سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

آزادگان از دیدگاه حضرت امام خمینی(رحمةالله علیه)

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 967 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.05.25
 
بسم الله الرحمن الرحیم
آزادگان از دیدگاه حضرت امام خمینی(رحمةالله علیه)

http://yascms.ir/emam/ebrahimi.BMP


دعا برای آزادی اسراء
امام بزرگوار اسرا را فرزندان خود می دانست و به یاد آنها بودند. فرزندان عزیزی که با این شکل از او دور شده بودند و واقعا داغدار فقدان این عزیزانشان بودند و همیشه برای آزادی آنها دعا می کردند و در این زمینه می فرمایند:
بارالها اسرای ما اسیر جانی ترین دژخیم زمان می باشند. مقاومت آنها دنیا را شگفت زده کرده است. هر چه زودتر آنها را برای خدمت به تو و بندگانت آزاد فرما و به خاندان محترم همه صبر و اجر و سلامت و مغفرت عنایت فرما.
خدایا اسراء این شیر مردان دربند را با سلامت و پیروزی به اوطان خود بازگردان و ما را خدمتگزار این ملت و ملت را قدرشناس زحمات شهیدانمان گردان.
خداوند انشاءالله این اسرای ما را این کسانی که محبوب ما هستند، محبوب ملت ما هستند این معلولین را، این اسرا را این تمام کسانی که در آنجا دربند هستند همه اینها را خداوند انشاءالله آزاد کند و ما را به وظیفه خودمان آشنا کند. و به اسرای ما سلامت عنایت کن و هر چه زودتر این بزرگان اسلام و افتخار آفرینان کشور اسلامی ایران را به میهن اسلامی شان باز گردان.(صحیفه امام،ج 18، ص149)
مقام بلند آزادگان
معمار کبیر نظام اسلام در باب مقام بلند پایه آزادگان سرافراز زبان و بیان خود را عاجز می دانستند و در این زمینه می فرمایند:
ما را چه رسد که با این قلمهای شکسته و بیان های نارسا در وصف شهیدان و جانبازان و مفقودان و اسیرانی که در جهاد فی سبیل الله جان خود را فدا کرده و یا سلامت خویش را از دست داده اند، یا به دست دشمنان اسلام اسیر شده اند مطلبی نوشته یا سخنی بگوییم زبان و بیان ما عاجز از ترسیم مقام بلند پایه عزیزانی است که برای اعلام کلمه حق و دفاع از اسلام و کشور اسلام جان بازی نموده اند. برای اسیرانی که در زندانهای مخوف دشمن شجاعانه بر سر دشمنان بشیریت فریاد می کشند چگونه می توان تعظیم نمود؟ اسراء در چنگال دژخیمان خود سرود آزادی اند و احرار جهان آنان را زمزمه می کنند...
شما ما را با فداکاری ها و خدمتتان خجل کرده اید. شما محبت را بر ما تمام کرده اید. شما با کارهای خودتان سبب مباهات و افتخار پیامبر اکرم (ص) شده اید. شما امام زمان(عج) را روسفید کرده اید. شما در پیشگاه خداوند متعال مقامی دارید که ما باید به شما غبطه ببریم. شما موجب عزت اسلام و مسلمین و مردم ایران در دنیا گشته اید. شما تاریخ را با عظمت و معنویت خود زرین و افتخار آمیز کرده اید. شما را ملائکه الله فراموش نخواهند کرد. سلام بر معلولین و مفقودین و اسرای عزیزی که افتخار اسلام و میهن اسلامی خویش می باشند.

