سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حضور وسخنرانی امام جمعه محترم در مراسم اختتامیه کلاسهای کانون فرهنگی هنری قائم(عج)روستای نعیم آباد

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 325 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1398.03.18
 
حضور وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مراسم اختتامیه کلاسهای کانون فرهنگی هنری قائم(عج)روستای نعیم آباد که مورخه98/03/13 با حضور امام جماعت وشرکت کنندگان در این کاسها در محل این مسجد برگزار شد.




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم اختتامیه کلاسهای قرانی کانون فرهنگی قائم نعیم آبادمورخه98/03/13


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله.

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج).

بسیار خوشحالم که در خدمت دانش آموزان قرآنی و اولیای عزیزشان و درخدمت هیئت امنای محترم هستم .خدای متعال را شکرگزارم که توفیق عنایت فرمود تا در ماه مبارک رمضان این عزیزان قرآن را یاد بگیرند.

حقوق فرزندان بر والدین:

در روایتی از آقا امیرالمومنین (ع) آمده است : « وَ حَقُّ الوَلَدِ عَلَى الوالِدِ» حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه اول : « أن يُحَسِّنَ اِسمَهُ» نام خوب بر او بگذارد( نامهایی که از اوصاف پروردگار باشد. نامهای انبیا و نامهایی که ائمه بر فرزندان خود می گذاشتند را بر فرزندان خود بگذاریم. نام خوب بر شخصیت انسان تاثیر دارد. در قیامت افراد را به اسم صدا می زنند و در روایت داریم نام دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) را بر کودکان خویش مگذارید (1).پس اولین حق فرزند بر والدین این است که نام نیکو برای او انتخاب کنند ) دوم: « وَ يُحَسِّنَ اَدَبَهُ» و او را خوب تربيت كند .(فرزند نیاز به تربیت و ادب دارد و البته بخشی از تربیت از ناحیه خود پدرومادر است، پدرومادری که خودشان فحاشی می کنند نمی توانند به فرزند بگویند فحش نده، چه بسا فرزندان خیلی از بدیها را از پدرومادر یا فامیل و بستگان خود یاد بگیرند.) سوم: « و يُعَلِّمَهُ القُرآنَ» و قرآن به او بياموزد .(2) درباره حقوق فرزندان روایات زیاد است . در یک روایت رسول خدا(ص) می فرماید : « حقّ الولد علی الوالد أن یحسّن إسمه ویزوّجه إذا أدرک ویعلّمه الکتاب.»(3) حقّ فرزند بر پدر است که نامی نیکو بر او نهد و در زمان مناسب او را زن دهد و کتابت را بدو بیاموزد. به فرزندان خود کتابت بیاموزید(3) . آموختن خواندن و نوشتن جز حقوق فرزند بر پدر و مادران است. در جایی دیگر رسول خدا (ص) می فرماید : بر پدر لازم است به فرزندش جز روزی پاک و حلال ندهد» (4) اینها بخشی از وظایفی است که از نظر اهل بیت بر دوش پدرومادر گذاشته شده است ، بنابراین مناسب جلسه ما این است که وظیفه پدر و مادران این است که فرزندان خود قرآن بیاموزند.ماه رمضان، بهار قرآن است.

فرزندان خود را با قرآن آشنا کنید:

الحمدالله فرزندان این منطقه در جلسات قرآن شرکت کردند و خانم عبدل علی پور هم که خود حافظ قرآن است و توانسته است بچه ها را جذب کند تا آنها هم قرآن را حفظ کنند ،شنیدم این بچه ها در این مدت کم، حدود10- 15 سوره را حفظ کردند. چه خوب بود این راه در طول سال ادامه پیدا می کرد، اگر یک مربی دو سه سال با این بچه ها کار کنند، با استعدادی که این بچه ها دارند قطعا می توانستند حافظ کل قرآن شوند وحتی می توانند خودشان دعاها را قرائت کنند . اگر فرزند خودرا از کودکی با قران آشنا کنیم قرآن با پوست و گوشت او ممزوج و مخلوط می شود. چنانچه امام صادق علیه السّلام فرمودند: « مَن قَرَا القُرآن و هو شابٌّ مُؤمِنٌ ، اختَلَطَ القُرآنُ بلَحمِهِ و دَمِهِ » (5) هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خون او را در می آمیزد. اگر از دوران نوجوانی راه قرآن در خانه باز شود و پدرومادر به فرزند قرآن یاد بدهد، فرزند با قرآن مانوس می شودو قرآن با پوست و گوشت او ممزوج می شود. در این صورت والدین سعادت فرزندش را فراهم کرده اند، همانطور که پدر و مادران برای تغذیه و برای لباس زحمت میکشند، باید برای یادگیری قرآن هم باید تلاش کنند،من شنیدم که اعلام کرده بودند که نفری 5000 تومان برای اهدای جوایز بیاورید که پدرومادر گفتند حالا که باید 5000 تومان پول بدهیم من فرزندم را نمی فرستم، من وقتی این موضوع را شنیدم خیلی افسوس خوردم ، ولو یک نفر این حرف را زده باشد مایه تاسف است چون حرف بسیار نامربوطی است. آموزش قرآن مایه رحمت برای پدر و مادر است .

