سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

زنده شدن احکام اسلام به برکت ولایت

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 669 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.04.27
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی حاج آقا ابراهیمی
در جمع ستاد نمازجمعه خواهران و برادران در دفتر3/9/88
عرض تسلیت دارم به مناسبت شب شهادت امام محمد باقر(ع) خدمت شما اعضای محترم ستاد نمازجمعه و عرض تسلیت به پیشگاه حضرت بقیةالله اعظم امام زمان(عج) و تبریک عرض می کنم هفته بسیج را خدمت شما خواهران بسیجی.
پنج پایه مهم اسلام
امام محمدباقر(ع) می فرمایند: «بنی الاسلام علی خمس علی الصلاة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایه و لم یناد بشی کما نودی بالولایه» امام باقر(ع) می فرمایند: «بنی الاسلام علی خمس» اسلام روی پنج پایه بنا شده است«علی الصلاة و الزکاة» روی نماز و دوم زکات. اولین پایه اسلام نماز است اگر نماز نباشد در واقع اسلام پایه اش ناقص است و «الزکاة» پایه دوم پرداخت زکات است نمی شود مسلمان نماز بخواند ولی خمس و زکات مالش را نپردازد«والحج و الصوم» پایه سوم حج است کسی که واجب الحج شد باید حجش را ادا کند و اگر کسی بی اعتنایی کند و به حج نرود و از دنیا برود«مات یهودیا او نصرانیا» در واقع به دین یهود و یا دین نصرانی از دنیا رفته است. طبق اسلام مسلمان از دنیا نرفته است. چهارمین پایه «الصوم» روزه است. پنجمین پایه «الولایه» رهبری است.

زنده شدن احکام اسلام به برکت ولایت
بعد می فرمایند: «ولم یناد بشی کما نودی بالولایه» اینقدر مردم را دعوت کردند به رهبری و ولایت اهل بیت(ع) به هیچی دیگر دعوت نکردند. اهم این موارد مسائل رهبری و ولایت هستند. اگر امامت و رهبری امام معصوم(ع) یا جانشین معصوم مثل ولی فقیه در جامعه بر پا شد در واقع نماز ، روزه، زکات و حج هم برپا می شود. و اگر ولایت و رهبری معصوم یا تالی تکو معصوم، فقیه جامع الشرایط نباشد نمازی هم درکار نیست و حجی در کار نیست. روی این جهت امام محمدباقر(ع) می فرمایند: افضل اینها ولایت و رهبری است. انقلاب اسلامی ما در واقع از برکت ولایت است و امروز هم حج ابراهیمی و واقعی برگزار می شود با شعار برائت از مشرکین چون ولی فقیه در کشور حاکم است و جانشین معصوم در کشور است.

برگزاری نمازجمعه در ایران اسلامی از برکت امام بزرگوار و شهداء
اگر نماز جمعه دارد برگزار می شود در واقع قبل از انقلاب نبود به خاطر اینکه ولی فقیه است و طعنه می زدنند اهل سنت به ما که شما که دم از اسلام می زنید چرا نمازجمعه ندارید؟ ما متاسفانه قبل از انقلاب نمازجمعه نداشتیم ولی بعضی از مراجع نمازجمعه برگزار می کردند مثل آیت الله اراکی من یادم است آن زمانی که ما طلبه بودیم قم ایشان نمازجمعه را خودشان برگزار می کردند در جمع مختصری شاید هم سری داشته در عصر غیبت، شیعیان نمازجمعه اقامه نمی کردند چون که حکومتی تشکیل نداده بودند و از ترسی که نمازجمعه دوباره در اختیار طاغوت قرار بگیرد و دعاگو طاغوت قرار بگیرد روی این جهت بحث نمازجمعه برگزار نمی کردند ولی همین که نظام جمهوری اسلامی برپا شد امام اولین کاری که کردند بحث نمازجمعه بود خیلی با شکوه و زنده شد در واقع از برکت امام و شهدا. خوب امروز هم ما این میراث گران قدر را داریم.


