سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اسماء الحسني الهي(ستار)

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 1209 مرتبه
دسته: كتب و مقالاتتاریخ: 1389.06.15
 
بسم الله الرحمن الرحيم
اسماء الحسني الهي(ستار)
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

يكي از اسمهاي زيباي خداوند ستار است. و ستار از ماده سَتَرَ به معناي پوشانيده و پنهان كردن و ستار يعني بسيار پوشاننده و پنهان كننده است. در دعاي جوشن كبير مي خوانيم «يا ستار كل معيوب» اي پرده پوش عيوب يا تعبير «يا ستار العيوب» اي بسيار پوشاننده عيبها (فراز11-12)
يا تعبير «يا من اظهر الجميل يا من ستر القبيح» اي خداوندي كه حسن و زيبايي را آشكار مي كني و زشتي را پنهان مي كني. يا تعبير « يا من لم يهتك الستر» اي خداوندي كه پرده عیوب كسي را نمي دري و زشتي هايش را آشكار نمي كني( فراز 22-23) تعبير «يا ستار العورات»(فراز24-25) پنهان كننده عيبها، تعبير «يا ساتر»(فراز40-41) يا تعبير «اللهم اني اسئلك باسمك يا ستار يا غفار» درخواست مي كنم به نام مبارك پرده پوش.
دعاهاي ماه مبارك رمضان
و رسول خدا حضرت محمد(ص)در دعاهاي روزانه ماه رمضان ، در دعاي روز چهارم از خداوند اينگونه درخواست مي كند«واحفظني فيه بحفظك و سترك» خداوندا در اين روز آبروي مرا حفظ كن. به نيت حفظ و پرده پوشي خودت خداوند ستار است، بنده خود را رسوا نمي كند. گناهان او را آشكار نمي كند و الا اگر خداوند عيوب و گناهان بنده خود را آشكار كند ضايع و نزد مردم بي اعتبار خواهد شد.
در فرازي از دعاي روز 26 ماه رمضان پيامبرخدا(ص) مي فرمايد: «و عيبي فيه مستوراً» خداوند در اين روز عيب مرا بپوشان.
مظهر اسم الهي ستار و عيب پوش مردم و ديگران شدن
همانطور كه ما از خداوند درخواست مي كنيم او را به نام مقدس و مبارك يا ستار مي خوانيم خود نيز بايد مظهر اين اسم الهي باشيم يعني خود ما هم عيب پوش مردم باشيم. نه اینکه خوبيهاي مردم را آشکار و بديها و زشتي و عيوب آنها را پنهان كنيم.
بعضي از مردم هر خوبي و زيبايي از مردم مي ببيند پنهان مي كنند و از آن طرف بديها و عيوب آنها را آشكار و در نتيجه باعث رسوايي ديگران مي شوند و اين صفت زشتي است و شيطاني است چون شيطان آشكار شدن زشتي ها را دوست مي دارد. ولي خداوند ستار است و نمي خواهد عيب بندگان آشكار و نزد ديگران رسوا شوند.
امام سجاد(ع) در دعاي مكارم اخلاق از خداوند مي خواهد كه عيب پوش مردم باشد. «و افشاء العارفة و ستر العائبة» پروردگارا موفقم بدار كه عيبهاي مردم را پنهام كنم و آنها را با كسي در ميان نگذارم.
انسان به طور طبيعي و فطري دوست ندارد عيب و نقص او آشكار نشود خداوند هم ستار است و عيب پوش و پيامبران و امامان معصوم و اولياء خدا هم از جان و روح و درون، عيب و نقص انسانها باخبر هستندچشم روي هم مي گذارند و عيوب خلق خدا را آشكار نمي كنند. ما هم بايد اينگونه باشيم عيب پوش باشيم. خداوند افشاء عيوب و نشر آن را تحت عنوان غيبت، پرده دري، منع اذيت و آزار مسلمانان منع کرده است.
قيامت يوم تيلي السراتر است. پنهاني ها و گناهان آشكار مي شوند. در روايات راه پوشانيده شدن گناهان در روز قيامت آمده است. پيامبر خدا(ص) مي فرمايند: « من علم من اخيه سيئةً فسترها ستر الله عليه يوم القيامه» كسي كه مي داند برادرش آلوده به گناهي است و آن را بپوشاند خداوند او را در قيامت مي پوشاند (ميزان،ج7،ص145)
گناه پرده دري
رسول خدا(ص) مي فرمايند: «من روي علي مومن رواية يريدبها شينه و هدم مروته ليسقط من اعين الناس اخرجه الله من ولايته الي ولايه الشيطان فلا يقبله الشيطان» (سفينة البحار،ج2،ص205) كسي كه بر ضرر برادرش چيزي بگويد و مقصودش از گفتن اين باشد كه او را در جامعه از چشم مردم بياندازد، مروت و مردانگي او را خرد كند خداوند او را از ولايت خود خارج مي كند و به ولايت شيطان مي فرستد و شيطان او را نمي پذيرد.
راههای پوشانیده شدن عیوب
درخواست مردي از رسول خدا(ص) كه خداوند عيوبش را بپوشاند.«سال رجل رسول الله(ص): فقال احب ان يستر الله علي عيوبي» دوست دارم خداوند عيوب مرا بپوشاند چه كنم؟ « قال استر عيوب اخواتك يستر الله عليك عيوبك»(ميزان،ج7،ص145) دنبال لغزش هاي مردم نرويد. پيامبر(ص) مي فرمايند: بعضي ها مثل مگس روي نقطه آلوده فقط مي نشيند. «لا تتبعوا عثرات المسلمين فانه من تتبع عثرات المسلمين تتبع الله عثرته و من تتبع الله عثرته يفضحه»(كافي، ج 2، ص350) پيگيري عيوب مردم به قدري ناپسند است حضرت اميرالمومنين(ع) در نامه به مالك اشتر مي فرمايند: دور ترين و مبغوض ترين مردم نزد تو كساني مي باشند كه دنبال كشف عيوب مردم باشند. «و ليكن ابعد رعيتك منك و اشناهم عندك اطلبهم لمعائب الناس فان في الناس عيوبا الوالي احق من سترها فلا تكشفن عما غاب عنك»
آثار ستر عيوب، نشر دادن و گفتن
اگر طبق روايات خوبي هاي اهل معروف را نشر بدهد و گناهان مردم را مستور بدارد آثار فراواني در جامعه مي گذارد. اهل معروف سعي مي كنند حسن شهرت خود را حفظ كنند و پيرامون گناه نكردن و همانطور هم عيب اگر افشاء شود شخص در مقام دفاع از خود بر مي آيد و در دفاع خود ممكن است دروغ بگويد بي گناهي را متهم كند و رفته رفته گناه در جامعه رواج پيدا مي كند و شرم از گناه در جامعه و قبح آن شكسته مي شود و از اين راه جامعه دچار خسران و ضرر و زيان فراوان خواهد شد و جامعه رنگ و بوي الهي و جنبه الهي و مظهر ستاريت خداوند نخواهد بود.
والسلام عليكم و رحمة الله
تهيه كننده: علي ابراهيمي
امام جمعه بافت


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.