سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

برگزاری هفتمین سالگرد رحلت آیت الله سید احمد جعفری و یادواره شهدای روحانی در زرند با حضور امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 378 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1397.12.06
 
برگزاری هفتمین سالگرد رحلت آیت الله سید احمد جعفری و یادواره شهدای روحانی شهرستان زرند با حضورحجت ااسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم، جمعی از مسئولین شهرستان و خانواده معظم شهداء و ایثارگران وجانبازان مورخه97/12/05 در محل سقاخانه حضرت اباالفضل(ع) زرند برگزار شد.



هفتمین سالگرد رحلت ایت الله سید احمد جعفری موسس حوزه علمیه زرند و اولین امام جمعه زرند و یادواره شهدا روحانی شهرستان زرند در حسینیه سقاخانه ابوالفضل (ع) زرند برگزار شد.

در این مراسم معنوی که حجت الاسلام علی ابراهیمی امام جمعه زرند، حبیب الله خنجری فرماندار زرند، اعضا شورای تامین و شورای شهر، جمعی از فرهنگیان ، طلاب و قشرهای مختلف مردم قدرشناس این شهرستان حضور داشتند.

امام جمعه زرند با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی و هفتمین سالگرد رحلت آیت الله سید احمد جعفری اولین امام جمعه زرند پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تبیین شخصیت آیت الله جعفری پرداخت و ،تصریح کرد: آیت الله جعفری اولین امام جمعه زرند نه تنها یک عالم بلکه یک انسان متقی ٬وارسته که از بالاترین و عالی ترین دانش ها که همان دانش قرآن است، بهره مند بود و فقدان علمایی همچون آیت الله سید احمد جعفری جای بسی تاسف دارد.

وی با بیان اینکه ایت الله سید احمد جعفری به فرزانگی، تقوا، پاکدستی و سلامت نفس و مفسر قرآن و نهج البلاغه شهره بود افزود: یکی از نشانه های بصیرت حضرت علامه جعفری در این شهرستان این بود که با صفای باطن خود در دوران انقلاب، مردم این خطه را رهبری و راهنمایی کردند و هرگز دنبال مال دنیا نرفتند و به تکلیف عمل کردند.

امام جمعه زرند در این مراسم به نقش و جایگاه روحانیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) پرداخت و گفت شهرستان زرند در دوران دفاع مقدس ۲۶ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و بیشترین شهید روحانی استان را به خود اختصاص داده است.

شعر خوانی، خاطره گویی و رونمایی از کتاب (مجموعه سخنرانی های ایت الله جعفری ) از دیگر بخش های این برنامه بود.




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در یادواره شهداء روحانی شهرستان زرند مورخه97/12/05


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الله الحکیم فی کتابه: « الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفي‏ بِاللَّهِ حَسيباً»(1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)؛ السلام علیکم یا شهدا یا سعداء یا نجباء،السلام علیکم یا اهل التوحید، السلام علیکم یا انصارالله ،السلام علیکم یا انصار رسول الله ، السلام علیکم یا انصار امیرالمؤمنین ، السلام علیکم یا انصار الفاطمه الزهرا سیده النساء العالمین ، السلام علیکم یا انصار الحسن و الحسین (ع)، السلام علیکم یا انصار التسعه المعصومین ذریه الحسین ، السلام علیکم یا انصار الصاحب الزمان ، السلام علیکم یا انصار الامام الخمینی ، السلام علیکم یا انصار الامام خامنه ای.

خوش آمد عرض می کنم خدمت همه برادران عزیز و خواهران مکرمه ؛ به مجلس شفابخشی شهدای والامقام روحانی و طلبه شهرستان وبه مجلس بزرگداشت حضرت آیت الله جعفری و همه عالمان بزرگ شهرستان خوش آمدید.

از حضور مدیران و مسئولین ، سروران عزیز روحانی و همه دست اندرکاران برگزاری این مراسم، از حوزه علیمه جعفریه، از طلاب بسیجی از هیئت امنای این بقعه معظم، از اداره تبلیغات و همه عزیزان و دست اندرکاران که چند روز است برای برپایی این مجلس باشکوه زحمت میکشند و همین طور از بیت معظم و مکرم حضرت آیت الله جعفری که زمینه این جلسه باشکوه را فراهم کردند ، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. از مجری و قاری محترم و سخنران این جلسه بسیار باشکوه جناب حجه الاسلام میرزایی که سالهای سال با آیت الله جعفری مراوده داشتند و از خانواده های عزیز شهدا ، جانبازان و ایثارگران و همرزمان این شهدای عزیز که شرف حضور دارند ، از سپاه ، نیروی انتظامی ، دادگستری و همه نهادها ، ادارات شهردار و شورای شهر ، از بنیاد شهید و جانبازان که دست به دست هم دادند تا این جلسه باشکوه در جهت بزرگداشت عالم و عالمان بزرگ این شهر که نقش بسیار مهمی در دین و ایمان مردمان ما داشتند وهمین طور در جهت بزرگدشت هفتمین یادمان شهدای عزیز روحانی و طلبه شهرستان زرند برگزار شود، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

