سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اهمیت یاری نمودن اهل بیت (علیه اسلام)

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 558 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.06.15
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی در جمع مسئولین هیئت های مذهبی در محل حسینیه 8/3/89
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

از اینکه خدای متعال توفیق خدمتگزاری و نوکری به شما مردم ولایتمدار، مومن و عاشق اهل بیت(ع) ، فهیم و نجیب و دوست داشتنی نصیب بنده کرده خدای متعال را شکرگزارم. امیدواریم که نوکر خوبی برای مردم باشیم و اهداف نظام ، پیشرفت شهرستان را انشاء الله شاهد باشیم و پیش ببریم.
دو مناسبت بزرگ در این هفته داریم ولادت باسعادت حضرت زهرا(س) روز زن و روز مادر، ولادت حضرت امام(ره) پیشاپیش تبریک عرض می کنم.
جمعه هم چهاردهم خرداد ارتحال مرجع و امام و پیشوایی ما و هر چه ما داریم از برکت حضرت امام(ره) است و شهدای 15 خرداد هم تسلیت عرض می کنم. حالا مسائلی که برنامه ریزی می شود ما در خدمت شما بزرگواران هستیم. در این جلسه نکاتی را می خواهم عرض بکنیم همه می دانید ولی از باب تذکر انشاءالله کاربردی باشد. در باب هیئت های مذهبی، اهداف مجالس سیدالشهدا(ع) ، وظیفه مسئول یک هیئت انشاءالله که خدا توفیق بدهد به کمک شما بزرگواران مسائل را یکی پس از دیگری پیش ببریم.

اهمیت یاری نمودن اهل بیت (علیه اسلام)
اولا یک حدیثی را عرض می کنم که دلتان شاد شود از اینکه خدا توفیق داده ما نوکر اهل بیت(ع) و امیرالمومنین (ع) و سیدالشهدا(ع) باشیم.
امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: «ان الله تبارک و تعالی اطلع الی الارض و اختارنا» خدای متعال زمین و زمینیان را می شناخت از زمینینان ما را انتخاب کرد . واقعا هم همین طور است. اهل بیت(ع) «واختار لنا شیعة» و برای ما هم از میان این جمع شیعیانی انتخاب کرد «ینصرونا» که ما را یاری می کنند. هیئت مذهبی نصرت امیرالمومنین(ع) و اهل بیت(ع) هستند. «ینصروننا لفرحنا» وقتی ما خوشحالیم آنها هم شادند این وظیفه هیئتها را سنگین می کند«اضحک و ابکی» خدا هم می خنداند و هم می گریاند. فقط نباید بحث گریه را مطرح کرد . امیرالمومنین(ع)«یفرحون لفرحنا» وقتی ما شادیم آنها هم شادند یعنی هم باید ولادتها را مواظبت کرد و «یحزون لحزنا» وقتی که محزونیم آنها هم محزوند«یبذلون اموالهم فی انفسنا» اموال خود را بذل می کنند در راه ما می بخشند اینجا خیلی زیباست «اولئک منا» اینها از ما هستند. همانطور پیغمبر(ص) می فرمایند: «سلمان منا اهل البیت» سلمان ایرانی است ولی اهل بیتی شد. ملت ایران هم اهل بیتی شده اند. «والینا» بعد به سوی ما برمی گردند. این حدیثی بود از اینکه زحماتی شما بزرگواران می کشید در راه احیاء اهداف اهل بیت(ع) مورد توجه است.
(چه خوش مهربانی از دو سر بود) امیرالمومنین(ع) شما شیعیان را دوست می دارد و ما اهل بیت(ع) را دوست می داریم.

