سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

نفی غدیر بزرگترین ظلم به اسلام و انسانیت بود/تلاش منافقین برای فراموشی واقعه غدیر

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 370 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1398.05.26
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه98/05/25



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، السلام علیک یا محمد بن علی ایها الباقر(ع)

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، عزیزانمان در مصلی که فضا را برای برگزاری نماز جمعه فراهم کردند، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها جناب حجه الاسلام والمسلمین سلطانی که مطالبی را در مورد امیرالمؤمنین(ع) و همین طور احکام ذبح شرعی بیان کردند و سرودی را که عزیزان خواندند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنیم.

اهمیت عید غدیر خم

برادران و خواهران، ما در آستانه عید اعظم و عید سعید غدیر قرار داریم که عظمتش به اندازه تمام اسلام ونبوت است یعنی اگر ترازو به دست بگیریم یک کفه ترازو را نبوت و پیامبری حضرت محمد(ص) قراردهیم و در احکام دینی جستجو کنیم تا واجبی را پیدا کنیم که در کفه دیگر ترازو بگذاریم که مساوی شود ، واجبی که همسنگ با نبوت پیامبر باشد به غیر از نصب معصوم ،نصب امیرالمؤمنین(ع) و یازده فرزندش به امامت چیزی پیدا نمی شود . هیچ واجبی به اندازه امامت و ولایت معصوم و در عصر غیبت ولایت فقیه ،همسنگ نبوت نیست. بنابراین امامت و ولایت به همان اندازه مهم است که نبوت وپیامبری مهم است تا جایی که خدای متعال به پیامبر(ص) می فرماید: « یا اَیٌّها الرَّسُولَ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلیکَ مِنْ رَبِّکِ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ ... » (1) ای رسول من، آنچه از خدا بر تو نازل شد به خلق برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‏ای ... . این اهمیت مسئله امامت و ولایت است ، بنابراین آن روزی هم که این مسئله بیان شده است ، روز بسیار ممتازی است و ارزش آن از همه روزها بالاتر است . مسئله عید غدیر بسیار مهم است .

ماجرای غدیر :

در سال دهم بر پیامبرخدا(ص)وحی نازل شد که یا رسول الله زمان رفتن شما از این دنیا، نزدیک شده است و دو مطلب دیگر باقی مانده است : یکی برگزاری حج و تبیین حج تمتع و مطلب دوم تعیین هندسه نظام دینی تا قیام قیامت با انتخاب رهبر الهی از طرف خداوند. بنابراین پیامبر اعظم بنا بر امر الهی، تصمیم به زیارت خانه خدا و بجاآوردن حج نمودند؛ لذا مردم را از این امر مطلع کردند(2) مراسم حجی را که امروز ما انجام می دهیم، از برکت رسول خداست و پیامبر خدا(ص) در این سفر بود که حج را بنیانگذاری کردند و حجه الاسلام را که از عمره تمتع و حج تمتع تشکیل شده بود را به طور کامل و عملی به مسلمانان آموزش دادند و فرمودند « و خذوا عنّي مناسككم» مناسك خود را از من فرا گيريد(3). پیامبر گرامی اسلام(ص) بنیانگذار حج تمتع و حجه الاسلام بودند.

موضوع دوم که به مراتب اهمیت بالاتری داشت، بحث امامت و ولایت امیرالمومنین بود که اتمام نعمت ، کمال دین و مسئله اسلام ناب بود و باید مطرح می شد. البته بحث امامت و ولایت از همان روزی مطرح بود که بحث نبوت مطرح شد و این گونه نبود که این بحث را پیامبر خدا (ص) بعد از 23 سال پیامبر مطرح کرده باشند . از همان روزی که پیامبر خدا (ص) به فرمان خداوند اقوام نزدیک خودشان را جمع کردندو اعلام نبوت کردند، بحث امامت امیرالمومنین مطرح شد که ماجرای آن به این شرح است :بعد از سه سال دعوت مخفی آیه بر پیامبر نازل شد که : « وَاَنْذِرْ عَشیرَتَکَ الاَقرَبینَ »(4) ای پیامبر با دعوت از اقوام نزدیک به دین اسلام ، دعوت خودت را علنی کن که رسول خدا (ص) غذایی تهیه کردند و اقوام را دعوت کردند ولی ابولهب زبان به تمسخر باز کرد و اجازه ندادند ، پیامبر نبوت خودشان را مطرح کنند . بنابراین روز بعد باز هم رسول خدا (ص) دوباره اقوام را دعوت کردند و غذا و شیرینی را تهیه کردند و در آنجا اعلام کردندکه من بهترین چیز را برای شما آوردم و بحث نبوت اعلام شد و همانجا فرمودند: هرکس به من ایمان بیاورد، جانشین من است . در آن جمع امیرالمؤمنین(ع) که از همه کوچکتر بودند، بلند شدند و اعلام کردند من به شما ایمان آوردم که پیامبر(ص) فرمودند: بنشینید. بعد از اینکه پیامبر سه مرتبه این در سخن را تکرار کردندو هربار فقط علی (ع) لبیک گفت، همان جا پیامبر(ص) فرمودند: همه شاهد باشید که بعد از من علی امام و پیشوای شماست و رسماً مسئله امامت و جانشینی بعد از خودشان را اعلام کردند. در اینجا ابولهب زبان به تمسخر گرفت و رو کرد به ابوطالب که بزرگ آن قوم بود و گفت: فرزند 10 ساله تو بر تو ولایت دارد.(5) منظور این است که بحث امامت امیرالمؤمنین(ع) تنها در 23 سال بعد از نبوت رسول خدا (ص)ذکر نشده است ، بلکه بحث امامت امیرالمومنین(ع) از همان ابتدا مطرح شده بود .پیامبر(ص) بارها در حجه الوداع و در عرفات، مشعر و منا مسئله امامت و ولایت امیرالمومنین را مطرح کرده بودند منتهی منتظر بودند تا شرایطی مهیا شود تا این مسئله را کامل بر مردم بیان کنند، در مکه چنین شرایطی نبود ، زیرا همه زائران مشغول اعمال حج بودند و فرصت بیان و پرداختن به مسئله ای این چنین مهم، فراهم نبود. باید در مکانی این امر واقع می شد که زائران اعمال حج را تمام کرده باشند و با فراغ بال آماده پذیرش مسئله امامت و ولایت علی (ع) می شدند.

