سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

گفتگوی زیبای موسی(ع) با خدای متعال/کسانی در انتخابات شرکت کنند که توان مدیریتی دارند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 330 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1398.09.16
 
خطبه های نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین محمدی امام جمعه موقت مورخه 98/09/15


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG




خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، شهدای خدمت ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات .

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً خیرمقدم عرض می کنم خدمت شما نمازگزاران عزیز، برادران و خواهران مکرمه ، از مدیران و مسئولین محترم ،دانش آموزان ،دانشجویان، کشاورزان ، بازاریان ،اقشار مختلف ،ستاد برگزاری نماز جمعه ،فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها جناب آقای حسنی از دانشجویان عزیز که به مناسبت روز دانشجو مطالبی را بیان کردند ، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنیم.

میلاد پُر از خیر و برکت امام حسن عسکری(ع) را داریم که به ساحت مقدس حضرت صاحب الامر(عج) و به همه شما ارادتمندان و علاقمندان تبریک عرض میکنم، به همین مناسبت حدیث گهربار و ارزشمندی را از امام حسن عسکری (ع) خدمت شما عرض می کنم.

دو خصلتی که بالاتر از آنها چیزی نیست:

امام حسن عسکری(ع) می فرماید : « خَصْلَتانِ لَیْسَ فَوْقَهُما شَیءٌ » دو خصلت و حالتی است که والاتر از آن چیزی نیست که عبارتند از: « الاْیمانُ بِاللهِ » ایمان و اعتقاد به خداوند،(اینکه انسان آفریننده خودش را بشناسد و به او ایمان و باور داشته باشد و او را حاضر و ناظر و خالق و هستی بخش خود ببیند.) « وَنَفْعُ الاْخْوانِ » نفع رساندن به دوستان و آشنایان (1).اینکه در زندگی منشأ خیر باشد و به بندگان خدا نفع برساند این خیررسانی در بین نزدیکان ، همسایگان و مردم جامعه باشد .حتی در فضای بین الملل نیز منشأ خیر باشد.بنابراین این خدمت رسانی ونفع رسانی به مردم بالاترین خصلت .

گفتگوی زیبای موسی(ع) با خدای متعال:

در گفتگوی بسیار زیبایی بین حضرت موسی و خداوند داریم که خواهش می کنم از نمازگزاران عزیز ویژه به آن گوش بدهید.خدای متعال به جناب موسی فرمود: « هَل عَمِلتَ لي عَمَلاً خالصاً » آیا تا به حال کاری برای من انجام داده‌ای؟ حضرت موسی که پیغمبر مرسل است، گفت: «قَالَ صَلَّیْتُ لَکَ» برای تو نماز خوانده‌ام. «وَ صُمْتُ وَ تَصَدَّقْتُ وَ ذَکَرتُ لَکَ»؛ روزه گرفتم، صدقه دادم و ذکر گفتم. «قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَهُ: أَمَّا الصَّلَاةُ فَلَکَ بُرْهَانٌ»؛ خداوند فرمود نمازی که خواندی دلیل این است که تو دین داری و مسلمانی. «وَ الصَّوْمُ جُنَّةٌ»؛ روزه هم سپری است که به جهنم نروی. «وَ الصَّدَقَةُ ظِلٌّ» صدقه هایی هم که دادی برای این است که در روز قیامت زیر سایه بان آنها قرار بگیری و از حرارت روز قیامت که می گویند چه‌قدر زیاد است و طولانی، در امان بمانی. «وَ الذِّکرُ نُورٌ»؛ ذکر هم که برای این است که نورانیّت پیدا کنی. «فَأَیَّ عَمَلٍ عَمِلْتَ لِی» چه‌کار برای من کردی؟ حضرت موسی در پاسخ درماند. «قَالَ مُوسَى دُلَّنِی عَلَى الْعَمَلِ الَّذِی هُوَ لَکَ»؛ عرض کرد خدایا، خودت مرا راهنمایی کن تا من آن را انجام دهم. «قَالَ یَا مُوسَى هَلْ وَالَیْتَ لِی وَلِیّاً»؛ خداوند فرمود ای موسی! آیا پیوند دوستی با دوستان من برقرار کرده‌ای؟ یعنی آیا شده که به خاطر من کسی را دوست بداری؟ (آیا عریانی را لباس پوشاندی تا ازسرما محفوظ بماند؟ آیا گرسنه ای را سیر کردی و مظلومی را یاری کردی ؟ آیا عالم و دانشمندی را اکرام و تواضع کرده ای ؟ این اعمال خالص و برای خدا هستند) «وَ هَلْ عَادَیْتَ لِی عَدُوّاً قَطُّ» آیا با کسی به خاطر من قطع رابطه کرده‌ای؟ ( رفاقت برای خدا و رابطه برای خدا، عملی است که برای خدا است. قطع رابطه برای خدا هم هست که آن هم باید باشد.) «فَعَلِمَ مُوسَى أَنَّ أَفْضَلَ الْأَعْمَالِ الْحُبُّ فِی اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِی اللَّه». پس موسی دانست که بافضیلت‌ترین عمل، دوستی برای خدا، و جدایی برای خدا است (2)

