سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

برگزاری با شکوه نماز عید قربان به امامت امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 316 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1398.05.23
 
برگزاری با شکوه نماز عید قربان به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم واقشار مختلف مردم در محل مصلی پیامبر اعظم (ص) مورخه98/05/21



خطبه های نماز عید قربان به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم زرند مورخه98/05/21

خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، السلام علیک یا ابراهیم خلیل الله(ع)

اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوی الله

عید بزرگ قربان، عید رهایی انسان از هوای نفس،عید رهایی انسان از بندگی شیطان و عید بندگی و اخلاص را به ساحت مقدس ولی الله اعظم امام زمان ،مقام معظم رهبری و به همه شما مومنین و خواهران مکرمه تبریک عرض میکنم و از حضور شما نمازگزاران عزیز در نماز عید قربان تشکر می کنم ، ان شاءالله خدای متعال بالاترین پاداش رابه همه شما بزرگواران عنایت بفرماید.

اهمیت حضوردر نماز عید قربان:

در روایت داریم وقتی به سمت مصلی نماز عید حرکت می کنید ، تصور کنید به سمت صحرای محشر و زنده شدن از عالم قبر حرکت می کنید و در پیشگاه پروردگار حاضر می شوید و وقتی نماز می خوانیم ، تصور کنیم که شما را در پیشگاه پروردگار حاضر کرده اند و سوال می کنند چه آوردی ؟ عمر خود را چگونه گذراندی ؟ جوانی خود را در چه راهی صرف کردی و اموالت از کجا آوردی وچگونه خرج کردی؟ و در قنوت دستمان را به درگاه پروردگار بلند می کنیم و می گوییم خداوندا دست ما خالی است ما چیزی را نیاوردیم تو که اهل کبریا و بزرگی هستی، تو که اهل عفو و گذشت هستی ما بندگان کوچک تو به درگاه تو آمدیم و چیزی برای عرضه نداریم و یک دفعه به شخصیت والای پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت پاکش مرتبط می شویم و خدا را به پیامبر و اهل بیت اعظمش قسم می دهیم که از خطای ما درگذرد و هر خوبی به پیامبرو آل پیامبر نصیب کرده است، نصیب ما هم بگرداند و هر بدی از آنها دور کرده است آن بدیها را از ما هم دور کند و هنگامی که وقتی از نماز برمی گردید در واقع از خدا خواسته اید خدایا من برگردم و کار خیر انجام بدهم . بنابراین نماز عید در واقع نمایش مردن و زنده شدن و در پیشگاه پروردگار حضور پیدا کردن است .

قربان عید اخلاص ونمایش بندگی انسان:

برادران و خواهران عید قربان عید اخلاص و نمایش بندگی است همانطور که حضرت ابراهیم خلیل(ع) از جمیع امتحانات سربلند وپیروز بیرون آمد و آن روز را جشن گرفت و با انداختن سنگ ریزه ، شیطان و هوای نفس را از دل و روح خود بیرون کرد همسرشان هاجر و فرزندش اسماعیل نیز خودشان را از آلودگی پاک کردند و شیطان را از خودشان دور کردند .عید قربان ، عید بندگی و اخلاص است و با قربانی کردن در واقع انسان گلوی هوای نفس رادر زندگی می برد همان هوای نفسی که فیل را می غلطاند و گلوی شیطانی که انسان را گمراه می کند را نیز می برد وطوق بندگی بر گردن می بندد. این عید نمایش بندگی است .

فلسفه عید قربان:

مستحباتی دارد که یکی غسل کردن است و دیگری دل را در گرو سیدالشهدا قرار دادن و خواندن زیارت عاشوراست. به شکرانه اینکه خدای متعال توفیق داده است که از شیطان رهایی پیدا کندو تصمیم بگیرد اهل مغفرت باشد، درنماز وقنوت می گوییم خدایا تو اهل بخششی ،ما را ببخش و درس بخشیدن را از دعای قنوت یاد بگیریدکه لحظه ای که از نماز برمی گردیم ما هم مظهر اسم خدا بشویم.یعنی خدا بخشنده است وخداوند اهل مغفرت است ماهم در زندگی اهل عفو و بخشش باشیم ، خداوند دیده را ندید کرده است و خطاهای من و شما را پوشانده است .بنابراین ما هم از دیگران بگذریم و وقتی برمی گردیم دل مان را از هر بدی پاک و خالص کنیم و دلمان را صاف کنیم و از این به بعد هرکجا می رویم، « وَ أَهْلُ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ » ما هم مظهر رحمت و عفو و بخشش خدا باشیم « وَ أَهْلُ التَّقْوَى وَ الْمَغْفِرَةِ » و مظهر تقوی و پاکی و پاکدامنی باشیم . این بخشی از فلسفه عید قربان و قربانی کردن است