چرا غدیر اهمیت دارد:

چرا مسئله غدیر تا این حد برای ما اهمیت دارد ؟ زیرا پیامبر خدا(ص) در روز غدیر و در خطبه غدیریه، امامت دوازده امام معصوم را بیان کردند و هندسه نظام دینی و الهی تا قیام قیامت روشن کردند و در این خطبه تک تک ائمه را نام بردند و از مردم برای بیعت با آنان پیمان گرفتند و همه مردم را شاهد قرار دادند .درست است حضرت (ص) بارها مسئله امامت را مطرح کرده بودند ولی از مردم پیمان و بیعت نگرفته بودند که نسبت به آن وفادار بمانند و تنها در غدیر بود که از مردم برای آن بیعت گرفتند. پیامبر و همرهان در روزهای 10 تا 12 ذی الحجه در منا بودندو بعد به سمت مکه آمدند و پنج عمل باقی مانده بود : طواف، نماز صفا و مروه، طواف نسا، نماز طواف نسا ؛ به فرمان پیامبرخدا(ص)؛ مسلمانان اعمال پس از منا را به سرعت انجام دادند وبلافاصله به سمت مدینه حرکت کردند تا در بین راه در محلی به نام غدیر خم توقف و اجتماع کنند که پیامبر قصد دارند تا مطلب مهمی را به سمع و نظر آنها برسانند.غدیر در 3 - 4 کیلومتری جُحفه واقع شده و جحفه در 64 کیلومتری مکه قرار داردکه یکی از میقاتهای پنجگانه می‌باشد. در جحفه راه اهالی مصر، مدینه، عراق و شام از یکدیگر جدا می‌شود. غدیر خم به معنای برکه و آبگیر است و به علت وجود آبگیرها و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانیان واقع می‌شد اما دارای گرمایی طاقت ‌فرسا و شدید بود.(6) این مکان انتخاب شد چون 120 هزار نفر برای توقف و استراحت نیاز به آب و غذا داشتند و برای شترهایشان آب نیاز داشتند و عده ای گوسفند همراه داشتند که باید ذبح می شد و بنابراین به علت وجود آب و چندین درخت کهنسال و داشتن محلی برای توقف و استراحت کاروانیان ، غدیر خم انتخاب شد اما در راه توطئه ها شروع شد.