سه خصلت نیکو از منظر فرشته وحی:

جناب جبرئیل به پیامبر خدا حضرت محمد(ص) فرمودند: اگر بنا بود ما فرشتگان به زمین می آمدیم و خدارا عبادت می کردیم، این سه کار را انجام می دادیم : یک ) به تشنگان را آب می دادیم دوم) خانواده های عیال وار نیازمند را کمک می کردیم . سوم ) از خطا و گناه دیگران می گذشتیم و آبروی او را نمی بردیم و رازداری می کردیم و عیب او را آشکار نمی کردیم.

به دیگران خیر برسانید:

برادران و خواهران از این موقعیتی که خدا به همه ما عنایت کرده است و توفیق داده است ،به اندازه توان خیر برسانید، لیوان آبی را دست تشنه بدهیم. خدمت به پدرومادر کنیم وهر کسی در هر پست و مقامی هست خیر برساند .خیر یک معلم این است که دانش آموز خوب تربیت کند ، خیر یک مدیر خوب این است که محل کارش را خوب اداره کند. یک کارمند خیر،کارمندی است که خوب کار کند و وظیفه اش را به درستی انجام دهد.

اعمال خود را خالصانه انجام بدهید:

عمل خیر ما باید خالصانه و برای خدا باشد .هرکاری که در آن ریا باشد ارزشی ندارد، هر قدمی که خالصانه برای خدا در زندگی انجام دهیم آن کار برای ما ماندگار است ، خداوند می فرماید : « انا اغنی الشرکاء عن الشرکهٔ » (3) من از شرکت با دیگران بی نیازهستم و فقط کارهایی که خالص و برای خودم است را قبول می کنم و کاری که برای دیگران است و یا بخشی از آن برای من است و بخشی برای دیگران ، من همان بخشی که برای خودم هست را هم به شریکم می بخشم و آنچه خالص برای من است می پذیرم .کار خوب و خالص برای تقرب به خداوند قیمت دارد . دیروز در محضر پدر بزرگوار شهید محمدی بودیم ، ایشان بعد از شهادت فرزند دو تا کار خیر انجام دادند یک سالنی در روستای خودشان درست کردند و دیگری سالنی برای نماز خانه و اجتماعات در مدرسه درست کردند . تنها فرزندش را هم در راه خدا داده است، یک یادگاری از خودش و از شهید برای خودش بجا گذاشته است ، بنابراین هرکسی در هر جایی هست آنچه مهم است نفع رسانی و خیر رسانی است ،این باید مدنظرش باشد. و از خانواده خودش شروع کند ازهمسایه ها و بستگان خودش شروع کندو منبع خیر و برکت برای آنها باشد، خداوند هم از او دستگیری می کند.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خوهران را دعوت می کنم به تقوی الهی .

