سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ماه ذیحجه، ماه امامت و ولایت

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 585 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.06.15
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی در جمع مدیران آموزش و پرورش 19/9/88
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

اهمیت عید غدیر
قال الله الحکیم فی کتابه«الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اخشون»
قال الرسول الله(ص):«فلیبلغ الحاضر الغائب و الوالد الی الولد الی یوم القیامه»
اولا خوش آمد عرض می کنم خدمت همه شما بزرگواران، اساتید و ریاست محترم سازمان جناب حاج آقا فتحی و همکاران، معاونین، مشاورین محترم جناب آقای صفری و مسئولان نواحی و مسئولان عزیزی که از شهرستانها تشریف فرما شدند و به ویژه جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا مومنی خوش آمد عرض می کنم.پا قدم بسیار خوبی داشتید الحمدلله باران و برف خوبی در شهرستان آمده است. و از طرفی خدا قوت عرض می کنم خدمت جناب آقای ایوبی و همه همکارانشان روزهای بسیار خوبی را گذاراندند انشاءالله زحماتشان مقبول تعالی قرار گیرد. و تشکر و قدردانی می کنم از فرماندار بسیجی جناب آقای بهروز و ریاست محترم شورا جناب آقای دکتر کاشانی . انشاءالله این جلسه ما مقبول خدای متعال قرار گرفته و بیشتر قرار بگیرد و مایه خیر و برکت برای استان و مخصوصا برای شهرستان ما باشد. به اختصار دو مطلب را خدمت شما بزرگواران عرض می کنم .
لزوم عرض ارادت به حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
مطلب اول یکی از اوتاد و بزرگان قبل از عید غدیر من تماس گرفتم و سوال کردم چه مطلبی را شما صلاح می دانید در جلسات ایام عید غدیر عرض کنم؟ ایشان فرمودند که اولا این ایام عرض ارادت کنید به حضرت صاحب الامر(عج) و هیچ وقت از یادتان نرود و بعد توصیه کردند سلام صبحگاهی را هیچ وقت در زندگیت ترک نکن و هر صبح وقتی از خواب بلند می شوید اولین کاری انجام بده بگو: «السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)»
چون سلام مستحب است و جواب سلام واجب و ترک واجب، حرام است و هیچ وقت حضرت صاحب الامر(عج) کار حرام انجام نمی دهند. و ایشان در جواب سلام شما می فرمایند: «و علیکم السلام و رحمة الله و برکاته» همین جواب سلام را می دهند شما را 24 ساعته در بیمه امام زمان(عج) هستید و انشاءالله شما بزرگواران هر کجا هستید همیشه توجه تان به حضرت صاحب الامر(عج) باشد.
هر کجا سلطان بود دورش سپاه و لشکر است
پس چرا سلطان خوبان بی سپاه و لشکر است
*****
با خبر باشید ای چشم انتظاران ظهور
بهترین سلطان عالم از همه تنهاتر است
بعد ایشان کراماتی از این توسل ذکر کردند حالا جایش نیست که من خدمتتان عرض کنم که گفتند بیش از 50 سال است که من متوسل به حضرت صاحب الامر(عج) هستم و کرامات زیادی را از این سلام صبحگاهی و توجه به حضرت صاحب الامر(عج) ذکر کردند.
ماه ذیحجه، ماه امامت و ولایت
مطلب بعدی ما در ایام خجسته و ایام الله عید غدیر هستیم. ماه ذیحجه ماه امامت و ولایت است. ماه مربوط به خاندان پیامبر(ص) بزرگوار است . اتفاقاتی در این ماه افتاده است که من فهرستی عرض می کنم. مطلبی را به عنوان یک واجب الهی و ادا تکلیف الهی را خدمت شما بزرگواران عرض می کنم.