تلاش نافرجام دشمنان برای ترور پیامبر(ص) پیش از آغاز مراسم غدیر
منافقین گروهی از صحابه که می دانستند رسول خدا (ص) در چه موردی قصد دارندصحبت کنند، پیمانی در مکه بستند با این مضمون که «اگر محمد بمیرد یا کشته شود نخواهیم گذاشت جانشینیِ او به دودمانش برسد». در این سفر همان 5 نفر اصحاب صحیفه با 9 نفر دیگر، براى بار آخر نقشه دقیق‌ترى براى قتل پیامبر(ص) در راه بازگشت از مکه به مدینه کشیدند. یکى از علت‌هاى این اقدامشان آن بود که قبل از اعلان خلافت امیر‏المؤمنین(ع) آن حضرت را به قتل برسانند تا به راحتى به مقاصد خود دست یابند، اما قبل از رسیدن به محلِ توطئه، دستور الهى نازل و مراسم غدیر انجام شد؛ اگرچه آنان از نقشه‌ها و توطئه‌هاى خود دست نکشیدند. نقشه چنین بود که در محل از پیش تعیین شده‌اى در قلۀ کوه «هَرْش» کمین کنند و با توجه به اینکه بیشتر مردم کوه را دور مى‌زدند و بالای کوه نیامدند، همین که شتر پیامبر(ص) به بالای کوه رسید، سنگ‌هاى بزرگى را به طرف شتر حضرت رها کردند تا به شتر برخورد کند یا بِرَمَد و حضرت را بر زمین بزند تا آنان با استفاده از تاریکى شب به حضرت حمله کنند و در نتیجه قتل حضرت به طور یقینى انجام گیرد، سپس متوارى شوند و خود را داخل مردم پنهان کردند تا شناخته نشوند. خداوند تعالى پيامبرش را از اين توطئه آگاه ساخت و وعده ى حفظ او را داد. منافقين در گروه چهارده نفرى خود پيشاپيش قافله رفتند و در محل موعود- كه پايان سربالايى قُلّه ى هرشى و آغاز سراشيبى كوه بود- در ظلمت شب حاضر شدند و شترهاى خود را در كنارى خوابانيدند. سپس پشت صخره ها، هفت نفر در سمت راست جاده و هفت نفر در سمت چپ به كمين نشستند. اين در حالى بود كه ظرفهاى بُشكه مانند بزرگى را نيز همراه خود برده بودند و آنها را پر از ريگ و شن كرده بودند تا براى رماندن شتر آنها را از پشت سر در سراشيبى كوه رها كنند.همين كه شترِ پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به قله ى كوه رسيد و خواست راه را به سمت پائين در پيش گيرد، منافقين سنگهاى بزرگ و ظرفهاى پر از شن را كه بالاى پرتگاه قرار داده بودند رها كردند. سنگها به طرف شترِ حضرت به حركت در آمد و نزديك بود به شتر اصابت كند و يا مركب حضرت بِرَمَد. پيامبر صلى اللَّه عليه و آله با يك اشاره به شتر فرمان توقف دادند . با توقف شتر، سنگها رد شده به سمت پائين كوه رفتند و حضرت سالم ماندند. منافقين كه از اجراى دقيق نقشه مطمئن بودند از كمينگاهها بيرون آمدند و با شمشيرهاى آخته به حضرت حمله كردند تا كار را تمام كنند. ولى عمار و حذيفه شمشيرها را كشيدند و با آنان در گير شدند، تا بالأخره آنان را فرارى دادند. منافقين به پشت سنگها پناه آوردند و با استفاده از تاريكى شب هر يك به گوشه اى خزيدند تا پس از فاصله گرفتن پيامبر صلى اللَّه عليه و آله بر سر شترهاى خود روند و به قافله ملحق شوند. براى آنكه نسلهاى آينده بدانند رؤساى منافقين در آن روز چه كسانى بودند و بسيارى از توطئه هاى بعد از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله را براحتى تحليل كنند، در همان تاريكى شب حضرت اشاره اى فرمودند و ناگهان نورى تابيد و فضا را براى لحظاتى روشن ساخت. حذيفه و عمار چهره هاى چهارده نفر را كه در اين سو و آن سوى سنگها پنهان شده بودند به چشم خود ديدند و حتى شترانشان را ديدند كه در گوشه اى خوابانيده بودند. پيامبر صلى اللَّه عليه و آله مأمور بود با آنان درگير نشود، زيرا در آن شرائط حساس فتنه اى بپا مى شد و زحمات گذشته در معرض خطر قرار مى گرفت.(7)

منافقین از پای ننشستند

باز منافقین توطئه دیگری را چیدند وکاری کردند تا کاروان از غدیر عبور کردند.وقتی رسول خدا(ص)به غدیر رسیدند که عمده جمعیت از غدیر گذشته بودند وقتی که رسول خدا(ص)رسیدند دیدند که اکثر جمعیت از غدیرعبور کرده اند ،فرمودند :مگر من دستور نداده بودم که در غدیر همه باید اجتماع کنند ودستور دادند تا تمام کسانی که رفته بودند برگشتند وکسانی هم که بودند جمع شدند که در اینجا این توطئه منافقین هم شکست خورد .(8)

توطئه دیگر منافقین:

توطئه دیگر منافقین این بود که برای اینکه پیامبر(ص) موفق به خواندن خطبه نشود تصمیم گرفتند تا در صفوف اول بنشینند و هنگامی که پیامبر شروع به صحبت کردند، بلند شوند و با رفتن خود هم نظم جلسه را بهم بزنند و باعث از هم پاشیدن جمعیت بشوند،که این توطئه آنها هم به اذن خدا و عکس العمل به موقع پیامبر (ص) شکست خورد.(9)بعد از اینکه جبرئیل پیام خدا را مبنی بر اعلام امامت ولایت علی (ع) و فرزندانش را به رسول خدا(ص) داد ، پیامبر (ص) فرمودند: من را از ین ماموریت معاف کنید این مأموریت برای من سنگین است (تا من این مسئله را نگویم) در اینجا ترس پیامبر(ص) از جان خودش نبود بلکه از این بود که ولایت علی (ع) را نپذیرند و به جاهلیت برگردند . زیرا«- أَیُّهَاالنّاسُ - لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ» زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان و دسیسه ملامت گران و مکر مسخره کنندگان اسلام را می دانم (10)؛ منتهی خداوند وعده حفظ داده بودند وفرموده بود : « وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ...» . بنابراین پیامبر(ص) به فرمان خداوند دست امیرالمومنین(ع) را بالا بردند و رسماً امامت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) ویازده امام بعد از او را اعلام می کنند . این خطبه حدود دو ساعت طول کشید. در این ایام حتماً خطبه غدیر را حتما مطالعه کنید. غدیر سند امامت امیرالمومنین (ع) است .پیامبرخدا (ص) خطبه غدیر را خواندند و در آن فضایل علی را به صورت مفصل بیان کردند.

اعلام ولایت وجانشینی امیرالمومنین(ع)توسط رسول خدا(ص):

پیامبر (ص) برای مطرح کردن ولایت امیرالمومنین (ع) در خم به اصحاب خود دستور دادند ، سایبان هایی درست کرده بودند و آنها به هم وصل کرده بودند و از جهار شترها منبری هم درست کردند ، ابتدا دو رکعت نماز خواندند ، پیامبر خدا(ص) هنگامی که بر روی منبر قرار گرفتند از امیر المومنین علی(ع) خواستند تا در کنار ایشان و یک پله پایین تر بایستد و دست امیرالمومنین(ع) را بالا می برند تا حدی که کف پای امیرالمومنین در برابر زانوی رسول خدا قرار می گیرد و سفیدی زیر بغل ایشان پیدا می شود و در اینجا رسماً امامت و ولایت امیرالمؤمنین ویازده امام بعد از او را اعلام می کنند ومی فرمایند: « مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ» هر آن که من سرپرست اویم، این علی سرپرست اوست. «وَ هُوَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی، وَ مُوالاتُهُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَها عَلَی» و او علی بن ابی طالب است؛ برادر و وصی من که سرپرستی و ولایت او حکمی است از سوی خدا که بر من فرستاده شده است(10). دست علی (ع) را بالا گرفتند تا به همگان بگویند منظورم همین علی(ع) است که دست او در دست من است. بعد از من این علی(ع) امام و پیشوای شماست و بعد از او یازده فرزندش جانشین او هستند اینها ذریه من ولی از نسل علی (ع) هستند،در این خطبه پیامبر(ص) همه ائمه را نام بردند و چهار بار نام امام مهدی(عج) را در خطبه آورده است.حتما این خطبه را مطالعه کنید سه چهار صفحه به زیبایی در مورد امام زمان(عج) صحبت کردند ، بعد هم اصحاب صحیفه را لعنت کردند ولی تنها عده کمی از مردم متوجه شدند که اصحاب صحیفه چه کسانی بودند و اکثر مردم نمی دانستند اصحاب صحیفه چه کسانی هستند که پیامبر(ص) آنها را لعنت کرده است.

بیعت همگان با امیرالمومنین(ع):

بعد از اتمام خطبه پیامبر(ص) دستور دادند خیمه ای برپاکنند و فرمان دادند تا همه مردم با علی(ع) بیعت کنید، حتی زنان نیز با علی(ع) بیعت کردند و چون زنان نمی توانستند با علی دست بدهند ، تشت آب بزرگی را آوردند و حضرت علی(ع) دستشان را در یک طرف آب گذاشتند و زنان دستشان را طرف دیگر گذاشتند و همه با علی بیعت کردند و پذیرفتند که بعد ازپیامبر (ص)، علی(ع) ویازده فرزندش جانشین پیامبر(ص) و امام و رهبر جامعه اسلامی است. در اینجا نفاق هم نتوانستند تخلف کنند و از بیعت فرار کنند، اولی و دومی هم با علی(ع) بیعت کردند. پیامبر سه روز در غدیر ماندند و جشن گرفتند تا همه جمعیت 120 هزار نفری با امام علی(ع) و پیامبر(ص) بیعت کنند.

