سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

منجیات و عوامل بهشتی شدن در کلام رسول خدا(ص)/ مباهله، سند حقانیت اسلام و اهل بیت پیامبر (ص)

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 391 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1398.06.02
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه98/06/01



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج)،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ،شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت ،شادی ارواح مطهر مومنین و مومناتی که اهل نماز جماعت و نماز جمعه و همین طور اهل خیرات و برکات و خوبی بودند و از دنیا رفتند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.
امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، عزیزانمان در مصلی که فضا را برای برگزاری نماز جمعه فراهم کردند، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ،ازسخنران قبل از خطبه ها جناب حجه الاسلام والمسلمین پور علیزاده ، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنیم.
ان شاءالله مؤمنین و مؤمنات کمک به مصلی را فراموش نکنند، مصلی ماندگار است و ذخیره ای ماندگار برای همه ماست وکسانی که کمک می کنند تا قیام قیامت و تا زمانی که مصلی برقرار است در ثواب افرادی که در مراسمات مصلی شرکت می کنند شریک هستند و مصلی برای آنها بنای خیر و یک صدقه جاریه ماندگار خواهد شد و همانند یک ذخیره بانکی ماندگار ، هر روز و هر لحظه و هرساعت خیرات آن به صاحبانش عاید و واصل می شود.

به مناسبت اینکه در هفته پیش رو،روز خانواده را به مناسبت نزول سوره هل اتی در شأن امیرالمومنین و حضرت زهرا داریم، یک حدیث ناب خدمت شما عرض می کنم . ان شاءالله که دل بدهیدو توجه کنید تا به خواست خدای تعالی بتوانیم، اهل عمل باشیم.

عوامل نجات انسان:

چند چیزعامل نجات است که به آنها منجیات یعنی نجات دهنده گفته می شود، خیلی مهم است که انسان آن عوامل نجات را بلد باشد .در مجموعه عواملی که انسان را اهل بهشت قرار می دهند، برخی رکن مهم است وجز ضروریات است و برخی هم جز مستحبات است و برخی هم جز کفارات است یعنی هم انسان کار خیر انجام می دهد، هم کفاره گناهان دیگر است و خطاهای انسانی راجبران کند. سراغ سخنان گهربار پیامبر اعظم (ص) برویم و گوش دل را باز کنیم به این سخنان گهربار رسول خدا که ان شاءالله همه اهل نجات باشیم و منجیات و عوامل سعادت و خوشبختی و بهشتی شدن را هم یاد بگیریم و هم اگر یاد داشته باشیم، تکرار بشود تا برای بهتر به آنها عمل کنیم.

منجیات و عوامل بهشتی شدن در کلام رسول خدا(ص):

وقتی پیامبر اعظم(ص) وارد یثرب آن زمان ، مدینه امروز شدند، ابتدا به دهکده قبا وارد شدند، همه مردم قبا و مردم شهرمدینه به استقبال پیامبر(ص)آمدند تا اولین سخنان رسول خدا را بشنوند ، قطعا هم پیامبر(ص) مهمترین حرفهایش را می زند، مهمترین سخنان و توصیه ها که آثار فراوان اجتماعی و خانوادگی در بر خواهد داشت و همه خوبی های فردی ، اجتماعی و خانوادگی را در بر خواهد شد. پیامبر خدا(ص) در این اجتماع فرمود: « أیها الناس: أفشوا السلام، وأطعموا الطعام، وصلوا الأرحام، وصلّوا باللیل والناس نیام، تدخلون الجنة بسلام » (1) این روایت متواتر است و هم از علمای شیعه و هم از علمای سنی نقل شده است. عبدالله بن سلام یکی از علمای یهود است که نقل می کند: وقتی پیامبر(ص) به مدینه آمدند و مردم به استقبال ایشان آمدند، هنگامی که چشمم به جمال رسول خدا (ص) افتاد، صداقت ،متانت ،راستی و درستی و ایمان را در چهره او دیدم وهمانجا مسلمان شدم. اولين كلامي كه پیامبر (ص) هنگام وارد شدن به شهر مدينه فرمودند، این حدیث بود : « أیها الناس: أفشوا السلام » ای مردم ! آشکارا سلام کنید ( قبل از اسلام کسی سلام نمی کرد) دوم: « وأطعموا الطعام » غذا دادن و اطعام کردند و سوم: « وصلوا الأرحام » سرزدن به فامیل و صله رحم کردن و احوال آنها را پرسیدن ، سرکشی کردن « وصلّوا باللیل والناس نیام » وقتی مردم خواب هستند شما نماز بخوانید « تدخلون الجنة بسلام »اگر این چهار کار را انجام دهید به سلامتی وارد بهشت خواهید شد . پس چهار راه برای بهشتی شدن چنین است : تکرار می کنم تا در قلبها بنشیند و از اینجا رفتید تصمیم بگیرید تا به آن عمل کنید : 1) سلام کردن 2) اطعام دادن 3) صله رحم 4) نماز شب .هرکس واقعا این چهار توصیه عظیم رسول خدا (ص) شامل حالش شده است ، باید بسیار شکرگزار خداوند باشد. پیامبر(ص) فرمودند: شما این چهار کار را انجام دهید به سلامت وارد بهشت می شوید.

