سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حضور و سخنرانی امام جمعه محترم در همایش توجیهی زائران حج 98 زرند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 310 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1398.02.28
 
حضور و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در همایش توجیهی زائران حج 98 زرند که مورخه98/02/27 در محل سالن ورزشی شهید شیرودی این شهرستان برگزار شد.




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در همایش توجیهی زائران حج 98 زرند مورخه98/02/27

زائران حج ضیوف الرحمن هستند:

الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیک یا بقیة الله، یا اباصالح ، ادرکنا واغثنا.

درجمع دلهای پاک شما زائرین خانه خدا ، میهمانان پروردگار، ضیوف الرحمان ،مدیران و مسئولان در روز جمعه و در ماه مبارک رمضان، دعای سلامتی امام زمان(عج) را با هم تلاوت می کنیم، ان شاءالله حضرت در تمام مدت حج دستگیر شما زائران خانه خدا و ما باشد.

قال علی (ع) : «الحاجُّ و المُعْتَمِرُ وفْدُ اللّه ِ ، و يَحْبوهُ بالمَغفِرَةِ » (1)
« لبّيك اللّهمّ لبّيك ، لبّيك لا شريك لك لبّيك ، انّ الحمد و النعمة لك و المُلك ، لا شريك لك لبّيك»(2) خوشا به حال شما زائران خانه خدا، خیر مقدم عرض می کنم خدمت همه شما راویان ره کوی دوست ، مدیران و معاونان محترم کاروانها ، سروران عزیز روحانی کاروان ها ، مدیران و مسئولان شهرستان به ویژه مدیر کل حج و زیارت جناب آقای عرب نژاد خوشامد عرض می کنم. حج دعوتی است افرادی بودند که همه مراحل ثبت نام حج را انجام دادند ولی از کنار هواپیما برگشتند و موفق نشدند به حج بروند.

دعوت از مردم برای انجام حج:

بعد از آماده شدن خانه کعبه ، خداوند به حضرت ابراهیم (علیه السلام ) دستور مى دهد: در میان مردم براى حج اعلام کن تا پیاده و سوار بر مَرکبهاى لاغر، از هر راه دور قصد خانه خدا کنند (3) در روایتى که در تفسیر "على بن ابراهیم" آمده : هنگامى که ابراهیم چنین دستورى را دریافت داشت عرض کرد : خداوندا، صداى من به گوش مردم نمى رسد، اما خدا به او فرمود: «عَلَیکَ اَلاَذان وَ عَلىَ البَلاغ » تو اعلام کن، من به گوش آنها مى رسانم ! ابراهیم بر محل "مقام "بر آمد،( ان شاءالله خواهید دید ؛ امروز به صورت یک ضریح طلایی رنگی است و جای پای حضرت ابراهیم بر آن مشخص است.چند سنگ از بهشت آمدند یکی سنگ مقام ویکی هم حجرالاسود؛ سنگ مقام مانند آسانسور عمل کرد که اراده آن دست حضرت ابراهیم بود که می توانست با آن بالا برود و پایین بیاید.) به اراده خدا سنگ مقام آن قدر حضرت ابراهیم را بالا برد که او انگشت در گوش گذارد و رو به سوى شرق و غرب کرد، صدا زد و گفت : «اَیُّهاَ الناس کُتِبَ عَلَیکُمُ الحَج اِلىَ البَیتِ العَتیقَ فَاَجیبُوا رَبُکُم» : اى مردم حج خانه کعبه بر شما نوشته شده ، دعوت پروردگارتان را اجابت کنید. و خداوند صداى او را به گوش همگان حتى کسانى که در پشت پدران و رحم مادران بودند رسانید، و آنها در پاسخ گفتند: « لَبَیکَ اَلّلهُمَ لَبَیک !» و تمام کسانى که از آن روز تا روز قیامت در مراسم شرکت مى کنند از کسانى هستند که در آن روز (در عالم ذَرّ يا مشابه آن ) دعوت ابراهیم را اجابت کردند.(4) هرکس که يک بار لبيک گفت، يک بار به حج مي رود و هرکس به هر تعدادي که لبيک گفت، به همان تعداد به حج مي رود . لبیک با نعم فرق دارد، نعم یعنی بله ؛ لبیک یعنی خداوندا با تمام وجود و با کمال اشتیاق دعوت شما را می پذیریم. بنابراین حج دعوتی است . آیات قرآن مجید هم این موضوع را نشان می کند.خداوند به حضرت ابراهیم می فرماید: « وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلي‏ کُلِّ ضامِرٍ يَأْتينَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَميقٍ » در میان مردم براى حج اعلام کن تا پیاده و سوار بر مَرکبهاى لاغر، از هر راه دور قصد خانه خدا کنند. حج چه تاثیری می تواند داشته باشد؟ « لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ » تا پاره ای از منافع ( دنیوی و اخروی ) خود را مشاهده کنند(5) . حج ظرفیت بسیار بالایی دارد، حج یک عبادت بزرگ است در طول عمر یک بار برانسان واجب می شود ولی ظرفیت بالایی دارد و می تواند برای همیشه انسان را خوشبخت وسعادتمند کند و انسان را از تمام منافع الهی بهره مند می کند.