عوامل دخیل در برگزاری باشکوه نمازجمعه
بالاخره نماز جمعه باشکوه در یک شهرستان برگزار شود بخشش در دست امام جمعه است. امام جمعه هر قدر فعال باشد اگر ستاد فعال نداشته باشد جواب نمی دهد. اگر نمازجمعه می خواهد با شکوه برگزار شود چاره ای نیست افرادی باشند بازوی امام جمعه باشند، بازوی اجرایی او باشند و کمک کنند اگر«فاسعوا الی ذکر الله» واجب است شتاب به سوی خدا و نمازجمعه واجب است مقدماتش هم واجب است و مقدماتش چیست؟ جایش، فرشش و صوتش را آماده کنند. سیستم صوتی اش را آماده کنند و راهنمایی کنند کجا بنشینند و کجا ننشینند. سرویسی بگذارند اینها همه مقدمه واجب حساب می شود. خوب به عنوان مقدمه شتاب به سوی ذکر خدا واجب می شود. در واقع کسانی که در این کار و ستادهای نمازجمعه مشغول هستند به عنوان فراهم آوردن این واجب است فعالیت می کنند و این در پیشگاه خدا واقعا ارزشمند است. در واجبات وقتی نگاه می کنید اول واجب نماز است. میان نمازها نمازی که تلالو و درخشندگی دارد و خیلی مهم است نماز جمعه است و خدای متعال سوره مخصوص برای او قرار داده است. بنابراین با شکوه باید برگزار شود. تنهایی نمی شود بالاخره عده ای باید باشند کمک بکنند و دلسوزانه بیایند. برادران و خواهران در کشور ستادهای نمازجمعه شکل گرفته به خاطر این جهت که مقدمه واجب را آدم فراهم کنند. خوب الحمدلله این شهرستان هم تا به حال نمازجمعه از اول انقلاب تا به امروز با شکوه برگزار می شده و الان هم همین طور است و ما وظیفه و تکلیف داریم که کمک کنیم و نمازجمعه را بتوانیم با شکوه برگزار کنیم.

فعال بودن ستادها
لازمه اش این است که ستادها فعال باشند هم ستاد خواهران و آقایان فعال باشند. برنامه ریزی داشته باشیم در جهت آماده سازی فضای مسجد ، حتی پیغمبرخدا(ص) وقتی نماز می خواندند از یک نوع ماده خوشبو استفاده می کردند که می سوخت و خوشبو می کرد فضای مسجد را، که یکی از ستونهای مسجد همین نام نامگذاری شده است به نام استوانه مخلقه.
ما با فنی و حرفه ای صحبت کردیم ده عدد صندلی ساخته بودند که پنج عدد آن برای خانمها و پنج عدد آن برای آقایان و خدا خیری به آقای جعفری بدهد تا کسانی که نمی توانند روی زمین بنشینند از صندلی استفاده کنند.
در بحث سرویسها ما واقعا مشکلات داریم. ما با شهرداری خیلی صحبت کردیم ولی سرویسها دو دستگاه است با توجه که مدارس هم هستند سرویس کم است. از دانشگاه آزاد ، مینی بوس مجتمع فولاد و آموزش و پرورش صحبت و خواهش کنیم که روز جمعه وسیله هایشان را در اختیار ما قرار بدهند.

