سوال می کند « يا رَبِّ وَمَنْ تَحْتَ الْکِسآءِ »خدایا زیر این عبا چه کسانی هستند؟ما اگر باشیم جواب می دهیم زیر این عبا پیغمبر(ص)وبعدش حضرت علی (ع)وبعد حضرت فاطمه(س) وبعد هم امام حسن وامام حسین(ع) هستندولی شما در این حدیث مقام فاطمه (س) را ببینید وقتی که خدای متعال می خواهد بیان کند که چه کسانی در زیر این عبا هستند می فرماید: « هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها » چهار کلمه است این چهارکلمه غوغا واعجاز کرده است ودر این چهار کلمه تنها اسمی که درظاهر نام برده شده، فاطمه(س) است وشش مرتبه دیگر هم تکرار شده است یعنی در همین چهارکلمه نام فاطمه(س) برده شده است حالا چگونه امده است؟ هُم یعنی اینها،فاطمه که اسم است وابوها این "واو" در زبان عربی "واو عطف" است یعنی فاطمه که این دومرتبه شد وابوها یعنی پدرفاطمه واین "ها" هم به فاطمه برمی گردد و"بعلها "یعنی فاطمه وهمسر فاطمه وتا اینجا پنج مرتبه شد و"بنیها"یعنی فاطمه وفرزندان فاطمه ، کسانی که به زبان عربی آشنایی دارند میدانند که درهمین سه کلمه ای که خدای متعال در جواب جبرئیل بیان کردند هفت مرتبه نام فاطمه تکرار شده است که یک مرتبه اسم ظاهر وشش مرتبه هم واو عطف وضمیر ها برای مفرد مونثه اشاره شده است واین مقام والای حضرت زهرا(س) را می رساند این مؤید آن حدیث است که خدای متعال به پیامبر(ص) می فرماید: « ای رسول ما، اگر تو نبودی هیچ چیز را نمی‌‌آفریدم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود ، نه تو را و نه علی را نمی‌آفریدم...»(5) مقام بلند حضرت زهرا(س)در این حدیث کساء که نقل کننده این حدیث و تائید کننده این ماجرای معرفی اهل بیت از زبان حضرت زهرا(س) است این هم نکته دوم بود.

حدیث کساء درس زندگی:

نکته سوم هم این حدیث درس زندگی است وبه ما درس زندگی می دهد شما ببینید که در این حدیث چقدر ادب نهفته است پسرشان امام حسن(ع) به منزل می آید ومی گوید" السَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمّاهُ" و پاسخ می شنوند: " وَعَلَیْكَ السَّلامُ یا قُرَّةَ عَیْنى وَثَمَرَةَ فُؤ ادى " سلام بر تو ای میوه دلم،شما ادب را ببینید نحوه برخورد مادر با فرزندان چگونه است ویا وقتی که امام حسین(ع) وارد خانه می شود " السَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمّاهُ اِنّى اَشَمُّ عِنْدَكِ راَّئِحَةً طَیِّبَةً كَاَنَّها راَّئِحَةُ جَدّى رَسُولِ اللَّهِ»بوی خوشی رادر خانه استشمام می کنم وحضرت می فرمایند: بوی پیغمبر در خانه ماست وبرادرت امام حسن(ع) با پیغمبر زیر عبا هستند وامیرالمومنین(ع) وارد می شود ومی فرماید: " السَّلامُ عَلَیْكِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ" ومی بینیم که چقدر مودبانه برخورد می شود وبعد هم حضرت زهرامی فرمایند: " وَعَلَیْكَ السَّلامُ یا اَبَا الْحَسَنِ وَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ"این بیان کنیه در زبان عرب برای احترام فوق العاده است وقتی که می خواهند نام کسی را با ادب ذکر کنند. او را با القاب زیبا صدا می زنند وانسان هرچه که روی این حدیث کساء تأمل کند درسهای بسیار زیادی برای زندگی دارد ، درس انسانیت وسیاست و ولایتمداری وادب است و به خاطر همین است که حدیث کساء این موقعیت را پیدا کرده است که امیرالمومنین (ع)می فرمایند: پیش خدا چه عظمتی دارد که پیغمبر دومرتبه قسم یاد می کنند که در هرمحفلی این حدیث کساء قرائت شود هر کسی غم وغصه ای ویا هر حاجتی داشته باشد به برکت اهل بیت حاجتش برآورده می شود ومن هم واقعاً تشکر می کنم که در آخرین روز حضور ما در سرزمین منا ، حجت الاسلام والمسلمین حاجی آقای حسینی این حدیث را بسیار زیبا قرائت کردند وهمه ما بهره بردیم .خوب من دیگر بیش ازاین صحبت نمی کنم ودعا می کنیم .می گویند وقتی که دعا می کنید این کلمه "یا الله "را یک نفس بگویید تا گره از کار شما باز شود و من هم دوباره تکرار می کنم تا اگر تاکنون گره ای باز نشده به برکت این حدیث کساء باز شود.

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته .


پی نوشت:

1- حدیث ثقلین ، کمال الدین وتمام النعمة، ج1، باب22، ص233 234

2- فدک ذوالفقار فاطمه، سید محمد واحدی، ص55، به نقل از دُر المنثور

3- طبرسى" در" مجمع البیان" ذیل آیه مورد بحث- این حدیث به طرق دیگر نیز از" ام سلمه" به همین مضمون نیز نقل شده است (به" شواهد التنزیل" حاکم حسکانى جلد 2 صفحه 56 به بعد مراجعه شود)

4- علامه حلّی، حسن بن یوسف، نهج الحقّ و کشف الصدق، ص 228 و 229، دارالکتاب اللبنانی، بیروت، چاپ اول، 1982م؛

5- لولاک لما خلقت الافلاک و لو لا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما» / مستدرک سفینة البحار، 3/334

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.