رعایت نکات بهداشتی در بیماری آنفولانزا:

بیماری آنفلونزا در حال گسترش است نه تنها درایران بلکه کل خاورمیانه را فراگرفته است و در کویت هم بدتر از ایران است ولی پیشگیری از آن خیلی راحت است . پزشکان می گویند: مرتب دست و صورت خودشان را بشورید، در روایات هم نگاه می کردم دیدم که در زمینه رعایت بهداشت روایات و توصیه های زیادی داریم. کرده است ،که در اینجا چند مورد از آنها را خدمت شما عرض می کنم:

مزایای شستن دستها قبل وبعد از غذا:

برطرف شدن غم واندوه:

حدیث اول ) پیامبر اکرم (ص) می فرماید: « اَلوُضوءُ قَبلَ الطَّعامِ يَنفِى الفَقرَ، وَ بَعدَهُ يَنفِى الهَمَّ وَ يُصَحِّحُ البَصَرَ »(4) شستن دست قبل از غذا، فقر را و پس از غذا، غم و اندوه را برطرف مى‏ كند و به چشم سلامتى مى ‏بخشد. (وضو همان شستشو است)

به سر بردن در نعمت:

روایت دوم ) امام صادق عليه السلام می فرماید: «مَنْ غَسَلَ يَدَهُ قَبْلَ الطَّعَامِ وَ بَعْدَهُ بُورِكَ لَهُ فِي أوَّلِهِ وَ آخِرِهِ »هر كه قبل و بعد از غذا دستهايش را بشويد، در اول و آخر آن غذا به او بركت داده مى شود. (غذای او مبارک است یعنی برای او بی ضرر خواهد بود و خاصیت دوم آن است که)« وَ عَاشَ مَا عَاشَ في سَعَةٍ» و تا زنده است در نعمت به سر مى برد «وَ عُوفِيَ مِنْ بَلْوىً فِي جَسَدِهِ»و از بيمارى جسمى در امان مى ماند.(5)

زیاد شدن عمر:

روایت سوم) امیرالمومنین می فرماید: «شستن دست‏‌ها پیش و پس از غذا خوردن موجب فزونی عمر است و دیده را جلا می‏‌دهد. با دست آلوده غذا خوردن موجب بیماری انسان و کوتاهی عمر می شود.

پیشگیری مقدم بر درمان است:

همین دستور ساده پیشگیری است امروز پزشکان می گویند پیشگیری راحت تر از درمان است ، حتی در روایات آمده است که از حوله مشترک هم استفاده نکنید . اگر همه به دستورات اسلام عمل کنیم ، سالم می مانیم . طبیبی نزد رسول خدا آمد و سوال کرد آیا در اسلام، دستورات پزشکی وطبی هم آمده است؟ حضرت فرمودند: بله قبل وبعد غذا دستان خود را بشوئید . غذا را کامل بجویید. قبل از سیر شدن کامل دست از غذا بکشید .تا گرسنه نشدید غذا نخورید و.. . طبیب گفت: با رعایت این موارد نیازی به طب جالینوس هم نیست. اساس طب هم بر پایه پیشگیری است. بنابراین دستورات بهداشتی را رعایت کنیم و دستان خود را قبل و بعد از غذا بشوریم و وقتی مریض هستیم، مراقب باشیم . با فرد بیمار دست ندهیم و روبوسی نکنیم تا به بیماری آنفولانزا مبتلا نشویم.

ماندگاری نظام توحیدی محتاج دو چیز:

نکته بعدی اهمیت انتخابات است که حضور شما مردم شریف را می طلبد. برادران و خواهران اساس نظام الهی دو چیز است (ماندگاری برپایه نظام توحیدی محتاج دو چیز است ) : یکی حضور معصوم ویا جانشین معصوم و دیگری حضور مردم و در صحنه بودن آنهاست ؛ امروز برپایی نظام خدایی با وجود جانشین امام زمان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای و دوم حضور شما مردم است، اگر مردم حضور نداشته باشند و از صحنه کنار بروند از امیرالمومنین و معصوم هم کاری برنمی آید. حضور شما خیلی مهم است نقش مردم در نظام اسلامی نقش بسیار مهم در برپایی نظام توحیدی و الهی است. اگر مردم نباشند ولی فقیه و حتی امام معصوم هم مانند امیرالمومنین باید با چاه درد دل کندو سر امام حسین نیز بالای نیزه می رود .بنابراین حضور شما بزرگواران بسیار مهم است.

