سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حضور وسخنرانی امام جمعه محترم در جلسه گفتمان هنر عاشورایی شهرستان

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 269 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1397.08.06
 
حضور وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در جلسه گفتمان هنر عاشورایی شهرستان زرند که مورخه97/08/05 با حضورجناب آقای علیزاده مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کرمان و جمعی از مسئولین وفرهیختگان شهرستان در محل تالار فرهنگیان زرند برگزار شد.




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی درجلسه گفتمان هنر عاشورایی مورخه97/08/05


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا مولانا یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

تقابل حق در مقابل باطل:

خوش آمد عرض می کنم خدمت همه شما بزرگواران، برادران و خواهران و مهمانان گرامی و بسیار عزیز .از جناب آقای رشیدی و همکارانشان برای تشکیل این جلسه ارزشمند صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. از فرماندار محترم و فرمانده محترم سپاه و مدیر کل ارشاد جناب آقای علیزاده نیز که در این جلسه حضور دارند، تشکر می کنم. راجع به موضوع بحث من چند نکته خدمت شما عزیزان و بزرگواران عرض می کنم، اولاً در روایت داریم « کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا » راه سیدالشهدا ،راه ماندگار و ادامه داری است و در هر زمانی جبهه حق در مقابل باطل قرار می گیرد. هرروز عاشورا و هر سرزمین کربلا است. چنانچه خداوند هم در قرآن می فرماید: « الَّذينَ آمَنوا يُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ ۖ وَالَّذينَ كَفَروا يُقاتِلونَ في سَبيلِ الطّاغوتِ » (1) کسانی که ایمان دارند، در راه خدا پیکار می‌کنند؛ و آنها که کافرند، در راه طاغوت. پس شما با یاران شیطان، پیکار کنید! این نبرد حق و باطل از زمانی که حضرت آدم روی کره خاکی آمده است و تا زمان قیامت ادامه دارد ؛ مؤمنین نیز وظیفه دارند تا با باطل مبارزه کنند .این مبارزه ادامه دهنده راه انبیا الهی ،پیامبر اعظم(ص) است و ماندگاری خط مبارزه با ظلم و ستم از حرکت سیدالشهدا ابا عبدالله الحسین(ع) است . اگر کاروان اباعبدالله الحسین نبود واقعا واقعه عاشورا آنگونه که باید و شاید ماندگار نمی شد و یزیدان کار خود را تمام می کردند و سیدالشهدا واهل بیتش را عده ای خارجی که علیه حاکم جامعه اسلامی قیام کرده ، معرفی می کردند.خارجی به معنای از دین خارج شده ، نه اینکه از کشور دیگری آمده باشد. چون فتوا داده بودند هر کس بر علیه حکومت الهی قیام کند به آن خارج از دین گفته می شود .

ماندگاری عاشورا از برکت هنرمندی حضرت زینب (س) وامام سجاد(ع):

این ماندگاری عاشورا به هنر حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) بود که با شیوه هایی این نهضت را ماندگار و ادامه دادند .یکی از راههایی که اهل بیت این راه را ادامه دادند و مردم را از غفلت بیرون آوردند با گفتگو ، سخنرانی و خطبه خوانی بود. خطبه های حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) یک انقلابی را به وجود آورد ، هنر گفتگو حتی دو نفره و مشاوره حضوری چنان تاثیری گذاشت که باعث ماندگاری نهضت سیدالشهدا شد.