زائران حج ضیوف الرحمن هستند:

در حدیثی که ابندای جلسه ،خدمتتان عرض کردم امام علی می فرماید : «الحاجُّ و المُعْتَمِرُ وفْدُ اللّه ِ » زائر حجّ و عمره ميهمان خداست . ضیوف الرحمان هستند، « و يَحْبوهُ بالمَغفِرَةِ » و خداوند به او آمرزش هديه مى كند. بنابراین توفیق بزرگی نصیب شما زائران عزیز خانه خدا در سال جدید شده است . هیچ اضطراب ، دلشوره و نگرانی نداشته باشید،ان شاءالله همه شما با توسل به خدای تبارک و تعالی و دعای امام زمان حج خود را به خوبی انجام خواهید داد . همه توان آن را دارید ، مخصوصا بانوان مکرمه هیچ اضطرابی نداشته باشید، همه به راحتی حج را انجام می دهید.چون ظرفیتی که نظام جمهوری اسلامی برای حجاج ایجاد کرده است، ظرفیت بسیار بالایی است در هیچ کجای دنیا زائران خدا چنین ظرفیتی ندارند ،از جهت هتل و اتاق و امکانات رفاهی در بهترین وضعیت نسبت به حجاج کشورهای دیگر قرار داریم. زائران برخی کشورها باید مشترکا از اتاق استفاده کنند و شیفتی در اتاق باشند و اتاق 24 ساعت در اختیار آنها نیست که هر وقت خواستند بتوانند به اتاق بروند و استراحت کنند. امکانات رفاهی ندارند ولی آنچه در توان نظام جمهوری اسلامی بوده است، بهترین وضعیت رفاهی را برای حجاج فراهم کرده است وبه بهترین وجه حج را اداره می کنند ،مدیرانی توانمند و با سابقه ، روحانیون بسیار با تجربه که در کنار شما هستند وشما را راهنمایی می کنند.

ضرورت حضور در کلاسهای توجیهی حج:

توصیه وتجربه ای که خدمت شما زائران عزیز دارم این است که اگر زائران در تمامی کلاس های حج که توسط روحانیون عزیز برگزار می شود، شرکت کنند هیچ کجا در نمی مانند چون روحانیون همه مطالب و مسائل حج را در این کلاسها بیان می کنند و کسی که شرکت کند و اینهارا یاد بگیرد، حتی اگر روحانی هم همراه او نباشد، می تواند خودش اعمال حج را به راحتی انجام بدهد. ولی اگر شما در کلاسهای حج حضور پیدا نکنید ، یا یک نفر به کلاس برود وبرای بقیه تعریف کند،قطعا به مشکل برخواهید خورد . ما دکتر کاروان داشتیم که در کلاسهای حج نبوده است و آنجا نتوانسته است، اعمالش را انجام بدهد .بنابراین ضرورت دارد در این کلاسها شرکت کنید. مطالب این کلاسها تکراری نیست و هرروز نکته جدیدی از حج گفته می شود.