سلام اسلامي از سلام‌هاي ملت‌هاي ديگر بهتر است :

پيش از اسلام ، وقتی دو نفر به هم می رسیدند، سلام نمی کردند بلکه عادت عرب چنان بود كه وقتي يكديگر را ملاقات مي‌كردند، الفاظ ”حيّاكَ الله“ يا ”أَنْعَمَ اللهُ بِكَ عَيْناً“ يا ”أَنْعِمْ صَبَاحاً“ و… را به کار می بردند و از لفظ سلام استفاده نمی کردند. در همه‌ي كشورهاي جهان رايج است كه وقتي مردم با يك‌ديگر ملاقات كنند، واژه‌اي براي اظهار محبت بیان میکنند ،برخی هم با برداشتن کلاه احترام می گذارند، هر فرقه ای به یک روش عمل می کنند. برخی هم به جای سلام کردن، می گویند: چطوری؟ اما اگر مقايسه شود، معلوم مي‌گردد كه آن قدر كه سلام اسلامي جامع است، هيچ احوال پرسي ديگري چنان امتيازي را ندارد . حال چرا اسلام ، سلام را تجویز کرده است و چه آثاری دارد؟ سلام یک کلمه کوچک است ولی آثار بسیار عظیمی را در پی دارد که بنده در این خطبه بخشی ازآثار سلام را خدمت شما عرض می کنم.

فلسفه سلام کردن :

اولاً سلام نام خداست و خداوند بارها آن را در قرآن ذکر کرده است : « هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ » (2) پس سلام نام خداست و پیامبر فرمودند : وقتی به هم می رسید، اول نام خدا را ببرید .بنابراین اولاً سلام ،نام پروردگار است . دوماً سلام، دعای خیر است .السلام علیکم یعنی من از خداوند برای شما سلامتی می خواهم ، این خیلی خوب است که برای دیگران دعای خیر کنید تا از جمیع بلاهای دنیوی و اخروی حفظ شود، پس وقتی به هم می رسیم، با سلام کردن هم نام پررودگار را می بریم که نام مبارکی است و هم برای او آرزو سلامتی می کنیم وسوم اثر آن وعده اطمینان است،سلام کردن یعنی از جانب من به شما بدی نمی رسد واین یک پیام آرام بخش است .اسلام می خواهد در جامعه آرامش و پیوستگی باشد و مردم به هم احترام بگذارند و یکدیگر را دوست داشته باشیم ، وقتی می گویند: السلام علیکم یعنی اطمینان داشته باش که از ناحیه من ضرر و زیانی متوجه شما نمی شود . حال شما بگویید سلام بهتر است یا کلاه برداشتن و بگوییم چطوری؟! کدام موثر تر است؟ گفتن چطوری و کلاه برداشتن چه باری دارد؟ ما با سلام کردن هم نام خدا را می بریم و هم برای دیگری دعا می کنیم و هم کلام آرامبخش به او می گوییم و به او اطمینان خاطر می دهیم که از ناحیه ما ضرری متوجه او نمی شود، این کجا و الفاظ دیگر کجا؟ واقعا دستورات اسلام تا چه حد عمیق است.
اولین کلام پیامبر درشهر مدینه این بود که مردم نسبت به هم آرامش داشته باشند،مدینه شهری که دو قبیله بزرگ اوس و خزرج دهها سال در آن با هم جنگیده بودند و بسیاری در این راه کشته شده بودند، حضرت باید در این شهر آرامش ایجاد کند بنابراین توصیه به سلام کردن می کنند .