نقش شعر وهنر شاعران در ماندگار واقعه عاشورا

از شیوه های دیگر تشویق شاعران بود تا درباره این رویداد بسیار مهم و نبرد حق و باطل و مظلومیت سیدالشهدا شعر بگویند. همین طور مجلس عزا برپا کنند و مردم را تشویق کنند تا حضور پیدا کنند. این حادثه عاشورا از طریق هنر و شعر شاعران و حتی مجالس تعزیه که برگزار کردند، ماندگار شد و امروز تبلور آن در پیاده روی کربلاست. که علامت مؤمن پنج چیز است ویکی از آنها زیارت اربعین است. در زیارت اربعین، درس گرفتن از مکتب سیدالشهداست. تلویزیون نشان می دهد از دهها کشور در راهپیمایی اربعین شرکت کرده بودند، خانمی از کنگره امریکا آمده بود ، از اهل سنت و حتی مسیحیت هم در این پیاده روی شرکت کرده بودند ، با زائران کشورهای مختلف مصاحبه می کردند، شخصی می گفت: ما در تایلند 15 هزار شیعه داریم و می گفت : سال اول که موکب زدیم، چیزی نداشتیم ، صندوق های کوچکی درست کردیم ودرب هر خانه شیعیان تایلند دادیم تا آنها کمک های خود را برای اربعین داخل آن بریزند و به لطف خدا توانستیم پذیرای زائران اباعبدالله باشیم. در باب تشکیل مجالس عزا برای اهل بیت و اینکه یک شاعر شعری را برای اهل بیت بخواند ، روایات زیادی وارد شده است. از امام صادق (ع) نقل كردند كه فرمودند: هر كس درباره ما بيت شعرى بگويد خداوند برايش در بهشت خانه اى بنا مى كند.(2) شاعر زمان رسول خدا(ص)، حسان بن ثابت، وقتی ماجرای غدیر و حقانیت امیرالمومنین(ع) را در قالب هنر به صورت شعر بسیار رسایی درآورد و ماندگار کرد . رسول خدا (ص) شعر را تایید کردند و او را ستایش نموده و فرمودند: «لا تزال یا حسّان مویّداً بروح القُدس ما نصرتَنا بلسانک» (3) اى حسّان تا زمانى که با زبان خود ما اهل بیت را یارى مى کنى مویَّد به روح القدس باشى. حال چرا پیامبر خدا فرمودند تا زمانی که اهل بیت را یاری کنی؟ زیرا در تاریخ آمده است ، حسان به زمان امیر المومنین(ع) که رسید خودش را کنار کشید و از حق دفاع نکرد و از حضرت علی (ع) دفاع نکرد و امیر المومنین(ع) را مظلومانه تنها گذاشتند وبا او بیعت نکرد؛ به همین خاطر پیامبر خدا(ص) فرمودند: تا زمانی که مدافع ما اهل بیت (ع) هستی ، روح القدس یاور توست .

هنرمندان در عرضه زیبائیهای اهل بیت تلاش کنند:

هر هنرمندی باید از اهل بیت(ع) ، خصوصاً از سیدالشهدا(ع) و راه او دفاع کند چه با شعر و فیلم ،چه با هنر تعزیه وچه با سخنرانی و خطبه ، در این صورت مورد حمایت روح القدوس و مورد حمایت پروردگار قرار می گیرد. امیدوارم ما بتوانیم در حمایت از حق و جبهه حق و حمایت از سیدالشهدا نقشی داشته باشیم. هرکسی به هر نحوی در عرضه زیباییهای اهل بیت به جهان باید کوشش کند. اگر اخلاق اهل بیت (ع) در قالب فیلم ساخته شود تاثیرگذار است.چنانچه امام رضا(ع) می فرمود: « إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا » (4) اگر مردم زيبايي‌هاي سخنان ما را مي‌شناختند ، بي‌شک از ما پيروي مي‌کردند.

نمونه ای ازخوبیهای اهل بیت(ع):