اهداف مجالس حسینی
اولین نکته کاربردی، اهداف مجالس حسینی چیست؟ برای چه مجلس امام حسین(ع) برپا می کنیم؟ اولین هدف زنده نگه داشتن مکتب اسلام، اسلام و دین خدا حفظ می شود. مزد رسالت را ما داریم پرداخت می کنیم. پیوند با ائمه قرآن و اهل بیت(ع)ما داریم. منفور شدن راه یزیدیان در طول تاریخ یکی از اهداف مجالس سیدالشهدا(ع) این است که راه یزیدیان منفور بشود. انقلاب اسلامی اگر به اینجا رسیده از برکت موکب های حسینی و جلسه های اباعبدالله(ع) البته از روضه به اینجا رسیده است که راه یزید زمان منفور شد. پس یکی از اهداف احیای شعائر الهی است، «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» جلوه تام تولی و تبری، دوستی با اهل بیت(ع)، بیزاری با دشمنان اهداف دیگر ابلاغ مظلومیت امیرالمومنین(ع) ، حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع) بعد یکی از اهداف دیگر احیاء اهداف امیرالمومنین(ع) است مقاصد والای امیرالمومنین(ع) و سیدالشهدا(ع) از برکت همین مجالس است. انتقال معارف دینی از برکت همین مجالس است. حفظ دین خدا از انحراف از برکت جلسه سیدالشهدا(ع) است. زنده نگه داشتن روحیه فداکاری، ایثار در اجتماع، شجاعت از برکت مجالس سیدالشهدا(ع) و هیئت مذهبی است. حس عدالت خواهی ، انتقام جویی از ستمگران، زنده نگه داشتن انقلابهای خونین علیه ستمگران، توصیه امر به معروف و نهی از منکر، تجدید بیعت با اهل بیت(ع) اینها عامل اتحاد، وحدت، همدلی، کرامت انسانی یکی دیگر از اهداف مجالس امام حسین(ع) این است که انسان خدایی و الهی بشود و اخلاق حسینی پیدا کند.

آثار حرکت موکبهای حسینی
رهبر عزیز و بزرگوار و بهتر از جانمان می فرمایند: شما سینه زنان که مسئولیت این هیئت ها را به عهده دارید و حرکت می دهید چه اثری دارد؟ این موکب های حسینی چه اثری دارد؟ مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) می فرمایند: حرکت موکب های حسینی در دهه اول ماه محرم به مانند جاری شدن آب باران که تمام پلیدی ها و تبلیغات فاسد دشمن را از محیط می زداید . همین طور که آب باران می آید خیابان را پاک می کند حرکت این عزاداران سیدالشهدا(ع) دلها را همین جور پاک می کند. خیلی قیمت دارد این جلسات و به آن روح تازه ای از عشق و ایمان الهی می دهد. رهبر عزیز و بزرگوارمان می فرمایند: هیئتهای مذهبی ارکان حفظ ایمان و شوق ملت بزرگ ما به خاندان پیغمبر(ص) است. یکی از برکات هیئتهای مذهبی حفظ ایمان مردم است. اگر امروز عشق به سیدالشهدا(ع) مانده از برکت همین مجلسهای عزاداری است. خوب این اهداف مجلس سیدالشهدا(ع) ما داریم تشکیل می دهیم. حالا مسئول هیئت چه وظایفی دارد؟

