سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

لزوم کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 717 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.04.27
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی در جشن عید غدیر در دانشگاه آزاد اسلامی و روز دانشجو 18/9/88

http://yascms.ir/emam/ebrahimi.BMP


قال الله الحکیم فی کتابه : یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس .
اولا عید غدیر را به محضر ملایمان صاحب الزمان (عج) و به همه شما ارادتمندان ، دوستداران و شیعیان امیرالمومنین (ع) تبریک عرض می کنم و همینطور روز دانشجو را به همه دانشجویان عزیز ، اساتید محترم که شرف حضور دارند ریاست محترم دانشگاه و همه همکارانشان جناب حجت الاسلام حاج آقای بابایی تبریک عرض می کنم ، انشاالله این ایام خجسته بر همه شما و ما مبارک باشد . در این جلسه با شکوه روی دو مبحث به اختصار خدمت شما برادران عزیز و خواهران مکرمه مطالبی را عرض می کنم . نکته اول ، روز دانشجو 16 آذر متعلق به کدام دانشجو است و اهمیت و جایگاه غدیر را چند کلامی خدمتتان عرض می کنم .
عرض ادب به حضرت صاحب الامر(عج) در غدیر
به عنوان مقدمه یکی از بزرگان از اوتاد قبل از ایام غدیر من زنگ زدم و گفتم به نظر شما روی چه مطلبی در ایام غدیر من تکیه کنم چون شخص عارف و بزرگی است گفت یکی از مطالبی که همه جا روی آن تکیه کن و خودت هم عمل کن ، عرض ارادت به حضرت صاحب الزمان (عج) است ، مخصوصا در این ایام ، ایام خجسته عرض ارادت را به امام زمان (عج) ابراز کن.
سلام صبحگاهی به امام زمان(عج)
بعد برادران عزیز و خواهران مکرمه ایشان فرمودند سلام صبحگاهی را به امام زمان (عج) در زندگیت هیچ وقت ترک نکن ، هرروز صبح به محضر امام زمان (عج) بگو : السلام علیک یا صاحب الزمان (عج) ، سلام مستحب است ، جواب سلام واجب است و ترک واجب حرام است و حضرت صاحب الامر (عج) هیچ وقت واجب را ترک نمی کنند ، هیچ وقت حرامی در زندگیشان انجام نمی دهند ، شما وقتی سلام می کنید حضرت جواب سلام شما را می دهند و علیکم السلام و رحمه الله جواب سلام امام زمام (عج) برای شما سلامتی می آورد ، بیمه امام زمان (عج) می شوید . تکیه ای که این بزرگوار داشتند روی بحث ابراز ارادت در ایام مخصوصا ایام غدیر به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج) ، الان هم از این دانشگاه ما هم به محضرشان هرکجای عالم هستند یک سلامی می کنیم انشاالله آقا یک نگاهی به ما کنند . السلام علیک یا صاحب الزمان یا بقیه الله یا ابا صالح ادرکنی و اغثنی .

16 آذر روز دانشجو سرآغاز جنبش دانشجویی
اما مطلب بعد 16 آذر روز دانشجو را به همه دانشجویان تبریک عرض می کنم تاریخچه 16 آذر ، تاریخچه بسیار مهمی است برای دانشجویان عزیز، 28 مرداد سال 1332 آمریکایی ها کودتا کردند دولت مردمی را سرنگون کردند و دولتی که خواست خودشان بود در ایران آن زمان روی کار آمدند ، زاهدی مسلط شد 28 مرداد ، از 28 مرداد تا 16 آذر حدود چهار ماه یعنی 110 روز در آن زمان بعد از اینکه دولت کودتا مسلط شد بر جان و ناموس مردم به شکرانه این پیروزی آمریکایی نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا در همان ایام وارد ایران شد . وقتی که وارد ایران شد دانشجویان اعتراض کردند . دانشجویانی که از ظلم طاغوت ناراحت بودند دشمن آمریکا بودند به عنوان سرنگون کننده دولت مردمی و ایجاد استبداد دانشجویان عزیز که در دانشگاه تهران راهپیمایی کردند و سه نفر از دانشجویان در راهپیمایی به دست حکومت طاغوت به شهادت رسیدند . سرآغاز جنبش دانشجویی این گونه شروع شد . در دانشگاه و ایران اسلامی ، یعنی دانشجویانعدالت خواه مخالف استبداد و استکبار مخالف نیکسون و مخالف طاغوت .
