سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

لزوم حفظ آثار شهدا

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 642 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.06.15
 
بسم الله الرحمن الرحیم

سخنرانی در جلسه برگزاری یادواره شهدای گوغر و دشتاب در فرمانداری 29/10/88
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

عذر تقصير به پيشگاه شهدا
خوشحال هستم در جلسه ای هستیم که خالص برای شهدا و بحث در باب دغدغه ای در باب شهدا است. من هر چه فکر کنم ما باید این جمله را بگویيم ما جزء عذر تقصیر ببریم به پیشگاه شهدا نسبت به کوتاهی هایی که به این بزرگان و ستاره های درخشانمان داشتیم و داریم.

حيات ما از بركت شهدا
من خودم را عرض می کنم نفس که می کشم از برکت روح شهدا است، حیاتم را از برکت شهدا می دانم. کوهبنان ما که بودیم یک روز یک جلسه سخنرانی بود همینجور ناخودآگاه از بچه ها مدارس سوال کردند که فلان فوتبالیست خارجی را می شناسید؟ صدا زدند بله می شناسیم. هر کدام اسم می بردم اینها می شناختند. سوال کردم که فلان سردار شهید ماشاءالله رشیدی را کسی می شناسد؟ مسعود زکی زاده را کسی می شناسد؟ سردار نوح مجیدی را کسی می شناسد؟ کسی نمی شناخت خوب این را روی بچه ها ما کوتاهی کردیم که دشمن آمده است بزرگان خودش را در دل خانوده های ما آورده است و بچه های ما ستارگان آنها را می شناسند ولی ما در شهر خودمان، بزرگان خودمان که هستی ما از برکت آنها است نتوانستیم کار بکنیم. روی این جهت افتاده ایم به این فکر افتادیم که کارهایی بکنیم کارهای ماندگار با معرفی شهدا، خوب یک بخشش همین مسائلی که الان توضیح داده شد و بسیار هم عالی بود کوتاه مدت و بحثهای دراز مدت، یکی از آنها با شکوه هر سال یادواره شهدا برگزار شدن بود که هر سال برگزار می کردند. یادواره شهدای محله ای هست که هر مرحله ای و مسجدی در طول سال بریا شهدای خودش برنامه ای داشته باشد غیر از اینکه همه برای شهدای شهرستانی روزی در نظر گرفته می شود هر محله ای برای خودش یک بحث داشته باشد.

لزوم حفظ آثار شهدا
بحث جمع آوری آثار شهدا است. جمع آوری را ما به دو صورت انجام دادیم یک شیوه است که من غلط می دانم و یک شیوه است که صحیح می باشد. یکی اینکه ما بیایم آثار شهید را از خانواده اش جمع کنیم مثلا لباسی که شهید دارد، پیراهنی دارد اینها را جمع کنیم اینها قدر دانسته نمی شود و از بین می رود. بهترین کسی که وسائل شهدا، آثار شهدا را جمع می کند خود خانواده شهید است ما در هر خانواده ای باید یک اتاقش موزه شهیدش باشد وسایلی که از شهید است از همه بهتر پدر و مادر و خواهر و برادر شهید نگهداری می کند. منتهی وظیفه مان اگر عکس شهید است از عکس شهید عکس بگیریم نه اینکه هر چه آثار خانواده است چون ما خودمان الان خانواده شهید هستیم بنیاد شهید سپاه در جلسات آمدند آنچه از شهید بود جمع کردند بردند الان نه بنیاد شهید و نه سپاه و نه خانواده دارد. خوب این قیمتی که نداشته است. این یک چکمه ای بوده ، یک پیراهنی بوده است که برای خانواده ارزشمند بوده است. این آثار را جمع آوری کرده اند رفتند مثلا در کوهبنان یک سالی می خواستند کرمان شانسی برگزار کنند در کنارش موزه شهدا بود تمام آثار شهدا را جمع کردند. بعد از ده سال بعد که ما آمدیم دوباره یادواره برگزار کنیم رفتیم سراغ خانواده های شهدا گفتند آثار ما را برداشتند و برده اند. من معذرت می خواهم اینها را دارم اینجور ذکر می کنم بعد رفتیم به مسئولینی که آن زمان بودند و گفتیم آثار شهدا کجا هستند؟ گفتند در بازار در یک جا جمع کردیم و گذاشتیم. معذرت می خواهم ما وقتی که رفتیم دیدم که آنچه آثار از قدیم بوده جمع آوری کردند معذرت می خواهم با وسایل شهدا همه یکجا ریخته اند مثلا یک ساکی بوده این ساک قیمتی که نبوده است یک ساک برزنتی بوده که بچه ها همراهشان داشتند، یک پیراهنی بوده انداخته بودند آثار شهدا را از بین برده بودند. این شیوه جمع آوری آثار شهدا که گم می کند به نظر من خوب نیست.
ما رفتیم یک منطقه اول شهید شهرستان مادر شهید آثار شهیدش را یک اتاق موزه کرده است. خود آدم لذت می برد تمام وسایل فرزندش حفظ شده است. ببینید ما رفتیم آثار شهدا را از خانواده شهدا جمع آوری کردیم و بعدش معلوم نیست کجا رفتند.