بنده هم به عنوان نمونه یکی از خوبی های اهل بیت(ع) همان انفاق است که سوره هل اتی بر پیامبر(ص) نازل شد .اگر راجع به همین انفاق فیلم ساخته شود و در همین دنیا پخش شود مفید است، حقوق بشر از دیدگاه اهل بیت معنا و مفهوم پیدا می کند. امیرالمؤمنین و حضرت زهرا برای شفای فرزندشان نذر کردندسه روز را روزه بگیرند. هر سه روز هنگام افطار یتیم، مسکین و اسیری به در خانه آنها آمدو این بزرگواران با اینکه سه روز غذا نخورده بودند، غذای خود را در وقت افطار به آنها بخشیدند. روز سوم یک اسیر کافر و غیر مسلمانی به درب خانه می آید اظهار نیاز می کند، امیرالمومنین(ع) با شعر جواب دادند انسانی بر در خانه آمده است. حضرت زهرا نیز جواب دادند: فرزندانم از گرسنگی می لرزند ولی چون پدر اهل خیر است و کرامت انسانی اقتضا میکند، ما به او کمک کنیم . آنها هرچه داشتند به فقر دادند .کجای دنیا این نمونه کرامت و انفاق وجود دارد. ما پیرو چنین اهل بیتی هستیم که با اینکه خود گرسنه هستند و سه روز است چیزی نخورده اند ،غذای خود را به اسیر غیرمسلمان می دهند،اهل بیت اینگونه کرامت دارندو اهل انفاق هستند. هرکس باید با هنری که دارد جلوه هایی زیبای اهل بیت را به دنیا معرفی کند. این کار با ارزشی است، خدمت به بشریت وانسانیت است. ان شاءالله موفق و موید باشید.امروز ادامه دهنده این راه نظام جمهوری اسلامی است. امروز از شهدا گفتن و از جبهه حق گفتن که نظام جمهوری اسلامی است و بیان مظلومیت نظام یعنی ادامه دادن راه سیدالشهدا. امروز مقام معظم رهبری همان پرچم سیدالشهدا را بر درست دارند و در واقع این را ما باید به زبان شعر و هنر به جهانیان بشناسانیم.

نقش هنر عاشورایی در نمایش مفهوم ایثار:

آیا هنر عاشورایی می تواند در نمایش مفهوم ایثار نقش داشته باشد؟ این مثال را خدمتتان عرض می کنم. امروزه فرهنگ غالب دنیا این است که انسانهارا بردگی و استعمار بکشاند و از راه ظلم و شرک، انسانها را برده شهوت و ماده پرستی کند وبر آنها مسلط شود و آنهایی را که از حق دفاع می کنند را تروریست معرفی می کند و خودشان راحق و بقیه را باطل جلوه میدهند .هنر عاشورایی باید در اینجا خودش را نشان بدهد که مخالفین استعمار و ظلم و شرک، در واقع از حق ،آزادی و ارزشهای انسانی دفاع می کنند. اینها تروریست و آدمکش نیستند بلکه ضد آدمکشی فعالیت می کنند. این فرهنگی که امروز به فضای سیاسی هجمه آورده است را فرهنگ عاشورایی خنثی می کند و به همگان می آموزد که شما نباید زیر بار ظلم بروید. وقتی معاویه در صلح با امام حسن(ع) بر جامعه مسلط شد گفت: هدف من این است که شما برده من باشید، من کاری به این مسائل دیگر ندارم . این فرهنگ سوار شدن بر مردم و استعمار کردن زندگی مردم و تحت تاثیر قراردادن اقتصاد مردم از راههای هنر ویا غیر هنر ،جز فرهنگ طاغوتیان است. هنرمندان باید در قالب شعر، تئاتر و فیلم روشنگری کنند، این درس را می توانیم از سیدالشهدا بگیریم که ظلم و ظالم را به مردم معرفی کنیم که دفاع از حق و آزادی ودفاع از بشریت، تروریسم نیست . هنر در اینجا می تواند خودش را در مفهوم ایثار ، مبارزه با ظلم و ستم و نفی چهره های باطل ، نشان بدهد.