ریشه های جنبش دانشجویی در ایران
اگر بخواهیم تحلیل دقیقتری داشته باشیم من این طور عرض می کنم . جنبش دانشجویی ریشه در غدیر دارد . ریشه در عدالت خواهی دارد و امروز دانشجویان عزیز باید مراقب باشند ریشه جنبش دانشجویی ضد استکباری است ، مبادا عده ای خارج از دانشگاه بخواهند دست دانشجو را در دست کسانی قرار بدهند که این همه کشتار در عراق ، افغانستان ، لبنان و فلسطین درست کردند این اصلا مخالف اصل جنبش دانشجویی است . حداقل در ایران ما جنبش دانشجویی ضد استعماری ، استکباری و استبدادی بوده ، الان یکی از مشکلاتی که در بحث دانشگاهها هست ، البته مقام معظم رهبری (دام ظله العالی ) صحبت مهمی کردند ، دانشجویان را به عنوان افسران جنگ نرم قلمداد کردند چون هم بیدار ، هوشیار و هم از طرف خودش آگاهی دارد . فقط باید مراقب و مواظب بود از خارج از دانشگاه سربازگیری نکنند به نفع خودشان این نکته اول.
لزوم کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه
نکته دومی که مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) از دانشجویان خواستند کرسی آزاد بحث های فکری و معرفتی و عقیدتی ، این در دانشگاه باب شود ایشان حرف بزنند انتقاد کنند ، نقد کنند عالمانه و آنچه خوب است می پذیرند و آنچه نقد شد و رد شد آن جایگاه خودش .
جایگاه غدیر
برادران عزیز ، خواهران مکرمه جایگاه غدیرکجاست ؟عظمت غدیر در چیست ؟ چه اندازه ما آشنایی با غدیر داریم ؟ گفته بودند چرا شما محرم را اینقدر گرم می گیرید ؟ جواب داد ما غدیر را شل گرفتیم از دستمان رفت ، می ترسیم محرم را هم شل بگیریم و چیزی از امامت و ولایت نماند.
جایگاه غدیر واقعا کجاست ؟ آیا غدیر 120 هزار مسلمان را پیغمبر خدا (ٌ) با آن وضعیت جمع کرد که اعلام کند مسلمانان سراسر دنیای اسلام آن زمان باید حاضرین شما به غائبین برسانند ، پدران به فرزندان تا قیام قیامت برسانند که علی (ع) را دوست داشته باشید . آیا واقعا مسئله دوستی با امیرالمومنین (ع) است ؟
اگر دوستی با علی بود چرا پیغمبر (ص) نگران بود . سه بار از جبرئیل خواست عذرخواهی کرد جناب جبرئیل من استعفا می دهم . دوستی امیرالمومنین (ع) که بارها اعلام کرده بود چه خطری پیغمبر (ص) را تهدید می کرد بارها محبت امیرالمومنین (ع) را حضرت بیان کردند آیا فقط دوستی علی (ع) بود که باعث شد اسلام کامل شود مگر دوستی علی (ع) قبلا نبود اعلام دوستی امیرالمومنین (ع) هم قبلا بود . تلاش مهم مخالفان غدیر این بود که اولا غدیر نبوده است و اگر هم بوده است پیغمبر خدا (ص) 120000 نفر را جمع کرد ، اعلام کرد علی (ع) را دوست داشته باشید و تعداد بسیار زیادی از مخالفان غدیر سعیشان بر فراموشی غدیر بود که غدیر برای همیشه فراموش شود . مساله غدیر و اهمیت غدیر در این مورد است حتی ولایت امیرالمومنین (ع) هم پیغمبر خدا (ص) روز اول اعلام کردند علی (ع) وصی من و جانشین من است . روزی که مردم را دعوت کردند از همان روز اول مساله امامت امیرالمومنین را مطرح کرده بودند . یک چیز جدیدی نبود .