روحانیت شیعه جلوادار مبارزات انقلابی:

برادران و خوهران روحانیت شیعه همیشه و در هر مبارزه ای در طول تاریخ در کنار مردم و جلودار مبارزه با ظلم و ستم روحانیت شیعه بودند. درکتابی که جناب مهدیزاده چاپ کردند و بسیار ارزشمند است نقش علمای این شهر در جهت ساماندهی و آگاهی بخشی مردم مشخص و مستند است. در تمام راهپیمایی ها بیشترین نقش را در رهبری مردم روحانیت داشته است؛حضرت امام(ره) یک جمله بسیار مهم در باب روحانیت داشتندکه می فرماید: « روحانیون مبارز و متعهد به اسلام در طول تاریخ و در سخت ترین‏‎ ‎‏شرایط همواره با دلی پُر از امید و قلبی سرشار از عشق و محبت به‏‎ ‎‏تعلیم و تربیت و هدایت نسلها همت گماشته اند و همیشه پیشتاز و‏‎ ‎سپر بلای مردم بوده اند؛ بر بالای دار رفته اند و محرومیتها چشیده اند؛‏‎ ‎‏زندانها رفته اند و اسارتها و تبعیدها دیده اند؛ و بالاتر از همه، آماج‏ طعنها و تهمتها بوده اند » (2)

نقش برجسته روحانیون در دفاع مقدس:

جنگ تحمیلی که شروع شد در کنار همه رزمندگان و جلودار همه آنها روحانیت و طلاب حضور داشتند؛ نقش روحانیت در دفاع مقدس چه بود؟ اولین نقش آنها مشروعیت بخشیدن به دفاع مقدس و نقش رزمی بود که جنگ ما مشروع است. دفاع ما ،مقدس است .از جای جای ایران اسلامی روحانیت و طلاب درس و بحث را کنار گذاشتند و آموزش نظامی دیدند و اسلحه بر دوش گرفتند و دوشادوش رزمندگان در دفاع مقدس حضور پیدا کردند،درنقش رزمی خیلی از طلاب نمی گفتند، ما روحانی هستیم بلکه دوست داشتند تا در کنار مردم و دوشادوش رزمندگان در جبهه حضور داشته باشند، در عملیات کربلای 5 شهید والامقام شهید حسین پورحبیبی یک روحانی که به عنوان نیروی رزمی در کنار رزمندگان حضور داشت ، من یک دفعه دیدم در سروصورت چند نفر از طلاب و رزمندگان مغز سر یکی از بچه ها پاشیده شده است، سوال کردم فاصله ما با شهید از ده متر بیشتر نبود ولی یک خاکریز کوچکی در کنار خاکریز بزرگ جبهه ریخته بودند که سر و صورت شان آثار مغز بود گفتم چه کسی شهید شد ؟ گفتند خمپاره به مغز حسین اصابت کرد وبه سر و صورت ما پاشید. عجیب بود نام این شهید بزرگوار حسین بود ونام مادرش فاطمه و پدرش هم علی بود. تنها روحانی طلبه ای که سر در بدن نداشت.

خاطره ای ازعملیات کربلای5

شهید والامقام شهید عرب زاده ، این طلبه مخلص نیز در کنار رزمندگان حضور داشت، لاله گوشش کنده شده بود وکاغذ چسبانده بود .کسانی که در کربلای5 بودند می دانند که از سر سه راه دیگر مهمات و غذا و امکانات نمی رسید، شاید در مدت سه روز بچه ها فقط با 5-6 دانه خرماو پسته ای که داشتند سر می کردند، جان پناه هم نداشتند چون تازه عملیات شده بود، سنگری نبود که پشت آن پناه بگیرند، گونی نبود تا سنگر درست کنند، بچه ها با لودر یک مقدار کلوخی که آنجا بود را دور خودشان گذاشته بودند، دشمن توی دشت آمده بود و دشمن از پشت سر با تانک رزمندگان را می زد. کلاش دیگر کارایی نداشت وقتی تانک های دشمن پشت سرت مستقر شده بودند ، به درد نمیخورد با چنین وضعیتی سوال کردم آقای عرب زاده دوست دارید شهید بشوید؟ گفت : راضیم به رضای خدا ،چند دقیقه بعد یک خمپاره 60 به پهلویش خورد وشهید شد. چون عاشق حضرت زهرا(س) بود و رمز عملیات یا فاطمه و یازهرا بود از بس اینکه این مرد عاشق اهل بیت وحضرت زهرا بود خمپاره به پهلویش خورد و به شهادت رسید و خیلی از طلاب و روحانیون دیگر هم در جنگ بودند، اولین طلبه شهید استان شهید آبرین طلبه 14 ساله از شهرستان ماست که در سال 59 به شهادت رسید. برادران و خواهران روحانیت و طلاب همیشه جلودار بودند، این جور نبوده است که عقب بایستند و به بقیه بگویند شما بجنگید ، ما از عقب می آییم ؛ نه آنها جلو بودند، از هر هزار رزمنده حاضر در جنگ، یک نفر در ایران شهید شده است ولی از هر هزار رزمنده طلبه ای، چهل طلبه شهید شده است.

