سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

دیدار مربیان امور تربیتی زرند با امام جمعه محترم به مناسبت روز امور تربیتی

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 322 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1397.12.09
 
به مناسبت روز امور تربیتی جناب آقای دکتر اسدی معاونت محترم پرورشی اداره آموزش وپرورش زرند در معیت جمعی از مربیان پرورشی وامور تربیتی مدارس سطح شهرستان مورخه97/12/08 با حضور در دفتر امام جمعه زرند ضمن دیدار وگفتگو با حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم ازنصایح ایشان بهره مند شدند.




سخنرانی حجت السلام والمسلمین ابراهیمی در دیدار مربیان امور تربیتی مدارس زرند به مناسبت روز امور تربیتی مورخه97/12/08


الحمدلله، الصلاةوالسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله.

خوش آمد عرض می کنم خدمت حضرتعالی وهمکاران محترمتان،بنده هم سالروز امور تربیتی را خدمت شما بزرگواران تبریک عرض می کنم ویاد شهدای بزرگوار مخصوصاً شهید مجاهد باهنر را گرامی می داریم که پیشگام در امور تربیتی بودند .

ابعاد وجودی انسان ناشناخته است:

حقیقت این است که ابعاد وجود انسان خیلی وسیع وناشناخته است ، یک شعر منصوب به آقا امیرالمومنین(ع) است که « وَ تَحْسَبُ [تزعم] أَنَّكَ‏ جِرْمٌ‏ صَغِيرٌ »آیا تو فکر می کنی جرم کوچکی هستی« وَ فِيكَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَكْبَرُ » درحالیکه یک عالم بزرگ در وجود تو پیچیده است، ابعاد وجودی انسان خیلی پیچیده است (1)، همین آیه ای که توسط برادرعزیزمان تلاوت شد « اذا اردناه ان نقول له كن فيكون »(2) هنگامى كه ما او را اراده كرديم، به او گفتيم: باش. او هم موجود شد ودر روایت دارد که برخی می گویند" مثلی" با این حالی که خدا مثل ندارد «لیس کمثله شیء» (3)تو هم می توانی مَثَلِ من باشی وبه هر چه بگویی باش موجود می شود، یعنی انسان هم می تواند به مقامی برسد که کار خدایی بکند وهمانطور که خدا ایجاد می کند « أَنا أَقُولُ لِلشَّيْءِ كُنْ فَيَكُونُ » (4) من همین که می گویم باش موجودمی شود، یا اینکه « قُلْنا يا نارُ کُوني‏ بَرْداً وَ سَلاماً عَلي‏ إِبْراهيمَ »(5) گفتیم : ای آتش بر ابراهیم خنک و سالم باش،پس وقتی که سرد شد حضرت ابراهیم شروع به لرزیدن کرد . واقعاً که انسان موجود ناشناخته ای است که می تواند هم از نظر تربیت جسم وهم تربیت روح به مقام بالایی برسد« وَ فِيكَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَكْبَرُ » عالم بزرگ در وجود انسان قرار دارد .

تاثیر تربیت خوب انسان بر جامعه:

یک امام تربیت شد وچه تاثیر بزرگی نه تنها در کشور ما بلکه در جهان ایجاد کرد که جهان را به سمت توحید هدایت کرد ، یک انسان تربیت شده می تواند اینقدردر عالم موثر باشدواین به دست آموزش وپرورش وبه دست مابه امانت سپرده شده است وکار بسیار بزرگی است واگر یک انسان خوب تربیت شود می تواند به جامعه خدمت کند مثلاً انسان یک سنت حسنه وپایه بزرگی بگذارد بنابراین درست است که تربیت مرحله به مرحله است وآنی نیست که ما بلافاصله نتیجه کارمان را ببینیم چه بسا که بلافاصله هم می شود ولی نوعاً به تدریج است و ممکن است نهالی که ما غَرس می کنیم به این زودی میوه آن را نچینیم ولی توجه داشته باشید که اگر بتوانیم خوب تربیت کنیم چقدر می تواند تاثیرگذار باشد واگر یک مرد و زن خوب تربیت شود کسانی که در تربیت او نقش داشتند دراین ثواب شریک خواهند بود واین کاربسیار باعظمتی است مخصوصاً که اگر تربیت دینی صورت بگیرد .حدیث قدسی داریم که می فرماید: تو هم می خواهی مثل من باشی وکن فیکون کنی نوافل را انجام بده که اگر نوافل را انجام بدهی به جایی می رسی وبه قدری تقرب پیدا می کنی که مَثَلِ من می شود" کن فیکون"در واقع دستورات دینی برای پرورش روح خود انسان است این یک نکته بود.

