سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حضور وسخنرانی امام جمعه محترم در جلسه برنامه ریزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در محل سپاه زرند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 276 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1397.08.05
 
حضور وسخنرانی امام جمعه محترم در جلسه برنامه ریزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که مورخه97/08/05 با حضور جناب سرهنگ کردی فرمانده محترم سپاه ناحیه زرند، حجت الاسلام ایزدی مسئول محترم نمایندگی وکارکنان این ناحیه در محل سالن جلسات سپاه زرند برگزار شد.




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین در جلسه بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب سپاه زرند مورخه97/08/06


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین(ع)،السلام علیک یا صاحب الزمان(عج).

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام شهرستان، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

خدای متعال را شکرگزارم که توفیق عنایت فرمود تا در جمع شما سربازان حقیقی حضرت ولیعصر و مقام معظم رهبری حضور پیدا کنم. خدای متعال را بر این نعمت بزرگ سپاسگزارم که توفیق یارشد به محضر شما برسیم و عرض تبریکی به جناب کردی برای انتصاب شایسته شان داشته باشیم .

تقدیر و تشکر می کنم از جناب حجه الاسلام ایزدی که لطف دارند و از زمانی آمدند، ارتباط بسیار خوبی را با دفتر امام جمعه و ستاد نمازجمعه برقرار کردند. همراهان بنده هم جناب آقای ایزدی مسئول ستاد نمازجمعه و آقای گلستانی از اعضای دفتر هستند، حدیث گهرباری به ذهنم آمد تا در جمع شما بزرگواران عرض کنم.

ریشه اصلاح قلب:

امیرمؤمنان على(علیه السلام) می فرماید: «اَصْلُ صَلاحِ الْقَلْبِ اِشْتِغالُهُ بِذِکْرِاللّهِ» (1) ریشه اصلاح قلب (و تهذیب نفس) اشتغال به یاد خداست. اینکه دائما انسان مراقب باشد تا صفات رذیله در وجودش رشد پیدا نکند.برای این کار، معمولا علمای اخلاق و عرفان دو راه بیان می کنند، یک راه ضد آن عمل کردن است.مثلاً اگرکسی بخیل است به ضدش رفتار کند و بیشتر بخشش کند و مرتب سخاوت کند تا این خلق رذیله از وجودش ریشه کن شود. من شنیدم که برخی علما بعد از سالها مبارزه، در سن 50-60 سالگی می گفتند امروز از این صفات بد اخلاقی راحت شدیم. البته دوران جنگ و جبهه فرق می کرد، فضای جبهه ها طوری بود که یک شبه به این مقامات می رسیدند و به آنچه یک عارف بعد از 70 سال دست پیدا می کرد، دست پیدا می کردند . ولیکن برای افراد عادی یکی از راهها برای درمان بیماریهای اخلاقی ،این است که باید با ضدش درمان کرد . مثلا اگر نسبت به کسی حسادت دارید ، برای او دعا و طلب خیر کنید یا به او خدمت کنید تا این اخلاق رذیله در وجود او نباشد.

نتیجه بد اخلاقی با خانواده:

یک روحانی به نام آقای رحیمی برای تبلغ به سیریز آمده بود .من ماه مبارک رمضان به دیدار ایشان رفتم. عارف روشن ضمیری بود می گفت به اصفهان پیش یک عالمی که چشم بصیرت داشت و باطن آدمهارا می دید، رفتم و سوال کردم مرا چگونه می بینی؟ گفت : شما را مثل پلنگ درنده ای می بینم چون در خانه داد و فریاد می زنی و اهل خانه را می رنجانی، این اخلاق بد در منزل، صورت انسانی تو را تغییر داده است و به شکل حیوان درآورده است.حقیقت آدمها همان خلقیات و اخلاقیات آنهاست. ممکن است فردی ظاهرا انسان خوبی باشد ولی باطن وجودی او چیز یگری باشد. مثلا کسی که زخم زبان می زند، در باطن مانند عقرب است .در روایت هم داریم که انسانها درقیامت به چند گونه مختلف محشور می شوند . اخلاق باطن انسان را عوض می کند.

