سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

بازدید امام جمعه محترم از مجتمع فولاد وکک سازی زرند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 348 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1397.10.13
 
حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در معیت جمعی از مسئولین شهرستان مورخه97/10/12 با حضور درمجتمع کک سازی و فولاد زرندضمن دیدار وگفتگو با جناب آقای مهندس اشرافی مدیریت محترم این مجتمع از قسمتهای مختلف کارخانه بازدید واز نزدیک در جریان روند کار وپیشرفت این مجتمع قرار گرفتند ودر پایان نماز جماعت ظهر وعصر به امامت امام جمعه محترم اقامه شد.




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جمع کارکنان مجتمع فولاد زرندمورخه97/10/12


الحمدلله،الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی اله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله ، یا اباصالح، ادرکنا واغثنا.

خوش آمد عرض می کنم خدمت همه عزیزان و بزرگواران و خدمت مهندس اشرافی وهمه همکارانشان خداقوت عرض می کنم. از حضور فرماندهی محترم سپاه جناب سرهنگ کردی و جناب سرهنگ یزدانی و ریاست محترم اداره تبلیغات جناب حجه الاسلام آقا مولایی و دیگر مسئولین عزیزی که شَرَفِ حضور دارند نیز تشکر می کنم.

یک زمانی خدمت امام جمعه سابق کرمان جناب حجه الاسلام جعفری رسیدیم، ایشان می گفتند: قسمت سخت سخنرانی، آن لحظه ای است که نام حضار را می بریم و تشکر می کنیم و معمولا تعدادی از اسامی فراموش می شود و موجب گله وقصه شود، بهر حال از حضور همه شما عزیزان مکلا و غیر مکلا ، روحانی و غیر روحانی ، مسئولین عزیز و از همه مهندسینی که در بخش فولاد خدمت می کنند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

تحقق «شعار ما می توانیم» در شهرستان:

ما در زمان طاغوت هیچ بودیم ، امام(ره) آمد و ما احیا شدیم.در زمان طاغوت ما خودباوری نداشتیم و فرهنگ ما نمی توانیم برما حاکم بود و معمولا در فکر ما طوری جا افتاده بود که انسان های غربی انسانهای پرکار ،فعال و مغز برتر هستند وامریکایی ها در ایران حکومت می کردند و علاوه بر حقوقی که دریافت می کردند ، حق اضافه ای هم دریافت می کردند به نام حق توحش! چون می گفتند ما در بین مردمی وحشی زندگی می کنیم . نفت و منابع ما را غارت میکردند و تحقیرمان می کردند.

یکی از همافران نیروی هوایی ارتش آن زمان تعریف میکرد که اگر قطعه ای از f4 خراب می شد، اجازه نمی دادند ما حتی آن را باز کنیم ، خود امریکایی ها آن قطعه را باز می کردند و برای تعمیر به امریکا می فرستادند. در آن زمان ما بسیار تحقیر می شدیم، یکی از برکات بزرگ انقلاب اسلامی و این نهضت این بود که شعار « ما می توانیم» در دستور کار قرار گرفت. فکر ما عوض شد و به جهانیان ثابت کردیم که «ما می توانیم». امروز که بنده در حال صحبت و در جمع شما عزیزان هستم، همه و با تمام وجود ، ایمان داریم که ما می توانیم .دلیل آن هم همین حضور مهندسین و عزیزانی است که کارخانه فولاد را می چرخانند. در زرند روسها حاکم بودند ، آنها بخشی از صنعت برق و کل صنعت زغالسنگ ما را می چرخانند . وقتی روسها از ایران رفتند، گفتند شما نمی توانید صنعت را اداره کنید. البته در این راه ما افت وخیز زیاد داشتیم، متاسفانه برخی پیمانکاران برای منفعت شخصی خود، رگه های خوب زغال را گرفتند و جاهایی را که سخت بود رها کردند و تخریباتی ایجاد شد ولی این بدین معنی نیست که صنعت زغال شهرستان، به طور کامل تعطیل شود. الحمدالله این صنعت روز به روز پویا تر شده و پویاتر نیز خواهد شد و به اندازه دویست سال ما می توانیم در شهرستان، زغال استخراج کنیم .این یک نعمت خدادادی است که خدا را بر آن شاکریم.
یکی از افتخارات بزرگ در شهرستان این است که چرخه کامل فولاد در شهرستان زرند به همت مهندسان عزیز ودلسوز در حال ایجاد است و این هم افتخاری دیگر در پرونده مهندسان ایران زمین است که شعار ما می توانیم را تحقق بخشیدند.