معنا ومفهوم دعای قربانی:

، دعای قربانی(1) هم سراسر اخلاص است : « اِنّی وَجَّهتُ وَجهی لَلَّذی فَطَرَالسَّمواتِ و الاَرضَ حَنیفاً مُسلِماً وَما اَنَا مِنَ المُشرِکینَ » روی آوردم به آن کسی که این آسمانها و این زمین را افرید و مرا از نیستی به هستی آورده است او فاطر و به وجودآورنده است. با بندگی واخلاص به درگاه او روی آورده ام و من اهل شرک و دوگانه پرستی نیستم، این دعای حضرت ابراهیم خلیل است .من هم مانند حضرت ابراهیم خلیل موحد و اهل توحید و یگانه پرستی هستم. « اِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحیایَ وَ مَماتی لِلّه رَبِّ العالَمینَ » زندگی من، مرگ من، نماز من و اعمالی را که انجام می دهم همه برای خداست و درس توحید و اخلاص است انسان از ریا و گناه پاک می کند، این دعا درس بندگی است . وقتی قربانی انجام می گیرد ، درست است ما حیوان را سر می بریم ولی در واقع حیوانیت نفس را سر می بریم و خواهش های نفسانی و هوس را و غیر خدا را در زندگی سر می بریم و به سوی پروردگار تقرب می جوییم و مستحب است که گوشت قربانی را سه قسمت کنیم یک قسمت رابه نیازمندان بدهند و یک قسمت رابه همسایگان و یک قسمت هم برای اهل خانه نگه دارند. قربانی مانند عقیقه نیست که همه آن را به فقرا بدهند، باید بین نیازمندان و همسایگان و اهل خانه قسمت کند.این عید بندگی و اخلاص را به همه شما بزرگواران تبریک عرض می کنم.

خدایا به حق محمدوآل محمد(ص)، عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوی الله

اولا حضور همه شما برادران و خواهران گرامی می دارم، شما همشهریان عزیز و بندگان مخلص پررودگار که در مراسم دینی سیاسی و مذهبی و آنچه نیاز بندگی خدا هست، باشکوه تمام انجام می دهید .خدای متعال بالاترین خیرات و برکات را به همه شما عزیزان و بزرگواران عنایت بگرداند.

تلاش دشمنان برای حذف مسائل دینی از جامعه:

بنده امروز یک مطلبی را می خواندم که توسط دشمنان نوشته شده بود .آنها از طریق شبکه های معاند همیشه دنبال این هستند که به طریقی مسائل دینی را از جامعه بردارند و به هدف خودشان برسند، نوشته بود این قربانی کردن خشونت است و کار درستی نیست که خشونت کنید.

جواب آنها این است که گوسفند را خداوند آفریده است که نیاز غذایی انسان را تامین کند . روزانه در سراسر دنیا گوسفندان زیادی توسط انسانها کشته می شوند ولی آیا کسی اعتراض می کند که چرا این همه گاو و گوسفند و شتر را می کشید و یا این کار خشونت است ؟ خیر چون خداوند گوسفند را برای رفع نیاز غذایی انسان آفریده است ولی یک عده تابع معاندین و دشمنان، وقتی عید قربان می آید و مردم قربانی می کنند ،می گویند این کار خشونت است . شما ببینید کسانی که این حرفها را می زنند چرا وقتی می بینند این همه انسان مظلوم و کودک بی گناه در یمن و یا فلسطین کشته می شوند و خانه ها بر سرشان خراب شده است و چقدر حیوانات را نابود می شوند،سکوت می کنند و حرفی نمی زنند ولی برای مخالفت با دین وکمرنگ شدن دین ومسائل دینی در جامعه، موقع عید قربان به قربانی شدن گوسفندان اعتراض می کنند. بنابراین ما باید برعکس دشمن عمل کنیم و سعی کنیم تامسائل دینی را در جامعه پُررنگ کنیم.