لزوم ساخت موزه شهدا در كنار گلزار شهدا هر شهر
مگر اینکه یک پیشنهادی من به آقای لاله زاری دادم که در کنار گلزار شهدا ما یک موزه آثار شهدا را بزرگ بسازیم بعد مدیرتش را به خانواده خود شهید بدهیم مثلا ما یک موزه ای درست بکنیم در کنار گلزار شهدایمان منتهی مدیرتش را چگونه بچینند، مواظبت و مراقبت کنند هر خانواده ای آثار خودش را خودش نگهداری کند.

لزوم تحقيق در باب شهدا، جانبازان
این یک بحث است ولی اگر ما بخواهیم آثار را جمع کنیم در یک موزه ای جدا باشد اینها چیز قیمتی که نیست اینها چیزهایی است که فقط ارزش معنوی دارند این آثار واقعا گم می شود این شیوه جمع آوری درستی است ولی ما از روی عکسشان عکس بگیریم و وصیتنامه اصلی شهدا را خود خانواده شهید نگهداری بکند و ولی ما بیاییم از روی متنش عکس بگیریم که داشته باشیم، با پدر و مادر شهید مصاحبه کنیم، با رزمندگانی که همراه این شهید بودند مصاحبه کنیم، با جانبازان مصاحبه کنیم این کارها ماندگار و ارزشی است. بسیار مهم است در آینده پایان نامه اگر بخواهد نوشته شود مواد خام می خواهد ، اگر فیلمی برای شهدایمان بخواهیم بسازیم مواد خامش را باید داشته باشیم ولی متاسفانه الان ما مواد خام راجع به شهدا چیزی نداریم یک کمیته ای واقعا باید تدوین بشود دانه دانه با خانواده شهدا مصاحبه کند بالاخره این میراث گرانقدر خیلی از آنها از دنیا رفتند، تعدادی که الان هستند ما شهدای کوهبنان که نزدیک دویست نفر بودند صدتا آنها را من خودم رفتم یعنی ما دوربین خریدیم گروه فیلمبرداری تشکیل دادیم دانه دانه به خانواده ها می رفتیم الان هم هست تمام این مواد خامی که آینده کتاب شود ما دقیق با خانواده ها مصاحبه کردیم حتی با جانبازان و آزادگان مصاحبه کردیم ، کارهای ماندگار دیگر مثلا کتاب دعا چاپ کردیم که مزین به عکس شهدا است هر کس که دعا می خواند باید بداند که از برکت خون این شهداست که دارد این دعا را می خواند. ما خیلی نسبت به اینکار عقب هستیم ولی بالاخره الان هم این کار را نکنیم مثل الان ما می گویم گذشتگان چرا اینکار را نکردند آیندگان هم به ما می گویند چرا آنها همچین کاری نکردند؟ بالاخره از یک جایی باید شروع شود کمیته های مختلف تشکیل شود مصاحبه با خانواده شهدا تدوین شود یک آرشیو درست شود و به سمت ماندگاری برود. این جلسه واقعا جلسه بسیار خوبی است ما از برادران عزیزمان که به فکر هستند ، در صحنه و پای کار هستند در گوغر و دشتاب تشکر می کنیم . خوب چون امروز روز جمعه است چون نمازجمعه داریم من یک جا را می توانم شرکت بکنم از این بابت باید عذر خواهی بکنیم ولی به هر حال ما وظیفه داریم نسبت به شهدا آنچه که در توان داریم شهدا ملی هستند مال همه هستند مال خط و جناح نیستند باید زمینه اش را فراهم کنیم سوءاستفاده از مجالس شهدا نباید باشد باید مجالس شهدا واقعا درخشندگی داشته باشد همه بتوانند در مجلس شهید شرکت کنند و فیض ببرند وابسته به خاص و گروه خاصی نیستند شهدا مال همه هستند و همه باید آزادانه و راحت بتوانند در مجالس شهدا نه اینکه یک گروه خاصی بیایند مثلا شهدا را وابسته به خودشان کنند نه شهدا از همه اقشار ، سلایق مختلف هستند فقط یک چیز داشتند تبعیت از امام و رهبری و فدایی اسلام ناب بودند. انشاءالله پیرو راهشان باشیم. ما هم در خدمت همه شما بزرگواران هستیم خوشحال هم هستیم که انشاءالله قدمی برداشته شود تا آثار شهدا جمع آوری شود البته به همین معنایی که گفتیم منظور از آثار شهدا مصاحبه با رزمندگان، جانبازان، ایثارگران، حتی با بچه های جهاد سنگر سازان بی سنگر شود اینها هم هیچ چیز تدوین نشده است.

لزوم كميته اي در جهت تدوين آثار شهدا
اگر واقعا یک کمیته ای تشکیل شود و به فکر باشیم که تمام مصاحبه کنیم با هم کسانی که در جنگ نقش داشتند آن وقت یک کتاب تدوین می شود نقش شهرستان بافت در دفاع مقدس می تواند تدوین شود و کتاب ارزشمندی بشود. یا مثلا بخش بخش شود مثلا نقش گوغر در دفاع مقدس، نقش دشتاب می تواند هر کدام یک کتابی برای خودش بشود و واقعا ماندگار شود و جز یکی از واجبات کاری همه ما است که انشاءالله بتوانیم در این قسمت هم قدمی برداریم.
والسلام علیکم و رحمة الله

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.