سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حضور وسخنرانی امام جمعه محترم درگردهمایی سیاسی کارکنان سپاه زرند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 334 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1398.01.31
 
حضور وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم درگردهمایی سیاسی کارکنان وظیفه وپایور سپاه زرند در محل نمازخانه این ناحیه مورخه98/01/31



سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در گردهمایی کارکنان وظیفه وپایور سپاه زرند مورخه98/01/31


الحمدلله،الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله.

السلام علیک یا بقیة الله، یا اباصالح ادرکنا واغثنا .

از فرماندهی محترم ومعاونین شان وهمینطور جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای ایزدی که زمینه حضور بنده را فراهم کردند اولین روز این هفته ودر آستانه ولادت با سعادت حضرت صاحب الامرامام زمان(عج) صمیمانه تقدیر وتشکر می کنم .

موضوعاتی را که بنده مد نظر دارم وقصد دارم چند دقیقه ای را در خدمت شما باشم وبعد هم اگرسوال واشکال ویا پیشنهاد و انتقادی داشته باید در خدمت شما هستم .

اول یک روایت اخلاقی را عرض می کنم که هم به کار من حقیر و هم به کار شما عزیزان وبزرگواران می آید واین هفته هم که سالروز تشکیل سپاه پاسداران به دست حضرت امام است که خدمت شما عزیزان پاسدار تبریک عرض می کنم.

راه رسیدن به آرزوها را از نظر امیرالمومنین(ع)

حدیث راه رسیدن به آرزوها را از نظر امیرالمومنین(ع) بیان می کند که یک انسان چه کند تا به همه آرزوهایش برسد واین حدیث را من در سفر عتبات که بودم مسئول بعثه مقام معظم رهبری در جمع روحانیون ودر جمع مدیران کاروانهای عتبات بیان کردندومن دیدم که حدیث خیلی ناب وعالی است وخواست تا شماهم از این حدیث گرانبها بهره ببرید .حضرت می فرمایند:"وُصولُ المَرءِ اِلى كُلِّ ما يَبتَغيهِ "رسیدن یک انسان به هر چیزی که آرزویش را دارد وحالا از جمله این خواسته ها را بیان می کند" مِن طيبِ عَيشِهِ "به زندگی گوارا برسد " وَ اَمنِ سِربِهِ " انسان زندگی در کمال امنیت وارامشی می خواهد" وَ سَعَةِ رِزقِهِ " می خواهد پولدار شود یعنی وسعت رزق داشته باشد به چه چیز است؟ " وُصولُ المَرءِ اِلى كُلِّ ما يَبتَغيهِ " رسیدن انسان به همه آن آرزوهایش است.

داشتن نیت خوب:

حالا بعضی از آرزوهایش به این شرح است: اول به " بِحُسنِ نيَّتِهِ " اینکه نیت خوب داشته باشد، نیت خیلی مهم است در راویت داریم که اگر کسی مثلاً بخواهد بخوابد و نیت کند که امشب می خواهم بلندشوم ونماز شب بخوانم وبیدار هم نشود خدا ثواب نماز شب را به او می دهد، این نیت خوب داشتن در زندگی خیلی مهم است. پیامبر خدا (ص) می فرمایند: " نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ "(1) در روایت داریم که نیت مومن از عملش مهم تر است پس این نیت خوب داشتن وخیرخواه بودن که این یکی از مهمترین راههای رسیدن به آرزو است مگر نیت اثر دارد؟بله نیت خیلی موثر است .