قربانی کردن وعید قربان ضد خشنونت :


اتفاقا قربانی کردن وعید قربان ضد خشونت است ، مراسم برائت هم که در عرفات برگزار می شود، ضد خشونت است، برائت و یا عید قربان یعنی ما از آدمکشی بیزار هستیم ، ما بنده خدا هستیم . این اوج بندگی است. با قربانی کردن انسان سر هوای نفس را می برد و خلاف حرف شیطان عمل می کند و اتفاقا کسانی که اهل قربان و تقرب به خدا نیستند آنها اهل خشونت هستند، امریکایی ها دنیا را به آتش کشیده اند و جنایات آل سعود را هرشب ، هر روز و هر لحظه می بینید . مراسم برائت یعنی اسلام از اینها بیزار است وخدا از اینها بیزار است. خداوند اطعام کردن را دوست دارد بنابراین دستور به قربانی داده است .با قربانی کردن هم انسان برای خدا از مالش صرف نظر میکندو فقرا ونیازمندان را سرسفره اطعام قربانی می نشاند.خشونت را کسانی انجام می دهند که نه اهل قربانی کردن هستند ونه بندگی خدا را قبول دارند، آنها بنده شیطان و بنده هوای نفس هستند. افرادی مانند ترامپ و آل سعود این قدر آدم می کشند تابه خواهش های نفسانی خود برسند، خدا را شکر می کنیم که با ما توفیق بندگی داد و خدا را شاکریم که ما شیعه علی هستیم و در جامعه پاک و مبرا از شرک ونفاق زندگی می کنیم و چنین رهبری داریم. خدا را بر همه این نعمات شکرگزاریم.

عید غدیر بالاتر از عید قربان وفطر:

مطلب بعدی اینکه از امروز 8 روز دیگر عید غدیر است ، عیدی که عظمتش از عید فطر و قربان بالاتر است، 18 ذی الحجه عید اعظم و روز عید غدیر است. حال چرا نام آن را عید غدیر خم می گویند؟ غدیر به معنای آبگیر است ، جایی که آب جمع می شود، در زمان رسول خدا(ص) هرساله بعد از اعمال حج بارانی می آید که تمام شهر مکه و عرفات و منا شسته می شود،و بارانهای موسمی هم زیاد است ،سیلاب ها که راه می افتد در پایین مکه در غدیر خم در چاله های بزرگ مانند دریاچه جمع می شود. پیامبر(ص) جمعیت را به اینجا آوردند چون 120 هزار نفر آب می خواستند و صحرای عربستان و حجاز گرم وکم آب بود،بنابراین پیامبر(ص) این مکان را برای اجتماع انتخاب کردند. حضرت(ص) بارها در منا ، مشعر و عرفات تذکر داده بودند که قرار است مطلب مهمی را بگویند و از ابتدا گفته بودند این حجة الوداع است .

توطئه دشمنان در غدیر:

بنابراین بعد از اعمال حج پیامبر فرمان دادند تا همه در غدیر خم توقف کنند و منافقین چون می دانستند پیامبر چه می خواهد بگوید، دست به توطئه زدند .اولین توطئه این بود که غدیر برگزار نشود، بنابراین طوری برنامه ریختند که کاروان را از غدیر عبور دادند و عمده جمعیت از غدیر گذشتند. وقتی که رسول خدا(ص) رسیدند ،دیدند که نصف بیشتر جمعیت از غدیرعبور کرده اند .فرمودند: مگر من دستور نداده بودم که در غدیر همه باید اجتماع کنند ودستور دادند تا تمام کسانی که رفته بودند برگشتند وصبر کردند تا همه برسندکه در اینجا اولین توطئه منافقین شکست خورد (2) باز توطئه دیگری چیدند وبرای اینکه پیامبر(ص) موفق به خواندن خطبه نشود تصمیم گرفتند تا در صفوف اول بنشینند و هنگامی که پیامبر شروع به صحبت کردند، بلند شوند و با رفتن خود هم نظم جلسه را بهم بزنند و باعث از هم پاشیدن جمعیت بشوند، که این توطئه آنها هم به اذن خدا و عکس العمل به موقع پیامبر (ص) شکست خورد.(3) بنابراین پیامبر خدا (ص) خطبه غدیر را خواندند و در آن فضایل علی را به صورت مفصل بیان کردند وفرمودند: من ازطرف خدا مامورم تا ابلاغ کنم بعد از من علی امام و پیشوای شماست ، وبعد از او یازده فرزندش جانشین او هستند و وهمه ائمه را نام بردند و چهار بار نام امام مهدی را در خطبه آورده است ،سعی کنید خطبه غدیر را حتما مطالعه کنید خیلی مهم است .

