سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حضور وسخنرانی امام جمعه محترم در مراسم آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) دبیرستان دخترانه صدرا

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 305 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1398.08.19
 
حضور وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مراسم آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) دبیرستان دخترانه صدرا مورخه98/08/18



سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم آغاز امامت امام زمان دبیرستان دخترانه صدرا مورخه98/08/18


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله ،یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

جشن بسیار خوب و عالی به مناسبت آغاز امامت امام زمان است که بر همه شما مدیران و مسئولین و فرزندان عزیزم مبارک باشد ، خدمت مسئولین محترمی که شرف حضور دارند خیر مقدم عرض میکنم. این مدرسه بهترین مدرسه و نمونه است ، سال گذشته هم قبولی عالی در دانشگاه سراسری داشته است ، جناب اقای کاظمی گفتند سال گذشته از 21 دانش آموز کلاس دوازدهم ، 10 دانش آموز مومن و متدین در بهترین دانشگاهها قبول شدند.

پیرزنها به بهشت نمی روند:

روزی پيرزنى به حضور پيامبر اكرم (صَلى الله عَليه وَ آله) رسيد و عرض نمود که من علاقمند این می باشم كه اهل بهشت باشم.پيامبر اكرم (صَلى الله عَليه وَ آله) به او فرمود: پيرزن به بهشت نمى رود! او غمگین از محضر پيامبر خارج شد.بلال حبشى او را در این حال ديد.پرسيد:چرا در این حالی ؟ گفت : به خاطر اين است كه پيغمبر فرمود: پيرزن به بهشت نمى رود. بلال وارد محضر پيامبر شد حال پيرزن را بيان نمود.حضرت فرمودند: سياه نيز به بهشت نمى رود. بلال غمگين شد و هر دو نشستند. عباس عموى پيامبر آنها را در آن حال ديد.پرسيد: چرا اینگونه اید؟ و آنان فرمايش پيامبر را نقل كردند.عباس ماجرا را به پيامبر عرض كرد. حضرت به عمويش كه پيرمرد بود فرمود: پيرمرد هم به بهشت نمى رود. عباس هم سخت پريشان و ناراحت گشت . سپس رسول اكرم هر سه نفر را به حضورش خواست، آنها را خوشحال نمود و فرمود: همانا خداوند اهل بهشت را در سيماى جوان نورانى در حالى كه تاجى به سر دارند وارد بهشت مى كند، نه به صورت پير و سياه.(1)

وظیفه ما در قبال امام زمان(عج):

من از همه دست اندرکاران و مدیر توانمند این آموزشگاه ، مجری محترم از دختر عزیزم که مقاله خوبی راخواندند، تشکر می کنم. سوالی را مطرح میکنم اینکه وظیفه ما در مقابل امام عصر چیست؟ آیا ما وظیفه ای داریم؟ برای جواب سوال این است که اولین وظیفه ما شناخت امام زمان و داشتن معرفت نسبت به حضرت است . اگر ما امام زمان رانشناسیم نمی توانیم وظایف مان را به نحو احسن نسبت به آقا انجام بدهیم. حال معرفت و شناخت امام به چه معناست؟ آیا منظور شناخت شناسنامه ای و اطلاعاتی مانند نام پدرو مادر وتاریخ تولد و... است؟ آیا این نوع شناخت کافی است؟ خیر منظور معرفت شناخت واقعی امام عصر است که پیروی واطاعت از حضرت(عج) را به دنبال خواهد داشت.

معرفت وشناخت نسبت به خداوند:

یکی از اصحاب سیدالشهدا می فرمایند: روزی حضرت برای ما خطبه خواندند : « إنَّ الله جَلَّ ذِکرُهُ ما خَلَقَ العِبادَ اِلّا لِیَعرِفوهُ، فَاِذا عَرَفوهُ عَبَدوهُ » (2)خداوند متعال بندگان را نیافرید، مگر آنکه او را بشناسند. پس هرگاه خدا را بشناسند، او را عبادت می کنند. این خداشناسی و معرفت خیلی خوب ومهم است که انسان خالق و هستی بخش خودش را بشناسد.در حدیث قدسی هم خدای تعالی می فرماید: « کُنْتُ کَنزا مَخفّیا فَاَحبَبْتَ اَن اُعْرَف فَخَلَقْتُ الخلَقَ لاُِعرَف» (3) گنجی پنهان بودم، دوست داشتم که شناخته شوم، پس خلق را آفریدم تا مرا بشناسند. همه چیز را برای انسانها آفریدم ولی انسانها را برای خودم آفریدم.امام حسین(ع) نیز می فرماید: «همانا خداوند عزوجلّ بندگان را نیافرید، جز برای آن که او را بشناسند.» به ایشان عرض شد: معرفت خدا چیست؟ فرمودند: «شناخت اهل هر زمانی، امام شان را که اطاعت و پیروی اش بر آنان واجب است.» (4)

امام واجب الاطاعه رابشناسید:

معرفت خدا به این است که انسان امام واجب الاطاعه خود را بشناسد ، الان در این عصر مهمترین وظیفه ما این است که شناخت ومطالعه بیشتر نسبت به امام عصر داشته باشیم. شاید سوال پیش بیاید که امام زمان در پس پرده غیبت هستند ،چه فایده ای برای ما دارد؟ دست ما به امام زمان نمی رسد، با ایشان صحبت کنیم نمی توانیم صدایشان را بشنویم، نمی دانیم کجا زندگی می کنند ، همین سوال را از خود امام زمان پرسیدند که شما که در پس پرده غیبت هستید ، چگونه از وجود شما بهره ببریم ،امام فرمودند: «وَ أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ بِی فِی غَیْبَتِی فَکَالِاِنْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ إِذَا غَیَّبَهَا عَنِ الْأَبْصَارِ السَّحَابُ وَ إِنِّی لَأَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ کَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ » (5) اما وجه و صورت نفع و سود مردم از من در غیبتم پس مثل نفع بردن از خورشید است زمانی که ابرها آن را از چشمان مردم پنهان داشته است و من برای اهل زمین امان‌ام همانطور که ستارگان برای اهل آسمان مایه امان‌اند» .دانشمندان بیان کردنداگر خورشید نباشد همه موجودات از بین می روند ،چون کره زمین یخبندان می شود،درخت سبز نمی شودو انرژی نمی گیرد. جهان از فیض وجود حضرت صاحب الامر پابرجاست ، اگر امام و قطب عالم نباشد جهان نابود می شود، مثالی می زنم: صاحب خانه ای سفره انداخته است و بهترین غذاها را هم چیده است مردم هم از آن استفاده میکنند ومی روند و نمی دانند صاحب این سفره چه کسی است. یک عده هم می دانند و از صاحب سفره تشکر می کنم، ما باتمام وجود سرسفره حضرت مهدی نشسته ایم ولی حضرت را نمیشناسیم و معرفت به اقا نداریم.ایشان مانند خورشید در پشت ابر هستند ، دیده نمی شوند ولی به ما نفع می رسانند. مطالعه کنید اگرخورشید نباشد چه تاثیری بر این کره خاکی دارد. پس اولین وظیفه ما معرفت است.

دعایی که باید در زمان غیبت امام زمان(عج) بخوانیم:

زُراره می گوید: از امام صادق عليه السلام سخنانی در مورد امام زمان (عج) شنیدم ، به امام عرض کردم: فدایت شوم! اگر من، دوره ی غیبت را درک کردم، چه بکنم؟ حضرت فرمودند: ای زراره، اگر آن دوره را درک کردی، همیشه این دعا را بخوان: « اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي » (6) خدايا خودت را بمن بشناسان، زيرا اگر تو خودت را بمن نشناساني، من رسولت را نشناسم.خدايا تو پيغمبرت را بمن بشناسان، زيرا اگر تو پيغمبرت را بمن نشناساني، من حجت ترا نشناسم. خدايا حجت خود را بمن بشناسان، زيرا اگر تو حجتت را بمن نشناساني، در دینم گم راه خواهم شد.این دعا برهان است : اول خداشناسی بعد پیامبر شناسی بعد حجت و معصوم شناسی و در پایان این دعا آمده است خدایا من اگر امام را نشناسم، گمراه می شوم. پس اولین مطلب این است که ما معرفت پیدا کنیم .

معرفت وشناخت نسبت به امام زمان(عج):

آغاز امام زمان است و فرصت خوبی است، بنیاد مهدویت کتابهای بسیار خوبی در این زمینه چاپ کرده است ، استفاده کنید، هر چه آگاهی ما نسبت به حضرت بیشتر باشد ،تاثیر روی زندگی بیشتر خواهد شد ودر زندگی ما نورافشانی می کند. در دعای ندبه خطاب به امام زمان می خوانیم : «وَ انْظُرْ إِلَيْنَا نَظْرَةً رَحِيمَةً » به ما نظر کن نظری مهربانانه . امام زمان دو نگاه دارد ،یک نگاه عمومی دارد که به همه خلایق نگاه می کند ، کافر و غیرکافر و مسلمان و نامسلمان ندارد، واسطه خیر هستند و مانند خورشید به همه نفع می رساند . پیامبر(ص) فرمود : من شبها چشم بر هم می گذارم ولی قلبم بیدار است. امام زمان(عج) هم چشم بر هم می گذارد ولی بیدار هستند و همه را می بیند. آنچه مهم است این است که ما در زندگی اصرار کنیم که امام زمان را ببینیم ، دیدن امام زمان هنر نیست. افرادی زیادی بودند که پیامبر خدا و امیرالمومنین و حضرت زهراودیگر ائمه را می دیدند ولی عاقبت بخیر نشدند، دیدن مهم نیست آن نگاه خاص حضرت به انسان مهم است. «وَ انْظُرْ إِلَيْنَا نَظْرَةً رَحِيمَةً »یک نگاه مهربان و ویژه مهم است ، ما باید دنبال این باشیم امام زمان مارانگاه ویژه بکند ،خودشان در نامه ای که به شیخ مفید نوشتند فرمودند: «اگر شیعیان ما -که خداوند آنها را در راه پیروی از خود موفّقشان دارد-، دل‌هایشان در وفا به پیمانى که با ما دارند، یک‌پارچه بود، از فیض ملاقات ما محروم نشده و سعادت دیدار با معرفتشان با ما زودتر فراهم می‌شد»(7)پس با حفظ وحدت و همدلی است که ظهور زودتر اتفاق می افتد. ان شاءالله ، پس نکته اول داشتن وحدت و نکته دوم پیوند با امام است .