حضور حداکثری مردم در صحنه های انقلاب:


الحمدالله در شهرستان ما سرآمد است آفرین به شما مردم که در همه صحنه هایی که نظام جمهوری اسلامی خواسته است ،بالاترین حضور را داشته اید و در انتخابات و میدان های دفاع از نظام الهی و در جبهه بیشترین حضور را داشتید. ما خاک پای شما محسوب نمی شویم،کارشما با عظمت است .حضرت امام می فرماید: مردمی به خوبی و وفاداری مردم ایران در طول تاریخ انسانیت و بشریت سراغ نداریم. مردم مکه به زور شمشیر مسلمان شدند، مردم ایران از ابتدا اسلام را با فکر و منطق پذیرفتند و تا امروز هم وفادار ماندند ، خدا شما را اجر دهد بنابراین همانگونه که تا کنون در همه صحنه ها حضور پیدا کردید ان شاءالله از این به بعد هم حضور داشته باشید.

کسانی در انتخابات شرکت کنند که توان مدیریتی دارند:

نکته دوم کسانی که می خواهند خودشان را در معرض انتخاب قرار بدهند باید فکر کنند اگر توان داشته باشند و بتوانند به مردم خدمت کنند، بیایند. در احادیث خدمت هم گفته شده است که اگر علم و توانایی خدمت دارید واگر توان مدیریتی دارید،مسئولیت قبول کنید. حدیثی را مقام معظم رهبری در هفته گذشته از پیامبر(ص) فرمودند که خیلی مهم بود ، را خدمتتان عرض می کنم : از ابوذر روایت است که رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله) فرمود: «یا اَبا ذَرٍّ اِنّی اُحِبُّ لَکَ ما اُحِبُّ لِنَفسی » ای ابوذر! من آنچه برای خود دوست میدارم برای تو نیز دوست میدارم؛ « اِنّی اَراکَ ضَعیفاً » همانا تو را ناتوان میبینم،( تو در مدیریت آدم ضعیفی هستی، تو را نصیحت می کنم دو مسئولیت را نپذیر که از عهده آن بر نمی آیی .

ابوذر از شخصیت های برجسته تاریخ اسلام است که پیامبر به او می فرماید:) « فَلا تُؤَمَّرَنَّ عَلیٰ اِثنَینِ » پس هیچ گاه به دو نفر امر نکن (مواظب باش بر دو نفر هم ریاست نکنی!) «وَ لا تَوَلَّیَنَّ مالَ یَتیم» و به هیچ وجه عهده‌دار مال یتیم مباش.(7)هرکسی برای کاری ساخته شده است، اولا کسی که واقعا توانایی دارد خودش را در معرض قرار دهد.

رقابت سالم افراد در عرصه انتخابات :

نکته بعدی اینکه افراد و جناح ها بدانند که با پراکندگی و اختلاف کسی موفق نشده است ، با طرد و نفی هم موفق نمی شوید . ما اولا می خواهیم در شهرستان حضور حداکثری باشد دوم رقابت سالم و خدایی باشد .همه ما شیعه امیرالمومنین هستیم به فرموده امیرالمومنین حکومت برای رسیدن به آب و نان نیست ،برای خدمت است . اگر قصد ما خدمت است پس چرا به هم ناسزا بگوییم و غیبت کنیم و تهمت بزنیم و یا همدیگر راتخریب کنیم. هر کس از خودش و توانایی خودش بگوید ، فضای رقابت در شهرستان باید به این سمت و سو حرکت کند و مردم هم انتخاب خودشان رادرست انجام می دهند ، هرکس رای آورد ،نماینده همه مردم خواهد بود ما هم در خدمتش هستم. بنابراین میدان انتخابات ، میدان جنگ و اختلاف و نزاع برای ما نیست.

