سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

دیدار مدیران تالار های زرند با امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 327 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1398.05.23
 
جناب آقای نظری ریاست محترم اتاق اصناف در معیت جمعی از مدیران تالارهای شهرستان مورخه98/05/19 با حضور در دفتر امام جمعه ضمن دیدار و گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم از سخنان وی بهره مند شدند.



سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه با مسئولان تالارهای شهر پیرامون عید غدیرمورخه98/05/20


الحمدلله ، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله.

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)؛

اولا خوش آمد عرض می کنم خدمت شما بزرگواران سعادتی نصیب شد تا شما بزرگواران را زیارت کنم. غرض از تشکیل این جلسه جلسه برنامه ریزی برای بزرگداشت عید غدیر است.

عید غدیر عیدواقعی شیعیان:

عید غدیر،یکی از مظلوم ترین و مهمترین عیدها است . پیامبر(ص) سه روز در صحرای غدیر ماندند و جشن گرفتند و فرمودند به من تبریک بگویید و در آنجا امامت امیرالمومنین و یازده فرزندش را مطرح کردند.به فرمان پیامبرخدا(ص) ، مسلمانان اعمال پس از منا را به سرعت انجام دادند و بلافاصله به سمت مدینه حرکت کردند تا بین راه در محلی به نام غدیر خم توقف و اجتماع کنند که پیامبر قصد دارند تا مطلب مهمی را به سمع و نظر آنها برسانند.غدیر در 3 - 4 کیلومتری جُحفه واقع شده و جحفه در 64 کیلومتری مکه قرار داردکه یکی از میقاتهای پنجگانه می‌باشد. در جحفه راه اهالی مصر، مدینه، عراق و شام از یکدیگر جدا می‌شود. غدیر خم به معنای برکه و آبگیر است و به علت وجود آبگیرها و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانیان واقع می‌شد اما دارای گرمایی طاقت ‌فرسا و شدید بود.(1) این مکان انتخاب شد چون 120 هزار نفر برای توقف و استراحت نیاز به آب و غذا داشتند و بنابراین به علت وجود آب و چندین درخت کهنسال و داشتن محلی برای توقف و استراحت کاروانیان ، غدیر خم انتخاب شد اما در راه توطئه ها شروع شد.

تلاش منافقان برای متفرق کردن جمعیت در غدیر:

منافقین که می دانستند رسول خدا (ص) در چه موردی قصد دارند صحبت کنند، توطئه ای را چیدند وکاری کردند تا کاروان از غدیر عبور کند. وقتی رسول خدا(ص)به غدیر رسیدند که عمده جمعیت از غدیر گذشته بودند وقتی که رسول خدا(ص) رسیدند دیدند که اکثر جمعیت از غدیرعبور کرده اند ،فرمودند :مگر من دستور نداده بودم که در غدیر همه باید اجتماع کنند ودستور دادند تا تمام کسانی که رفته بودند برگشتند وکسانی هم که بودند جمع شدند که در اینجا این توطئه منافقین هم شکست خورد .(2)

همهمه منافقان در هنگام سخن گفتن پیامبر(ص)

توطئه دیگر منافقین این بود که برای اینکه پیامبر(ص) موفق به خواندن خطبه نشود تصمیم گرفتند تا در صفوف اول بنشینند و هنگامی که پیامبر شروع به صحبت کردند، بلند شوند و با رفتن خود هم نظم جلسه را بهم بزنند و باعث از هم پاشیدن جمعیت بشوند،که این توطئه آنها هم به اذن خدا و عکس العمل به موقع پیامبر (ص) شکست خورد.(3) بنابراین پیامبر(ص) به فرمان خداوند دست امیرالمومنین(ع) را بالا بردند و رسماً امامت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) ویازده امام بعد از او را اعلام می کنند . این خطبه حدود دو ساعت طول کشید و از همه مردم بیعت گرفتند .

برنامه ریزی منافقین برای فراموشی غدیر:

منافقین که در همه توطئه های خود شکست خورده بودند بعد از واقعه غدیر،تمام هَّم و غَّم خود را براین گذاشتند تا واقعه غدیر فراموش شود ، برای همین در بازگشت از غدیر و در سقیفه جلسه ى مهمی را تشكيل دادند که در آن سى و چهار نفر از بزرگان منافقين وهمانهايى كه اغلب پس از رحلت حضرت در رأس امور قرار گرفتند، شركت داشتند و در صحیفه ای چنین نوشتند : پیامبر انسان خوبی بود ، از دنیا رفت و دین و دیانت را به ما رساند و ولی هیچ کس را به عنوان جانشین بعد از خودش ، معرفی نکرد و امر امت را به خود امت واگذار کرده است وما بزرگان قوم شاهد این ماجرا هستیم و همه آن را امضاء کردند.(4)امروز هم در دنیای اسلام صحیفه سقیفه است و غدیر مطرح نشده است.اگر از علمای جهان اسلام در سراسر دنیای امروز سوال کنید که آیا واقعه غدیری اتفاق است یا نه ؟ می گویند خیر ، اگر هم بوده راجع به نماز ، روزه و احکام دین بوده است، اکثریت مردم تابع سقیفه شدند بجای اینکه تابع علی باشند واین سخن رسول خدا (ص) را که در خطبه غدیریه فرمودند : « فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ »(5) بحث غدیر را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند ، عمل نکردند. سیاست خلفا طوری بود که غدیر مانند خود امیرالمومنین(ع) مظلوم ماند. الان در خود مسجدالحرام که نماز می خوانند نگاه کنید تعداد شیعیان انگشت شمار است، تازه همه آنهایی که دست باز نماز می خوانند هم شیعه نیستند، چون برخی فرقه های اهل سنت هم دست باز نماز می خوانند، یمنی ها هم سنی هستند ولی دست باز نماز میخوانند . بعضی از آفریقایی هایی هم دست باز نماز می خوانند ولی سنی هستند ولی همین هایی هم که دست باز نماز می خوانند تعدادشان نسبت به کسانی که دست بسته نماز می خوانند هزار به یک است.تعدا شیعیان بسیار کم است، بخش عمده اش هم در ایران و عراق است و تعدادی هم در پاکستان و لبنان هستند، کشمیر شیعه دارد و هند مسلمان سنی زیاد دارد، شیعه مظلوم است .خلاصه اینکه سیاست خلفا این بود که غدیر فراموش شود. ماهم اگر به فرزندان خودمان اطلاع رسانی نکنیم ، فرزندان ما هم آسیب می بینند.

ارائه کتب سنی به دانشجویان در عمره دانشجویی:

بنده زمانی روحانی کاروان عمره دانشجویی بودم و دانشجویان را برای زیارت به مکه می بردیم، بچه ها شیعه می رفتند و سنی برمی گشتند. از بس وهابیون کتابهای بسیار گران قیمت از نظر شکل و شمایل چاپ کرده بودند و غدیر را نفی کرده بودند . بچه های ماهم که مطالعه نداشتند و بنیادین در مورد غدیر وامیرالمومنین تحقیق نکرده بودند ، متزلزل می شدند . مثلا سنی ها می گویند حضرت زهرا (س) مادر زن عمر بوده است ودخترش را گرفته است !! یا می گفتند خود حضرت علی هم اسم فرزندانش را عمر و عثمان گذاشته است !! طوری برنامه ریزی می کنند که بین اهل بیت واهل سنت صلح ایجاد کنند. وهابیون این شیوه را در پیش گرفته اند و کتابهای زیادی را می نویسند و چاپ می کنندو دراختیار بچه های شیعه قرار می دهند . منظورم این است که متاسفانه ما جوانان شیعه خودمان را داریم از دست میدهیم علت آن این است که روی بحث غدیر کار فرهنگی ومحتوایی نشده تا فرزندان مان را حفظ کنیم.

خاطره ای از آیت الله خزعلی:


حضرت آیت الله خزعلی مسئول بنیادبین المللی غدیر بودند، ایشان بارها و در جلسات متفاوت در مکه و غیر مکه و در سمینارهای ائمه جمعه می فرمودند: من هرشب زیارت امین الله را می خوانم و به امیرالمومنین سلام می دهم و به نیابت از همه کسانی که سعی کنند بهترین عیدشان عید غدیرباشد، نیز سلام می دهم وبه نیابت از کسانی که تبلیغ غدیر کنند ، دو سلام می دهم. مرحوم آیت الله خزعلی از علمای برجسته و حافظ کل قرآن و نهج البلاغه بودند. زمانی هم بنده کوهبنان بودم این انگیزه ای شد تا ما هم برنامه ریزی کنیم و هرساله جشن غدیر را با شکوه برگزار کنیم. الحمدالله همین هم شد و هرساله عید غدیر در کوهبنان و بافت و زرند باشکوه برگزار می شود. منتهی ما نمی خواهیم جشن غدیر دولتی باشد مانند عاشورا و نیمه شعبان که دولت نقشی ندارد، مردمی باشد تا اطعام هم نباشد، مردم نمی آیند. جدا از این بحث اطعام در غدیر سفارش بسیار شده است.امام رضا(ع) در فضیلت اطعام غدیر فرمود: « من اطعم مؤمنا کان کمن اطعم جمیع الانبیاء و الصدیقین»(6)کسى که مؤمنى را در روز غدیر غذا دهد مانند فردى است که تمام پیامبران و صدیقین را غذا داده است.اطعام در غدیر خیلی مهم است. خود امیرالمومنین(ع) و اهل بیت هم عید غدیر اطعام می دادند .