تبیین وظایف مسئول هیئت عزاداری
من چند چیز را به عنوان وظایف مسئول هیئت عرض می کنم. یکی از وظایف هیئت این است که عاشورا گذشته نیست باید معرفت به این داشته باشیم هویت یزیدی در همه زمانها هست«کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» همیشه سیدالشهدا(ع) هست و همیشه یزیدیان هستند. یزیدیان زمان را مسئول هیئت باید معرفت داشته باشد به هیئتی ها بشناساند. امروز این راه ادامه دارد و یک چیزی نیست که مال گذشته باشدباید یزیدیان زمان را بشناسد و با آن مقابله کند. تبیین قرآن ، دین ، معارف دینی ، معارف اهل بیت(ع) این زمینه را فراهم کند برنامه ریزی و مشخص نمودن نیازها و برنامه ریزی بر طبق این نیازهای هوشمندانه، استفاده از مداح، سخنران و خطیب هر دو با هم ، هم منطق را افزایش بدهد و هم محبت را بیشتر کند در کنار عقل ، عشق هر دو باید در کنار هم باشند. یعنی فقط مداحی و سینه زنی نباشد حتما یک سخنران داشته باشد نه اینکه فقط و فقط مداحی باشد. ما چکار بکنیم؟ سینه زنی و شور داشته باشیم شعور هم از برکت خطیب ، سخنران و مبلغ در کنار هیئت حتما داشته باشیم. شعارهای امروزی نظام را در سینه زنی ها بیاورند. شعارهای امروز نظام ما چیست؟ عدالت، مبارزه با فساد، استکبار جهانی و تبعیض، شایسته سالاری و شایسته گزینی اینها مفهوم دینی ما است اینها همه اش حسینی است اینها باید در شعارهایمان زنده نگه بداریم. مرثیه خوانی که مطالب غیر واقعی می گوید ما نباید دعوتش کنیم، حرف خلاف زد باید عذرش را بخواهیم هدف آشنا نمودن با حقایق باشد. مبارزه کنیم با تحریف ، نه اینکه کاری بکنیم جمعیت را زیاد بکنیم باید با شور و شعور و فهم باشد. بلندگوهای ما باید خیلی مراقبت کنیم مزاحم نباشند. مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) بارها فرمودند جزء برای اذان ما حق نداریم کسی را از خواب بیدار کنیم چه بوق عروسی و چه بوق عزای امام حسین(ع)، چه تبل و بلندگو مسجد، نباید مزاحم همسایه ها باشیم. صدای بلندگو برای غیر از این مطالب آقا گفتند نباید بلند باشد. بی وقت نباید عزاداری بکنیم باید اندازه باشد.
از نماز اول وقت نباید هیئت ما غفلت کند مثلا نماز اول وقت شده ما داریم سینه می زنیم. همه اینها به خاطر نماز است ظهر عاشورا خود امام حسین(ع) نماز خواندند.
روضه ها را فقط یک جا نکنیم مثلا همه روضه ها شهر را تعطیل کنیم فقط یک جا می خواهیم عزاداری بکنیم نه اینکه کاری غلط است همه مسجدها و همه هیئتها باید عزاداری بکنند در تمام نقاط شهر و روستا ما باید پخش کنیم عزاداری بر سیدالشهدا(ع) .
چشم و هم چشمی در کار نباید باشد اخلاص باشد در نهایت ما اجری نمی بریم. ما می خواهیم پیش امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) آبرومند باشیم. از کارهای ضد بهداشتی باید پرهیز کنیم. مثلا هیئت سفره می اندازد با جوراب می آیند وسط سفره، استکانها را در کاسه بزرگی می گذارند، مجلس امام حسین(ع) است سیگار می کشند حرمت مجلس را حفظ نمی کنند.
از تعصبات ما باید اجتناب کنیم محله بالا، محله پایین نمی دانم کسی که منتظر امام زمان(عج) جهانی است باید جهانی فکر بکند شهرستانی باید فکر بکند نه محله من ، نه روستای من ، مسجد من فقط، نه لجبازی در کار هیئتها نباید باشد.
در پذیرایی تبعیض نباشد مثلا می بینیم که یک جای کوچک را می دهند به خانمها انگار که ارث است و یک جای بزرگ را می دهند به آقایان بالاخره این تبعیض نباید باشد. عزاداری هایمان را طولانی نکنیم به اندازه باشد یک جوری نباشد خدای نکرده مشکل باشد بالاخره عده ای کارگرند، عده ای باید درس بخوانند ، کارمندند همه اینها را مسئول هیئت باید در برنامه کاریش ببیند. برخورد خوب مدیر و مسئول هیئت داشته باشد. فرمایش آقای حسنی فرمایش متینی است باید جذب کنیم. امروز تمام دشمن سعی اش بر این است که ما را از اهل بیت(ع) جدا کند با فحشاء ، منکرات، خلاف ، مواد مخدر، رقاصی، فیلمهای مبتذل، حتی با عرفانهای کاذب سرخپوستی، هندی و شرقی نمی دانم با انواع و اقسام راهها می خواهند جوانان ما را منحرف کنند. حالا اگر جوانی مدل مویش اینجوری بود، مدل کفشش اینجوری است اینها را باید جذبشان کنیم طردتشان نکنیم برخورد صحیح ، خوب حتی با کودکان و نوجوانان ، انتخاب نام خوب برای هیئت ، مثلا من اینجا یادداشت کردم مثلا هیئت دیوانگان امام حسین(ع) ، بهتر است هیئت عاشقان امام حسین (ع) ، عاشق همه این کارهای را می کند باید اسم خوب پیدا کنیم برای هیئتها.
هیئت هم در عزا و هم در شادی حتما برنامه داشته باشد. فقط برنامه ها را منحصر نکنیم به ایام محرم بعدش هم تمام شد. امام حسین(ع) خداحافظ تا سال آینده این نمی شود. یک نفر از خلفای عباسی در مسجد الحرام داشت قرآن می خواند گفتند تو بیا خلیفه شدی، خلیفه روز شدی بعد کتاب قرآن را بست و گفت«هذا فراق بینی و بینک» بین ما و تو جدایی افتاد. نباید بگذاریم تا محرم آینده جدایی بیفتد. ولادتهای اهل بیت(ع) را جلسه بگذاریم دعوت کنیم«اضحک و ابکی» خدا هم می خنداند و هم می گریاند. این حدیث را خدمتتان اول عرض کردم خیلی تاکید به مجالس دارم.