مشکلات محل برگزاری نمازجمعه
بحث دیگر برای خانمها پله های بالا خیلی مشکل است. یک میلیون تومان هزینه کردیم به خاطر مسقف کردن فضای بیرون مسجد و یک میلیون دیگر هم هست گذاشتیم اینها را درست کنیم مدیریتش را باید ستاد نمازجمعه داشته باشد با همکاری هیئت امناء . نمازجمعه را ما در آنجا برگزار می کنیم مدیریت این کار به عهده ستاد نمازجمعه است. بحث دیگر تهیه فرش برای قسمت بالا است الان موکت است بالاخره نمازجمعه که وقتی می آیند باید جایشان خوب و نرم باشد یک ساعت بنشینند اذیت نشوند.
سیستم صوتی برای قسمت خانمها خوب جواب نمی دهد این الان مشکل دارد. ما مسئول صوت نداریم مسئول صوت نمازجمعه باید خودش مجزا باشد و سیستم صوتی باید مجزا از سیستم مسجد باشد. و یک کمدی داشته باشیم وسایلی مربوط به نمازجمعه است همین که نمازجمعه که تمام شد جمعش کنیم و بگذاریم داخل کمد و در طول هفته از وسایل نمازجمعه استفاده نکند و خراب نشود.
مشکل دیگر جایگاه نمازجمعه است.
گزارش نماز جمعه
یکی از بحث های دیگر که مرتب گزارش نویسی است یعنی هر هفته بعد از اتمام نمازجمعه مسئول ستاد باید گزارش نمازش را پست و فاکس کند و آمار جمعیتی را باید داشته باشیم. مثلا در قسمت خانمها یک نفر باید باشد نمازگزاران را شمارش کند و به ما اطلاع دهد.چون ارگانهای مختلفی از ما آمار می خواهند و آمار هم باید دقیق باشد یعنی تعداد افراد کوچک و بزرگ دقیقا شمارش شود. باید هر هفته تعداد جمعیت شرکت کننده در نمازجمعه را به شورا ارسال کنیم. ولی چند گروه می فرستند نیروی انتظامی، اطلاعات، فرمانداری و ستادنمازجمعه و بسیج برای خودش می فرستد. باید این آمار ها یک گونه ای باشد که هماهنگ باشند. مثلا نباشد که فرمانداری بنویسد 1000 نفر و نیروی انتظامی 1200 نفر و ستاد نمازجمعه 600 نفر این آمارها باعث بی اعتمادی می شود. تا حالا فرمانداری می فرستاده 950 نفر الان هم که نمازجمعه شلوغ شده هنوز 950 نفر ، ولی ستاد خودش آمار نداده است. دکتر جعفری آن زمان به عنوان مسئول ستادنمازجمعه نبودند.

ثبت فعالیتهای ستاد برادران و خواهران
یکی دیگر از کارهای که ستاد باید انجام دهد فعالیتهایش را ثبت کند و گزارش بدهد اینها را از ما می خواهند. مثلا ما سمینار هر 3 ماه یکبار شورا داریم. جلسه ائمه جمعه داریم. در سمینار ائمه جمعه وقتی که ما می رویم یکی از کارهایی که آنجا انجام می دهند فوراً آمار را در می آورند می گویند هر هفته شما آمار ستادتان را نفرستادید. فعالیتهای ستاد هیچی نرسیده ولی بعضی از شهرستانها فعالیتها را مرتب فرستادند، آمارهایشان مرتب است ولی باید کاری کرد که این آمارها ستاد واقعا خروجی داشته باشد. اینها برای چیست؟ در آینده کتابی چاپ می شود. و مثلا در شهرستان بافت ستاد خواهران چه فعالیتی داشتند؟ این کتاب را باز می کنند می بینید برنامه ای از خانمها نیست و هیچ فعالیتی ندارند. یک شهرستانی دیگر مثلا ستاد در غدیرخم، عید قربان و روز عرفه برنامه داشته است. برای شهدا، دعاها و احکام برنامه داشته است ولی خروجی نداشته است و ثبت نشده است. روی این جهت است که فعالیتهای که شما انجام می دهید فعالیت ستادی باشد. ممکن است که شما هر کدامتان هزاران برنامه بگذارید ولی در قالب ستادی به عنوان ستاد نمازجمعه باشد. شما برای بسیج گزارش بدهید و شما مسئول بسیج هم باشید ولی عیب ندارد در ستاد هم هستید یک کار هم به عنوان ستاد می شود گزارش داد و هم به عنوان بسیج ، آموزش و پرورش گزارش داد. بالاخره کارها باید خروجی داشته باشد. نمی شود ما بگوییم باید انجام بدهیم می ترسیم ریا شود این کار درست نیست یکی از نشریاتی که مرتب چاپ می شود نشریه اقامه است که مرتب گزارش ستادها راچاپ می کند. گزارش بدهید . این همه برنامه است این همه فعالیت است منتهی شما باید گزارشها را بفرستید.