جواب نامه حضرت امام خمینی (ره) به نامه یکی از اسراء

بسمه تعالی
فرزند بسیار عزیزم از نامه دلسوزانه شما بسیار متاثر گردیم من ناراحتی شما عزیزان دربند را احساس می کنم. شما هم ناراحتی پدرتان را که فرزندان عزیزش دور از وطن هستند احساس کنید عزیزان من سید و مولای همه ما حضرت موسی بن جعفر(ع) بیش از همه شماها و ماها در رنج و گوشه زندان به سر بردند. برای اسلام عزیز، شما صبر کنید خداوند فرج را انشاءالله تعالی نزدیک می نماید و پدر پیر شما را با دیدن شما شاد می فرماید. به همه عزیزان در بند سلام مرا برسانید من از دعای خیر فراموشتان نمی کنم خداوند حافظ شما باشد.(پدر پیرت،صحیفه امام، جلد20، ص108)
توصیه حضرت امام (ره) به فرزندان آزادگان
حضرت امام(ره) طی حکمی به حجت الاسلام والمسلمین آقای کروبی، وقت بیشتر در امور فرهنگی فرزندان شهدا و مفقودین و اسراء و معلولین را خواستار شدند. و در این زمینه می نویسند:
لازم می دانم در امور فرهنگی فرزندان عزیزم این یادگاران شهیدان و معلولین و مفقودین و اسرا دقت بیشتر نموده و آنان را از کودکستان تا دانشگاه به بهترین وجه اداره نمایند.(صحیفه امام،ج20،ص28)
نور چشمان عزیزم توجه خواهند داشت اکنون که در رسالت بزرگ پدران بزرگوار خود را به دوش می کشند در راه تهذیب و تحصیل خود با الهام از روح پرفتوح سربازان امام زمان(عج) تلاش وافر نمایند تا با کسب دانش و معنویت اسلامی امور جامعه خویش را به دست گیرند.

درخواست حضرت امام(ره) از فرزندان شهدا ، آزادگان و جانبازان
عزیزانم من شما را دوست داشته و همچون فرزندان خود می دانم و همیشه شما را دعا می کنم و با نصیحتی مشفقانه و پدرانه از شما فرزندان خوب و با وفای خودم می خواهم که بار امانت پدرانتان را که میراث غرب و راه و رسم زندگی آنان بوده است به خوبی بر دوش کشید و تقوا و پاکی و پاکدامنی را لمس کنید و نظم در زندگی و تمامی مراحل آن حکم فرما سازید و با جدیت به تحصیل علوم و کسب معارف و بهره وری از استعدادهای الهی خود بپردازید و هیچ گاه سلاح مبارزه با ظلم و استکبار و استضعاف را بر زمین نگذارید. و دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا را شعار خود سازید و خود را از مردم پابرهنه و مستضعف و بی پناهی که تمامی عزت ما رهین منت و خدمت آنان است .... دور سازید.(صحیفه امام،ج20، ص38)

تفاوت برخورد با اسراء نظام جمهوری اسلامی ایران با رژیم بعث عراق
حضرت امام (ره) در مورخه 22 بهمن 57 در پیامی به ملت قهرمان ایران در مورد سنت اسلامی محبت و مهربانی به اسراء دشمن می فرمایند: افرادی که از دشمن که به عنوان اسیر در اختیار شما قرار می گیرند هرگز مورد خشونت و آزار قرار ندهید که سنت اسلامی است به اسیران محبت مهربانی کنید(صحیفه امام،ج6،ص126)
در مورد اسرای جاسوس آمریکایی
شما مطمئن باشید که آنها حفاظت می شوند و ابدا آسیبی به آنها نخواهد وارد شد اسلام اصلش با این امور با اسیر اسلام بسیار رفتار انسانی می کند و او را از همه جهات حفظ می کند و ما هم تابع اسلام هستیم و جوانهای ما هم دانشجوهای اسلامی هستند و به آنها حتما بدانید که رفتار خوب می کنند. حتی من پسرم را گفتم که باید آن جهت را شما گوشزد کنید و خودتان مشاهده کنید و ایشان گفتند که نه، آنها حالشان خوب است و من امیدوارم که تا آخر هم حال اینها خوب باشد و ابدا آسیبی به آنها وارد نشود.( مصاحبه با خبرنگار سی بی اس، صحیفه امام،ج11،ص84،83)
محبت بیشتر به اسرای مصدوم و مجروح
اینجانب در حالی که بر حسب اخبار موثق می دانم ملت و قوای مسلح ما با آوارگان به طور اسلامی و انسانی رفتار می کنند از همه آنان می خواهم که با اسراء خصوصا مجروحین و مصدومین آنان هر چه بیشتر محبت و خدمت می کنند. (پیام به ملت عراق و مسلمین ایران و جهان12 مهر59،صحیفه امام،ج13،ص257)