اولا که این ایام و ماه ذیحجه از مهمترین ایام الله در آن است و ما باید تعظیم شعائر الهی داشته باشیم. اتفاقاتی در این ماه و در زمان پیغمبرخدا(ص) افتاده است:
1- اعلام برائت بوده که توسط امیرالمومنین(ع) سال نهم که ابوبکر را از راه برگرداندند. بعد ابوبکر اعتراض کرد به پیامبرخدا(ص)که چرا شما من را عزل کردید؟ حضرت فرمودند: من تو را عزل نکردم خدا تو را عزل کرده است.
2- قربانی کردن پیامبر(ص) برای امیرالمومنین(ع) دهم ذیحجه در همین ماه اتفاق افتاده است که صد شتر حضرت داشتند که 34 تا آنها را برای امیرالمومنین(ع) قربانی کردند.
3- ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) بوده است.
4- خاتم بخشی امیرالمومنین(ع) باز در همین ماه ذیحجه بوده است.
5- نزول آیه ولایت
6- مباهله با نصارای نجران باز در همین ماه است و آیه مباهله نازل شده است.
7- اخوت پیامبر(ص) با حضرت امیرالمومنین(ع)
8- نازل شدن سوره انسان در فضیلت خاندان پیغمبر(ص)
9- عید الله، عیدالله اکبر و عید غدیرخم در همین ماه است.
اهمیت عید غدیر
جایگاه غدیر در نزد ما در چه مقطعی است؟ ما باید عید غدیر را عید رسمی خودمان قرار دهیم. اگر مسیحی ها کریسمس را با شکوه برگزار می کنند، اگر اهل سنت عید قربان و عید فطر را با شکوه برگزار می کنند ، اگر ما ایرانی ها از یک ماه قبل به استقبال عید نوروز می رویم و مورد تایید اسلام است پس عید غدیر جایگاهش کجاست؟ در حالیکه اعظم اعیاد عید غدیر است. آیا از یک ماه قبل ما عید غدیر را به عنوان عید رسمی خودمان پذیرفتیم؟ آیا خانه تکانی ها در عید غدیر انجام می شود؟ آیا افتتاح بهترین پروژه های ما در عید غدیر افتتاح می شود؟ آیا عید غدیر عید پر و سر و صدای است؟ واقعا نیست. ما به امیرالمومنین(ع) خیلی مدیون هستیم.
مظلومیت غدیر
همان طور که مولا مظلوم است غدیر هم مظلوم است.
عظمت غدیر به چیست؟
آیا عظمت غدیر در اینکه روز اعلام ولایت امیرالمومنین(ع) بوده، بیان ولایت امیرالمومنین(ع) و رسالت امیرالمومنین(ع) همان اول اغاز اعلام شد. یعنی روزی پیغمبرخدا(ص) آمدند نبوتشان را اعلام کردند پشت بندش حضرت امیر المومنین(ع) را به عنوان وصی خودشان و خلیفه شان معرفی کردند. دوستی امیرالمومنین(ع) آنکه اهل سنت آوردند که پیغمبرخدا(ص) بحث دوستی امیرالمومنین(ع) را مطرح کردند اگر بحث دوستی بود که قبلا هم مطرح شده بود و این همه منافقین مشکلات برای پیغمبرخدا(ص) درست نمی کردند. این همه آزار و اذیت برای پیغمبرخدا(ص) درست نمی کردند. نگرانی پیغمبر(ص) اگر فقط صرف اعلام ولایت امیرالمومنین(ع) بود. ولایت امیرالمومنین(ع) در جنگ تبوک اعلام شده بود. در جاهای مختلف اعلام شده بود.
