سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

گردهمایی مداحان شهرستان زرند با حضوروسخنرانی امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 422 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1397.06.21
 
در آستانه فرا رسیدن ماه محرم گردهمایی مداحان اهل بیت شهرستان زرند با حضوروسخنرانی امام جمعه محترم ومداحان شهرستان مورخه97/06/21 درمحل ادار ه فرهنگ وارشاد اسلامی برگزار شد.




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه رؤسای هیئت های مذهبی ومداحان شهرستان مورخه97/06/17



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع)، السلام علیکم یا شهداء، یا سعدا، یا نجباء،

خدای متعال را شکرگزارم که توفیق عنایت فرمود تا در جمع ارکان دینداری شهرستان ، مداحان اهل بیت و رؤسای هیئت های مذهبی حضور پیدا کنم. از مسئولین محترم، مداحان شهرستان وجناب آقای منصوری که زمینه حضور بنده را فراهم کردند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. از صحبت های آقای منصوری مسئول امر به معروف و نهی از منکر هم استفاده کردیم وهمین طور از جناب آقای نگاری زاده با اشعار بسیار زیبایی که سرودندو خواندند صمیمانه تشکر می کنم. امروز17شهریور یادآور شهدای میدان ژاله و جمعه سیاه است. یادمان باشد ما هرچه داریم از برکت امام(ره) و از برکت دفاع مقدس و از برکت شهدای قبل و بعد انقلاب است. ان شاءالله خداوند روح جمیع شهدا ،خصوصاً شهدای 17شهریور را که طاغوت را روسیاه کردند شاد بگرداند ، صلواتی مرحمت بفرمایید.

از مجری محترم و مداح محترم تشکر می کنم ، برای سلامتی شان صلواتی مرحمت بفرمایید. مداحی برای اهلبیت و ستایشگری برای آنها یکی از کارهای مقدس ، با ارزش و مورد عنایت و مورد تشویق اهل بیت بوده ، هست و خواهد بود و اگر عاشورا زنده و ماندگار مانده است وهمین طور ماندگاری اسلام، از برکات مجالس امام حسین(ع) ، مداحی ، روضه خوانی برای سیدالشهدا بوده است.

ثواب گریاندن برای امام حسین(ع)

از ابوهارون مکفوف(مداح و شاعر اهل بیت) نقل است که: روزی خدمت امام جعفر صادق عليه‏‌السلام مُشرف شدم ، حضرت به من فرمود: شنیده ام درباره‏ جدم حسين عليه‏‌السلام شعری سروده ای ، آن را برایم بخوان. من شعري برايش خواندم و امام(ع) به من گفت: آن چنان که در مجالس براي خود مي‏‌خوانيد برايم بخوان، منظورش، با رقت و سوز، بود و من چنين خواندم: " گذرت که بر جسد حسين افتاد، به استخوان‏هاي پاکش بگو: (اي استخوان‏هاي پاک، هميشه از باران ابرهاي متراکم وپُربار، بهره‏‌ور سيراب باشي.) " ابوهارون می گويد: امام صادق عليه‌‏السلام گريست و سپس گفت: بيشتر بخوان! قصيده ديگري برايش خواندم و او باز گريه کرد، و من از پشت پرده نيز صداي گريه شنيدم.وقتي که حضرت آرام شدم، حضرت گفت: اي اباهارون هر کس در رثاي حسين عليه‏‌السلام شعري بخواند، بگريد و ده کس را بگرياند، بهشت براي آنان حتمي گردد. و هر که در رثاي حسين عليه‌‏السلام شعري بخواند، بگريد و پنج کس را بگرياند، باز بهشت براي آنان نوشته شود و هر کس در رثاي حسين عليه‏‌السلام شعري بخواند، بگريد ويکي را بگرياند، باز هم بهشت بر آن دو ضرور گردد. هر که در نزد او از حسين عليه‏‌السلام يادي شود و از چشمان او به مقدار پر مگسي اشک بيرون آيد، پاداش نيکي با خدا باشد و خدا براي او، به کمتر از بهشت راضي نباشد.(1)

دِعبِل وقرائت شعرش درمحضر امام رضا(ع)