اهميت کار از ديدگاه اهل بیت(ع) :

روایت زیادی از اهل بیت در مورد کار وجود دارد که جهت تبرک به چند مورد آن اشاره می کنم:

پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرماید: «طَلَبَ الحَلالِ فَریضَةٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ وَ مُسِْلِمَةٍُ »(1) به دنبال روزی حلال رفتن، بر هر مرد و زن مسلمان لازم است. همانگونه که آموختن علم واجب است، واجب است که انسان دنبال کار و تلاش هم برود . نه تنها اسلام ، کار را بر مرد واجب کرده است بلکه بر زنان هم واجب کرده است. از نظر اسلام، زن هم می تواند کار کند و شواهد آن هم در قرآن مجید است : داستان دختران حضرت شعیب(ع) . آنها هم اهل کار بودند. پس کار در طلب کسب روزی حلال بر همه واجب است.

امام حسن (علیه السلام) فرمود: « و اعمل لدنياك‏ كانك تعيش ابدا »(2) برای دنیایت طوری زندگی کن که انگار تا ابد زنده‎ای «واعمل لاخرتك كانك تموت غدا» و برای آخرتت طوری زندگی کن که انگار فردا خواهی مرد!

اسلام طوری نیست که موافق بیکاری باشد. پیغمبرخدا (ص) از جایی عبور می کردند دیدند که یک جوانی بیکار ایستاده است، سریع از آنجا عبور کردند ، وقتی که برگشتند دیدند که جوان بر روی زمین نشسته است و مشغول کشیدن خط به روی زمین است ،حضرت کنار او نشستند واحوال او را پرسیدند ، اصحاب سوال کردند چرا دفعه قبل به او بی اعتنایی کردید؟ حضرت پاسخ دادند: آن زمان بیکار ایستاده بود ولی اکنون حداقل خطی روی زمین می کشد. تا این اندازه در اسلام توجه به کار و فعالیت شده است. در جایی دیگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: « إِنَّ مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لَا يُكَفِّرُهَا صَلَاةٌ وَ لَا صَدَقَةٌ »بعضی از گناهان به وسیله نماز و صدقه هم آمرزیده نمی‌شوند.« قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا يُكَفِّرُهَا » سوال شد یا رسول الله! پس چه چیز موجب آمرزش آن است؟ « قَالَ الْهُمُومُ فِي طَلَبِ الْمَعِيشَة » فرمود: جدیت و تلاش در طلب معیشت.(3) نماز عظمت زیادی دارد، اگر جلوی خانه کسی نهری باشد و آن فرد روزی پنج مرتبه خود در این نهر خودش را شستشو بدهددیگر چرکی بر بدنش نمی ماند ، نماز هم مانند نهر است که همه گناهان را از بین می برد ولی در این حدیث پیامبر (ص) می فرمایند: گناهانی هستند که حتی نماز با این عظمت و صدقه در راه خدا هم نمی تواند آن گناهان را از بین ببرد ولی سختی کشیدن و تلاش در طلب معیشت آن گناهان را نابود می کند. تا این اندازه کار کردن اهمیت دارد.

