سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حضوروسخنرانی امام جمعه محترم در مراسم روضه خوانی شب اربعین حسینی مسجد النبی زرند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 380 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1398.07.28
 
حضوروسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مراسم روضه خوانی شب اربعین حسینی در محل مسجد النبی زرند مورخه98/07/26




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم شب اربعین مسجد النبی زرند مورخه98/07/26


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الحسین علیه السلام :« إنَّ شیعَتَنا مَن سَلِمَت قُلوبُهُم مِن کلِّ غِشٍّ وَغِلٍّ وَدَغَلٍ » (1)

السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع) ، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیک یا بقیة الله ، یا اباصالح ادرکنا واغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای عزیزی که تصاویرشان زینت این جلسه حسینی است، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.
عرض تسلیت دارم به مناسبت اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به محضر مولایمان صاحب الزمان (عج) و به محضر همه شما علاقمندان و ارادتمندان ، ان شاءالله خدای متعال این عزاداری ها را به شایستگی از اهل این مجلس باشکوه و از همه ما قبول بگرداند.

شیعیان ما دلشان از کینه پاک است

دو حدیث گهربار را خدمت شما بزرگواران عرض می کنم، حدیث اول که در مطلع سخن از امام حسین (ع) خدمت شما بزرگواران عرض کردم که فرمودند: « إنَّ شیعَتَنا مَن سَلِمَت قُلوبُهُم مِن کلِّ غِشٍّ وَغِلٍّ وَدَغَلٍ »(1) بی‏ گمان شیعیان ما، دل‏هایشان از هر خیانت، کینه، و فریبکارى پاک است.یعنی علاوه بر اینکه ما باید عزاداری کنیم و در مجالس سیدالشهدا شرکت کنیم، قلب ماهم باید حسینی باشد.حضرت می فرماید: شیعیان ما قلب هایشان از هر گونه غش و ناخالصی پاک است. غش در معامله چیست؟ مثلا گندم یا هر جنس خوب و بد دیگری را با هم مخلوط می کنند و به قیمت جنس خوب می فروشد و از این موارد زیاد اتفاق می افتد که ما عزاداری می کنیم و سینه می زنیم هیئت می رویم ولی وقتی به بازار می رویم، امام حسین(ع) را فراموش می کنیم . امام حسین (ع) و عزاداری یک طرف و بازار و کسب وکار هم طرف دیگر . چرا باید برخی مغازه داران و فروشندگان این همه فریب و کلک داشته باشند، هر فردی هر حرفه ای که دارد آیا برای امام حسین عزاداری نمی کند سینه نمی زند زیارت عاشورا نمی خواند؟ امام می فرماید: شیعه ما کسی است که غش در زندگی نداشته باشد و در کارهایش غش و ناخالصی و فریب و حیله نباشد. مثلا برخی مغازه داران یک لامپ پُر نور زیبا روی پارچه و میوه های خودشان روشن می کنند ولی وقتی آن را می خرید ، خوب است ولی وقتی به خانه می آوری می بینید همه میوه ها خراب است ، این حیله گری است .امام حسین(ع) می فرماید : شیعه ما اهل حیله گری و اهل غش و تزویر در زندگی نیست . نباید ظاهر یک طور و باطن طور دیگر باشد مثلا گاهی اناری را می خریم ، ظاهر خوب و سالمی دارد ولی وقتی می شکنیم تا استفاده کنیم، داخل آن سیاه و خراب است این حدیث مهمی است ، درست است عزاداری و سینه زنی و برپا کردن مجلس برای اهل بیت ارزش زیادی دارد ولی امام حسین (ع) می فرماید: ما نگاه به قلب های شما می کنیم و اخلاق و رفتار شما را می بینیم. امیدواریم شیعه خوبی برای سیدالشهدا باشیم و هر کسی هر کجا خدمتی می کند و کار میکند، غش و دغل در زندگی نداشته باشد که این یکی از مهمترین صفات شیعه است.