تاثیر تربیت خوب بر دانش آموزان :

نکته دوم اینکه در تربیت دینی نسبت به دانش اموز احساس کند که نقد باشد وهمیشه از اینکه یک کار خوب انجام دهد مثلاً بهشت نسیه است که شاید اینها جواب ندهد .یکی از روحانیون هم در جلسات تعریف کرد وهم کتابش را من خواندم که در خارج از کشور به یکی از دانشگاهها رفته بود ودیده بود وقتی که هنگام ظهرمی شود دانشجوها می آیند وروبه قبله می ایستند و رکوع وسجده می کنند سوال کرده بود همه اینها که این کاررا انجام می دهند وتفکر وتمرکز می کنند مسلمان هستند؟ گفتند : نه اینها مسلمان نیستند سوال کرده بود پس چرا اینگونه رو به قبله رکوع و سجده می کنند؟ گفتند : بین اساتیدما بحث شده که چرا مسلمانان وقتی خورشید به نیمه می رسد نمازمی خوانند؟ چه تاثیری دارد که اینها این وقت از روز این کار را انجام می دهند و به این نتیجه رسیدند یک ماده ای در بدن وجود دارد که هم موجب افزایش عمروهم باعث شادابی وسلامتی است که این ماده باید به اندازه در بدن ترشح شود واگر این ماده به اندازه تولید بشود باعث طول عمر وسلامت روح وجسم می شود ودیده بودند بهترین وقتی که این ماده به اندازه نیاز ترشح می شود درست زمانی است که خورشید در وسط آسمان قرار دارد و اگر رو به قبله تمرکز و رکوع وسجده کنند این ماده در بدن به اندازه ترشح می شود حالا بیائیم وبه دانش آموزان بگوئیم نماز بخوانید که این ممکن است نسیه باشد.

بیمارانی که رو به فبله اند زودتر بهبود می یابند:

انسان امروز به آرامش نیاز دارد والان بیشترین قرصی که مصرف می شود، قرص های اعصاب است ؛این قرصها آرام کننده اعصاب وجسم است وبعد همین شخص تعریف می کرد از یکی از جراحان در بیمارستان سوال کردم در مدتی که در این بیمارستان جراحی می کنی چه چیزی دیده ای ؟گفته بود به تجربه برای من ثابت شده است بیماران جراحی من که تخت آنها رو به قبله قرار دارد نسبت به بیماران دیگر زودتر بهبود یافته اند که اینها نقد است ومورد پذیرش قرار می گیرد، نماز چیست؟ نماز آرام بخش است ویا نماز پشتوانه است " و استعینوا بالصبروالصلاة "یعنی چه که پشتیبان است؟یعنی کمک کار است، چه کسی از پشتوانه بدش می آید ، انسان نیاز به پشتوانه وکمک حال دارد ولی در ابعاد تربیتی نسبت به دانش آموزان چیزهایی را بگوئیم که نقد باشدنه نسیه، این مطلب را آقای قرائتی می گویندواگر نقد باشد مورد پذیرش قرار می گیرد وخیلی ازمسائل دیگر که امروز خارجیها در روانشناسی روی آن کارکرده اندوقتی که نگاه می کنیم می بینیم که همه اینها در روایات ما هم وجود دارد منتهی اینها امروزی شده است ودر روایات ما به زبان آسانتروشیرین تر بیان شده است واگر همه این مطالب گفته شود هم جذابیت دارد و هم مورد پذیرش واقع می شود وتاثیرگذار خواهدبود و واقعاً هم باید خیلی کاربکنید.

دوگانگی تربیتی در مدارس :

بنده زمانی که درکوهبنان بودم در روز سیزدهم آبان بود که همه دانش آموزان آمدندوظهر شد واعلام کردند که وضو بگیرید نماز بخوانیم که حتی یک دانش آموز در نماز جماعت حاضر نشد اینها که در زمان طاغوت تربیت نشده اند بلکه در زمان ما تربیت شده اند وبالاخره در مدارس دینی ما وبا همین معلمان ومربیان تربیت شده اند ولی حتی یک نفر در نماز جماعت حاضر نشد و متاسفانه الان دوگانگی تربیتی وجود دارد که به این مسئله گسست نسلها می گویند مثلاً اگر والدین نماز بگویند نماز نخوانید ولی درمدرسه بگویند نماز بخوانید ویا مثلاً مربی پرورشی در صف نماز ایستاده است ولی مربی ریاضی وزبان نمی آید خوب این دانش اموز می گوید اگر نماز خوب بود انها هم می آمدند و یا اگر نماز خوب بود پدر ومادرم هم می خواندند واین بچه دوگانه تربیت می شود وبعد هم بی دین وبی اهمیت پرورش می یابد بنابراین نقش اولیاء هم در تربیت خیلی مهم است ومدرسه هم که بسیارمهم است بالاخره نیمی از وقت دانش آموز درمدرسه سپری می شود.