مخصوصا در عصر ما که کار و تلاش جنبه فردی ندارد و جنبه حیثیتی پیدا کرده است و آبرو وحیثیت نظام جمهوری اسلامی مطرح است و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی را موجب می شود. اگر مهندسین ما در علم حرف اول را دردنیا بزنند، جهانیان جذب اسلام و قرآن می شوند و متوجه خواهند شد که قرآن و دین می تواند هم دنیای آنها را آباد کند و هم آخرتشان را. رهبر معظم انقلاب هم بارها فرموده اند: بزرگترین مبارزه با آمریکا کار کردن در کشور است. کار و تلاش در کشور بزرگترین مبارزه با آمریکا است چون آمریکایی ها این را نمی خواهند. یک روایت دیگر هم از امام على عليه السلام خدمتتان عرض کنم و کلام خود را ختم می کنم.

امام على عليه السلام می فرماید: « العَمَلَ العَمَلَ » به جِد، عمل كنيد « ثُمَّ النِّهايَةَ النِّهايَةَ » و حتما آن را به پايانش رسانيد « و الاستِقامَةَ الاستِقامَةَ » و در آن پايدارى كنيد، « ثُمَّ الصَّبرَ الصَّبرَ » آن گاه سختْ شكيبايى ورزيد « و الوَرَعَ الوَرَعَ » و به راستى پارسا باشيد. « إنَّ لَكُم نِهايَةً » همانا شما را پايانى است؛ « فَانتَهوا إلى نِهايَتِكُم » پس، خود را به آن پايان (بهشت) رسانيد.(4) در این روایت شریف، حضرت ابتدا سفارش به کار کردن می کنند که انسان بیکار نباشید و بایدکار کنید، بعد از آن می فرماید کار را به آخر برسانید و در این راه استقامت و صبرو تحمل داشته باشید.

تقدیر از کارخانه فولاد برای اشتغالزایی :

الحمدالله به لطف الهی و به همت شما بزرگواران در شهرستان اشتغال زایی بسیار خوبی شده است. مهندس سهراب نژاد اعلام کردند در هرماه 17 میلیارد تومان پول سرسفره مردم شهرستان گذاشته می شود و این رقم بسیار بالایی است که بالاترین خیرات و بالاترین خدمت به نظام جمهوری اسلامی است. امروز دشمن می تواند دست بر روی دو معضل بیکاری و گرانی بگذارد و زحماتی را ایجاد کند. این خدمتی که مهندسین عزیز فولاد به اسلام و قرآن و مردم منطقه دارند خدمت بسیار بالایی است . وقتی جوانی کار داشته باشد،سراغ اعتیاد نمی رود، زندگیش قوام پیدا میکند و از هم پاشیده نمی شود. دلسرد نمی شود، خودکشی نمی کند! بخش عمده ای از ناهنجاری هایی که امروز در جامعه می بینیم بخاطر بیکاری است. از جوان سوال میکنی چرا ازدواج نمی کنی؟ می گوید: کار ندارم. و این خدمت بسیار ارزشمندو مقدسی است که کارخانه فولاد به مردم شهرستان کرده است. غرض از اینکه امروز ما در جمع شما حضور پیدا کردیم نیز این بود که دستمریزادی بگوییم واز زحمات شما عزیزان تشکر کنیم و بر همت شما بزرگواران آفرین بگوییم.

نکته دیگر اینکه جناب مهندس سهراب نژاد گفتند: درصدد هستیم دستگاههایی راه اندازی کنیم تا از بخاری که از کوره ها بلند می شودو آن گازی که از آن می آید ، برق تولید کنیم ! این همت بسیار بزرگی است . شایعاتی هم پشت سر فولاد وجود دارد که این گازها خطرناک هستند.متاسفانه عده ای ناجوانمردانه شایعات را درست کردندکه این گازها موجب ناقص الخلقه شدن کودکان می شود و درختان را خشک می کند ولی واقعا این حرفها درست نیست،زیرا مرتب کسانی که مسئول حفظ سلامت مردم هستند ، همه جا را کنترل و رصد می کنند و اگر گازی که خطرناک و غیر مجاز باشد ،جلوی آن گرفته می شد که تا کنون چنین چیزی نبوده است.به نظر بنده بخشی از این شایعات می تواند جنبه سیاسی و خطی داشته باشد و در برخی روزنامه ها انتشار داده می شود. بهر حال همین که همت بلند این عزیزان و پیشرفت هایی که می کنند و بچرخان آن تشکیلات عظیم و چرخه فولاد در شهرستان هستند ، جای تشکر و قدردانی دارد که از همه این بزرگواران تشکر میکنم.