تفاوت در نیتها:

یک مثالی بزنم :یک نفر تیر می اندازد ویک نفر دیگر هم تیرمی اندازد ویک انسان کشته می شود، دو نفر تیز زده اند ودو نفر انسان هم کشته شده اند ، یکی را اعدام وقصاص می کنند ولی آن یکی را قصاص نمی کنند، کشتن، کشتن است وتیر انداختن هم تیرانداختن است، یک نفر به قصد کشت آمده وآن یکی هم می خواسته حیوانی را شکارکند واصلاً نیت کشتن نداشته است خوب این فرد چون نیت کشتن کسی را نداشته است او را قصاص نمی کنند پس نیت خیلی موثر است ویا یک مثال دیگر بزنم، در ماه مبارک رمضان فردی نیت می کند که روزه اش را افطار کند و نمی خورد،فقها می گویند این فرد باید روزه را تمام کند ولی قضای آن را هم بجا بیاورد بنابراین این نیت بسیارمهم است ونمی شود گفت نیت در زندگی اثری ندارد نیت می تواند خیلی تاثیر داشته باشد حالا درست که خدای تبارک وتعالی در بعضی از امور مثلاً در مورد نیت گناه تا زمانی که گناهی را مرتکب نشده است خداوند انسان را مجازات نمی کند ولی درهمه امور اینطور نیست که انسان نیت بکند وبی اثرباشد پس نیت خیلی تاثیر دارد .امیرالمومنین(ع) اولین راه رسیدن را همه خوبیها وآرزوها را نیت خوب بیان می کنند .

داشتن اخلاق خوب

دوم به"وَ سَعَةِ خُلقِهِ"اخلاق بسیار خوبی وخلق وسیع داشته باشد(2)،برخی افراد هستندکه به اندک چیزی برافروخته می شوند وعکس العمل منفی نشان می دهند،چه خوب است که انسان در زندگیش مثل کوه استوار باشد مثلاً وقتی که واکنش های منفی به سمتش می آیند آنها را در درون خودش به واکنش مثبت تبدیل کند وعین همان عکس العمل منفی از خودش نشان ندهد وائمه ما هم همینگونه بودند روزی یک مردی که از شام آمده بود،وقتی امام حسن (ع) دید ،شروع به جسارت وفحاشی کرد که امام این را به واکنش مثبت تبدیل کرد وفرمودند : اگر در این شهر کسی ویا جایی برای ماندن نداری ویا اگر پولی لازم داری به منزل من بیا(3) واین وکنش مثبت نتیجه "سعة خلق" است واین را اخلاق والا می گویند ویا پیامبر خدا می فرمایند: «بُعِثتُ لِاُتَمّمَ مَکارِمَ الاخلاق»(4) من مبعوث شدم تا اخلاق والا را تمام کنم پس با اخلاق راه رسیدن به همه آرزوها یکی اینکه انسان نیتش را خوب کند ودوم هم این است که خلق وخویش را در زندگی فردی واجتماعی وکاری خوب کند، امروز این عصبانیت ها بیشترین آمار امراض روحی را تشکیل می دهد وباید سعی کنیم که این عصبانیت ها را در وجود خودمان به اخلاق خوش تبدیل کنیم والا انسان زندگیش نابود می شود شما حتما دیده اید حالا من روحانیون خودمان را می گویم که مثلاً در مسائل دادگاه وقضاوت با روحانیونی که درکار قضاوت نیستند متفاوت است وکسانی که دائم درکار جرم جنایت هستند ازهمان ابتدا نگرش منفی دارند ولی افرادی که ابتدا انسان را منفی می بینند ولی می گویند باید ضدش ثابت بشود که این درست نیست بلکه انسان باید همه چیز را مثبت ببیند مگر اینکه ضدش ثابت بشود وتاثیر مثبت نگری در زندگی واخلاق والا داشتن زمینه رسیدن به آرزوها را فراهم می کند .این نکته اول بود.

شب نیمه شعبان را احیاء بگیرید:

نیمه شعبان را هم تبریک عرض می کنم ویک روایتی هم از امام صادق (ع) است که امشب را احیاء بدارید وبعد حضرت می فرمایند :بعد از نماز عشاء دو رکعت نماز بخوانید ونیتش هم نماز شب نیمه شعبان است وبه این صورت است که در رکعت اول بعد از حمد سوره کافرون ودر رکعت دوم بعد از حمد سوره توحید را بخوانیدوبعداز اتمام نماز تسبیحات حضرت زهرا(س) را اول سبحان الله وبعد الحمدلله وبعد هم الله اکبرو یک دعا دارد که در مفاتیح هم وجوددارد" يَا مَنْ إِلَيْهِ مَلْجَأُ الْعِبَادِ فِي الْمُهِمَّاتِ...." ای کسی که بندگان در همه سختیها به او پناه می برند ، ای کسی که مردم وقتی سختی بر انها وارد می شود ودر تألمات به او رجوع می کنند وبعد حضرت می فرمایند حاجات خود را از خدابخواهید که خدا قسم خورده حاجات را براورده می کند ولو اینکه به اندازه قطرات باران باشد خیلی جالب است یعنی در چنین شبی حاجات براورده می شود وباید یکسال دیگر انتظار بکشیم تا بتوانیم چنین شبی را درک کنیم بنابراین شب نیمه شعبان شب بسیار مهمی است وچقدر رحمت وسیع پروردگار نصیب بندگان می شود این دو مطلب بود.

مبانی نظری رونق تولید:

مطلب سوم اینکه مقام معظم رهبری سال جدید را سال رونق تولید نامگذاری کرده اند اول اینکه این تولید چه تاثیری می تواند داشته باشد وهم اینکه مبانی نظری این صحبت از کجاست؟ آیا ما در قرآن و روایات می توانیم مبنایی برای این فرمایش مقام معظم رهبری پیدا کنیم .در این بحث اولین نکته این است که ما وظیفه داریم حرف ولِّی را گوش کنیم حالا چه به مبانی نظری آن پی ببریم وچه پی نبریم چرا که این یک فتوا بلکه بالاتر از فتواست و هرکس به اندازه توان ومسئولیت ومدیریتش باید این فرمایش را عملی کند واین حرف مثل حرف امام زمان (عج)است واعتقاد ما شیعیان این است وطبق آیه قران " يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ "(5) در اینکه اطاعت از ولی الامر واجب است همه اعم از شیعه و سنی اتفاق دارند وهمه اطاعت از دستورات ولی امر را واجب می دانند منتهی آنها ولِّی امر قلابی دارند ، حقیقی نیست بلکه طاغوت است ولی آن که در مبحث شیعه است جانشین امام زمان (عج)واطاعتش همسنگ با اطاعت معصوم وپیامبر(ص)و پروردگار است چون این دو در عرض هم ذکر شده اند تا زمانی که امام زندگی می کند او ولِّی امر است ولی در عصر غیبت جانشین امام زمان(عج)ولی امر واطاعتش واجب است ودستوراتش همسنگ با دستور پیغمبر(ص)ومعصوم وامام زمان(عج)است که اطاعتش بر مسلمانان واجب می شود پس بر ما هم واجب است که در ابتدای امسال همه با تمام توان باید فرمایش مقام معظم رهبری را عملی کنند .

جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن بر علیه ایران:

حالا چرا این فتوا ومطلب صادر شده است؟ می دانید که آقا فرمودند : دشمن جنگ تمام عیار اقتصادی را برکشور ما تحمیل کرده است ، وزارت خزانه داری آمریکا مسئول این جنگ اقتصادی است وتمام دستگاهها به موازات او باید در جنگ اقتصادی آرایش جنگی به خودش بگیرد چگونه است که وقتی جنگ نظامی می شود همه دستگاهها اعم از سپاه و بسیج وارتش وتمام نهادها ارایش جنگ به خودشان می گیرند و این هم یک جنگ تمام عیار اقتصادی است واز آن زمانی که آقا فرمودند تمام دستگاهها می بایست یک آرایش جنگی اقتصادی به خودشان بگیرند ولی متاسفانه اینگونه عمل نشده است اگر به این فرمایش مقام معظم رهبری عمل شده بود امروز در تحریم که مثلاً مواد اولیه پوشک بچه را نمی دادند نمی بایست در کشور ما این مشکل بوجود بیاید .بنده درمکه بودم که اخوی بنده به من زنگ زد وگفت: امده اند وگفته اند که امام جمعه را هم دستگیر کرده اندخبر دارید؟گفتیم چرا؟ گفتند مدتی است که نمازجمعه نمی خواند گفتیم که چطور؟ گفتند یک کارخانه پوشک بچه داشته وبه خاطر احتکار او را دستگیر کرده اند حالا ببینید چیزهایی را که تحریم می کنند بلافاصله تاثیرگذار می شود چرا تاثیر گذار می شود؟ چون دستگاههایی که باید آرایش جنگ اقتصادی بگیرند متاسفانه اصلاً باور نداشتند آقا فرمودند: حالا باور کرده اند ولی الان که بیست سال است آقا مسئله اقتصادی را مطرح کرده اندکه دشمن از این طریق آرایش جنگی گرفته است آقا اینقدر صحبت کرده اند واینقدر علنی شده است تا یک عده ای باورکرده اند که ما در حال جنگ اقتصادی هستیم .