دعبل یکی از شعرای متعهد اهل بیت است، که می گفت : پنجاه سال است چوبه دار را بر پشت خودم حمل می کنم. هم مدح اهل بیت و هم ذم دشمنان اهل بیت را داشت. وقتی دعبل شعر "مدارس آیات" را سرود ؛ گفت: این شعر را جزء در محضر امام رضا(ع) نمی خوانم و به مرو نزد امام رضا (ع) رسید و شعر مدارس آیات خودش را خواند. موضوع این شعر ، اهل بیت و مشکلات آنها و همچنین خانه هایی که قبلاً در آنها قرآن تلاوت می شدو تعطیل شده بودند، و زمانی که شعرش به بیتِ نحوه شهادت امام موسی کاظم(ع) رسید، حضرت (ع) گریه کردند وفرمودند: دعبل اجازه می دهی دو بیت هم من به شعرت اضافه کنم. گفت : بله ، ای پسر رسو ل خدا. حضرت فرمودند : "وَ قَبرِ بِطوسُ یا لَهَا مِن مُصیبَه * اَلَحتُ عَلَی اَلاَحشاءِ بِالزَّفَراتِ اِلیَ الحَشرحَتی یَبعَثَ اللُه قائِماًً * یَفرُّجُ عَنَا الغَمّ وَ الکُرُبات" (و در شهر طوس قبه ای خواهد بود و مصیبت صاحب آن قبر آتش آه و حسرت را بر دل ها می افروزد*آتش این مصیبت ها تا روز قیامت در دل ماست تا روزی که خداوند متعال قائم آل محمد(ص) را ظاهر سازد *و ظهورش این هم و غم را زایل سازد)؛آن لحظه دعبل از امام پرسیدند: یا امام رضا این قبری که فرمودید در طوس است قبر کیست؟ امام (ع) فرمودند: " قَبري" يعني آن قبر من است. "وَ لا تَنقُضِي اَلايام وَ الَليالي" و روزهاي و شبها به آخر نمي رسد"حَتي يَصيرُ طُوسِ مُختَلِفُ شِيَعي وَ زُوّاري" تا طوس محل رفت و آمد شيعه و زائران من گردد، " اَلا فَمَن زارَني في غُربَتي بِطُوسِ کانَ مَعي فِي دَرَجَتي يَوم القِيامَة مَغفُوراًً لَهُ " بدان هر که مرا در ديار غربتم در طوس زيارت کند، روز قیامت با گناهان آمرزیده هم درجه‏ی من خواهد بود.هنگامی که دعبل این ابیات را برای امام رضا (ع) خواند، امام بسیار گریه کردند و به دعبل فرمودند: "یا خُزاعِیَ نَطَقَ رُوحِ القُدُس عَلی لِسانِک بِهذَینِ البَیتَینِ"ای‌ خزاعی‌ این‌ دو بیت‌ را روح‌ القدس‌ بر زبان‌ تو جاری‌ کرده‌ است‌. (2)

صِلِه امام رضا(ع)به دِعبِل خُزاعی:

هنگامی که دِعبِل شعرش را تمام کرد، حضرت امام رضا (ع) ده هزار سکه رضویه (که نام مبارک امام رضا(ع) روی آنها نوشته شده بود)به دعبل هدیه دادند که دعبل قبول نمی کرد ،امام فرمودند : قبول کن یک روز به کارت می آید؛ بعد به خانم هایی که آنجا بودند فرمودند: شما هرچه زیور آلات دارید به دعبل بدهید و اینگونه از شعرا تجلیل می کردند ، دعبل از امام رضا(ع) خواست تا یکی از لباس هایشان را به عنوان هدیه به او بدهد و امام یکی از پیراهن های خودشان را آوردند و فرمودند: من با این پیراهن هزار رکعت نماز خواندم ،آن را با خود داشته باش و در راه که دعبل می آمد دزد ها حمله کردند و هر چه که قافله داشت همه را بردند و سکه های دعبل و لباسی را که امام رضا (ع) به او داده بودند را نیز از او گرفتند و دعبل از اینکه لباس را از دست داده بود خیلی ناراحت شد و در همین طور حال بود که دید یکی از همان دزد ها در حال تکرار شعر دعبل بود که دعبل از آن دزد پرسید : می دانی این شعر از کیست؟ گفت : بله شاعرش دعبل است گفت : من دعبل هستم ، دعبل را نزد رئیس دزد ها را بردند که از او پرسید: اگر دعبل هستی کل آن شعری را که پیش امام رضا(ع) خوانده ای ،برای ما بخوان تا حرفت را باور ‌کنیم و دعبل تمام شعر را خواندو به برکت دعبل تمام اموال قافله را برگرداندند. منظورم این است که این شعر چقدر موثر بود ،سراسر پیچیده بود و حتی دزد ها هم آن را حفظ کرده بودند و بعد دعبل به قم آمد،جوانان قمی شنیده بودند که دعبل پیراهن امام رضا(ع) را دارد گفتند: دعبل پیراهن امام را به ما بفروش و یا حداقل یک تکه از لباس را به ما بده و هر چه اصرار کردند دعبل لباس را نداد، جوانان حمله کردند وهم پولهایش و هم پیراهن را گرفتند ، دعبل گریه کنان به شهر آمد و نزد بزرگان شهر رفت و به آنها متوسل شد که پیراهن را به من برگردانید، که قبول نکردند، با اصرار و التماس زیاد قبول کردند تا فقط یک آستین از پیراهن را به او بدهند و سی درهم از پولها را نیز به او برگرداندند، دعبل به بصره یا کوفه آمد و کنیزی داشت که مورد علاقه‌اش بود، وقتی به خانه‌اش برگشت، آن کنیز به مرض سختی مبتلا شده بود و بینایی خودش را از دست داده بود. وقتی عجز و ناتوانی پزشکان را نسبت به درمان او دید، به یاد آن قسمت (آستین) از پیراهن امام رضا (ع) افتاد که با خودش از مرو آورده بود. شبانگاهان آن بخش از لباس امام را به چشمان کنیزش بست. کنیز که صبح از خواب برخاست، دیدگانش از برکت آن شفا یافته بود (3). مردم که متوجه شده بودند ،دعبل سکه های شخصِ امام رضا (ع) را دارد ،از او خواستند هر سکه ای را به هزار درهم به آنها بفروشد و دعبل از این طریق زندگی عادی خودش را پیدا کرد .

نقش شعرا در دفاع از اهل بیت:

بنابراین شعرا نقش خیلی مهمی دارند و با شعر و کلام خودشان می توانند از اهل بیت دفاع کنند.این بُرد شعر است، زمانی که نه رادیو و تلویزیون بوده است اینگونه شعر تاثیرگذار بوده است. طاغوت و حکومت عباسی را هجو می کردند و اینگونه با ظلمِ ظالم مبارزه می کردند و شعرشان ابعاد مختلف داشت . مثلاً وقتی یک شعر می سرودند، همه جانبه بود. همین شعر دعبل علاوه بر اشاره به ماجرای کربلا ، وقتی تشویق میکند ماجرای شهدای فخ را هم توضیح می دهد. ماجرای شهدای فخ کربلای دوم است که در جریان آن بیش از صد نفر از امامزادگان را سر بریدند، در زمان هادی عباسی یکی از اولاد ائمه به نام حسین بن علی قیام می کند، و شهر مدینه را از جرثومه فساد عباسی پاک می کندو با یاران خودش حرکت می کند و به مکه می آید . هشتم ماه ذی الحجه خلیفه عباسی با او درگیر می شود و بیش از صد نفر از سادات و اولاد ائمه به شهادت می رسند و سر همه را از تن جدا کردند و سرها را به بغداد بردند.امام کاظم علیه السلام در آن مجلس حاضر بودند و فرمودند: «اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَیهِ رَاجِعُون ، مَضَی وَ اللّهِ مُسلِمًا صَالِحًا صَوّامًا آمِرًا بِالمَعرُوف نَاهِیًا عَنِ المُنکَر مَا کَانَ فِی اَهلِ بَیتِهِ مِثلِه… » همه از خداییم و به سوی او باز می گردیم ، او از نزد ما رفت در حالی که به خداوند مسلم ، صالح و روزه دار و آمر به معروف و ناهی از منکر بود وو بسيار شب زنده ‌دار بود در خاندانش کسی مثل او نبود.»(4) این گونه امام این قیام را تایید کردند. شعر شعرای آن زمان، همه جانبه بود و به ابعاد مختلف زندگی اهل بیت اشاره می کرد.