نتیجه آموزش قرآن به فرزندان:

رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) روزی از قبرستان بقیع گذر کردند، نزدیک قبری رسیدند به اصحاب فرمودند: عجله کنید و بگذرید، اصحاب تعجیل کردند و از آنجا گذشتند و در وقت مراجعت چون به قبرستان و آن قبر رسیدند خواستند زود بگذرند حضرت فرمودند: عجله نکنید. اصحاب گفتند: یا رسول الله چرا در وقت رفتن امر به عجله فرمودید، حضرت فرمودند: صاحب این قبر را عذاب می کردند من طاقت ناله و فریاد او را نداشتم، اکنون خدای تعالی رحمتش را شامل حال او کرد. گفتند یا رسول الله سبب عذاب و رحمت به او چه بود؟ حضرت فرمودند: این مرد، مرد فاسقی بود که بسبب فسقش تا این ساعت اینجا معذب بود، کودکی از وی مانده بود، در این وقت او را به مکتب بردند معلم به این فرزند (بسم الله الرحمن الرحیم) را تعلیم فرمود. و کودک آنرا بر زبان جاری نمود، خطاب به فرشتگان عذاب رسید، دست از این بنده فاسق بردارید و او را عذاب نکنید، روا نباشد که پدر را عذاب کنیم و پسرش به یاد ما باشد.(6)بنابراین فرزندی که اهل قرآن بار آمد ، تاثیری زیادی در زندگی خود و والدین دارد و عذاب را از والدین برطرف می کند.امام حسین علیه السلام به عبدالرحمن سلمی، معلمی که به فرزندش سوره حمد را آموخته بود، هزار دینار طلا و هزار حلّه بخشید و دهان او را پر از درّ کرد.درباره علت این بخشش از امام سوال کردند. فرمود:« آنچه من به او دادم، در برابر آنچه او داده (تعلیم سوره حمد به فرزندم) ناچیز است.» (7) بنابراین همانطور که پدران و مادران برای دروس علمی و ورزشی فرزند خود زحمت می کشند (مانند : فیزیک، شیمی، شنا، اسب سواری و... )پس یکی از وظایف والدین این است که به فرزندان خود قرآن یاد بدهند یا برای آنها معلم قرآن بگیرند. خوب این وظیفه ای که به گردن پدرومادر بوده است در ماه مبارک خانم عبدالعلی پور به عهده گرفته و شروع خوبی بوده است، البته قطعا در مدارس هم با بچه ها قران کار شده بود. زمینه آن خیلی فراهم بوده است، ان شاءالله مراقبت و مواظبت کنید تا فرزندانتان قرآنی بار بیایند و اخلاق و رفتار آنها قرآنی باشد واین تشویقات باعث می شود تا کم کم فرزندان به سمت قرآن و حفظ کلام خدا بروند و مایه عاقبت بخیری برای والدین شود ویک نام نیک و ارزش و ذخیره خوب بعد از خودمان به یادگار بگذاریم. از حضورهمه شما بزرگواران تشکر وقدردانی می کنم، کمتر مسجدی دیدم که درماه مبارک بتواند جاذبه ایجاد کندو بچه ها را به سمت قرآن و درسهای قرآن جذب کند. ان شاءالله موفق باشید، خداوند عاقبت همه ما را ختم بخیر کند . بنده از والدینی که به آموزشهای قرآنی فرزندان خود توجه دارند و در این زمینه سرمایه گذاری میکنند ، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

خدایا چنان کن سرانجام کار * تو خشنود باشی و ما رستگار


پی نوشت:

1- امام باقر (ع): « إِنَّ الشَّیْطَانَ إِذَا سَمِعَ مُنَادِیاً یُنَادِی: یَا مُحَمَّدُ، یَا عَلِیُّ، ذَابَ کَمَا یَذُوبُ الرَّصَاصُ، حَتّی‏ إِذَا سَمِعَ مُنَادِیاً یُنَادِی بِاسْمِ عَدُوٍّ مِنْ أَعْدَائِنَا، اهْتَزَّ وَ اخْتَال» شیطان، وقتی صدای کسی را که به اسم محمد و یا علی، صدا می‌زند، بشنود؛ مانند سرب ذوب می‌شود. و هرگاه نام دشمنان را می شنود، خوشحال و مغتنم میشود.( کلینی، الکافی، ج ۶، ص ۲۰)

2- نهج البلاغة(صبحی صالح) ص546 ،ح399

3- کنزالعمّال: 16/417؛ بحارالأنوار: 74/80؛ التراتیب الادرایة: 2/239

4- پاینده، 1382، ص47

5- الوسائل 14/2

6- داستان هایی از بسم الله الرحمن الرحیم ۲/۸۶ ۸۵ به نقل از: تفسیر مناهج الصادقین /۳۲

7- بحار الانوار، ج 44، ص 191، حدیث 3- مناقب، ج 4، ص 66.



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3136.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3137.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3138.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3139.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3140.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3141.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3142.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3143.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3144.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3145.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3146.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3147.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3148.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3149.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.