سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حضور وسخنرانی امام جمعه محترم در اداه منابع طبیعی زرند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 311 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1397.12.25
 
حضور وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در معیت حجت الاسلام ایزدی مسئول ستاد نماز جمعه زرند در جمع کارکنان اداره منابع طبیعی زرند به مناسبت هفته منابع طبیعی مورخه97/12/23



سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه منابع طبیعی مورخه97/12/23


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله
السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیک یا بقیة الله، یا اباصالح ، ادرکنا واغثنا.

خوشامد عرض می کنم خدمت شما بزرگواران، از جناب آقای میرزایی که بنده و رئیس محترم ستاد نماز جمعه را دعوت کردند، نیز تشکر می کنم.

گزارش بسیار خوبی بود از عملکرد مثبت شما عزیزان که قابل تقدیر و تشکر است.

اهمیت زمین ومنابع طبیعی از دیدگاه آیات وروایات:

اهمیت زمین و منابع طبیعی ومحیط زیست زندگی انسانی بر کسی پوشیده نیست و در تعبیرات روایی ما زمین حکم مادر را دارد، همانطور که مادر باعث نشو و نمای فرزند می شود. زندگی انسان هم بر زمین قرار داده شده است و حفظ و حراست و نگهداری از زمین هم به عهده ماست، آیندگان هم حق و حقوقی دارند ، همانطور که ما امروز از زمین استفاده می کنیم، آیندگان هم سهم دارند ما وظیفه داریم تا سهم آنها را هم حفظ کنیم. اگر نگاهی به آیات قران و ورایات بیندازیم ، اهمیت حفظ منابع طبیعی و همین طور وظیفه انسان نسبت به زمین و منابع آن ، مشخص می شود .یکی از آیات این ایه شریفه است: «وََََُِِ إِلي‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً » و به سوى (قوم) ثمود برادرشان صالح را به عنوان فرستاديم. ( چرا در اینجا خداوند می فرماید برادرشان را فرستادم؟ چون پیامبران خیرخواه هستند، از این جهت تعبیر به برادر شده است . بعد از قوم عاد، قومی به نام قوم ثمود آمدند که اینها در شبه جزیره عربستان از مدینه تا شام زندگی می کردند، عمرهای طولانی داشتند و بسیار قدرتمند بودند، حتی صخره ها را هم می شکافتند و قصر درست می کردند، امروز هم هست و گاهی در فیلمهایی از آنها نشان داده می شود که چگونه در دل کوه این قصرهای عظیم را می ساختند. خدای تبارک و تعالی برای اینها پیامبری را به نام حضرت صالح(ع) فرستاد ، حضرت صالح(ع) پیامش این بود : «قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ » گفت اى قوم من خدا را بپرستيد براى شما هيچ معبودى جز او نيست (بت هایی را که با دست خودتان می سازید را نپرستید) « هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ » او شما را از زمين پديد آورد (خداوند شما را از خاک خلق کرده است. حال ما چه وظیفه ای داریم؟ ) «وَ اسْتَعْمَرَکُمْ فيها » و در آن شما را استقرار داد (وظیفه شما عمران و آبادی است. استعمار از نظر لغوی از عمران و آبادی است ولی استعمار به جای عمران و آبادی همه چیز را نابود می کند. خداوندمی فرماید : ما شما انسانهارا آفریدیم و وظیفه دارید زمین را آباد کنید.)«فَاسْتَغْفِرُوهُ » پس از او آمرزش بخواهيد (ماه ، ماه رجب است، یکی از بهترین اذکار در ماه رجب، ذکر استغفار است.

بالاترین ذکر از نظر آیت الله بهجت:

زمانی که فرزند آیت الله بهجت که به زرند آمده بودند از ایشان سوال شد، برای رفع گرفتاریها و مشکلات آیت الله بهجت چه توصیه داشتند. ایشان گفتنداز نظر آیت الله بهجت بالاترین ذکر استغفار است ومداومت بر این ذکر گِره ها را باز می کند و دردها درمان می شود. بعد من هم در آیات نگاه کردم دیدم که در قرآن ، دو عامل نجات بیان شده است:یکی وجود مقدس پیامبر اسلام(ص) ، عامل دیگر استغفار است . تا این حد استغفار مهم است. وقتی مشکلی برایتان پیش آمد سیل استغفار راه بیندازید، اگر حل نشد بدانید که کم گفته اید.