بیعت مردم با امیرالمومنین(ع)در غدیر:

بعد از اتمام خطبه پیامبر(ص) دستور دادند خیمه ای برپاکنند و فرمودند : ای مردم همه با علی بیعت کنید، حتی زنان و چون زنان نمی توانستند با علی دست بدهند ، تشت آب بزرگی را آوردند و حضرت علی(ع) دستشان را در یک طرف آب گذاشتند و زنان دستشان را طرف دیگر گذاشتند وهمه با علی بیعت کردند و پذیرفتند که بعد ازپیامبر (ص)،علی(ع) ویازده فرزندش جانشین پیامبر و امام و رهبر جامعه اسلامی است (4). در اینجا منافقان هم نتوانستند تخلف کنند و از بیعت فرار کنند، اولی و دومی هم با علی(ع) بیعت کردند. از جمله نقل شده است که عمر خطاب که نزد امیرالمومنین(ع) آمد وگفت: « بَخٍ بخٍ لك يا ابن أبي طالب أصبحتَ و أمسيتَ مولايَ و مولى كلّ مؤمن و مؤمنة» (5) مبارک است یا علی امروز تو مولا وپیشوای ما شدی وخلاصه همه بیعت کردند. هر کدام از اینها بیعت و اظهار محبت کردند. بعد با هم مشورت کردند وگفتندکار تمام شده و همه زحمات ما برباد رفته است .در غدیر آیه بر رسول خدا(ص) نازل شد که : « الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» (6) امروز کفار ناامید شدند زیرا فکر می کردند با رحلت پیامبر همه چیز تمام می شود ولی بعد پیامبر(ص) پرچم به دست مولا علی(ع) رسید و کفار مایوس شدند.

تلاش منافقان برای فراموشی غدیر:

بعد از واقعه غدیر ، تمام هَّم و غَّم منافقین و دشمنان غدیر بر این شد تا غدیر فراموش شود ، برای همین در بازگشت از غدیر و در سقیفه جلسه ى مهمی را تشكيل دادند که در آن سى و چهار نفر از بزرگان منافقين و همانهايى كه اغلب پس از رحلت حضرت در رأس امور قرار گرفتند، شركت داشتند و درصحیفه ای چنین نوشتند : پیامبر انسان خوبی بود ، از دنیا رفت و دین و دیانت را به ما رساند و ولی هیچ کس را به عنوان جانشین بعد از خودش ، معرفی نکرد و امر امت را به خود امت واگذار کرده است وما بزرگان قوم شاهد این ماجرا هستیم و همه آن را امضاء کردند.(7) چطور چنین چیزی ممکن است؟ پیامبری که وقتی چند روز از مدینه خارج می شد، برای خود جانشین انتخاب می کرد و می فرمود: هر سه نفر که به یک جا می روید، یک نفر را رهبر خودتان قرار بدهید ، چگونه امر مهم اسلام و مسلمانان را بعد از خودشان بدون معرفی جانشین رها می کند؟! حتی وقتی یک یک پادشاه و کدخدا و یا رئیس اداره و استانداری بخواهد به جایی برود، برای خود جانشین ومعاونی را انتخاب می کند ولی اینها می گویند پیامبر(ص) با این عظمت که از تمام عقلای عالم ،عاقل ترهستند بعد از خود جانشینی را تعیین نکند ؟ چگونه پیامبر اعقلِ عقلا از دنیا رفت و امر امت را رها کرد و گفت هر چه خودتان خواستید، انجام بدهید ! متاسفانه امروز هم در دنیای اسلام صحیفه سقیفه است و غدیر مطرح نشده است در حالیکه در همان خطبه غدیریه پیامبرخدا(ص) ذکر می کنند: « فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ.» (8)این سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند. بحث غدیر بسیار مهم است ،امروز اگر از عالم اهل سنت ویا مسلمانان سراسر دنیا بپرسید که آیا پیامبر(ص) بعد از خودش کسی را به عنوان جانشین معرفی را کرد ؟ می گوید: نه! منافقین نشستند و برنامه فراموشی غدیر را طراحی وعملی کردند.