تاثیر تربیت خوب بر شاگرد:

یکی از علمای لبنان می نویسد که من اینطور شاگردانی تربیت کردم ، یکی از شاگردانش به آمریکا رفته بودند وجلسه امتحان را درست در وقت امتحان برگزار کرده بودند ومی خواستند نماز او قضا بشود وبه او هرچه گفته بودند به جلسه امتحان بیا، حاضر نشده بودند وگفته بود امر دینی از همه اینها واجب تر است وبه نماز رفته بود واگر هم بد می شد دیگر هیچ راه بازگشتی نداشت وبعد او را رد کرده بودند وگفته من کاری را که دستور خداست بر همه اینها ترجیح می دهم ، در دانشگاه یک جلسه برگزار شد و او این حرف را زد او را تشویق کردند وگفت: کسی که امر پروردگارش را به همه امور ترجیح می دهد شایسته تقدیر است وبرای او یک جلسه امتحان دیگری را برگزارکردند تا بتواند در امتحان شرکت کند، آن عالم لبنانی می گوید من چنین شاگردانی را تربیت کرده ام که در کشورکفرهم که بروند دست از اعتقادات خود برنمی دارند حالا در مملکت ما چگونه است ، یک عده ای می خواهند به ترکیه بروند وهمین که به فرودگاه آنجا رسیدند با یک حسرتی چادرهایشان را برمی دارند که مثلاً انگار از یک زندان آزاد شده اند خوب این در زمان طاغوت نیست و نمی شود بگوئیم درزمان طاغوت بوده است همه نسل ما بودند حالا چه اتفاقی افتاده است که ما دین گریزی درست کرده ایم و چطور شده که بچه های ما زده شده اند قابل تامل است وباید این را اصلاح کنیم واینها یک سری مسائلی است که باید بنشینیم و روی آن فکر وبرنامه ریزی وکارکنیم، کار شما خیلی کاربزرگی است وکار امور تربیتی چیست؟ تربیت دانش آموزی درطراز انقلاب اسلامی است که آینده تمدن اسلامی بردوش او بچرخد و ما باید این کار را نجام بدهیم چون می خواهیم تمدن نوین اسلامی را راه اندازی کنیم وباید دانش آموزی را تربیت کنیم که برای جامعه اسلامی مفید باشد.

فرزندان خود را به رعایت آداب [و رسوم روزگارِ] خودتان مجبور نسازید:
نکته دیگراینکه پدر ومادرها ویا دبیران فکر می کنند که همه باید مثل خودشان باشند، اصلاً نسل آینده نباید مثل ما باشند و روایتی منسوب به آقا امیرالمومنین(ع) آمده است : «لا تَقسِروا [لا تکرهوا] أولادَکُم عَلى آدابِکُم فَإِنَّهُم مَخلوقونَ لِزَمانٍ غَیرَ زمانِکُم‏»(6) فرزندان خود را به رعایت آداب [و رسوم روزگارِ] خودتان مجبور نسازید؛ چون آنان براى روزگارى غیر از روزگار شما آفریده شده‌اند.پس نباید بچه ها را مثل خودتان تربیت کنید، این خیلی نکته مهمی است، امام معصوم می فرماید : اینها برای غیر زمان شما تربیت شده اند وشما باید برای آن زمان تربیتشان کنید ، بنابراین چنین چیزی امکان پذیر نیست مثلاً الان بچه درست راه مدرسه اش را بلد نیست ولی بهتر از والدین می تواندهم با کامپیوتر وهم با گوشی کارکندبالاخره آنها برای آن زمان بودند واینها هم برای این زمان هستند وتربیت باید به گونه ای باشد که مانند ما نباشند البته کلیات همان است ولی نحوه بیان و رفتارش برای غیر زمان ماست وما باید برای آن زمان دانش آموزانمان را تربیت کنیم.باز هم از شما عذرخواهی می کنم .انشاء الله که موفق وموید باشید وخدا شما را حفظ کندوما دعاگوی شما هستیم .

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته


پی نوشت:

1- میبدی، حسین بن معین‌الدین، دیوان أمیر المؤمنین(ع)، محقق، مصحح، زمانی، مصطفی، ص 175، قم، دار نداء الإسلام للنشر، چاپ اول، 1411ق.

2- سوره مبارکه نحل،آیه 40

3- سوره مبارکه شوري، آيه 11

4- عدة الداعى، ص 291.

5- سوره مبارکه الانبیاء،آیه 69

6- ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبة الله،‏ شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، ج ‏20، ص 267، قم، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی‏، چاپ اول‏، 1404ق.



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2667.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2668.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.