سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مصاحبه حجت الاسلام واالمسلمین ابراهیمی با رادیو کرمان به مناسبت رحلت رسول گرامی اسلام وشهادت امام حسن مجتبی(ع)

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 516 مرتبه
دسته: مصاحبهتاریخ: 1397.08.24
 
مصاحبه حجت الاسلام واالمسلمین ابراهیمی با رادیو کرمان به مناسبت رحلت رسول گرامی اسلام وشهادت امام حسن مجتبی(ع) مورخه 97/08/15


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



بنده هم خدمت حضرتعالی وهمه شنوندگان عزیز سلام عرض می کنم وشب رحلت جانگداز پیامبر اعظم (ص) وشهادت امام حسن مجتبی(ع) را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج) و به مقام معظم رهبری و به حضرتعالی وتهیه کننده بسیارخوب برنامه مفشو وهمه دست اندرکاران وهمه شنوندگان عزیز تسلیت عرض می کنم وصحت وسلامتی همگان را ازخدای متعال خواهانم .

تاثیر اخلاق کریمانه رسول خدا(ص) در پیشرفت اسلام:

از جمله عوامل مهم پیشرفت اسلام،اخلاق والا وکریمانه پیامبر خدا (ص) بود، تا جایی که خداوند متعال در قران مجید اینگونه پیامبر را توصیف می کند « فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ » به خاطر لطف الهی در حق تو ای پیغمبر که با مردم مهربان هستی واخلاق نرمی داری « وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ » واگر خشن ویا سنگدل بودی مردم از دور تو پراکنده می شدند (1)، جذب مردم به اسلام توسط رسول خدا(ص)یکی ازمهمترین عوامل پیشرفت اسلام است.

ماجرای اخلاق کریمانه پیامبر واسلام آوردن پسر حاتم طایی:

در یک جنگی در سال نهم وقتی که قبیله طَی شکست خورد و سرکرده آن قبیله عدی بن حاتم فرار کرد و تعدادی از جمله دختر حاتم طایی هم اسیر شدند،عدی به شام فرار کرد، روزی رسول خدا(ص) از این اسیران دیدن کرد، دختر حاتم طایی عرض کرد: «یامحمد هلک الوالد و غاب الوافد فان رایت ان تخلی عنی، و لا تشمت بی احیاء العرب، فان ابی کان یفک العانی، و یحفظ الجار، و یطعم الطعام، و یفشی السلام، و یعین علی نوائب الدهر» ای محمد!پدرم (حاتم) از دنیا رفت، و نگهبان و سرپرستم (عدی) ناپدید شدو فرار کرد، اگر صلاح بدانی مرا آزاد کن، و شماتت و بدگویی قبیله های عرب ها را از من دور ساز، همانا پدرم (حاتم) بردگان را آزاد می ساخت، از همسایگان نگهبانی می نمود، و به مردم غذامی رسانید، و آشکارا سلام می کرد، و در حوادث تلخ روزگار، مردم را یاری می نمود.پیغمبر خدا(ص) فرمودند : «یا جاریة هذه صفة المؤمنین حقا، لو کان ابوک مسلما لترحمناعلیه » ای دختر! این ویژگی هایی که برشمردی، از صفات مؤمنان راستین است، اگر پدرت مسلمان بود، ما او را مورد لطف و رحمت قرار می دادیم. وبعدحضرت فرمودند: آنگاه پیامبر (ص) به مسؤولین امر فرمود:«خلوا عنها فان اباها کان یحب مکارم الاخلاق » این دختر را به پاس احترامی که پدرش به ارزش های اخلاقی می نمود، آزاد سازید. آن گاه پیامبر (ص) لباس نو به او پوشانید، و هزینه سفر به شام را در اختیار او گذاشت، و او را همراه افراد مورد اطمینان به شام نزد برادرش رهسپار کرد.عدی بن حاتم می گوید: «هنگامی که خواهرم به اسارت سپاه اسلام درآمد و من به سوی شام گریختم، پس از مدتی خواهرم با کمال وقار و متانت به شام آمد و مرا در مورد این که گریخته ام و او را تنها گذاشتم سرزنش کرد، عذرخواهی کردم، پس از چند روزی از او که بانویی خردمند و هوشیار بود، پرسیدم:«این مرد (پیامبر اسلام) را چگونه دیدی؟» گفت: «سوگند به خدا او را رادمردی شکوهمند یافتم، سزاوار است که به اوبپیوندی که در این صورت به جهانی از عزت و عظمت پیوسته ای ». با خود گفتم به راستی که نظریه صحیح همین است، به عنوان پذیرش اسلام، به مدینه سفر کردم، و با پیامبر ملاقات كردم و اسلام آوردم (2)این بخش اول صحبت من بود ،بنابراین جامعه ما امروز به اخلاق والای پیامبر(ص) نیاز دارد .نکته دوم در فرصتی که دارم در خصوص آثار دروغگویی چند کلامی را عرض می کنم .

آثار دروغگویی:

زشت ترین گناه دروغ است ، ریشه بسیاری از مفاسد دروغ است و انسان را از رحمت خدا دور می کند وانسان در میان مردم بی اعتبار وبی ارزش می شود ، در برخی از روایات، دروغگو با مرده یکسان شمرده شده است و در این باره آمده: « الکذاب و المیت سواءٌ فانّ الفضیلة الحی علی المیت الثقة به، فاذا لم یوثق بکلامه بطلت حیاته » (3) دروغگو با مرده یکسان است، زیرا فضیلت و برتری زنده بر مرده، به سبب همان اعتمادی است که مردم به انسان زنده دارند، و لذا اگر به سخن انسان زنده اعتماد نشود، زندگی او باطل شده و با مرده فرقی ندارد.

یکی دیگر از آثار دروغ این است که رزق و روزی انسان کم می شود، پیغمبر خدا(ص) می فرمایند: «الْکِذْبُ یَنْقُصُ الرِّزْقَ» (4) دروغ، روزی را کم می‌کند و نیز می فرمایند: « ایاک وَ الکذب فانَّهُ یسوِّدُ الوَجه»(5) از دروغ گویی بپرهیز که موجب روسیاهی می شود. همین طور در سفارشات پیامبر(ص) آمده است که فرمود: « ای علی!‌ بپرهیز از دروغ زیرا دروغ چهره را سیاه می‌کند و پیش خدا از دروغگویان نوشته می‌شود. راستگویی چهره را سفید می‌کند و پیش خدا راستگو نامیده می‌شود و بدان که صدق، مبارک و دروغ شوم است». (6) ان شاءالله که مردم عزیزمان در مراسماتی که فردا برگزار می شود با شکوه حضور پیدا کنند ومخصوصاً زیارت پیامبر اعظم(ص)از راه دور را قرائت کنند .

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.



پی نوشت:


1- سوره مبارکه آل عمران، آیه 159

2- الاصابة فی تمییز الصحابه، ج 2، ص 460 و ج 4، ص 322؛ زهرالربیع، ص 89 و مجالس المؤمنین، قاضی نورالدین شوشتری، ج 1، ص 646.

3- غرر الحکم، ص220، ح4386

4- وسائل الشيعه، ج 15، ص 347.

5- بحارالانوار، ج 74، ص 69

6- بحار‌الانوار، 77، ص 69

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.