شش صفتی که نیازمند شش صفت دیگر است :

حدیث دوم را از رسول خدا (ص) خدمتتان عرض می کنم.روایتی داریم از آقا امیرالمومنین(ع) که فرمود : « جاءَ رَجُلٌ إلَى النَّبِيِّ صلي الله عليه و آله فَقالَ » مردى نزد پيامبر صلي الله عليه و آله آمد و گفت : « عَلِّمني عَمَلاً يُحِبُّنِي اللّه ُ عَلَيهِ » به من كارى بياموز كه با انجام دادنش،خداوند مرا دوست بدارد(محبوب خدا باشم) « ويُحِبُّنِي المَخلوقونَ »مردم نيز دوستم بدارند(محبوب مردم باشم) ،« ويُثرِي اللّه ُ مالي» خداوند دارايى ام را بيفزايد « ويُصِحُّ بَدَني » تندرستم گرداند « ويُطيلُ عُمُري » عمرم را طولانى كند(اینها خواسته های دنیایی بود و یک دعا برای آخرت خواست) « ويَحشُرُني مَعَكَ » و مرا با تو محشور سازد . « فَقالَ : هذِهِ سِتُّ خِصالٍ ، تَحتاجُ إلى سِتّ خِصالٍ » حضرت فرمود : «اينها شش صفت است كه نيازمند شش صفت ديگر است (با یک عمل نمی توان به همه این خصلت ها دست پیدا کنی )

ازخدا بترس و تقوای الهی پیشه کن

« إذا أرَدتَ أن يُحِبَّكَ اللّه فَخَفهُ وَاتَّقِهِ » هرگاه خواستى خداوند دوستت بدارد ، از او بترس و تقواى او را پيشه كن؛ (هر کاری که می خواهی انجام بدهی ، اول نگاه کن ببین خدا و امام زمان(عج) هم به این کار راضی است یا نه و همیشه خدارا در نظر داشته باش و کارهایی خدا راضی نیست را انجام نده . خداوند موجودی نیست که ما از او ترس داشته باشیم ، او بسیار مهربان است ما باید از معصیت خدا ترس داشته باشیم. )

به آفریدگان خدا نیکی کن:

«وإذا أرَدتَ أن يُحِبَّكَ المَخلوقونَ فَأحسِن إلَيهِم ، وَارفِض ما في أيديهِم » و هرگاه خواستى آفريدگان دوستت بدارند ، به آنان نيكى كن و آنچه را در دست دارند ، رها كن؛ (مردم تشنه خوبی هستند ، اگر هر کس در هر پست ومقامی به مردم خوبی کند،مردم هم او را دوست خواهند داشت . چشم طمع به اموال مردم نداشته باش و سعی نکن با فریب اموال آنها را تصاحب کنی ) .

زکات بپرداز:

« وإذا أرَدتَ أن يُثرِيَ اللّه ُ مالَكَ فَزَكِّهِ » و هرگاه خواستى خداوند دارايى ات را بيفزايد ، زكات بپرداز؛ (زکات شامل زکات مستحبی و زکات واجب است که پرداخت واجبات مالی خمس و زکات موجب نمو و رشد مال می شود، یک روز در تلویزیون با یکی از بازاری های مشهور تهران مصاحبه می کردندکه مثال جالبی را برای پرداخت خمس و زکات زد که دارایی ما مانند درخت انگور است که اگر هر سال شاخ و برگ اضافه اش را نزنی ،سال بعد محصول نمی دهد ولی اگر شاخ و برگش را زدی ، هرسال محصول بیشتری می دهد. پرداخت خمس نیز باعث نمو و رشد مال می شودکه این معامله با خدا است. نه انقدر دستت را باز بگذار که هیچ چیز برایت نماندو نه آنقدر خسیس باش که هیچ بخششی نکنی،من تجربه کردم کسی که در راه خداو به حق مالش را خرج نکند مجبور می شود چند برابر آن را در راه باطل خرج کند. مثلا افرادی نزد یک شخصی ثروتمند رفتند و برای کار خیر تقاضای کمک کردند و او مبلغ ناچیزی را داده بود ولی چند روز بعد فرزند همین فرد را دزدیدند و او برای آزادیش مجبور شد 50 میلیون تومان به دزدان بپردازد . اگر مالت را در راه صحیح و درست خرج نکردی و حق مال را ادا نکردی ، مجبور می شوی در راه ناصحیح چند برابر هزینه کنی.پیامبر(ص) می فرماید : برای زیاد شدن مالت خمس و زکات مالت را پرداخت کن و انفاق کن ).