مداحان در مداحی اخلاص داشته باشند:

نکته دیگر این است که مداحی و مداحان باید با اخلاص داشته باشند ، اگر واقعا برای مودت اهل بیت و دفاع از اهل بیت کار کنید و هیچ غرض دنیوی در کارنباشد، اثرگذار است ولی اگر هدف پول باشد آنگونه که باید تاثیرگذار نیست.البته اینکه در ازای مداحی مبلغی پول هم دریافت کنید، اشکال ندارد ولی غرض شما تقرب به خداوند باشد و هدف تنها پول نباشد.اخلاص داشته باشید ، هم شعر و متن خوب باشد و هم اخلاص داشته باشد واقعا تاثیر گذار است .در این صورت همانطور که امام صادق(ع) فرمودند: ثواب آن بهشت است و همراه با سعادت و خوشبختی است.

مداحان یزد زمان را بشناسند:

نکات دیگری که ما باید توجه داشته باشیم و ابتدای سخن هم اشاره کردم: کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا (همه روزها عاشورا و همه زمین‌ها کربلاست) یک مداح اهل بیت باید شمر زمان و یزیدزمان را هم بشناسد. جریان نفاق زمان راهم باید بشناسد. نمی توان مداحی کردو از شهدا چیزی نگفت وبگویید من فقط از امام حسین(ع) می گویم و به نظام جمهوری اسلامی کاری ندارم. این مداحی سکولار می شود ، مداحی که رسواگر یزیدیان زمان نباشد و از حسین زمان دفاع نکند، این مداحی ناقص است چون " کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا" مداحی که نتواندزمانه خودش رابشناسد و فقط منحصر به سال 61 باشد، ناقص است امروز نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران یک نظام مظلوم است که در میان این همه ظالمان گرفتار شده است. همانطور که در زمان رسول خدا(ص) ، مشرکین ، مسلمانان را در محاصر اقتصادی قرارداده بودند ، نظام جمهوری اسلامی، چهل سال است که دشمنان قرآن و اسلام وصهیونیست ها و این نظام مظلوم شیعی را بعد از 1400 سال سربلند کرده است، این نظام جمهوری اسلامی است که بعد از شهادت اهل بیت و لای دیوار گذاشتن ذریه اهل بیت ، پرچم اسلام ناب را بلند کرده است، و شیعه را زنده کرده است و کسی که اینها را نبیند، مداحی او ناقص است.

معرفی شمر زمانه در شعر شاعران امروز:

در شعر امروز هم باید شمر زمانه را معرفی کرد و مظلومیت جمهوری اسلامی و مظلومیت امام و مقام معظم رهبری را باید به نسل جوان بشناسانید.در یک مسجدی در همین شهر، قصد داشتند مراسمی برای امام حسین برگزار کنند. هیئت امنا اجازه ندادند تا عکس مقام معظم رهبری را در مجلس نصب کنند. این نمازی که دشمن روز را نشناسد ورهبر و پرچمدار حق رانشناسد و از بینش هیچ بویی نبرده باشد، فایده ای ندارد. امروز نظام جمهوری اسلامی در همان راه و و همان مسیری که سیدالشهدا طی کردند، قرار دارد و امام بزرگوار ومقام معظم رهبری پرچم حق را برافراشته اند و در مقابل ظلم ظالمان ایستادگی می کنند، تفکرات وهابیت و صهیونیست ها و استکبار جهانی همان یزیدیان زمانی هستندو رهروان همان یزیدسال 61 هستند ، گرگهای خونخواری که همه حمله می کنند. حق و باطل امرو ز هم هست، امروز هم یک مداح اهل بیت باید مدافع حق و دشمن باطل باشد. این نکته ای است که باید در مداحی هایتان به آن توجه کنید.امروزه اولین هجمه علیه مقام معظم رهبری است که مهمترین عامل نگهداری نظام است و همانطور که در سال61 ترور شخصیتی کردند و اهل بیت را به عنوان خارجی معرفی کردند و جامعه را آماده کردند و سر پسر پیامبرخدا را سر بریدند، امروز هم یزیدیان زمان همین کار را انجام می دهند. چه کسانی باید ایستادگی کنند؟ کسانی که عاشق اهل بیت هستند واهل بیت را دوست دارند و این راه و این مسیر را دوست دارند .خدای نکرده اگر برای نظام جمهوری اسلامی اتفاقی بیفتد،عده ای فکر می کنند که بازهم حکومت پادشاهی می شودو محمدرضایی می آید وحکومت می کند. نه اینطور نیست،اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد، محمدرضای پهلوی درکار نخواهد بود بلکه داعش و منافقین در کشور ما روی کار خواهند آمد . بعد از شهادت امیرالمومینن 1400 سال طول کشید تا شیعه سربلند کرده است و نظام اسلامی تشکیل شده است اگر خدای نکرده برای نظام اتفاقی بیفتد، هزاران سال باید بگذرد تا دوباره شیعه بتواند قد علم کند. چون اینها از اسلام و تشیع ضربه دیده اند، همه دیدیم که در عراق و سوریه چه جنایاتی را انجام دادند، این وهابیون از خدا بی خبر، ماشین های مدل بالای خودشان را با سر بریده بچه های شیعه تزیین کردند.عکس هایش در اینترنت هست .