تاثیر ذکر استغفار در حل مشکلات:

حال تاثیر استغفار چیست ؟ یک مرتبه انسان در گرفتاریهایی که پیش می آید، خدا را مقصر می داند که خدایا تو مقصری که تار و پود زندگی من را سیاه بافتی ولی یک مرتبه انسان خودش را در مصائب مقصر می داند، تو خوبی و همه نعمتی به ما عطا کردی ولی من خودم عامل نابودی هستم . استغفار برای این است که خدایا من توبه می کنم و برمیگردم و آمرزش و بخشش تو را درخواست می کنم.ذکر استغفار بسیار گره گشاست.

سلام به حضرت صاحب الامر(عج):

دومین نکته ای که اشاره کردند توجه به حضرت صاحب الامر (عج) است ومی فرمودند وقتی که می نشینید بگوئید یا صاحب الزمان (عج)بلندکه می شوید بگوئید یا صاحب الزمان (عج) ودر طول روزمداوم به یاد حضرت صاحب الزمان(عج)باشید وفرمودند : هنگام صبح وشب دست خود را روی سینه بگذارید وبگوئید " السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)" وفرموده بودند با این سلام شمادرآن روز بیمه امام زمان(عج) می شوید.

توصیه های حضرت صالح به قومش:

حال دستوراتی که حضرت صالح فرمودند: اولا خدا را پرستش کنید و بت پرستی را کنار بگذارید، دوم خداوند شمارا از خاک آفریده است وشما نباید ارض را تخریب کنید وظیفه شما عمران و آبادی است و جمله سوم این است که استغفار کنید و «ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَريبٌ مُجيبٌ» آنگاه به درگاه او توبه كنيد كه پروردگارم نزديك (و) اجابت‏ كننده است.(1) اینکه می فرماید خدا شما را آفرید و وظیفه شما عمران و آبادی است، طبیعت خداوند به اندازه و روی عدالت و نظم آفریده است. خشکسالی برای چیست؟ برای اینکه ما اندازه را رعایت کنیم. متاسفانه اندازه ای که ما برای مصرف آب مجاز بودیم را رعایت نمی کنیم. ما باید عمران کنیم نه تخریب .مثلا ما 30-40 درصد حق استخراج آب را داشتیم که طبق گفته کارشناسان اگر این مقدار به 60درصد رسید آن منطقه دیگر قابل سکونت نیست. ولی متاسفانه ما در شهرستان 80 درصد منابع آبی را مصرف می کنیم.نتیجه آن هم خشکسالی و خشک شدن باغات و از دست رفتن سرمایه ملی می شود. ما باید به اندازه آب را استفاده کنیم. خداوند دستور به آباد کردن داده است نه تخریب.

اهمیت درخت ودرختکاری :