در غدیر چه اتفاقی افتاده بود که سران نفاق را نگران کرده بود؟
در غدیر چه اتفاقی افتاده بود که سران نفاق را نگران کرده بود؟ چه اتفاقی افتاده بود که نقشه کشتن پیغمبر (ص) را مطرح کردند ؟ وقتی پیغمبر خدا از غدیر حرکت کردند در یک راه کوهستانی به نام عقبه تعدادی شبانه با وسایل مختلف تصمیم گرفتند شتر پیغمبر خدا (ص) را رم بدهند وقتی پیغمبر از گردنه عبور می کند از میان کوه شتر را رم بدهند پیغمبر خدا (ص) به شهادت برسد و بعد اعلام کنند که پیغمبر شترش رم کرده و کشته شده است چه اتفاقی افتاده بود تصمیم گرفتند آن صحیفه را نوشتند ، یک عهد نامه ای یک توماری نوشتند و تعدادی امضا کردند که پیغمبر خدا آدم خوبی است اما بعد از خود هیچ کس را به عنوان جانشین انتخاب نکرده است امضا کردند و امر را به امت گذاشته است.
آن چیزی رسمی که همه ما شنیدیم چه اندازه دانشجویان ، اساتید ، دبیران روی غدیر بحث کردند! آیا فقط ابلاغ ولایت علی(ع) بود و بس ،این که اعلام شده بود قبلا ، ابلاغ ولایت امیرالمومنیت (ع) از روز اول نبوت اعلام شده بود بارها پیغمبر خدا (ص) فرمودند حدیث منزلت را در احد فرمودند در جاههای دیگر فرمودند در جنگ تبوک فرمودند که مساله غدیر چه مسئله ای است که این همه برای ما مهم است حفظش و نگهداریش . علامه امینی (ره) یازده جلدش به عربی چاپ شد و بقیه اش چاپ نشد این مرد بزرگ عاشق امیرالمومنین (ع) بودند . تمام زندگی اش را گذاشت روی غدیر این کتاب بسیار مهم را نوشت.
اهمیت غدیر در بیعت عمومی مسلمانان با امیرالمومنین(ع) و ائمه معصومین(ع)
برای ما اهمیتش ، برادران عزیز ، خواهران مکرمه غدیر بیعت عمومی مسلمانان با امیرالمومنین و ائمه معصومین به عنوان امام و رهبر و امت اسلامی بود و تنها امامت امیرالمومنین (ع) مطرح نبوده و بلکه مسئله امامت تا قیام قیامت در هندسه نظام اسلامی روشن کردند و تعیین نمودند و مردم با جمع یکصد و بیست هزار نفری با امیرالمومنین(ع) و یازده امام و پیشوای معصوم بیعت کردند.
غدیر اتمام حجت بر همه مسلمانان عالم تا قیام قیامت
یکی از بزرگان هندی می فرماید : پیغمبر خدا (ص) در غدیر سه کار کردند هم خطبه خواندند و هم فضائل علی (ع) و امامت امیرالمومنین (ع) بر مردم بیان کردند و هم دست امیرالمومنین (ع) را به عنوان اول امام آوردند بالا و مردم ببینند و هم از مردم بیعت گرفت تا آنهایی که کرند و کورند نگویند که ما نشنیدیم و نگویند که ما ندیدیم . دست همه را گرفت در دست علی ( ع) گذاشت و بیعت کردند . تا قیام قیامت امامت امامان معصوم (ع) و در عصر غیبت امامت و ولایت فقیه جامع الشرایط .