لزوم برنامه ریزی برای جذب مردم به نمازجمعه و مراسمات مذهبی و ملی

از طرفی برای جذب مردم به نماز، دین و دیانت برنامه ریزی باشد. مثلا الان روز عرفه را داریم ستاد نمازجمعه برای عرفه و عید قربان چه برنامه ای دارد؟ عید مهمتر از همه عید غدیر است. ستاد نمازجمعه برادران و خواهران برای عید غدیر چه برنامه ای دارند؟ خوب اینها را کار و برنامه ریزی کنند و بفرستند. ما امسال انشاءالله می خواهیم برای عید غدیر یک مراسم برگزار کنیم. به لطف امیرالمومنین(ع) و خودشان کمک کنند از ساعت 9 دعوت کنیم در مسجد امام محمدباقر(ع) و هم مداح داشته باشیم و هم از شعرای شهر دعوت کنیم . هر کسی برای امیرالمومنین(ع) شعر سروده است پسر و دختر، پیر و جوان فرق نمی کند . سادات را دعوت کنیم این برنامه را داشته باشیم و سخنرانی داشته باشیم که انشاءالله نمازجماعت و ناهار تا دو سه هزار نفر این را به لطف و عنایت الهی، پولی هم نداریم ولی به لطف خدا و توکل می خواهیم این برنامه را به خواست خدا اجرایی کنیم و لازم است این کار را بکنیم.