تبلیغات سوء دشمن بر علیه نظام جمهوری اسلامی:

اینها دشمنان اهل بیت ، دشمنان اسلام و دشمنان نظام جمهوری اسلامی هستند منتهی تبلیغات سوء علیه نظام جمهوری اسلامی و علیه مقام معظم رهبری وحضرت امام(ره) بسیار زیاد است ودر مداحی ها، مظلومیت این راه و این مسیر و مظلومیت ملت ایران را در کنار مظلومیت سیدالشهدا به تصویر بکشیدواین مظلومیت ها را در شعر هایتان بیان کنید که چگونه ملت ایران40 سال است در مقابل خونخوارترین دشمنان اهل بیت و اسلام و قرآن ایستادگی کرده و با چنگ و دندان از اسلام دفاع کرده است. همه دشمنی استکبار با ملت ایران برای این است که با امیرالمومنین هستند وگرنه اگر ما شیعه عمر بودیم کسی به ما کاری نداشت. سیدالشهدا روز عاشورا خطاب به کوفیان فرمود: « آیا کسی را از شما کشته ام که به طلب قصاص گرد آمده اید؟ یا مالی را از شما تملّک نموده ام، یا جراحتی و زخمی زده ام که برای تلافی آمده اید؟!» کوفیان پاسخ دادند: «إنما نقاتلك بغضاً لأبيك» ما از روي بغض و كينه اي كه با پدرت علي بن ابي طالب داريم با تو به جنگ و نبرد برخاسته ايم. (5). اینها کینه علی(ع) را به دل داشتند وبا ملت ایران کاری ندارد . بخاطر اینکه ما شیعه علی هستیم و راه علی را ادامه می دهیم نسبت به ما کینه و دشمنی دارند. تا زمانی که ما در مسیر امیرالمومنین (ع) حرکت می کنیم،دشمنی ها ادامه دارد. ولی به لطف خدا اینها راه به جایی نخواهند برد، خداوند اراده کرده است که نظام جمهوری اسلامی به دست ما برپا شود و ما زمینه ساز حاکمیت حضرت مهدی در سراسر جهان باشیم. هرچند در این راه سختی و مشکلات زیادی هست و مظلومیت شیعه اهل بیت و مدافعین اهل بیت ادامه دارد ولی این تلاشها نتیجه می دهد و ان شاءالله حاکمیت به دست مظلومین در جهان خواهد بود. ان شاءالله به زودی زود چشم ما به چهره منور حضرت صاحب الامر روشن شود. موفق و موید باشید ، پیشاپیش ایام عاشورا را هم تسلیت عرض می کنم. ان شاءالله در شهرستان مجالس اهل بیت باشکوه برگزار شود.

خدایا چنان کن سرانجام کار * تو خشنود باشی و ما رستگار



پی نوشت:


1- ثواب الاعمال،صفحه178

2- اکمال الدين، ج 2، ص 372 و فرائد السمطين، ج 3، ص 337 و بحار النوار 154/51 ح

3- بحارالانوار، ج 45، ص 25

4- مقاتل الطالبيين چاپ مصر ص 453.

5- ينابيع المودة، قندوزي حنفي، ص 346.




http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1785.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1786.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1787.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1788.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1789.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1790.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1791.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1792.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.