بسیار صدقه بده:

« وإذا أرَدتَ أن يُصِحَّ بَدَنَكَ فَأَكثِر مِنَ الصَّدَقَةِ »وهرگاه خواستى خداوند تندرستت گرداند ،بسيار صدقه بده؛ (صدقه رفع بلاست ، متاسفانه از زمانی که کارت های بانکی رواج پیدا کرده است ،کمتر پول نقد همراه خودمان داریم که بخواهیم صدقه بدهیم .روایات و داستانهای در مورد صدقه بسیار زیاد است ، در این جا مجالی نیست.)

به دیدار خویشاوندانت برو:

« وإذا أرَدتَ أن يُطيلَ اللّه ُ عُمُرَكَ فَصِل ذَوي أرحامِكَ » و هرگاه خواستى خداوند عمرت را طولانى كند ، به ديدار خويشاوندانت برو (صله رحم عمر را با برکت و طولانی می کند. در این رابطه ماجرایی را از زمان امام موسی بن جعفر(ع) خدمتتان عرض می کنم. علی بن ابوحمزه (رحمت الله علیه) از شاگردان امام كاظم (علیه السلام) بود، روزی امام كاظم (علیه السلام) به او فرمودند: بزودی شخصی از مردم مغرب(آفریقا) ، با تو ملاقات می كند، و سراغ من را از تو می گیرد. او را نزد من بیاور. (در زمان امام موسی بن جعفر(ع) ظلم و ستم و خفقان حکومت بسیار بود و مردم آزادانه نمی توانستند به محضر امام برسند، (مانند زمان طاغوت که مردم از ترس رژیم، روی جلد رساله امام رساله آیت الله خوئی می نوشتند.) .علی بن ابوحمزه (رحمت الله علیه) كنار كعبه رفتم و مشغول طواف بودم ، ناگاه مرد بلند قامت و تنومندی نزد من آمد و گفت : در مورد موسی بن جعفر (علیه السلام) سؤال دارم . گفتم : نامت چیست ؟ گفت : یعقوب بن یزید گفتم : اهل كجا هستی ؟ گفت : اهل مغرب (آفریقا) و از من خواست او را به حضور امام كاظم (علیه السلام) ببرم ، او را به محضر امام ع آوردم . وقتی كه امام كاظم (علیه السلام) او را دید، فرمود: ای یعقوب بن یزید، دیروز آمدی ، و در فلان محل بین تو و برادرت ، درگیری شد و به همدیگر ناسزا گفتید، چنین برخورد و روش از دین من و دین پیروانم نیست ، و ما به هیچ یك از شیعیان خود نگفته ایم كه رفتارشان چنین باشد، از خدا بترس ، بین شما بزودی (به خاطر قطع رحم) بر اثر مرگ جدایی می افتد، برادرت در همین سفر، قبل از آنكه به وطن برسد می میرد، و تو از كرده خود پشیمان می شوی ، شما قطع رحم نموده اید و نسبت به همدیگر قهر هستید، خداوند عمر شما را كوتاه نمود. یعقوب گفت : ای پسر رسول خدا! تكلیف من چه می شود، و مرگ من كی فرا می رسد؟ اما كاظم (علیه السلام) فرمود: مرگ تو نیز (به خاطر قطع رحم) فرا رسیده بود، ولی تو در فلان منزل ، نسبت به عمه ات صله رحم كردی ، خداوند بیست حج (سال) عمر تو را تأخیر انداخت . علی بن حمزه می گوید: سال بعد، یعقوب را در مكه دیدم و به من خبر داد كه برادرم قبل از رسیدن به وطن از دنیا رفت و در همان راه ، او را دفن كردم.(2) فوت برادر این مرد، اجل معلق بود که بر اثر قطع رحم رخ داد. در مقابل صله رحم باعث طولانی شدن عمر برادر دیگر شد. به پدر ومادر و خویشان و اقوام خود سر بزنید. خداوند می خواهد ما یک اجتماع پیوسته باشیم و از حال هم باخبر باشیم و غمخوار هم باشیم.گره گشای هم باشیم و جامعه از هم نپاشد نمی خواهد هرکسی فقط گلیم خودش را از آب در آورد. خداوند می خواهد مومنین باهم ارتباط داشته باشندو صله رحم کنند،نتیجه آن هم این است که عمرشان طولانی می شود. روایت جالبی را دیدم که نوشته بود خانواده هایی هستند که اهل ایمان نیستند ولی مال آنها زیاد است ، عمرشان طولانی است و امراض بین آنها کمتر است ، یک سری هم هستند نماز خوان و مسجدی هستند ولی بلا و گرفتاری زیاد دارند برای این است که دسته اول صله رحم می کنند . صله رحم و دید و بازدید اثرگذار است و قطع صله رحم زندگی ها را از هم می پاشند. پیامبر می فرماید: اگر می خواهید عمر طولانی داشته باشید صله رحم کنید. ).