عاقبت بداخلاقی سعد ابن معاذبا خانواده :

سعد بن معاذ یکی از صحابه پیامبر(ص) بود و شخصیتی بود که وقتی به محضر پیامبر می آمد، حضرت(ص) به احترام او جلوی پایش بلند می شدندو عبای خودشان را زیر پای او پهن می کردند و در جنگ مجروح و به شهادت رسید،هنگامی که خبر فوت سعد را به پیامبر(ص) دادند ایشان با جمعی‌ از اصحاب‌ به طرف‌ منزل‌ سعد حركت‌ كردند، در حاليكه‌ تكيه‌ به‌ دَر داده‌ بودند امر نمودند تا سعد را غسل‌ دهند، و غسل‌ به‌ پايان‌ رسيد. و سپس‌ سعد را حنوط‌ نموده‌ و كفن‌ كرده‌ و حمل‌ نمودند بسوي‌ قبرستان‌ بقيع‌، در حاليكه‌ رسول‌ خدا بدون‌ كفش‌، پاي‌ برهنه‌ و بدون‌ ردا تشيع‌ مي‌نمودند، رسول‌ خدا (ص) خود در قبررفتند‌ و براي‌ سعد، لَحْد معيّن‌ كردند و او را در لَحْد گذاردند و خشت‌ها را مي‌چيدند ،هنگامی که کار ساختن لحد را پایان داد و بر آن خاک ریخت و گور را پُر کرد، در این هنگام مادر سَعد گفت‌: گوارا باد بر تو اي‌ سعد در اين‌ بهشتي‌ كه‌ داخل‌ مي شوي‌! رسول‌ خدا (ص) فرمودند: اي‌ مادر سعد! بطور جزم‌ بر خدا حكمي‌ نكن‌؛ اينك‌ سَعد را فشار قبر گرفت‌! رسول‌ خدا (ص) بعد از فراغ‌ از امر سَعد مراجعت‌ كردند و مردم‌ نيز مراجعت‌ نمودند و عرض‌ كردند: اي‌ رسول‌ خدا! ما امروز از شما اموري‌ را مشاهده‌ كرديم‌ كه‌ دربارۀ سعد انجام‌ دادي‌ كه‌ تا به‌ حال‌ دربارۀ هيچ‌ كس‌ چنين‌ نديدیم كه‌ انجام‌ داده‌ باشيد‌؛ شما به‌ دنبال‌ جنازۀ سعد بدون‌ ردا و كفش‌ حركت‌ كرديد‌! حضرت‌ فرمودند: چون‌ ديدم‌ كه‌ فرشتگان‌ سماوي‌ بدون‌ كفش‌ و رَدا تشييع‌ جنازۀ سعد مي‌نمايند، من‌ هم‌ به‌ آنها تأسّي‌ كردم‌. عرض‌ كردند: شما خود امر به‌ غسل‌ دادن سَعد نموديد و خود بر جنازۀ او نماز گزارديد و خود براي‌ او لَحْد قرار داديد و سپس‌ فرموديد كه‌: فشار قبر، سعد را در بر گرفت‌! حضرت‌ فرمودند: آري‌، چون‌ سَعد با اهل‌ منزلش‌ به‌ سوء اخلاق‌ رفتار مي كرد، اين‌ فشار قبر اثر سوء خلق‌ اوست‌.(2)از ظاهر کسی نمی توان فهمید که چگونه انسانی است شاید اخلاقش در بیرون منزل و در بین مردم خوب باشد ولی در داخل منزل با اهل و عیال خود بداخلاقی کند. اخلاق و خلقیات بسیار موثر است . باطن انسان را اخلاق او تشکیل می دهد. برای اینکه اینها ریشه کن شود یک راهش این است که به ضد آن عمل شود.

اشتغال قلب به ذکر خدا:

یک راه میانبر هم قرآن ذکر کرده است شاید همان راهی که رزمندگان طی کردندو به مقصد رسیدند وخداوند توفیقی عنایت فرمود تا خودشان را از اخلاق های رذیله نجات دهند.امیرمؤمنان على(علیه السلام) می فرماید: «اَصْلُ صَلاحِ الْقَلْبِ اِشْتِغالُهُ بِذِکْرِاللّهِ»(1) ریشه اصلاح قلب (و تهذیب نفس) اشتغال به یاد خداست. راه میانبر این است که انسان مشغول ذکر خدا شود. اگر کسی دائماً مشغول ذکر شود ،خداوند عنایت می کند و ریشه اخلاق بد از وجودش ریشه کن می شود.