چه اتفاقی در غدیر انجام داده که حضرت نگران است؟ آیه «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک» این چه بوده که پیغمبرخدا(ص) را نگران کرده است؟ حضرت فرمودند: سال دهم که سه مرتبه جبرئیل بر من نازل شد و من گفتم که از خدا بخواه که من استعفاء بدهم این مطلب را نرسانم و خودشان در خطبه شان فرمودند که به خاطر «کثرة المنافقین و قلة المتقین» به خاطر اینکه متقین کم و منافقین زیاد هستند. آیا صرف اینکه اعلام کنید ولایت امیرالمومنین(ع) بوده و دوستی امیرالمومنین(ع) که حضرت را این همه نگران هستند؟ واقعا آیا جا ندارد که در مدارس ما یک کلاس برای شناخت غدیر باشد؟ بچه های ما از بچه ای آشنا بشوند. آیا فرمایش پیغمبرخدا(ص) متوجه آموزش و پرورش به عنوان پدر معنوی و علمی دانش آموزان امروز نیست؟ «فلیبلغ الحاضر الغائب» حاضرین به غائبین برسانند «والوالد الی الولد» پدران به فرزندان «الی یوم القیامه» اگر تکلیف است به عنوان هم پدر حقیقی و هم پدر حقوقی، معلمین و دبیران آموزش و پرورش، دانشگاه آیا رسالتش نیست یک واحدش را بگذارند در بحث شناخت غدیر و اهمیت غدیر؟
پاشیدن آب توسط امیرالمومنین(ع) به صورت علامه امینی(ره)
علامه امینی خدا رحمتش کند عاشق امیرالمومنین(ع) بود یک نفر از علماء خواب دیده بود که اطراف حوض کوثر تمام شیعیان و دوستداران می آیند از دست امیرالمومنین(ع) سیراب می شوند. می گوید نگاه کردم دیدم که علامه امینی (ره) دارد می آید دقت کردم که امیرالمومنین(ع) به این عاشق و دلباخته اش که این بزرگوار یک عمر زحمت کشیده وغدیر را زنده کرده آن هم از کتابهای اهل سنت چگونه برخورد می کند؟ دیدم وقتی علامه امینی(ره) نزدیک شد مولا دو تا مشتش را پر از آب کرد و روی صورت علامه پاشید و فرمود خدا تو را روسفید کند که ما را روسفید کردی. آیا تشکیلات آموزش و پرورش نمی خواهد امیرالمومنین(ع) را روسفید کند؟ ایا نباید در بحث غدیر ما پررنگ ظاهر شویم؟
تلاش دشمنان درباره غدیر
تمام تلاش دشمنان این بوده که اولا غدیر فراموش شود. اگر نتوانند غدیر را فراموش کنند محتوای غدیر را عوض کنند. بگویند که پیغمبر(ص) اعلام کرد امیرالمومنین(ع) را دوست بدارید ما هم دوست می داریم. تمام تلاش مخالفین غدیر همین است. آیا ما وظیفه نداریم که امروز غدیر را البته با حساب شده پررنگ مطرح کنیم؟ فرمایشات پیغمبر(ص) و فضائل امیرالمومنین(ع) را مطرح کنیم. نگرانی منافقین از اینکه ولایت امیرالمومنین(ع) اعلام شد و ابلاغ شد اصلا روی این نبود توطئه ای که همان وقتی که بر می گشتند پیغمبرخدا(ص) از غدیر آمدند توطئه کردند که پیغمبرخدا(ص) را ترور کنند شما ببینید کتابهای تاریخی اهل سنت و شیعه هم نوشته است. در یک راه کوهستانی پیغمبرخدا(ص) وقتی که برمی گشتند. ده الی دوازده نفر که اسامی شان را نوشتند اینها آمدند اسبابی را که سر و صدا کند از بالای کوه سنگ پرتاب کنند و شتر پیغمبر(ص) رم و حضرت در دره سقوط کند و بعدش هم اعلام کنند که شتر رم کرده و پیغمبر(ص) فوت کرده است. چون پیغمبر(ص) مقداری از اصحاب جلوتر بود جبرئیل نازل شد که یا رسول الله(ص) این منافقین الان مشغول توطئه هستند که