کفار نباید بر مسلمانان تسلط داشته باشند:

اینکه ما در بحث اقتصاد نباید زیر سلطه باشیم این دستور قرآن است که کفار نباید بر مسلمانان تسلط داشته باشند با کدام آیه؟ این آیه که الان خدمت شما عرض می کنم :" وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا "(6) لن در زبان عربی نفی ابد می کند یعنی کفار به هیچ وجه ( این لن که می گویم یکی از پیغمبران سوال کرد خدایا من می خواهم تو را ببینم پیام آمد " لن ترانی" تو هرگز نمی توانی من را بینی) ولی با چشم دل می توان دید ولی اگر جسم باشد محدود می شود یعنی جا ومکان می خواهد و وقتی که محدود شد دیگرنمی تواند نامحدود باشد یعنی وقتی که ما می بینیم باید جسم باشد مثل هوا واکسیژن ، صداها،ولی چون اینها جسم نیستند چشم ما این امواج را درک نمی کند پس خیلی چیزها در عالم وجود دارد که ما نمی توانیم آنها را درک کنیم و ما نمی توانیم بگوییم هرچیزی که وجود دارد دیدنی است بلکه خیلی چیزها وجوددارد ولی دیدنی نیست پس این آیه می فرماید: هرگز نباید کفار برمسلمانان تسلط داشته باشند خوب تسلط چی؟ تسلط سیاسی مثل زمان طاغوت که از ان طرف دیکته می شدکه فلانی باید به مجلس برود ویا مثلاض رضاخان باید باشد ویا نباشد که به این سلطه سیاسی می گویند ویا دشمن نباید سلطه فرهنگی واقتصادی داشته باشد ،اینکه می فرماید: " وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا " خدا هرگز قرار نداده که کفار بر مومنین تسلط داشته باشند ، دشمن الان برما سلطه سیاسی ندارد. مردم ایران خودشان درانتخابات شرکت می کنند وهیچ قدرتی هم نمی تواند آن را تحت تاثیر قرار بدهد وهمینطور دشمن سلطه فرهنگی هم ندارد اما امروز به سلطه اقتصادی نگاه می کنیم می بینیم که دشمن ما را تحریم می کند ودلار گران می شود وهمه اجناس چندین برابر می شود خوب راهش این است که ما در اقتصادخودکفا بشویم ، چکار باید بکنیم ؟ طبق دستور قران دشمن برای اینکه در جنگ اقتصادی برما تسلط نداشته باشد باید ایجاد اشتغال کنیم وباید در کشور تولید باشد وما باید خودمان تولید کنیم واز تولید خودمان هم استفاده کنیم ودر اقتصاد خودکفا بشویم ودشمن برما تسلط اقتصادی نداشته باشد پس اینکه مقام معظم رهبر ی می فرمایند رونق تولید این دستور قرآن است چون وقتی که تولید رونق داشته باشد در واقع اقتصادرونق پیدا می کند ومقاوم می شود، وقتی که اقتصاد مقاوم شد دشمن نمی تواند سلطه داشته باشد.