خدمت به مردم

آنچه برای ما مهم است اینکه خدمت کنیم و کار کنیم تا شهرستان ما پیشرفت کند ،تولید رونق پیدا کند و اشتغال ایجاد کنیم تا خانواده ها و جوانانی که تحصیل کرده هستند، به نظام اسلامی امیدوار بشوند .پس هدف اصلی خدمت رسانی به نظام جمهوری اسلامی و مردم است. بنابراین هرکس واقعا بین خود و خدا ،توانی در وجودش است ، خودش رادر معرض انتخاب قرار دهد، راه باز است ولی هرکس می داند نمی تواند کاری انجام دهد چرا در این قصه وارد شود و بعد هم موجب ضرر و زیان شود ، این انتخاب برای ما خیلی مهم است فردی را که می خواهیم انتخاب کنیم در سرنوشت ما و کشور ما خیلی مهم است، کشور با رای شما می چرخد هرطور که شما اراده کنید همانطور می چرخد، هرکسی را انتخاب کنید در خوبی و بدی او شریک هستید چون کسی نمی تواند رئیس جمهور و نماینده مجلس را بر ما تحمیل کند .هیچ قدرتی در دنیا نمی تواند این ما هستیم که باید انتخاب کنیم و بر انتخابمان هم مسئولیم ،نباید تحت تاثیر جریانات و افراد و گروهها قرار بگیریم با دید باز به میدان بیاییم و صادقانه و خالصانه برای خدمت به نظام جمهوری اسلامی فردی را که مورد نظر داریم و میدانیم که در این مملکت می تواند خدمت کند را انتخاب کنیم.

مقام شفاعت حضرت معصومه (س):

وفات حضرت معصومه (س) را در همین هفته داریم تسلیت عرض میکنم . حضور این بانوی با کرامت در کشور ما مایه برکت شده است ، حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمود: «تَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شیعَتِیَ الْجَنَّةَ بِاَجْمَعِهِمْ(8)» به شفاعت فاطمه معصومه، همه شیعیانم به بهشت می‌روند.چنین مقامی دارد حضرت معصومه که با شفاعتش تمام شیعیان می توانند وارد بهشت شوند ،این مایه برکت است.

روز دانشجو روز مبارزه با استکبار جهانی:

روز دانشجورا هم به همه دانشجویان عزیز تبریک عرض می کنم، اصل قصه روز دانشجو این است که کودتای 28 مرداد پیش آمد ومردم قیام کردندو شاه فرار کرد ، امریکایی ها شاه را برگرداندند و حکومت قانونی را سرنگون کردندو شاه برگشت ، معاون اول رئیس جمهور امریکا برای تبریک به او به ایران آمد ،آمدن معاون رئیس جمهور امریکا موجب تظاهرات شد، از جمله دانشجویان اعتراض کردند در این میان چند نفر از دانشجویان معترض به استکبار و ظلم و استبداد شهید شدند، روز دانشجو یعنی روز مبارزه با امریکا ومبارزه با دشمن، ولی عده ای از این روز سو استفاده می کنند وقصد دارند در روز دانشجو که روز ضد استبداد و ظلم و استکبار است، دانشجویان را بر علیه نظام اسلامی تحریک کنند. البته چنین چیزی اتفاق نمی افتد، اصل قصه روز دانشجو ، شهادت چند دانشجو در مبارزه با ظلم و ستم است در بسیاری از کشورهای دنیا هم همین است دانشجویان پیشرو در مبارزه با ظلم و ستم هستند.بار دیگر این روز را به همه دانشجویان عزیز تبریک عرض می کنم.

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار


پی نوشت:

1- تحف العقول، ص 489

2- جامع الأخبار: 352 / 976، مشكاة الأنوار: 124، الدعوات: 28 / 50 كلاهما من دون إسناد إلیه صلی الله علیه و آله، بحارالأنوار: 69 / 252 / 33.

3- محجهٔ البیضاء، ج ۸، ص ۱۳۰.

4- مكارم الاخلاق ص 139

5- المحجّة البيضاء : 3/6 ، انظر وسائل الشيعة : 16/470 باب 49 .

6- الکافی، جلد 6، صفحه 290، حدیث 3

7- امالی طوسی، مجلس سیزدهم، ص ۳۸۴؛

8- سفینةالبحار، ج 2، ص 376.


http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3481.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3482.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3483.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3484.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3485.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3486.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3487.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.