نیاز امروز شهرستان
مطلب بعد وحدت و همدلی ما باید حفظ کنیم برادران شهرستان می خواهد پیشرفت کند با اختلاف پیشرفت نمی کند. این را باید باور کنیم این را با تمام وجودمان باور کنیم. اختلاف از شیطان است. هر که می گوید اختلاف از دین و دیانت و حزب الله و اصولی والله و بالله غلط است . با اختلاف کسی پیشرفت نمی کند. اختلاف مال شیطان است. وحدت و همدلی و محبت و دوستی با هم از خدایند. خدا دستور می دهد ما اگر بخواهیم کشورمان را حفظ کنیم مملکتمان را حفظ کنیم همه باید با هم یکی باشیم. دشمن می آید میان ما بله آن سران توطئه و سقیفه آن بحثش جداست ولی بدنه چه تقصیر دارند؟ بدنه را ما باید جمع کنیم. بله سران فتنه غلطی کردند طرد شدند و مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) آنها را طرد کرد. ما دنبال سر آقا طرد می کنیم این برو برگردد ندارد ولی بدنه را باید جذب کنیم کسی آمده رای داده، خوب داده تشخیصش این بوده وفادار به نظام ، اهل مسجد و دین است اهل خمس است چرا ما باید طردش کنیم؟ فکر غلطی است. شما ببینید اختلاف چه آثاری داشت؟ چه عقب ماندگی در شهرستان ایجاد شد؟ چرا جاهای دیگر پیشرفت کرد ولی ما پیشرفت نکردیم؟ به خاطر اختلاف، خجالت می کشم این حرفها را بزنم چرا خجالت می کشی؟ وقتی که یک خطای کردی نباید تا آخر عمر خطا کنیم. باید با هم باشیم کمک حال هم باشیم. وحدت و همدلی باعث می شود شهرستان پیشرفت کند آثار وحدت را شما ببینید . الان همه مسئولین با هم هستند همه کارها با هم پیش می رود. من می فهم چه اتفاق می افتد؟ یکی یکی بنیادهای درست دارد گذاشته می شود انشاءالله .خوب اختلاف افتاد چه نتیجه ای دارد؟ نمازجمعه و نماز جماعت خلوت می شود صله رحم از بین می رود، خمس دادن مردم کم می شود نمی شود؟ خوب شده اختلاف شهر 40 هزار نفری نمازجمعه این اندازه باشد چرا اینجور می شود؟ خوب وقتی ما پشت سر این غیبت می کنیم این به درد نمی خورد او به درد نمی خورد خوب پس کی باید بیاید؟ ما باید از کره ماه آدم بیاوریم. همه مردم مومن ، متدین، هشتم دی راهپیمایی کردند نهم دی و 22 بهمن همه آمدند چپ و راست همه آمدند خوب چه می خواهید؟ نمازجمعه می آیند، نمازجماعت می آیند خمس و زکات می دهند اینها همه وفادار جمهوری اسلامی هستند. مجبورید عده ای اختلاف درست کنید؟ جاذبه درست کنید. امروز دشمن دارد جوانان ما را از دستمان می گیرد ما هم خوابیم با اعتیاد، عدم اشتغال، ماهواره، ما هنوز با خودمان تو چپ هستی و تو راست هستی... همه پیرو یک دین ، یک اسلام، یک قرآن و همه پیرو رهبرند. رهبری را کی در این شهر دوست نداشته باشد؟ همه دوست می دارند. بله بعضی از وقتها ما شروع می کنیم با هم ضدیت و نزاع پیدا کردن مثلا نزاعهای روستایی بالا و پایینی داریم، فرقه ای با هم داشتیم به سحاب نظام و قرآن و رهبری می گذاریم کجا از وحدت و برداری؟ وحدت و برادری وحدت و برداری ، صله رحم، دینداری خدمتتان عرض شود.

حق بزرگ حضرت امام (رحمة الله علیه) برما
نکته دیگر چهاردهم خرداد روز جمعه است اگر صلاح بدانید هیئتها را جمع و جور کنید امام خیلی حق به گردند ما دارند. ما همه مدیون امام هستیم. من و شما نفس می کشیم از برکت وجود این بزرگ مرد است. هیئت های مذهبی بیایند سینه بزنند عزاداری بکنند هم در نمازجمعه حضور پیدا کنیم و هم برای حضرت امام(ره) به نحو احسن و شایسته عزاداری می کنیم. این حرف دل ما بود ما هم خدمتگزار هستیم هیچ قصد و غرضی نداریم.
اولاً وحدت و برادری و دوستی بین مردم.
دوماً حفظ جریان دینداری و دینمداری در این شهر
سوماً پیشرفت همه جانبه این شهرستان انشاءالله شما کمک بکنید که این اهداف بتوانیم پیش ببریم.
والسلام علیکم و رحمه الله

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.