سفارش آیت الله بهجت به ذکر استغفرالله:

من از فرزند آیت الله بهجت سوال کردم که آقا چه توصیه ای دارند تا انسان حاجت روا شود وغم وغصه ها وگرفتاریهایش بر طرف شود؟ ایشان جواب دادند آقا نوعاً به استغفار توصیه می کردند. ذکر استفرالله یعنی خدایا مرا ببخش من کوتاهی کردم وبعد من در قرآن نگاه کردم ودیدم که آیاتی عجیب در مورد استغفار است. خدای متعال خطاب به رسول خدا می فرماید : « وَما كانَ اللهُ لِيُعَذّبَهُم و اَنتَ فيهِمْ » تا زمانی که شما بین مسلمانان هستید خدا مسلمانان را عذاب نمی کند یعنی وجود شما مایه خیر وبرکت است و همینطور «و ما كانَ اللهُ مُعَذِّبَهُم و هُم يَسْتَغفِرون» تا زمانی هم که اهل استغفار باشند، خدای متعال آنها راعذاب نمی کند.(3)

مراتب ذکر استغفرالله:

پیامبرخدا(ص) در هر مجلسی می رفتند، 70 مرتبه ذکر « استفرالله » را می گفتند. درست است ذکر « استفرالله » مراتبی دارد، ولی حتی گفتن زبانی آن هم اثر دارد و به انسان حالتی دست می دهد که از گناه پشیمان شودو به سوی خدا برگردد. در روایت داریم حضرت باقر(ع) می فرماید : هرگاه مردی در شب تاریک شتر و توشه و اهل و عیالش را در بیابانی گم کند و سپس در حین تلاش برای یافتن ایشان،یک مرتبه ایشان را بیابد، چقدر خوشحال می شود پس خداوند متعال بیشتر از این شخص نسبت به بنده اش که توبه می کند و به سوی او باز می گردد، خوشحال می شود.(4) تا این حد ذکر اسغفرالله تاثیر دارد، بنابراین یکی از راههای میابنر برای درمان بیماریهای اخلاقی، گفتن ذکر است. اگر لبی در اثر گفتن ذکر استغفار، خشک شود،به آن آب حیات می چشانند.

تلاش دشمنان برای نابودی انقلاب اسلامی:

امروز تمام هَّم وغَّم دشمنان ما این است که اجازه ندهند انقلاب اسلامی به مرز چهل سالگی برسد و صراحتاً هم اعلام کردند، برنامه ما این است اجازه ندهیم ایران اسلامی 40 سالگی خودش را جشن بگیرد.

دشمن برنامه ریزی های خودش را دارد. انقلاب اگر به چهل سالگی برسد ،کامل می شود و دیگر دشمن نمی تواند کاری انجام بدهد برای همین است که تحریمها و گرفتاری ها و اختلافات را تشدید می کنند و دائماً در فضاهای مجازی سم پاشی می کنند. قبلا حدود دویست شبکه فارسی زبان، علیه ایران فعالیت می کرد اخیرا صد شبکه دیگر هم اضافه شده است تا اجازه ندهند ایران چهل سالگی خودش را جشن بگیرد. همه دشمنان علیه نظام ما بسیج شده اند . هفتاد گروه در امریکا به کار گرفته شده اند و در کشورهای دنیا می چرخند که تحقیق کنند که چگونه می توان جمهوری اسلامی را می توانند نابود کرد واینکه چگونه ایرانی ها تحریم ها را دور می زنند ؛ آنها تمام قد ایستاده اند تا اجازه ندهند ما جشن های انقلاب را برگزارکنید و برنامه آشوب رادر سراسر ایران تدارک دیده اند .ضرورت دارد همه نیروهای انقلابی، چپ و راست ،اصولگرا و اصلاح طلب در برگزاری این جشن ها مشارکت کنند. در تهران بزرگانی که مسئولین شورای هماهنگی تبلیغات بودند و برنامه ریزی دارند ،عملاً جلسات خود را با حضور همه اقشاری که موثر هستند، برگزار می کنند و از همه احزاب سیاسی دعوت می کنند تا برای اصل نظام همه روی کار بیایند.

