سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

آثار حلال خوری

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 438 مرتبه
دسته: مصاحبهتاریخ: 1398.03.01
 
مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با رادیو کرمان در خصوص ماه رمضان مورخه98/02/28


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



منم خدمت حضرتعالی و همه سحرخیزان و روزه داران عزیز، سلام عرض می کنم. ان شاءالله نماز و روزه همه شما عزیزان قبول حق تعالی باشد.

استغفار وجلا دادن روح:

رمضان ماهی است برای تمرین پاک شدن از گناهان و تهذیب نفس؛ در دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ » خدایا مرا در این ماه از آلودگی‌ها و ناپاکی‌ها پاک کن،منظور از (الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ) چرک گناه و معصیت است.انسان اگردر گناه و معصیت وارد شد ، بو می گیرد و اگر مومن باشد خوشبو می شود.گناه انسان را کثیف می کند و دل زنگار می گیرد . برای زدودن زنگار دل چند راه وجود دارد : غذای حلال و تلاوت قرآن،خصوصا تلاوت قرآن در سحرگاهان زنگار دل را می برد. استغفار جان را جلا می دهدو بوی بد را از بین می برد.کمک به فقرا و یتیمان نیز زنگار دل را می برد. یکی از برکات ماه مبارک رمضان این است که این ماه ، ماه مغفرت و ماه پاک شدن از گناهان وپاک شدن از آلودگی روح است.

برکات روزه:

روزه برکات زیادی دارد که یکی از این برکات سلامت جسم است ، چنانچه در حدیثی از پیامبر اسلام(ص) آمده است: «صوموا تصحوا» (1) روزه بگیرید تا تندرست شوید. امروز علم پزشکی هم ثابت کرده است یکی از برکات روزه سلامت جسم است، حتی گفته اند سلولهای سرطانی در ماه مبارک رمضان نابود می شوند و سلولهای سالم آنهارا از بین می برند. یکی دیگر از برکات مهم روزه سلامت روح است . رمضان از " رَمَضَ " به معنای سوختن است و در زبان عرب به بارانی گفته می شود که اول ماه پاییز می آید و گرد و خاک هوا و گرمای تابستان را از بین می برد وهوا را پاک می کند. پس رمضان در لغت به معنای سوختن است که گناهان را می سوزاند.

چرا رمضان؛ رمضان نامیده شده است:

در روایتی از رسول خدا(ص) داریم که می فرماید: « إنَّما سُمِّيَ الرَّمَضانُ لأِنَّهُ يُرمِضُ الذُّنُوبَ »(2) از حضرت(ص) سوال شد چرا ماه مبارک را ماه رمضان نامیده اند، فرمودند : زيرا این ماه ، گناهان را مى سوزاند . رمضان ماه آمرزش و خالص سازی و ماه پاک کننده انسان از آلودگی های روحی است.رمضان ماه استغفار ،ماه روزه ،شب زنده داری ،ماه تلاوت قرآن است.

جانهایتان درگرو اعمالتان است:

بنده دو کلام مهم از فرمایشات پیامبر اعظم در خطبه شعبانیه را یادداشت کردم که خدمت حضرتعالی و همه شنوندگان عزیز عرض می کنم. تا هم برای بنده حقیر و هم برای همه عزیزان و بزرگواران درس باشد. در یکی از روزهای آخر ماه شعبان و در آستانه ی رمضان پیامبر خدا، خطاب به ما، خطبه ی مهمی خواند و در یکی از فرازهای آن فرمودند: « أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَکُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِکُمْ » اى مردم! جانهايتان در گرو اعمال شماست. یعنی انسان فکر می کند که وقتی کاری انجام شد ، تمام شد. درصورتی که تا کاری انجام نشده وکلامی نگفته است هیچ خبری نیست.ولی وقتی کلامی گفت و عملی انجام شد ، به جانش می چسبد و از او جدا نمی شود گناه هم از انسان جدا نمی شود. پیامبر می فرماید : ای مردم گناه شما و اعمال شما جان شما را به رهن گرفته است «فَفُکُّوهَا بِاسْتِغْفَارِکُمْ»پس با طلب آمرزش از خدا، آنها را از رهن، خارج کنيد. بیایید در ماه مبارک جان خود را آزاد کنید. یکی از هنرهای این ماه شریف این است که انسان اسیر در گناه با استغفار کردن آزاد می شود. مخصوصا در سحرها نشستن ، تلاوت قرآن ، نماز خواندن و توبه کردن موجب می شود انسان از گناهانی انجام داده است ، آزاد شود.در ادامه حضرت می فرماید: « وَ ظُهُورَکُمْ ثَقِيلَةٌ مِنْ أَوْزَارِکُمْ»پشت شما از بار گناهان سنگين است، چگونه این پشت سنگین از گناه را در ماه مبارک آزاد کنیم؟ «فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِکُمْ » با طولانی کردن سجده ها، آن را سبک گردانيد . نماز و سجده های طولانی مایه برکت و سبکی پشت ما از گناه است .کجا می توانیم خودمان را سبک کنیم و از گناهان آزاد کنیم؟ به برکت ماه مبارک و به برکت روزه و سحر خیزی و استغفار و همین طور به برکت نماز و سجده های طولانی «وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ أَقْسَمَ بِعِزَّتِهِ»و بدانيد که حق تعالى به عزت خود سوگند ياد کرده است که «أَنْ لَا يُعَذِّبَ الْمُصَلِّينَ وَ السَّاجِدِينَ» نمازگزاران و سجده کنندگان در اين ماه را عذاب نکند «وَ أَنْ لَا يُرَوِّعَهُمْ بِالنَّارِ يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ» و در روز قيامت آنها را از آتش دوزخ در امان دارد.روزه باعث کنترل قوه شهوت و اجتناب از گناهان است. چنانچه در قرآن آمده است: « وَ هُوَ الَّذي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ يَعْفُوا عَنِ السَّيِّئاتِ »(3) و اوست که توبه را از بندگانش می پذیرد و از گناهان می گذرد.

چهار عمل مهم از بیان امیرالمومنین(ع):

امام علی (ع) نیز می فرمایند : کسی که چهار عمل را انجام دهد از چهار چیز محروم نمی شود : 1.کسی که دعا نماید از اجابت محروم نمی گردد.2.کسی که به درگاه حق تعالی توبه کند از قبول آن محروم نمی شود.3.آنکه استغفار از گناهان کند از آمرزش محروم نمی شود.4.و کسی که شکر و سپاسگذاری از نعمت ها کند از افزایش نعمت محروم نمیشود.(4) پیامبر اعظم (ص) خطاب به امیرالمومنین (ع) چنین می فرمایند: «يا عَليُّ! طوبى لِصورَةٍ نَظَرَ اللّه ُ إلَيها تَبكي عَلى ذَنبٍ لَم يَطَّلِع عَلى ذلِكَ الذَّنبِ أحَدٌ غَيرُ اللّه ِ» (5) اى على! خوشا چهره اى كه خدا به آن نظر دارد : چهره اى كه بر گناهى مى گِريد كه كسى جز خدا از آن آگاه نيست.

نماز وعبادت مومن در شب:

یکی از پاک کننده های گناه، نماز و عبادت فرد مؤمن در شب می‌باشد، در این باره امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند : « فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ » در کلام خداوند عزوجل می‌باشد که « إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ » نیکی‌ها بدی‌ها را از بین می‌برد «قَالَ صَلَاةُ الْمُؤْمِنِ بِاللَّیْلِ تَذْهَبُ به ما عَمِلَ مِنْ ذَنْبٍ بِالنَّهَار » که نماز مؤمن در شب گناهانی که در روز انجام داده است را از بین می‌برد. (6) اینها یکی از برکات ماه مبارک رمضان است،ان شاءالله از فیوضات این ماه ما و همه شنوندگان عزیز بهره مند بگردیم . از حضرت عالی و تهیه کننده های محترم و همه شنوندگان عزیز التماس دعا دارم.


پی نوشت:

1- میزان الحکمة، حرف صاد، ح 10927

2- ميزان الحكمه ، ح 7441

3- سوره مبارکه شوری ،آیه 25

4- طرائف الحکم جلد 1 صفحه 200

5- تحف العقول، ص8

6- الکافی، ج 3، ص 266

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.