چرایی عدم نمایش چهره انبیاء در فیلمهاوسریالهای تلویزیون:

در جواب اینکه چرا نباید در فیلمها و سریالهای مذهبی چهره ائمه را نشان داد. بنده فکر می کنم چون چهره های ائمه نورانی و ذوات مقدس است، برای اینکه کسی می خواهد جای آنها بازی کند ممکن است فردا نقش منفی هم بازی کند و فرزندان ما چهره های مثبت و منفی را از آن بازیگر می بیند وآن قداست ائمه خدشه دار می شود و حرمت ایشان شکسته می شود. برای آنکه آن جایگاه ، حرمت و قداست ائمه حفظ شود بهتر است که چهره بازیگر نقش ائمه پیدا نباشد. البته اگر یک بازیگر همیشه در نقش های خوب بازی کند و خود آن فرد هم چهره خوبی داشته بشاد وانسان خوب و موجه ای باشد، معلوم بودن چهره اشکالی نداشت. حتی در تعزیه هم انسانهای خوب با چهره های خوب باید در نقش ائمه بازی کنند. مثلاً اگر یک جوان لابالی که اهل سیگار و مشروب است بخواهد نقش حضرت علی اکبر را بازی کند ، مطمئناً مردم اعتراض می کنند چرا چنین جوانی نقش علی اکبر امام حسین را بازی می کند. برای اینکه حرمت این ذوات مقدس و نورانیت وجودی آنها حفظ شود ، نباید چهره مشخص باشد که اگر حرمت شکسته نمی شد،نشان دادن چهره ها هم اشکالی نداشت. یکی از دلایلی که مراجع تقلید این کار را تحریم کردند می تواند همین شکستن حرمت این ذوات مقدس باشد.

چرا به طرف حرم ائمه سلامی می دهیم:

در پاسخ به فرمایش آقای مهندس هم باید عرض کنم که استفاده نابجا از هدف زیارت دلیل بر غلط بودن محتوی زیارت نیست. سلام دادن در حرم اهل بیت، کاملاً صحیح است. ولی کسی نباید از ان استفاده نابجا بکند . بحث زیارت و دیدار با امام و درس گرفتن از او برای ما مهم است. اصل زیارت اربعین نیز به عنوان نماد بزرگترین تجمع و راهپیمایی دینی در دنیای معاصر با آن تاثیری که دارد برای ما بسیار مهم است .مثل اصل رو به قبله بودن هنگام سلام دادن مهم است . مثلا وقتی به زیارت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) که می رویم نمی گویند رو به ضریح سلام بدهید بلکه می گویند رو به قبله سلام بدهید. معلوم می شود که استحباب رو به قبله بودن چیز مهمی است ولو اینکه در حرم باشید روبه قبله باشید.روبه قبله بودن جهت و هدف را نشان می دهد.

درک فلسفه قیام عاشورا وانتقال آن به نسل چهارم انقلاب:

اینکه می گویند در بحث فلسفی هنر عاشورا کار نشده است. باید عرض کنم : این حرف دو بخش دارد . بخش اول این است که امروز برای نسل سوم و چهارم ما نیاز داریم تا در بحث فلسفه عاشورا کار کنیم . خصوصا نسل چهارم که آشنایی آنها با انقلاب بسیار کم است ولی نسل اول و دوم فلسفه عاشورا را درک کرده بودند که بچه هایشان را به جنگ فرستادند . وقتی مادری بچه 12 ساله و 13 ساله خودش را برای جنگ به میدان می فرستد و معنای کشته شدن و مرگ را می داند به علت این است که فلسفه عاشورا و اطاعت از امام را درک کرده است وگرنه به صرف ملی گرایی چه کسی حاضر است جان خود را به خطر بیندازد؟ اگر دفاع از اسلام و دفاع از حق و پیروی ازامام وقت و ولی فقیه نباشد ، چه کسی حاضر است در جبهه حضور پیدا کند وجان خود را فدا کند. ، اینها درسهای عاشوراست و شهدای ما هم به عشق سیدالشهدا شهید شدند؛ این درک عمیق فلسفه عاشوراست که چنین تغییری را در مملکت ما ایجاد کرده است ولی باید ادامه داشته باشد وبنده نیز قبول دارم که نیاز است نسل چهارم ما نیاز هم فلسفه عاشورا را عمیق تر درک کنند.

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته


پی نوشت:

1- سوره مبارکه النساء آیه ۷۶

2- محمّدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج 79،ص 291

3- معاني الأخبار، ص 180


http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1601.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/ul1602.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/ul1603.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/ul1604.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1605.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1606.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1607.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1608.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1609.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.