ثواب سلام کردن از نظر رسول خدا(ص):

در یک روایتی دیگر رسول خدا(ص) سلام را چنین معنا می کنند : هرگاه دو نفر به هم برسند،یکی بگوید السلام علیک یعنی به عهد خدا و میثاق خدا متعهد شدم که پشت سر شما غیبت نکنم و متعهد می شدم عیب شما را نگویم و به شما تهمت نزنم و نیز متعهد می شوم اگر لغزشی از تو دیدم ،آن را آشکار نکنم و طرف مقابل نیز با گفتن «السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته» ،همین سخنان اطمینان بخش را بگوید ، خداوند بین این دو گواه است که آیا اینها به تعهد خود عمل می کنند یا نه. خداوند هم در قرآن بارها از سلام استفاده کرده است : « سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ فِی الْعَالَمِینَ » * « سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِیمَ » * « سَلَامٌ عَلَى مُوسَى وَ هَارُونَ »*« سَلَامٌ عَلَى إِلْ یَاسِینَ » (3) ملائکه هم وقتی به هم می رسند ،سلام می کنند .سلام کردن سیره خدا و سیره ملائکه الهی است .البته گفته شده است به چند گروه سلام نکنید : شرابخواران ، رباخواران وقماربازان .(4) سلام کردن مردان به زنان جوان هم مکروه است در روایتی از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده است: «پیامبر اکرم(ص) به تمام زنان اعمّ از پیر و جوان سلام می‌کردند، امّا من فقط به سالخوردگان از زنان سلام می‌کنم و به زن‌هاى جوان سلام نمی کنم » (5) چون حضرت علی (ع)خودشان جوان بودند به زنان جوان سلام نمی کردند. این شیوه اسلام است. این چهار عملی که عرض کردم موجب بهشتی شدن انسان می شود، بارها در روایات ما و با بیان مختلف تکرار شده است که در اینجا فقط سلام را خدمت شما عرض کردم. پس خلاصه بار دیگر این حدیث پُرخیر و برکت رسول خدا را برایتان تکرار کنم: پیامبر خدا (ص) فرمودند: اگر چهار عمل انجام دهید به سلامت وارد بهشت می شوید: 1) آشکارا به هم سلام کنید و به محتوای سلام پایبند باشید، نه اینکه هنوز سلام نکرده از پشت به او خنجر بزنیم که نامردی است .2) اهل اطعام و سفره دار باشیم ، این مورد را اگر عمری باقی بعدا بیشتر توضیح می دهم. 3) اهل صله رحم باشید . 4) وقتی شب همه خواب هستند، بیدار شوی و حداقل دو رکعت نماز برای رضای خدا بخوانید. ان شاءالله همه در بهشت در جوار امیرالمومنین(ع) باشید.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی . در توصیه به تقوی زنده نگه داشتن ایام خجسته ا ی مانند عید غدیر را سفارش می کنیم ، همه دست به دست هم بدهیم و این اعیاد مهم را زنده بداریم.

حضور خوب مردم شهرستان در مراسم عید غدیر:

در باب عید غدیر الحمدالله در شهرستان مراسمات بسیار خوبی برگزار شد و مردم هم پای کار آمدند و هیئت ها در برخی جاهها شربت پخش کردند ، دو هیئت هم از سادات در شهرستان راه افتاد که انتظار بود سادات بیشتر حضور پیدا کنند ولی چون رسم است سادات در روز عید غدیر خانه می نشینند و مردم به دیدار آنها می روند، زیاد از این هیئت استقبال نشد ولی بهرحال اصل حضور بسیار خوب بود که جای تشکردارد.یک هیئت دیگر هم که دوستان زحمت کشیدندو از نعیم آباد راه افتاد و اسب و شتر همراه داشتند و صحنه های غدیر و لباس پوشیدن آن را داشتند که خیلی جالب و خوب بود،از انها هم تشکر می کنیم. حضور مردم در جشن عید غدیر خیلی عالی بود، فوق تصور همه ما بود . تا کنون چنین جمعیتی را برای این مراسمات در شهرستان ندیده بودیم ، بالای هشت هزار نفر به مصلی آمده بودند مخصوصا خانمها بچه بغل آمده بودند، اجر همگان با امیرالمومنین(ع).