اطعام مومنین در روز غدیر:

از این جهت ما هم با آقای نظری گفتیم برنامه ریزی کنیم تا عید غدیر باشکوه برگزار شود و تصمیم داریم 4000 نفر را چلو گوشت زرندی بدهیم و اعلام کردیم می خواهیم عشق و ارادت خودمان را به امیرالمومنین(ع) ابراز کنیم و بگوییم یاعلی (ع) ما شما را دوست داریم که در جلسه مطرح شده است و با آقای صادق زاده هم صحبتی شده است، منتهی دولتی ها نه کمک می کنند نه من می خواهم حتی یک ریال از بودجه دولت صرف این کار شود، پسر خودم یک گاوداری دارد که ما هم کمک می کنیم. ما بافت بودیم برنامه ریزی این گونه بود که با تالار داران صحبت می کردیم که هر کدام یک گوشه کار را می گرفتند. حتی گفتیم برچسب تالار خودتان را روی غذا بزنید تا تبلیغی بشود.آنها هم کمک می کردند و غذا را پخت می کردندو تا 2-3 هزار نفرهم غذا می دادیم . اینجا هم تا امروز جشن غدیر برگزار شده است، فقط یک ناهنجاری هست آن هم در توزیع است، مثلا دوسال پیش هزار بسته غذایی ما گم شد، این همه زحمت کشیده بودیم و مردم هم آمده بودند ولی هزار تا غذا به مسجد جامع نیامد، هنوز هم برای من معماست ما این همه برنامه ریزی می کنیم بعد اینطوری می شود . امسال هم دست به دامن شما شدیم غدیر روز ابراز عشق است ، هیچ اجباری هم در کار نیست هرکسی هر طور می تواند کمک کند، می خواهیم این کمک عاشقانه باشد، بالاخره این دنیا می گذرد و یک خوبی می ماند . اگر برای امیرالمومنین کار نکنید برای چه کسی کار کنید؟ غدیر برکات زیادی دارد که بنده شخصا معجزات زیادی در بحث غدیر دیدم .

عنایت امام رضا(ع) در روزغدیر:


ما یک سال در کوهبنان می خواستیم جشن غدیر را بگیریم نه پول داشتیم و نه سخنران. خیلی ناراحت بودم که یکی از دوستان پیشنهاد داد تا به حرم امام رضا (ع) زنگ بزنیم ، به حرم امام رضا زنگ زدم و گفتم : تو را به جدت امیرالمومنین (ع) قسم می دهم، ما می خواهیم برای جدتان امیرالمومنین(ع) ، روز غدیر را جشن بگیریم ولی نه پول داریم و نه سخنران و گریه ام گرفت.شما هم هزینه این مراسم و هم سخنران برسان. فردا صبح خانمی در منزل ما آمد و یک میلیون تومان پول آورده بود و گفت مادرم که مادر شهید است، این پول را داده است تا هر طور که شما صلاح می دانید، خرج کنید . امام رضا(ع) اینگونه حاجت روا می کند، به عنوان سخنران جشن با حاج ابراهیم حسینی تماس گرفتم که ایشان گفتند، نمی توانم بیام ، قول داده ام که به اراک بروم و لی شما ساعت دو زنگ بزنید ، جواب قطعی را به شما می دهم که گفتند: مشکل حل شده است و می توانند بیایند. قرار شده است صبح جمعه دعای ندبه را رفسنجان بخوانم و ساعت نه به کوهبنان می آیم. اگر برای غدیر قدم برداریم، همه مسائل خود به خود حل می شود.مجلس غدیر طوری است که ما هر سال وقتی تصمیم می گیریم جشن غدیر برگزار کنیم، به بیست روز نرسیده همه هزینه های جشن فراهم می شود و من خودم این را با تمام وجود لمس کردم، شماهم کاری کنید که غدیر بهترین عیدتان باشد اگر می خواهید به فرزندان عیدی بدهید در غدیر باشد. خرید جهیزیه در غدیر باشد، افتتاح پروزه ها در غدیر باشد، عید غدیر خیلی مهم است و مهمترین عید ما شیعیان است ،ان شاءالله که بتوانیم عید غدیر را باشکوه برگزار کنیم.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:

1- وفیات الاعیان ،جلد 5، صفحه 231

2- خصائص نسائی، صفحه 25 (رد من تبعه و لحقه من تخلف)

3- مناقب علی ، ابن مغازلی، ص42 / تاریخ مدینه دمشق ، ابن عساکر، ج42، ص226 / مجمع الزوائد، ج1 ،ص271

4- کشف اليقين علامه حلي ص 137 و بحارالانوار ج 28 ص 86.

5- خطبه غدیریه : علامه امینی، الغدیر، ج1ص12-151و294-322 / شیخ عبدالله، بحرانی، عوالم العلوم، ج15/3ص 307-327 / علامه مجلسی، بحارالانوار، ج37ص181-182/ حر عاملی، اثبات الهداة، ج2ص200-250/ سید ابن طاووس، الطرائف، ص33.
6- بحارالانوار، ج 95، ص .322


http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2686.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.