سجده ات را طولانی کن:

« وإذا أرَدتَ أن يَحشُرَكَ اللّه ُ مَعي فَأَطِلِ السُّجودَ بَينَ يَدَيِ اللّه ِ الواحِدِ القَهّارِ » و هرگاه خواستى خداوند تو را با من محشور سازد ، در برابر خداى يگانه قهّار ، سجده ات را طولانى كن . (3)سجده همان چیزی که شیطان انجام نداد و رانده شد ، در روز قیامت انسانهارا می آورند کسانی که برای خدا سجده و رکوع نکردند وقتی دستور به رکوع داده می شود کمر آنها خم نمی شود و نمی توانند رکوع وسجده کنند. سجده در درگاه خداوند بسیار مهم است ، سجده همان چیزی که شیطان را طرد کرد و روی او را سیاه کرد ، در روایت داریم وقتی انسان در برابر خدا سجده کند و آن را طول دهد، شیطان از ناراحتی فریادش بلند می‌شود و به کناری رفته و شروع به گریه می‌کند و می‌گوید: وای بر من، این بنده خدا چگونه او را اطاعت می‌کند و در مقابل او به خاک می‌افتد، در حالی که من او را معصیت نمودم و به آدم سجده نکردم. (4) سجده خیلی اهمیت دارد خصوصا سجده شکر در آخر نماز ، الحمدالله همه عالم هستید و می توانید جستجو کنید تا ببینید سجده شکر چقدر فایده دارد که بعد از نماز انسان با تمام وجود خدا را شکر کند و بگوید شُکْراً لِلّهِ ،چه نعمت های زیادی را سجده طولانی نصیب انسان می کند، کسانی که در پیشگاه پروردگار به مقام رسیدند و وسعت روح پیدا کردند همه از برکت سجده طولانی بوده است ، مخصوصا اگر با ذکر یونسیه همراه باشد.

ذکر یونسیه واستجابت دعا:

وقتی حضرت یونس را وقتی به دریا انداختند و نهنگ او را بلعید در آنجا سجده می کرد و این ذکر را می گفت: «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» که به ذکر یونسیه معروف شد، خداوند در قرآن می فرماید : « فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ »(5) پس (دعاى) او را اجابت كرديم و او را از آن اندوه نجات داديم و ما اين چنين، مؤمنان را نجات مى دهيم. مومنین هم اگر این ذکر و سجده طولانی را مخصوصا در عصر جمعه داشته باشند، می توانند به مقام برسند. استاد حضرت امام(ره) در کتاب المراقبات می فرماید : عصر جمعه به اندازه ای که می توانی (حال انسان در عبادت مهم است نباید به روح فشار آورد چون پس می زند.) ذکر یونسیه «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» را تکرار کند . یک مرتبه انسان با خدا صحبت می کند و دائما از زندگی و مشکلات گلایه می کند یک بار دیگر می گوید خدایا تو پاک ومنزه ای و سبب مشکلات من، خود من هستم و من به خودم ظلم کردم .حضرت یونس نگفت خدایا تو مرا به شکم ماهی انداختی و مرا بدبخت کردی بلکه گفت: «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» خدایی جز تو نیست ، تو پاک و منزهی من به خودم ظلم کردم و باعث این گرفتاری شدم. با این معنا ، تکرار این ذکر موجب وسعت روح انسان می شود ، چیزهایی را می بینیم که دیگران نمی بینند. این سجده شکر و مخصوصا ذکر یونسیه بسیار قیمتی و در زندگی تاثیرگذار و راهگشاست و نهایت هم این است که به فرموده پیامبر برای محشور شدن با پیامبر باید سجده طولانی داشت.