کم کاری در خصوص چراغانی شهر در عید غدیر:

در باب چراغانی شهر متاسفانه شهردار محترم هم حضور دارند خوب عمل نشد ، ماهم خوبی را می گوییم و هم نواقص را تا اصلاح شود، انتظار بود کسی که وارد شهر می شود احساس کند به یک شهر علوی و فاطمی وارد شده است ، روز غدیر چهره شهر با روزهای قبل و بعد آن فرقی نداشت نه چراغانی بود و نه پرچمی به نام امیرالمومنین (ع) نصب شده بود، البته اینها را به آقای شهردار گفتیم که گفتند: من مسافرت بودم، البته این دلیل نمی شود آقای شهردار زیاد زحمت می کشندولی می توانستند به دوستان خود در باب غدیر سفارش کنند. مغازه دارها هم باید سر در مغازه شان پرچم می زدند و باید بر سر در همه خانه پرچم یاعلی باشد ولی متاسفانه نبود، اینها را ما باید جدی بگیریم سند و حقانیت غدیر بسیار مهم است ، هرچه از اهمیت غدیر بگوییم باز هم کم است ، این نواقص را در شهرستان داشتیم، ان شاءالله کوشش کنیم برای سال آینده غدیر را باشکوه تر برگزار کنیم.

عید غدیر روز اطعام طعام:

روز عید غدیر را اطعام طعام نامیدند ، به لطف خداوند چند سالی است که در زرند جشن غدیر برگزار می شود و به کمک مومنان اطعام هم داریم و از دوهزار نفر در سال اول شروع کردیم و به سه هزار نفرو چهار هزار نفر رسید و امسال 6000 غذا تهیه دیدیم .سال گذشته 3500 غذا تهیه شده بود که حدود 500-600 غذا زیاد آمده بود ، امسال تعداد را بیشتر کردیم ، اول 4000 نفرو بعد فکر کردیم ممکن است جمعیت بیشتر بیاید، 6000 غذا تدارک دیده شد . حدود 800 کیلو گرشت تهیه شدو هزینه آن هم فقط کمک های مردمی بود و هیچ بودجه دولتی نبود ، برخی گوشت عقیقه خود را اهدا کردند، برخی پول نقد کمک کردند و این مراسم باشکوه برگزار شد. آقای نظری هم مسئولیت پخت را برعهده داشتندو خیلی زحمت کشیدند ودر آشپزخانه سپاه غذا پخت شد، 6000 غذا واقعا رقم کمی نیست و پخت آن واقعا سخت است، اگر پنج خانوار مهمان خانه شما بشوند، ممکن است با دیدن 20-30 نفر دستپاچه بشوید و ندانید چه کنید، ما 6000 مهمان در مصلی داشتیم و آن هم چلوگوشت زرندی پذیرایی کردیم، تعدادی غذا کم آمد، بعد از جشن آنهایی که غذا خورده بودند ، خوشحال بودندو آنهایی هم که غذا به آنها نرسیده بودند، ناراحت بودند .کاری از دست ما برنمی آمد، واقعا من از اول تا آخر در جریان امور بودم و 6000 غذا پخت شد وهمه آن به مصلی هم آمد، البته در توزیع غذا یک مقدار کُند عمل شد، نیروهای بیشتری نیاز بود ولی خادمین خیلی زحمت کشیدند وکار کردند، اگر سال آینده خدا توفیق بدهد و عمری باشد تعداد غذا را روی مرز 10 هزار تا می بریم ، آشپزخانه مصلی هم در حال ساخت است ، یک آشزخانه بسیار بزرگ در کنار مصلی که نیاز به تجهیزات دارد و در صورت تکمیل می توان غذای مراسمات را همین جا پخت کنیم چون سنت اطعام ، سنت اسلام است و ما برای مردم حدیث می خوانیم که اگر می خواهید وارد بهشت بشوید، اطعام طعام داشته باشید.البته دست تنها نمی شود، بالاخره کسانی که وضع مالی شان خوب است ،کمک کنند. همین 50 هزار یا صد هزار تومان ها اگر جمع شود، کمک کننده است. همه می توانید در این کار خیر شریک شوید . خدمتتان عرض کردم 800 کیلو گوشت تهیه کردیم و 500-600 کیلو هم برنج تهیه شد، تا چلو گوشت زرندی پخت شود البته تعدادی از دوستان گفتند عدس پلو بپزیم که بنده گفتم برای امیرالمومنین باید غذای خوب بدهیم و با صحبتی که با اقایان کردیم حدس ما این بودکه 5000 نفر و نهایت 6000 نفر بیایند و اصلا پیش بینی 8000 نفر را نمی کردیم ، هر کار هم می کردیم، بازهم غذا کم می آمد. البته همین که تشریف آوردید، احیای غدیر بود واجر آن را هم بردید ولی چون ما تا کنون در زرند تجربه اجتماعی را نداشتیم که در آن 8000-9000 نفر مردم در آن حضور داشته باشند ، غذا به تعدادی از مردم نرسید .آقایان که نوش جان ، همه غذا خوردند من از خانمهای بزرگوار عذرخواهی می کنم که به تعدادی از آنها نرسید. یک رسم بدی هم بود که بعد از نماز یک دفعه هزار ، دوهزار نفر تازه آمدند و ما نمی دانستیم چکار کنیم، ان شاءالله تجربه ای شد تا در سال آینده بهتر عمل کنیم ، آقایان بعد از نماز جدید آمدند و غذا را گرفتندو رفتند و متاسفانه به تعدادی خانمهایی از که از ساعت 9 در مراسم نشسته بودند غذا نرسید که بر ما سخت گذشت .من بعد از رفتن از مصلی سردرد شدم واز این بابت ناراحت بودم ، واقعا عذرخواهی می کنم . ان شاءالله سال آینده اگر عمری باشد و در زرند باشیم توان داشته باشیم برنامه را روی ده هزار نفر می رسانیم تا هیچکس از سر سفره امیرالمومنین گرسنه بلند نشود.ان شاءالله شما عزیزان هم کمک کنید و همراهی کنید و از همین الان برای بهتر برگزار شدن این مراسم برنامه ریزی کنید و اگر قربانی دارید، نصف آن را برای این مراسم بگذارید. بعضی شهرها مانند کوهبنان که ما بودیم دامدار ها تعدادی از گوسفندهای خودشان را مخصوص غدیر بزرگ می کردند، هر کدام از ما هم می توانیم در برپایی جشن غدیر سهم داشته باشیم ، ما نمی خواهیم این مراسمات دولتی باشد و با بودجه دولتی برگزار شود بله جشن عید غدیر هم باید مانند عاشوا مردمی باشد، ان شاءالله خداوند شما را که همراهی کردید حفظ کند و بالاترین اجر را عنایت کند که در امر احیای غدیر قدم برداشتید . قطعا اسم شما جزء احیاکنندگان عید غدیر نوشته خواهد شد.

روز مباهله:

مطلب دوم : دوشنبه 24 ذی‫الحجه روز مباهله‌ي پيامبر اسلام(ص) با مسيحيان نجران(10 ق) را داریم: بعضی روزها در تاریخ بسیار مهم است ، از جمله آن روزها، روز مباهله است که متاسفانه ما به آن توجهی نداریم، مباهله نشان حقانیت رسول خدا(ص) واهل بیت است ،مباهله نشان حقانیت اسلام و موجب حافظ اسلام و دین خداست. امروز هم مباهله زنده است و مخصوص زمان رسول خدا نیست.‬

مباهله، سند حقانیت اسلام و اهل بیت پیامبر (ص)