توصیه خداونددر قرآن به رسول اکرم(ص):

خداوند در قرآن می فرماید: « قُل لا أَسئَلُكُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربى‏ » (8) خداوند به پيامبر امر كرده است كه بگو من مزدي براي رسالت نمي خواهم جز مودت با خويشان . حال چرا « المَوَدَّةَ فِی القُربى‏ » آورده شده است و «محبت فی القربی» گفته نشده است ؟ چه فرقی بین مودت و محبت است ، محبت علاوه بر انسانها می تواند شامل اشیاء و جمادات و حیوانها هم باشد ولی مودت تنها شامل انسان می شود. محبت ممکن است یک طرفه است ممکن است شما کسی را دوست داشته باشید ولی او به شما علاقه ای ندارد ولی مودت دوستی دوطرفه است یعنی اگر شما اهل بیت رادوست داشته باشی ، آنها هم شما را دوست دارند .محبت آثار ندارد ولی مودت آثار عملی هم دارد، نمی شود انسان کسی را دوست داشته باشد ولی او را اذیت کند . مودت اطاعت به دنبال دارد، این پیوند است ما باید با امام زمان مودت داشته باشیم دوستی که آثار آن در زندگی ما پیدا باشد. آثار آن چیست؟ در زندگی مانند امام زمان باشیم و همانطور حضرت دروغ نمی گویدو تهمت نمی زندو نسبت به دین خدا حساس است ماهم دروغ نگوییم و غیبت نکنیم و نسبت به دین خدا حساس باشیم این آثار مودت است.

وظیفه ما در عصر غیبت:

پس وظیفه مادرعصر غیبت دو وظیفه داریم: 1- شناخت و معرفت نسبت به امام 2-پیوندو مودت به امام زمان (عج) ، اگر این طور شد انتظار است و امام زمان نگاه خاص به ما خواهند داشت و گره های زندگی هم باز می شود، ان شاءالله نگاه خاص امام زمان شامل حال ما شود.

با سلام صبحگاهی مشمول نگاه خاص امام زمنا(عج) بشویم:

هر روز صبح که از خانه خارج می شوی بگو" السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)"سلام مستحب است ولی جواب سلام واجب است وامام زمان(عج) هم هیچ واجبی را ترک نمی کنند وقتی که شما به امام زمان سلام می دهید امام زمان(عج) به بهترین وجه جواب سلام شمارا می دهند ،این جواب سلام امام زمان(عج) سلامتی وخوشبختی می آورد . هرروز برای ارتباط قلبی با امام زمان به حضرت سلام بدهید زندگی ها گلستان می شود.

گوش به فرمان جانشین امام زمان(عج) باشیم :

از جمله وظایف ما این است که ولی و جانشین امام زمان رابشناسیم که امروز ولی و جانشین امام زمان حضرت آیت الله الامام خامنه ای هستند .اگر ما به حرف جانشین حضرت گوش دادیم ، بعد از ظهور هم به حرف حضرت گوش می دهیم ، اگر مردم حرف مسلم را گوش بدهند، گوش به حرف امام هم دارند ولی اگر حرف جانشین را گوش ندهیم ، حرف امام راهم اطاعت نمی کنیم، در زندگی به این نکته توجه کنیم که جانشین و ولی و رهبرمان را مطیع باشیم وگوش بدهیم .این یک مطلب اعتقادی است و ربطی به سلیقه سیاسی و حزب و جناح خاص هم ندارد ،هرکس سلیقه خاص سیاسی خودش دارد ولی این جز اعتقادات ماست که خود امام زمان فرمودند :در عصر غیبت فقیه عادل جانشین من خواهد بود . ان شاءالله موفق و سربلند باشید و خوب درس بخوانید عشق و علاقه و معرفت را به امام زمان بیشتر شود تا امام نظر خاصی نسبت به همه ما داشته باشد. ان شاءالله


پی نوشت:

1- علامه مجلسی. بحارالانوار، ج103: 84

2- علل اشرائع، ص 9

3- بحار الانوار، ج 84 ، ص 198.

4- تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 132.

5- بحارالانوار، ج 78، ص 380

6- الکافي (ط - الإسلامیة)، ج 1، ص 337

7- طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، محقق، خرسان، محمد باقر، ج ‏2، ص 499، مشهد، نشر مرتضی، چاپ اول، 1403ق.

8- سوره مبارکه الشوری ،آیه 23


http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3326.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3327.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3328.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3329.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3330.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.