برنامه دشمنان برای محو غدیر
برای غدیر برنامه ریزی کنیم چون دشمنان امیرالمومنین(ع) از اولی که غدیر شروع شده است برنامه اش را ریخته که اولا غدیر فراموش شود و دوم اگر نتوانستند فراموشش کنند محتوای غدیر ، محتوای واقعی خودش نباشد. مثلا بگویند پیغمبر(ص) مردم را جمع کردند راجع به نماز، روزه صحبت کردند و بعدش هم گفتند خاندان پیغمبر(ص) را دوست داشته بشاید. خوب ما خاندان پیغمبر (ص) را دوست می داریم از محتوا خالی شود. تمام هم و غم آنها و تبلیغاتشان و تمام شبکه های مختلفی دارند از جمله شبکه نور من تازه دیدم و همه هم و غمشان این است بین امیرالمومنین(ع) و عمر و ابوبکر و عثمان آشتی بدهند مثلا بگویند امیرالمومنین(ع) اسم بچه های خودش را گذاشت ابوبکر، عثمان، مثلا عمر دختر امیرالمومنین() ام الکلثوم را گرفت. آمدند کار می کنند جهانی هم کار می کنند ما بچه هایمان آسیب پذیر هستند روی این جهت روی بحث غدیر ما باید خیلی سرمایه گذاری کنیم. سرمایه گذاری از جهت محتوایی و هم از جهت شادی. یک درهم در راه غدیر دادن مطابق با هزار درهم است. کسی که یک نفر مومن را در غدیر اطعام بدهد مثل جمیع پیغمبران و صدیقین را اطعام داده است. ما که کوهبنان بودیم دیگر مردم عادت کرده بودند در نمازجمعه که اعلام می کردیم خودشان می آمدند کمک می کردند یکی از کارهای که خوب شده بود عقیقه ها را ما ساماندهی کرده بودیم. در مراسم غدیر یا در مراسم شهدا داشتیم مردم عقیقه هایشان می آوردند و مصرف می کردیم. اینجا هم کم کم درست می شود. کم کم تبلیغ کردیم جان گرفت مسائل دینی و مذهبی که اینها بنیادی است. هم از طرفی بحث سنت عقیقه ما داریم احیاء می کنیم و هم به برکت احیای عقیقه سنت حسنه غدیر را احیاء می کنیم و اهمیت غدیر را گوش زد می کنیم این هم می تواند یکی از برنامه های ستاد باشد و می شود روی آن برنامه ریزی کرد. مسئولین هم دعوت کردیم ما دوستانی هم داشتیم صحبت کردیم بالاخره افرادی هم لازم است کمک کنند. خوب آنهایی که تمکنی داشتند صحبت کردیم استقبال کردند. البته یک چیزی من بگوییم تا کاری انجام نشده هیچ کس حرفی نمی زند ولی سفره که انداخته شد انتقاد برای آدم زیاد می شود. کم شد، زیاد شد، عده ای نخوردند و خوردند انتقاد این قدربه آدم می رسد و به جزئیات ریزش دست می گذارند و آدم را سرکوب و پشیمان می کنند و ما خیلی دنبال این حرفها نمی گردیم بنا ما این است در این شهر غدیر را احیاء کنیم. در مساجد باشکوه برگزار کنیم.
اهداء هدایا در غدیر
در دانشگاه با شکوه برگزار کنیم هر کسی عید رسمی و مهمترینش عید غدیر باشد هدیه می خواهد بدهد در عید غدیر ، لباس خریدن، جهازیه خریدن باشد. جشن ازدواج در عید غدیر و افتتاح پروزه ها در عید غدیر باشد. الان عید نوروز برای ما خیلی پررنگ است ما نمی توانیم بگوییم که کمرنگش کنید باید باشد و اسلام آن را تایید کرده و سنت خیلی خوبی دارد.
اعظم اعیاد عید غدیر
ولی آن عیدی مهترین عید مسلمانان و اعظم اعیاد ملت است عید غدیر است ولی کمرنگ است. اهل سنت هیچی ولی برای ما شیعیان هم کمرنگ، ممکن است در دو، سه خانه سادات برویم سلام کنیم و دستش را ببوسیم ولی عید غدیر اهمیتش جهانی، در واقع معرفی امیرالمومنین(ع) و آغاز امامت امیرالمومنین(ع) است و زیر بنایی نظام دینی و اسلامی است. اگر غدیر جا بیفتد عده ای نمی آیند بگویند ما ولایت فقیه را به حد قانون اساسی قبول داریم. اگر در قانون اساسی نمی شود ما ولایت فقیه را قبول نداشتیم این درک نمی کند. این غدیر برایش جا نیفتاده است. اگر غدیر برایش جا بیفتد صد سال هم همچین حرفی را نمی زند. و آنهانشخوار کردند و این هم یاد گرفته و می گویید ولی عمق پیدا نکرده است. بالاخره این بحث مناسبتها است. مناسبتهایی که ما الان داریم مناسبتها ما باید احیاء کنیم. چه کسی باید احیاء کند؟ یکی از کسانی که و گروهی که اینها را باید احیاء کند ستاد نمازجمعه است. برای خانمها و آقایان برنامه ریزی بکنند. به روز مرگی نباید ما دچار بشویم همیشه ما باید فکر بکنیم برنامه ریزی کنیم. انشاءالله برنامه های بسیار مهمی است که ما بتوانیم به نحوه احسن و شایسته انجام بدهیم و جذب بیشتری هم داشته باشیم به همینی که هستیم نباید قناعت کنیم. خوب این بخشی از صحبتهای که ما در خدمت شما بزرگواران داشتیم انشاءالله خدا توفیق بدهد که ما خدمتگزار نماز باشیم.
والسلام علیکم و رحمة الله



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.