پیامبر اسلام در مکاتبات خود با سران دولت ها و مراکز مذهبی جهان، نامه ای به اسقف نجران نوشت و طی آن نامه، ساکنان نجران را به آیین اسلام دعوت نمود. نَجران نام شهری است در منطقه نجران در جنوب غربی عربستان سعودی در حدود مرزی کشور یمن. بعد از دریافت نامه پیامبر(ص) هیئتی از مسیحیان نجران به اتفاق چند نفر از رؤسا و بزرگان خود مانند ابو حارثةبن علقمه[اسقف اعظم نجران و نماينده رسمي كليساي روم در حجاز که در باطن مسلمان بود و در حدود 120 سال سن داشت] به نمایندگی برای گفت وگو به نزد رسول الله(ص) آمدند تا درباره دعوت پیامبر آگاهی یابند و پرسش های خود را که اساسی ترینشان درباره جایگاه حضرت عیسی(ع) بود، با ایشان در میان بگذارند و پاسخی لازم و قانع کننده دریافت کنند، آنان، پس از ورود به مدينه منوره، در مسجد النبي بر پيامبر خدا(ص) وارد شدند،ولي پيامبر(ص)اعتناي چنداني به آنان ننمود.مسيحيان علت آن را نمي دانستند، به نزد امام علي بن ابي طالب (ع) رفتند تا علت آن را جويا شدند. امام علي(ع) فرمودند: چون شما با لباس هاي فاخر و تزئين كرده و صليب به گردن آويخته وارد مسجد شديد،پيامبر(ص) را از كردارتان ناخوش آمد، بايد لباس هاي خود را تغيير داده و با وضع ساده و بدون هيچ گونه تزيين به زر و زيوري بر آن حضرت وارد شويد، تا مورد استقبال وي قرار گيريد. مسيحيان نجران،بر اساس فرموده حضرت علي(ع)، لباس و ظاهر خود را تغيير داده و با وضع ساده و عادي بر پيامبر(ص)وارد شدندو حضرت در کنار «ستون وفود» با آنان به گفتگو نشست.( يکي از کارهاي روزانه رسول خداصلي الله عليه وآله ملاقات با سران قبايل بود. محلّ اين ملاقاتها در کنار ستوني از ستون‏هاي مسجد بود که بعدها به نام اسطوانة الوفود معروف شد و اکنون نيز به همين نام شناخته مي‏شود.)آنها با پیامبر به‌ بحث‌ و گفتگو دربارة‌ حضرت‌ عیسی‌ (ع‌) پرداختند. مسیحیان اعتقاد به الوهیت حضرت عیسی داشتند و چنین می گفتند: آیا فرزندی را که بدون پدر به دنیا آمده باشد، دیده اید؟ پیامبر فرمود: عیسی مانند حضرت آدم و حضرت حوا مخلوق خداست و خداوند هیچ فرزندی ندارد . پیامبر خدا(ص) با آنها بسیار گفتگو کرد و انحرافات‌ آنان‌ را گوشزد و آنان‌ را به‌ اسلام‌ دعوت‌ کرد ولی سران نجران گفتار آن حضرت را نپذيرفته و بدون هیچ دلیل قانع کننده ای بر حرف خویش پافشاری کردند و راه لج بازی را در پیش گرفتند. آنان، براي فرار از پذيرش حق،پيشنهاد مباهله دادند. وقتی طرف مقابل در بحث و استدلال و دانش زیر بار نمی رود و حرف حق را نمی پذیرد، تصمیم به مباهله می گیرند : بدين معنا كه دروقت معين، در جايي به عبادت و راز و نياز به در گاه خداوند متعال پردازخته و بر طرف مقابل نفرين كنند تا خداوند متعال، بر دروغ گو و باطل گرا عذابي نازل كرده و او را نابودسازد. در همين زمان بر پيامبر(ص)آيه اي نازل شد و از مباهله بامسيحيان استقبال كرد.[فَمَن حاجَّكَ فيهِ مِن بَعدِ ما جا ئَكَ مِنَ العِلم فَقُل تَعالوا نَدعُ اَبنائَنا وَابنائُكُم...(6)]بنا بر اين، طرفين به مباهله رضايت داده و قرار شد در روز ديگر، در مكاني در بيرون شهر مدينه گرد هم آمده و اقدام به مباهله نمايند. سران نجران،پيش از رسيدن به مكان مباهله به يكديگر گفتند: اگر رسول خدا(ص)با فرماندهان و ياران خود به مباهله آمد،معلوم است كه مقاصد دنيوي دارد و از رسالت و نبوت او خبري نيست و ما بايد با وي مباهله كنيم. اما اگر با فرزندان و اهل بيتش براي اين كار اقدام كرد، دانسته مي شود كه او مقاصد دنيوي ندارد و قصدش هدايت و راهنمايي انسان ها از جهالت و كفر و شرك است. در آن صورت،مباهله كردن با او خطر ناك است و بايد به او ايمان آورد و يا حداقل با وي مصالحه كرد. موعد مقرر فرا رسيد و پيامبر(ص)به همراه دخترش حضرت فاطمه زهرا(س)و دامادش حضرت علي(ع)و دو سبطش حضرت امام حسن (ع)و حضرت ابا عبدالله الحسين(ع)از مدينه حركت كرد و به جايگاه مقرر رفت. مسلمانان مدينه نيز آن حضرت را مشايعت كرده و با ذكر صلوات،سلام و تكبير،آنان را همراهي مي نمودند. مسيحيان نجران، زود تر از پيامبر(ص) در مكان مقرر اجتماع كردند. آنان همين كه ديدند پيامبر(ص) نزديكترين اقربا و اهل بيت ويژه خويش را براي مباهله آورد،احساس خطر كردند .ابوحارثه گفت : «اگر محمد صلی الله علیه و آله و سلم بر حق نمی بود چنین بر مباهله جرئت نمی کرد، اگر با ما مباهله کند، پیش از آن که سال بر ما بگذرد یک نصرانی بر روی زمین باقی نخواهد ماند». و به روایت دیگر گفت: «من چهره هایی را می بینم که اگر از خدا درخواست کنند که کوه ها را از جای خود بکند، هر آینه خواهد کَند. پس مباهله نکنید که در آن صورت هلاک می شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند». مسیحیان از مبارزه و مباهله با آن حضرت منصرف شدند و از مباهله سر باز زده و به آن حضرت پيشنهاد مصالحه دادند. بدين ترتيب. در برابر عظمت و حقانيت دين مبين اسلام سر فرود آورده و به يكي از پيشنهاد پيامبر(ص)،يعني پرداخت جزيه و كمك به مسلمانان در جنگ با دشمنان اسلام، رضايت دادند و صلحنامه اي دراين باب تحرير كرده و طرفين امضا نمودند. اين واقعه، علاوه بر اين كه يكي از معجزات بزرگ پيامبر(ص)است،دليل روشني بر حقانيت و معصوميت خاندان پاك رسول خدا(ص)يعني حضرت علي، حضرت فاطمه ،امام حسن و امام حسين[صلوات الله عليهم اجمعين]مي باشد.(7) مباهله یک امتیاز است و بسیار مهم است و نشان از عظمت اهل بیت واسلام ناب است .کور باد کسی که نتواند بفهمد جان پیامبر چه کسی است؟ علمای اهل سنت کور هستند ، عمر و ابوبکر خلیفه مردم شدند ولی علی جان پیامبر است و این را نمی بینند این آیه مایه افتخار ماست، این روز را به همه شما تبریک عرض می کنم.