همراهی علم و صنعت مهمترین عامل مهم پیشرفت :


همین طور معتقدم که باید دست فولاد وصنعت در دست دانشگاه گذاشته شود، علم وصنعت وقتی در کنار هم باشند مانند دو بال برای پرواز می شوند و شهرستان ما پیشرفت بیشتری خواهد داشت. از جناب آقای مداحی هم تشکر می کنم که در این زمینه قدم های بسیار خوبی برداشته اند، فولاد و واگن سازی در آینده نیاز به متخصص بیشتری دارد و تربیت متخصص به عهده دانشگاه و فنی حرفه ای و دستگاههای علمی شهرستان است، بهر حال اگر ما می خواهیم در شهرستان خود جوان بیکار نداشته باشیم، باید زمینه رشد علمی جوانان و گرفتن تخصص را برای آنها فراهم کنیم تا وقتی کارخانه ای اعلام نیاز به نیروی متخصص میکند. جوانان بومی شهرستان جذب می شوندکه اگر خدای نکرده جوانان ما این تخصص را نداشته باشند، کارخانه مجبور می شوند از از استان کرمان ودیگر استان های کشور نیروی کار جذب کنند چون نمی توان کار را تعطیل کرد . بنابراین عزیزان خواهشی دارم این است که دانشگاههای شهرستان، رشته های متناسب با پیشرفت صنعتی در شهرستان را ایجاد کنند. نکته دوم بعد از فولاد ما به صنعت قطعه سازی در شهرستان نیاز داریم، اگر عده ای از جوانان تعاونی هایی تشکیل بدهند در آینده این فولاد راه اندازی می شودو نیاز به پیچ ومهره دارد و دستگاهها وقطعات مختلف دارد وهمین جوانان شهرستان مشغول قطعه سازی شوند ،واگن سازی خودش قطعه می خواهد. اگر ارتباط بین فولاد و واگن سازی برقرا شود قطعات مورد نیاز کارخانه ها را می توانیم در همین شهرستان بسازیم. بنده در بازدیدی که از واگن سازی داشتم، دستگاهها ی بسیار عظیم و پیشرفته و لیزری و دقیقی را ما در واگن سازی داریم که میتوانند قطعه سازی کنند و قطعاتی که دستگاههای مختلف نیاز دارند در همین شهرستان ساخته می وشد. بالاخره اول هرکاری افت و خیز دارد ولی وقتی کار راه افتاد و به جوانان بها دادیم و وقتی گفتیم ما می توانیم ، مغزها شکوفا می شود همت ها و دست ها شکوفا می شود .ما هیچ چیزی از خارجی ها کم نداریم، فقط یک مقدار تنبل هستیم وپشتکار نداریم. اگر پشتکار و استقامت را در کارهایمان بیشتر کنیم، بهتر از خارجی ها هم می توانیم کار کنیم . متخصصین کشورهای خارجی که از مادر عالم و دانشنمد به دنیا نیامدند، شبانه روز کار کردند و زحمت کشیدندو خون دلها خوردند تا به این مرحله از پیشرفت رسیدند ؛ ما هم اگر می خواهیم پیشرفت کنیم باید توکل به خدا داشته باشیم وبا سعی و تلاش وافر پیشرفت کنیم در این راه باید از علم و دانشگاه نیزکمک بگیریم . بنده صمیمانه از زحمات شما عزیزان تشکر می کنم .

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته!


پی نوشت:

1- بحارالانوار، ج103، ص9.

2- بحارالانوار ، ج / 44 ص . 138

3- مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج‏13، ص 13

4- نهج البلاغة : الخطبة 176.



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2166.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2167.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2168.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2169.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2170.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2171.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2172.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2173.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2174.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2175.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.