یک اتفاق جالب :

یک اتفاق جالب هم افتاد :نقل شده است که پس از آنکه رسول خدا(ص) در غدیر خم به امر الهی، ولایت علی(ع) را اعلام فرمود، شخصی به نام حارث فهري آمد و خطاب به پیامبر گفت: به ما از طرف خدا امر کردی که گواهی به یگانگی خدا و رسالت تو بدهیم و نماز و روزه و حج و زکات را امتثال کنیم. همه را از تو پذیرفتیم ولی تو به اینها اکتفا نکردی تا اینکه بازوی پسر عمّت را گرفتی و بلند نمودی و او را بر ما برتری دادی و گفتی: « من کنت مولاه فعلی مولاه » آیا این امر از طرف توست یا از جانب خداوند؟ رسول خدا(ص) فرمود: قسم به خداوندی که معبودی جز او نیست، این امر از جانب خداوند است. او پس از شنیدن این سخن به سوی شتر خود روان شد درحالی که می گفت: بارخدایا اگر آنچه محمد(ص) می گوید راست و حقّ است بر ما سنگی از آسمان ببار و یا عذابی دردناک به ما برسان! هنوز به شترِ خود نرسیده بود که سنگی از فراز بر سر او آمد و از پشتش خارج شد و او را کُشت و خدای تعالی این آیه را نازل فرمود: «سَأَلَ سائِلٌ بعذابٍ واقعٍ؛ تقاضاکننده ای تقاضای عذابی کرد که واقع شد» (11)

ثبت واقعه غدیر توسط حسان ابن ثابت شاعرحاضر در غدیر:

حسّان بن ثابت، شاعر حاضر در صحنه غدیر بود که با اجازه پیامبر ماجرا را به صورت شعر درآورد و در شعرش تعبیر «امام» آورده است و با این شعر مورد تشویق پیامبر قرار گرفت: «فقالَ لَهُ قُمْ یا علی فانّنی رضیتک من بعدی اماماً و هادیاً» پیامبر به او(علی(ع)) گفت: برخیز ای علی! که راضی شدم تو امام و هادی پس از من باشی.(12)در غدیر آیه بر رسول خدا(ص) نازل شد که : « الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» (13) امروز کفار ناامید شدند زیرا فکر می کردند با رحلت پیامبر همه چیز تمام می شود ولی بعد پیامبر(ص) پرچم به دست مولا علی(ع) رسید و کفار مایوس شدند. با امامت علی(ع) و یازده فرزندش دین کامل شد، امروز راضی شدم اسلام دین شما باشد، دین با نبوت شروع می شود و با امامت علی (ع) و فرزندانش کامل شد و در عصر غیبت ولی فقیه این سلسله را ادامه می دهد، حواسمان باشد ولایت فقیه را خداوند درست کرده است و امر زمینی نیست بلکه آسمانی است و خدا آن را درست کرده است . به همان دلیل که ما پیامبر(ص) و امام(ع) نیاز داریم به همان دلیل نیز به ولی فقیه نیاز داریم. امروز کفار ناامید شدند زیرا فکر می کردند با رحلت پیامبر همه چیز تمام می شود ولی بعد پیامبر(ص) پرچم به دست مولا علی(ع) رسید و کفار مایوس شدند. (مانند زمان رحلت حضرت امام(ره) ،دشمنان گفتند: با رحلت امام (ره) ،کار جمهوری اسلامی تمام می شود.

تلاش منافقین برای فراموشی واقعه غدیر:

منافقین که در همه توطئه های خود شکست خورده بودند بعد از واقعه غدیر ، تمام هَّم و غَّم خود را براین گذاشتند تا واقعه غدیر فراموش شود ، برای همین در بازگشت از غدیر و در سقیفه جلسه ى مهمی را تشكيل دادند که در آن سى و چهار نفر از بزرگان منافقين و همانهايى كه اغلب پس از رحلت حضرت در رأس امور قرار گرفتند، شركت داشتند و درصحیفه ای چنین نوشتند : پیامبر انسان خوبی بود ، از دنیا رفت و دین و دیانت را به ما رساند و ولی هیچ کس را به عنوان جانشین بعد از خودش ، معرفی نکرد و امر امت را به خود امت واگذار کرده است وما بزرگان قوم شاهد این ماجرا هستیم و همه آن را امضاء کردند.(14) و بزرگترین ظلم به انسانیت و اسلام و قرآن راانجام دادند که مردم را از علی(ع) و علم و دانش علی و حلم علی(ع) محروم کردند ، بااین کار مردم و جامعه اسلامی را از عدالت علی(ع)، از سیاست علی (ع) و از محبت و عشق علی(ع) محروم کردندو بزرگترین جنایت و ظلم را انجام دادند. با امضا این صحیفه دشمنان تمام همت و تلاش خود را گذاشتند تا حادثه غدیر فراموش شود. امروز هم در دنیای اسلام صحیفه سقیفه است و غدیر مطرح نشده است.اگر از علمای جهان اسلام در سراسر دنیای امروز سوال کنید که آیا واقعه غدیری اتفاق است یا نه ؟ میگویند خیر ، اگر هم بوده راجع به نماز ، روزه و احکام دین بوده است، اکثریت مردم تابع سقیفه شدند بجای اینکه تابع علی باشند واین سخن رسول خدا را که در خطبه غدیریه فرمودند : « فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ »(10) بحث غدیر را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند ، عمل نکردند و بزرگترین جنایت را به بشریت کردندکه بسیار دردناک است. امام صادق(ع) چنین نقل می‌کند: من تعجب می‌کنم از اینکه شخص با آوردن دو شاهد حقش را می‌گیرد، امام علی(ع) با ده‌هزار شاهد حقش ضایع شد.(15)