زمانی که حضرت امام(ره) اعلام کرد، درس و بحث را رها کردند و به ندای امام(ره) لبیک گفتند. از همین شهرستان در عملیات کربلای 5 یک کمپرسی از طلاب به جنگ رفتند و بیشترین طلبه ای که به شهادت رسید در همین عملیات کربلای 5 بود.این یک نقش رزمی طلاب بود که در کنار دیگر رزمندگان با دشمنان جنگیدند.

نقش تبلیغی روحانیون در دفاع مقدس:

یک نقش تبلیغی هم داشتند، احکام دین و مسائل شرعی را می گفتند و امام جماعت بودند و تقویت روحیه می کردند. نقش بسیار ممتازی طلاب و روحانیون در جبهه داشتند ، پشت جبهه هم حمایت می کردند، در فرماندهی نیز روحانیون حضور داشتند ما حتی طلبه خلبان هم داشتیم . این نقش روحانیت بوده است،همیشه پیشتاز بودند و در کنار مردم بودند.

شخصیت وارسته آیت الله جعفری:


ما بیشترین طلبه شهید استان را داریم که از برکت همین پدران و مادران مؤمن و متدین و نفس گرم و قدسی شخصیتی چون آیت الله جعفری بود که به این مقام رسیدند، این دینداری، عبودیت و رزمندگی از برکت عالمان بزرگ مخصوصا از برکت این مرد عارف و فقیه ، لغت شناس ، حافظ قرآن و نهج البلاغه و حافظ روایات است. آیت الله جعفری یک شخصیت عجیب بودند، با اینکه نابینا بودند اما یک حافظه بسیار درخشان داشتند و خوش فهم بودند، یک شب جلسه ای در حضور آیت الله جعفری تشکیل شد که ایشان یک بحثی را مطرح کردند در مورد حبس، این جمله را یاد دارم گفتند که مرحوم آخوند خراسانی صاحب الکفایه ، که خیلی سخت و عمیق می نویسند ، یک حاشیه ای بر حبس و وقف از مرحوم صاحب کفایه ذیل آن جمله بود،حرف های صاحب کفایه را دوستان طلبه می دانند که یک روز و دو روز و چه بسا یک ماه و دو ماه باید زحمت بکشیم و یک مطلبی را بفهمیم از بس که سخت می نویسند و فهم آن مطالب بسیار مشکل است ، ایشان این جمله را فرمودند که : بنده پانزده دقیقه زمان برد تا این مطلب را آموختم ؛ مردم و علمای دیگر باید زمان بیشتری به کار می بردند تا این مطلب را بفهمند اما ایشان در این مدت کم توانستند این مطلب را بیاموزند. واقعا گنج ناشناخته ای بودند، به مردم اعتقاد داشتند و شفابخش بودند،خدا رحمت کند این عالم مومن، متدین، عارف و شاعر را که هر چه در وصف ایشان بگوییم کم گفته ایم.

شهید مهدیزاده مبارز انقلابی:

ما 27 شهید طلبه و روحانی در شهرستان داریم. ما حتی قبل از انقلاب هم یک طلبه شهید داشتیم که ما اطلاع نداشتیم، یک مبارز به نام شهید مهدیزاده که ایشان در تشییع جنازه آیت الله غفاری شرکت کرد. ساواک قلب مردمی را که می خواستند در تشیع جنازه این مردان مبارز شرکت کنند، سوراخ می کردند .ساواک طلاب و مردمی که در تشییع جنازه آیت الله غفاری شرکت کرده بودند را دستگیر کردند و در ماشین ها ی یخچال دار انداختند و مدتها آنجا حبس بودند، این عزیز چون جسم قوی داشت زنده ماندند ولی سخت مریض شدندو هرچه مداوا کردند، خوب نشد و در اثر ضربه ای که طاغوت و ساواک بر ایشان واردکرده بودند ،فوت کردند؛در آن زمان کسی جرات نمی کرد به آنها بگوید شهید و یا در تشییع جنازه آیت الله غفاری شرکت کرده است. 26 طلبه دیگر هم بعد از انقلاب شهید شدند، سال 59 اولین شهید استان شهید آبروین بودند که 14 سال سن داشتند و اهل زرند بودند. از این 27شهید، سه نفر سادات هستند . سه تا دو برادری هستند ،دو نفر هم مفقود الاثر هستند و هنوز هیچ خبری از پیکر این عزیزان نداریم.