برنامه ریزی برای برگزار شدن باشکوه جشن های انقلاب:

جشن های انقلابی بایداز حالت دولتی بیرون بیاید و مردمی شود. همانطور که در محرم، عشق و شور حسینی باعث می شود تا بدون حتی یک ریال بودجه دولتی،مردم موکب می زنند وهمین طور جشن های نیمه شعبان و... را خود مردم برگزار می کنند. جشن های انقلاب هم باید همین گونه باشد. بایدارشاد و راهنمایی کرد تا خود مردم به صحنه بیایندو سالگرد پیروزی انقلاب را جشن بگیرند، همه باید سهیم باشند تا مراسمات و جشن های انقلاب باشکوه برگزار شود. مراسمات دیگری هم ما داریم، روز 13 آبان را پیش رو داریم و برنامه ریزی آن تا حدی انجام شده است تا باشکوه این روز را که روز مرگ بر امریکا است، برگزار کنیم همه اقشار باید به صحنه بیایند ، نه تنها دانش آموزان و دانشجویان بلکه بازاریان و کارگران و کارمندان و... نیز باید به صحنه بیایند و راهپیمایی این روز که از چهار راه نیروی انتظامی به سمت مصلی می باشد را باشکوه برگزار کنند.

نهم دی را در پیش داریم که روز بسیار مهم شکست توطئه منافقین داخلی است، برنامه ریزی آن روز را هنوز انجام نشده است، ان شاءالله نهم دی را نیز باشکوه برگزار کنیم. در نهم دی راهپیمایی نداریم تجمع داریم .

لزوم برگزاری مراسمات جشن در شهرستان:

از جمله مراسمات دیگر که می تواند تاثیرگذار باشد، نهم ربیع الاول آغاز امامت امام زمان است. هشتم ماه ربیع الاول شهادت امام حسن عسکری و روز نهم ربیع الاول آغاز امام حضرت صاحب الامر است.

متاسفانه آماراقدام به خودکشی در شهر ما زیاد است . دستگاههای که مسئول این کار هستند، بررسی کردند و یکی از عوامل آن را نبودن شادی در شهر اعلام کردند. ما باید شادی حلال را گسترش بدهیم. برگزاری جشن های عمومی مانند جشن آغاز امامت امام زمان و نیمه شعبان و هر مجلس شادی دیگری در افزایش امید و شادی در بین مردم موثر است. ما مراسمات عزا و روضه را باشکوه برگزار می کنیم ولی شادی در شهرستان کم است و نیز فضای برای برگزاری جشن تنگ است ، در جشن ها ممکن است یک سری مسائل پیش می آید، نباید قلع و قمع کنیم بلکه باید آنها را ارشاد کنیم که در فلان مسیر قرا بگیرید. چون یک کار نو و جدیدی است ممکن است، مشکلاتی هم پیش بیاید ولی راهنمایی کنیم تا کم کم به سمت صحیح هدایت شود . چاره ای نداریم، باید مجلس شادی در شهرستان داشته باشیم، البته شادی حلال؛ خود اهل بیت هم اهل شوخی وخنده بودند. پیامبرخدا(ص) از همه بیشتر مزاح می کردند. اگر رسول خدا(ص) بداخلاق بود و هرگز نمی خندید ،مردم از گرد او پراکنده می شدند. نمونه ای شوخی های پیامبر این چنین بود:

شوخی ومزاح پیامبر اکرم(ص):

روزی زنی به حضور رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم‏آمد و از شوهرش شکایت نمود، پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم‏فرمود: شوهرت را نمی‏شناسم، سپس فرمود: راستی همانکه در چشمش سفیدی است؟!.بانو در عین آنکه از شوهرش شکایت کرده بود ولی حاضر نبود که به شوهرش نسبت نقص بدهد، لذا فورا عرض کرد: نه، شوهرم چشمهای سالم دارد، و سفیدی در چشمش نیست.پیامبر صل الله علیه و اله و سلم ‏فرمود: آیا دور سیاهی چشم را سفیدی قرار نگرفته؟ او عرض کرد: آری، چشم همه مردم چنین است. پیامبر صل الله علیه و اله و سلم‏فرمود: منظور من همین است.پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم‏از این طریق، زن عصبانی را خوشحال کرد، و سپس مطالبی به او فرمود، تا به آغوش گرم خانواده برگردد، و با شوهر خود سازگار باشد.(5)

پیامبر صلی الله علیه و آله در جمع اصحاب و انصار نشسته بودند و پای مبارکشان خسته شده بود؛ ولی با توجه به حیا و ادب بسیار بالایی که داشتند، پای مبارک را دراز نمی کردند. پس از گذشت لحظاتی، یک پایشان را دراز کردند و از حاضران پرسیدند: «این پای من، به چه چیزی شبیه می باشد؟» هر یک از حضّار، به مقتضای ذوق و سلیقه خود، تشبیهاتی کردند و پیامبر هیچ یک را نپذیرفت. گفتند: «یا رسول اللّه! خودتان بفرمایید که پای مبارکتان شبیه به چیست؟» حضرت، تبسمی کرده و پای دیگرشان را نیز دراز نموده و فرمودند: «آن پای من، به این پای من شبیه می باشد.» (6) یکی از ایرادهایی که از امیرالمومنین(ع) می گرفتند این بود که علی به درد حکومت نمی خورد چون حاکم باید اخمو وخشن باشد ولی چون علی مزاح می کند ولبخند بر لب دارد، به درد حکومت نمی خورد.