وظیفه شیعیان امیرالمومنین(ع)

حال وظیفه ما به عنوان شیعه علی(ع) چیست؟ احیای غدیر و زنده نگهداشتن غدیر و رساندن صدای غدیر به جهان ، ما باید نسل خودمان را براساس غدیر تربیت کنیم ،این وظیفه ماست. باید خطبه غدیر را بارها بخوانیم و در مسئله غدیر مطالعه و تحقیق کنیم و روز عید غدیر بهترین عید ما باشد. کدامیک از ما تاکنون عید غدیر را مانند عید نوروز گرامی داشتیم و به یکدیگر هدیه دادیم و دید وبازدید داشتیم و لباس نو پوشیدیم و به همسایه ها شیرینی دادیم ودر منازل خود جشن گرفتیم؟ پیامبرخدا(ص) سه روز در غدیر ماندند و جشن گرفتند و فرمودند: به من تبریک بگویید. عید غدیر ، بهترین عید ما مسلمانان است، وظیفه سنگینی به عهده ماست، غدیر هم مانند امیرالمومنین مظلوم است بنابراین در روز غدیر هرکس یک پرچم درب خانه اش بزند ، کوچه را چراغانی کنید، پارک ها و میدانهای شهر چراغانی شود، کسبه و بازاریان در مغازه خود شیرینی بگذارند و چراغانی کنند همه لباس نو بپوشندو به هم تبریک بگویند، اطعام بدهند. امام رضا(ع) در فضیلت این عمل فرمود: « من اطعم مؤمنا کان کمن اطعم جمیع الانبیاء و الصدیقین»(16) کسى که مؤمنى را در روز غدیر غذا دهد مانند فردى است که تمام پیامبران و صدیقین را غذا داده است.اطعام در غدیر خیلی مهم است. عظمت و برکات غدیر را نمی توان بیان کرد.

کمک به برگزاری با شکوه مراسم جشن روزعید غدیر :

ان شاءالله در شهر ما هم در جهت احیای غدیر برنامه های زیادی میشود، ابتدا کاروان سادات را داریم که از محله ریحان راه می افتد وبعد از زیارت امامزاده حمزه می رویم که اسلام و تشیع ما از برکت این امامزادگان است، کنند به سمت مصلی حرکت می کنند، یک کاروان هم از نعیم آباد راه می افتد. ما دنبال این هستیم که 4000 نفر را غذا بدهیم ولی می دانم که کم است آن هم چلو گوشت زرندی، بنابراین اگر بتوانید کمک کنید تا 6000 نفر را بتوانیم غذا بدهیم، خیلی خوب است البته افرادی هم کمک کردند ، جناب آقای نظری از صنف و فرماندارو مدیران ومسئولین دنبال این موضوع هستند، این جشن دولتی نیست و ما نمی خواهیم یک ریال بودجه دولت در آن مصرف شود، این جشن مردمی است و مانند عاشورا با کمک مردم برگزار می شود، از آقای حاج موسی محمدی که گفتند مبلغ ده میلیون تومان کمک می کنند هم تشکر می کنم ،خدا خیرشان بدهد که اهل خیر هستند و حدود 210 معلولی که من وشما حاضر نیستیم 5دقیقه کنارشان باشیم از هزینه خودشان و بهزیستی سرپرستی می کنند ، خداحفظشان کند.مایه آبرو برای شهرستان هستند و به جشن امیرالمومنین هم کمک کردند. آقای روشن پور و آقای محمدی هر کدام پخت 2000 غذارابه عهده گرفتند که از آنها هم تشکر میکنم، بالاخره هرکدام یک گوشه کار را گرفتند . شما هم اگر دوست داشته باشید می توانید کمک کنید، برخی دوستان گفتند صندوقی توی نماز جمعه بگذاریدو برای عید غدیر پول جمع کنیم که من گفتم هرگز چنین پولی رابرای غدیر نمیخواهیم هرکسی خواست کمک کند هر مبلغی را توانست داخل پاکت بگذارد و با احترام و آبرومند تحویل دفتر امام جمعه بدهد .همه باید باشکوه برای امیرالمومنین مایه بگذارید و تشریف بیاورید .