مهمترین وصیت وسفارش شهداء:

مهمترین محورهای وصیت نامه شهدا را نیز عرض کنم و مجلس را واگذر کنم. مهمترین مباحثی در وصیت نامه این عزیزان است ، ناگفته نماند که کتابی که درباره این 27 شهید نوشته شده به نام محو جمال دوست ،15-16 سال قبل چاپ شده که تجدید چاپ شده است، امروز هم تحقیقات گسترده تری انجام گرفته ا ست که در چاپ جدید ، مطالب مهمی به آن اضافه می شود، در وصیت نامه شهدا علاوه بر سفارش به تبعیت از حضرت امام(ره) و روحانیت عزیز، توجه به نماز اول وقت، توجه به نماز جمعه و جماعت ، توجه به حجاب و شناخت دشمن این بخشی از کلمات کلیدی وصیت نامه این شهدای عزیز است.

جنگ اقتصادی دشمن بر علیه ملت ایران:

برادران و خواهران جنگ تمام نشده است، قبلاً جنگ نظامی بود، امروز دشمن جنگ اقتصادی را شروع کرده است تا مردم ما به فقر کشیده بشوند، امروز هم روحانیت در جنگ اقتصادی باید پیش قدم باشند .

متاسفانه بعضی از مدیران و مسئولین متوجه این جنگ اقتصادی دشمن نیستند، سالهاست که مقام معظم رهبری بحث جنگ اقتصادی دشمن را تشریح می کنند ولی می بینید یک عده ای هنوز هیچ توجهی پیدا نکردند . کشور ما در حال جنگ است ، در وزارت امریکا ، ستاد عملیاتی جنگ اقتصادی تشکیل شده است، دشمن با تمام توان برای به زمین زدن وبه زانو زدن انقلاب اسلامی و ملت ایران به صحنه آمده است، همه باید کمک کنند،در جنگ اقتصادی مردم هم نقش دارند . مدیران و مسئولین نقش اول را دارند، اسراف را از زندگی خودمان دور کنیم، اسراف در آب و برق و مواد غذایی؛ دشمن به دنبال زمین زدن ماست وقتی در جنگ نظامی نتوانست به جنگ اقتصادی روی آورده است ، ان شاءالله بازهم سیلی میخورد .

حضور با شکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن

در 22 بهمن دشمن دید علی رغم همه مشکلات ، ایران اسلامی به یکباره خروش شد و شعار مرگ بر امریکا و اسرائیل شنیده شد، در همین شهرستان در سال گذشته 12 هزار شرکت کردند ولی در راهپیمایی 22 بهمن امسال بیش از 16هزار نفر مردم به میدان آمدند، این نشانه درک سیاسی و ولایتمداری مردم و پشتیبانی از دین و ولایت است که با تمام وجود اعلام کردند ما همانند مردم کوفه نیستیم که امام حسین را تنها بگذاریم ومانند مردم زمان حضرت موسی(ع) نیستیم که بگوییم موسی تو با خدایت بجنگ ما اینجا می نشینیم،الحمدالله مردم ما همیشه در صحنه هستندو جلوتر از مدیران و مسئولین حرکت می کنند، خداوند به شما خیر بدهد. امروز پرچم دین بر دوش شما مردم گذاشته شده است . عظمت شما مردم از مردم زمان رسول خدا و مردم زمان امیرالمومنین و مردم زمان سیدالشهدا بالاتر است. ایمان شما و دینداری شما از آنها بالاتر است این یک حقیقتی است. پرچم امام عصر(عج) بر دوش شما مردم گذاشته شده است و زمینه آن در دنیا به برکت این رهبر بزرگ آماده می شود.

من از حضور همه شما برادران و خواهران ، مدیران و مسئولین، سروران عزیز روحانی ، طلاب و بسیج همه و همه که به عشق شهداو امام شهدا و به عشق آیت الله جعفری حضور پیدا کرده اید صمیمانه تقدیر و تشکر میکنم.از جناب قادری که مسئول اوقاف هستند و کمک حال ما در همه زمینه ها بودند نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:

1- سوره مبارکه الاحزاب،آیه 39

2- صحیفه امام خمینی ، جلد ۲۱ ، صفحه ۹۷


http://yascms.ir/emam/gozaresh/un2657.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/un2658.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/un2659.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/un2660.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.