شما را ترور کنند. حضرت به عماریاسر و حذیفه فرمودند یکی شتر را محکم بگیرد و دیگری هم شتر را هدایت کند بعد اینها شروع کردند همان لحظه ای که آنها را بریزند صبر کردند شب شد و تاریک بود اینها هر چه داشتند ریختند دیدند شتر پیغمبر(ص) رم نکرد بعد آمدند اینها حمله کردند عمار یاسر با حذیفه این حمله را دفع کردند و یاران رسیدند و آنها ترسیدند که ادامه بدهند. حذیفه گفت: یا رسول الله(ص) اینها چه کسانی بودند؟ حضرت فرمودند: نگاه کن به آسمان برقی زد و چهره های اینها آشکار شد و نوشتند چه کسانی بودند و این نقشه را برای پیامبر(ص) کشیدند؟ در این مسیر که می رفتند از فاصله جحفه تا مدینه دیدند که اینها دوباره مشغول توطئه هستند حضرت اعلام کردن که اجتماع بیش از دو نفر و در گوشی حرف زدن ممنوع است و من حرام می کنم. شما ببینید در تاریخ اینها را نوشتند اینها نتوانستند توطئه کنند ولی وقتی رفتند در مدینه یکی از کارهایی که کردند یک طومار و صحیفه ای نوشتند و تعداد زیادی هم امضائ کردند به این محتوا که پیغمبر(ص) آدم خوبی بود و زحمت کشیدند و از دنیا رفت ولی کسی را بعد از خودش جانشین تعیین نکرد و هر کس اعلام کند که پیغمبر(ص) جانشین تعیین کرد این دروغ می گوید و اگر کسی خواست مخالفت کند گردنش را بزنید و به ابوعبیده دادند. پیغمبرخدا(ص) نماز صبح را خواندند و به ابوعبیده فرمودند تو امین امت شدید آفرین آفرین که صحیفه را نوشتید و یک آیه را حضرت خواندند. و در خود خطبه پیغمبرخدا(ص) اصحاب صحیفه و این توطئه ها ذکر شده است. خوب این مسئله درباره ولایت امیرالمومنین(ع) بود و اینها این اندازه دست و پاچه و نگران شدند.
حضرت امیرالمومنین(ع) می فرمودند ما به پیغمبر(ص) در جنگها پناه می بردیم نگرانی پیغمبر(ص) از شخص خودشان نبود بلکه شهادت دخترشان حضرت زهرا(س)، امیرالمومنین(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را می دیدند و این مشکلات را منافقین درست می کردند و نگرانی حضرت روی این جهت بود.
اهمیت غدیر در تحقق بیعت عمومی مسلمانان با دوازده امام
مسئله چه بود که اینقدر حضرت نگران شده بودند؟ مسئله این بود تحقق بیعت عمومی مسلمانان با دوازده امام بوده نه تنها با امیرالمومنین(ع) بیعت کردند. بیعت با رهبری و امامت امامان معصوم(ع) تا زمان رجعت و قیامت اینها از دستشان کنده شد. از اینکه بیعت تحقق پیدا کرد نگران بودند و قرآن می فرماید: «الیوم یئس الذین کفروا » گفتند پیغمبر(ص) بچه ندارد و تمام، «یئس الذین» مایوس شدند «من دینکم فلا تخشوهم و اخشون» از من بترسید.
معنای واخشون
«من دینکم فلا تخشوهم و اخشون» از من بترسید. علامه طباطبایی(ره) می فرماید: از من بترسید یعنی چه؟ یعنی بترسید اختلاف بین خودتان درست بشود. کفار نمی توانند ضربه به شما بزنند. اگر اختلاف بین خود شما درست شد از من بترسید که نعمت امامت و ولایت را از شما بگیریم. خوب این وظیفه ما را سنگین می کند. «فلیبلغ الحاضر الغائب والوالد الی الولد الی یوم القیامه» که باید عید غدیر ، عید پررنگ ما شیعیان باشد.
والسلام علیکم و رحمة الله





چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.