خبر خداوند برای بندگان با محبت امام حسین(ع):

فردا روز اربعین است ، چهل روز از شهادت سیدالشهدا می گذرد ، اولین زائر امام حسین (ع) جابر بن عبدالله انصاری بود ، من امروز یک حدیث ناب و بسیار عالی را خدمت شما عرض می کنم. امام صادق (ع) می فرماید: « مَنْ أَرَادَ اَللَّهُ بِهِ اَلْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ »(6) اگر خداوند برای کسی خیر بخواهد ، محبت امام حسین (ع) را در قلب او قرار می دهد و او زیارت امام حسین(ع) را هم دوست دارد ، الان خداوند برای شما خیر خواسته است، می توانستید در خانه خود بنشینید وبه این مجلس نیایید، عشق حسینی شما را به اینجا کشیده است، مغناطیس وجود سیدالشهدا دلها را جذب کرده است ، این نشانه خیر است که خداوند برای بنده اش می خواهد. وقتی خداوند اراده کرده است به بنده اش خیر برساند محبت امام حسین را به او می دهد و محبت زیارت سیدالشهدا را دردل او می اندازد. امام حسن عسکری(ع) یکی از علامات مومن را زیارت اربعین معرفی می کند(7). قبلا فکر می کردیم، زیارت اربعین یعنی در روز اربعین هرکجا هستیم رو به روی حرم امام حسین(ع) بنشینیم و زیارت اربعین را بخوانیم ولی مراد از زیارت اربعین خواندن زیارت اربعین نیست بلکه یعنی در اربعین به زیارت امام حسین در کربلا بروید.

یکی از علامت های مومن این است که روز اربعین به کربلا مُشرف شود. خوشا به سعادت کسانی که در اربعین زائر امام حسین هستند ، پیاده روی اربعین از قدیم بوده است منتهی الان لطف خدا و الطاف الهی شامل حال مسلمانان شده است تا مردم جهان با فرهنگ امام حسین(ع) آشنا بشوند،کجا بجز در پیاده روی اربعین می توان این چنین مردم جهان را با فرهنگ حسینی آشنا کرد . خدا این وسیله را در عصر و زمان ما قرار داده است که مردم در روز اربعین به عشق سیدالشهدا حرکت می کنند و در روز اربعین به این حدیث امام حسن(ع) عمل کنند و به زیارت سیدالشهدا نائل بشوند. از سراسر دنیا مردم در این راهپیمایی شرکت می کنند، از روسیه ،امریکا، تایلند ، فرانسه ، انگلیس و افریقا و... فیلمهای آنهارا در تلویزیون می بینید. از شخصی که از روسیه آمده بود مصاحبه کردند گفت می خواهم وقتی به روسیه برگردم ، فرهنگ حسینی را در منطقه خودمان تبلیغ کنم.

اربعین زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الامر(عج):

رهبر انقلاب فرمودند: اربعین زمینه ساز تمدن اسلامی است ، زمینه سازی برای تمدن اسلامی بر پایه اسلام ناب یعنی زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) . «زمانی که حضرت قائم(عج) ظهور می‌کند، (کنار کعبه) ما بین رکن و مقام می‌ایستد و پنج ندا می‌دهد:

اول: ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم؛ آگاه باشید ای جهانیان که منم امام قائم.

دوم: ألا یا أهل العالم أنا الصمصام المنتقم؛ آگاه باشید ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده.

در سه جمله بعدی خودشان را با نام امام حسین (ع) معرفی می کنند و می فرمایند:
سوم: ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان؛ بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را تشنه کام کشتند.

چهارم: ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام طرحوه عریانا؛ بیدار باشید ای اهل عالم که جدّ من حسین را برهنه روی خاک افکندند.
پنجم: ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام سحقوه عدوانا؛ آگاه باشید ای جهانیان که جدّ من حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند» (86)