کامل بودن حج به زیارت امام زمان(عج) است:

زرارة بن اعین می­ گوید: «از امام صادق علیه السلام پرسیدم: فدایت شوم! حدود چهل سال است که مسائل حج را از شما می­‏پرسم و شما فتوا می­‏دهید ... (و تمام نمی‌شود!) حضرت فرمودند: زراره! خانه‏ای که دو هزار سال پیش از آدم، فرشتگان آن‏ را زیارت کرده و بدان حج­ گزارده‏اند، تو انتظار داری مسائل آن، طی چهل سال پایان پذیرد؟!» (6) به فرمایشات روحانی کاروان و مدیر کاروان همراه گوش کنید آنها خیرخواه شما هستند وهمه جا همراه شما خواهند بود. علاوه براینها همه جا دعای امام زمان (عج) همراه شماست، حضرت صاحب الامر(عج) و یاران خاص شان در موسم حج همه ساله حضور دارند و گره گشایی می کنند . امام باقر (ع) می‌فرماید: « تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام» (7)،تمام بودن حجّ به زیارت امام است . تمام حج این است که انسان به زیارت امام معصوم نائل شود، از همین جا دلهایتان را پاک و آماده کنید، شاید در عرفات و منا و یا در طواف شما به حضور حضرت صاحب الامر دست پیدا کنید چون حضرت در قبر حضور دارند،گره گشایی می کنند . خاطرات زیادی دارم از زائرانی که خدمت حضرت صاحب الامر (عج) رسیدند ولی حضرت را نشناختند . بنابراین با توسل به حضرت صاحب الامر و با حضور مداوم در کلاسهای حج، ان شاءالله یک حج باشکوه داشته باشید.

در مورد سوغات هم قیمت وسایل در عربستان بسیار زیاد است. صرف نمی کند شما از آنجا چیزی بخرید، هرچه می خواهید بخرید در کشور خودمان و از تولیدات داخلی بخرید. سوغات را همین جا تهیه کنید، آنجا صرف نمی کند و پولتان بر باد می رود. ان شا ءالله که موفق باشید. ما برای شما دعا می کنیم ان شاءالله به سلامت بروید وبرگردیدو برای مردم کشورمان ،رهبرمان ، انقلاب و جوانانمان و برای ما هم دعای خیر داشته باشید. موفق و موید و سربلند باشید، مجددا حضور همه زائران عزیز را گرامی می دارم .التماس دعا دارم

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته


پی نوشت:

1- الخصال : 635/10

2- ترجمه ذکر تلبیه ( لبیک ) : «گوش به‌فرمانم و به‌سوی تو می‌شتابم، خدایا گوش به‌فرمانم و به‌سوی تو می‌شتابم، هیچ چیزی همتای تو نیست، گوش به‌فرمانم و به‌سوی تو می‌شتابم، فقط تو هستی که سزاوار ستایش و بزرگی هستی، تمام نعمت‌ها از جانب توست، همه چیز به تو تعلق دارد و تو بر همه چیز مسلط هستی، هیچ چیزی همتای تو نیست، گوش به ‌فرمانم و به ‌سوی تو می‌شتابم»

3- سوره مبارکه الحج،آیه 27

4- تفسیر نمونه ، آیت الله ناصر مکارم شیرازی ، جلد 14 ،صفحه 69

5- سوره مبارکه الحج،آیات 27 تا 28

6- ابن بابویه محمد بن علی‏، من لا یحضره‏ الفقیه، ج2، ص 306 ، ‏1363ش.

7- صدوق، محمد، عیون‌اخبار الرضا‌(ع)، ج2، ص262


http://yascms.ir/emam/gozaresh/ux2868.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/ux2869.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2870.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2871.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2872.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2873.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2874.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2875.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2876.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2877.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.