وظیفه ما در قبال حفظ پیام غدیر:

حال وظیفه ما چیست؟ ما باید غدیر را زنده نگه بداریم . عید غدیر باید از عید نوروز مهمتر باشد. بچه های ما باید اهمیت غدیر را بدانند . هدیه ها برای روز غدیر باشد ، دید و بازدید و پوشیدن لباس های نو در روز غدیر باشد . کارهای مهم مانند افتتاح پروژه ها هم در غدیر باشد. همه در جهت بزرگداشت عید قدم برداریم، ان شاءالله عید غدیر در مصلی پیامبر اعظم (ص) در خدمت شما هستیم، کاروان سادات و مردم در روز عید غدیر راه می افتد، صحبتی هم شده است کاروان نعیم آباد هم راه می افتد ، ما در مصلی در خدمت شما هستیم و بناداریم 4000 نفر را اطعام دهیم، خود امیرالمومنین در روز عید غدیر بعد از اینکه خطبه غدیر خواندند ، همه را دعوت کردند تا به منزل امام حسن(ع) بروند و اطعام دادند. غذا دادن در غدیر بسیار سفارش شده است.

ثواب اطعام دادن در روز غدیر:

امام رضا(ع) در فضیلت این عمل فرمود:« من اطعم مؤمنا کان کمن اطعم جمیع الانبیاء و الصدیقین » (9) کسی که مؤمنی را در روز غدیر غذا دهد مانند فردی است که تمام پیامبران و صدیقین را غذا داده است.بنابراین اطعام در عید غدیر خیلی مهم است . ماهم به عشق و محبت امیرالمومنین(ع) مراسم جشنی از ساعت 9 در مصلی برگزار می کنیم ، منتهی ما نمی خواهیم این مراسم دولتی باشد، برای چلو گوشت زرندی 600 کیلو گوشت تازه مورد نیاز است که هزینه زیادی می برد ، بهرحال هرکسی بسته به امکاناتی که دارد و در توانش کمک کند و اجباری هم در کمک کردن نیست، آنچه اجبار است حضور است ، همه دعوت هستید و حتما تشریف بیاورید و سرسفره امیرالمومنین(ع) حضور داشته باشید .

نماز عید غدیر :

عید غدیر هم یک نماز دارد مانند عید قربان که ان شاءالله بتوانیم آن نماز را هم زنده کنیم. متاسفانه بعد از 1400 سال ما هنوز نتوانستیم نماز عید غدیر را همگانی بخوانیم. برنامه های عید غدیر را زنده نگه بداریم، ان شاءالله . پیشاپیش این عید را تبریک عرض می کنم. شما شیعیان و عاشقان امیرالمومنین هم اگر خواستید کمک نقدی بکنید ما در بانک ملل حساب داریم ،کمکهای غیر نقدی خودتان را هم می توانید تحویل دفتر امام جمعه بدهید. اگر برای سلامتی فرزند تان هم عقیقه داشتید می توانید برای عید غدیر قرار بدهید.می توانید روز قبل از غدیر گوسفند را بکشید وآداب عقیقه را انجام بدهید و گوشت آن را در جشن غدیر خرج کنید. بهترین جایی که می توانید عقیقه را خرج کنید همین جشن غدیر است.

خدایا به حق محمدوآل محمد، عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان


پی نوشت:

1- وافی، جلد ۲، کتاب الحج، صفحه ۱۶۹

2- خصائص نسائی، صفحه 25 (رد من تبعه و لحقه من تخلف)

3- مناقب علی ، ابن مغازلی، ص42 / تاریخ مدینه دمشق ، ابن عساکر، ج42، ص226 / مجمع الزوائد، ج1 ،ص271

4- براي آشنائي با واقعه غدير، و اشارات راويان عامه اهل سنت و شيعه به اين واقعه از جمله مي توانيد رجوع کنید به: علامه اميني(ره)، الغدير/ نقوي، خطبه پيامبر اکرم در غدير خم/ شهيدي، زندگاني فاطمه زهرا(س).

5- علامه اميني، الغدير، ج1، ص35.

6- سوره مبارکه مائده آیه 3

7- کشف اليقين علامه حلي ص 137 و بحارالانوار ج 28 ص 86.

8- خطبه غدیریه : علامه امینی، الغدیر، ج1ص12-151و294-322

9- زاد المعاد ؛ ج 1 , ص 203



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2691.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2692.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2693.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2694.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2695.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2696.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2697.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2698.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2699.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2700.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2701.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2702.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2703.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2704.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2705.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2706.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2707.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.