شادی مومن در ظاهر واندوهش در دل اوست:

حضرت علی علیه السلام فرمودند: « الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِهِ » (7) شادمانى مؤمن در چهره اش اشت و اندوه او در دلش. در روایات اهل بیت آمده است که در شادی ما شاد باشید و در حزن ما اندوهگین .چنانچه امام صادق علیه السلام فرمودند: « شیعیان ما در شادی های ما شاد و در حزن و اندوه ما محزون و غمگین هستند »(8) در قرآن مجید نیز داریم : « وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَکَ وَ أَبْکي»(9) خداوند هم می خنداند و هم می گریاند .انسان به خنده و شادی حلال نیاز دارد.

با اخلاق خوش جذب کنیم:

یکی از راههای جذب همین داشتن اخلاق خوش است .اگر من امام جمعه دائماً اخم داشته باشم، نمی توانم کسی را جذب کنم. در یک مجلس عقدی دعوت بودیم که پیرمردی همراه ما بود. هنگام ورد به خانه دختربچه ای به سمت ما دوید و گفت :حاج آقا سلام و چون روسری نداشت ،پیرمرد با عصبانیت به او گفت: تو نمی خواهد سلام کنی، برو روسری بپوش. با این رفتار ، این بچه زده می شود و دیگر به کسی سلام نمی کند.با اخم کار به جایی نمی رسد. او می توانست دست برسر دختر بکشد وبگوید: چه دختر خوشگلی، اگر روسری هم داشتی که خوشگل تر بودی. نباید چکشی برخورد کرد ،شیوه برخورد خیلی مهم است. مخصوصاً جذب حداکثری شیوه دارد و روانشناسی می خواهد. با اخم کردن وگفتن اینکه تو ضد نظام و ضدولایت و دین هستی ، کار پیش نمی رود. منظورم این است که مؤمن باید خوش برخورد باشد و شادی او در چهره اش باشد و غمش توی دلش باشد. من یک شب خواب حضرت زهرا دیدم ،فکر می کردم حضرت همیشه گریان است، ولی بسیار خندان بود. اهل بیت هم شوخی می کردند. امام علی(ع) فرمود: هرگاه به چهره او ( زهرا(س) ) نگاه می کردم هر گونه غم و اندوه از من برطرف می شد.(10) حضرت زهرا (س) روی باز داشتند ، اخلاق و رفتار خوب، خیلی مهم است . مؤمنین و متدینی برای جذب کردن باید لب خندان و برخورد خوب داشته باشند. اصل قصه این است که در جشن های انقلاب همه باید به میدان بیایند و با وحدت و همدلی پشت سر ولی باشند تا این جشنها را با شکوه در مراکز و تکایا بتوانیم برگزار کنیم.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:

1- عيون الحكم: ۱۲۰/ غرر الحكم، ۳۶۰۸ ، ص 188.

2- «أمالي‌» شيخ‌، طبع‌ نجف‌، جلد دوّم‌، جزءِ پانزدهم‌، ص‌ 41 و 42؛ و «علل‌ الشّرآئع‌» طبع‌ مطبعۀ حيدريّه‌ ـ نجف‌، باب‌ 262: العِلّةُ الّتي‌ مِن‌ أجلِها يكون‌ عَذابُ القَبر، ص‌ 309 و 310، از جلد اوّل‌؛ و «بحار» ج‌ 6، ص‌ 220

3- سوره مبارکه انفال،آیه 33

4- اصول کافی ج 4 صفحه 167

5- داستانهایی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) جلد 2، قاسم میرخلف ‏زاده‏،ص 19

6- مردان علم در میدان عمل، ج3، ص364

7- حکمت 333 نهج البلاغه

8- کامل الزیارات. باب 32 . ص 101

9- سوره مبارکه نجم،آیه 43

10- حسینی، سیدعلی، کرامات و مقامات عرفانی حضرت زهرا(س)، ص44.


http://yascms.ir/emam/gozaresh/ul1596.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/ul1597.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1598.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1599.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.