اینکه امام زمان(عج) خودشان را با جدشان امام حسین(ع) به عالم معرفی می کنند، معلوم می شود که اهل عالم قبل از ظهور با امام حسین(ع) و با فرهنگ و مرام حسینی آشنا هستند و زیارت امام حسین رفتند و قبل از ظهور مردم دنیا به این معرفت حسینی دست پیدا کردند که امام زمان خودشان رابا نام حسین معرفی می کنند . پیاده روی اربعین واقعا زمینه ساز است ،در شبکه های معاند ، لجن پراکنی و تبلیغات سوء زیادی بر علیه اربعین دارند و می گویند این یک نوع بدعت است و نباید پیاده روی بروید. این اسلام امریکایی است ، وهابیت دشمن اهل بیت است ولی لطف الهی شامل حال مسلمانان شده است و از سراسر دنیا به این پیاده روی می آیند و شاهد چنین از خودگذشتگی هستند،چه کسی حاضر است از مالش بگذرد و خدمت کند ولی وقتی نام سیدالشهدا می آید شاهد چنین از خودگذشتگی هایی هستیم، شما دیدید که سرباز عراقی پای زائر امام حسین(ع) را می بوسید و روی چشم می گذاشت .چه اتفاقی افتاده است کسانی که سالها با ما جنگیدند امروز چنین عاشقانه خدمت می کنند .امام حسین با دلها چه کرده است و چه اتفاقی در عالم از برکت زیارت اربعین در حال افتادن است .ما که جاماندیم و نتوانستیم به کربلا برویم، فردا فرصتی است تا به زیارت امامزادگان برویم ، زیارت امامزادگان هم مانند زیارت جدشان پیامبر است . ان شاءالله همه در پیاده روی شرکت کنید، اگر هم نمی توانبد حداقل به زیارت امامزاده بروید و سلامی را بدهید و زیارت اربعین را در جوار یکی از امامزادگان بخوانید. زیارت اربعین نوعی تجدید عهد با سیدالشهداست .

جابر اولین زائر قبر امام حسین(ع):

اولین زائر اربعین هم جابر بن عبدالله انصاری بود، این پیرمرد مؤمن ، شیعه، پاکدست مولا ، آن هم در سن پیری و با چشمان نابینا در اربعین به زیارت اباعبدالله رفت.جابر هم با پیامبر خدا(ص) و هم با امیرالمومنین(ع) و هم امام حسین(ع) آشنا بود و فرهنگ اهل بیت را می دانست . جابر با یکی از دانشمندان شیعه بنام عطیه عوفی از مدینه به سمت کوفه حرکت می کند.عطيّه عوفى مى گويد: همراه با جابر بن عبدالله انصارى براى زيارت قبر امام حسين (عليه السلام) حركت كرديم؛ وقتى به كربلا رسيديم، جابر وارد رودخانه فرات شد و غسل (زيارت) كرد؛ آنگاه لنگى بر كمر بست و حوله اى بر دوش انداخت (همانند لباس محرم) و سپس خود را خوشبو نمود و به سمت قبر امام حسين(عليه السلام) حركت كرد. به هنگام حركت همواره ذكر مى گفت، تا آنكه به قبر نزديك شديم. در آن هنگام به من گفت: دستم را روى قبر بگذار. هنگامى كه دستش را روى قبر گذاشتم، جابر بيهوش بر روى قبر افتاد. من آب به صورت جابر پاشيدم تا به هوش آمد. آنگاه سه بار صدا زد «يا حسين» و ادامه داد: «حَبيبٌ لا يُجيبُ حَبيبَهُ»؛ (آيا دوست، پاسخ دوستش را نمى دهد؟!) سپس با خودش گفت: «چگونه (حسين) پاسخت را بدهد، در حالى كه ميان خون آغشته شده و بين بدن و سرش جدايى افتاده است؟»(9)

الا لعنة الله علی القوم الظالمین، سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ

والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته


پی نوشت:

1- بحارالأنوار، ج 68، ص 156

2- داستانهاي شنيدني از چهارده معصوم(عليهم السلام)/ محمد محمدي اشتهاردي

3- أعلام الدين : 268 ، المواعظ العدديّة : 291 نحوه ، بحار الأنوار : 85 / 164 / 12 .

4- وسائل الشيعه 3/ 26.

5- سوره مبارکه انبیاء،آیه 88

6- وسائل الشیعه، ج 10، ص 388، بحار الانوار، ج 98، ص 7

7- إقبال الأعمال، ج 3، ص 100؛ عوالي اللئالي، ج 4‌، ص 37، در پاورقي از «مصباح المتهجّد» جزء ثالث، ص 730 (في فضيلة زيارة الأربعين)؛

8- یزدى حایرى، على‏، إلزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب (عج)، محقق، مصحح، عاشور، على‏، ج ‏2، ص 233، بیروت، مؤسسة الأعلمى‏، چاپ اول‏، 1422ق.

9- مقتل الحسين مقرّم، ص 373




http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3181.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3182.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.