گرامیداشت هفته دولت:

هفته دولت را هم تبریک عرض می کنم، رئیس جمهور محترم به همراه هیئت دولت ، خدمت مقام معظم رهبری رسیدند ، آقا مطالبی را فرمودندکه برخی را بنده انتخاب کردم تا خدمت شما عرض می کنم. اولا فرمودند : دوران مسئولیت لطف خداست، هرکس هرجا مسئولتی دارد لطف خدا شامل حالش شده است تا باخدمت به مردم و خدمت به نظام دین و قرآن، توشه ای برای آخرت خود بردارد .

سفارش رهبر معظم انقلاب به دولت جهت برطرف نمودن مشکلات مردم
نکته دوم رهبر معظم انقلاب فرمودند : دوسال دیگر از عمر این دولت باقی مانده است ،در این مدت ببینید اولویت در چیست و به حواشی های فضای مجازی نپردازید ، بعد خودشان دو اولویت را برای کشور معرفی کردند ، اولویت اول این است که از نظر اقتصادی کشور باید رشد پیدا کند تا مشکلات زندگی مردم برطرف شود و عدالت اجتماعی برقرار شود، اولویت دوم هم از نظر فرهنگی است و فرمودند اگر شما می خواهید برای رفع مشکلات، کلید پیدا کنید ،کلید حل مشکلات تمرکز بر تولید داخل است.