تولید در تمام زمینه ها:

پس مبنای فرمایش مقام معظم رهبری یک مبنای قرانی دارد وخودشان فرمودند: این تولیدکه ما می گوئیم تنها تولید صنعتی را نمی گوئیم بلکه تولید کشاورزی، تولید دامداری،تولید صنایع بزرگ، صنایع متوسط وکوچک وحتی صنایع دستی وحتی صنایع خانگی وخودِ اقا همه این ابعاد را در چند کلمه بیان می کنند ، حتی تربیت چند دام در خانه های روستایی که خودِ این به مراتب کمک خواهد کرد به گسترش رفاه عمومی درجوامع ،هم مردم وهمه تماما دستگاهها البته صنایع دانش بنیان خیلی زیاد است که باید توجه بشود اینها را باید بنشینند وبرنامه ریزی کنند این خطاب به تک تک افراد، خانواده ها، دولت و دستگاهها است یعنی این فرمایش مقام معظم رهبری یک دستور قرانی وروایی است وهمه ما وظیفه داریم که به آن عمل کنیم ..

استفاده از تولید داخل کشور:

خوب وقتی که آقا می فرمایند دربحث تولید یعنی در واقع ما بتوانیم دربحث اقتصاد درکشورمان ارایش جنگی ایجاد کنیم وآن این است که تولید داخل کشور را استفاده کنیم یعنی تولیدوقتی رونق پیدا می کند که همه ما تعهد داشته باشیم از تولیدی که در کشورخودمان است استفاده کنیم که هم کارخانه ها جنس خوب تولیدکنند ومردم هم از تولید داخل استفاده کنند بنابراین تولید باعث عزت واقتدارکشور می شود، تولید سبب عدم تسلط بیگانگان برکشورمی شود واین یک راهبرد است پس این که رونق تولید که حضرت آقا فرمودند باعث نفی سلطه کفار مشرکین می شود.

هیچ چیز بر اسلام برتری ندارد:

روایت هم داریم که پیغمبرخداحضرت محمد (ص)می فرمایند: " «الاسلامُ يَعلو ولا يُعلي عَلَيهِ "(7) اسلام برتر است وهیچ چیز براسلام برتری ندارد اینکه می فرمایند اسلام برتر است برای این است که از نظراقتصادی ما باید بالاتر باشیم وما باید از هر نظر بالاتر باشیم، اگر تولید درکشور ما نباشد ما در اقتصاد وابسته می شویم وپیامبر می فرمایند : نباید اجازه بدهید برتری با کفار باشد، ایات دیگری هم در این زمینه وجودارد خدای متعال میفرماید: « وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ » که این هم یکی ازمبانی است ، آماده کنید برای دشمن آنچه که توانایی دارید وساز وبرگ جنگی و وسایل اقتصادی واسبان تیزرو " تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم " تا شما بتوانید دشمنان خدا وخودتان را بترسانید وقتی دشمن دست از سر ما برمی دارد که همه چیز را برعلیه دشمن فراهم کرده باشیم(8) و اگر ما درتولید رونق نداشته باشیم نمی توانیم قوت وقدرت خودمان را به رخ دشمن بکشیم .پس این آیه می فرماید: مسلمانان تمام توان مادی ومعنوی خودشان را به کار بگیرند تا بردشمن پیروز شوند از جمله توان مادی ما این است که کشور ما رونق داشته باشد بنابراین به دلایل متعدد وآیات متعدد قران مجید ما وظیفه داریم به فرمایش مقام معظم رهبری عمل کنیم .