سفارش به حسن سلوک با اسرای دشمن
من سفارش می کنم تمام کسانی که این اسراء در اسارت آنها هستند به حسن سلوک و به رفتار انسانی و مهمان اند اینها برای شما.الان این اشخاص که اسیر مملکت اسلامی هستند اینها اسلحه ندارند و اینها باید به طور انسانی به طور خوب با آنها رفتار بشود که می شود... مملکت ما این اسرا را به طور انسانی به طور اسلامی به طور خوب با آنها رفتار می کند و پذیرایی از آنها و هر کس که می خواهد بیاید از اینها بیاید ببیند که چه می کنند اینها. (سخنرانی 18 دی 59،صحیفه امام،جلد 13،ص511،512)
تفاوت رفتار با اسرا
ما در این جنگی که آنها هجوم آوردند و تحمیل به ما کردند اسرای بسیار از آنها داریم پناهندگان بسیار از آنها داریم لکن با اسرا عملی کردیم که هیچ کس با اسرای خودش آن عمل را نمی کند ما مثل برادرهای خودمان با آنها عمل کردیم در صورتی که اسرایی که از ما آنها گرفتند تحت شکنجه هستندحتی وزیر نفت ما الان تحت شکنجه است... بواسطه شکنجه در خطر است و شاید خدای نخواسته از شکنجه هایی که می کنند و کردند جان سالم به در نبرد(سخنرانی 22 بهمن 59،صحیفه امام،ج14،ص84)
توصیه به هدایت اسراء دشمن
چه نیکوست که جوانان عزیز و نگهبانان این بازیخوردگان از یک موجود صدامی یا در خدمت جنایت یک انسان اسلامی و در خدمت مکتب مقدس قرآن بسازند و بدانند که «من احیاء نفسا فکانما احیا الناس جمیاً » این از بزرگترین مظاهر احیا است.( پیام به ملت ایران و نیروهای مسلح 12 فروردین 61، صحیفه امام،ج16،ص158)
مکتبی بودن و تعهد به اسلام راستین اقتضا می کند تا رزمندگان اسلام با اسرای جنگی و پناهندگان با عطوفت و فتوت به گونه ای اسلامی رفتار کنند که بحمدالله می کنند هر چند صدام و صدامیان بر خلاف اینان رفتارشان غیر انسانی و سبعانه باشد لکن تذکر و تاکید سودمند است باید جوانان ما و کسانی که عهده دار نگهداری اسیران و پناهندگان هستند طعم شیرین رحمت و بزرگواری اسلام را به آنان بچشانند و با آنان آنگونه رفتار کنند که برای آنها و پیشوای عظیم الشانشان با بدترین خلق خدا و جنایتکارترین انسانها ابن ملج (لعنةالله علیه) رفتار فرمود تا اسیران که ضربه روحی خورده اند احساس آرامش و جبران در حکومت اسلامی نمائید و پس از آزادی در سبک مبلغین اسلام و احیانا فداکاران آن در آیند که این خود خدمت پر ارزش به اسلام و جمهوری اسلامی است.(صحیفه امام،ج16،ص157)

توصیه به برادران به دلجویی از اسرای جنگی
برداران از اسرای جنگ که در دست شمایند هر چند گناهکار دلجویی کنید و با آنان رفتار اسلامی انسانی داشته باشید(صحیفه امام،ج16،ص268)
آسیب دیدگان عراقی را به اسرع وقت به بیمارستانها بفرستید تا تحت معالجه قرار بگیرند و دکترها و پرستارهای بیمارستانها که کوشش های ارزنده آنان چه در جبهه ها و چه بیمارستانهابر مردم شریف ما پوشیده نیست و باعث تشکر بسیاراست. با آنان چون نزدیکان و برادران خود رفتار نمائید و تلخی آسیب و اسارت را با رفتار اسلامی خود از ذائقه آنان کاهش دهند.(صحیفه امام،ج16،ص268)

رفاه حال زندانیان
از اموری که هر چه بیشتر باید به آن توجه شود رفاه حال زندانیان است چه گروههایی که بر ضد جمهوری اسلامی قیام مسلحانه نموده و مردم بی گناه کوچه و بازار را به خاک کشیده اند و چه کسانی که با فروش و توزیع مواد مخدره فرزندان کشور را به فساد کشانده اند و چه سایر گناهکاران اینها اکنون اسیران شما هستند و به دست خود به اسارت کشیده شده اند با اسرای خود چه اینان و چه اسرای جنگی رئوف و مهربان باشید و برادرانه رفتار کنید و زندانها را به یک مدرسه آموزش و تربیت اخلاق مبدل کنید چنانچه تا کنون عمل کرده اید تا منحرفان و گناهکاران شیرینی عدالت اسلامی را بچشند و به اسلام و نظام اسلامی رو آوردند و از روی حقیقت توبه کنند و بازگشت به اسلام و خدای متعال نمایند. (صحیفه امام،ج18،ص343)
والسلام علیکم و رحمة الله
تهیه کننده: علی ابرهیمی
امام جمعه بافت


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.