قطع نمودن وابستگی کشور به نفت:

دولت باید بنگاههای خصوصی کوچک و بزرگ را حمایت کند و فرمودند در باب اقتصاد چند چیز الویت است اولاً وابستگی به صادرات نفت باید قطع شود، می دانید یکی از بلاهای کشور ما این است که همه انتظار می کشند، نفت فروش برود تا کشور آباد شود. خیلی از کشورهای دنیا اصلا نفت ندارند ولی آبادترین کشور هستند .کشور ما کشوری چهار فصل است و مجز نفت امتیازات زیاد دیگری هم دارد ، بنابراین اولین نکته این است که وابستگی به صادرات نفت خام باید قطع شود و جلوی خام فروشی گرفته شود، نگاه مسئولین باید عوض شود. اگر کسی کار تولیدی بکند او را به چشم یک رزمنده نگاه کنند. کشاورز ما، کارگر ما، کارخانه های تولیدی همه تولیدگران رزمندگان جنگ اقتصادی با دشمن هستند و یک نکته دیگر نیز فرمودند که وقتی دشمن از طریق جنگ و محاصره اقتصادی و تحریم نتوانست به نتیجه برسد، از طریق نفوذ فرهنگی اقدام کرده است تا با تاثیرگذاری بر ذهن و مغز مردم ایران و تحریک شهوات و هوس ها به جمهوری اسلامی ضربه بزند و فرمودند همه باید مانع نفوذ سازمان یافته ضد فرهنگ باشید. در آخر هم این اطمینان را دادند و فرمودند همان طور که امام(ره) فرمودند: دشمن هیچ غلطی نمی تواند بکند . نکته بعد فرمودند: وضع ما در چهل سال دوم انقلاب به مرتب بهتر خواهد بود و این دشمن است که رو به زوال خواهد رفت و ان شاءالله چهل سال دوم کشور ما رو به رشد خواهد بود که همه ما باتمام وجود این سخن را لمس می کنیم.

مناسبتهای هفته:

خلاصه مناسبتهای هفته را هم خدمت شما عرض می کنم و خطبه را جمع می کنم :

امروز جمعه 1 شهریور ، روز بزرگداشت ابوعلي سينا و روز پزشك را داریم ، که به پزشکان عزیز تبریک عرض می کنم.

شنبه 2 شهریور 22 ذی‫الحجه آغاز هفته دولت و سالروز شهادت ميثم تمار از ياران مُخلص امام علي(ع) (60 ق) ‬‬راداریم.‬

سه‌شنبه 25 ذی‫الحجه نزول سوره‌ي دهر در شأن امام علي(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن و امام حسين(ع) است که به روز خانواده نامگذاری شده است ،همین طور روز داروسازي ‬‬است.‬

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته

خدایا عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان


پی نوشت:

1- ترمذی وابن ماجه واحمد وصححه الألبانی

2- سوره مبارکه حشر، آیه 23

3- سوره مبارکه صافات،آیات ۷۹ -109-140-106

4- وسائل الشیعه، ج 12، ص 77. / شیخ صدوق، خصال، ج 1، ص 331، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش.

5- شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج ‏3، ص 469

6- سوره آل عمران ، آیه 61

7- مسار الشيعه [شيخ مفيد]،ص22 / الارشاد[شيخ مفيد]، ص151 / الاقبال بالاعمال الحسنة[سيدبن طاووس]،ج2، ص310/ تاريخ ابن خلدون، ج1،ص451 / زندگاني چهارده معصوم ترجمه اعلام الوري [علامه طبرسي]،ص190 / منتهي الآمال[شيخ عباس قمي]، ج1،ص93 / فرازهايي از تاريخ پيامبر اسلام(ص)[جعفر سبحاني]،ص495



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2806.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2807.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2808.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2809.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2810.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.