ای مالک در هر شهری ابتدا آبادنی ایجاد کن:

در روایت دیگری امیرالمومنین(ع) به مالک می فرمایند باید به آباد کردن کشور توجه داشته باشید بیش از توجه به گرفتن خراج ومالیات ، پس می فرمایند اولین کاری که انجام می دهی این است که باید آبادانی ایجادکنی ودر کشور تولید داشته باشی ، اول باید این کار را انجام بدهی وبعد به سراغ مالیات وخراج گرفتن بروی چرا که خراج جز در نتیجه آبادنی فراهم نمی شود و هر کس بدون آباد کردن زمین خواستار خراج شود کشورا خراب ومردم را هلاک کرده است، ما به مردم بگوئیم مالیات بدهید ودر عین حال کشور ما تولید هم نداشته وآباد باشد وکار او جز اندکی راست نخواهد شد،این فرمایش امیرالمومنین(ع)است، خوب اینها برخی از مبانی نظری رونق تولید بود که خدمت شما عرض کردم پس تولید نسبت به اقتصاد مثل ستون برای خانه است همانطور که خانه بدون ستون پا برجا نمی ماند اقتصاد هم وقتی دوام پیدا می کندکه تولیدرونق پیدا کند.

انبیاء هم اهل کار وتولید بودند:

همه انبیاء دربحث تولید شرکت داشتنداز جمله حضرت آدم که کشاورزی داشت ،حضرت نوح نجاری داشت ،حضرت ادریس خیاطی داشت،حضرت صالح بازرگان بود، حضرت ابراهیم هم دامدار وهم کشاورز بود،وقتی که برای حضرت ابراهیم میهمان آمد بلافاصله برای آنها یک گوساله ای ذبح کرد خوب اگر دامداری نداشت که نمی توانست چنین کاری بکند ، حضرت شیث وحضرت موسی دامداری و دامپروری داشتند، حضرت داوود اسلحه سازی داشت، رسول خداحضرت محمد(ص) دامداری وتجارت داشتند وابن جوزه می گوید حضرت حوا نخ ریسی می کردند پس ببینید که همه انبیاء خودشان وهمسرانشان اهل کاروتولید بودند وبالاخره همه انبیاء یک شغلی داشتندوهیچ کدام نمی گفتند چون ما پیغمبر خدا هستیم از زیر بارکار وتولید شانه خالی کنیم وهمه اهل تولید بودند و روایت هم داریم که امیرالمومنین(ع)می فرماید: " اِنَّ اللّه َ عزَّوَجَلَّ يُحِبُّ المُحْتَرِفَ الاَْمينَ " (9) خدا بنده ای را که اهل حرفه وشغلی و در کارش هم امین باشد دوست می دارد" اَلْعَمَلُ شِعَارُ اَلْمُؤْمِن " (10) کارشعار مومن است ، در زبان عربی دِسار به لباس رو می گویند وآن لباس زیر را شِعار می گویند وشِعار از شَعریعنی مو می آید وشِعار یعنی آن لباسی که به بدن می چسبدیعنی عمل وکار به جان مومن بسته است،مومن یعنی اهل کار بودن ودوری ازتنبلی، رسول خدا(ص) یک جوانی را دیدند وسوال کردند" هَـلْ لَهُ حِرْفَةٌ "آیا حرفه وکاری بلد است؟گفتند:خیر،حضرت فرمودند :" سَقَطَ مِنْ عَیْنِی " از چشمم افتاد (11)، آیه دیگری هم وجود دارد" وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ "(12)که در زمینه فرمایش مقام معظم رهبری همین مقدار کافی است. حالا اگر سوال یا پیشنهاد و انتقادی ومطلبی داشته باشید در خدمت شما هستم .

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته


پی نوشت:

1- الكافي ج : 2 ص : 84 و وسائل‌الشيعة ج : 1 ص : 50

2- تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 92 ، ح 1607

3- بحار ج 43-ص 344

4- بحار، ج67، ص 372

5- سوره مبارکه نساء، آیه ۵۹

6- سوره مبارکه نساء، آیه 141

7- من لا يحضره الفقيه ، الشيخ الصدوق ،ج ۴ ص ۳۳۴ ح۵۷۱۹ ؛ المناقب، ابن شهر آشوب ج۳ ص ۲۴۱ ؛

8- سوره مبارکه الأنفال، آیه ۶۰

9- كافى، ج 5، ص 113، ح 1

10- غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 196

11- جامع الاخبار/139

12- سوره مبارکه هود،آیه 113



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2420.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2421.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2422.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2423.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2424.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.