در روایتی رسول خدا (ص) فرمودند : «ان قامت الساعة » هر وقت عمر جهان به آخر رسیده، هرگاه قیامت بخواهد قیام کند و عالم بخواهد منقرض شود «و فی ید احدکم فسیله» و در دست یکی از شما نهال درختی باشد « فإن استطاع ان لا یقوم الساعة، حتی یغرسها فلیغرسها» چنانچه بقدر کاشتن آن فرصت باشد، باید آن را بکارد و از فرصت باقیمانده استفاده نماید.(2)نگویید قیامت شده است و دیگر انسانی وجود ندارد، اگر فرصتی دارید حتما آن نهال را بکارید، یعنی حفظ منابع طبیعی تا این قدر مهم است . مارکوپولو در سفرنامه خود در مورد سفر به ایران چنین نوشته است : « ما از کرمان حرکت کردیم تا به شهر کوهبنان رسیدیم ، چند روز آفتاب را ندیدم » نشان می داد که در گذشته از کرمان تا این مناطق چقدر درخت بوده است که همش زیر سایه بوده است و آفتاب را ندیده است. و می نویسد به شهر کوهبنان که رسیدم آینه های بی نظیری را دیدم که در هیچ کجا نبود، مهمتر از همه داروی چشم به نام طوطیا در این شهر تولید می شد که من آن را از کوهبنان گرفتم و به رهبر چین تقدیم کردم. چه بر سر طبیعت استان آورده اند که الان یک درخت بنه هم نمی بینید، من از بستگان خودمان شنیدم که در قدیم از اول سیریز می توانستیم بروی بالای درخت و کنار کوه از درختها پایین بیایید. این قدر منطقه پُردرخت بوده است که می توانستی از درخت به درخت بیایی تا به کوه برسی ولی امروز حتی یک درخت هم نیست. اگر کسی درختی را قطع کند، عذاب بر او وارد می شود، می شناسم عده ای از زغال سوزان را که هیچکدام به مرگ طبیعی نمردند و هرکدام به یک بلایی مبتلا شدند. بنابراین مجموعه مطالبی به شما عرض کردم وظیفه همه ما حفظ منابع طبیعی است، در روایات آمده است که حتی در جنگ با کفار و مشرکین از بکار بردن مواد سمی و آلوده کننده محیط زیست، استفاده نکنید. چنان که در روایتی امام علی(علیه السلام) فرمود:« نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صلی الله و علیه وآله أَنْ یُلْقَى السَّمُّ فِی بِلَادِ الْمُشْرِكِینَ»(3) پیامبر(صلی الله علیه وآله) از ریختن مواد سمی در سرزمین های مشرکین، نهی فرموده اند. پیامبرخدا(ص) در جنگ ها هم اجازه نمی دادند کسی حتی در طبیعت مشرکین ومزارع و آب آنها سم بریزید، وقتی حق نداریم زمین کفار را آلوده کنیم، آیا حق داریم زمین مشرکین را آلوده کنیم؟ متاسفانه وقتی به طبیعت می رویم ، می بینیم انواع و اقسام زباله را در طبیعت رها کرده اند که گوسفندان را هم نمی توان به چرا بروند، زیرا از بس پلاستیک و زباله است که اگر بخورند، می میرند. صد سال طول می کشد تا یک پلاستیک تجزیه شود و از بین برود ولی مردم توجه نمی کنند،همه باید این احساس را داشته باشند که زمین و طبیعت مانند خانه خودشان است. این فرهنگ باید جا بیفتد همانطور که ما برای نظافت منزل کوشش می کنیم برای نظافت کوچه و خیابان و طبیعت هم کوشش کنیم. حتی پیامبر فرمودند : آب دهان تان را داخل آب نریزید تا این اندازه پیشوایان ما نسبت به حفاظت محیط زیست تاکید داشتند در روایت دیگری از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که: «تحفظوا من الارض فإنها أمکم»(4) یعنی از زمین حفاظت کنید به درستی که آن مادر شماست. زمین حرمت و احترام دارد، همانطور مادر برای ما عزیز است و احترام دارد زمین هم حکم مادر برای فرزندان دارد.از زحمات شما تشکر میکنم ، ان شاءالله خداوند توفیق بدهد تا ما هم بتوانیم وظیفه خود را انجام بدهیم ودر خطبه های نماز جمعه اهمیت حفظ محیط زیست ، منابع طبیعی ، آب و خاک و هوا را بیان کنیم.از حضور همه شما بزرگواران تشکر می کنم.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:

1- سوره مبارکه هود،آیه 61

2- مستدرک الوسائل ، حسین نوری طبرسی، ، ج ۱۳، ص ۴۶۰، ح ۱۵۸۹۴

3-الكافی (ط - الإسلامیة): ج‏5، ص28، ح2.

4- مجمع البیان، جلد 10، صفحه 526.



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2908.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2909.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.