نماز روز عید غدیر

یک مطلب فراموش شده از غدیر هم این است که عید غدیر هم مانند عید قربان و عید فطر نماز دارد. دو رکعت نماز مستحبی که پیامبر خدا هم در روز عید غدیر این نماز را خواندند ولی متاسفانه بین ما متروک شده است گرچه اهمیت زیادی دارد ، مرحوم شیخ مفید در مرکز بغداد این نماز مستحبی را به جماعت اقامه کرده است ، نماز عید غدیر یک خطبه هم دارد. بعد از سلام نماز هم شکرالله بگویید . خدا راشکر می کنیم که ما شیعه ومحب علی هستیم و عشق علی در دل ما قرار دارد ویک خطبه خوانده شود. ان شاءالله این نماز را هم در روز عید غدیر و در مصلی اقامه می کنیم،جشن عید غدیر از ساعت 9 صبح روز عید با برنامه های متنوع در مصلی برپا می شود ان شاءالله همه عاشقان امیرالمومنین در این جشن شرکت کنید. این برنامه عید غدیر در شهر ماست، هرکدام از شما می توانید برای عید غدیر مایه بگذارید . عمر انسان کفاف نمی دهد، عشق و ارادت خود را به مولا علی(ع) ابراز کنیم و علاقه خود را به حضرت زهرا اثبات کنیم و بگوییم یا فاطمه (س)ما با تمام وجود شما و اهل بیت را دوست داریم . ان شاءالله به خواست خدا همه شما عزیزان سرسفره علی دعوت هستید و باشکوه تمام نه تنها در شهر بلکه در روستاها این جشن برگزار شود .چه اشکالی دارد سه شب برای امیرالمومنین در مساجد و خیابانها جشن بگیرند، آش نذری بدهید .خیلی ها در غدیر حاجت گرفتند و گره های زیادی باز شده است، شما هم امتحان کنید. ان شاءالله عید غدیر بهترین عید ما باشد تا ان شاءالله اهل بیت و امام زمان از ما راضی باشد.

خدایا ما را شیعه واقعی علی(ع) قرار بده.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی،

امروز خطبه اول بخاطر امیرالمومنین(ع) و ضرورت عید غدیر مقداری طول کشید منتهی همه گوش دادید و توجه کردید، از همه شما تشکر می کنم . خطبه دوم راکوتاه خدمت شما عرض میکنم. اولا از حضور فرمانده محترم نیروی انتظامی استان سردار ناظری که امروز در نماز جمعه شرکت کردند، تشکر می کنم . من از نیروی مسلح سپاه و بسیج و نیروی انتظامی راضی هستم از فرمانده ناحیه وهمه عزیزان حضور بسیار خوبی درنماز جمعه دارند و انسانهای مؤمن ومتدینی هستند تشکر می کنم، هرچند سربازی به دفتر امام جمعه ندادند ولی جناب آقای ناظری شما لطف کنید تا ما در این شهر یاوری از شما داشته باشیم، از حضور همه مسئولین و سروران عزیز روحانی در نماز جمعه تشکر می کنم.

دیدار دست اندرکاران اردوهای جهادی رهبر معظم انقلاب:

اولین نکته نیروهای جهادی خدمت رهبر رسیدند که مورد تشویق قرارگرفتند، الحمدالله درشهر ما هم بچه هایی هستند که عاشق کار هستندو در جاهای با مدرک دیپلم، دکتری و مهندس موفق عمل می کنند، رهبر انقلاب از اینکه این عزیزان برای خودتان و برای جامعه خوب کار می کنید ، تشویق کردند و فرمودند: ادامه داشته باشد. چون فرصت نیست متن صحبتهای رهبرانقلاب را در هفته آینده خدمتتان عرض می کنم.

دیدار گروههای یمنی با رهبر معظم انقلاب:

گروههای یمنی هم نزد مقام معظم رهبری آمدند خود یمنی ها نوشتند که یک گروه پیش پادشاه عربستان می روند و یک گروه نیز نزد مقام معظم رهبری آمدند.آن گروهی که نزد پادشاه عربستان رفتند چون زیدی بودند به آنها شمشیر داده بودند . همراه داشتن شمشیر به این معنی بودکه ما پیرو امامی هستیم که قائل به قیام باشد و آماده قیام و دست به شمشیر باشد ولی پادشاه عربستان شمشیر آنها راگرفته بود و حقیرانه با آنها برخورد کرده بودند، ولی خودشان نوشتند که مقام معظم رهبری با چه عزت و احترامی با نماینده حوثی های یمنی رفتار کردند و یک جمله را یمنی ها گفتندکه خیلی عالیست، گفتند ما ولایت و رهبری شما را در امتداد ولایت رسول خدا وامیرالمومنین می دانیم، یعنی همین معنای غدیر که ما گفتیم. یعنی ما شیعه هستیم و رهبری شما راکه خدا دستورداده است را قبول داریم ، خداوند فرمودند حامی و پیرو پیامبر ، امیرالمومنین باشید بنابراین ما پیرو شما هستیم ، مقام معظم رهبری هم به آنها فرمودند: دولت قوی تشکیل بدهید . الان سعودی ها و امارات با هم در بخشی از یمن در حال جنگ هستند ومی خواهند یمن را تجزیه و تقسیم کنند که رهبر آقا فرمود استقامت کنید ، یمن باید یکپارچه بماند. افتخار می کنیم به داشتن چنین رهبر فرزانه ای ، دشمن می خواهد بین ما اختلاف بیندازد تا ما را از بین ببرد ولی رهبر می خوهد ما بامنسجم و پیوسته باشیم نه تنها در ایران بلکه درهمه جهان این مرد بزرگ همه جا را مدیریت میکند. خدا حفظ کند اینها از برکت غدیر درست شده است، ولایت فقیه ، ولایت مقام معظم رهبری ادامه غدیر است و خدا آن را درست کرده است وگرنه ببینید چقدر دشمنان اطراف کشور ما را گرفته اند ولی ما پیشرفت کردیم و دشمن ذلیل شده است خدا را بر نعمت بزرگ ولایت و این مردم خوب مانند مردم زرند شکر می کنیم، در زمان و جنگ و بعد آن همیشه درصحنه بودید، همه ولایتمدار هستید جدا از سلایق متفاوت سیاسی،مردم زرند ،مردمی دیندار ،متدین، ولایتمدار، پیرو امام و رهبری هستند .خدا شما را حفظ کندکه درنماز جمعه و راهپیماییها حضور باشکوه دارید، با وجود سختی و گرفتاری های زیادی که هست ولی بخاطر امیرالمومنین(ع)، اسلام و دین خدا همه را به جان می خرید . آینده درخشان است ، به لطف خداوند دشمن رو به ضعف است ، خدا را بر این نعمت شکرگزاریم ، از همه شما عزیزان و بزرگواران تشکر می کنم.

خدایا عزت روز افزدون به ملت ایران عنایت بفرما و شر دشمنان رابه خودشان برگردان


پی نوشت:

* براي آشنائي با واقعه غدير، و اشارات راويان عامه اهل سنت و شيعه به اين واقعه از جمله مي توانيد رجوع کنید به: علامه اميني(ره)، الغدير/ نقوي، خطبه پيامبر اکرم در غدير خم/ شهيدي، زندگاني فاطمه زهرا(س).

1- آیه تبلیغ ،سوره مبارکه مائده ،آیه 67

2- تاریخ اسلام ذهبی، بخش مغازی، صفحه 701 / المنتظم، جلد 4، صفحه 5 /سیره حلبیه، جلد 3، صفحه 308./ ارشاد، صفحه 91 – إعلام الوری، صفحه 137.

3- فتح الباري، ج 1، ص 193/ فيض القدير، ج 1، ص 100

4- سوره شعراء آیه ۲۱۴

5- کنزالعمال , ج ۱۳, ص ۱۳۱, حدیث ۳۶۴۱۹ و ص ۱۴۹, حدیث ۳۶۴۶۵, و تاریخ طبرى , ج ۲, ص 62

6- وفیات الاعیان ،جلد 5، صفحه 231

7- بحارالانوار:ج 28 ص 99 و 100، ج 37 ص 115 و 135. عوالم: ج 3:15 ص 304. اقبال الاعمال: ص 458. درباره ى نقشه ى قتل حضرت در تبوك: بحارالانوار: ج 21 ص 185 تا 252

8- خصائص نسائی، صفحه 25 (رد من تبعه و لحقه من تخلف).

9- مناقب علی ، ابن مغازلی، ص42 / تاریخ مدینه دمشق ، ابن عساکر، ج42، ص226 / مجمع الزوائد، ج1 ،ص271

10- خطبه غدیریه : علامه امینی، الغدیر، ج1ص12-151و294-322 / شیخ عبدالله، بحرانی، عوالم العلوم، ج15/3ص 307-327 / علامه مجلسی، بحارالانوار، ج37ص181-182/ حر عاملی، اثبات الهداة، ج2ص200-250/ سید ابن طاووس، الطرائف، ص33.

11- سوره مبارکه معارج،آیه 1

12- آیت الله جوادی آملی، ظهور ولایت در صحنه غدیر، مرکز نشر اسراء، ص 177 ـ 171.

13- سوره مبارکه مائده آیه 3

14- کشف اليقين علامه حلي ص 137 و بحارالانوار ج 28 ص 86.

15- عیاشی، تفسیر عیاشی، ج 1، ص 332

16- بحارالانوار، ج 95، ص .322




http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2713.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2714.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2715.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2716.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2717.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2718.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2719.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2720.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2721.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.