داستانی از کرامت حضرت امیرالمومنین(ع)
خوب یک داستان عرض کنم از کرامات امیرالمومنین (ع)عرضم را تمام کنم ، یک شاعری بود هم فارسی شعر می گفت و هم عربی ، فقیر بود ، آمد حرم امیرالمومنین گفت : می روم از امیرالمومنین کمک می خواهم . آمد در حرم دید یک نفر عرب روستایی آمد کنار ضریح گفت یا امیرالمومنین برایت شعر گفتم . شعرش این بود که :
شمع سازم از برایت یا امیرالمومنین
قد این گلدسته هایت یا امیرالمومنین
شعرش که تمام شد دید این لوستری که گران قیمت بود و یکی از پادشاهان رومی آورده بود افتاد جلویش ، خادمها دویدند و دوباره این لوستر را گذاشتند سر جایش دوبار این لوستر از جایش کنده شد آمد در دست این شاعری که شعر گفته بود ، با تولیت حرم آمدند صحبت کردند گفت این هدیه آقا امیرالمومنین (ع) برای شماست منتهی این را نمی توانی ببری با پولهایی که داخل ضریح است ما از شما می خریم بعد این لوستر را سر جایش می گذاریم اگر نیفتاد امیرالمومنین با این معامله راضی است که آن بنده خدا قبول کرد پولها را گرفت دیند این لوستر سر جایش ماند . آن شاعر وقتی صحنه را دید گفت خیلی خوب شد من هم یک شعری برای امیرالمومنین می سرایم و می آیم در کنار ضریح می خوانم و از حضرت صله می گیرم ، شعر خوبی واقعا سرود آمدد نگاه کرد کدام لوستر گرانقیمت تر است و رفت زیر لوستر گرانقیمت ایستاد و شروع کرد شعرش را خواند هر چه نگاه کرد الان می افتد پایین ، خبری نشد رفت روز بعد دوباره آمد زیر همان لوستر گرانقیمت شروع کرد شعرش را خواند ، شعرش را خواند دید لوستر نیفتاد و خبری نشد . روز سوم شد و آمد فقر هم به او فشار آورده بود ، مشکل زیادی هم داشت آمد این دفعه با آب و تاب این شعرش را برای امیرالمومنین خواند هر چه نگاه کرد لوستر دید پایین نمی افتد آمد کنار ضریح گفت یا علی اگر بگویی اول مسلمان هستی قبول می کنم ، داماد پیغمبر (ص) هستی قبول می کنم ، شهر علم هستی قبول می کنم ولی باور کن یا علی شعر شناس نیستی . اگر شعر شناس این شعر به این خوبی که من گفتم هیچ چیزی ندادی ولی به آن بی سواد که آن شعر را سرود این لوستر گرانقیمت را دادی . قهر کرد و گفت شعر نمی شناسی و قهر کرد و رفت . شب خواب مولا را دید امیرالمومنین (ع) که با لبخند جوابشان را دادند فرق بین شعر تو و شعر آن بنده خدا این است ، او برای خدا شعر گفته بود ولی تو برای عطا گفته بودی . فرق بین تو و او این است . حالا از باب اینکه هیچ کس نباید از درب خانه ما ناامید برگردد این نیم بیت را یادت می دهم . می روی هندوستان ، یک شاعر شیعه در هندوستان یک شعری گفته ، نیم بیتش را گفته نیم بیت دیگرش را گیر افتاده هر چه فکر کرده نتوانسته جورش کند بعد گفته هر کس نیم بیت دومش را بیاورد نصف مالم را به او می دهم این نیم بیت را اینجور بگو:
به ذره گر نظر بو تراب کند به آسمان رود کار آفتاب کند
شاعر حرکت کرد هندوستان و قصه اش را گفت آن بنده خدا گفت بله من یک قصیده ای گفتم ، شعری گفتم که در بیت دومش گیر افتادم . حالا نصف سرمایه اش را در اختیار این شاعر قرار داد . حالا می خواهم این را عرض بکنم امیرالمومنین ( ع) همه جا حاجت می دهد . این همین جا هم حاجت می دهد. درب خانه امیرالمومنین (ع) واقعا ناامیدی نیست . هر کس از هر کجا که می ماند می آمد و درب خانه امیرالمومنین (ع) حضرت زهرا (س) حتی آن اسیر کافر هم که فقیر بود فهمیده بود مشکل گشا حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) است که روز سوم آمد حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) هر چه داشتند ایشان به او دادند . انشالله ما هم توسل پیدا کنیم توجه کنیم به مولای متقیان علی (ع) از اینکه تصدیع ایجاد کردیم از همه شما بزرگواران عذر خواهی می کنیم .
والسلام علیکم و رحمه الله

چاپ این نسخه درجه: 5.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 1 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.